کیف پول فایل کوین چیست؟ آموزش ساخت کیف پول فایل کوین

1402/06/11
کیف پول فایل کوین چیست؟ آموزش ساخت کیف پول فایل کوین

ارز دیجیتال فایل کوین استارت خودش رو در سال 2014 توسط شخصی بنام خوان بنت (Juan Benet) زد و بعدش سال 2017 عرضه اولیه خیلی موفقی داشت و در سال 2020 فاز ازمایشی خودش رو شروع کرد. این پروژه جزو پروژه های متفاوت حوزه ارزهای دیجیتال هستش و بجای تمرکز بر حل مشکلات سیستم های مالی، بر سیستم های ذخیره سازی اطلاعات که ارائه دهنده فضاهای ابری به کاربران هستن مثل سرویس آمازون اس تری (Amazon S3) و دراپ باکس (Dropbox) تمرکز کرده که قبلا در مقاله ی ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟ بهش پرداختیم. اگه شما خواستین فایل کوین بخرین، باید در مورد نگهداریش هم اطلاع کامل داشته باشین. بهترین جای نگهداری ارز فایل کوین، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال هستش. این مقاله در مورد آموزش ساخت کیف پول فایل کوین هستش. اینکه کیف پول فایل کوین چیست؟ و چه کیف پول هایی برای ذخیره سازی فایل کوین مناسب هستن. امیدواریم مثمر ثمر واقع بشه.  

کیف پول یا والت چیست؟

ساخت کیف فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول فایل کوین

اول از همه قبل از آموزش ساخت کیف پول فایل کوین بدونین که کیف پول یا والت یک برنامه نرم افزاری یا سخت افزاری هستش که مانند یک پایگاه داده کوچیک عمل میکنه و وظیفه نگهداری اطلاعات و کلید های خصوصی و عمومی هر کاربر رو بعهده داره. در اصل ما در قدیم عادت کرده بودیم پول مون رو جای امنی مثل بانک یا داخل یک کیف پول نگهداری کنیم. در خرید ارزهای دیجیتال، دیگه مثل قدیم پول ماهیت فیزیکی نداره ولی مثل همون پول قدیمی ارزش داره و بجای نگهداری اون داخل یک بانک یا کیف پولی که تو جیب مون میزاریم میاییم داخل یک برنامه نرم افزاری مخصوص که دارای کلید های خصوصی هستش و هر کسی فقط یکی از اونها رو در اختیار داره، ارزهای خودمون رو نگهداری میکنیم. هر کسی یک کلید خصوصی مخصوص به خودش رو داره و هیچ کس دیگه ای نمیتونه بهش دسترسی داشته باشه مگه اینکه خودمون در اختیارش بزاریم یا دزدکی ازمون کش بره.

این کلید خصوصی مثل کارت بانکی و رمز کارت مون هستش که نباید به کسی بدیم. چون اگه کسی کلید خصوصی کیف پول مون رو داشته باشه یعنی میتونه دارایی های موجود تو کیف پول مون رو خالی کنه. درست مثل وقتی که کسی اگه اطلاعات کارت بانکی ما رو داشته باشه میتونه حساب بانکی مون رو خالی کنه. در کنار کلید خصوصی یک کیف پول هممون یک کلید عمومی هم داریم که حکم شماره حساب مون در زمانی که میخوایم از خدمات بانک ها استفاده کنیم رو داره که میتونیم اونو در اختیار هر کسی قرار بدیم و برای خرید ارز دیجیتال اون رو به بقیه میدیم تا برامون با استفاده از اون ارز بفرستن.

پس کیف پول یه جورایی مثل حساب بانکی میمونه که برای نگهداری دارایی های دیجیتال مون ازش استفاده میکنیم و امروزه بطور وسیعی در حال گسترده شدن هستن و حتی اپراتورهای موبایل هم برای خودشون کیف پول های الکترونیکی درست کردن. کاربر میتونه پولش رو داخل اونها بریزه یا به اصطلاح اونا رو شارژ کنه و برای خرید شارژ و بسته های اینترنتی ازشون استفاده کنه.

ویژگی های کیف پول فایل کوین چیست؟

کیف پول‌های مختلفی برای ذخیره و مدیریت ارز دیجیتال فایل کوین (Filecoin) وجود دارند، اما ویژگی‌های عمومی که باید در یک کیف پول فایل کوین موجود باشند عبارتند از:

مدیریت فایل‌ها و توکن‌ها:

کیف پول فایل کوین باید به شما امکان مدیریت توکن‌های FIL و همچنین فایل‌ها و داده‌های مرتبط با آنها را بدهد.

پشتیبانی از توکن‌های متعدد:

یک کیف پول ممکن است از توکن‌های متعددی که بر روی بلاکچین Filecoin ایجاد می‌شوند، پشتیبانی کند.

سهولت استفاده:

کیف پول باید دارای یک رابط کاربری کارآمد و ساده باشد تا به کاربران امکان مدیریت ارزهای دیجیتال و فایل‌های خود را به آسانی بدهد.

پشتیبانی از ذخیره‌سازی آفلاین (کیف پول سرد):

برخی کیف پول‌ها امکان ذخیره توکن‌ها در یک دستگاه آفلاین یا کیف پول سرد را فراهم می‌کنند که امنیت بیشتری ارائه می‌دهند.

پشتیبانی از تراکنش‌های پیشرفته:

برخی کیف پول‌ها قابلیت اجرای تراکنش‌های پیشرفته‌تری مانند قراردادهای هوش مصنوعی (smart contracts) را دارند.

پشتیبانی از بروزرسانی‌های امنیتی:

کیف پول باید به‌روز بوده و بروزرسانی‌های امنیتی مورد نیاز را اجرا کند تا از تهدیدات امنیتی محافظت کند.

پشتیبانی از تراکنش‌های سریع:

یک کیف پول خوب باید تراکنش‌ها را به سرعت تایید و ارسال کند تا تجربه کاربری بهتری فراهم کند.

پشتیبانی از تراکنش‌های مدرن:

کیف پول ممکن است امکان اجرای تراکنش‌های پیشرفته‌تری مانند تراکنش‌های پیشرفته و قراردادهای هوش مصنوعی را داشته باشد.

پشتیبانی از بکاپ و بازیابی:

کیف پول باید امکان پشتیبان‌گیری از کلیدهای خصوصی و داده‌ها را فراهم کند تا در صورت از دست دادن دستگاه یا کیف پول، داده‌ها بازیابی شوند.

نکات مهم در آموزش ساخت کیف پول فایل کوین

کیف پول فایل کوین چیست؟ | نکات مهم آموزش ساخت کیف پول

در مبحث کیف پول فایل کوین چیست؟ باید به موارد زیادی دقت کنیم. این موارد میتونن شامل نحوه نصب درست کیف پول، استفاده از یک کیف پول مطمئن و امن و رعایت نکات امنیتی بعد از نصب کیف پول باشن و هر کسی قبل از وارد شدن به حوزه ارزهای دیجیتال باید بهشون دقت داشته باشه و تو این مقاله کامل براتون توضیح میدیم.

مهمترین نکاتی که باید در آموزش ساخت کیف پول Filecoin بهش دقت داشته باشین شامل موارد زیر میشن:

دانلود کیف پول یا خرید کیف پول

کیف پول ها به چند دسته تقسیم بندی میشن که شامل نرم افزاری و سخت افزاری که یک دستگاه سخت افزاری هستن و کاغذی و غیره میشن. که کیف پول نرم افزاری رو باید دانلود و نصب کنین و نکته مهم این هستش که برای دانلود یک کیف پول از منابع معتبر استفاده کنین. بسته به سیستم عامل موبایل تون برای آیفون معتبر ترین منبع اپ استور و برای اندروید گوگل پلی هستش و برای نسخه دسکتاب کیف پول به سایت رسمی خود کیف پول مراجعه کنین.

برای کیف پول های سخت افزاری باید اونا رو از یک فروشگاه یا سایت معتبر بخرین. در خرید کیف پول های سخت افزاری از خرید کیف پول های دست دوم خودداری کنین و هنگام خرید کیف پول نو از پلمب بودن بسته کیف پول و خود کیف پول اطمینان حاصل کنین.

امنیت کیف پول

نکته مهم بعدی در کیف پول Filecoin چیست؟ که باید دقت کنین، اینکه همه کیف پول ها در هنگام نصب بهتون یکسری کلمات تحت عنوان کلمات بازیابی میدن. این کلمات برای این منظور طراحی شدن که اگه زمانی مثلا گوشی تون مشکلی پیدا کرد و یا از بین رفت یا کیف پول تون از گوشی یا کامپیوترتون حذف شد، راهی باشه دوباره بتونین به دارایی هاتون دسترسی داشته باشین و بتونین دوباره از همون کیف پول استفاده کنین و با نصب دوباره کیف پول و وارد کردن اون کلمات بازیابی میتونین به کیف پول قدیمی خودتون دسترسی داشته باشین و دارایی هاتون تو دسترس شما قرار میگیرن. بخاطر همین در حفظ و نگهداری این کلمات بازیابی خیلی دقت کنین و اونا رو حتما یادداشت کنین و تو جای امنی هم نگهداری کنین و اونا رو در دسترس هیچ کسی قرار ندین. اگه کسی به کلمات بازیابی کیف پول تون دسترسی داشته باشه میتونه دارایی های موجود تو کیف پول تون رو هم خالی کنه.

انواع کیف پول فایل کوین چیست؟

اگه ارز دیجیتال فایل کوین دارین و میخواین اونا رو در یک کیف پول مناسب نگهداری کنین در ادامه بهترین کیف پول های مناسب برای ارز دیجیتال فایل کوین رو بهتون معرفی میکنیم. که شامل کیف پول های سخت افزاری یا کیف پول های سرد و کیف پول های نرم افزاری یا کیف پول های گرم میشن.

کیف پول های سخت افزاری مناسب برای فایل کوین

ساخت کیف پول فایل کوین | کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

در ادامه مبحث کیف پول Filecoin چیست؟ لجر رو معرفی میکنیم. لجر یک کیف پول سخت افزاری رمزنگاری هستش که کلید های خصوصی کاربر رو که برای تایید یک تراکنش خروجی در بلاکچین نیاز هستش در یک دستگاه سخت افزاری امن نگهداری میکنه. مزیت خوب کیف پول لجر این هستش که هم دارای پین کد هستش و هم رمز 12 یا 18 یا 24 کلمه ای. که جلوی هک شدن کیف پول تون رو میگیرن. از اونجایی که فناوری مورد استفاده در کیف پول های لجر بطور مرتب در حال بروز رسانی هستش، بخاطر همین این کیف پول ها بالاترین امنیت رو برای نگهداری ارزهای دیجیتال کاربرهای خودشون به همراه دارن.

اگه تا حالا این کیف پول رو ندیده باشین و بطور اتفاقی اون رو ببینین فکر میکنین که یک فلش هستش چون ظاهرش شبیه به یک فلش هستش و بزرگترین مزیت این کیف پول امکان ذخیره سازی ارزهای دیجیتال تون بصورت آفلاین بوده که امنیت دارایی هاتون رو دو چندان میکنه. این کیف پول علاوه بر فایل کوین از بیش از 1300 ارز دیجیتال دیگه هم پشتیبانی میکنه و میتونین ازش برای نگهداری طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال استفاده کنین. این کیف پول برای اولین بار در سال 2014 وارد بازار شد و امروزه دارای دو مدل هستش لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) و لجر نانو اس (Ledger Nano S).

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

مبحث بعدی کیف پول Filecoin چیست؟ ترزور هستش که این کیف پول رو امن ترین و پر کاربرد ترین کیف پول سخت افزاری حوزه ارزهای دیجیتال میشناسن که در دو مدل ترزور وان و ترزور مدل تی روانه بازار شدن. این کیف پول توسط شرکت ساتوشی لبز (Satoshi Labs) طراحی شده و اولین کیف پول سرد بیت کوین به شمار میاد. این کیف پول براساس الگوریتم HD طراحی شده و این یعنی در هر نقل و انتقال فایل کوین یا سایر ارزها توسط این کیف پول کلید های عمومی و خصوصی کیف پول تون تغییر میکنن.

در کنار امنیت فیزیکی خوب ترزور، این کیف پول از امنیت نرم افزاری قوی هم برخوردار هستش و تا زمانی که قسمت سخت افزاری ترزور رو به دستگاه متصل نکنین قادر به استفاده از بخش نرم افزاری اون نخواهین بود. همچنین هنگامی که میخواین از این کیف پول استفاده کنین علاوه بر وارد کردن پین کد، یک کد یک بار مصرف هم روی خود کیف پول ترزور نمایش داده میشه که باید اونم وارد کنین تا بتونین از این کیف پول استفاده کنین. نکته مهم دیگه این هستش که شما به ازای هر بار که رمز ورود به کیف پول ترزور خودتون رو اشتباه بزنین زمان مورد انتظار برای استفاده دوباره از کیف پول دو برابر میشه و باید صبر کنین تا این زمان تموم بشه تا دوباره بتونین ازش استفاده کنین. اگه 30 بار پشت سر هم بتونین اشتباه رمز کیف پول ترزور رو بزنین برای وارد کردن رمز برای بار سی و یکم باید 17 سال صبر کنین،

که البته همچین چیزی غیر ممکن هستش.

کیف پول نرم افزاری مناسب برای فایل کوین

تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول فایل کوین | ساخت کیف پول فایل کوین | کیف پول تراست ولت

تراست ولت یکی از معروف ترین کیف پول های مورد استفاده توسط کاربران سراسر دنیا برای نگهداری ارزهای دیجیتال به حساب میاد. دلیلش هم اینه که این کیف پول متعلق به صرافی ارز دیجیتال مشهور بایننس هستش که هممون میشناسیمش. این کیف پول فقط نسخه موبال برای اندروید و آی او اس رو داره و نسخه دسکتاپ برای ویندوز رو نداره و فقط میتونین ازش برای موبایل استفاده کنین. کلمات بازیابی کیف پول تون فقط در موبایل خودتون ذخیره میشن و هیچ سروری حتی خود صرافی بایننس هم اونا رو در اختیار نداره. یکی از ویژگی های خوب این کیف پول اینه که تقریبا از هر ارزی که شما بهش فکر کنین پشتیبانی میکنه. فقط با نصب همین کیف پول تو موبایل تون دیگه به هیچ کیف پول دیگه ای نیاز پیدا نخواهین کرد.

نصب این کیف پول خیلی راحت بوده و تقریبا با طی کردن شش مرحله ساده در کمتر از چند دقیقه کیف پول تون رو در اختیار خواهین داشت. از ویژگی های مهم این کیف پول میشه به امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربر اشاره کرد.

این کیف پول هم با پشتیبانی از الگوریتم HD به شما این امکان رو میده بعد هر تراکنش کلید های خصوصی و عمومی کیف پولتون رو تغییر بدین و به این وسیله میتونین کاری کنین کسی به موجودی کیف پول شما دسترسی نداشته باشه. این کیف پول متن باز بوده و دارای یک صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز داخلی هم هستش که از طریق اون میتونین توکن های مختلف رو با هم معامله کنین.

کیف پول Math Wallet

کیف پول فایل کوین | ساخت کیف پول filecoin | کیف پول math wallet

در ادامه آموزش ساخت کیف پول Filecoin کیف پول نرم افزاری Math Wallet رو بهتون معرفی میکنم که یک کیف پول چند پلتفرمی هستش و از بیش از 50 بلاکچین عمومی پشتیبانی میکنه. این کیف پول برای سیستم عامل های اندروید و آی او اس طراحی شده و افزونه برای مرورگرهای وب رو هم داره و یک والت مبتنی بر وب هم به شمار میاد.

این کیف پول جزو نخستین کیف پول هایی بود که از فایل کوین پشتیبانی کرد و در صورت خرید فایل کوین می تونین از اون استفاده کنین. این کیف پول هم از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی میکنه و در صورتی که بخواین از این کیف پول استفاده کنین میتونین علاوه بر فایل کوین برای نگهداری سایر ارزهای دیجیتال تون هم ازش استفاده کنین.

کیف پول imToken

ساخت کیف پول فایل کوین | کیف پول im token

کیف پول بعدی در آموزش ساخت کیف پول Filecoin، کیف پول imToken هستش. این کیف پول تو سال 2016 راه اندازی شد و طی چند سال گذشته به یکی از محبوب ترین کیف پول های اتریوم تبدیل شده و 10 درصد از معاملات اتریوم در جهان توسط کاربران کیف پول آیم توکن انجام میشه. این کیف پول هم دارای سیستم امنیتی خیلی بالایی هستش که علت اون اعتبار سنجی تراکنش ها بصورت متمرکز بوده و کلید خصوصی کیف پول هم فقط در دسترس کاربر قرار میگیره. در بین کیف پول های نرم افزاری رتبه 27 رو به خودش اختصاص داده و با کیف پول های سخت افزاری مثل ترزور و لجر سازگاری داره. کیف پول آیم توکن متن باز هستش و هر کسی میتونه کد هاش رو بخونه و اگه مشکلی در داخل کد هاش بود میتونه اونا رو عوض کنه.

کیف پول کوین بیس (Coinbase Wallet)

ساخت کیف پول فایل کوین | کیف پول کوین بیس

این کیف پول برای نسخه های اندروید و آی او اس در دسترس هستش. کوین بیس یکی از معتبرترین پلتفرم های معاملاتی در دنیا به شمار میاد و والت کوین بیس و صرافی کوین بیس هر دو متعلق به یک شرکت هستن ولی خب برای استفاده از کیف پول کوین بیس نیاز نیست حتما در خود صرافی کوین بیس احراز هویت کنین. یکی از ویژگی های خوب این کیف پول امنیت بالای اون هستش ولی خب در مقایسه با کیف پول هایی که در بالا معرفی کردیم از تعداد کمتری از توکن ها پشتیبانی میکنه.

آموزش نصب کیف پول لجر

در ادامه آموزش ساخت کیف پول فایل کوین در مورد نحوه نصب کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس براتون توضیحات کاملی رو خواهیم داد تا در صورت استفاده از اون بتونین به راحتی اونو نصب کنین و ازش استفاده کنین. بعد از خرید لجر نانو اس دستگاه شما با جعبه اون بشکل زیر خواهد بود.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | کیف پول سخت افزاری

در مرحله اول دستگاه کیف پول تون رو از طریق کابل میکرو یو اس بی به کامپیوتر یا گوشی وصل کنین. دو دکمه بالای دستگاه برای استفاده و رفتن به مراحل بعدی استفاده میشه و وقتی هر دو دکمه بالای دستگاه رو بطور همزمان فشار بدین معنیش تایید و ok برای عملیاتی هستش که دارین اونو انجام میدین. وقتی کابل یو اس بی رو به کیف پول و دستگاه کامپیوتر وصل کردین در قسمت صفحه نمایش کیف پول، جمله Welcome to Ledger Nano S رو برای اولین بار مشاهده خواهین کرد که معنیش این هستش که به کیف پول لجر نانو اس خوش اومدین و شما باید هر دو دکمه بالای دستگاه رو بطور همزمان فشار بدین تا وارد مرحله بعدی بشین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر |

سپس با دیدن جمله Set up as new device که معنیش میشه راه اندازی بعنوان کیف پول یا دستگاه جدید، هر دو دکمه بالا رو همزمان با هم فشار بدین که بمعنی تایید و اوکی هستش تا بتونین به مرحله بعدی برین.

کیف پول فایل کوین | ساخت کیف فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر

سپس تو مرحله بعدی گزینه Choose PIN code رو مشاهده خواهین کرد که از شما خواسته میشه یک پین کد واسه دستگاه کیف پول تون انتخاب کنین که هشت رقمی خواهد بود و البته تو بعضی دستگاه ها میتونه چهار  رقمی باشه.

ساخت کیف پول filecoin | آموزش ساخت کیف پول لجر |  انتخاب پین کد 8 رقمی

در این مرحله با زدن دکمه های چپ و راست اعداد به ترتیب شروع به نمایش میکنن. هر وقت اولین عدد دستگاه تون همون عدد دلخواه شما بود هر دو دکمه بالا رو بطور همزمان فشار میدین و سراغ عدد بعدی میرین و اونو هم با فشردن دکمه چپ یا راست انتخاب میکنین که اگه دکمه راست رو بزنین اعداد از صفر تا 9 با هر بار زدن رو دکمه به جلو میرن و در مورد دکمه چپ این کار برعکس تکرار میشه. شما با این کار یک پین کد برای دستگاه تون انتخاب میکنین و بعد اینکه کل اعداد رو انتخاب کردین هر دو دکمه بالای دستگاه رو با هم همزمان فشار میدین تا وارد مرحله بعدی تنظیم کیف پول خودتون بشین. پین کد خودتون رو حتما یادداشت کنین و اونو به کسی هم نگین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | وارد کردن پین کد در دستگاه

بعد از اینکه پین کد کیف پولتون رو انتخاب کردین، هر دو دکمه بالا رو همزمان فشار بدین و در مرحله بعدی گزینه Confirm PIN Code رو مشاهده خواهین کرد بمعنی تایید پین کد و دستگاه ازتون میخواد که پین کدی که انتخاب کردین رو دوباره بزنین تا مطمئن بشه پین کدتون همونی هستش که فکر میکنین وارد کردین و اونو اشتباه وارد نکردین و وقتی هر هشت عدد پین کدتون رو دوباره وارد کردین دو تا دکمه بالای دستگاه رو همزمان فشار بدین تا وارد مرحله بعدی بشین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر| وارد کردن دوباره پین کد

در مرحله بعدی دستگاه بهتون 24 کلمه بازیابی کیف پول تون رو میده و نکته مهم اینه که این کلمات به ترتیب میان و اولا یادداشت شون کنین و ثانیا دقیقا به ترتیبی که دستگاه نشون میده اونا رو یادداشت کنین. این کلمات که کلمات بازیابی کیف پولتون هستن به این درد میخورن که اگه کیف پولتون به سرقت رفت یا گم شد بتونین ارزهای خودتون رو تو یک کیف پول لجر دیگه ریکاوری کنین و ارزهای دیجیتال خودتون رو از دست ندین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | 24 کلمه ی بازیابی

بعد از اینکه 24 کلمه بازیابی کیف پولتون رو نوشتین که البته جلوی هر کلمه ای خود کیف پول هم مینویسه که کلمه شماره چند هستش، اخر سر دوباره مثل پین کد ازتون میخواد که کلمات بازیابی کیف پول تون رو تایید کنین که در اون عدد شماره یک میاد و با زدن دکمه چپ یا راست دستگاه، بیست و چهار کلمه بازیابی بالا پایین میشن و باید کلمه شماره یک دستگاه رو که در مرحله قبلی بهتون نشون داده بود رو دقیقا پیدا کنین و بعدش هر دو دکمه بالای دستگاه رو بزنین تا دستگاه تایید کنه و به همین ترتیب برای بقیه کلمات هم همین کار رو انجام خواهین داد تا 24 کلمه تایید بشن و اگه همه کلمات رو به درستی وارد کرده باشین دو تا دکمه بالای دستگاه رو بطور همزمان فشار میدین و وارد مرحله بعدی میشین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | وارد کردن کلمات بازیابی و تایید آن

در مرحله بعدی جمله ای تحت عنوان These 24 words are your only backup که معنیش میشه این 24 کلمه تنها راه بک اپ شما هستن یعنی فقط با این 24 کلمه میتونین کیف پول تون رو اگه گم شد یا دزدیدن ازتون، ازش بک آپ بگیرین. دو تا دکمه رو میزنین بعدش جمله keep these in a secret place  رو میبینین که معنیش میشه این کلمات رو جای امنی نگهدارین و باز دکمه سمت راست رو بزنین و جمله بعدی Never share thise with anyone نمایش داده میشه که میگه این کلمات رو با هیچ کسی شیر نکنین تا به اشتراک نزارین.

کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | نکات امنیتی

بعد از این مراحل دو تا دکمه بالا رو میزنین و تو صفحه نمایش کیف پول کلمه Processing رو مشاهده خواهین کرد که معنیش میشه در حال پردازش. منتظر بمونین تا دستگاه تنظیمات شما رو تو دستگاه ذخیره کنه و بعدش جمله Your device is ready  رو مشاهده خواهین کرد که معنیش میشه دستگاه کیف پول شما آماده هستش که ازش استفاده کنین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | پردازش  و ذخیره سازی اطلاعات

حالا دستگاه سخت افزاری شما آماده هستش ولی برای استفاده ازش باید نرم افزار Ledger Live  رو از سایت رسمی Ledger دانلود کنین. برای این کار هم در کامپیوتر خودتون در صفحه گوگل کلمه Ledger رو تایپ کنین و سایت رسمی لجر بالا میاد. بعدش روی اون کلیک کنین و وارد صفحه اصلی لجر بشین و در قسمت App and Service روی گزینه Downloads کلیک کنین و برنامه لجر لایو رو میاره براتون. بسته به نوع دستگاه تون میتونین نسخه لجر لایو رو دانلود کنین که اگه گوشیتون اندروید هستش، برنامه اندرید و اگه آی او اس هستش، برنامه آی او اس و برای کامپیوتر نسخه دسکتاب رو میزنین که برای دسکتاپ هم بهتون میگه برای ویندوز میخواین برنامه رو یا برای مک یا برای لینوکس. همچنین برنامه رو برای کیف پول لجر نانو اس میخواین یا لجر نانو ایکس؟ تو سایت دقیقا مشخص میکنین و برنامه رو دانلود میکنین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | انتخاب مورد مصرف کاربر

بعد از دلنلود برنامه لجر لایو اونو روی کامپیوتر خودتون نصبش کنین و بعد از نصب برنامه رو باز کنین و پیام Welcome to Ledger live رو مشاهده خواهین کرد که میگه به لجر لایو خوش اومدین. زیرش یک کادر آبی رنگ خواهین دید که نوشته شده Get started یعنی شروع و باید اون رو کلیک کنین تا بتونین برنامه لجر لایو رو نصب کنین.

آموزش ساخت کیف پول فایل کوین | ساخت کیف پول نصب روی کامپیوتر

در صفحه بعدی عنوان Get started with your Ledger device رو خواهین دید که معنیش میشه با کیف پول لجر خود شروع به کار کنین و در پایین چهار تا گزینه رو میبینین که بسته به کیف پول تون یکی رو انتخاب خواهین کرد.

  • Initialize a new Ledger device یعنی ساخت یک لجر جدید.

اگه کیف پول لجر خریدین و تا حالا ازش استفاده نکردین و برای اولین بار هستش میخواین ازش استفاده کنین این گزینه رو بزنین.

  • Restore a Ledger device یعنی بازیابی دستگاه لجر.

اگه قبلا کیف پول لجر داشتین و گمش کردین یا ازتون دزدیدن یا خراب شده و یک کیف پول لجر دیگه خریدین، این گزینه رو میزنین و با وارد کردن پین کد و کلمات بازیابی به کیف پول قبلی تون دسترسی پیدا میکنین.

  • Use a device that already initialized یعنی وصل شدن به دستگاهی که از قبل راه اندازی شده.

اگه قبلش لجر خودتون رو نصب کردین و کارهای راه اندازیش هم انجام دادین این گزینه رو میزنین.

  • Don’t have Ledger live یعنی کیف پول لجر لایو ندارم.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | مراحل نصب در کامپیوتر

حالا برای نصب کیف پول لجر خودتون گزینه اول یعنی Initialize a new Ledger device رو بزنین و وارد مرحله بعدی بشین که ازتون میخواد مدل کیف پول تون رو انتخاب کنین و در اینجا ما Ledger Nano S رو میزنیم. بعد زدن نوع دستگاه در پایین صفحه گزینه Continue رو بزنین تا وارد مرحله بعدی بشین.

کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت لجر | نصب لجر

سپس وارد مرحله Security checklist میشین که در اون اول ازتون میخواد دستگاه کیف پول تون رو به کامپیوتر وصل کنین. باید این کار رو بکنین و بعدش ازتون میخواد کلمه دکمه چپ و راست دستگاه کیف پول و بعد هر دو دکمه رو با هم فشار بدین. سپس از شما خواسته میشه پین کد دستگاه تون رو وارد کنین و بعد اینکه اونو وارد کردین تو مرحله بعدی ازتون کلمات بازیابی رو میخواد که اولش روی دستگاه کلمه word #1 نمایش داده میشه و باید بین کلمات بگردین و اولین کلمه بازیابی رو پیدا کنین و دو تا دکمه بالا رو با هم فشار بدین و اون کلمه رو تو برنامه هم تایپ کنین و به این ترتیب تا کلمه 24 پیش میرین . این مرحله رو تموم میکنین.

بعدش از شما چند تا سوال پرسیده میشه که:

آیا پین کد تون رو خودتون انتخاب کردین؟ بله رو انتخاب کنین.

آیا کلمات بازیابی کیف پول تون رو جایی ذخیره کردین؟ بله رو انتخاب کنین.

آیا دستگاه لجر لایو تون قانونی هستش یا نه؟ گزینه Check now رو میزنین تا از اصالت دستگاه خودتون باخبر بشین و وقتی اون گزینه رو زدین یکم صبر کنین و اگه دستگاه تون اورجینال باشه، پیغام Your device is genuine  رو مشاهده خواهین کرد. البته از اتصال اینترنت و فیلتر شکن خودتون مطمئن باشین برای رد شدن این مرحله.

ساخت کیف پول filecoin | آموزش ساخت کیف پول لجر |پاسخ به سوالات

پس از انجام دادن کارهایی که در بالا بهتون گفتیم، وارد سومین مرحله نصب لجر لایو میشین که اسمش Password lock هستش و تو این مرحله ازتون میخواد که یک پسورد برای برنامه لجر لایو خودتون انتخاب کنین که دیگه بسته به سلیقه خودتون یک پسورد قوی براش انتخاب کنین و بعدش پین کد دستگاه رو دوباره ازتون میخواد. اونو وارد کنین و گزینه Continue رو بزنین.

ساخت کیف پول فایل کوین | ساخت کیف پول لجر | انتخاب پسورد  و وارد کردن پین کد دستگاه

و در مرحله آخر هم یکسری گزینه ها هستش که میتونین اونا رو تایید کنین یا نکنین. این موارد شامل اطلاعات تخصصی لجر، باگ های دستگاه و اشتراک تحلیل ها که لجر با اونا بهتر بتونه به کاربرها خدمت کنه. که بستگی به خودتون داره که کدوم رو انتخاب میکنین یا نه، بعدش گزینه Continue رو بزنین و وارد مرحله بعدی بشین.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | انتخاب گزینه ها

و در مرحله آخر به شما گفته میشه که Your device is ready که معنیش میشه کیف پول تون آماده هستش و تونستین کیف پول تون رو به همراه برنامه لجر لایو با موفقیت نصب کنین. سپس گزینه آبی رنگ Open Ledger live  رو بزنین و وارد برنامه بشین و شرایط و قوانین برنامه رو بهتون نمایش میده و گزینه Continue  رو بزنین و نصب کیف پول شما تموم شده.

ساخت کیف پول فایل کوین | آموزش ساخت کیف پول لجر | مرحله ی پایانی

تا اینجا کلیه مراحلی که برای نصب کیف پول لجر لازم بود رو در مقاله آموزش ساخت کیف پول Filecoin بهتون آموزش دادیم که میتونین برای نگهداری فایل کوین خودتون ازش استفاده کنین.

نکته آخر

از قدیم تا به امروز نگهداری سرمایه جزو مهمترین کارهایی بوده که خیلی بهش دقت شده. امروزه با دیجیتالی شدن فضای دور و برمون این کار به دقت خیلی بیشتری نیاز داره چون که بر خلاف قدیم، امروزه با یک دهکده جهانی روبرو هستیم که هر کسی از هر کجا دنیا میتونه به سرمایه ما دسترسی داشته باشه. در آموزش ساخت کیف پول فایل کوین نکات و کیف پول های پشتیبانی کننده فایل کوین رو بهتون گفتیم و میتونین ازشون استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد کیف پول فایل کوین چیست؟ آموزش ساخت کیف پول فایل کوین
سوال امنیتی :3+94 = ?