چرخه شومپیتری بیت کوین چیست؟

1402/02/15

چرخه شومپیتری بیت کوین؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین؟ اصلا می دونین منظور از چرخه بیت کوین چیست؟ چرخه شومپیتری بیت کوین چی میگه و چه تاثیری بر خرید بیت کوین داره؟ تخریب خلاق در چرخه شومپیتری بیت کوین چیست؟ بیت کوین به عنوان یه منبع طبیعی چه نقشی داره؟ چرخه های زیرمجموعه چرخه شومپیتری بیت کوین کدامند؟

بیت کوین مثل یه منبع طبیعی فیزیکی عمل می کنه، البته با تفاوت های منحصر به فرد که اون رو به یه موتور محرکه برای ایجاد تغییرات اساسی، درست مثل طلا، نفت یا برق مبدل می کنه. بیت کوین به عنوان تجسم دیدگاه تخریب خلاق شومپیتری شناخته میشه. عناصر زیادی از نظر ساختاری در القای فرایند تخریب خلاق شومپیتری در اکوسیستم بیت کوین نقش دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله چرخه شومپیتری بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد چرخه بیت کوین به شما ارائه کنیم و به معرفی چرخه های زیرمجموعه شومپیتری بیت کوین بپردازیم.

چرخه بیت کوین چیست؟

چرخه بیت کوین چیست؟

شاید این سوال واستون پیش بیاد که چرخه بیت کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم ارز دیجیتال بیت کوین به طور دوره ای چرخه هایی با طول مدت متفاوت رو پشت سر گذاشته. این ارز با ایده ها و نوآوری های جدید در ابعاد و بازه های زمانی مختلف به تجدید حیات اکوسیستم خودش به شیوه ای مبتکرانه پرداخته. در ادامه سعی می کنیم ایده چرخه کسب و کار شومپیتری در بیت کوین رو واستون توضیح بدیم و بر پایه سه موج مولفه ای اون رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین:

  • چرخه کندراتیف(Kondretieff) بیت کوین با چندین دهه فعالیت.
  • چرخه ژوگلار(Juglar) بیت کوین که کمتر از یه دهه روی کار بوده.
  • چرخه کیچن(Kitchin) که با رویداد هاوینگ بیت کوین همبستگی داره.

جالب اینجاست که بدونین چرخه تخریب خلاق یا نوآوری تحول آفرین به حذف روش های قدیمی و ایجاد زمینه های جدید برای نوآوری و خلاقیت در تولید گفته میشه. اولین بار جوزف شومپیتر در سال 1942 اصطلاح تخریب خلاق رو مطرح کرد. شومپیتر تخریب خلاق رو نوآوری هایی در فرایند تولید می دونه که باعث افزایش بهره وری میشه. نظریه نوآوری تحول آفرین فرض می کنه که انرژی لازم برای نوآوری های جدید با از بین رفتن مفروضات قدیمی به وجود میاد. شومپیتر معتقد هست حذف سیستم های قدیمی و جایگزینی قالب های نوآوری جدید در مدت زمان های مشخصی شکل می گیره. به همین دلیل چرخه های تجاری مختلفی با مدت زمان متفاوت وجود دارن.

مقاله پیشنهادی: تپ روت بیت کوین(Taproot) چیست؟

موج های چرخه شومپیتر کدامند؟

موج های چرخه شومپیتر کدامند؟

نظریه نوآوری تحول آفرین تصور می کنه که انرژی مورد نیاز برای فناوری های جدید با حذف مفروضات قدیمی ایجاد میشه. شومپیتر باور داره که حذف سیستم های قدیمی و جایگزینی قالب های نوآورانه جدید در مدت زمان های مشخصی شکل می گیره. به همین دلیل چرخه های تجاری با مدت زمان مختلف به وجود میاد. چرخه های شومپیتر از 3 موج تشکیل شدن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی موج های چرخه شومپیتر بپردازیم.

یکی از موج های چرخه شومپیتر، چرخه های کوتاه مدت هستن و بازه زمانی 3 تا 4 سال دارن و به چرخه کیچن معروف هستن. اولین بار جوزف کیچن درباره اون مطالعاتی انجام داد و به همین دلیل به اسم اون ثبت شد. توجه داشته باشین که هاوینگ بیت کوین در چرخه کیچن رخ میده.

مقاله پیشنهادی: نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست؟

چرخه های میان مدت

یکی دیگه از موج های چرخه شومپیتر، چرخه های میان مدت هست که بین 8 تا 11 سال طول می کشن. جالب اینجاست که بدونین این چرخه ها به دلیل تلاش های کلمنت ژوگلار، کسی که برای اولین بار به این چرخه ها اشاره کرد، چرخه ژوگلار اسم داره.

چرخه های بلند مدت

یکی دیگه از موج های شومپیتر، چرخه های بلند مدت هست که بین 45 تا 60 سال طول می کشه و زمان میبره. بهتره بدونین به دلیل تحقیقات اقتصاددان رومانیایی نیکلای کندراتیف به چرخه کندراتیف یا Kondratieff Cycle یا موج K مشهور هست و با این اسم شناخته میشه.

چرخه شومپیتری بیت کوین چه می گوید؟

حائز اهمیت هست که بدونین در نمودار زیر چرخه شومپیتری بیت کوین رسم شده. موج K با رنگ خاکستری تیره، چرخه ژوگلار با بنفش و چرخه کیچن که مطابقت زیادی با دوره هاوینگ داره، با رنگ آبی نشون داده شدن. محور عمودی قیمت دلار هست که پروکسی مناسبی با توجه به اجزا و بخش های چرخه شومپیتری محسوب میشه. به نمودار زیر با دقت نگاه کنین تا بدونین قضیه از چه قراره.

چرخه شومپیتری بیت کوین چه می گوید؟

در انتهای موج K، همه چرخه ها به هم میرسن و همگرایی پیدا می کنند. چیز ساده ای هست، چون زمانی که محرک های اساسی نوآوری برای چرخه کندراتیف بعدی بیت کوین یکی میشن، همه جریان های انباشت شروع به کاهش می کنند. در اون نقطه زمان شکل گیری مجموعه فناوری های جدیدی هست که می تونن انگیزه ای برای موج دوم K در بیت کوین باشن. بیت کوین ها بیشتر ذخیره میشن و فروش خیلی کم میشه. این کار باعث رسیدن نسب l2S به بالاترین میزان ممکن میشه. ظرفیت های تولیدی بر اساس تقاضای بازار افزایش پیدا می کنه و سرمایه گذاری ها به طور کامل انجام میشن. این کار نسبت IC2CI رو به شدت بالا میبره. جریان بیت کوین ناشی از استخراج اون به تدریج کاهش پیدا می کنه و نسبت S2F رو به شدت بالا میبره.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله چرخه شومپیتری بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد چرخه بیت کوین به شما ارائه کنیم و به معرفی چرخه های زیرمجموعه شومپیتری بیت کوین بپردازیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال بیت کوین به طور دوره ای چرخه هایی با طول مدت متفاوت رو پشت سر گذاشته. این ارز با ایده ها و نوآوری های جدید در ابعاد و بازه های زمانی مختلف به تجدید حیات اکوسیستم خودش به شیوه ای مبتکرانه پرداخته. چرخه شومپیتری بیت کوین دارای 3 موج کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هست.


نظرات کاربران در مورد چرخه شومپیتری بیت کوین چیست؟
سوال امنیتی :4+97 = ?