پنج نشانه کلاهبرداری بودن یک ICO

1402/01/14

اگه از فعالان در بازار کریپتوکارنسی باشین و اخبار حوزه اقتصادی رو پیگیری کنین، احتمالا با اصطلاح ICO برخورد داشتین. استارت آپ های بلاک چین از طریق ICO درآمد بالایی دارن. در لول های بالا ICO مکانیزمی هست که پروژه های جدید، توکن‌های ارز مجازی خودشون رو در ازای جذب سرمایه اولیه می‌فروشن که معمولا با ICO یا عرضه اولیه عمومی مقایسه میشه. ICO در واقع به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه گذاری جمعی هست و فضایی برای سرمایه‌گذاران هست تا در یک سرمایه گذاری درست شرکت کنن.

بزرگ ترین مشکل ICO عدم قانون گذاری و شفافیت اون هاست و آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در این زمینه ضرورت به شمار میاد. بنابراین در معرض کلاهبرداری های زیادی قرار می گیرن و افراد کمی ICO ها رو برای سرمایه گذاری انتخاب می کنن. بنابراین همینطور که مشاهده می کنین چالش هایی در سرمایه گذاری در ICO ها وجود داره که باید مورد بررسی و تحقیق قرار بگیرن و روش هایی برای حل اون ها ارائه بشه. در ادامه به بررسی 5 نشانه کلاهبرداری بودن یک ICO می پردازیم تا در هنگام سرمایه گذاری بهشون توجه داشته باشین.

1. بدون راهنما و نقشه راه (No Roadshows):

پنج نشانه کلاهبرداری بودن یک ICO

یکی از نشانه های کلاهبرداری بودن یک ICO، عدم ارائه نقشه راه اون پروژه هست. هنگام تحقیق در مورد پروژه ICO، احتمالا کاغذ سفیدی رو می خونین اما این برای جمع آوری حقایق کافی نیست. وایت پیپرها رو می توان به راحتی از پروژه های دیگه در بخش مشابه سرقت و اصلاح کرد. بهتر هست قبل از ورود به پروژه چندین گفتگوی رو در رو با بنیان گذاران و مشاوران برقرار کنین و تحقیقات لازم درباره پروژه و مشخصات فنی اون رو خودتون شخصا و بدون واسطه ای انجام بدین. با مطالعه و بررسی نقشه راه می تونین ادعاهای غیرواقعی درمورد پروژه رو تشخیص بدین. اگه برنامه ریزی پروژه فاقد زمینه تکنیکی یا قابلیت های مشخصی باشه، شانس زیادی برای جمع آوری مقدار قابل توجهی از بودمه وجوه رو نخواهید داشت. همچنین سورس کد پروژه ها رو ارزیابی کنین. خالی بودن مخزن کد اون ها در شروع پروژه، نشونه نگران کننده ای هست.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه یا ICO چیست؟

2. بدون کانال ارتباطی (No communication channels):

 نشونه های کلاهبرداری بودن یک ICO

عدم وجود کانال های ارتباطی یکی دیگه از نشانه های کلاهبرداری بودن یک ICO هست. شرکت های مشکوک تمایل دارن به خوبی با حامیان خودشون ارتباط برقرار کنن. تمرکز اون ها بر کسب سود سریع و ترک پروژه هست. با هوشمندتر شدن بازار، افراد از تیم ها سوالات فنی زیادی می پرسن که وقتی کانال ارتباطی مستقیمی ندارن به راحتی از اون ها اجتناب میشه.

قبل از اینکه به یک ICO بپیوندین، حتما به تلگرام یا گروه وی چت اون ها وارد بشین. از خودتون بپرسین که آیا اون ها یک صفحه لینکدین، صفحه فیس بوک و... فعال دارن یا خیر. حتی می تونین برای ارتباط با بنیانگذاران در نمایه لینکدین اون ها یک قدم جلوتر برین و اون ها رو بهتر بشناسین.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه بازی یا IGO چیست؟

3. تجزیه و تحلیل تیم و سابقه آن ها:

نشانه های کلاهبرداری بودن یک ICO

زیبایی ICO به هر کسی این امکان رو میده که سرمایه جمع آوری کنه و ایده های خودش رو آشکار کنه. حتی اگه وایت پیپر قدرتمند به نظر برسه و پروژه قانونی باشه، تیم پشت پروژه ممکن هست فاقد تجربه برای اجرای آن باشه. شما باید همیشه تحقیقات خودتون رو روی تک تک اعضای تیم و توسعه دهندگان انجام بدین تا ببینین آیا پروژه در حد توانایی های اون هاست.

اگه اولین بار هست که ICO انجام میدن، آیا مشاوران قابل اعتمادی برای پشتیبان گیری از اون ها وجود داره؟ اگه تیم مبهم به نظر برسه، پروژه به احتمال زیاد غیرممکن هست. علاوه براین ها شرکت هایی که درمورد پروژه و توکنی که می خوان ارائه بدن، جدی هستن، در مورد عمومی کردن هویت واقعی خودشون ترسی ندارن. نبود اطلاعات و جزئیات در مورد تیم بنیان گذار، سرمایه گذاران و مشاوران، ریسک پذیر هست. اگه شرکت اطلاعاتی خاصی رو مخفی می کنه، احتمال کلاهبردار بودن اون بیشتر هست.

4. استفاده از بلاک چین ضعیف:

 نشانه های کلاهبرداری بودن یک ICO

هنگامی که پروژه ای ادعا می کنه که از بلاک چین در عملیات خود استفاده می کنه، باید در مورد کاربرد اساسی این فناوری تحقیق کنین و یاد بگیرین. پروژه های ناموفق اغلب پایه محکمی برای فناوری بلاک چین ندارن و از این فناوری در محصول/خدمات خودشون استفاده نمی کنن.

شما باید با بنیانگذاران ارتباط برقرار کنین و در تعامل باشین تا سناریوهای مورد استفاده اون ها رو یاد بگیرین و خودتون تصمیم بگیرین که آیا پروژه نیاز به استفاده از فناوری بلاک چین داره یا خیر. آیا بلاک چین به رشد محصول کمک می کند یا مانع آن میشه؟

5. عدم وجودMVP:

نشانه های کلاهبرداری بودن یک ICO

عدم وجود MVP یکی دیگه از نشانه های کلاهبرداری بودن یک ICO هست که باید مورد بررسی قرار بگیره.MVP مخفف عبارت Minimum viable product و محصولی هست که با امکانات اولیه برای اولین مشتریان شرکت ایجاد شده تا امکان دریافت فیدبک رو به توسعه‌دهندگان بده. بیشتر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، برای انتخاب ICO مناسب برای سرمایه‌گذاری، وجود MVP رو خیلی مهم تلقی می‌کنن. بنابراین در بررسی ICOها، ببینین آیا محصول اولیه یا محصولی با نسخه بتا، مطابق با موارد ذکر شده در White paper وجود داره یا نه.

گاهی اوقات وجود MVP برای همه پروژه‌ها ممکن نیست. مثلا پروژه‌ی خوب و معتبری مانند Filecoin در ICO خود هیچ‌گاه MVP نداشت ولی موفقیت عظیمی کسب کرده و همچنان دارای پتانسیل بالایی هست.

نتیجه و جمع بندی:

سرمایه گذاری در ICO ها زیاد کار سختی نیست. فقط کافیه شما مقداری اتریوم یا ارزدیجیتال دیگه ای رو به آدرس کیف پول ICO مربوطه ارسال کنین تا توکن های پروژه در اختیار شما قرار بگیره، اما قبل از خرید ICO و سرمایه گذاری باید یک ICO رو به طور دقیق ارزیابی کنین و موارد که پتانسیل بالایی در سود دهی دارن رو پیدا کنین که نیازمند مطالعه و تحقیق درباره وایت پیپر هاست.

علاوه بر این ها، گاهی برخی سایت های کلاهبرداری خودشون رو جای ICO های شناخته شده جا می زنن تا از معروفیت شرکت برای سودجویی بیشتر استفاده کنن. در نهایت مانند همه سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، باید در نظر داشت در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری دارین، فقط مبالغی که در صورت از دست‌دادن اون ها، سرمایه اصلی زندگی تون رو از دست نمی دین، برای سرمایه‌گذاری در این زمینه انتخاب کنین.


نظرات کاربران در مورد پنج نشانه کلاهبرداری بودن یک ICO
سوال امنیتی :3+91 = ?