چارلز هاسکینسون کیست؟ بیوگرافی خالق کاردانو

1401/06/14
چارلز هاسکینسون کیست؟ بیوگرافی خالق کاردانو


چارلز هاسکینسون کیست؟ سوالیه که میخوایم در این مقاله کامل بهش جواب بدیم. در بازار خرید و فروش ارز‌های دیجیتال، همواره شاهد ظهور رمزارز‌های جدید هستیم. اما تعداد کمی از آنها به موفقیت می رسن. در این دنیای نوظهور و نوپا به عنوان پلتفرم های جدید مالی، هر رمزارزی با نام خالق آن شناخته و معرفی میشه. صنعت ارز دیجیتال همواره بستری برای طراحی و اجرای پروژه های جدید و جذاب هست که یکی از آن ها ارز دیجیتال کاردانو (Cardano) نام داره.

این رمز ارز در چند ماه گذشته روندی رو به رشدی داشته. و به گفته بسیاری از کارشناسان آینده درخشانی برای این رمزارز وجود داره. چارلز هاسکینسون (Charles Haskinson) ریاضیدان، مدیرعامل سابق اتریوم (ETH) و بنیانگذار و مدیرعامل فعلی شرکت بلاک چین Input Output Hong Kong یا ((IOHK هست.
علاوه بر این، هاسکینسون بنیانگذار و خالق پروژه های Cardano و بیت شیرز BitShares هستش. قبل از این با بیت کوین آشنا شدیم که یک سیستم مالی بر مبنای تکنولوژی بلاک چین هست. پس از آن نیز با اتریوم آشنا شدیم که از سیستم قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین پشتیبانی می کنه.

حال سیستمی را در نظر بگیرین که هردوی این ها را بصورت بهینه تر و با کارایی بیشتر پوشش می ده. اگر کاردانو بتونه قدرت بلاکچین خود را روز به روز بیشتر کنه و امنیت آن را بالاتر ببره، پایدار شدن حضور او در بین ارزهای برتر بازار بزرگ ارز دیجیتال چندان دور از ذهن نیست. در مقاله حاضر چارلز هاسکینسون کیست؟ از اتریوم تا خلق کاردانو. ما دوست داریم شما رو با مطالبی چون خالق کاردانو کیست؟، ثروت هاسکینسون و نظر هاسکینسون در مورد قیمت کاردانو اشنا کنیم.

چارلز هاسکینسون کیست؟

در این قسمت از مقاله می خواهیم شمارو با Charles Haskinson کیست؟ اشنا کنیم و در ضمن مختصری از سرگذشت این فرد رو به شما ارائه بدیم مطمئنا اشنایی با زندگی نامه این شخص به مطالعه شما خیلی کمک خواهد کرد. چارلز هاسکینسون (Charles Haskinson) به عنوان یکی از بنیانگذاران ارز دیجیتال اتریوم (ETH) و هم چنین به نام خالق کاردانو (ADA) شناخته شده،

اما وی قبل از اینکه وارد حوزه رمز ارزها بشه یک کارآفرین و ریاضیدان فناوری بود. بهتره که سری به گذشته چارلز هاسکینسون بزنیم. او پنجم نوامبر سال ۱۹۸۷ در ایالت هاوایی آمریکا و در میان خانواده‌ ای از پزشکان متولد شد. اما هنوز والدین خود را در هیچ رسانه اجتماعی معرفی نکرده. بنابراین، تمام اطلاعات در مورد والدین او محرمانه به نظر می رسه.

وی بعد از گذراندن دوران دبیرستان خود، در دانشگاه ایالتی متروپولیتن دنور (MSU Denver) و دانشگاه کلورادو بولدر (University of Colorado Boulder) حضور یافت و در آنجا به مطالعه ی نظریه ی تحلیلی اعداد پرداخت. اما قبل از گرفتن مدرک دکترا دانشگاه را رها کرد. و به کمپین ریاست جمهوری رانالد ارنست پال پیوست.

هم چنین او در سال ۲۰۱۳، برای راه اندازی یک مدرسه آنلاین برای پروژه آموزش بیت کوین، از کار مشاوره خود صرف نظر کرد. این فرد در سال ۲۰۱۳ به تیم توسعه اتریوم پیوست و جزو ۸ توسعه دهندۀ اصلی این ارز دیجیتال شد. آن زمان اتریوم در ابتدای مسیر خود بود و افراد توسعه دهنده این رمز ارز به توافقی جامع نرسیدن که اتریوم چه نوع پروژه ‌ای باشه یعنی اینکه غیر انتفاعی باشه یا تجاری؟

در ژوئن ۲۰۱۴ پس از اختلاف بر سر این که آیا این پروژه باید با ساختار حکمرانی رسمی باشه (نظر ها سکینسون) یا یک سازمان غیرمتمرکز (نظر بوترین)، هاسکینسون از پروژه ی اتریوم جدا شد. و شرکت‌ مستقل خود را تاسیس کرد.

انشعاب اتریوم کلاسیک (ETC) از اتریوم نیز مدتی بعد از همین جدایی و در اثر هک شدن شبکه اتریوم به وقوع پیوست، چارلز هاسکینسون (Charles Haskinson) جزو حامیان اولیه اتریوم کلاسیک بود.

چارلز هاسکینسون کیست؟

در ادامه مبحث Charles Haskinson کیست؟ باید عرض کنیم که او یک کارآفرین آمریکایی و متخصص ارزهای دیجیتالیست که بیشتر به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم (ETH)، بنیانگذار کاردانو (ADA)، مدیر عامل IOHK و مدیر پروژه آموزش بیت کوین شناخته می ‌شه. بدین ترتیب او بعد از جدا شدن از تیم اتریوم، شروع به خلق رمز ارز دیگری به نام کاردانو کرد. Cardano از جمله؛ رمز ارز بزرگ جهان هست و آینده درخشانی داره. بخش اعظم موفقیت کاردانو Cardano به واسطه تلاش‌ های چارلز هاسکینسونِ (Charles Haskinson) آمریکایی به وقوع پیوسته.

این پروژه یک پروژه بلاک چین عمومی غیر‌متمرکز و رمز ارز کاملاً متن باز هست که توسط شرکت مهندسی بلاک چین یعنی IOHK ساخته شده. نهایتاً وی شرکت اینویکتوس اینوویشنز (Invictus Innovations) را بنیان نهاد، که از طریق همین شرکت و با کمک دن لریمر، شبکه بیت شیرز (BitShares) را تأسیس کرد و رسماً وارد عرصه کریپتوکارنسی ها شد. بیت شِیرز اولین پلتفرم صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال (DEX) بود که بلاک چین آن از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی ‌شده (DPoS) استفاده می‌ کرد.

هم اکنون او یکی از ثروتمندترین افراد در جامعه کریپتو و فعال در زمینه ارزهای دیجیتال به حساب میاد. (Cardano) یک پلتفرم بلاک چین انعطاف پذیر، پایدار و مقیاس پذیر که برای اجرای قراردادهای هوشمند طراحی شده، Cardano به شما این امکان رو می ده که، طیف گسترده ای از برنامه های مالی غیرمتمرکز، رمزهای جدید، بازی ها و مواردی از این دست را توسعه بدین. به عبارت دیگه کاردانو به این منظور برنامه ریزی شده تا نسخه تکامل یافته اتریوم برای نسل بعدی باشه. در مبحث بعدی مطالبی از اتریوم تا خلق کاردانو برای شما ارائه خواهیم داد.

از اتریوم تا خلق کاردانو

خالق کاردانو

مبحث از اتریوم تا خلق کاردانو قسمت حائز اهمیتی هستش خالی از لطف نیست که به صورت جامع این مبحث رو مورد بررسی قرار بدیم و اطلاعات کافی در اختیارتون قرار بدیم. در اواخر سال ۲۰۱۳، هاسکینسون پروژه تدریس بیت کوین را آغاز کرد، او نخستین رئیس کمیته آموزش بنیاد بیت کوین بود. علاوه بر این لازم به ذکرِ که، چارلز هاسکینسون در سپتامبر همان سال، سازمان غیرانتفاعی Cryptocurrency Research Group (گروه تحقیقاتی کریپتوکارنسی) را راه اندازی کرد.

تعامل در پروژه آموزش بیت کوین دقیقا جایی بود که در آن با ویتالیک بوترین، ملاقات کرد و بدین صورت آشنا شدن. در سال ۲۰۱۳ چارلز هاسکینسون با ویتالیک بوترین به تیم بنیانگذاران اتریوم به عنوان یکی از ۸(هشت) توسعه دهنده اصلی اتریوم پیوست بدین ترتیب کار رو شروع کردن. رمز ارز اتریوم سال‌ هاست که بعد از بیت کوین به عنوان دومین رمز ارز برتر دنیا شناخته شده.

بسیاری از صاحب نظران و صاحب سخنان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورن که؛ که اتریوم از نظر برنامه ریزی، ساختار و فناوریِ به کار رفته در آن، حتی بهتر از بیت کوین هست و دور از انتظار نیست که جایگاه بزرگترین، ارز دیجیتال را از بیت کوین بگیره.

بلافاصله بعد از آن، اختلاف نظرهایی در مورد چگونگی ساختار پروژه ایجاد شد. چارلز می ‌خواست در واقع، سرمایه ‌های خطر پذیر را بپذیره و یک نهاد انتفاعی با ساختار حاکمیتی رسمی ‌تر ایجاد کنه، اما بوترین می ‌خواست که اتریوم را یک سازمان غیرانتفاعی با یک مدل حاکمیتی متن باز و غیرمتمرکز نگه داره.

با این حال، همکاری آنها پایدار نبود. به عبارت دیگه ویتالیک چشم انداز یک شبکه باز و غیرمتمرکز را داشت. در عین حال، هاسکینسون خواهان راه اندازی سیستم سودآوری با سلسله مراتب حکومتی مشخص بود در نتیجه ایدئولوژی های آن ها تا حدی با هم درگیر شد.

خالق کاردانو

سرانجام چارلز هاسکینسون اتریوم را در ژوئن 2014 ترک کرد او در این‌ باره گفته که؛ در آن زمان بسیار عصبانی بودم و حجم بازار اتریوم بسیار افزایش پیدا کرده بود و من حقیقتم نمی دونستم که چه کاری باید بکنم. پس از دوری شش ماهه، که هاسکینسون در آن فکر بازگشت به ریاضیات را داشت، همکار سابقش در اتریوم، جرمی وود (Jeremy Wood) برای ایجاد پروژه جدیدی به نام IOHK به او مراجعه کرد؛ همانطور که قبلا هم گفتیم IOH یک شرکت مهندسی هست که رمز ارز و بلاک چین برای شرکت ‌ها، نهادهای دولتی و موسسات دانشگاهی می ‌سازه. او دوباره تلاش هایش را با جرمی وود، همکار سابقش در اتریوم، برای ایجاد شرکت IOHK ترکیب کرد.

شرکت IOHK در حال حاضر از هیچ تلاشی برای توسعه بلاک چین اختصاصی خود Cardano با مأموریت اساسی رقابت با اتریوم، دریغ نمی کنه. هاسکینسون علاقه زیادی به انتقال دانش در مورد موضوعات رمزنگاری شده، کمپین های تمرکززدایی و توسعه راه حل هایی برای جریان اصلی ارزهای رمزپایه داره. چارلز هاسکینسون به صورت رسمی از سال 2015 مدیرعامل شرکت IOHK) (Input-Output Hong Kong)) هستش. این موسسه عمدتا راه حل های رمزنگاری و بلاک چین ارائه می ده.

هاسکینسون در این مورد گفته: ما در ابتدا چند صد هزار دلار در آن سرمایه‌گذاری کردیم و شروع به عقد قرارداد برای ساخت ارزهای دیجیتال کردیم. با تمام درآمد خود که به صورت بیت کوین بود، IOHK بازدهی چشمگیری را تجربه کرد. پروژه اصلی IOHK کاردانو بود؛ یک بلاکچین عمومی و پلتفرمی بر اساس قرارداد‌ های هوشمند، که میزبان رمز ارز ADA هست. چارلز هاسکینسون کاردانو (Cardano) را که نسل سوم بلاک چین محسوب می ‌شه رو در سپتامبر ۲۰۱۷، تاسیس کرد. Cardano از چند جهت ویژگی های خاصی داره که در مبحث بعدی به صورت کامل به بررسی کاردانو و خالق کاردانو کیست؟ خواهیم پرداخت.

خالق کاردانو کیست؟

خالق کاردانو کیست؟

در این قسمت از مقاله چارلز هاسکینسون کیست؟ از اتریوم تا خلق کاردانو. نوبت به این رسیده به این موضوع بپردازیم خالق کاردانو کیست؟ در مطالب قبلی هر چند به صورت مختصر این موضوع رو براتون روشن کردیم حال در این بخش به صورت کامل به این امر می پردازیم. کاردانو Cardano یک پروژه مبتنی بر بلاک چین هستش که توسط چارلز هاسکینسون در سپتامبر ۲۰۱۷، بنیان‌گذاری شده. (Charles Haskinson) بعد از جدایی از اتریوم، یک شرکت مهندسی به نام (IOHK) را به کمک یکی از دوستان سابق خود راه اندازی کرد.

این شرکت برای سازمان‌ های دولتی، بلاکچینِ سفارشی می‌ ساخت و در نهایت منجر به خلق ارز دیجیتال کاردانو شد. توسعه Cardano شامل یک سیستم جهانی همتا به همتا بود تا پروژه را به شکل صادقانه و البته غیرمعمول در جامعه رمزنگاری باقی نگه داره. هم چنین در کاردانو و به‌ وسیله الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام Ouroboros، سعی شده تا به مشکلات مقیاس‌ پذیری، قابلیت همکاری و امنیت نیز پرداخته بشه.

در ضمن Cardano توسط یک زبانِ برنامه نویسیِ خیلی ساده ولی ایمن به نام هسکل نوشته شده که جزو نقاط قوت این رمزارز محسوب می ‌شه، Haskell یک زبان برنامه نویسی کاربردی و مورد استفاده در موسسات مالی و نرم افزارهای دفاعی هست،. مهندسان نرم افزار این شرکت غول پیکر، با طراحی، راه اندازی و نگهداری از پلتفرم ارزهای دیجیتال، نوآوری را در پلتفرم کاردانو ایجاد می کنن. 

حقیقات آکادمیک انجام شده توسط IOHK در زمینه رمزارز و معماری ارزهای دیجیتال در پویایی پلتفرم مفید هست. علاوه بر این، پایگاه کد بلاک چین را به روز می کنن و نقشه راه پروژه Cardano را تنظیم می کنن. کوین ADA تنها ارزیست که با یک فلسفه علمی و رویکرد تحقیقاتی ایجاد شده. بلاکچین متن باز این ارز دیجیتال، توسط دانشمندان و برنامه ‌نویسان در دانشگاه تحت یک فرآیند دقیق مورد بررسی قرار گرفته. با این که کریپتوکارنسی ‌ها در دو سال گذشته به اوج خود رسیدن‌، بیشتر آن‌ ها مسیرهای رشد بی‌نظمی داشتن؛ شایعات، هک ‌ها و عدم توافقی که در هارد فورک اتفاق افتاد، اثرات نامطلوبی در اکوسیستم آن‌ ها گذاشته.

ارز دیجیتال کاردانو

ADA، بستر بلاکچین تعبیه شده برای کاردانوست که در دو لایه طراحی شده، لایه اول شبیه بیت کوین هست و تراکنش ها را پیگیری می کنه. و لایه دوم لایه محاسبه هست. این لایه شبیه به اتریوم طراحی شده و قراردادها و برنامه های هوشمند را قادر می‌سازه تا بر روی پلتفرم ADA اجرا بشن. یکی دیگر از دلایل محبوبیت و افزایش قیمت کاردانو Cardano، گرفتن مجوز از کشور ژاپن برای ورود به بازار بود. کشوری که سخت‌‌گیرانه ‌ترین قوانین را برای بررسی و ارائه مجوز در نظر گرفته.

از 25 آگوست رمزارز Cardano به صورت رسمی در صرافی ‌های ژاپن قابل معامله هستش. هاسکینسون، کاردانو را که از نظر سرعت و مقیاس ‌پذیری شرایط به ‌مراتب بهتری نسبت به اتریوم داره، نسل سوم بلاکچین ‌ها می ‌دونه. در حال حاضر این شبکه از دید بسیاری از کارشناسان، اصلی‌ترین رقیب اتریوم بشمار میره. در حقیقیت هدف کاردانو Cardano این هستش که با ایجاد بلاکچین متقاطع، امکان این مبادلات را فراهم کنه و در نهایت، پایداری را در ساختارهای حاکمیت ایجاد کنه تا انگیزه‌ هایی برای ماینرها و سایر ذینفعان در استفاده از این رمز ارز ایجاد کنه.

علاوه بر این، هدف آن ایجاد چیزیست که سازندگان آن را به عنوان «قانون اساسی» توصیف می‌ کنن. همانگونه که قبلا هم گفتیم Cardano یکی از موفق ترین رمزارزهای حال حاضر جهان هست و میلیاردها دلار سرمایه هم اکنون در شبکه کاردانو در حال گردش هستش. در مبحث بعدی سعی کردیم که در مورد ثروت هاسکینسون اطلاعاتی براتون ارائه بدیم.

ثروت هاسکینسون

ثروت هاسکینسون

ثروت هاسکینسون چقدر هستش؟ سوال بحث برانگیز و جالب، شاید براتون پیش بیاد باید بگیم که؛ چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) یکی از ثروتمندترین افراد در دنیای کریپتوکارنسی هست. او از یک پلتفرم بلاکچینی متن باز و غیرمتمرکز که از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام استفاده کرده و تراکنش ‌های همتا به همتا را با استفاده از ارز دیجیتال بومی خود، یعنی ADA تسهیل می‌ کنه.

این ریاضیدان و فعال آمریکایی یکی از تاثیرگذارترین افراد در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال هست. هاسکینسون پروژه آموزش بیت کوین را راه اندازی کرد و از بنیان‌گذاران و مدیرعامل اتریوم بود. اگرچه مدت فعالیت او در پروژه اتریوم به دلیل اختلاف نظرهای جدی همانگونه که قبلا هم به ان اشاره کردیم، با بوترین و تیم توسعه ‌دهندگان کوتاه بود.

شاید این سوال براتون پیش بیاد که ثروت خالق کاردانو چقدر هست؟ در پاسخ به این سوال باید بگیم که هاسکینسون یک فرد ثروتمندی هست که پلتفرم‌ های دیجیتال زیادی را توسعه داده. به نظر می ‌رسه که هاسکینسون درآمد خوبی داشته باشه؛ چرا که نام او در فهرست ثروتمندترین اعضای جامعه ارزهای دیجیتال به چشم می‌خوره. دارایی خالص چارلز هاسکینسون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شه.

ارزش خالص دقیق دارایی ‌های او برای سال ۲۰۲۱ و 2022 هنوز در دست بررسی هست. از همین رو او به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد در جامعه رمزنگاری رتبه بندی می‌ شه.

چارلز هاسکینسون

چارلز، همراه جرمی وود، شرکت تحقیقاتی و مهندسی بلاک چین Input Output Hong Kong یا IOHK را راه اندازی کرد. جدا از توسعه پلتفرم Cardano این شرکت پروژه‌ های ارز دیجیتال و بلاک چین را برای موسسات دانشگاهی، دولت‌ ها و شرکت ‌ها طراحی و ایجاد می‌کنه.

هاسکینسون بودجه چندین آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری بلاک چین در سراسر جهان را تأمین کرده، که شامل دانشگاه ادینبورگ، موسسه فناوری توکیو و دانشگاه وایومینگ می ‌شه. چارلز هاسکینسون به طور مداوم برای توسعه فناوری رمز ارزها تلاش می‎ کنه و در حال حاضر، هاسکینسون مدیر عامل IOHK هستش. عملکرد های او تا امروز در تغییر تصور مردم از ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین موثر واقع شده. در حقیقت او سعی می‌ کنه تا سیستم ‌های مالی شفاف، عادلانه و غیر حکومتی را برای ۳ میلیارد نفر در جهان فراهم بکنه.

او در این‌ باره گفت: پدر و مادرم فکر می‌ کردن من دیوانه هستم. همه فکر می‌ کردن من دیوانه هستم. اما من به آنها گفتم که همه چیز را فهمیدم. شاید جالب باشه که بدونین هاسکینسون به ماهیگیری و شطرنج بسیار علاقه ‌زیادی داره تا این حد که، او در مصاحبه ‌ای اعلام کرد که به این دو کار، به اندازه برنامه ‌نویسی و کار در حوزه رمزنگاری علاقه ‌مندم. اگرچه چارلز هاسکینسون از سال ۲۰۱۷ و همزمان با بنیانگذاری کاردانو Cardano ثروت زیادی را برای خود کسب کرد.

البته ظاهرا خود چارلز هاسکینسون علاقه ای به بالا رفتن قیمت ارز دیجیتال Cardano نداره و در مصاحبه ‌های خود گفته که، بالارفتن قیمت کاردانو یکی از مخرب ترین اتفاقاتیِ که ممکنه برای این پروژه رخ بده. قیمت کاردانو در سال2021 به بالاترین مقدار از آغاز پیدایش خود رسیده به طوری که قیمت در تاریخ مذکور به ۳ دلار و ۹ سنت رسید و به یکی از ثروتمندان کریپتو کارنسی تبدیل شد. نظر هاسکینسون در مورد قیمت Cardano با توجه به اتفاقات و نواسانات رخ داده در مورد قیمت این رمز ارز فوق العاده چی می تونه باشه در مبحث بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

نظر هاسکینسون در مورد قیمت کاردانو

هاسکینسون

حال نوبت به این رسیده تا در این قسمت از مقاله چارلز هاسکینسون کیست؟ از اتریوم تا خلق کاردانو. نظر هاسکینسون در مورد قیمت کاردانو رو براتون در میان بزاریم خالی از لطف نیست که مطالعه نوسانات قیمتی Cardano سیر نزولی یا صعودی این پروژه از نظر این دانشمند به مطالعه شما کمکِ زیادی خواهد کرد.

چارلز هاسکینسون بار دیگر به یوتیوب رفت تا با کسانی که بیش از حد نگران قیمت هستن صحبت کنه. این اولین باری نبود که این ریاضی‌ دان مجبور شد به نگرانی ‌های جامعه درباره قیمت ‌ها پاسخ بده. بنیانگذار (Cardano) در ویدیوی یوتیوب خود از جامعه خواست که آرامش داشته باشن.

درسته که افزایش عرضه این ارز دیجیتال در بازار اتفاق افتاده، اما این واقعا برای هر دارایی طبیعی هستش. وی در ادامه بیان کرد که، سرمایه‌گذاران به نقطه ‌ای می‌ رسن که برخی از دارایی ‌های خود را برای کسب سود می‌ فروشن چارلز هنگام اظهار نظر درباره رکود کنونی بازار، یک بار دیگر بر اهمیت فاندامنتال ‌ها نسبت به وضعیت قیمت در کوتاه مدت تاکید کرد.

او معتقدِ که، کسانی که از جریان فروش بازار در هراس هستن، به جای تمرکز بر روی قیمت، باید خود را کنترل و آرام کنن چرا که تصویر بزرگ ‌تری در اینجا وجود داره. بنیانگذار (Cardano) از افرادی که به خاطر این فروش در هراس بودن به ارامش دعوت کرد. چارلز هاسکینسون در این باره گفت؛ خبر خوب اینِ که از ابتدا تا پایان سال ۲۰۲۱، همه معیارهای ADA نشانه از سلامت این رمزارز داشته. میزان ADA استیک ‌شده، میزان کاربران فعال، مشارکت کاتالیزورها، سیگنال‌ های اجتماعی، ایجاد حساب طرفداران ADA در ردیت، تلگرام و …، حجم واقعی تراکنش در Cardano، رشد استفاده و سودمندیCardano ، اکوسیستم DApp که کاردانو، حتی میزان ریسک سرمایه‌ گذاری. با نگاهی به آمار Cardano مشاهده می شه که همه معیارهای کاردانو پیشرفت داشته.

چارلز هاسکینسون

این بنیانگذار به عملکرد ارز‌هایی مانند ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو اشاره می کنه که هیچ کاربردی ندارن، اما رشد قیمت فوق العاده ‌ای دارن. او از مردم خواست که مفهوم قیمت را کنار بزارن و به جای آن بر تاثیر پروژه تمرکز کنن. به نظر او سرو صداهای اضافی پیرامون ADA باعث شده که بسیاری به آینده Cardano مشکوک بشن. اما افرادی که واقعا به معیارهای شبکه توجه می ‌کنن، می‌ بینن که ما سریعتر از اکوسیستم‌ های دیگر در حال توسعه هستیم. ما هنوز در بسیاری از فهرست‌ های آماری نفر اول هستیم.

او در ادامه با توجه به برخی شنیده ها بیان می کنه که اخیرا به شکل غیر معمولی تعداد زیادی از افراد را دیده‌ ام که به قیمت ‌ها وسواس دارن یا چیزهایی مانند این می‌گن که همه چیز در حال شکست خوردنه و سقف آسمان در حال سقوطِ، به نظر می ‌رسه یک فقدان کامل چشم ‌انداز در این میان وجود داره. اگر به یک دوره پنج ساله، 10 ساله، 15 ساله و 20 ساله نگاه کنین، واقعاً احساس می‌ کنیم که این احتمال وجود داره که کاردانو بتونه پشتوانه بسیاری از دولت ‌ها باشه.

همچنین، این بنیان‌گذار توضیح داد که هیچ راهی برای پیش‌ بینی دقیق ارزش کاردانو پس از رسیدن به پتانسیل کامل وجود نداره. با این حال، هاسکینسون Cardano را بزرگترین حافظ حقوق بشر که جهان دیده می ‌دونه. به نظر هاسکینسون سال آینده کاردانو به یک پروژه منبع باز جدی و پیشرو در صنعت ارزدیجیتال تبدیل می شه.

به نظر چارلز می ‌تونیم مطمئن باشیم که بوروکراسی و حاکمیت منبع باز در کاردانو به درستی انجام شده و برای مشارکت با ده‌ ها یا حتی صدها شرکت آماده شده پس در نتیجه Cardano هنوز یکی از برترین رمزارزهای بازار هستش. در مبحث بعدی به بررسی پروژه های هاسکینسون خواهیم پرداخت.

پروژه های هاسکینسون

پروژه های هاسکینسون

می تونیم بگیم که هاسکینسون یکی از تاثیر‌گذارترین افراد در دنیای رمزارزها محسوب می شه. پروژه‌ های هاسکینسون بر آموزش مردم در مورد ارز رمزنگاری شده، بشارت دهنده برای تمرکززدایی و استفاده آسان از ابزارهای رمزنگاری برای جریان اصلی متمرکز هست. در سال ۲۰۲۰، او به طور مداوم برای صنایع رمزنگاری کمپین‌ های تبلیغاتی برگزار کرده و دیدگاه مردم در مورد کریپتو را تغییر داده. در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱ امکان راه اندازی ۱۰۰ قرارداد هوشمند به شبکه کاردانو اضافه شد و این موضوع یک آپدیت مهم و موفقیتی عظیم برای این شبکه بود.

تا قبل از این اتفاق، برخی از منتقدان Cardano بر این باور بودن که، شبکه کاردانو Cardano با اجرای قراردادهای هوشمند، سازگار نیست ولی این اتفاق نیفتاد. بعد از این به روز رسانی، Cardano در جایگاه بهترین ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم قرار گرفت. از جمله این پروژه ها پروژه بیت شیرز (Bitshares)، پروژه اتریوم (Ethereum)، پروژه اینپوت اوتپوت هنگ کنگ (IOHK) و پروژه کاردانو (Cardano) هستش که به توضیح مختصری از ان ها خواهیم پرداخت.

  • پروژه بیت شیرز (Bitshares)

بیت شیرز درواقع یک پلتفرم رمزنگاری هستش که فعالیت ‌های آن تحت عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) انجام می‌گیره این همان اصطلاحی هست که هاسکینسون ابداع کرد. چارلز هاسکینسون در سال ۲۰۱۳ و به ‌وسیله یک کمپانی به نام Invictus Innovations، به همراهی دن لریمر اقدام به راه ‌اندازی شبکه بیت شیرز کرد بیت شیرز یک پلتفرم و صرافی کریپتو هست که آمده تا نوع خرید و فروش را دگرگون کنه.

  • پروژه اتریوم (Ethereum)

پس از بیت شیرز و در سال ۲۰۱۳، همانگونه که در مباحث قبلی هم گفتیم، هاسکینسون پروژه آموزش بیت کوین را آغاز کرد. در واقع این پروژه یک مدرسه آنلاین بود که هاسکینسون در آن با ویتالیک بوترین، همکار آینده خود و برجسته‌ ترین بنیان‌گذار اتریوم آشنا شد این دیدار و ملاقات نتیجه ی شرینی در پی داشت باعث شد که هاسکینسون به یکی از هشت بنیانگذار اصلی اتریوم تبدیل بشه به بیان دقیق تر این آغاز همکاری اش با بوترین و دلیلی برای مشارکتش به عنوان یکی از بنیانگذاران رمزارز اتریوم بود.

در واقع وی در میان تیمی از هفت متخصص بود که به ویتالیک بوترین در ایجاد بلاک چین اتریوم در سال 2014 کمک کرد. نقش پیشگامانه وی در پروژه های ارزهای دیجیتال نام و دیدگاه وی را در عرصه ارزهای رمزنگاری بسیار برجسته تر کرد. این پروژه هنوز در مراحل آغازین خود بود، فعالیت چارلز هاسکینسون در تیم اتریوم زیاد طول نکشید زیرا که در شروع کارِ اتریوم، یک نوع دو دستگی بین اعضای تیم توسعه دهنده اتریوم به وجود آمد هاسکینسون و دیگر توسعه‌ دهندگان اتریوم، تفکرات متفاوتی با ویتالیک بوترین برای ساختار اتریوم ارائه دادن.

هاسکینسون استدلال کرد که این پلتفرم باید یک نهاد مالی با ساختار حکمرانی رسمی باشه در حالی که ویتالیک بوترین سعی داشت آن را به یک سازمان غیرمتمرکز برای استفاده عموم تبدیل کنه. هاسکینسون این شرایط را قبول نکرد و در ژوئن ۲۰۱۴ از این پروژه کناره گیری کرد اما این پایان کارش نبود دوباره تلاش هایش را با جرمی وود، همکار سابقش در اتریوم، برای ایجاد شرکت IOHK ادغام کرد.

  • پروژه اینپوت اوتپوت هنگ کنگ (IOHK)

در سال ۲۰۱۴، هاسکینسون به همراه جرمی وود(Jeremy Wood)، کارمند سابق اتریوم همکاری کرد و شرکت تحقیقاتی و مهندسی بلاک چین Input Output Hong Kong یا IOHK را راه اندازی کرد. جدا از توسعه پلتفرم کاردانو هدف اصلی IOHK این بود که یک کمپانی توسعه ‌دهنده شخص ثالث باشه که به دیگر شرکت ‌ها، نهادهای دولتی و مؤسسات دانشگاهی در ایجاد ارزهای دیجیتال و شبکه‌ های بلاک چین کمک کنه این شرکت دارای تیم متنوع از سراسر دنیا شامل مهندسان، دانشمندان، متخصصان تجارت، معلمان و توسعه دهندگان متن باز هست.

آنها Cardano را از ابتدا با استفاده از رویکرد اصول اولیه که توسط تحقیقات آکادمیک مورد بررسی قرار گرفته بود، بنا نهادن. توسعه کاردانو همچنان پروژه اصلی IOHK هست. چارلز هاسکینسون با استفاده از منابع و توسعه‌دهندگان IOHK، به یکی از حامیان برجسته این پلتفرم بدل گشت. اما امروزه IOHK بیشتر تمرکز خود را بر روی قراردادهای هوشمند ارز دیجیتال خود یعنی Cardano قرار داده و به یکی از اصلی ‌ترین رقبای اتریوم بدل گشته. 

  • پروژه کاردانو (Cardano)

همان طور که گفته شد چارلز هاسکینسون یکی از بنیانگذاران سابق اتریوم با کمک جرمی وود، ایجاد بنیاد کاردانو و همکاری با IOHK و امورگو در سال 2017 میلادی Cardano را طراحی کرده و به عموم ارائه نمود. Cardano با نام انحصاری (ADA) بستری برای توسعه بلاکچین و قرارداد های هوشمند هست. کاردانو یک بستر بلاکچین برای تغییر دهندگان و مبتکران حوزه کریپتوکارنسیست. که با ابزارها و فناوری ‌های جدیدی آماده ارائه خدمات برای ایجاد تغییر در سطح جهانیست.

کاردانو مانند اتریوم سیستمی مبتنی بر قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) هست که می تونه برای طراحی و ساخت برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) مورد استفاده قرار بگیره با این تفاوت که مقیاس پذیری و امنیت آن توسط ساختاری چند لایه تأمین می شه Cardano دارای یک موسسه غیرانتفاعی به نام، The Cardano Foundation هست. وظایف اصلی این بنیاد نظارت بر توسعه کاردانو و اکوسیستم آن هستش. این بنیاد که به عنوان متولی قانونی Cardano فعالیت می ‌کنه، با نهادهای نظارتی مختلف در حوزه‌ های مختلف بلاکچین همکاری داره. دلیل این همکاری ایجاد حاکمیت بلاکچین ADA و تعیین استاندارد‌های جدید هست.

بنیاد غیر دولتی Cardano با گروهی از موسسات دانشگاهی برای تحقیق و بررسی تمام جنبه‌ های زنجیره بلوک همکاری می کنن‌. به عنوان مثال، محققان در دانشگاه لنکستر در حال توسعه یک مدل خزانه‌ داری مرجع هستن تا راهی پایدار برای توسعه سرمایه ‌گذاری در آینده برای کاردانو پیدا کنن. با پایداری داخلی شبکه کاردانو، تصرف بازارهای در حال توسعه غیر ممکن به نظر نمی رسه.

علاوه بر این، چارلز هاسکینسون چشم اندازی از یک پلتفرم رمزارز داشته که چالش های فعلی رمزنگاری مانند مقیاس پذیری و قابلیت همکاری را حل می کنه. اگرچه Cardano از اتریوم در قراردادهای هوشمند و برنامه های کاربردی شبکه تقلید می کنه اما چارلز هاسکینسون می خواست توسعه آن از یک مسیر تجربی و ریاضی مشخص پیروی کنه.

جای تعجب نیست که او نام پروژه را "کاردانو" گذاشت که برگرفته از ریاضیدان افسانه ای ایتالیایی جرولامو کاردانو در دهه 1500 هست بد نیست بدونین که بیشتر قسمت ‌های اکوسیستم Cardano به نام شخصیت‌ های مشهور تاریخی مانند لرد بایرون (Lord Byron)، آدا لاولیس (Ada Lovelace)، ماتسوو باشو (Matsuo Basho) و ولتر (Voltaire) نام‌گذاری شده.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله حاضر از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس، تحت عنوان چارلز هاسکینسون کیست؟ از اتریوم تا خلق کاردانو. ما به مطالعه مواردی چون Charles Haskinson کیست؟ پرداختیم و خالق کاردانو کیست؟ رو براتون معرفی کردیم و مختصری از سرگذشت بنیانگذار این پروژه رو در اختیارتون قرار دادیم. سپس اطلاعاتی در مورد ثروت هاسکینسون و نظر هاسکینسون در مورد قیمت کاردانو رو بررسی کردیم در ضمن برخی از پروژه های هاسکینسون از جمله پروژه بیت شیرز (Bitshares) رو براتون ارائه دادیم.

نهایتا باید گفت که؛ چارلز هاسکینسون متولد و بزرگ ‌شده شهر کلرادو آمریکاست و در دانشگاه ایالتی متروپولیتن دنور و دانشگاه کلرادو در بولدر تحصیل کرده. وی تحصیلات خود را در رشته تحلیل اعداد شروع کرد و سپس به حوزه ارزهای دیجیتال روی آورد و به موفقیت ‌های بسیاری در این عرصه دست پیدا کرد. چارلز هاسکینسون یکی از افراد موفق در دنیای کریپتو کارنسیست. شاید خیلی از افراد، رفتن او از اتریوم را یکی از اشتباهات بزرگ او می دونن اما او ثابت کرده که همیشه تصمیمات درستی درباره مسیر کاری خود گرفته. Cardano پروژه ‌ای که او بنیان‌گذاری کرده، هم ‌اکنون یکی از موفق ‌ترین پروژه‌ ها در دنیای کریپتوست. باید بگیم که، پروژه کاردانو شبکه ای مبتنی بر بلاک چین بوده که در زمینه انتقال پول دیجیتال، ثبت قراردادهای هوشمند و هم چنین توسعه برنامه های مالی غیرمتمرکز استفاده می شه.

رمزارز کاردانو آدا (ADA) نام داره. کاردانو را می تونیم رقیبی سرسخت برای اتریوم، ایاس و دیگر پلتفرم ‌های قرارداد هوشمند به حساب بیاریم. کاردانو پروژه ایست که بسیاری از مشکلات دنیای ارزهای دیجیتال را از بین برده. بعد از هک DAO روی شبکه اتریوم بسیار مهمِ که تمرکز اصلی Cardano مبتنی بر بازنگری و بررسی دقیق کدها باشه و از این طریق امنیت شبکه را فراهم کنه. در نتیجه Cardano به عنوان شبکه ای امن محسوب می شه که با ساختاری دو لایه ویژگی های بیت کوین و اتریوم را بطور همزمان پوشش می ده. امیدواریم که مطالعه این مقاله مفید واقع شده باشه.


نظرات کاربران در مورد چارلز هاسکینسون کیست؟ بیوگرافی خالق کاردانو
  • خیلی عالی و تکمیل نوشته شده بود مرسی

سوال امنیتی :1+51 = ?