آینده بیت کوین چیست؟ (بررسی امکان از بین رفتن بیت کوین)

1402/04/06

آینده بیت کوین چیست؟ موضوعی که میخواهیم در این مقاله کامل بهش بپردازیم. در تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال یکی از نکات خیلی مهمی که باید بهش توجه داشته باشیم برنامه ها و آینده اون ارز دیجیتال هستش. مسلما در مورد یک ارزی مثل بیت کوین هم این قضیه خیلی مهمه و باید بهش توجه داشت. مسلما هیچکسی روزهای اول تصور همچین قیمتی رو برای بیت کوین نداشت و گر نه کسی که ده هزار بیت کوین رو برای یک پیتزا پرداخت کرد هیچوقت همچین کاری رو نمیکرد. یا جدیدا مدیر عامل صرافی بیت کوین گفتش که در سال 2018 فکر میکردیم که 20 هزار دلار برای هر بیت کوین رقم خیلی بالایی هستش و در سال 2022 این رقم رو خیلی کم میدونیم برای این ارز. و این یعنی بازار ارزهای دیجیتال در حال رشد هستش.

سرمایه گذاری ده ساله در کل روی این ارز شما رو به فرد ثروتمندی تبدیل میکرد. ولی اینکه در ده سال اینده هم دوباره این اتفاق میفته یا نه رو باید درست حسابی بررسی کنیم از الگوریتم اثبات کار بیت کوین که امروزه بخاطر مصرف بالای برق ماینرها به یک چالش تبدیل شده یا مقیاس پذیری پایین این ارز و سایر موارد... در این مقاله بطور کلی به آینده بیت کوین نظری خواهیم انداخت و نکات مهم این موضوع رو به شما یاداوری خواهیم کرد که مسلما خیلی برای شما مفید خواهد بود.

 14 سال از ظهور ارز دیجیتال بیت کوین میگذره و اولین رمزارز بازار کریپتوکارنسی همچنان نوآوری جدیدی محسوب میشه. و به همین خاطر هنوز شک و تردیدهای زیادی در مورد آینده اون وجود داره. طرفداران بیت کوین خوشبینی زیادی بهش دارن و در مقابل مخالفان سرسختش ادعای زیادی در مورد نابودی بیت کوین مطرح میکنن.اما به نظر شما خرید بیت کوین یا فروش بیت کوین در این برهه زمانی کار درستی هست؟ با وجود همه حرف و حدیث ها همچنان آینده بیت کوین در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمی توان پیش بینی دقیقی در مورد آن کرد. زمانی قطع به یقین گفت میشد قیمت این ارز به 100 هزار دلار خواهد رسید. اما نه تنها اینطور نشد بلکه سقوط قیمت را هم تجربه کرد.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟ مکانیزم مدیریت بیت کوین

امکان از بین رفتن بیت کوین

آینده بلاکچین چیست؟ کاربردهای بلاک چین در آینده

ابعاد تاثیرگذاری بیت کوین در اقتصاد جهانی چیست؟

سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است یا بیمه عمر؟ توصیه میکنیم حتما مقاله آینده بیت کوین رو مطالعه کنین و بیشتر در مورد این ارز اطلاعات کسب کنین.

اگر شما هم به این موضوعات علاقه مندین این مقاله رو تا انتها مطالعه کنین.

بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟ مکانیزم مدیریت بیت کوین

بیت کوین صرفا یه ارز دیجیتال برای پرداخت یا یه دارایی برای سرمایه گذاری نیست. یک اکوسیستم کامل پشت یک رمزارز هست تا اون ارز دیجیتال به حیات خودش ادامه بده. هر چند امروزه تعداد زیادی از این اکوسیستم ها موجود هستن، ولی بیت کوین اولین این اکوسیستم ها بوده، بنابراین درک مکانیزم مدیریت بیت کوین اهمیت زیادی داره.

برای فهم مکانیزم مدیریت بیت کوین لازمه از پشت صحنه شبکه بیت کوین و عناصر اکوسیستم اون بیشتر یاد بگیرین. این موضوع بهتون کمک میکنه تا از این پدیده دیجیتال قرن 21 و نحوه تاثیرگذاریش بر جهان مالی درک عمیقتری پیدا کنین.

بلاک چین بیت کوین

بلاکچین بیت کوین

برای شناخت مکانیزم مدیریت بیت کوین، بهتره ابتدا با بلاک چین اون آشنا بشین. بلاک چین بیت کوین Bitcoin Blockchain یک پایگاه داده از تراکنش هاست که توسط سیستم رمزنگاری ایمن، و به وسیله ماینرها اعتبار سنجی میشه. بلاک چین در یک جا نگهداری نمیشه، بلکه در شبکه ای از چندین کامپیوتر و سیستم توزیع میشه. این کامپیوترها و سیستم ها اصطلاحا گره Node نامیده میشن. هر گره یک نسخه از این پایگاه داده یا بلاک چین رو در اختیار داره، و این نسخه ها به محض ایجاد تغییرِ تایید شده در بلاک چین بروز رسانی میشن.

بلاک چین از تعداد زیادی بلاک تشکیل میشه، این بلاک ها حاوی اطلاعاتی در مورد تراکنش ها، بلاک های قبلی، آدرس ها، و کدهایی هست که تراکنش ها رو اجرا و بلاک چین رو مدیریت میکنه. بنابراین برای شناخت بیشتر از نحوه عملکرد بلاک چین و مکانیزم مدیریت بیت کوین، لازمه در مورد بلاک ها بیشتر بدونیم.  

• بلاک ها

وقتی یک بلاک Block جدید در بلاک چین باز میشه، بلاک چین هش بلاک Block Hash رو تولید میکنه. هش بلاک یک عدد 256 بیتی هست که اطلاعات زیر رو رمزنگاری میکنه.

    1.   ورژن بلاک:

ورژن بلاک یا نسخه ای از قوانین که بلاک فعلی بر اون اساس قابل تایید هست.

   2.    هش بلاک قبلی:

همه بلاک ها در بلاک چین دارای مقدار هش هستن. در هر بلاک، هش بلاک قبلی قید میشه.

   3.    تراکنش کوین بیس:

 تراکنش کوین بیس Coinbase اولین تراکنش در بلاک هست که با تراکنش های استاندارد کمی فرق میکنه. این تراکنش که با عنوان تراکنش پیدایش Generation Transaction هم شناخته میشه، پاداشی است که ماینر برای استخراج موفقیت آمیز یه بلاک دریافت میکنه و در واقع به دست خود ماینر ایجاد میشه. 

   4.   ارتفاع بلاک: 

آینده بیت کوین چیست؟

فاصله بلاک فعلی با بلاک اول رو ارتفاع بلاک Block Height میگن. اولین بلاک، بلاک جنسیس Genesis Block نامیده میشه که با ظهور بیت کوین ایجاد شد، ارتفاع بلاک جنسیس صفره، چون قبل از اون هیچ بلاکی ایجاد نشده. بعد از بلاک جنسیس تقریبا هر 10 دقیقه یه بار یه بلاک جدید به بلاک چین بیت کوین اضافه میشه. هیچ محدودیتی در تعداد بلاک های جدید وجود نداره و تا مادامی که بیت کوین معامله میشه ماینرها به تولید بلاک ادامه خواهند داد، حتی بعد از اینکه همه بیت کوین ها استخراج شد.

   5.   ریشه مرکل:

ریشه مرکل Merkle Root یک عدد 256 بیتی هست که اطلاعات همه بلاک های قبلی رو در خودش ذخیره میکنه. در پروتکل های امنیتی بیت کوین به منظور بررسی مداخلات احتمالی در اطلاعات تراکنش ها از درخت مرکل Merkle Tree استفاده میشه. به این صورت که هر تراکنش به طور مجزا هش Hash میشه تا براش مقدار هش مشخصی ایجاد بشه، سپس مقدار هش جدید با هش تابع همجوار ترکیب میشه و در صورت ترکیب این دو تابع، هش جدید متفاوتی تولید میشه. 

ریشه مرکل

برای مثال، در درخت مرکل بالا که به صورت شماتیک ترسیم شده، TD، TC و ... تراکنش های معمولی هستن. هر کدوم از این تراکنش ها به طور مجزا هش میشن و برای تک تک اونها هش مختص به خود ایحاد میشه (HD، HC و ...). مقادیر هش HD و HC ترکیب و هش می‌شن تا هش HCD تولید بشه. 

این فرآیند تا زمانی تکرار میشه که آخرین مقدار هش به دست بیاد. به این مقدار، ریشه مرکل میگن. در مثال بالا، ریشه مرکل HABCDEFGH هست که بیانگر خلاصه ای از اطلاعات همه تراکنش هاست.

   6.   تایم استمپ:

تایم استمپ Timestamp زمان و تاریخی که بلاک باز شده رو نشون میده. علاوه بر این، بیانگر تغییرات هش ریت Hash Rate هم هست که از بلاک چین در برابر عوامل مخرب و دستکاری اطلاعات بلاک ها محافظت میکنه.

   7.    نانس:

استخراج بیت کوین

احتمالا شنیده اید که ماینرها در حال حل یک مسئله ریاضی و یافتن یک عدد هستن. اون عدد، عدد نانس هست. نانس Nonce یک عدد تصادفی و دلخواه 32 بیتی هست که توسط ماینر مدام عوض میشه تا زمانی که این هش از Target یا هدف تعیین شده توسط شبکه مقدار کوچکتری داشته باشه و بلاک به اصطلاح استخراج بشه.

   8.    nBits (تارگت یا هدف شبکه):

 نشان دهنده تارگت یا هدفیه که توسط شبکه مشخص شده و در صورتی که هشی که ماینر برای این بلاک پیدا میکنه از این عدد کوچکتر باشه، بلاک استخراج شده تلقی میشه و ماینر به پاداشش میرسه.

به طور خلاصه، تراکنش های در انتظار تایید، پس از تایید شدن وارد بلاک میشن، بلاک بسته میشه، و بلاک چین هش بلاک رو تولید میکنه. هر بلاک حاوی اطلاعاتی از بلاک های قبلیه. به این طریق، بلاک چین قابل تغییر نیست، چون هر بلاک به صورت زنجیر وار به بلاک های قبلی خودش وصل هست. بلاک ها توسط فرایندی با عنوان استخراج اعتبار سنجی و باز میشن.

استخراج بیت کوین

یکی دیگه از عناصر اکوسیستم اولین رمزارز بازار کریپتو که برای شناخت مکانیزم مدیریت بیت کوین لازمه در موردش بدونین ماینینگ هست. استخراج Mining فرایند اعتبار سنجی تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید در بلاک چین هست. استخراج توسط برنامه های نرم افزاری انجام میشه که در کامپیوترها یا دستگاه هایی که مشخصا برای استخراج طراحی شده اند (ASIC)، راه اندازی و اجرا میشن. 

نانس

ماینرها تلاش میکنن عددی رو تولید کنن که با هش بلاک مطابقت داشته باشه. این برنامه ها به طور تصادفی هش هایی رو تولید میکنن و تلاش میکنن با هش بلاک تطابق بدن. ماینرها این کار رو با استفاده از نانس به عنوان متغیر عددی انجام میدن. به این صورت که، ماینر یک عدد شانسی رو به جای نانس قرار میده، اگر این عدد مقدارش از عدد تارگت تعیین شده توسط شبکه کوچکتر باشه، ماینر موفق به استخراج بلاک پیشنهادی خودش شده و میتونه بلاکش رو به بلاک چین اضافه و پاداشش رو دریافت کنه. اما احتمال این که ماینر در اولین حدس خود برای عدد نانس موفق بشه، نزدیک به صفره و احتمالا اون عدد نانس منجر به پیدا شدن هشی بزرگ ‌تر از تارگت میشه که قابل قبول شبکه نیست. ماینر با آزمون و خطا تا زمانی که حدسش از تارگت کوچک تر باشه و مورد قبول شبکه قرار بگیره ادامه میده. تعداد هش هایی که یک ماینر میتونه در یک ثانیه تولید کنه نرخ هش Hash Rate ماینر نامیده میشه.

برنامه های استخراج یا ماینرها در کل شبکه با هم در رقابت هستن تا هش بلاک رو زودتر از بقیه حل کنن تا پاداش بیت کوین رو دریافت کنن، به این طریق بلاک جدید ایجاد میشه. همین روال برای گروه بعدی تراکنش ها انجام میشه.

• سختی شبکه

سختی شبکه

مفهوم بعدی که برای درک مکانیزم مدیریت بیت کوین لازم باهاش آشنا باشین، سختی شبکه Network Difficulty است. پروتکل بیت کوین، بسته به تعداد ماینرها مستلزم یافتن رشته طولانی تری از اعداد برای استخراج خواهد بود، که سختی شبکه رو به نرخ یک بلاک جدید به ازای هر 10 دقیقه رسانده. سختی شبکه – میانگین دفعات حدس ها برای تایید هش – از زمان ظهور بیت کوین تا الان مرتب در حال افزایش بوده است، و الان به طور متوسط در حدود ده ها تریلیون حدس برای حل هش هست. به عبارت دیگه، استخراج بیت کوین به مراتب سخت تر از موقعی شده که بیت کوین تازه راه اندازی شده بود.

امروز برخلاف بدو ظهور بیت کوین، استحراج مستلزم دستگاه های بزرگ، گرون قیمت و مصرف برق زیاد هست. علاوه بر این ها، ماینینگ بر خلاف گذشته بسیار رقابتی شده. کاربرها در سرتاسر دنیا با ماشین های متعدد ماینر هدفشون اینه با آزمون و خطای نانس های مختلف، پاداش استخراج بیت کوین رو دریافت کنن. به خاطر همین، مزارع و استخرهای استخراج مختلف ایجاد شده.

• هاوینگ

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ Halving مفهوم مهمی در استخراج بیت کوین و مکانیزم مدیریت بیت کوین محسوب میشه. ابتدا، پاداش استخراج و حل هش 50 بیت کوین بود، حدود هر 4 سال یا هر 210 هزار بلاک این پاداش نصف میشه. به این ترتیب، پاداش استخراج بیت کوین در سال 2012 به 25 بیت کوین، در سال 2016 به 12.5 و در سال 2020 به 6.25 بیت کوین رسید. انتظار میره هاوینگ بعدی در سال 2024 اتفاق بیفته که با این رخداد، برای 4 سال بعدی تا 2028 این پاداش به 3.125 خواهد رسید. برآورد میشه آخرین بیت کوین در سال 2140 استخراج بشه، در این صورت ماین همه 21 میلیون واحد بیت کوین به اتمام خواهد رسید و ماینرها صرفا با اتکا به کارمزدها به اعتبارسنجی تراکنش ها و اداره شبکه ادامه خواهند داد.

کیف پول 

ولت Wallet یا کیف پول بیت کوین هم از عناصر مکانیزم مدیریت بیت کوین در نظر گرفته میشه. کیف پول یک برنامه نرم افزاری هست که با برقراری ارتباط با بلاک چین، امکان مشاهده موجودی و ارسال و دریافت بیت کوین و سایر رمزارزها رو فراهم میکنه. 

دو نوع از کیف پول داریم، کیف پول امانی Custodial و غیر امانی Non-custodial. 

   1.   کیف پول امانی:

کیف پولی است که یک نهاد مثل صرافی ارز دیجیتال کلیدهای شما رو براتون نگهداری میکنه. در این کیف پول ها مسئولیت امنیت کیف پول با اون نهاده و البته امکان دسترسی به دارایی های شما رو هم داره.

   2.   کیف پول غیرامانی:

در کیف پول های غیرامانی فقط شما به کلیدهاتون دسترسی دارین که البته مسئولیت امنیت اون هم با شماست. برای امنیت بیشتر توصیه میشه از این کیف پول ها برای نگهداری دارایی های دیجیتالتون استفاده کنین.

در یک تقسیم بندی دیگه کیف پول ها رو به دو دسته کیف پول گرم Hot Storage و کیف پول های سرد Cold Storage تقسیم میکنن.

   3.   کیف پول های گرم:

در کیف پول های گرم کلیدها در یک برنامه نرم افزاری متصل به اینترنت ذخیره میشه. مثل کیف پول هایی که در موبایل نصب و راه اندازی میشن. این روش آسیب پذیری های بیشتری داره. 

   4.   کیف پول های سرد:

در کیف پول های سرد کلیدها در جایی نگهداری میشن که به اینترنت متصل نیست، مثل یک فلش USB. این روش امنیت بیشتری نسبت به نگهداری گرم داره.

کلیدها

آینده بیت کوین چیست؟

کلیدها در نگهداری از دارایی های رمزارزی و مکانیزم مدیریت بیت کوین جزو عواملی حساس به حساب میان. یک بیت کوین در ذات خود داده ای است که مالکیت اون واگذار میشه. مالکیت این داده ها با انجام تراکنش ها واگذار و انتقال داده میشه، دقیقا مثل کارت بانکی که با انتقال پول، مالکیت اون واگذار میشه. 

برای انتقال مالکیت بیتکوین برای یک کاربر، از کلید عمومی Public Key اون کاربر استفاده میشه. در مقابل، کلید خصوصی Private Key برای اثبات مالکیت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کاربرد داره. اگه کسی به کلید خصوصی کیف پول شما دسترسی پیدا کنه میتونه به راحتی میتونه به دارایی های شما دسترسی پیدا کنه. 

کلید عمومی رو مانند آدرس ایمیل و کلید خصوصی رو مانند پسورد ایمیلتون در نظر بگیرین.

تراکنش بیت کوین

تراکنش بیت کوین

همه عناصر اکوسیستم شبکه در مکانیزم مدیریت بیت کوین دست در دست هم میدن تا یک تراکنش اتفاق بیفته. تراکنش بیت کوین زمانی اتفاق میفته که شما بیت کوین ارسال یا دریافت می کنین. برای ارسال بیت کوین، لازمه کلید عمومی دریافت کننده رو در برنامه کیف پول خودتون وارد کنین و با قبول کارمز تراکنش، روی گزینه مربوط به ارسال کلیک کنین. دریافت کننده باید تا زمان مورد تایید قرار گرفتن تراکنش توسط شبکه استخراج برای دریافت بیت کوین صبر کنه. این مدت می تونه تا نیم ساعت هم متغیر باشه چرا که تراکنش ها در فضایی با عنوان ممپول Mempool در انتظار اعتبارسنجی قرار می گیرن.

بررسی آینده بیت کوین؛ امکان از بین رفتن بیت کوین

سوالی که گاها افراد تازه وارد در مورد آینده بیت کوین میپرسن اینه که «آیا ممکنه روزی بیت کوین نابود بشه؟»، «امکان از بین رفتن بیت کوین چقدره؟» تا به حال بارها ادعا و یا پیش بینی مرگ بیت کوین توسط رسانه های جریان اصلی، مدیران بانک ها، اقتصاددان ها و افراد دیگه مطرح شده مخصوصا زمانی که بیت کوین شاهد اصلاح قیمته این ادعاها پررنگ تر میشه، ولی فعلا هیچکدوم از این ادعاها محقق نشده. Sebastien Meunier 7 روش (نامحتمل) برای امکان از بین رفتن بیت کوین مطرح کرده که در ادامه به آنها می پردازیم:

• آرماگدون 

یکی از روش هایی که با آن امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره آرماگدون هست. آرماگدون Armageddon در لغت به معنی اتفاقی فاجعه بار و آخرالزمانی هست. اگر اتفاقی مانند قطع تمام منابع برق، اینترنت و وسایل ارتباطی اطلاعات در سراسر کره زمین رخ بده، نودهای بیت کوین قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نخواهند بود. بنابراین سیستم دیگر کاربردی نخواهد داشت.

احتمال این اتفاق شاید نزدیک به صفر باشه. ولی با فرض محال، اگه همچین اتفاقی رخ بده شاید شاهد مرگ ناگهانی بیت کوین باشیم.

• باگ حیاتی

یکی دیگه از روش هایی که در مورد آینده بیت کوین مطرح میشه و با آن امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره باگ حیاتی در آپدیت های این شبکه هست. شاید فقط ناسا بتونه کد نرم افزاری بنویسه که مطلقا هیچ ایرادی نداشته باشه. در این سناریو، آپدیت جدید بیت کوین ممکنه حاوی باگ مرگباری باشه که یکپارچگی سیستم رو تهدید کنه. نمونه مشابه این رخداد در شبکه اتریوم مشهور به باگ DAO اتفاق افتاد. اگه همچین رخ بده، با وجود موافقت احتمالی کاربرها با اصلاح کد، ممکنه با سقوط قیمت و یا ایجاد فورک جدید مواجه بشیم. 

جامعه بیت کوین با پیش بینی و آگاهی نسبت به احتمال وقوع این سناریو، هر گونه آپدیت و اصلاح کد بیت کوین رو منوط به ارزیابی کد توسط متخصصین امر Peer-Review و تست اون کرده اند.

بررسی آینده بیت کوین

• فورک های بی دلیل

در مورد آینده بیت کوین باید بگیم که امکان از بین رفتن بیت کوین به وسیله فورک های متعدد و بی دلیل هم هست. اگه جامعه بیت کوین با مسیر پیش روی این شبکه به دلایل فنی یا به خاطر پول مخالفت کنن و با فورک های متعدد و بی دلیل مواجه بشه ممکن باعث انحراف و ضعف شبکه اصلی، کاهش سلطه و فرو رفتن در باتلاق بی توجهی بشه. 

• سرکوب هماهنگ دولت ها

یکی دیگه از روش هایی که با آن امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره سرکوب همزمان این شبکه توسط دولت های مختلفه. به علت طبیعت غیرمتمرکز بیت کوین دولت ها و یا هر نهاد متمرکزی به تنهایی نمی تونه بیت کوین رو از کار بندازه، اما در حوزه اختیارات خودشون میتونن محدود و یا کنترلش کنن. برای مثال، می‌تونن حساب‌ های بانکی صرافی ها و یا شرکت ‌های خدمات فعال در این حوزه رو مسدود کنن و یا به هر نوع بیزینس مرتبط با این حوزه مجوز فعالیت ندن.

دولت چین سابقه اتخاذ همچین سیاست های سخت گیرانه ای رو داشته، چنانچه دولت های دیگه هم همزمان سیاستهای مشابهی در پیش بگیرن، بیت کوین با رکود بزرگی مواجه میشه که قطعا به ضررش تموم میشه.

• هک بیت کوین

مبحث بعدی در مورد آینده بیت کوین چیست؟ این هستش که امکان از بین رفتن بیت کوین با حمله به شبکه اون هم وجود داره. حملات و هک های متعددی میتونه در حول بیت کوین انجام بشه از جمله حمله 51 درصدی 51% Attack، حملات نرم افزار های روی پروتکل، حملات فینی Finney Attacks، حمله دیداس Ddos، حمله سیبیل Sybil Attack. جدی ترین اونها حمله 51 درصدی هست. جدی بودن این حمله به معنای محتمل بودنش نیست، به این معنیه که در صورت وقوع میتونه باعث نابودی کل پروتکل بیت کوین بشه.

در این حمله باید بیش از 51 درصد قدرت محاسباتی و پردازشی شبکه باید در اختیار هکر قرار بگیره. حمله کنندگان 51 درصدی در صورت موفقیت حمله شان قادر خواهند بود تا از تایید شدن تراکنش های جدید جلوگیری و تراکنش های بین همه یا بعضی از کاربرها رو متوقف کنن. همچنین اونها قادر خواهند بود تراکنش های کامل شده در زمان کنترلشون بر شبکه رو برگشت بدن، این به این معنیه که میتونن ارزها رو دوبار خرج کنن. با این حال به دلیل ذات غیر متمرکز و گسترده شبکه بیت کوین در اختیار گرفتن 51 درصد شبکه بیت کوین کار تقریبا غیر ممکنیه. 

اینده بیت کوین چیست؟

همچنین یکی از حملات رایج هک نرم افزارهای روی پروتکل است. هک صرافی ها نمونه بارز این نوع از حملاته. هک شدن یک یا چند صرافی و سرقت بیت کوین ها، میتونه باعث کاهش محسوس قیمت بیت کوین هر چند به صورت موقتی بشه. در مقاله ای با عنوان امنیت در ارزهای دیجیتال به صورت کامل همه این حملات، احتمال وقوع و تبعاتشون رو بررسی کردیم.

• ظهور رمزارزی بهتر از بیت کوین

یکی دیگه از روش هایی که در مبحث آینده بیت کوین چیست؟ در مورد امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره، ظهور یه رمزارز بهتره. اگه ارز دیجیتال جدیدی با اهدافی مشابه بیت کوین ولی به صرفه تر و اقتصادی تر از بیت کوین اختراع و همه گیر بشه تا حدی که تقاضا برای بیت کوین به شدت کاهش پیدا کنه ممکنه بیت کوین رو تا لبه نابودی پیش ببره.

برای پیش گیری از این اتفاق باید جامعه بیت کوین در فکر روش هایی باشن که استخراج بیت کوین رو با محیط زیست سازگارتر و هزینه هاش رو کاهش بدن.

• عدم تقاضا از سوی مردم

آخری روشی که با آن امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره، عدم تقاضا از سوی مردم هست. اگر استارت آپ های کریپتو، در جهان واقعی در رسوندن کریپتوکارنسی ها به هدف و ارزش اصلی خودشون، ناموفق باشن، اعتماد مردم میتونه به آرامی نسبت به این فضا از دست بره. این موضوع میتونه منجر به رکود قیمت بیت کوین بشه، در صورت تداوم این امر، حتی ممکنه بیت کوین جایگاه خودش به عنوان ذخیره ارزش رو از دست بده و با کاهش تقاضا از سوی مردم مواجه بشه. 

آینده بلاکچین چیست؟ کاربردهای بلاک چین در آینده

یکی از اصلی ترین کاربردهای بلاک چین ظهور کریپتوکارنسی ها بر بستر این تکنولوژی هست و آینده بیت کوین می تونه به بلاکچین هم مربوط باشه. با این حال، کاربرد این اختراع بشری به رمزارزها خلاصه نمیشه. در ادامه مطلب به چند مورد از کاربردهای بلاک چین که همه کسب و کارها از هر نوعی می تونن ازش بهره ببرن اشاره میکنیم:

اینده بلاکچین

• پرداخت های بین المللی

یکی از مهمترین کاربردهای بلاک چین در آینده پرداخت های بین المللی با این فناوری هست. به طور سنتی، انتقال پول هم کند و هم پر هزینه بوده است، مخصوصا اگر بین المللی بوده باشه. یکی از دلایل این موضوع هم دخیل بودن ارزهای مختلف هست که این امر مستلزم درگیر شدن بانک های متفاوت در موقعیت های مختلف قبل از دریافت پول توسط شخص گیرنده هست. هر چند برخی خدمات این فرایند رو با سرعت بیشتری تسهیل میکنن ولی معمولا پرهزینه هستن.

تکنولوژی بلاک چین، پتانسیل این رو داره که جایگزین سریع تر و کم هزینه تری برای روش های پرداخت فرامرزی سنتی فراهم کنه. در حالیکه روش های ارسال معمول ممکنه هزینه هایی در حد 20 درصد مبلغ انتقال داشته باشه، شما با پرداخت از طریق بلاک چین با متحمل شدن صرفا کسری از این درصد، از امکان انتقال های به موقع، سریع و راحت بهره مند می شین.

البته موانعی در این مسیر هم هست، مثلا، تنظیم مقررات پیرامون ارزهای دیجیتال در مناطق مختلف جهان و همچنین رفع نگرانی های امنیتی. با این حال، این مورد یکی از کاربردهای بلاک چین در آینده هست که بسیار نویددهنده به نظر میرسه.

• قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت ها یکی از کاربردهای بلاک چین در آینده هست که پتانسیل تاثیرگذاری بالایی داره. Smart Contract ها در واقع برنامه های کامپیوتری هستن که قادر هستن تمام جنبه های یک توافق سنتی رو دربربگیرن، از تسهیلگری گرفته تا اجرا. زمانی که شرایط قرارداد محقق شد، مفاد توافق قابلیت اجرای خودکار داره. موافقان اسمارت کانترکت ها اعتقاد دارن این ابزار میتونه جایگزین امن تر و اتوماتیک تری برای قراردادهای سنتی باشه. از ویژگی های دیگه قراردادهای هوشمند سریع تر و آسون تر بودن این روش هست.

کابردهای بالقوه تکنولوژی Smart Contract نامحدود هستن و قابلیت پیاده سازی در هر زمینه و بیزینسی رو داره که مقررات مربوط به قراردادها بر اون ها حاکمه. هر چند قراردادهای هوشمند مزایا و کاربردهای گسترده ای دارن، ولی به این معنی نیست که نقص و ایراد در این این قراردادها غیرممکنه، بنابراین باید در برنامه نویسی این نوع توافقات دقت مضاعت بشه. 

قراردادهای هوشمند

تجربه DAO یا Decentralized Autonomous Organization هشداری است به سرمایه گذاران که اسمارت کانترکت ها هم ممکنه خلاهای خودش رو داشته باشه. DAO سازمانی بود که گروهی از توسعه دهندگان برای خودکارسازی تصمیمات و تسهیل تراکنش های ارزهای دیجیتال ایجاد کردن. ولی در سال 2016 به خاطر باگ هایی در برنامه نویسی این قرارداد هوشمند، هکرها تونستند 3.6 میلیون اتر رو به سرقت ببرن. بعد از این رخداد صرافی های ارز دیجیتال، توکن این پروژه رو از فهرست توکن های مورد پشتیبانی خودشون دی لیست و حذف کردن. با این وجود، قراردادهای هوشمند یکی از هیجان انگیزترین کاربردهای بلاک چین در آینده خواهد بود که می تونه این تکنولوژی رو به سایر حوزه ها غیر از ارزهای دیجیتال بسط بده.

• مدیریت اطلاعات آنلاین

مدیریت اطلاعات آنلاین از کاربردهای بلاک چین در آینده محسوب میشه. یکی از نتایج مشکل ساز عصر اینترنت ایمنی هویت و اطلاعات شخصی بوده است. همونطور که افراد و سازمان هایی هستن که در حفظ هویت آنلاین خودشون و ایمن سازی اطلاعات خصوصی دقت دارن، همیشه بازیگران مخربی نیز بوده اند که به دنبال سرقت و سو استفاده از این اطلاعات هستن. تکنولوژی بلاک چین نشون داده این امکان رو داره نحوه مدیریت آنلاین اطلاعات و هویت رو متحول کنه.

بلاک چین به لطف فرایندهای اعتبارسنجی که توسط همه اعضای شبکه بلاک چینی انجام میشه، سطح بالایی از امنیت رو ارائه میده. در تجربه ارزهای دیجیتال، این اعتبارسنجی برای تایید بلاک های تراکنش ها قبل از اضافه شدنشون به بلاک چین کاربرد داره. این مکانیزیم به راحتی می تونه در سایر رویه های اعتبارسنجی از جمله اعتبارسنجی هویت پیاده سازی بشه.

کاربردهای بلاک چین برای مدیریت اطلاعات خصوصی و هویت خیلی گسترده هست. برای مثال، این تکنولوژی به صورت بالقوه میتونه برای حفظ اطلاعات رای دهنده ها و اجرای صحیح و بدون تقلب فرایند انتخابات به کار گرفته بشه. همچنین Blockhchain می تونه برای انتقال امن داده های کاربرها در بین سیستم ها و پلتفرم ها کاربرد داشته باشه.

• زنجیره تامین

یکی از کلیدی ترین عوامل موفقیت برای بسیاری از کسب و کارها در بخش های مختلف و در عین حال از کاربردهای بلاک چین در آینده، زنجیره تامین کارآمد هست. تکنولوژی بلاک چین تا به حال در کسب و کارهای مختلف به عنوان وسیله ای برای رصد زنجیره های تامین و اطمینان از کارآمدی اونها به کار گرفته شده. این امر میتونه به حذف کارهای انسانی و امکان بروز خطا در یک فرایند پیچیده و حیاتی منجر بشه

ابعاد تاثیرگذاری بیت کوین در اقتصاد جهانی چیست؟

در مورد آینده بیت کوین باید بگیم که بیت کوین از هیچ نهاد نظارتی یا مرجع مرکزی برای کنترل اون تبعیت نمیکنه، برخلاف ارز ملی کشورها، نظارتی بر روی بیت کوین توسط دولت ها وجود نداره. این رمزارز در شبکه بلاک چینی جریان داره و توسط بازیگران غیرمتمرکز مدیریت میشه. یکی از عواملی که باعث حساسیت موضوع بیت کوین هست اینه که مقبولیت و همه گیری اون روز به روز در حال افزایشه که باعث میشه در مناسبات اقتصادی تاثیر گذار باشه. شاید همین امر از دلایلی باشه که برخی از رشد مقبولیت بیت کوین هراس دارن و برخی با آغوش باز این پدیده قرن بیست و یکمی رو قبول میکنن. 

در ادامه به ابعاد تاثیر گذاری بیت کوین در اقتصاد جهانی و نهادهای مالی اشاره می کنیم. نهادهای مالی میتونه شامل بخش مالی دولت ها، بازار سهام، واریزهای آنلاین به بانک ها، GDP یا هر چیز تاثیرگذار در اقتصاد (مستقیم و غیرمستقیم) باشه.

اقتصاد دنیا وابسته به دلار آمریکاست، این واقعیتیست که عموما مورد توافق هست. دلار امریکا نقش ارز ذخیره برای اقتصاد دنیا بازی میکنه. بنابراین هر گونه بالا و پایین در بازار آمریکا مستقیما در اقتصاد جهانی موثره. از طرف دیگه، دلار آمریکا به صورت سنتی کار میکنه و از مقررات دولتی تبعیت می کنه. مقبولیت و شیوع روزافزون بیت کوین چالشی بر این نظم اقتصادی فعلی هست. در ادامه تاثیر بیت کوین در بخش های مختلف اقتصاد رو توضیح میدیم:

• دولت ها

یکی از ابعاد تاثیرگذاری بیت کوین در اقتصاد جهانی تاثیرگذاریش بر دولت هاست. دولت های اکثر کشورها در حال حاضر مفهوم رمزارز و بیت کوین رو  به خاطر اقتصاد ملیشون رد می کنن. در حالی که تعدادی از کشورها هم این چالش مالی جهانی رو قبول می کنن. هر کدوم از این دو گروه کشورها دلایل موجه خودشون رو دارن.  

استدلال دولت های مخالف به این صورت هست که به دلیل عدم تبعیت بیت کوین از یک سیستم حاکمیتی و متمرکز، دولت ها کنترلی بر گردش پول در بازار ندارن. به علاوه، به خاطر نبود نهاد نظارتی، احتمال آلوده بودن تراکنش ها به کلاهبرداری و تهدید وجود داره. پولشویی و استفاده از ارزهای دیجیتال در فعالیت های مجرمانه از دیگر دلایلی هست که دولت های مخالف، بیت کوین و رمزارزها رو بر ضد اقتصاد و امنیت ملی خودشون قلمداد می کنن.

اما معدود دولت های موافق، به دلیل ضعف و بعضا فروپاشی اقتصاد سنتی در اون کشورها، بر تورم ناپذیری و امنیت بیت کوین از حیث نگهداری و رمزنگاری تاکید میکنن.

• بانک ها

بیت کوین و بانک ها

از ابعاد تاثیرگذاری بیت کوین در اقتصاد جهانی تاثیر گذاری بر این نهاد مالیه. بانک ها یکی از اولین نهادهای مالی هستن که از ظهور بیت کوین و رمزارزها علی الخصوص بعد از محبوبیت اخیر این بازار متاثر شدن. بانک ها مهمترین نقش رو در گردش و اعتبار پول هر کشوری ایفا می کنن. اما بیت کوین با حذف هر واسطه از جمله بانک ها در تراکنش ها و همچنین امنیت بیشترش به دلیل استفاده از سیستم رمزنگاری، نقش بانک ها در اقتصاد رو به چالش کشید. بانک ها هم به دلیل اینکه موقعیت خودشون در اقتصاد رو در خطر می بینن، نیاز دارن پاسخ مناسبی به این سیستم نسبتا جدید معامله پول بدن.

• بازار سهام

یکی دیگه از ابعاد تاثیرگذاری بیت کوین در اقتصاد جهانی تاثیر هر چند غیر مستقیم اون بر بازارهای سهام هست که غیر قابل کتمانه. با اینکه بعضی از اقتصادهای بزرگ مثل چین هر گونه فعالیت های مرتبط با بازار کریپتوکارنسی رو در مقاطعی ممنوع اعلام کرده، شرکت هایی که از فناوری بلاک چین و تکنولوژی های مرتبط با کریپتوکارنسی استفاده میکنن حضور پررنگی در بازار بین المللی سهام داشته اند و ارزش بالایی کسب کرده اند. 

سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است یا بیمه عمر؟

مبحث بعدی که در مقاله آینده بیت کوین چیست؟ بهش می پردازیم در مورد نوع سرمایه گذاری در اون هستش. از سوال های دیگه ای که اکثر کاربران تازه وارد میپرسن اینه که «سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است یا بیمه عمر؟» بیمه عمر Life Insurance یک قرارداد سرمایه گذاری بلند مدت هست که بین یک شرکت بیمه و شخص بیمه شونده منعقد میشه، و بر این اساس شرکت بیمه متعهد میشه به ازای گرفتن یک حق بیمه مشخص در مدت زمان معین، و با بروز وقایعی مثل فوت طبیعی، فوت بر اثر حادثه، نقص عضو، پرداخت هزینه های پزشکی حادثه، ابتلا به بیماری های خاص یا ازکارافتادن بیمه شده، شرکت بیمه موظف خواهد بود، سرمایه بیمه شده را به‌ طور یکجا یا به صورت مستمری به بیمه‌ گذار یا به شخص ثالثی که وی تعیین کرده، بپردازه. 

بیت کوین یا بیمه عمر

اما اصل مطلب در مورد سوال«سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است یا بیمه عمر؟». این نوع سرمایه گذاری در کشور هایی که اقتصاد پایدار و تورم پایینی دارن بسیار مناسبه. اما با توجه به اقتصاد ناپایدار کشور ما ایران، و تورم های بی سابقه ای که در چند سال اخیر تجربه کردیم، این روش برای سال های آینده نمیتونه سرمایه گذاری امنی باشه. البته در دهه 80 این نوع سرمایه گذاری بسیار مناسب و سودده بود، اما الان با توجه به شرایط موجود این موضوع صادق نیست.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و بیت کوین، روشی است که میتونین به عنوان جایگزینی برای بیمه عمر در سبد سرمایه گذاریتون قرار بدین و حتی آینده فرزندانتون رو هم به این طریق تضمین کنین. با توجه به این که خرید و فروش ارزهای دیجیتال بر حسب دلار انجام میشه، این نوع سرمایه گذاری همگام با تورم حرکت میکنه. از طرف دیگر اگر نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین در بلند مدت داشته باشیم، متوجه میشیم که با وجود ریزش های بازار این ارز همواره به سمت بالا حرکت کرده. به این ترتیب با سرمایه گذاری و هولد کردن بیت کوین علاوه بر اینکه از تورم عقب نمیمونین، از افزایش قیمت این ارز نیز سود کسب میکنین. بنابراین پاسخ قطعی که به سوال «سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است یا بیمه عمر؟» میشه داد اینه که سرمایه گذاری و هولد کردن بیت کوین مطمئنا آورده بیشتری نسبت به بیمه عمر برای شما و فرزندانتان خواهد داشت.

جمع بندی و نتیجه گیری:

در مورد آینده بیت کوین چیست؟ در این مقاله بطور مفصل صحبت کردیم. در ابتدای این مقاله به مکانیزم مدیریت بیت کوین اشاره شد. در این قسمت عناصر اکوسیستم بیت کوین را برشمردیم و هرکدام را توضی دادیم، این عناصر عبارتند از: بلاک چین، بلاک، استخراج، سختی شبکه، هاوینگ، کیف پول، کلیدها و تراکنش های بیت کوین. 

در قسمت بعدی به روش های از بین رفتن بیت کوین پرداخته شد. در این قسمت از مقاله 7 روش هر چند نامحتل که امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره عنوان شد که عبارتند از: آرماگدون، باگ حیاتی، فورک های بی دلیل، سرکوب هماهنگ دولت ها، هک بیت کوین، ظهور رمزارز بهتر از بیت کوین و عدم تقاضا از سوی مردم.

در ادامه مقاله به کاربردهای بلاک چین در آینده پرداخته شد. چهار مورد از این کاربردها که در این مقاله اشاره شد شامل پرداخت های فرامرزی، قراردادهای هوشمند، مدیریت اطلاعات خصوصی و هویت آنلاینو زنجیره تامین میشه.

در بخش بعدی، به ابعاد تاثیرگذاری بیت کوین در اقتصاد جهانی اشاره شد. گفتیم که بیشترین تاثیرگذاری بیت کوین در نهادهای مالی مربوط به دولت ها، بانک ها و بازارهای سهم میشه.

در نهایت به این موضوع پرداخت شد که سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است یا بیمه عمر که با تعریف هر کدوم به این نتیجه رسیدیم که سرمایه گذاری و هولد کردن بیت کوین قطعا آورده بیشتری به همراه داره.

سوالات متداول

  • آیا قیمت بیت کوین در آینده افزایش خواهد یافت؟

نمی‌توان پیش‌بینی قطعی در مورد قیمت بیت کوین در آینده داد. قیمت این ارز تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. از جمله عرضه و تقاضا، پذیرش عمومی، روند بازار کلی ارزهای دیجیتال و عوامل جغرافیایی و سیاسی. بنابراین، قیمت بیت کوین ممکن است در آینده افزایش یابد، اما همچنین ممکن است تغییر دیگری را نیز تجربه کند.

  • آیا بیت کوین به عنوان ارز رسمی در آینده شناخته خواهد شد؟

هنوز بسیاری از کشورها بیت کوین را به عنوان ارز رسمی نمی‌شناسند و بیشتر به عنوان یک دارایی دیجیتال تلقی می‌شود. اما با توجه به رشد روزافزون طرفداران بیت کوین و جذب توجه جهانی، ممکن است در آینده در برخی کشورها به عنوان ارز رسمی شناخته شود. البته، این بستگی به تغییرات قوانین و نگرش دولت‌ها نسبت به بازار ارزهای دیجیتال دارد.

  • آیا بلاکچین بیت کوین در آینده در بخش‌های دیگری از صنعت استفاده خواهد شد؟

بلاکچین بیت کوین به عنوان فناوری اصلی این ارز، قابلیت استفاده در بخش‌های دیگری از صنعت را دارد. از جمله استفاده‌ های ممکن بلاکچین می‌توان به بخش مالی، حوزه بانکداری، سلامت، زنجیره تأمین و غیره اشاره کرد. با افزایش آگاهی درباره بلاکچین و توانمندی‌های آن، احتمال استفاده گسترده‌تر از آن در آینده وجود دارد.


نظرات کاربران در مورد آینده بیت کوین چیست؟ (بررسی امکان از بین رفتن بیت کوین)
  • واقعا مقاله کاملی بود و همه جنبه های مختلف بیت کوین رو بررسی کرده بود. به نظرتون ممکنه که یه روزی بیت کوین جای سیستم های بانکی رو بگیره و به یه ارز مرجع برای تراکنش های بین المللی و تجاری تبدیل بشه؟

    به نظر من خریدن بیت کوین میتونه سرمایه گذاری خیلی بهتری نسبت به بیمه عمر باشه. ممنون از مقاله ای که نوشتین، اطلاعات کامل و روشنی رودر مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال نوشته بودین.

سوال امنیتی :7+70 = ?