طلا بخریم یا بیت کوین؟ (بررسی سرمایه گذاری روی طلا و بیت کوین)

1401/06/07
طلا بخریم یا بیت کوین؟ (بررسی سرمایه گذاری روی طلا و بیت کوین)


در مقاله طلا بخریم یا بیت کوین؟ ما قصد داریم اطلاع کامل و جامعی در اختیارتون قرار بدیم تا شما که قصد سرمای گذاری روی طلا یا روی بیت کوین دارین با دانش و آگاهی کامل اقدام به خرید و سرمایه گذاری در این زمینه نمائید.

در این مقاله ما به تاریخچه طلا و بیت کوین پرداختیم و در مورد مزایا و معایب طلا و بیت کوین، تشابه و تفاوت طلا و بیت کوین صحبت کردیم و در نهایت اینکه سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین تصمیمیم با شماست.

اما این روزها به دلیل وجود تحریم‌ها و تورم وحشتاکی که بر اقتصاد کشور حاکمه، مردم به فکر سرمایه گذاری و اندوختن سرمایه خود برای آینده هستن. به همین خاطر افراد به دنبال راهی برای سرمایه گذاری هستن که سود بیشتری نصیبشون بشه و یا حداقل از بابت حفظ سرمایه‌ای که در دستشونه، اطمینان خاطر داشته باشن. 

به همین دلیل خرید طلا یا خرید بیت کوین بهترین روش سرمایه گذاری هست چون این داریی ها با گذشت زمان نه تنها ارزش ان ها حفظ میشه بلکه به ارزش ان ها افزوده میشه. در شرایطی مثل جنگ، بیماری‌های جدی مانند همه‌گیری کرونا در سراسر دنیا و... طلا سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری محسوب می‌شه.

در مقابل بازار های ارز های دیجیتالی مثل بیت کوین، همانند همه ی بازار های سرمایه گذاری دیگر، نیازمند کسب و دانش و اگاهی کافی برای جلوگیری از ورود ضرر برای کاربران هستش.
بیت کوین از جمله رمز ارز هایی هستش که با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که داره محبوبیت زیادی برای خودش جمع کرده و کاربران زیادی داره این پدیده مساعد برای سرمایه گذاری هستش. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری و خرید بیت‌کوین به معنای سرمایه‌گذاری در یک انقلاب تکنولوژیک محسوب میشه.

کسانی که بیت کوین را برای سرمایه گذاری خود انتخاب می‌کنن، افراد بلند پروازی هستن و چشم به راه مبدل شدن بیت‌کوین به عنوان سرآمدترین دارایی پولی جهان، به جای طلا و دلار آمریکا هستن. ما در این مقاله سعی میکنیم اطلاعتی در زمینه طلا بخریم یا بیت کوین؟ سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین، مزایا و معایب طلا و بیت کوین و تشابه و تفاوت طلا و بیت کوین و سود دهی طلا و بیت کوین در بازه زمانی مشخص رو برای شما ارائه بدیم.

طلا بخریم یا بیت کوین؟

در مقاله ی حاضر طلا بخریم یا بیت کوین؟ بهتره پیش از سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین، مزایا و معایب این دو را بررسی کنیم تشابه و تفاوت سرمایه گذاری روی طلا و بیت کوین رو ارزیابی کنیم بعد تصمیم بگیریم با توجه به مقدار سرمایه، میزان ریسک پذیری، روحیات شخصی، سوددهی های اخیر و آینده ای که دارن، کدام یک بازار مناسب تری برای ما هستش،

طلا بخریم یا بیت کوین؟

آیا خرید طلا بهتره یا خرید بیت کوین؟ ارز های دیجیتال که نوظهورتر از دیگر دارایی ها به خصوص طلاست، دارایی محبوب و پرطرفداری به حساب میان که امروزه در جهان و در سال اخیر به خصوص در ایران توجه مصرف کنندگان را به خودش جلب کرده سرمایه گذاران، به دنبال سرمایه گذاری امن و افزایش دارایی خود هستن که ارزش خود را با توجه به کاهش ارزش ریال و تورم بسیار زیاد به طور کلی تحت هر شرایطی حفظ کنه.

شاید شما با واژه های ریسک و سود آوری آشنا هستین سرمایه گذاری در هر بازاری این دو فاکتور رو به همراه داره، بعضی از ان ها ریسک بالاتری داره و بعضی از ان ها ریسک کمتری و خطر این رو هم داره که کل دارایی فرد از بین بره اگه بخواین تصمیم بگیرین که روی طلا سرمایه گذاری کنین یا بیت کوین به درجه ی ریسک پذیری و آگاهی شما در این زمینه بستگی داره .

طلا یک فلز گرانبها و ارزشمندی هستش که قدمت خیلی دیرینه ای داره، بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی و تازه نفس توانسته محبوبیتش را در بین افرادی به دست بیاره که در انتظار افزایش چندین برابری دارایی خود هستن و و توقع دارن در آینده‌ای نزدیک ارزش رمز ارز از دلار آمریکا نیز بیشتر بشه.

اصولا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به خرید و فروش بیت کوین علاقه خاصی دارن و حتی به ان طلای دیجیتال هم میگن. چون بیت کوین یک ارز کاربردیست، و بستری کاملا امن داره. عمده ترین شباهت طلا و بیت کو‌ین اینکه هر دو موجودی محدودی دارند. اگرچه تعیین مقدار موجودی دقیق طلای باقی مانده دشوار هستش ولی حداکثر سقف موجودی بیت کو‌ین ۲۱ میلیون کوین است. پس از رسیدن به این سقف، می‌دانیم که دیگر هیچ بیت کوینی استخراج نخواهد شد.

پس می‌توان گفت که با گذشت زمان از ارزش آن‌ها کم نمیشه. در مقاله طلا بخریم یا بیت کوین؟ قصد داریم به بررسی تاریخچه طلا و بیت کوین، مزایا و معایب سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین و همچنین تشابه و تفاوت های این دو را برای شما ارائه بدیم.

تاریخچه ی طلا و بیت کوین

نوبت به این رسیده به بررسی تاریخچه طلا و بیت کوین بپردازیم و باتوجه به پیشینه این ارز ها که یکی فیزیکی و دیگری غیر فیزیکی هستش، تصمیم بگیرین که سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین. طلا ارزش و قدمتی چند هزار ساله داره و به عنوان یک وسیله قابل اعتماد برای مبادله کالا و همینطور ذخیره کننده ارزش، و محلی امن برای سرمایه گذاری هست. ذخایر طلا با تلاش استخراج کنندگان افزایش پیدا میکنه.

وقتی طلا از زمین استخراج شد، از ان برای ساخت جواهر استفاده کردن. البته سرمایه گذارها میتونن شمش طلا بخرن یا این که از طریق ابزارهای مالی مثل معاملات آتی طلا یا صرافی ها اقدام به خرید بکنن و از راه تغییر قیمت به سود برسن.

تاریخچه ی طلا و بیت کوین

این فلز ارزشمند در اواخر سال ۲۰۱۱ به ارزش بالای ۱۴۰۰ پوندی دست یافت و باعث افزایش مشکل بدهی ها در آمریکا و اروپا شد.5000 سال قبل از میلاد طلا اولین بار استخراج شد و3900 سال قبل از میلاد طلا توسط مصریان استخراج شد.

در سال 1804 با کشف طلا در ایالت کالیفرنیای امریکا، بزرگترین هجوم طلا در این دوران به وقوع پیوست در سال 1885 کشف و جست و جوی طلا در افریقای جنوبی اغاز شد. اما تاریخ دقیق اغاز به کارسیستم استاندارد طلا نلامشخص هست.  

اما در مورد پیشینه بیت کوین می تونیم بگیم که هویت بیانگذاران این رمز ارز دیجیتالی یعنی بیت کوین نامشخصه برخی معتقدند که بیانگذار یا به عبارتی پدید اورنده بیت کوین شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو هستش اما برخی هم معتقدند که بیانگذار بیت کوین فردی با هویت استرالیایی به نام کریگ رایت هست که در سال 2008 بیت کوین را بوجود اورد و برخی معتقدند که بنیانگذار بیت کوین فرد نیست بلکه محصولی از یک گروه برنامه نویس بزرگ هست.

مشخصات نخستین بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو در یک فهرست ایمیل رمزنگاری شده منتشر شد. ناکاموتو پروژه را به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول کرد و در سال ۲۰۱۱ هم ایمیلی از سوی ناکاموتو ارسال شد به این مضمون که دیگر از بیت‌کوین دست کشیده و به سمت پروژه های دیگر رفته.

تا به امروز افراد زیادی خودشون رو به نام ناکاموتو معرفی کردن یک از ان ها یک فرد امریکایی به نام دوریان بود که از سوی هفته‌نامه نیوزویک به عنوان ناکاموتوی اصلی معرفی شد این شخص این معرفی را انکار کرد و گفت هیچ ربطی به بیت کوین ندارم.

در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت‌کوین باشه. در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۱۶ کریگ رایت ادعا کرد که بله من همان ساتوشی ناکاموتو هستم. و برخی از اعضای برجسته انجمن بیت‌کوین هم ادعای او را تأیید کردن. رایت دلیل افشای هویت واقعی خود را برای حفاظت از حریم شخصی اطرافیانش بیان کرد. بیت کوین در حال حاضر، رتبه اول را در بین ارز های دیجیتالی کسب کرده است.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی طلا

در مقاله حاضر با عنوان طلا بخریم یا بیت کوین؟ نوبت این رسیده برای تسلط به موضوع و مقایسه سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین، مزایا و معایب سرمایه گذاری روی طلا رو بررسی کنیم.

بیش از هزار ساله که طلا نقشی اساسی و پایه در ذخیره ارزش دارایی داره، همانطور که گفتیم، این فلز گران‌بها یک دارایی فیزیکی هستش که طی نسل ها میتونه دست به دست بچرخه و منتقل بشه و یک دارایی اصلی قلمداد بشه و به راحتی خرید و فروش بشه و سرمایه گذارانی که آشنایی با رمز ارز ها ندارن می تونن به راحتی روی طلا سرمایه گذاری کنن.

بیت کوین یا طلا

وقتی صحبت از سرمایه گذاری روی طلا می‌شه، منظور خرید طلای نو نیست. میتونیم طلا دست دوم یا آب شده بدون اجرت رو بخریم. البته یکی از روش‌های سرمایه گذاری روی طلا، خرید فیزیکی طلا و سکه هست. روش‌های دیگر گواهی سپرده طلا و سکه و همچنین صندوق سرمایه گذاری هستش.

از مزایای دیگر سرمایه گذاری روی طلا، کسب سود بالای آن در دراز مدت و قدرت نقد شوندگی سریع آن هست. به طوری که هر زمان به پول نقد احتیاجمون شد میتونیم طلاهایی رو که پس انداز کردیم بفروشیم. خرید و فروش طلا نیازی به آگاهی خاصی نیستش اما باید مواظب کلاهبرداران و متخلفان و متقلبان باشیم که طلای تقلبی نخریم. میتونیم با هر مقدار پولی که در دست داریم چند مثقال یا چند گرم طلا بخریم با این کار ارزش پولمون رو حفظ کنیم.

اگر حجم طلایی که روی آن سرمایه ‌گذاری می‌ کنیم، خیلی زیاد باشه میتونیم اون رو تو بانک نگه داریم و نگران از دست دادنش نباشیم. داشتن خصوصیت فیزیکی طلا این امنیت خاطر رو به ما میده که در ازای پرداخت پول یا کالای ملموس یک کالای ملموسی خریداری میکنیم، میتونیم به راحتی نقد کنیم و بفروشیم. و زمانی هم که روی طلا سرمایه ‌گذاری می ‌کنیم، مطمئنیم که ارزش دارایی مون در طول زمان هرگز کم نمی شه با گذشت زمان نه تنها ارزش طلا ثابت می مونه بلکه در مقطعی از زمان ممکنه به ‌شدت رشد کنه که در سال 97 شاهد ان بودیم.

قیمت طلا در مواقع رکود اقتصادی هم ممکنه با رشد قیمت روبرو بشه. نمونه اون کشور خودمون، در این سال ‌ها رکود اقتصادی بدی را تجربه کرد، ولی طلا همچنان از نظر ارزشمندی جایگاه خوبی داره.

مزایای دیگر سرمایه گذاری روی طلا پشتوانه بودن اون هستش. طلا سال ‌ها به عنوان پشتوانه ارزی استفاده میشه، از همین رو سرمایه گذاری روی آن پایدارتره. 

البته معایب سرمایه گذاری روی طلا به این شکله که اگر سرمایه گذاری کوتاه مدت مد نظرتون باشه ممکنه ضرر بکنین و یا تحت تاثیر سیاست های بین المللی قیمتش بالا پایین بشه و یا اصلا دزدیده بشه.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی بیت کوین

حال نوبت به این رسیده در مقاله طلا بخریم یا بیت کوین؟ به بررسی سرمایه گذاری روی بیت کوین بپردازیم مزایا و معایب بیت کوین رو بررسی کنیم تا شما که قصد سرمایه گذاری روی بیت کوین داشته باشین با این موضوع آشنایی پیدا کنین.

 صدها ساله که، همه طلا و دلار رو به عنوان یک دارایی امن میشناسن، اما بیت کوین یک رمز ارز نوپا و تازه نفس که عمر راه اندازی آن تنها بیش از یک دهه هست و تنها در چند سال اخیر به رسمیت شناخته شده و محبوبیت یافته.

 بیت کوین مثل طلا جزو منابع کمیاب و نایاب هستش، استخراج بیت کوین یکم سخته. به این صورت که کارشناسان گفته اند 21 میلیون بیت کوین تا سال 2140 در حال گردش خواهد بود.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی بیت کوین

پس در حال حاضر ما می‎دونیم حدود 21 میلیون بیت کوین وجود داره بیت کوین قابل مشاهده نیست در واقع تجسم خارجی نداره، فیزیکی و قابل دید نیست همین ویژگی سبب محبوبیتش در بین کاربران بیت کوین شده، حجم وسیعی از آن رو می تونیم در چند ثانیه در سراسر دنیا معامله کنیم و در بین کاربران رد و بدل کنیم.

بیت کوین هنوز به ارزش واقعی و مورد انتظارش نرسیده، لذا سرمایه گذاری تازه ایست که به نظر میرسه جای رشد زیادی در آینده داره.

همانطور که بیان کردیم بیت کوین یک رمز ارز دیجیتالی هستش می ‌تونیم به راحتی به کاربر دیگه منتقل کنیم. با خریدار بیت کوین ملاقات کنیم و بیت کوین خود را با استفاده از کد QR به صورت شخصی به او منتقل کنیم.

همچنین از یک سرویس تبادل شخص ثالث استفاده کنیم که ارتباط دیجیتالیمون رو با خریدار برقرارکنیم. ویژگی هایی از جمله، آزادی در پرداخت، دسترسی بین المللی، هزینه عملیاتی پایین، عدم وابستگی به سیاست‌ها، ناتوانی دولت‌ها در مصادره و بلوکه کردن، شفافیت قراردادهای هوشمندانه از مزایای سرمایه گذاری روی بیت کوین و فناوری بلاک چین هستش.

به این سبب عده زیادی از مردم در بیت کوین سرمایه گذاری می کنن و کاملاً راضی هستن البته سرمایه گذاران بیت کوین نباید از این واقعیت غافل بشن که روزانه تغییرات بسیاری در جهان در حال رخ دادنه.

با این حال، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این دارایی، دسترسی فراگیر و جهان‌شمول اون هست؛ اما در این میان نباید از محدودیت‌های این رمز ارز غافل شد این دارایی، ماهیتی غیرمتمرکز و ناپایدار داره، لبه فناوری حرکت کردن چندان ساده هم نیست تنها کسانی که توان تحمل ضرر های احتمالی  این رمز ارز رو دارن، باید روی آن‌ سرمایه گذاری کنن.

مثلا کشور چین، استخراج بیت کوین را به طور سراسری، ممنوع کرد. این اقدام ممکنه آغازگر حرکتی جهانی برای سرکوب کردن بیت کوین و وضع مقررات سخت‌گیرانه باشه

شباهت طلا و بیت کوین

در مقاله ی حاضر با عنوان طلا بخریم یا بیت کوین؟ نوبت به این رسیده که این دو دارایی ارزشمند را مقایسه کنیم. برای مقایسه کردن، باید تشابه و تفاوت طلا و بیت کوین رو بررسی کنیم. سعی میکنیم که اطلاعات جامع و کاملی رو برای شما ارائه بدیم. بدین منظور، یکی از دلایل جذاب برای سرمایه‎ گذاران، در این دو دارایی، افزایش نرخ رشد هست، به این صورت که در مورد با ارزش‌تر بودن بیتکوین نسبت به طلا و یا بالعکس جای نگرانی نیست.

شما می‌تونین هر کدام از آنها را برای سرمایه‎گذاری طولانی مدت انتخاب کنین. به لحاظ ماندگاری بیت کوین همانند طلا ماندگاری داره هر چند نیازمند اینترنت و نرم افزاره.

شباهت طلا و بیت کوین

ولی احتمال کمی داره که اینترنت از بین بره. از سوی دیگه استخراج‌ کننده‌ های بیتکوین و طلا  همچنان به کار خود ادامه میدن؛ البته باید گفت که استخراج هر دو سخته و منابع هر دو محدوده، به طوری‌که کلا ۲۱ میلیون بیت کوین برای استخراج وجود داره که این استخراج تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت.

اما نحوه استخراج آن ها باهم فرق میکنه. برای استخراج طلا باید زمین را حفر کرد تا به این دارایی گرانبها دست یافت، اما استخراج یا ماینینگ بیت‌کوین به صورت الگوریتمیست و به نودهای پرمصرف نیاز داره تا معادلات را حل کنن تا تراکنش‌های بلاک چین حل بشه و بیت کوین بیشتری ایجاد بشه.

طلا قدرت نقد شوندگی بسیار بالایی داره همیشه خریداران و فروشندگان پابه‌کاری برای این فلز گران‌بها وجود دارن به طوری که میتونیم با هزینه بسیار ناچیزی، طلای خود را به پول نقد تبدیل کنیم.

بیت کوین نیز همچون طلا، نقدشوندگی بسیار بالایی داره. یکی از شباهت های بارز طلا و بیت کوین می تونیم به کاربرد انها در حفظ ارزش دارایی اشاره کنیم. به این شکل که وقتی اقتصاد در حالت تورم و رکود قرار داره با سرمایه گذاری در این دو دارایی میتونیم ارزش پولمون رو حفظ کنیم. طلا تنها یک دارایی‌ سرمایه‌ای نیست و کاربردهای زیادی داره، از صنعت جواهرسازی گرفته تا دندانپزشکی و ساخت قطعات الکترونیک، این فلز به سادگی مخدوش نمیشه و جابه‌جایی آن نیز بسیار ساده هستش.

از آن طرف، بیت کوین هم به رشد کاربردهای واقعی فناوری بلاک چین در صنایع مختلف، کمک شایانی کرده. این ارز دیجیتال باعث شده تا جمعیت کثیری از افرادی که فاقد دسترسی به خدمات بانکی هستن، بتونن از مزایای یک سیستم پولی جهانی بهره‌مند بشند.

با توجه به قانونی شدن، پذیرش جهانی و محدودیت منابع، تقاضا برای بیت کوین روز به روز در حال رشد هستش. افزایش این تقاضا باعث میشه که قیمت ان رو به روز به بالا بره، هم چنین محدود بودن منابع طلا و ارزش آن در حفظ سرمایه نیز باعث شده که تقاضا برای طلا نیز با گذشت سالها از زمان پیدایش آن همچنان ادامه داشته باشه و حتی افزایش پیدا کنه.

تفاوت طلا و بیت کوین

نوبت به این رسیده تا در مقاله طلا بخریم یا بیت کوین؟ به مقایسه این دو دارایی بپردازیم برای مقایسه همانطور که قبلا هم گفتیم باید تشابه و تفاوت طلا و بیت کوین رو بررسی کنیم تا شما که قصد سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین دارین اطلاع کافی در این زمینه داشته باشین

. طلا این فلز گران ‌بها قابلیت های خاصی داره که موجب شده از قرن ‌های گذشته مورد توجه افراد بسیاری قرار بگیره از جمله این ویژگی‌ ها می توان به کمیاب بودن، بادوام بودن، زیبا بودن، انعطاف ‌پذیر بودن و همچنین داشتن مقاومت در برابر خوردگی اشاره کرد که همه این موارد در کنار هم باعث ارزشمندتر شدن این فلز گرانبها در طول تاریخ تا به امروز شده.

تفاوت طلا و بیت کوین
یکی از بارزترین تفاوت طلا با بیت کوین هردو به عنوان دارایی های با ارزش اینکه، طلا شکل فیزیکی داره، در حالی که بیت کو‌ین کاملا الکترونیکی هست. طلا یک دارایی ملموس، از آن می‌تونیم برای ایجاد محصولات دیگر نظیر جواهرات استفاده کنیم،

در حالی که بیت کو‌ین صرفا یک سرمایه‌گذاری دیجیتالی هستش طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی، احتمال تقلب و یا کم شدن میزان خلوص و دزدی طلا در آن وجود داره، در مورد امنیت بیت کوین می تونیم بگیم که مبتنی بر فناوری بلاک چین هست و امکان تقلب در آن نزدیک به صفر هستش.

انتقال طلا کار ساده ای نیست و امکان داره هفته‌ ها و یا حتی ماه‌ ها طول بکشه. انتقال طلای فیزیکی از یه مکان به مکان دیگری به اقدامات امنیتی نیاز داره در حالی که کاربران شبکه بیت کوین می‌ تونن با استفاده از گوشی همراه خود مقدار زیادی بیت کوین را در کم ترین زمان انتقال بدن.

همچنین برخلاف طلا که استخراج و قیمت گذاری آن تحت نظارت و کنترل دولت‌هاست، بیت کوین غیرمتمرکز بوده و همین موضوع باعث شفافیت و تقاضای بیشتر برای ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین شده. به لحاظ تقسیم پذیر بودن میتونیم بگیم که اگرچه طلا قابل تقسیم هست اما خرید کالا با کوچکترین واحد آن یعنی سوت (۱ میلی گرم) مقدور نیست در مقابل بیت کوین را می تونیم به ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ ساتوشی تقسیم کنیم و کمترین مقداری که می توان در شبکه انتقال داد ۵۴۶ ساتوشی هست.

همینطور به لحاظ ذخیره سازی، طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی در خزانه، صندوق امانات بانک و گاوصندوق های شخصی ذخیره میشه. نگهداری و ذخیره ی بیت کوین مانند ارزهای فیات و طلا نیست، برای این کار باید یک کیف پول دیجیتالی خریداری کرده و کلید خصوصی آن را در یک مکان امن نگهداری کنین.

تفاوت مهم دیگر آن‌ها منبع ایجاد شدنشان هستش. بیت کوین توسط رایانه‌ها و نرم افزارها ایجاد میشه، اما طلا یک فلز ارزشمند، به صورت طبیعی در سیارمون وجود داره. به لحاظ ارزش بازار میزان ارزش بازار طلا حدود 5 ترلیون دلار و بیت کوین حدودا 0.09 تریلیون دلار هست.

با این حال بیت کوین به دلایلی از جمله عدم کنترل دولت ها و دلال ها آینده ی رو به رشدی داره. نمودار ATR طلا و بیت کوین از سال 2016 نشان میده که بیت کوین حرکت مثبت تری در طول زمان داشته و فرصت های بیشتری نسبت به طلا ایجاد کرده است.

سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین؟

در مقاله طلا بخریم یا بیت کوین؟ نوبت به این رسیده با توجه به مطالب قبلی و بحثی که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت به این تصمیم برسیم که سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین.

باید توجه داشته باشیم که روش‌های سرمایه گذاری متنوعی وجود داره خرید و فروش ارز های دیجیتالی و طلا جزو رایج‌ترین این سرمایه گذاری ها محسوب میشه بیت کوین یک ارز دیجیتالی هست که به کمک ماینرها یا دستگاه های تولید کننده ارز دیجیتال استخراج میشه جذابیت خاص خودش رو داره در واقع بستری برای سرمایه گذاری امن و ذخیره ارزش دارایی بسیار خوبی در شکل فعلی خود داره با توجه به رفتار هایی که این چند ساله بیت کوین از خود ارائه داده تعداد قابل توجهی از کاربران رو، به خود علاقه مند کرده. بنابراین این ارزش، خود نقشی اساسی در آینده بیت کوین داره. 

سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین؟
کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی معتقدند که هرچند این رمز ارز یک پدیده نوظهور و تازه نفسی هستش اما با استقبال زیاد عموم مردم رو به رو شده با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که داره از مقبولیت بالایی برخوردار گشته به طوری که ارزش سرمایه گذاری روی بیت کوین ۱۰ برابر بهتر از طلاست.

در هر دقیقه، بالغ بر ۱۰ حساب کاربری به حساب‌های افراد دارنده بیت کوین اضافه میشه و در هر ده دقیقه از هر حساب، حدود ده انتقال صورت می گیره. همه ی این تراکنش‌ها نیز با شفافیت هر چه تمام تر انجام می‌گیره و تحت کنترل هستش.

بسیاری از تریدرها و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، با توجه به رشد چند صد درصدی بیت کوین در سال 2017 معتقدند که هر لحظه ممکنه این اتفاق برای بیت کوین دوباره رخ بده بر این اساس احتمال میدن که قیمت بیت کوین سال اینده حتی از امسال نیز بیشتر خواهد شد در واقع رشد قیمت ارز های دیجیتالی رو شاهد خواهیم بود همین امر باعث شده که سرمایه‌گذاری و خرید بیت کوین پرسودتر از سرمایه‌گذاری در حوزه طلا باشه.

در این میان هولدرها و سرمایه گذاران بلندمدت نیز معتقدند که امروزه ترید واقعی یعنی این که خریداری کنید و نگه دارید، به خاطر این که افزایش قیمت نجومی بیت کوین نزدیک هستش. مایکل نووگراث یکی از سرمایه گذاران پروژه گلکسی در این خصوص میگه که افزایش قیمت بیت کوین در چند سال آینده دور از انتظار نیست، این احتمال وجود داره که قیمت این ارز دیجیتال چند برابر بشه، به همین علت پیش بینی می کنه که سرمایه گذاری بر روی بیت کوین بسیار پر سودتر از سرمایه گذاری در حوزه طلا باشه.

طلا بهتره یا بیت کوین؟

نوبت این رسیده تا در مقاله طلا بخریم یا بیت کوین؟ به بررسی این موضوع بپردازیم که طلا بهتره یا بیت کوین؟ برای رسیدن به آگاهی و تصمیم گیری درست در این زمینه، بهتره که اطلاعاتی در اختیارتون قرار بدیم تا ارزش طلا و ارزش بیت کوین به دستتون بیاد.

در حال حاضر هر دو دارایی ارزشمند اماده و مساعد برای سرمایه گذاری هستش اما اینکه فرد چه نوع سرمایه‌گذاری رو انتخاب کنه به عوامل مختلفی بستگی داره از جمله، هدف از سرمایه‌گذاری، میزان صبر، درجه ریسک‌پذیری، شخصیت و بسیار از عوامل دیگر، انتخاب کریپتوکارنسی به معنی امید به سود بیشتر در ازای قبول تمام تهدیدات موجود هستش.

ولی توصیه میشه که تنها میزانی از سرمایتون رو وارد این بازار کنین که اگر حتی کل سرمایتون از دست دادین به زندگیتون خللی ایجاد نشه.

طلا بهتره یا بیت کوین؟
همونطور که می دونین، در سال 2017 قیمت بیت کوین به 20 هزار دلار رسیده بود، قیمتی که در اون روزها بسیار رویایی بود. اکنون نیز در زمان نوشتن این مقاله، قیمت لحظه ای بیت کویت در محدوده 41.500 دلار معامله میشه و حتی این کوین قیمت 64.800 دلاری رو هم لمس کرده، به این ترتیب می دونین که سقف 20 هزار دلاری عدد بزرگی نیست.

ولی باید بدونین که این قیمت بیت کوین باعث شد که برای پیش بینی قیمت اون تحلیل های زیادی صورت بگیره و تحلیلگران به تحلیل این دارایی رو آوردن. همچنین با توجه به قیمت بیت کوین در گذشته و الان، متوجه میشین که قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در نوسان هستن و میشه از این نوسانات قیمتی، سودهای خوبی به دست آورد.

تحلیل گران معتقدند که قیمت رمز ارزها در آینده بیشتر میشه. در حالی که افزایش ارزش بیت کوین، اتریوم و سایر ارزها به شرایط متعددی بستگی داره که تحقق آن زمان بر هست. با وجود این که تحلیل گران مردم را به خرید و نگهداری بیت کوین تشویق می‌کنن و معتقدند که سرمایه گذاری روی این رمز ارز بهتر از طلا جواب میده، چون در مدت زمان کوتاه طرفداران زیادی به خود جمع کرده.

در زمان نوشتن این مقاله، ارزش طلا با قیمت هزار و 810 دلار در هر اونس معامله میشه که نشان میده 4.4 درصد از ارزش طلا از ابتدای سال کاهش یافته. این در حالی هستش که ارزش بیت کوین افزایش پیدا کرده.

برخی از تحلیل گران بر این باورند که اگر به دنبال سرمایه گذاری امن بدون ریسک در بلند مدت هستین، سرمایه گذاری روی طلا بهتره اما اگر به دنبال سود بیشتر ولی پر ریسک هستین و به افزایش قیمت بیت کوین در آینده امیدوار هستین، سرمایه گذاری روی بیت کوین بهتره.

سود دهی طلا و بیت کوین در بازه زمانی 5 الی10 ساله:

 در مقاله حاضر طلا بخریم یا بیت کوین؟ نوبت به این موضوع رسیده که پس از بررسی ارزش طلا و ارزش بیت کوین به مسئله سود دهی طلا و بیت کوین در بازه زمانی 5 الی10 ساله بپردازیم. یکی از دلایل، رکود اقتصاد جهان شیوع بیماری کروناست. رکودی که اگرچه درپی شیوع بیماری کرونا با سرعت و عمق بیشتر رخ داده، اما اگر کرونا هم نبود، فرار اقتصاد جهانی از این رکود ممکن نبود.

رکودی که مدیر بانک جهانی از آن به عمیق‌ترین رکود اقتصادی جهان یاد می کنه و معتقده رکود ناشی از کووید ۱۹ از بحران مالی سال ۲۰۰۸ هم بدتر بوده. دیوید مالپاس در یک مصاحبه هشدار داده، کسادی بازار ناشی از بحران همه‌گیری، از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و همین طور بحران بدهی آمریکای لاتین در دهه ۱۹۸۰ هم بدتر خواهد بود.

طلا بهتره یا بیت کوین؟

او جهان را در آستانه ورود به یک رکود اقتصادی تمام عیار دانسته و گفته در آینده فقر مطلق و گرسنگی در جهان افزایش یافته و تعداد گرسنگان به ۶۹۰ میلیون نفر خواهد رسید، که معادل یک نفر از هر ۸.۹ نفر از جمعیت جهان هستش.

با این وجود تاکنون بیشترین پیش بینی برای افزایش قیمت طلا مربوط به فلوریان گرامز مدیر عامل شرکت مشاوره‌ای میداس تاچ هست. طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری کیتکو، وی اشاره میکنه که قیمت هر اونس طلا طی بازه زمانی ۵ تا ده ساله می‌تونه تا ۹ هزار دلار نیز بالا بره. اگر به این مسئله در چشم انداز بلند مدت نگاه کنیم، تنها می‌تونیم این وضعیت افزایشی را با دهه ۱۹۷۰ مقایسه کنیم.

در سال ۱۹۷۶ روند افزایشی بازار مجدداً آغاز شد و تا چهار سال ادامه یافت، قیمت‌ها عملاً از ۱۰۰ دلار به ۸۹۰ دلار رسیدن که تقریباً میتونیم بگیم ۹ برابر شدن. اگر از همین مقیاس برای اعداد امروز استفاده کنیم پیش بینی میشه که آینده طلا بین ۸ تا ۹ هزار دلار در هر اونس برسه اما این مسئله منوط به بازه زمانی ۵ الی ۱۰ ساله هست.

کسانی که می خوان در بازار ارز دیجیتال بیت کوین سرمایه گذاری کنن، پیش بینی آینده قیمت بیت کوین برایشان بسیار اهمیت داره. جان پفر معتقده که بیت کوین در آینده جای طلا را میگیره و ابزاری برای ذخیره کردن دارایی و تبدیل به ذخایر ارزی میشه. به نظر او، آینده قیمت بیت کوین در میزان 700 هزار دلار و بیشتر هم خواهد شد.

البته به گفته او، این قیمت برای بیت کوین پایدار نمیمونه و در صورتی که جای طلا را بگیره، قیمت آن به 90 هزار دلار هم میرسه. درحقیقت جان پفر ارزش بیت کوین را صعودی وار تلقی میکنه. به گفته اولی لیچ، دبیر پایگاه خبری کوین دسک CoinDesk، قیمت هرواحد بیت کوین ممکنه طی 5 الی 10 سال آینده به راحتی به یک میلیون دلار برسه. امیدواریم بررسی سود دهی طلا و بیت کوین مفید واقع شده باشه.

جمع بندی و نتیجه

در مقاله طلا بخریم یا بیت کوین؟ توضیح جامع و کاملی برای بالا بردن سطح دانش و آگاهیتون در این زمینه برای شما ارائه دادیم. در مورد تاریخچه طلا و بیت کوین، مزایا و معایب طلا و بیت کوین و تشابه و تفاوت طلا و بیت کوین رو در قالب مقایسه کردن بیان کردیم. و اینکه سرمایه گذاری روی طلا بهتره یا روی بیت کوین و یا ارزش طلا به نسبت ارزش بیت کوین بالاتره و بالعکس توضیح دادیم و سودهی طلا و بیت کوین رو در بازه زمانی 5 الی 10 ساله بررسی کردیم.

در نهایت باید گفت تحلیلگران معتقدند که قیمت دلار آمریکا در ۵ سال آینده با کاهش چشم گیری مواجه بشه، به نظر میرسه با مرور زمان ارزش دلاری هر گرم طلا افزایش پیدا کنه و طلا به عنوان یک ذخیره‌ کننده ارزش قابل اعتماد و نقد شونده، مورد استقبال قرار بگیره و این باعث شده بسیاری از بانک ‌ها و سرمایه داران بزرگ به فکر خرید و ذخیره ‌سازی طلا باشن. 

متقابلا توسعه دهندگان بیت کوین مشکلات موجود در شبکه بلاکچین بیت کوین رو بهبود می بخشن و با ایجاد فورک‌های جدید کاربردهای آن رو در زندگی روزمره مردم ارتقا میدن تا با فراگیر کردن و ایجاد محبوبیت با افزایش ویژگی های منحصر به فرد، ارزش بیت کوین رو همانند ارزش طلا بالا ببرن تا ارزش سرمایه گذاری پر سودی برای کاربران داشته باشه.

برای همین به ان طلای دیجیتال نیز گفته میشه، اما با توجه به نوظهور بودن و تازه نفس بودن بازارهای ارزهای دیجیتال، و عدم دانش و اگاهی بسیاری از مردم نسبت به ان، طلا همچنان برای افراد کم ریسک و محافظه کار و بیت کوین برای افراد ریسک پذیر توصیه میشه و نمی تونیم به طور قطع به یقین درباره این که کدام یک نسبت به یکدیگر برتری دارن اظهار نظر کنیم.

برای خرید بیش از ششصد ارز دیجیتال از جمله بیت کوین می توانید از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد طلا بخریم یا بیت کوین؟ (بررسی سرمایه گذاری روی طلا و بیت کوین)
سوال امنیتی :5+35 = ?