گزارش فدرال رزرو درباره ارز دیجیتال ملی؛ آیا دلار دیجیتال در راه است؟

1400/11/16
گزارش فدرال رزرو درباره ارز دیجیتال ملی؛ آیا دلار دیجیتال در راه است؟

بانک فدرال رزرو ایالت بوستون و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به طور مشترک یافته های اولیه تحقیقات مربوط به ارز دیجیتال ملی بانک مرکزی (CBDC) خود را در روز پنجشنبه منتشر کردند، همچنین کد منبع باز  پرژه ارز ملی خود را در وب سایت گیت هاب منتشرکردند. ارز دیجیتال ملی یا همان (CBDC) در واقع نمونه دیجیتالی ارز رسمی یک کشور است و بانک مرکزی صادر کننده آن است
همکاری بین فدرال رزرو ایالت بوستون و MIT معروف به پروژه همیلتون است که در سال 2020 استارت این کار اعلام شده. (پروژه همیلتون بر آزمایش های تکنولوژیکی متمرکز است و هدف آن ایجاد یک ارز دیجیتال ملی (CBDC) قابل استفاده است) 

انتقادات در باره CBDC

از نظر بسیاری از طرفداران این طرح ارز دیجیتال ملی می تواند گزینه مناسب برای استفاده از پرداخت های دیجیتال امن برای افراد و مشاغل مختلف باشد و از ارز های دیجیتال ملی می توان به عنوان یک گزینه برای انجام پرداخت های سریع بین المللی استفاده کرد. از طرفی بسیاری هم معتقدند که ارز دیجیتال ملی ممکن است جنبه های منفی داشته باشند و ثبات مالی کشور را به خطر بیندازند چرا که ارز دیجیتال ملی شیوه مدیریت خزانه و سیاست های پولی کشور را تغییر می دهد و پیامد هایی هم برای مسئله حفظ حریم خصوصی و امنیت می تواند داشته باشد. در پی این نظرات مثبت و منفی که در خصوص ارز دیجیتال ملی بیان شده، جیم کانها معاون اجرایی فدرال رزرو ایالت بوستون این گونه بیان داشت، ( درک اینکه چگونه فناوری های نوظهور می توانند از CBDC پشتیبانی کنند و چه چالش هایی باقی می ماند بسیار مهم است.) 
جزئیات وایت پیپر این پروژه را قادر به انجام 1.7 میلیون تراکنش در ثانیه کرده است. و این توانایی باعث افزایش چشمگیر تعداد و سرعت تراکنش ها در بازار مالی شده است.

هدف کلی پروژه ارز دیجیتال ملی 

در پروژه ساخت ارز دیجیتال ملی دو آیتم سرعت توانایی عملیاتی و میزان اشتباه آنها برای کار آمدی این پروژه بررسی خواهد شد، و در سال‌های آینده، فاز دوم این مشارکت به پروژه همیلتون اجازه می‌دهد تا طرح‌های فنی جایگزین را برای بهبود حفظ حریم خصوصی، انعطاف‌پذیری و عملکرد فن‌آوری که در فاز اول مشخص شده بود، بررسی کند.
البته در این گزارش به صراحت بیان نشده که فدرال رزرو میخواهد یک ارز دیجیتال ملی بر پایه دلار عرضه کند. بانک مرکزی بیان داشته که در آینده شنونده نظرات عمومی خواهد بود و گفته است تنها در صورتی ارز دیجیتال ملی را راه اندازی خواهد کرد که حمایت عمومی از این فناوری وجود داشته باشد و چندین وزارتخانه با اجرای این طرح موافقت کنند.

مطالعه اخبار ارزهای دیجیتال در بروز بودن در این مارکت بسیار مهم است. با آپدیت بودن اطلاعات شما در این بازار فرایند خرید ارز دیجیتال را میتوانید هوشمندانه انجام بدهید. مثلا با خرید تتر و نگهداری آن میتوانید در زمان مناسب خرید بیت کوین را از صرافی های خارجی انجام دهید و یا اینکه بصورت مستقیم از صرافی ارز دیجیتال ایرانی اینانس انجام دهید.


نظرات کاربران در مورد گزارش فدرال رزرو درباره ارز دیجیتال ملی؛ آیا دلار دیجیتال در راه است؟
سوال امنیتی :7+43 = ?