کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

1401/06/10
کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟


کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست و چکار کنیم که قربانی پروژه های ارز دیجیتال فیک نشویم؟ رشد فضای بلاک چین و ارز های دیجیتال تا به امروز بسیار سریع بوده و به همین علت فعالای این حوزه نمیتونن با همون شتاب اطلاعاتشون رو بروز کنن. این مسئله زمینه رو برای کلاهبرداری ارز دیجیتال فراهم کرده. با توجه به مشکلات بسیار زیادی که تو این حوزه برای کاربر ها بوجود اومده و تعداد گزارش ها در مورد پروژه های فیک ارز دیجیتال افزایش یافته، تو این مقاله به طور اختصاصی در مورد این موضوع صحبت میکنیم. همچنین شما می تونین برای مطالعه بیشتر به مقاله امنیت در خرید و فروش ارز های دیجیتال به سایت صرافی اینانس (ایران بایننس سابق)  مراجعه کنید.

در حال حاضر این معضل تو کشور ما بیشتر از هر زمان دیگه ای گریبان گیر مردم شده و عده ای سودجو با وعده سود های نجومی، عده ی زیادی از هموطنانمون رو به دام خودشون میکشن. از اونجایی که تراکنش ها تو بستر بلاک چین ناشناس یا نیمه ناشناس و غیر قابل برگشت هستن، پلیس فتا ارز دیجیتال مالباخته ها رو نمیتونه بهشون برگردونه. به همین خاطر باید از اول حواسمون رو حسابی جمع کنیم که چنین تو دام این افراد نیفتیم. تو این مقاله سعی کردیم که اولا کامل توضیح بدیم که کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟ و ثانیا شما رو با انواع روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال آشنا کنیم و راه های شناسایی و تشخیص ارز دیجیتال قلابی رو بهتون بگیم.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

بلاک چین (Blockchain) یه تکنولوژی جدید و پیشرفته برای ذخیره اطلاعات و پردازش تراکنش هاست. ویژگی های مثبت این شبکه گاهی اوقات مسیر رو برای کلاهبرداری و سو استفاده ی برخی از افراد هموار کرده. برای مثال ناشناس بودن همه افراد تو این شبکه یکی از نکات مثبت بلاک چینه که افراد سودجو از اون برای پنهان شدن استفاده میکنن. همونطور که بهتون گفتیم، روش های مختلفی برای کلاهبرداری تو حوزه ارز های دیجیتال وجود داره. متاسفانه چندین مورد از این کلاهبرداری ها در داخل کشور رخ داده. با جستوجوی عبارت کلاهبرداری صرافی ارز دیجیتال ایرانی میتونین بخشی از این موارد رو که تو رسانه های مختلف بهشون پرداخته شده، ببینید.

انواع کلاهبرداری ارز دیجیتال کدامند؟

تو این بخش هر کدوم از روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال رو بهتون معرفی میکنیم ولی در ادامه توضیحات مفصل تری رو در مورد هر کدوم از اون ها بهتون ارائه کردیم:

1. طرح ها پانزی، هرمی و شبکه ای

طبق ادعای این نوع طرح ها شما با دعوت دیگران و زیر مجموعه گیری میتونین سود های نجومی دریافت کنین؛ غافل از اینکه سود شما با استفاده از سرمایه ی افراد جدیدی که وارد مجموعه شدن پرداخت میشه و وقتی که سرمایه ی اصلی این پروژه به حد قابل قبولی رسید، سردسته های اون متواری میشن. نمونه های این نوع پروژه ها رو میتونین تو نتورک مارکتینگ و شرکت های هرمی ببینید.

طرح ها پانزی، هرمی و شبکه ای

2. استخراج ابری

همونطور که بار ها به این مسئله اشاره داشتیم، بدون اغراق همه ی سایت و شرکت های استخراج ابری پانزی هستند. تو این نوع پروژه ها هیچ گونه استخراجی انجام نمیشه و پشت پرده ی اون ها یک شرکت هرمی وجود داره.

3. صرافی ارز دیجیتال و کیف پول های جعلی

برخی از هکر ها برنامه، اپلیکیشن و سایت هایی مشابه با صرافی ها و کیف پول های معروف میسازن. در صورتی که رمز ارزهاتون رو به این بد افزار ها واریز کنین، سرمایه تون از دست میره. تو ادامه این مطلب در مورد نحوه اجتناب از این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال صحبت کردیم.

4. فیشینگ 

یکی دیگه از روش های مرسومی که کلاهبردار ها از اون استفاده میکنن، فیشینگ حساب شما با دسترسی به اطلاعات حساستون هستش. به همین خاطر باید مراقب ایمیل، لینک و صفحات ناشناس باشین.

5. توکن های بی ارزش

تو یکی دو سال گذشته بازار عرضه ی توکن های بی ارزش بسیار گرم شده و تیم یا اشخاص مختلفی با هدف خالی کردن جیب سرمایه گذار ها، توکن های خودشون رو عرضه کردن. همچنین برخی از افراد توکن های فیک و مشابه با رمز ارزهای معروف رو بوجود آوردن. تو ادامه ی این مقاله درباره ی این نوع توکن ها و نحوه تشخیص ارز دیجیتال فیک و بی ارزش صحبت میکنیم.  در اینجا توصیه می کنیم مقاله ای که در رابطه با شناسایی کوین های تقلبی هست رو هم مطالعه کنید.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

طرح ها پانزی، هرمی و شبکه ای

طرح های پانزی (Ponzi) راهی برای کلاهبرداری تو پروژه های سرمایه گذاری هستن که با وعده ی پرداخت بازپرداخت های مشخص در فواصل زمانی یکسان، افراد رو فریب میدن. در حالی که سود های ارائه شده به افراد از طریق سرمایه ی افراد جدیدی است که تو این پروژه سرمایه گذاری میکنن. بیشترین تعداد کلاهبرداری های ارز دیجیتال مربوط به چنین پروژه هایی هستن. در واقع پایه و اساس بیشتر کلاهبرداری ها، طرح پانزی هستش.

شاید بهتر باشه که با یه مثال این نوع پروژه ها رو بهتون توضیح بدیم. فرض کنین که شرکتی ادعا میکنه اگه 2 میلیون تومان تو اون شرکت سرمایه گذاری کنین، اون ها پولتون رو تو بورس یا ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری میکنن و هر ماه 200 هزار تومان (10 درصد) سود تضمینی به شما پرداخت میکنن. اما در حقیقت این شرکت پول خودتون رو خرد خرد بهتون برمیگردونه. بعد از تبلیغات و جذب سرمایه گذار های متعدد، این شرکت میلیون ها تومان سرمایه جذب کرده و هیچ ارزشی رو بوجود نیاورده. این شرکت تا وقتی که سرمایه گذار های جدید وجود دارن یا پول مناسبی جمع شد، به فعالیتش ادامه میده. اما به محض اینکه بنیانگذار های اون احساس خطر کنن، سرمایه های جذب شده رو برمیدارن و فرار میکنن.

معروفترین و بزرگترین کلاهبرداری ارز دیجیتال که بر پایه ی طرح پانزی بوده، پروژه بیت کانکت (Bitconnect) بوده. این پروژه موفق شد که به ارزش بازاری بیش از 2 میلیارد دلار برسه. به همین خاطره که عنوان بزرگترین کلاهبرداری ارز دیجیتال رو به خودش اختصاص داده. بیت کانکت تو سال 2018 نابود شد. در زمان نابودی هر واحد از این رمز ارز 450 دلار بود که بعد از اعلام کلاهبرداری قیمت هر واحد از اون تو کمتر از 24 ساعت به 6 دلار کاهش پیدا کرد. همچنین ارزش بازار اون از 2 میلیارد دلار به 40 میلیون دلار رسید.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

توجه داشته باشین که اساس کار همه ی پروژه های پانزی یکسان هستش. گاهی اوقات این پروژه ها میتونن با عنوان یک شرکت معتبر تو حوزه ی استخراج ابری، هوش مصنوعی، قرارداد هوشمند، معامله و سرمایه گذاری تو بورس های خارجی نظیر نزدک ظاهر بشن. ویژگی مشترک همه ی این پروژه ها سود غیر منطقی و تضمین شده است.

نحوه کلاهبرداری با پروژه های پانزی و هرمی

مهمترین ویژگی های هر پروژه ی پانزی موارد زیر هستند:

• تبلیغات دروغ مربوط به سرمایه گذاری های موفق و یا فعالیت های این پروژه ها که با سود های نجومی همراه بوده اند، به سرعت پخش میشه.

• سرمایه گذار های آکاتور و کم تجربه، این دروغ ها رو باور میکنن و روی این پروژه ها سرمایه گذاری میکنن.

• از سرمایه گذار ها خواسته میشه که برای دریافت سود بیشتر، دوستان، آشنایان و نزدیکانشون رو به این سیستم وارد کنن.

• برای جلب اعتماد سرمایه گذار ها، سود افرادی که قبلا تو این پروژه سرمایه گذاری کردن با استفاده از سرمایه ی افراد تازه وارد پرداخت میشه.

• در برخی از این طرح های هرمی، یک یا چند محصول بی کیفیت هم وجود داره که افراد مجبور میشن اون ها رو با قیمت های بالا به فروش برسونن.

• با بررسی این ویژگی ها میتونیم طرح های پانزی رو تشخیص بدیم. بیشتر افرادی که جذب این نوع پروژه ها میشن، افراد ساده لوح هستن.

چگونه از طرح های پانزی و هرمی در امان باشیم؟

• سعی کنید همواره منطقی تصمیم بگیرید و اگه هدف و وعده داده شده به نظرتون غیر منطقی بود، از سرمایه گذاری تو اون پروژه اجتناب کنید.

• قبل از هر چیزی از خودتون بپرسین که چرا باید یه پروژه همچین سودی رو بهتون پرداخت کنه.

• تو بیشتر پروژه های پانزی اطلاعات مالکان و سردسته ها فاش نمیشه. همچنین اطلاعات درست و زیادی در مورد شرکت های مربوطه وجود نداره. به همین علت بیشتر افرادی که وارد چنین پروژه هایی میشن، کورکورانه وارد این پروژه ها میشن. اغلب هم بعد از بهم ریختن اوضاع هیچ کس پاسخگوی مالباخته ها نیست.

• باید اطلاعاتی رو در مورد مالکیت و سوابق فعالیت پلتفرم مربوطه داشته باشید.

• وضعیت حقوقی شرکت مورد نظر رو بررسی کنید. توجه کنید که آیا شرکت مورد نظر مجوز های قانونی لازم را از مقامات مربوطه دریافت کرده یا خیر؟

• از وب سایت های مختلف و انجمن ها و تالار های گفتوگو برای بررسی این طرح ها استفاده کنین.

استخراج ابری و ربات های تلگرامی استخراج ارز دیجیتال

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

یکی از راه های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استخراج یا ماینینگ (Mining) هستش. البته درآمد زایی با استخراج به دستگاه های گران قیمت، انرژی برق و. . . از مهمترین مایحتاج کسب درآمد از استخراج هستش. با توجه به این مشکلات برخی از افراد سودجو استخراج ابری رو با دادن وعده هایی مثل درآمد میلیونی با استخراج بیت کوین بدون سرمایه اولیه، اجاره دستگاه استخراج ارز دیجیتال، استخراج ارزهای دیجیتال بدون دستگاه، کسب بیت کوین رایگان در ربات تلگرام و. . . ، قصد کلاهبرداری از افراد ساده لوح رو دارن.

استخراج ابری (Cloud Mining) به دلیل هزینه ی بالای برق و تجهیزات استخراج محبوبیت بالایی رو بدست آورده. غافل از اینکه 99 درصد از سایت ها و شرکت های استخراج ابری و ربات های تلگرامی برای کلاهبرداری طراحی شدن و از سیستم پانزی و هرمی استفاده میکنن. تو این پروژه ها به سرمایه گذاران گفته میشه که پول شما به خرید تجهیزات ماینینگ و انجام استخراج اختصاص پیدا میکنه. در حالی که واقعیت اینه که هیچ استخراجی به شکل عملی انجام نمیشه.

شاید بگین که تو ربات های تلگرامی نیازی به پرداخت پول و هزینه نیست ولی باید به این نکته توجه داشته باشین که بعد از رسیدن به حداقل میزان و کف برداشت، در صورتی بهتون اجازه برداشت داده میشه که شما یا زیر مجموعه هاتون از ربات خرید کرده باشین.

نحوه کلاهبرداری با استخراج ابری

• معمولا از کاربر ها پرسیده میشه که آیا چیزی در مورد استخراج ارزهای دیجیتال میدونن یا نه؟

• کلاهبردار ها ادعا میکنن که با استفاده از این روش میتونین تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال رو تو مدت زمان کوتاهی بدست بیارین.

• در اکثر مواقع این افراد تو وب سایت و یا پلتفرمشون ماشین حسابی رو قرار میدن که با استفاده از اون میتونین میزان سود دریافتی بر اساس سرمایه ای که وارد اون سیستم میکنین رو مشاهده کنید. معمولا میزان سود تو این نوع طرح ها هم مشابه پروژه های پانزی غیر منطقی و بسیار بالاست تا بتونه شما رو وسوسه کنه.

• تو این نوع پروژه ها هم در ابتدا پرداخت سود ها به موقع و درست انجام میشه؛ اما بعد از مدتی که پول و سرمایه ی مناسبی جمع آوری شد، واریز ها با تاخیر انجام میشن و حساب کاربر ها با بهانه های مختلف مسدود میشن.

• در نهایت فرد کلاهبردار فرار میکنه و عده ی زیادی مالباخته باقی میمونن.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

چگونه از کلاهبرداری با استخراج ابری در امان باشیم؟

• از تبلیغاتی با عناوین استخراج ابری، استخراج بدون دستگاه، درآمد میلیونی از استخراج بیت کوین و اجاره دستگاه های استخراج، اجتناب کنید.

• وب سایت مربوط به پروژه رو به خوبی و با دقت بررسی کنین. توجه داشته باشین که استخراج یه فرآیند دارای ریسک هستش و سود تضمینی نداره.

• توجه داشته باشین که وب سایت های معتبر فقط هش ریت یا قدرت استخراج رو میفروشن.

• توجه داشته باشین که اگر اینکار سود ده بود، فرد مورد نظر دستگاه ها و تجهیزاتش رو در اختیار شما قرار نمیداد و خودش استخراج میکرد.

• تبلیغات و تعریف و تمجید از یک سایت یا پروژه استخراج ابری تو یک خبرگزاری یا سایت معتبر، نشان دهنده ی معتبر بودن اون پروژه نیست.

توجه: استخراج با گوشی موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ هم دقیقا مثل استخراج ابری، پروژه هایی فیک و غیر واقعی هستن. برای استخراج ارزهای دیجیتال به قدرت پردازشی بسیار بالایی نیازه که دستگاه های خانگی از پس اون برنمیان. همچنین استفاده از برنامه های مربوط به استخراج با گوشی موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ هیچ گونه توجیه اقتصادی نداره و فقط به دستگاه شما آسیب وارد میکنه.

صرافی ها و کیف پول های تقلبی

یکی از ساده ترین راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال که بسیار مرسوم هستش، صرافی های قلابی یا بد افزار هایی هستن که به شکل یک کیف پول ساخته شدن. توجه داشته باشین که در صورت واریز پول یا ارز دیجیتالتون به یکی از این پلتفرم های آلوده، سرمایه تون به سرقت میره. بعضی از صرافی ها هم وجود دارن که با دریافت کارمزد های بالا برداشت پول رو بسیار سخت میکنن. روش فریب تو این نوع صرافی ها هم با دادن وعده های دروغین و تبلیغات در مورد کارمزد پایین است.

همونطور که میدونین کیف پول های ارز دیجیتال یکی از مهمترین ابزار های معامله گر ها و فعالان این حوزه هستن. گاهی اوقات ممکنه که یه برنامه ی جعلی که شکل و شمایلی مشابه با کیف پول های اصلی رو داره، دانلود کنید. تو چنین شرایطی امکان دسترسی هکر ها و سازنده ی اون برنامه به ارزهای دیجیتال شما وجود داره. برای مثال به تازگی برنامه ای تقلبی با نام لجر لایو (Ledger Live) که نرم‌افزار رسمی کیف پول سخت‌افزاری لجر هستش تو گوگل پلی دیده شد. نکته مهم اینه که بیشتر ایرانی ها به دلیل تحریم هایی که گوگل پلی برای ما اعمال کرده، با جستوجو عبارت Ledger Live نمیتونستن برنامه اصلی رو مشاهده کنن و در نتیجه اَپ تقلبی رو نصب میکردن.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

نحوه کلاهبرداری با صرافی ها و کیف پول های تقلبی

• تو این روش کلاهبردار یک یک وب‌سایت یا نرم‌افزار به عنوان صرافی یا کیف پول میسازه و معمولا تو شبکه های اجتماعی اونو تبلیغ میکنه. معمولا برای ترغیب افراد به استفاده از این پلتفرم ها از کارمزد صفر و بدون احراز هویت بودن استفاده میکنه. همچنین برای کاربر های ایرانی از عبارت بدون تحریم و محدودیت هم برای فریب استفاده میشه.

• وقتی که ارز دیجیتال یا پولی رو به این کیف پول یا صرافی ها واریز کنین، امکان برداشتش وجود نداره. حتی ممکنه که حسابتون بدون هیچ دلیلی مسدود بشه؛ که همه ی این ها به معنی سرقت سرمایه ی شماست.

• توجه داشته باشین که دانلود یه برنامه از پلتفرم هایی مثل گوگل پلی یا اپ استور میتونه تا حدی از نصب بدافزار ها جلوگیری کنه ولی یک روش قطعی برای جلوگیری از کلاهبرداری نیست.

چگونه از کلاهبرداری با صرافی ها و کیف پول های تقلبی در امان باشیم؟

• تبلیغات مربوط به این صرافی‌ها و نرم‌افزارها معمولا به شکل کاذب و با استفاده از پاپ‌آپ، گروه‌ها و کانال‌های نامعتبر صورت میگیره.

• برای نصب برنامه ها از گوگل پلی حتما به مواردی از قبیل تعداد نصب، امتیاز کاربران و تعداد بازدید توجه داشته باشین.

• تغییرات مشکوک و غیر واقعی که تو تعداد حجم معاملات وجود داره رو در نظر بگیرین. مخصوصا اگه اون صرافی به تازگی فعالیتش رو شروع کرده باشه.

فیشینگ

این نوع کلاهبرداری ها به توجه بیشتری نیاز دارن و شناسایی اون ها سخت تره. حملات فیشینگ (Phishing) معمولا با صفحات و پیام های جعلی انجام میشه. تو این نوع حملات فرد کلاهبردار آدرس سایتی رو با شما به اشتراک میذاره که شبیه وب سایت اصلی یک کیف پول ارز دیجیتال یا صرافی هستش. با ورود به این سایت ها اطلاعات محرمانه ای که وارد میکنین، ضبط میشن و سپس از اون ها برای هک کردن اطلاعات شما استفاده میشه. توجه داشته باشین که برای طراحی این نوع پلتفرم ها از کلونینگ (Cloning) استفاده میشه که یه کپی برداری دقیق از وب سایت اصلی یه صرافی یا پروژه ی معتبر هستش. این شباهت به قدری زیاده که به احتمال زید تو نگاه اول نمیتونین تفاوت بین این دو سایت رو تشخیص بدین.

کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟

نحوه کلاهبرداری با فیشینگ

• تو این روش معمولا کلاهبردار ها یه لینک به شما میفرستن که با ورود به اون سایت و وارد کردن اطلاعاتتون، از داده های شما برای هک و به سرقت بردن اطلاعات بیشتر از شما استفاده میکنن.

• ممکنه که تو سایت مورد نظر از شما خواسته بشه که یک صرافی جدید رو که شهرت چندانی نداره و فعالیتش رو به تازگی آغاز کرده، امتحان کنید.

• ممکنه که فرد کلاهبردار خودش رو به عنوان یکی از اعضای تیم پشتیبانی یکی از صرافی های معروف یا کیف پول ها به شما معرفی کنه. 

• توجه داشته باشین که در هر حالت برای فیشینگ، هکر نیاز داره که شما اطلاعاتتون رو در اختیارش بذارین.

چگونه از کلاهبرداری با فیشینگ در امان باشیم؟

• کلاهبردار های خوزه ارزهای دیجیتال معمولا از اشتباهات تایپی یا پس و پیش کردن حروف تو آدرس سایت برای ساخت نسخه های جعلی استفاده میکنن. به همین خاطر باید همیشه آدرس URL سایت ها رو بررسی کنین. 

• سایت هایی که مربوط به صرافی مورد استفاده شما هستن و یا از اون ها بیشتر استفاده میکنین رو نشانه گذاری یا bookmark کنین تا به اشتباه وارد یکی از این سایت های جعلی نشید.

• گاهی ممکنه که برای فریب کاربرها از وعده هایی مثل بیت کوین یا ارز دیجیتال رایگان استفاده کنن.

• تا حد ممکن روی لینک های تبلیغاتی و آدرس هایی که نمیشناسید و معتبر نیستن، کلیک نکنین.

• تو نتایج گوگل، سایت هاسس که نتایج تبلیغاتی هستن و عبارت  Ad(به معنای تبلیغات) در کنار اون ها وجود داره، اعتماد نکنین. بیشتر این سایت ها با هدف فیشینگ ساخته شدن و برای کلاهبرداری ارز دیجیتال هستن.

• به ایمیل های ناشناس اعتنا نکنین. معمولا کلاهبردار ها با استفاده از عناوینی مثل برنده شدن در قرعه کشی و اهدای ارز دیجیتال رایگان، سعی در فریب شما دارن.

توکن های بی ارزش

یکی دیگه از راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال، پروژه های جعلی فروش یک توکن بی ارزش و بدون پشتوانه به افراد نا آگاه هستش. این نوع رمز ارز ها که معمولا با اسم شت کوین (Shit Coin) شناخته میشن، هیچ نوع پروژه ای ندارن. گروه های تلگرامی متعددی وجود دارن که با عضو گیری برای پامپ و دامپ ناگهانی یه شت کوین، از مردم کلاهبرداری میکنن. همچنین کلاهبرداری از نوع عرضه اولیه کوین (ICO) هم به نوعی تو این دسته از کلاهبرداری ها قرار میگیره.

توکن های بی ارزش

همونطور که میدونین عرضه ی اولیه ی کوین یکی از راه های اساسی هر پروژه برای تامین نقدینگی لازم هستش. معمولا کلاهبردار هایی که از این روش استفاده میکنن، در ابتدا یه مقاله برای معرفی پروژه به عنوان وایت پیپر یا Whitepaper منتشر میکنن. سپس با استفاده از کمپین های تبلیغاتی تو شبکه های اجتماعی پروژه ای که وجود خارجی نداره رو به بقیه معرفی میکنن. در ادامه با عرضه اولیه توکن ها ی بی ارزششون رو به سرمایه گذار ها میفروشن.

طبق تحقیقات و بررسی هایی که تو سال 2017 انجام شده بیش از 80 درصد توکن هایی که به بازار عرضه شدن، کلاهبرداری از آب در اومدن و هیچ کاربرد و ارزشی نداشتن. توجه داشته باشین که ساخت یک توکن و عرضه ی اون کار بسیار ساده ای هستش و هزینه ی چندانی رو نداره. به هیمن خاطر باید به دنبال توکن ها و ارزهایی باشین که پروژه ای دارن و به دنبال رفع مشکلات موجود هستن.

نحوه کلاهبرداری با توکن های بی ارزش

• معمولا تو شبکه های اجتماعی پیشنهاد سرمایه گذاری روی اون ارز داده میشه.

• ممکنه که فرد تحت تاثیر تبلیغات گسترده قرار بگیره و اقدام به خرید اون رمز ارز کنه.

• معمولا توی تبلیغات های مربوط به اون رمز ارز از سود های آنچنانی و غیر منطقی صحبت و افزایش قیمت اون رمز ارز به کاربر ها القا میشه.

• تیم یا فردی که توکن موردنظر رو ساخته، بعد از جمع آوری سرمایه ی قابل قبولی که معمولا از فروش توکن ها بدست میاد، متواری میشه.

• تو این نوع کلاهبرداری ارز دیجیتال، ارزش توکن مورد نظر هر روز بیشتر از قبل افت میکنه. در حالی که عده ای منتظر رشد مجدد اون هستن.

چگونه از کلاهبرداری با توکن های بی ارزش در امان باشیم؟

• این توکن ها بدون هدف هستند و هیچ پروژه ای ندارن. البته وایت پیپری که برای اون ها منتشر میشه، معمولا بی عیب و نقصه.

• بیشتر ارزهای دیجیتالی که در حال حاضر تو بازار وجود دارن، پروژه و هدف درست و مشخصی ندارن. به همین خاطر باید قبل از خرید ارز دیجیتال در مورد اون تحقیقات فراوانی رو بکنید.

• خرید و فروش ارزهای دیجیتال بی ارزش تو صرافی های ناشناخته و با حجم معاملات پایین انجام میشه.

• ایده و تیم سازنده ای که پشت اون پروژه وجود داره رو به دقت بررسی کنین. در صورتی که اطلاعات چندانی در مورد تیم اون ارز وجود نداره و یا اینکه خودشون رو با نام های مستعار معرفی کردن، بهتره که از سرمایه گذاری روی اون پروژه اجتناب کنین.

• با اشتراک گذاشتن پروژه و ایده ی اون تو شبکه های اجتماعی، از دوستان و افراد آگاه تر بازار در مورد نظرشون راجع به اون رمز ارز بپرسید.

جمع بندی

در مجموع با توجه به کلاهبرداری ها، طرج های تقلبی و مجرم هایی که تو فضای ارزهای دیجیتال وجود دارن، بهتره که بیشترین حد اجتناب رو رعایت کنین. توجه داشته باشین که بدبینی و احتیاط تو این بازار میتونه از ضرر های غیر قابل جبران شما جلوگیری کنه. البته نباید فراموش کرد که گروه ها و پروژه های واقعی که سعی تو حل کردن مشکلات و مسائل روز دارن هم تو این بازار وجود داره.

به عنوان تیم تولید محتوا صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس لازم دونستیم که این مقاله رو براتون تهیه کنیم تا بهتون شرح بدیم که کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست و چطور انجام میشه؟ امیدواریم که هم اکنون نسبت به کلاهبرداری هایی که ممکنه تو این حوزه وجود داشته باشن، هوشیار و آگاهتر شده باشین. توجه داشته باشین که کلاهبرداری ارز دیجیتال به دلیل ناشناس بودن افراد و غیر قابل برگشت بودن تراکنش ها، قابل پیگیری نیست.


نظرات کاربران در مورد کلاهبرداری ارز دیجیتال چیست؟
  • ادم تو این بازار وارد نباشه ها در جا سرش کلاه میره

    دقیقا یکی که خودشو پرتغالی جا زد اومد و. گفت خودم نماینده یک شرکت در آلمانم و 50 دلار به حساب بابام توی اون برنامه ریخت تا شرکت کنه و این باعث شد ما گول بخوریم و الان تکلیف......

سوال امنیتی :3+84 = ?