کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/29

کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این موضوع به دست بیارین؟ اصلا می دونین کلاهبرداری پامپ و دامپ چیست؟ چرا بیشتر کلاهبرداری های پامپ و دامپ در بازار کریپتو اتفاق می افته؟ مراحل انجام کلاهبرداری پامپ و دامپ کدامند؟ چجوری کلاهبرداری پامپ و دامپ رو تشخیص بدیم؟ آیا روش های خاصی برای این کار و حفظ امنیت ارزهای دیجیتال در زمان خرید و فروش وجود داره؟

قطعا شما هم شاهد روند ناگهانی افزایش قیمت یه ارز دیجیتال یا کاهش اون در بازار بودین. تبلیغات گسترده رسانه های مختلف روی سوددهی یه ارز دیجیتال خاص، شما رو وسوسه می کنه تا برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنین. ناگهان متوجه میشین که قیمت واقعی اون ارز دیجیتال خیلی کمتر از محاسبات شما بوده. قیمت ارز مورد نظر شما فقط در چند ساعت افت شدیدی رو تجربه می کنه و شما سرمایه اصلی خودتون رو از دست دادین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره کلاهبرداری پامپ و دامپ به شما ارائه کنیم و به بررسی نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ بپردازیم.

کلاهبرداری پامپ و دامپ چیست؟

کلاهبرداری پامپ و دامپ چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کلاهبرداری پامپ و دامپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که پامپ و دامپ(Pump and Dump) یه نوع کلاهبرداری قدیمی هست که در اون با انتشار خبرهای اغراق آمیز، قیمت ارز دیجیتال به صورت مصنوعی و غیرواقعی افزایش داده میشه تا کلاهبرداران بتونن در حباب قیمتی رمزارزهای خودشون رو بفروشن. بعد از فروش ارز دیجیتال هم افت قیمتی یا دامپ می کنه و افراد زیادی متضرر میشن. به این شکل شما هم ممکنه در دام این کلاهبرداری بیفتین.

جالب اینجاست که بدونین هدف از پامپ و دامپ به عنوان یکی از روش های کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال دستکاری بازار هست که طی دو مرحله انجام میشه:

  • افزایش ناگهانی قیمت یه ارز دیجیتال که به سودآوری بالا برای شروع کننده اون باعث میشه.
  • ریزش شدید قیمت ارز دیجیتال که ضرر و از دست رفتن پول سرمایه گذاران جدید رو به همراه داره.

به همین دلیل باید خیلی مراقب این اتفاق باشین، ولی از اونجایی که پامپ و دامپ توسط سوداگران از طریق ایجاد احساسات کاذب و اشتباه درباره رشد بازار با هدف گرفتن پول سایر سوداگران انجام میشه، امکان تشخیص اون وجود داره. پامپ و دامپ وقتی اتفاق می افته که تعداد از سرمایه گذاران بزرگ تصمیم می گیرن تا به طور مصنوعی و غیرواقعی قیمت یه ارز دیجیتال رو بالا ببرن و بعد از فروش اون یهو قیمت رو پایین بیارن.

مقاله پیشنهادی: کلاهبرداری هانی پات (Honeypot) چیست؟

نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ

نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ

همونطور که گفتیم، پامپ و دامپ جعلی شیوه کلاهبرداری جدیدی در بازارهای مالی نیست. در طی این فرایند سودجویان با شایع سازی و پخش خبرهای اغراق آمیز سعی دارن در بازار نوسانات شدید قیمتی ایجاد کنند و سرقت های بزرگی انجام بدن. شما باید این کلاهبرداری رو تشخیص بدین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ بپردازیم.

  • یکی از نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ این هست که قبل از هرگونه سرمایه گذاری تحقیق کنین. این امر به شما کمک می کنه تا روندهای غیرمعمول در بازار رو شناسایی کنین.
  • در زمان سرمایه گذاری روی رمزارزها احساساتی نباشین. با اینکه ممکنه یه ارز دیجیتال خیلی تبلیغاتی بشه، ولی حقیقت این هست که ده ها ارز دیجیتال دیگه هنوز در بازار وجود دارن. بنابراین، درباره اون ها تحقیق کنین و برای خرید هیچ ارزی بدون تحقیق کافی عجله نکنین.
  • یکی دیگه از نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ این هست که قیمت ها یهو افزایش پیدا می کنند. بعضی وقت ها در یه رمزارز شاهد رشد قیمت بدون هیچ دلیلی هستیم. در بیشتر این مواقع ممکنه کلاهبرداری رخ بده و قیمت ارز دیجیتال مورد نظر به شدت پایین بیاد.
  • یکی دیگه از نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ، معاملات غیرمعمول هست. بهتره بدونین بعضی وقت ها در یه ارز دیجیتال معامله های مشکوکی دیده میشه، یعنی شخصی برای ساخت حجم معاملات فیک اقدام به خرید و فروش در یه ارز دیجیتال می کنه.
  • یکی دیگه از روش هایی که کلاهبرداری پامپ و دامپ رو آسون تر می کنه، قرار دادن محدودیت برای فروش توکن خریداری شده هست. بنابراین، وقتی دیدین برای فروش محدودیتی تعیین شده، بدونین که احتمال کلاهبرداری بودن اون رمزارز وجود داره.

بیشتر بدانید: 10 تکنیک هکرها برای سرقت ارزهای دیجیتال

روش های رایج دامپ و پامپ جعلی

روش های رایج دامپ و پامپ جعلی

پامپ و دامپ یکی از ترفندهای کلاهبرداری بوده که در اون افراد مشخص از راه های نامشروع به دنبال کسب بیشترین درآمد از فعالیت های خودشون هستن. کلاهبرداران و افراد سودجو با استفاده از روش های مختلفی اقدام به کلاهبرداری دامپ و پامپ می کنند. از جمله از روش های دامپ و پامپ جعلی میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات گسترده و معرفی خود به عنوان مجموعه با اصالت و کاردان.
  • دستکار نمودار قیمت ارزهای دیجیتال برای فریب دادن معامله گران و سرمایه گذاران.
  • یکی دیگه از روش های پامپ و دامپ جعلی این هست که افراد سودجو یا کلاهبردار به رمزارزهای کم ارزش هویت میدن.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره کلاهبرداری پامپ و دامپ به شما ارائه کنیم و به بررسی نشانه های تشخیص کلاهبرداری پامپ و دامپ بپردازیم. همونطور که گفتیم، پامپ و دامپ یه نوع کلاهبرداری قدیمی هست که در اون با انتشار خبرهای اغراق آمیز، قیمت یه ارز دیجیتال به صورت مصنوعی و غیرواقعی افزایش داده میشه تا کلاهبرداران بتونن در حباب قیمتی رمزارزهای خودشون رو بفروشن. شما می تونین با پیدا کردن برخی از نشانه ها، کلاهبرداری بودن یا جعلی بودن پامپ و دامپ رو تشخیص بدین.


نظرات کاربران در مورد کلاهبرداری پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :7+97 = ?