کاربردهای متاورس کدامند؟

1401/07/05


کاربردهای متاورس کدامند؟ در این مقاله می خواییم در مورد کاربردهای متاورس صحبت کنیم. همانطور که خیلی از ما میدونیم، متاورس دنیای مجازی و موازی دنیای واقعی ما هست و تمام اتفاقاتی که در دنیای واقعی تجربه می کنیم، می تونیم در دنیای متاورس پیاده سازی کنیم تا امکان تجربه اون رو به شکل مجازی داشته باشیم. متاورس در واقع سبک جدیدی از زندگی، بازی و کار و... رو به ما ارائه میده که هر روز در حال تکامل هستش.

شرکت های زیادی مثل فیسبوک و سایر شرکت ها، در حال خرج میلیاردها دلار و ورود به این دنیا هستن، تا بتونن از فرصت های جدیدی برای ما ایجاد کنن و هم خودشون از موقعیت های دنیای متاورس برای شد کسب و کارشون استفاده کنن. کاربردهای متاورس محدود به صنعت خاصی نیست و هر چیزی قابلیت رشد و ورود در این دنیا رو داره.

بهتر هست که با اصلی ترین کاربردهای متاورس آشنا بشین تا بتونین آگاهی بیشتری نسبت به چگونگی ورود و فعالیت در جهان موازی داشته باشین. 

متاورس چیست؟

در جواب این سوال که متاورس چیست؟ باید خیلی ساده بگیم که متاورس انعکاس زندگی ما تو دنیای مجازی هست. در واقع هر چیزی که در دنیای واقعی وجود داره، قابلیت شبیه سازی و ایجاد اون در دنیای متاورس هم وجود داره و شما می تونین به کمک آواتارهای شخصی خودتون، در یک محیط سه بعدی مجازی با بقیه در ارتباط باشین.

متاورس چیست؟

متاورس مرحله جدیدی از اینترنت هستش که عامل ترکیب واقعیت افزوده(ar)، واقعیت مجازی(vr) و واقعیت توسعه یافته(xr) با دنیای فیزیکی خواهد بود، متاورس نقطه اتصال زندگی دیجیتالی و واقعی هستش که به کمک این فناوری ها در موارد مختلف، میتونه شرایط بهتری برای زندگی ما ایجاد کنه.

ویژگی های اصلی متاورس چیست؟ 

 از ویژگی های اصلی متاورس که می تونیم به اون ها اشاره کنیم عبارتند از: 

• زمان بندی مطابق با دنیای واقعی: زمان در دنیای متاورس، با دنیای واقعی برابر هست.

• عدم محدودیت زمانی: زمانی که به عنوان یک کاراکتر مجازی، دنیای متاورس رو ترک کنه، متوقف نمی شه مانند دنیای واقعی، زمان در متاورس مکث نداره و بدون وقفه پیش میره. 

• یک دنیای کارآمد و مستقل: جهان متاورس به کاربران این اجازه رو میده تا در اون فعالیت های مختلفی مانند خرید و فروش داشته باشین. زمانی که در متاورس فعالیت های مثبت داشته باشین، پاداش دریافت می کنین. متاورس بر اساس توکن های غیر قابل تعویض و ارزهای دیجیتال هست. 

• فعالیت مستقل کاراکترها: در فضای متاورس، فعالیت کاراکتر ها از قبل برنامه ریزی نشده. شما می تونین با سایر کاراکتر ها سروکار داشته باشین. 

• امکان ترکیب کردن پلتفرم های مختلف: امکان ترکیب کردن پلتفرم های مختلف، یکی دیگه از ویژگی های اصلی متاورس هست. برای مثال، می تونین آیتم هایی رو از یک بازی ویدئویی به بازی دیگه بیارین.

• محتوای ایجاد شده توسط کاربر: فضای متاورس فراتر از اون هست که در دنیای مجازی می بینین. کاربران متاورس می تونن محتوا هایی رو در این فضا ایجاد کنن و سایر کاربران از اونها استفاده کنن. 

5 کاربرد اصلی متاورس در حوزه های مختلف

کاربرد فناوری متاورس بسیار متنوع هستش که انتها نداره و ما هر کسب و کاری داشته باشیم، ابتدا باید بدونیم که چگونه وارد متاورس بشیم و بعد از اون ببینیم که چطور می تونیم در اون رشد کنیم و درآمد داشته باشیم.کاربردهای متاورس عبارتند از: 

  • کاربرد متاورس در حوزه املاک

در این کاربرد متاورس در حوزه املاک، شما می تونین مثل دنیای واقعی در متاورس هم خرید و فروش ملک انجام بدین و پیش از خرید ملک خودتون رو به خوبی بررسی کنین. اما کاربرد دیگه متاورس در املاک، برگزاری تورهای مجازی به کمک عینک های واقعیت مجازی(vr) هستش که مشتریان می تونن به کمک این تکنولوژی، خانه مورد نظرشون رو با کیفیت بالایی بررسی کنن.

افرادی که در این حوزه مشغول هستن، از این تکنولوژی به خوبی بهره می برن و باعث ساده سازی کار فروش اون ها شده. به کمک این تکنولوژی، رضایت مشتریان به شدت افزایش پیدا کرده، چون متقاضیان ملک می تونن خیلی سریع و آسون چندین ملک رو با کیفیت خیلی خوب و به طور کامل بررسی کنن و بهترین تصمیم رو بگیرن. 

مقاله پیشنهادی: خرید زمین در متاورس

  • کاربرد متاورس درحوزه پزشکی و سلامت 

در این بخش، بهترین مثالی که از کابردهای متاورس در بخش سلامت می تونیم به اون اشاره کنیم، استفاده از واقعیت افزوده (ar) و واقعیت مجازی (vr) هستش که این تکنولوژی نقش حیاتی در بهبود مهارت ها و پایگاه داده پزشکان داره و کمک بزرگی به اون ها در صنعت پزشکی کرده.

متاورس چیست؟

برای مثال پزشکان می تونن قبل از انجام عمل جراحی و بررسی وضعیت بیمار، مواردی مثل mri ام ار ای و سی تی اسکن رو بهتر و دقیق تر در زمان کمتری بررسی کنن که در نتیجه عمل جراحی و تشخیص، تأثیر مثبتی داره.

پزشکان می تونن به کمک عینک های (ar) واقعیت افزوده، به جای نگاه کردن به مانیتور و بررسی علائم حیاتی بیمار، این اطلاعات رو دائم در جلوی چشم خود داشته باشن که موجب کاهش خطا و افزایش سرعت عمل در جراحی میشه . خیلی وقت ها سرعت عمل همراه با دقت بالا، می تونه جان بسیاری از بیماران رو نجات بده.

  • کاربرد متاورس درآموزش 

به کارگیری فناوری های متاورسی مثل واقعیت افزوده، در گذشته به شدت در بخش آموزش سرعت گرفته. متاورس و تکنولوژی های اون رویکردهای آموزشی سنتی رو دگرگون کرده و شیوه های جدید و بسیار کارآمدتر رو ارائه داده و متاورس بر روی یادگیری از طریق تصاویر تاکید داره که بهترین راه آموزش هستش. 

شما می تونین به کمک آواتارهایتان، بدون محدودیتی دانش عملی رو در کنار دوستانتون (آواتارهایتان) یاد بگیرین. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، یادگیری رو بسیار ساده کرده و باعث ایجاد محیط های یادگیری جذاب برای دانش آموزان در موسسات آموزشی مختلف شده. 

کاربرد متاورس در آموزش

 

فرض کنین میخوایین در رابطه با مهمترین اتفاق تاریخی و تأثیر اون بر روی شکل گیری یه منطقه صحبت کنین، شما می تونین به راحتی تمام وقایع رو در دنیای متاورس شبیه سازی کنین تا دانش آموزان بتونن با دیدن اونها و حضور مجازی در اون محیط، درک بهتری از اون داشته باشن. در متاورس هیچ مانعی برای یادگیری وجود نداره و هر چیزی رو میتونین در اون شبیه سازی کنین. 

  • کاربرد متاورس در بخش تولید

کاربرد متاورس در این بخش بسیار گسترده هست. فرض کنین قراره عده ای در بخشی از کارخانه که خطرات زیادی داره ، کار کنن و باید برای اون آموزش بیین. قطعا ورود اونها به محل، قبل از دریافت آموزش های حرفه ای، می تونه بسیار خطرناک باشه و در نتیجه می تونه اونها رو در فضای شبیه سازی شده، آموزش و احتمال خطر رو بسیار کاهش بده. 

علاوه بر اون، تولید کنندگان می تونن هر محصولی رو قبل از ساخت، در دنیای مجازی شبیه سازی کنن و متخصصان به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی، به دقت اونها رو بررسی کنن تا از هزینه خطاهای احتمالی در تولیدات جلوگیری کنن. 

  • کاربرد متاورس در حوزه نظامی 

در متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کمک بزرگی به حوزه نظامی کرده.

متاورس چیست؟ کاربردهای متاورس کدامند؟

 

واقعیت افزوده تاکتیکی یا ar (tactical augmented reality) یکی از نمونه های قابل توجه فناوری متاورس هستش که در ارتش استفاده میشه. این عینک ها مشابه عینک های دید در شب هستن. Tar میتونه به راحتی مکان دقیق یک سرباز رو نشون بده و جایگزین ایده آلی برای گچت ها و هدست های gps  هستش. این امکانات باعث افزایش سرعت عمل سربازان میشه. 

آینده متاورس چگونه است؟

متاورس یک فناوری نوظهور به شمار میره که تحولی عظیم در دنیای اینترنت ایجاد کرده و به دلیل توانایی های خود آینده درخشانی خواهد داشت. برای مثال، خرید شرکت های فعال در زمینه واقعیت مجازی و استودیوهای بازی سازی و شرکت های تولید کننده قطعات هدست واقعیت مجازی کرده.

یکی از این شرکت ها ایمجین اپتیکس (imaginoptix) نام داره. شرکت مایکروسافت تلاش میکنه تا بهره مندی از قابلیت های متاورس در حوزه بازی سازی پیشرفت کنه و نسبت به تهیه نسخه واقعیت مجازی برخی بازی ها اقدام کرده. 

یکی از اتفاقات قابل پیش بینی در آینده متاورس ایجاد مراکز خرید در این دنیای مجازی هستش. بسیاری از برندهای مطرح دنیا که در حوزه پوشاک فعالند اقدام به فروش محصولات الکتریکی خود کردن. درآینده متاورس پیش بینی می شه مرز میان واقعیت در بازی های هیجان انگیز به کمک واقعیت های مجازی و واقعیت افزوده برداشته بشه.

متاورس چیست؟

با این وجود امکان پیش بینی دقیق از آینده متاورس وجود نداره و هیچ کس نمی تونه متاورس قراره تا چه اندازه گسترش  پیدا کنه. بلاک توپیا، تتا، وکس، سندباکس، استارطلس به عنوان برترین پروژهای متاورس شناخته شدن. 

کاربردهای اصلی متاورس در آینده

از مهم ترین کاربردهای متاورس در آینده می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• فعالیت های تجاری مانند راه اندازی دفاتر رسمی کشور ها برای ارائه خدمات تجاری خود به تمامی مردم جهان بدون نیاز به صرف هزینه ها و حضور فیزیکی آنها.

• سرگرمی و فراغت، مانند بازی های دسته جمعی و گشت و گذار در فضاهای مجازی سه بعدی 

• سهولت در ارائه خدمات دولت الکترونیک: برخی از خدمات دولتی نیازمنده حضور فیزیکی افراد جهت احراز هویت اون ها هست و بسیاری از این خدمات در صورت ارائه در متاورس و احراز در اون امکان پذیر هست که منجر به کاهش هزینه ها و تشریفات اداری میشه.

• آموزش، که جنبه های بسیار زیادی داره و بسیاری از آموزش ها در دنیای واقعی هزینه بالایی داره و گاهی اجرای اون غیر ممکن هست، در حالی که در دنیای متاورس به سادگی امکان پذیر هستش.

• بهبود تجربه مشتری هنگام خرید محصول. برای مثال، تجربه اقامت در یک شهر، که مشتری ها می تونن پیش از رزرو، به صورت 3 بعدی و کاملاً شفاف محیط رو بررسی کنن.

• جلسات کاری یکی از ابتدا ترین کاربردهای متاورس به شمار میره، حضور افراد در یک محیط با وجود فاصله های جغرافیایی و محدودیت های رفت و آمد.

• تبلیغات و برندیگ: مکان های عمومی در متاورس بهترین جا برای برندیگ و تبلیغات به شمار میره و مهم تر از اون امکان اجرای تبلیغات به شکلی که در دنیای حقیقی امکان اون وجود نداره.

• لوکیشن های دیجیتال برای برگزاری جلسات، کنسرت ها، راه اندازی فروشگاه اینترنتی و دفاتر رسمی شرکت های بزرگ جهت کسب اعتماد مشتری و ...

• فروش محصولات، از لوازم برقی خانگی، پوشاک، nft، نرم افزار و غیره

• اشتغال زایی: شغل های جدید مانند اپراتوری، پشتیبانی و فروشندگی در متاورس

• فیلم و تئاتر: ساخت فیلم در محیط سه بعدی متاورس این مکان رو به تماشاگر میده تا تماشاگر خودش رو در محیط فیلم قرار بده، در میان بازیگران حرکت کنه و از هر نقطه ای که دوست داشته باشه،  فیلم رو تماشا کنه.

مقاله پیشنهادی: رانندگی در متاورس

نتیجه گیری 

در مورد کاربردهای متاورس کدامند؟ باید بگیم که متاورس هنور در حال توسعه هست و راه خود رو در هر حوزه صنعت باز خواهد کرد. تکنولوژی های xr،  arو vr به کمک صنایع و کسب کارهای مختلف خواهد آمد تا فرایند کاری رو بهینه تر و درآمدزایی رو بالاتر ببره. هر چه بیشتر با متاورس و کاربردهای اون در حوزهای مختلف آشنا بشیم، می تونیم در زمان مناسب از موقعیت های اون برای رشد کسب و کارمون کمک بگیریم. 

 


نظرات کاربران در مورد کاربردهای متاورس کدامند؟
سوال امنیتی :4+67 = ?