کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟

1401/07/03

کیف پول های اتریوم یا کیف پول قرارداد هوشمند انواع مختلفی دارن و هر کدام از اون ها با هدف خاصی ساخته شدن و می تونیم به انواع کیف پول های گرم مثل متامسک و کیف پول موبایل کوین بیس همیشه به اینترنت وصل هستن اشاره کنیم تا امکان انجام راحت و سریع تراکنش ها رو در اختیار کاربران قرار بده. کیف پول های سرد مثل لجر نانو اس و ترزور وان، فقط در زمان استفاده از اون به اینترنت وصل میشه. اگرچه کیف پول های سرد به دلیل عدم قرار دادن کلید های خصوصی در دسترس وب سطح امنیت بهتری دارن، به اندازه والت های گرم کاربر آسان نیستن و خوشبختانه مشکلات بیشتری والت های ارزهای دیجیتال معمولی در کیف پول قرار داد هوشمند حل شدن. 

کیف پول قرارداد هوشمند مفهوم جدیدی نیست و توسط خیلی از صرافی هاو برنامه های غیر متمرکز پشتیبانی نمی شه. اون ها تونستن با ارائه یک ترکیب منحصر به فرد از امنیت، سهولت و سازگاری مقایسه با کیف پول های معمولی، توجه کاربران زیادی رو به خودشون جلب کنه. این کیف پول نوعی کیف پول اتریوم هستش که به جای یک کلیک خصوصی با یک قرار داد هوشمند مدیریت میشه و این امکان رو داره در اختیار کاربران قرار بده که از خدمات پیشترفت مثل قابلیت چند امضایی تراکنش ها، مشخص شدن سقف روزانه انتقال وجه، فریز اضطراری حساب و بازیابی امن تر حساب برخوردار باشن.

کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟ 

انواع کیف پول ارز دیجیتال با قرار داد های هوشمند سروکار دارن و به این کیف پول قرار داد هوشمند یا smart contract wallet هم گفته میشه یا به عبارت دیگه، این کیف پول ها انواع مختلفی از فعالیت ها مثل تبادل رمزارز ها، خرید و فروش توکن ها، واکنش با اپلکیسن های غیر متمرکز، قرض گرفتن، ترید کردن و... رو امکان پذیر میکنه.

نکته ای باید به اون اشاره کنیم اینه که برخی از قرار دادهای هوشمند برای ارسال تراکنش بر بستر بلاکچین استفاده میکنن و بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال و بعضی خدمات قابل استفاده در بستر بلاکچین، از تراکنش های قرار داد هوشمند پشتیبانی نمیکنن و در زمان استفاده از کیف پول های هوشمند، باید مطمئن بشیم که صرافی مد نظر شما، تراکنش های قرار داد هوشمند رو پشتیبانی میکنه.

اهداف قرار داد هوشمند

برای اینکه با هدف قرار داد هوشمند آشنا بشین بهتره به این مثال توجه کنین. شما تصور کنین قصد فروش آپارتمانی رو دارین اما همانطور که می دونین انجام مراحل فروش بسیار زمان بر هستش که باید مدارک کافی رو تهیه کنین. 

کیف پول قرارداد هوشمند

در بیشتر مواقع بسیاری از فروشنده ها از نماینده برای فروش کمک میگیرن و شما می تونین تمامی مراحل فروش رو بر عهده یکی از نماینندگان قرار بدین تا این شخص تمام کارهای بازاریابی و دفتری شما رو انجام میده و بعد از تمام شدن این مراحل فروشنده و خریدار باید درصدی رو به نماینده پرداخت کنین که این پرداخت درصد میتونه برای فروشنده یک ضرر مالی باشه که این موضوع در بسیاری از بازار های مالی دیده شده و برای حل اون اقدام به طراحی معامله رو تایید کنن. 

به همین دلیل مراحل خرید و فروش کاملاً با تضمین انجام میشه که این قرار هارو برنامه ریزی کنیم. دقیقاً مانند کارایی که یک نماینده انجام میده. اما نکته ای رو باید به اون توجه کنین اینه که برای عدم پرداخت کمیسیون و در نتیجه دریافت سود بعد انجام معامله هستش.

کیف پول قرار داد یا اسمارت کانتررکن والت چگونه کار می کند؟ 

دارایی های رمزارز درون یک کیف پول دیجیتال هوشمند از طریق کدهای اسمارت کانترکت قابل دسترسی و کنترل هستن که شرایط عملکرد نامحدودی رو فراهم کرده و کنترل بیشتری بر روی دارایی ها رو به کاربران اراِئه میده.

پلتفرم اتریوم از دو نوع حساب پشتیبانی میکنه: یک(eoa)حساب های مالکیت خارجی که از طریق کلید خصوصی قابل دسترس هست، و دوم اکانت های قراردادی که توسط کدهای اسمارت کانترکت کنترل میشن. امروزه ولت های اتریومی به یکی از این دو مدل مبتنی هستن، اما با راه اندازی کامل اتریوم 2 با همدیگه ترکیب میشن. 

حساب های مالکیت خارجی و قراردادی

بیشتر کیف پول های اتریومی به دلیل مدیریت اکانت های eoa که عملکرد های محدودی دارن، اما والت های قرارداد هوشمند از عملکرد حساب قرار دادی بهره بردن و از طریق دستورالعمل های کد نویسی شده که قرارداد  اجازه دسترسی و شرایط خاص رو تعیین کنن و به مدیریت ارز های دیجیتال بپردازن.

ویژگی های کیف پول قرار دادهای هوشمند

کیف پول قرارداد هوشمند

  • تعامل با قرار داد های هوشمند

حساب های کاربری در کیف پول قرارداد هوشمند بیشتر به جای استفاده از یک حساب اتریوم معمولی به وسیله قرار دادهی هوشمند مدیریت میشن. 

  • عملکرد ها 

کارکرد هایی مثل قرض دادن و قرض گرفتن دارایی های دیجیتال با استفاد از پروتکل های پولی مختلف، خرید و فروش رمزارز ها، معامله و ترید ارزهای دیجیتال و تعامل با اپلیکیشن های غیرمتمرکز مختلف، عملکردهای اصلی این دسته از والت های ارزهای دیجیتال هستش.

مزایای کیف پول های قرار داد هوشمند 

• استفاده کردن از خصوصیاتی مثل وام دادن، قرض گرفتن و مبادله یا سوآپ 

• تعامل با اپلیکشن های غیر متمرکز 

• پشتیبانی از کیف پول های چند امضایی 

• تعامل با قرار دادهای هوشمند

معایب کیف پول های قرار داد هوشمند

عدم پشتیبانی بسیاری از صرافی های ارزدیجیتال از رمزارزهای انتقال یافته که توسط این کیف پول ها به طور معمولی تنها از یک بلاکچین پشتیبانی میشه.

مقاله پیشنهادی: ویژگی های  قرار دادهای هوشمند

کیف پول های قرار داد هوشمند چه مزیتی برای کاربران حوزه دیفای دارن؟

کیف پول قرارداد هوشمند

 

با چند کاره قرارداد های هوشمند افزون بر حذف نیاز اتکای کاربران به کلید های خصوصی، اسمارت والت ها ویژگی های جدید و سودمندی رو ارائه دادن و تجربه ای مانند برنامه های خدمات امور مالی سنتی رو برای کاربران فراهم کردن. برخی از این ویژگی ها شامل:

• مجور چند امضایی:

برای بهتر شدن امنیت، چند کاربر قادر به تایید یک تراکنش هستن و همچنین این کیف پول های هوشمند میتونه برای صرفه جویی در وقت کاربران، امکان تایید آفلاین تراکنش های چند امضایی رو فراهم کنه. 

• محدودیت تراکنش های روزانه:

میتونه برای کمک به کاهش احتمال بروز خطای معاملات سنگین و جلوگیری از سرقت های ارزهای داخل والت در یک واکنش واحد، محدودیت تراکنش روزانه تعیین کنه.

• مسدود سازی اضطراری حساب:

در صورت گم کردن دستگاه، می تونیم حسابی رو قفل کنیم یا دسترسی به اکانت از طریق دستگاه مذکور رو غیر فعال کنیم.

• وایت لیست:

ویژگی که می تونیم به اون اشاره کنیم اینکه برای کاربران از طریق اون می تونیم آدرس های شناخته شده خود را در یک لیست قرار بدیم.

• احراز هویت چند عاملی:

کیف پول قرارداد هوشمند با استفاده از اپلیکیشن های احراز هویت یا راه حل های مربوط به والت ها، لایه امنیتی مضاعفی رو ایجاد می کنن. 

• محافظان معتمد:

برای مثال کاربران کیف پول آرجنت که یک والت هوشمند هست که می تونه با تعیین محافظان برای یه سری اقدامات خاص مثل موارد زیر، امنیت حسابشون رو افزایش بده:

  • مقدار تراکنش ها در یک محدودیت روزانه
  •  انتقال به آدرس هایی که در وایت لیست نیستن
  • بازیابی حساب بدون عبارت بازیابی

• تراکنش های یکجا:

برای افزایش راحتی و سرعت که برخی از والت های اسمارت کانترکت همچنین میزان دقیق توکن های مورد نیاز برای استفاده در کنار یک برنامه غیر متمرکز اون رو تایید کرده و درخواست تعامل با اپلیکشین رو در تراکنش یکجا اجرا کنه. 

• کارمزد های گس پرداختی:

کیف پول authererum به توسعه دهندگان برنامه غیرمتمرکز این اجازه رو میده تا از کارمزد تراکنش ها استفاده کنند و به وسیله اونها  هزینه زیر ساخت طراحی رو پرداخت کنه.

کیف پول های پیشرفته مبتنی بر قرارداد هوشمند 

برخی از کیف پول های هوشمند امکانات مخصوص کاربران حرفه ای تر رو نیز ارائه میکنن. برای مثال کیف پول هوشمند defisaver امکان انجام تراکنش های تجمع شده رو از طریق دستورالعمل هایی از قبل مشخص شده رو فراهم میکنه تا کاربران بتونن با استفاده از دستورالغمل های خود دارایی های خوشون رو بین پروتکل های دیفای جا به جا کنن.

کیف پول بر اساس قرار داد هوشمند defisaver و همچنین دارایی قابلیت vault automation هستش که تسویه حساب والت های پروتکل میکرو رو به صورت خودکار انجام میده. با فعالیت سازی این قابلیت زمانی که نسبت تضمین vault از حدی توسط کاربر تعیین شده هستش کمتر بشه. قسمتی از ضمانت vault برای بازپرداخت بعدی مستقما به دای تبدیل بشه. 

بهترین کیف پول های هوشمند ارز دیجیتال

کیف پول قرارداد هوشمند

شاید در ابتدای کار استفاده از کیف پول هوشمند برای شما سخت باشه ولی به مرور زمان به اون عادت می کنین. 

  • کیف پول آرجنت 

با استفاده از این والت هوشمند می تونین به درآمد زایی، سرمایه گذاری و دریافت سود برسین. آرجنت با هدف تسهیل ترید و سرمایه گذاری در رمزارزها و فعالیت در شبکه اتریوم به روش مناسب ساخته شده و یکی از ویژگی های بی نظیر اون ارائه نام های ens رایگان برای ساده سازی آدرس هاست و به پلتفرم اتریوم نیم سرویس این اجاره رو میده تا بتونین آدرس های طولانی رو به عبارت های کوچک و اختصاصی برای خودتون خلاصه کنین.

تمام اختیار توکن های ذخیره شده در این کیف پول قرارداد هوشمند در دست شماست و به راحتی یک کلیک می تونه این توکن ها به اپلیکیشن های غیر متمرکز مختلف ارسال و دریافت کنه، البته رابط کاربری کیف پول argent زیباست و یک پودتفولیو ترید حرفه ای در اختیارتون قرار میده. 

  • کیف پول پوکتتو

امور مالی غیر متمرکز اونها قابل اعتماد هست و به راحتی در دسترس  قرار می گیرن. با افزودن آدرس مخاطب های خود به لیست دریافت کنندگان، روش های پرداخت رو مدیریت کنین و یا به عبارتی می تونین یک لیست سفید از آدرس هایی که بیشترین استفاده رو دارن مشخص کنین و به اون انتقال بدین. این کیف پول هوشمند متن باز هستش و هر فردی  با دانش و آگهی کافی که داره، می تونه به وسیله برسی کد منبع، به رفع مشکلات و افزودن قابلیت های جدید کمک کنه.

  • کیف پول زیرین 

اگه به دنبال ساخت و مدیریت برنامه دیفای خود هستین، بهتره از بین بهترین کیف پول های هوشمند zerion کیف پول زیرین رو انتخاب کنین. با استفاده از این والت هوشمند فیلتر کردن، هوشمند و مدیریت دارایی دیفای راحت تره و به خاطر ماهیت غیر متمرکز زیریون در انتخاب حساب و ابزار دیفای و همچنین سرمایه گذاری در پروتکل های مختلف آزاد هستین.

کیف پول بر اساس قرار داد هوشمند با ارائه ویژگی های منحصر به فرد و قابلیت های شناخته شده، دسترسی سریع و آسون به پروتکل و نرم افزارای غیر متمرکز رو امکان پذیر میکنه. به لطف اونها دسترسی افراد بیشتری به دنیای دیفای، سیستم مالی غیر متمرکز، فراهم میشه.

برترین کیف پول های قرار داد هوشمند 

  • Instadapp

کیف پول قرارداد هوشمند

این کیف پول هوشمنئد به کاربران این امکان رو میده تا با استفاده از رمزارز اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار به وسیله اونها با پروتکل های پولی مختلف، اقدام به وام گرفتن یا وام دادن دارایی های دیجیتال کنین وعلاوه بر این ها این کیف پول هوشمند با صرافی یونی سوآپ نیز ادغام شده و شما می تونین با افزودن توکن های خود به استخر نقدینگی این صرافی، اقدام به کسب درآمد کنین.

ویژگی های instadapp

• قرض دادن یا قرض گرفتن اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال 

• کسب درآمد از طریق افزودن نقدینگی در صرافی uniswap

• قابلیت استفاده از پروتکل پل bridge جهت تغییر از makerdoa به compound، تنها با یک کلیک 

• پشتیبانی از وثیقه های تکی وچندتایی توکن دای

• کیف پول آنلاین با رابط کاربری مناسب برای گوشی های تلفن همراه 

  • Zerion

کیف پول قرارداد هوشمند

این کیف پول هوشمند قابلیتی رو داره که با چندین پروتکل مختلف ادغام شده و به این ترتیب از برخی از عملکردهای بانکی اصلی برخوردار شده و علاوه بر این ویژگی به وسیله این کیف پول می تونیم دارایی دیجیتال گوناگونی رو قرض بگیریم، وام بدیم، و مبادله کنیم یا بر روی رمزارزهای مختلف سرمایه گذاری کنیم.

ویژگی های zerion

• وام گرفتن یا قرض دادن رمزارزهای مختلف

• تبادل توکن ها با استفاده از صرافی یونی سوآپ

• کسب درآمد از طریق افزودن نقدینگی در بنکور و uniswap

• برخورداری از نسخه های تحت وب 

• داشبورد اختصاصی جهت بررسی دارایی های دیجیتال ذخیره شده

• برخورداری از پنل مخصوص جهت بررسی تاریخچه معاملات و تراکنش ها

  • Metamask

کیف پول متامسک از ذخیره ایمن ارزهای دیجیتال، این امکان رو به کاربران میده تا با اپلیکیشن های غیر متمرکز گوناگون تعامل داشته باشن. برای مثال، به وسیله این کیف پول قرار داد هوشمند می تونیم ازapp های مختلف جهت خرید، قرض گرفتن، قرض دادن و کسب در آمد اتریوم و سایر توکن ها استفاده کنیم. همچنین می تونیم از متامسک جهت ترید کردن، (swap) توکن های غیر قابل تعویض(nft) و موارد مربوط به بازی های بلاک چینی استفاده کنیم.

ویژگی های metamask

• خرید، قرض دادن و قرض گرفتن دارایی های دیجیتال مختلف

• تعامل با اپلیکیشن های مختلف گوناگون

• نگهداری یا هولد کردن طولانی مدت رمزارزهای گوناگون با توجه به سطح ایمنی بالای آن 

• قابل استفاده در گوشی های تلفن همراه و همچنین از طریق افزونه مخصوص مرورگر کروم

  • Poketto cash 

کیف پول قرارداد هوشمند

این کیف پول تحت قالب یک اپلیکیشن پرداخت طراحی شده که با استفاده از اون می تونیم فرایند انتقال رمزارزها رو با هرکاربر دیگری انجام بدیم و با این حال کیف پول قرارداد هوشمند، از استیبل کوین xdai جهت کاهش هزینه تراکنش ها و همچنین فعال سازی قابل پرداخت های فوری خود استفاده میکنن البته این خصوصیت پاکتو کش مشابه Venmo هستش و کاربران می تونن آدرس های اختصاصی رو به  هر کدوم از مخاطبین خود اختصاص بدن.از طرف دیگه، یه نکته دیگه که می تونیم در مورد poketto اشاره کنیم اینه که کاملاً منبع باز هستش.

ویژگی های poketto cash 

• قابلیت پرداخت های آنی (instant payment)

• استفاده از نسخه ای از استیل کوین dai (xdal )

• اختصاص آدرس های اختصاصی به مخاطبین

• برخورداری از نسخه مخصوص گوشی های تلفن همراه 

  • Argent

این کیف پول قرار داد هوشمند با اختصاص دادن توکن های ens (سرویس نام اتریوم) رایگان به کاربران خود، میتونه تمامی هزینه های تراکنش رو پوشش بده. از این رو، ارسال ارزهای دیجیتال به وسیله این کیف پول به هیچ عنوان هزینه ای رو برای کاربران در بر نمی گیره. 

کیف پول قرارداد هوشمند

شما می تونین با استفاده از این کیف پول ارزهای دیجیتال مورد نظر خودتون رو به صورت رایگان و با امنیت بالا ذخیره و نگهداری کنین. همچنین از کیف پول درداخل خودش صرافی غیر متمرکز داره که شما می تونین علاوه بر ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال، رمزارزهای مورد نظر خودتون رو خرید و فروش کنین.

ویزگی های argent

• نگهداری طولانی مدت رمزارزهای گوناگون با توجه به سطح ایمنی بالای آن 

• تراکنش های رایگان و بدون کامزد 

• Ens های رایگان جهت بازسازی آدرس ها 

• خرید و فروش توکن ها با استفاده از صرافی های غیرمتمرکز

• کسب سود از طریق سهام گذاری یا staking توکن ها در پروتکل compound

• برخورداری از نسخه مخصوص گوشی های موبایل 

مقاله پیشنهادی: کاربردهای قراردادهای هوشمند چیست؟

کلام اخر

زمانی که قصد دارین به بازار ارزهای دیجیتال وارد شین، باید با تمامی اصطلاحات این بازار آشنا باشین تا بتونین به بهترین شیوه در این بازارها عمل کنین. اصطلاح کیف پول قرار داد هوشمند جز اون دسته از اصطلاحی هستش که ممکنه به دفعات شنیده باشین.در این مقاله شما رو با کیف پول قرارداد هوشمند و با مزایا و معایبی که داره آشنا کردیم تا شما بتونین از آن ها استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد کیف پول قرارداد هوشمند چیست؟
  • سلام یک کیف پول هوشمند دارم که 116550دلار موجودی داره آیا میتونم به بیت کوین تبدیلش کنم تشکر

    • اگه امکان انتقال داره اونو انتقال بدید یه صرافی و به بیت کوین تبدیل کنید

سوال امنیتی :3+68 = ?