گس اتریوم(Gas) چیست و چگونه محاسبه می شود؟

1401/12/15

گس اتریوم یا Gas؛ سوخت ماشین مجازی اتریوم! چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ اصلا می دونین گس اتریوم چیست؟ چجوری می تونیم هزینه گس رو پرداخت کنیم؟ چجوری میشه فهمید که یه عملیات روی اتریوم به چه مقدار گس نیاز داره؟ مزایا و معایب گس اتریوم چیست؟ فاکتور مهم در محاسبه گس اتریوم چیه؟ چه چیزی بر سر کارمزدهای گس اتریوم پرداخت شده میاد؟ چرا برای انجام تراکنش ها زمان زیادی صرف میشه؟ دلیل وجود هزینه Gas در شبکه اتریوم چی می تونه باشه؟

انجان هر عملیات روی اتریوم کارمزد خاصی داره که به صورت اتر یا ETH پرداخت میشه، ولی اگه خرید اتریوم انجام داده باشین، حتما با پدیده ای به اسم گس روبرو شدین. در واقع این گس هست که مشخص می کنه چقدر باید کارمزد پرداخت کنین. این مفهوم در نگاه اول و بخصوص برای کاربران تازه وارد در حوزه ارزهای دیجیتال خیلی پیچیده به نظر میرسه، ولی درک اون خیلی ساده تر از چیزی هست که فکر می کنین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله گس اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد گس اتریوم یا هزینه Gas به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای گس در اتریوم بپردازیم و دلیل وجود گس در اتریوم رو مورد بررسی قرار بدیم.

گس اتریوم چیست؟

گس اتریوم چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم مفهوم گس اتریوم یا Ethereum GAS رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده که گس اتریوم چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که گس به مبلغی اشاره داره که برای انجام تراکنش یا اجرای موفق یه قرارداد هوشمند در اتریوم باید پرداخت کنین. گس در اتریوم به صورت کسرهای کوچیکی از رمزارز اتر که با اسم هایی مثل Gwei یا نانو اتریوم شناخته میشه، پرداخت میشن. از گس برای تخصیص منابع به ماشین مجازی اتریوم استفاده میشه و کاربرد اون هم این هست که نرم افزارهای غیرمتمرکز بتونن در یه فضای امن و غیرمتمرکز اجرا بشن.

جالب اینجاست که بدونین وجود گس برای شبکه اتریوم از اهمیت زیادی برخوردار هست و در واقع Gas سوختی هست که امکان فعالیت و عملکرد صحیح رو به شبکه اتریوم میده. گس در شبکه اتریوم به واحدی گفته میشه که میزان تلاش محاسباتی مورد نیاز برای اجرای عملیاتی خاص در شبکه اتریوم رو اندازه گیری می کنه. زمانی که کاربر قصد انتقال مقدار خاصی اتر رو داره، باید هزینه گس رو پرداخت کنه تا معامله مورد نظر به بلاک چین اضافی بشه. این هزینه گس با اتر پرداخت میشه که بیشتر مواقع برای سهولت کار کاربران به Gwei تبدیل میشه.

بیشتر بخوانید: مقایسه فی شبکه های اتریوم و اسمارت چین و پالیگان

مزایای گس در اتریوم چیست؟

مزایای گس در اتریوم چیست؟

همونطور که گفتیم، گس به هزینه لازم برای انجام یه تراکنش در شبکه اشاره داره و برای اتریوم ضروری هست. گس به معنی واقعی کلمه به سوختی گفته میشه که به اتریوم اجازه کار میده. به طور خاص، گس به واحد گفته میشه که میزان تلاش محاسباتی مورد نیاز برای اجرای عملیاتی خاص در شبکه اتریوم رو اندازه گیری می کنه. وجود در گس در شبکه اتریوم مزایای زیادی به همراه داره که همین موارد باعث میشه تا این شبکه از کاربران هزینه گس یا Gas دریافت کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی مزایای گس در اتریوم بپردازیم.

  • یکی از مزایای گس در اتریوم که باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیاره، حذف کامل حملات اسپم و افزایش امنیت این شبکه بلاک چینی هست. هرچقدر که شبکه اتریوم شلوغ باشه، گس فی هم افزایش پیدا می کنه و به همین دلیل انجام تراکنش های زیادی برای اسپمرها با هزینه های زیادی روبرو میشه.
  • یکی دیگه از مزایای گس در اتریوم که باعث میشه تا منحصر به فرد بشه، تشویق ماینرها و افزایش انگیزه اون ها برای تایید تراکنش هاست. هرچقدر که گس فی بیشتر باشه، ماینرها و تاییدکننده های تراکنش ها علاقه بیشتری برای انجام تراکنش ها دارن.

نحوه محاسبه هزینه گس در اتریوم

وجود گس در اتریوم مزایای زیادی به همراه داره. همچنین شما باید برای انجام تراکنش ها در شبکه اتریوم باید ابتدا میزان هزینه گس در اتریوم رو محاسبه کنین. به همین دلیل ما سعی می کنیم تا نحوه محاسبه هزینه گس در اتریوم رو به شما یاد بدیم. Gwei نوعی واحد اندازه گیری هزینه گس در اتریوم هست که شما باید از این واحد اندازه گیری استفاده کنین. شما برای اینکه بتونین تراکنش های خودتون رو سریع تر انجام بدین، باید هزینه گس یا Gas زیادی به ماینرها پرداخت کنین. به طور میانگین هر گس حدود 21 Gwei میشه.

دلیل وجود گس در اتریوم چیست؟

دلیل وجود گس در اتریوم

هزینه تراکنش در شبکه اتریوم با گس پرداخت میشه. در واقع گس واحد پرداخت هزینه کارمزد در این شبکه هست و برای هر فعالیتی مقدار اون متفاوت هست. دلیل متغیر بودن میزان گس مورد نیاز برای تراکنش ها در شبکه اتریوم متفاوت بودن پردازش های مورد نیاز برای تراکنش های مختلف هست. هر قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم شامل مجموعه ای از کدها به زبان سالیدیتی یا سایر زبان های برنامه نویسی هست.

هرچقدر تعداد این کدها زیاد باشه، شبکه برای انجام درخواست کاربران انرژی بیشتری مصرف می کنه. به همین دلیل در وایت پیپر و بلو پیپر اتریوم میزان حداقل گس مورد نیاز برای انجام فعالیت های مختلف در شبکه اتریوم مشخص شده تا از این طریق تفاوت بین درخواست های ساده و درخواست های پیچیده کاربران در شبکه روشن بشه. به عنوان مقال حداقل هزینه کارمزد تراکنش برای ارسال اتریوم به یه کیف پول ارز دیجیتال برابر با 21 هزار گس هست. گس یه رمزارز مجزا برای شبکه اتریوم نیست و فقط واحدی از اتریوم برای مشخص کردن میزان کارمزد ثبت تراکنش هاست.

مقاله پیشنهادی: بهترین شبکه برای انتقال اتریوم و آلت کوین های اتریوم چیست؟

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله گس اتریوم چیست؟ اطلاعاتی در مورد گس اتریوم یا هزینه Gas به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای گس در اتریوم بپردازیم و دلیل وجود گس در اتریوم رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، گس به مبلغی اشاره داره که برای انجام تراکنش یا اجرای موفق یه قرارداد هوشمند در اتریوم باید پرداخت کنین. گس در اتریوم به صورت کسرهای کوچیکی از رمزارز اتر که با اسم هایی مثل Gwei یا نانو اتریوم شناخته میشه، پرداخت میشن.


نظرات کاربران در مورد گس اتریوم(Gas) چیست و چگونه محاسبه می شود؟
سوال امنیتی :9+52 = ?