کریپتو جکینگ(Cryptojacking) چیست؟

1401/12/16

کریپتو جکینگ یا Cryptojacking؛ یکی از روش های کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال! حمله رمزارزی یا کریپتو جکینگ چیست و چجوری انجام میشه؟ کریپتوجکر به چه کسی گفته میشه؟ چجوری میشه حملات کریپتو جکینگ رو شناسایی کرد؟ روش های مختلف کریپتو جکینگ کدامند؟ به نظر شما چرا باید با کریپتوجکینگ مقابله کرد؟ کریپتوجکینگ چجوری سرمایه های کاربران رو به سرقت میبره؟

آیا تا الان به این موضوع فکر کردین که ممکنه افراد سودجو از سیستم شما به عنوان سیستم استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند؟ هرچقدر دنیای رمزارزها بزرگتر میشه، تهدیدات امنیتی و مشکلات اون ها هم بزرگ تر میشه. یکی از روش های کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال، کریپتو جکینگ هست که به دلیل عدم آگاهی کاربران زیاد رخ میده که باعث میشه تا کاربران سرمایه ها و دارایی های خودشون رو از دست ببرن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کریپتوجکینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد کریپتو جکینگ یا Cryptojacking به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های مقابله با کریپتوجکینگ بپردازیم و نحوه شناسایی کریپتو جکینگ رو به شما یاد بدیم.

کریپتوجکینگ چیست؟

کریپتوجکینگ چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم کریپتو جکینگ یا Cryptojacking رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما هم پیش اومده باشه که کریپتوجکینگ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که کریپتوجکینگ نوعی بدافزار برای استخراج ارزهای دیجیتال یا سرقت کیف پول های رمزنگاری شده هست که از قدرت و منابع رایانه استفاده می کنه. کد این بدافزارها به راحتی مستقر میشن، اجرای اون ها در پس زمینه صورت می گیره و تشخیص اون هم یه فرایند سخت هست.

جالب اینجاست که بدونین کریپتوجکینگ یه روش کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال هست که در دسته جرایم سایبری قرار می گیره. این جرم در دنیای ارزهای دیجیتال انجام میشه، چون کاربرد دیگه ای نداره. Cryptojacking می تونه به روش های مختلفی انجام بشه. در کریپتوجکینگ هکرها ابتدا سیستم کاربران رو با روش های متفاوت آلوده می کنند. در مرححله بعدی، سیستم های آلوده شده به سخت افزاری برای استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل میشن. به این ترتیب، اگه سیستمی آلوده بشه، به عنوان نود شبکه شناخته شده و ارز دیجیتال رو برای هکر استخراج می کنه.

بیشتر بخوانید: روش های کلاهبرداری با ارز بیت کوین

راه های مقابله با کریپتوجکینگ کدامند؟

راه های مقابله با کریپتوجکینگ

کریپتوجکینگ به استفاده بدون اجازه و بدخواهانه از سیستم یه نفر برای ماین کردن ارز دیجیتال گفته میشه. یه هکر یا مهاجم کنترل سیستم یه شخص رو در دست می گیره و از توان پردازشی اون برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می کنه. در سال های گذشته این روش بین هکرها رواج پیدا کرده چون زودبازده و پرسود هست. شما می تونین با استفاده از روش های مختلفی از این کلاهبرداری جلوگیری کنین. به همین منظور ما سعی کردیم در این بخش از مقاله به بررسی راه های مقابله با کریپتوجکینگ بپردازیم.

  • جلوگیری از استخراج رمزارزها با استفاده از افزونه ها

یکی از راه های مقابله با کریپتوجکینگ، جلوگیری از استخراج رمزارزها با استفاده از افزونه هاست. بهتره بدونین افزونه هایی وجود دارن که با نصب اون ها بر روی مرورگر خودتون می تونین از فعالیت اسکریپت های کریپتو جکینگ جلوگیری کنین. افزونه NoMiner و minerBlock دو مورد این افزونه ها هستن که تا حدی می تونن شما رو در مقابل افزونه های خطرناک مصون نگهداری کنند.

  • استفاده از آنتی ویروس های معتبر

یکی دیگه از راه های مقابله با کریپتوجکینگ، استفاده از آنتی ویروس های معتبر هست. به عبارت دیگه، اکه همه موارد امنیتی رو رعایت کنین، باز هم امکان نفوذ هکرها وجود داشته باشه، استفاده از یه آنتی ویروس قوی می تونه در این مواقع امنیت سیستم شما رو تا حد زیادی تضمین کنه. از محبوب ترین آنتی ویروس های دنیا میشه به ESET اشاره کرد که در سال های گذشته به محبوبیت زیادی در بین کاربران دست پیدا کرده.

  • مطلع کردن کارمندان در مورد حملات رمزارزی

یکی دیگه از راه های مقابله با کریپتوجکینگ، آگاه کردن کارمندان در مورد حملات ارزهای دیجیتال هست. برای مثال، محققین امنیتی در سراسر دنیا پیوسته سیستم ها و نرم افزارهای مختلف رو مورد بررسی قرار میدن تا در صورت کشف حفره ای امنیتی، سریعا اون رو گزارش کنند. در مقابل، متخصصین بعد از رفع این حفره های امنیتی نسخه جدیدی از نرم افزار رو در دسترس عموم مردم قرار میدن تا افراد اون ها رو دانلود و سیستم خودشون رو آپدیت کنند.

مقاله پیشنهادی: انواع حملات ارزهای دیجیتال

چگونه می توان کریپتو جکینگ را تشخیص داد؟

چگونه می توان کریپتو جکینگ را تشخیص داد؟

توجه داشته باشین که کریپتو جکینگ یکی از راه های پیچیده برای دزدی از کاربران هست و نمیشه روش مشخصی برای شناسایی اون معرفی کرد، ولی کریپتوجکینگ هم مثل هر روش دیگه ای نشانه هایی داره. به دلیل استفاده از منابع سخت افزاری دستگاه میشه کریپتوجکینگ رو تشخیص داد. اگه دیدین که بدون هیچ دلیل منابع سخت افزاری زیادی رو مصرف می کنین، برای مثال پردازنده مرکزی و گرافیکی شما بدون هیچ دلیلی در بیشترین حد خودش در حال پردازش هست، به احتمال زیادی به کریپتوجکینپ آلوده شدین.

زمانی که سیستم شما پردازش های قدرتمندی انجام میده، به منابع انرژی زیاد هم نیاز خواهین داشت. به همین دلیل دستگاه هایی که دچار کریپتوجکینگ شده باشن، به سرعت باتری خالی می کنند یا در برخی از مواقع احتمال خاموشی سیستم کامپیوتری به دلیل نیاز به منبع برق فدرتمندتر هم وجود داره. تشخیص حمله رمزارزی کمی مشکل هست، ولی با کند شدن عملکرد سیستم، داغ شدن بیش از حد سیستم، افزایش مصرف CPU و همچنین مطالعه و آگاهی از روش های جدید میشه حملات احتمالی رو شناسایی کرد.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کریپتوجکینگ چیست؟ اطلاعاتی در مورد کریپتو جکینگ یا Cryptojacking به شما ارائه کنیم و به بررسی راه های مقابله با کریپتوجکینگ بپردازیم و نحوه شناسایی کریپتو جکینگ رو به شما یاد بدیم. همونطور که گفتیم، کریپتوجکینگ نوعی بدافزار برای استخراج ارزهای دیجیتال یا سرقت کیف پول های رمزنگاری شده هست که از قدرت و منابع رایانه استفاده می کنه. در کریپتوجکینگ، یه هکر یا مهاجم کنترل سیستم یه شخص رو در دست می گیره و از توان پردازشی اون برای استخراج ارز دیجیتال بهره می بره. استفاده از آنتی ویروس های قوی و معتبر و همچنین مسدود کردن تبلیغات می تونه در مقابله با حمله رمزارزی خیلی موثر باشه.


نظرات کاربران در مورد کریپتو جکینگ(Cryptojacking) چیست؟
سوال امنیتی :2+44 = ?