ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto | خالق بیت کوین کیست؟

1402/06/09
ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto | خالق بیت کوین کیست؟


خالق بیت کوین کیست؟ رشد قیمتی و پیشرفت پروژه بیت کوین خودش به اندازه کافی تو دنیا سرو صدا بپا کرده. حالا در کنار این قضیه، نامشخص بودن هویت واقعی مخترع بیت کوین هم یک جنجال دیگه به راه انداخته و خیلی ها تو سراسر دنیا کنجکاون که سر نخ هایی برای پیدا کردن این نابغه حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کنن. این مقاله در مورد شخصی ست که در حوزه نقل و انتقالات مالی انقلابی به پا کرده و تا به امروز هویت خودش رو به هیچ کسی نگفته. به راستی ساتوشی ناکاموتو کیست؟ این مقاله در مورد مخترع بیت کوین، خالق بیت کوین است و اولین کسی که ارز دیجیتال دنیا رو برای تغییر در حوزه داد و ستد بوجود آورد، هستش. میخواهیم اطلاعات کاملی در این مورد بهتون بدیم.

Satoshi Nakamoto کیست؟

ساتوشی ناکاماتو | خالق بیت کوین کیست؟

ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار فرد یا گروهی است که در سال 2008 کاغذ سفیدی منتشر کرد و در آن اصول اولیه بیتکوین، اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده، و تکنولوژی زیربنایی آن را توضیح داد. سپس در 2009 نرم‌افزار بیتکوین توسط او یا آنها منتشر شد و ارز دیجیتال بیتکوین به وجود آمد.

اما هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو هنوز تا تاریخ قطع دانش من در سپتامبر 2021، مشخص نشده است. این معما و رمز باعث شده تا افراد زیادی تلاش کنند تا هویت این فرد یا گروه را کشف کنند، اما تاکنون هیچ دلیل قاطعی در مورد هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو ارائه نشده است و او یا آنها به طور عمدی هویت خود را مخفی نگه داشته‌اند.

هدف ساتوشی ناکاموتو این بود که مشکلاتی که سیستم های سنتی نقل و انتقال پول داشتن رو برطرف کنه و برای همین هم تو سال 2008 بیت کوین رو ارائه میده و در سال 2009 هم اولین تراکنش بیت کوین رو خودش با یک شخص بنام هال فینی (Hal Finney) انجام میده و طی یک مقاله ای با سر تیتر بیت کوین: سیستم انتقال همتا به همتا درباره بیت کوین و مشکلات سیستم های مالی سنتی صحبت میکنه.

این مقاله نخستین اثر ساتوشی ناکاموتو در وب هستش که نام Satoshi Nakamoto را به طور دائمی به ارزهای دیجیتال پیوند می ده. ساتوشی تا سال 2010 جهت ویرایش و ارتقا سیستم اولیه بیت کوین، درگیر این پروژه بوده و پس از دو سال همکاری در این پروژه، ساتوشی ناکاموتو مشارکت با پروژه بیت کوین رو میزاره کنار و در دسامبر سال 2010 همه مسئولیت ادامه کار را شخصی بنام گوین اندرسون می سپره.

در حقیقت ساتوشی ناکاموتو تو بهار سال 2011، از طریق ایمیلی به یکی از توسعه دهندگان بیت کوین اعلام میکنه که درگیر یک پروژه دیگه هستش و از کارآیی گوین اندرسون به عنوان فردی شایسته در حوزه بیت کوین یاد میکنه. این اخرین فعالیت ساتوشی ناکاموتو در پروژه بیت کوین بوده و بعد از این ایمیل، هیچ اثری ازش نبوده و هیچ کسی خبری ازش نداره. واقعا ساتوشی ناکاموتو کیست؟ خالق بیت کوین کیست؟

هر آنچه درباره Satoshi Nakamoto میدانیم:

  • فقط به صورت دیجیتالی با بقیه توسعه دهنده های بیت کوین ارتباط برقرار میکرده.

ساتوشی برای اونکه شناسایی نشه اولا هیچ ملاقات حضوری با بقیه توسعه دهنده های بیت کوین نداشته و تماس تلفنی هم با وانا نداشته و هنگام ارتباط با اونا از طریق ایمیل هم از سیستم های رمزنگاری قوی استفاده میکرده. بخاطر همین حتی کسایی که در هنگام توسعه پروژه بیت کوین باهاش بودن نمیدونن واقعا Satoshi Nakamoto کیست؟

  • سبک نگارش ساتوشی ناکاموتو خاص بوده.

برای پیدا کردن اینکه واقعا ساتوشی ناکاموتو کیست؟ یکسری متخصص اومدن رو سبک نگارش اون در ایمیل ها و نوشته هایی که برای توسعه دهنده های بیت کوین فرستاده بودن کار کردن و به این نتیجه رسیدن که سبک نگارش ساتوشی ناکاموتو طوری بوده که بعد هر جمله ای که مینوشته بلا استثنا بعدش دو بار فاصله میزاشته و این عادت رو به کسایی نسبت میدن که قبلا از ماشین تایپ استفاده میکردن و مشاغل نظامی و دانشگاهی داشتن و با توجه به این سن ساتوشی ناکاموتو رو 50 سال به بالا تخمین میزنن.

همچنین کلماتی مثل Analyse و Organise رو که مینوشته از ise به جای ize در آخر این کلمات استفاده میکرده و از املای انگلیسی کلمات Colour و Neighbor استفاده میکرده و همچنین نحوه استفاده اون از واژه، سخت Bloody که کلمه ای پر کاربرد مختص بریتانیایی هاست، همه این ها این فرضیه رو تقویت میکنن که Satoshi Nakamoto بریتانیایی هستش. هر چند خودش رو ژاپنی معرفی کرده بود و از اسم مستعار ژاپنی استفاده میکرده.

  • زمان نوشتن کدهای بیت کوین تو لندن زندگی میکرده.

یکی از بررسی های دیگه برای پیدا کردن اینکه ساتوشی ناکاموتو کیست؟ این بود که شخصی به اسم استفان توماس که یک برنامه نویس سوییسی هستش 500 پست منتشر شده توسط ساتوشی ناکاموتو رو بررسی کرده و به این نتیجه رسیده از نیمه شب تا ساعت 6 صبح به وقت گرینویچ هیچ پستی توسط ساتوشی منتشر نشده و بر همین اساس میگن در زمان نوشتن کدهای بیت کوین توی لندن زندگی میکرده. بررسی موقعیت های مکانی فعالیت های ساتوشی ناکاموتو در اینترنت شامل انگلستان، منطقه اقیانوس آرام، سانفرانسیسکو، ژاپن و استرلیا میشن.

ساتوشی ناکاموتو چند بیت کوین دارد؟ ثروت ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

ساتوشی ناکاماتو کیست؟ | مخترع بیت کوین کیست؟

ثروت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین بطور دقیق مشخص نیست ولی شخصی به اسم سرجیو درمین لرنر (Sergio Dermain Lerner) که یک محقق شناخته شده در زمینه بررسی الگوی استخراج بیت کوین هستش طبق بررسی هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده که ساتوشی ناکاموتو بلاک های اولیه شبکه بیت کوین رو خودش استخراج کرده و چیزی حدود 1 میلیون بیت کوین رو خودش داره و اگه قیمت فعلی بیت کوین رو در تاریخ 14 جولای 2021، 32500 دلار نظر بگیریم ثروت ساتوشی ناکاموتو حدود 32 میلیارد و 500 میلیون دلار براورد میشه و اونو در رده ثروتمند های بزرگ جهان قرار میده.

چون در آخرین پیامش گفته که در حال کار روی پروژه دیگه ای هستش بخاطر همین نمیشه دقیق ثروت Satoshi Nakamoto رو حدث زد و این مقدار فقط ارزش بیت کوین های ساتوشی هستش.

آیا ساتوشی ناکاموتو، ایلان ماسک است؟

آیا خالق بیت کوین ایلان ماسک است؟

یکی از جنجالی ترین اخباری که در مورد اینکه Satoshi Nakamoto کیست؟ مطرح شد این بود که ساتوشی ناکاموتو ایلان ماسک هستش و بعد پخش شدن این خبر جاستین سان (Justin Sun) خالق ارز دیجیتال ترون (TRON) هم در صفحه توییتر خودش اعلام کرد Satoshi Nakamoto و ایلان ماسک که یک میلیاردر و کار افرین و مالک شرکت های اسپیس ایکس و تسلا هستش در واقع هر دو یه نفرن. دلیل این حرف ها و ادعایی که در مورد ایلان ماسک مطرح شد این بود که قبلش ایلان ماسک اومد و حدود یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از سرمایه شرکت تسلا رو آورد و تو  ارز دیجیتال بیت کوین سرمایه گذاری کرد و بعدشم خرید و فروش ماشین های تسلا رو با بیت کوین پشتیبانی کرد و این دو خبر باعث رشد قیمتی خیلی خوب بیت کوین شدن و قیمت بیت کوین رو از 38000 دلار به 45000 دلار رسوندن و بعدشم قیمت بیت کوین تا 48000 دلار هم بخاطر این اخبار بالا رفت.

بعدش هم ایلان ماسک کلا این ادعا رو رد کرد و گفتش که او شخصیت ساتوشی ناکاموتو نیستش و اگه همچین کسی بود اسم بهتری برای خودش انتخاب میکرد. پس ساتوشی ناکاموتو ایلان ماسک نیست.

چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خودش رو فاش نکرد؟

شاید یکی از سوالاتی که برای همه مطرح بشه اینه که بیت کوین با این همه معروفیتش و اینکه اولین ارز دیجیتال دنیا بود که معرفی شد و اینهمه جنجال به پا کرده پس چرا صاحبش هویت خودش رو فاش نکرد و کسی اونو نشناخت؟ ساتوشی ناکاموتو میتونه دلایل زیادی برای این کار داشته باشه و میشه به دلایل زیر اشاره کرد:

  1. شاید میترسیده با افشای هویت واقعی خودش جونش رو از دست بده. از اونجایی که ساختار ارز دیجیتال بیت کوین طوری طراحی شده که بر نامتمرکز بودن طراحی شده دقیقا در نقطه مقابل سیستم های مالی سنتی مثل بانک ها و موسسات مالی که اکثرا دولتی هستن قرار میگیره. ساتوشی ناکاموتو اومد گفتش که برای تبادلات مالی راهی بهتر پیدا کرده که در اون دو نفر نیاز ندارن برای انجام یک تراکنش بین همدیگه به یک واسطه نیاز داشته باشن و شاید اگه در روزهای اول استارت پروژه خودش رو معرفی میکرد یک خطر برای ارزهای فیات به شمار میرفت و مسلما کسایی بودن که نمیخواستن این شخص و پروژه اش وجود داشته باشن.
  2. دلیل بعدی اینه که این گمان هم میره ساتوشی ناکاموتو یک شخص نباشه و این اسم یک گروهی باشه که روی پروژه بیت کوین کار میکردن.
  3. شاید تا حالا ساتوشی ناکاموتو مرده باشه. یکی از دلایل دیگه ای که مطرح میشه اینه که شاید این سالهای اخیر ساتوشی ناکاموتو از دنیا رفته باشه. بخاطر همین هم دیگه خبری ازش نیست. ولی اینم فقط یک فرضیه هستش و درست بودن و نبودنش معلوم نیست.

نظر ساتوشی ناکاموتو درمورد آینده بیت کوین:

ساتوشی ناکاموتو در طول زمان که در حال توسعه و انتشار بیتکوین بود، در ایمیل‌ها و ارتباطات عمومی خود تعدادی ایده و نظر درباره آینده بیتکوین و ارزهای دیجیتالی ابراز کرده است. این نظرات شامل موارد زیر می‌شود:

استقلال مالی و مختصر از نظام‌های بانکی:

ساتوشی ناکاموتو در پیشنهاد ایجاد بیتکوین، اهمیت ایجاد یک وسیله پرداخت دیجیتال مستقل از نظام‌های بانکی و مرکزی را تاکید کرد. او با ایجاد یک ارز دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین، به افراد امکان مستقل برای مدیریت دارایی‌هایشان بدون نیاز به واسطه‌گری بانک‌ها و مؤسسات مالی را می‌دهد.

کنترل تورم:

ساتوشی به وضوح معتقد بود که یکی از مشکلات بزرگ ارزهای سنتی، مانند دلار یا یورو، کنترل ناپذیر تورم است. او با ارز دیجیتال بیتکوین تلاش کرد تا یک مدل محدود و معینی را برای تامین واحدی ارزشی ایجاد کند که تورم آن به دلیل محدودیت‌های تامین آن کاهش یابد.

حفظ حریم خصوصی و ناشناسی:

در ارتباط با حفظ حریم خصوصی، ساتوشی تلاش کرد تا بیتکوین را به گونه‌ای طراحی کند که تراکنش‌ها ناشناس باقی بمانند. این باعث ایجاد تراکنش‌هایی می‌شود که هویت افراد درگیر در آن‌ها به سختی قابل تشخیص باشد.

مقاومت در برابر تغییرات و تجاوزات مرکزی:

ساتوشی ناکاموتو در پیشنهاد ایجاد بیتکوین تاکید می‌کرد که بلاکچین و ساختار تکنولوژیکی بیتکوین به افراد امکان کنترل مستقل بر دارایی‌هایشان و مقاومت در برابر تغییرات ناخواسته توسط مؤسسات مرکزی را می‌دهد.

به عنوان یک مدیریت کننده بلاکچین اولیه و نویسنده کاغذ سفیدی بیتکوین، ساتوشی ناکاموتو این اصول و ایده‌ها را در توسعه و طراحی اولیه بیتکوین مورد تاکید قرار داد. اما ارزیابی دقیق‌تر نظرات دقیق و جزئیات آینده بیتکوین نیاز به تفسیر عمیق‌تر از منشورهای او دارد که در ایمیل‌ها و ارتباطات مختلف به‌طور عمومی یا به شکل مستقیم منتشر نشده است.

حدث و گمان ها درباره هویت ساتوشی ناکاموتو

خاق بیت کوین کیست؟ ساتوشی ناکاماتو چه کسی است؟

در مورد اینکه Satoshi Nakamoto کیست؟ حدث هایی زده شده و البته همشون رد شدن. کسایی که در موردشون حدث زده که میتونن ساتوشی ناکاموتو باشن افراد زیر هستن.

  • گاوین اندرسون Gavin Anderson

ساتوشی ناکاماتو کیست؟ | آیا گاوین اندرسون خالق بیت کوین است؟

این شخص یک توسعه دهنده نرم افزار امریکایی هستش که خیلی ها در فضای مجازی اونو ساتوشی ناکاموتو حدث میزدن و از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شده و از توسعه دهنده های اصلی بیت کوین هستش و خودش این ادعا رو رد میکنه و توسعه دهند های دیگه این پروژه هم این ادعا رو رد میکنن.

  • هال فینی (Hal Finney)

مخترع بیت کوین کیست | آیا خالق بیت کوین هال فینی است؟

یکی از افراد دیگه ای که کمان میشد ساتوشی ناکاموتو هستش هال فینی هستش که دریافت کننده اولین تراکنش بیت کوین در تاریخ بوده و برنامه نویس کمپانی PGP software بوده و از طرفدارای حفظ حریم خصوصی و جزو اولین نفرات تیم توسعه دهنده بیت کوین هم به شمار میرفت. همچنین این شخص اولین کسی بوده که در توییتر در مورد بیت کوین توییت نوشت که در 10 ژانویه 2009 نوشته شد و دو کلمه داشت Running Bitcoin و در سال 2014 فوت کرد و تا اخر عمر این ادعا که ساتوشی ناکاموتو هستش رو هم رد کرده.

  • نیک سابو Nick Szabo

ساتوشی ناکاماتو کیست؟ آیا نیک سابو خالق بیت کوین است؟

این شخص دانشمند کامپیوتر بوده و تو سال 1998 یک طرح بنام بیت گلد رو ارائه داده و طرحش یک سیستم مالی دیجیتال غیر متمرکز بوده و بخاطر شباهت بین ایده اون و بیت کوین بعضی ها اونو ساتوشی معرفی کردن ولی خودش بعد این قضیه گفته که " ممنون که منو در این مورد مطلع کردین ولی در انتخاب من بعنوان ساتوشی اشتباه کردین".

افراد زیاد دیگه ای هستن که حدث زده شده بود که ساتوشی ناکاموتو میتونن باشن و تا به امروز هیچ کدومشون تایید نشدن. یا خودشون این ادعا رو رد کردن یا نتونستن ثابت کنن ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، هستن. از جمله این افراد میشه به افراد زیر اشاره کرد.

کریگ رایت (Craig Wright)، شینیچی موچیزوکی (Shinichi Mochizuki)، دوریان ساتوشی ناکاموتو (Dorian Satoshi Nakamoto) و غیره.

چگونه هویت Satoshi Nakamoto اثبات می شود؟

ساتوشی ناکاماتو کیست؟ | خالق بیت کوین کیست

تا به امروز افراد زیادی ادعا کردن که ساتوشی ناکاموتو هستن و خواستن از شهرت این شخص سوء استفاده کنن چون شهرت و ثروت Satoshi Nakamoto چیزی هستش که همه دوست دارن بهش برسن ولی هیچ کدوم نتونستن ثابت کنن که ساتوشی ناکاموتو واقعی هستن برای اینکه شخصی بتونه ثابت کنه که واقعا شخص ساتوشی ناکاموتو هستش باید اولا بتونه بیت کوین هایی که متعلق به ساتوشی ناکاموتو هستن رو جابجا کنه. قبلا گفتیم که ساتوشی ناکاموتو اولین کسی بود که استخراج بیت کوین رو انجام داد و تخمین زده شده حدود 1 میلیون بیت کوین رو در یک کیف پول خودش نگهداری میکنه و اگه کسی ادعا کنه که همچین شخصی هستش باید بتونه این بیت کوین ها رو جابجا کنه.

همچنین برای تایید هویت خودش میتونه از امضای آنلاین برنامه رمزنگاری اختصاصی خودش که برای هر کسی با نام کاربریش مرتبط هستش استفاده کنه و اونو ارتباط بده به یکی از ایمیل ها یا پست هایی که قبلش منتشر کرده.

حرف پایانی

هنوزم معلوم نیست که ساتوشی ناکاموتو کیست؟ چون اولین استخراج بیت کوین رو خودش انجام داده و در واقع خالق بیت کوین هستش، ثروت Satoshi Nakamoto حدود یک میلیون بیت کوین بوده و همین هم کمی باعث نگرانی سرمایه دارها شده. تا به امروز هر کسی رو گفتن که ساتوشی هستش فقط در حد یک ادعا و شایعه بودن و تا به امروز تشخیص هویت واقعی مخترع بیت کوین ممکن نبوده و خودش هم نخواسته کسی اونو بشناسه.

ولی ساتوشی ناکاموتو خودش در گزارش بنیاد P2P ادعا میکنه که در ژاپن زندگی می‌کنه و در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۷۵ متولد شده‌. خلاصه در این شکی نیست که جزو افرادی هستش که باعث تحول در سیستم های مالی دنیا شده و گسترش حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال رو مدیون تلاش های این شخص هستیم. 


نظرات کاربران در مورد ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto | خالق بیت کوین کیست؟
سوال امنیتی :9+35 = ?