آینده بیت کوین چیست؟ (بررسی امکان از بین رفتن بیت کوین)

نوشته شده در : 1403/03/27

جستجو

آینده بیت کوین چیست؟ موضوعی که میخواهیم در این مقاله کامل بهش بپردازیم. در تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال یکی از نکات خیلی مهمی که باید بهش توجه داشته باشیم برنامه ها و آینده اون ارز دیجیتال هستش. مسلما در مورد یک ارزی مثل بیت کوین هم این قضیه خیلی مهمه و باید بهش توجه داشت. مسلما هیچکسی روزهای اول تصور همچین قیمتی رو برای بیت کوین نداشت و گر نه کسی که ده هزار بیت کوین رو برای یک پیتزا پرداخت کرد هیچوقت همچین کاری رو نمیکرد. یا جدیدا مدیر عامل صرافی بیت کوین گفتش که در سال 2018 فکر میکردیم که 20 هزار دلار برای هر بیت کوین رقم خیلی بالایی هستش و در سال 2022 این رقم رو خیلی کم میدونیم برای این ارز. و این یعنی بازار ارزهای دیجیتال در حال رشد هستش.

 14 سال از ظهور ارز دیجیتال بیت کوین میگذره و اولین رمزارز بازار کریپتوکارنسی همچنان نوآوری جدیدی محسوب میشه. و به همین خاطر هنوز شک و تردیدهای زیادی در مورد آینده اون وجود داره. طرفداران بیت کوین خوشبینی زیادی بهش دارن و در مقابل مخالفان سرسختش ادعای زیادی در مورد نابودی بیت کوین مطرح میکنن.اما به نظر شما خرید بیت کوین یا فروش بیت کوین در این برهه زمانی کار درستی هست؟ با وجود همه حرف و حدیث ها همچنان آینده بیت کوین در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمی توان پیش بینی دقیقی در مورد آن کرد. زمانی قطع به یقین گفت میشد قیمت این ارز به 100 هزار دلار خواهد رسید. اما نه تنها اینطور نشد بلکه سقوط قیمت را هم تجربه کرد.

بیت کوین چگونه مدیریت می شود؟ مکانیزم مدیریت بیت کوین

بیت کوین صرفا یه ارز دیجیتال برای پرداخت یا یه دارایی برای سرمایه گذاری نیست. یک اکوسیستم کامل پشت یک رمزارز هست تا اون ارز دیجیتال به حیات خودش ادامه بده. هر چند امروزه تعداد زیادی از این اکوسیستم ها موجود هستن، ولی بیت کوین اولین این اکوسیستم ها بوده، بنابراین درک مکانیزم مدیریت بیت کوین اهمیت زیادی داره. برای فهم مکانیزم مدیریت بیت کوین لازمه از پشت صحنه شبکه بیت کوین و عناصر اکوسیستم اون بیشتر یاد بگیرین. این موضوع بهتون کمک میکنه تا از این پدیده دیجیتال قرن 21 و نحوه تاثیرگذاریش بر جهان مالی درک عمیقتری پیدا کنین.

بلاک چین بیت کوین

بلاکچین بیت کوین

برای شناخت مکانیزم مدیریت بیت کوین، بهتره ابتدا با بلاک چین اون آشنا بشین. بلاک چین بیت کوین Bitcoin Blockchain یک پایگاه داده از تراکنش هاست که توسط سیستم رمزنگاری ایمن، و به وسیله ماینرها اعتبار سنجی میشه. بلاک چین در یک جا نگهداری نمیشه، بلکه در شبکه ای از چندین کامپیوتر و سیستم توزیع میشه. این کامپیوترها و سیستم ها اصطلاحا گره Node نامیده میشن. هر گره یک نسخه از این پایگاه داده یا بلاک چین رو در اختیار داره، و این نسخه ها به محض ایجاد تغییرِ تایید شده در بلاک چین بروز رسانی میشن. بلاک چین از تعداد زیادی بلاک تشکیل میشه، این بلاک ها حاوی اطلاعاتی در مورد تراکنش ها، بلاک های قبلی، آدرس ها، و کدهایی هست که تراکنش ها رو اجرا و بلاک چین رو مدیریت میکنه. بنابراین برای شناخت بیشتر از نحوه عملکرد بلاک چین و مکانیزم مدیریت بیت کوین، لازمه در مورد بلاک ها بیشتر بدونیم.  

• بلاک ها

وقتی یک بلاک Block جدید در بلاک چین باز میشه، بلاک چین هش بلاک Block Hash رو تولید میکنه. هش بلاک یک عدد 256 بیتی هست که اطلاعات زیر رو رمزنگاری میکنه.

    1.   ورژن بلاک:

ورژن بلاک یا نسخه ای از قوانین که بلاک فعلی بر اون اساس قابل تایید هست.

   2.    هش بلاک قبلی:

همه بلاک ها در بلاک چین دارای مقدار هش هستن. در هر بلاک، هش بلاک قبلی قید میشه.

   3.    تراکنش کوین بیس:

 تراکنش کوین بیس Coinbase اولین تراکنش در بلاک هست که با تراکنش های استاندارد کمی فرق میکنه. این تراکنش که با عنوان تراکنش پیدایش Generation Transaction هم شناخته میشه، پاداشی است که ماینر برای استخراج موفقیت آمیز یه بلاک دریافت میکنه و در واقع به دست خود ماینر ایجاد میشه. 

استخراج بیت کوین

یکی دیگه از عناصر اکوسیستم اولین رمزارز بازار کریپتو که برای شناخت مکانیزم مدیریت بیت کوین لازمه در موردش بدونین ماینینگ هست. استخراج Mining فرایند اعتبار سنجی تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید در بلاک چین هست. استخراج توسط برنامه های نرم افزاری انجام میشه که در کامپیوترها یا دستگاه هایی که مشخصا برای استخراج طراحی شده اند (ASIC)، راه اندازی و اجرا میشن. 

نانس

ماینرها تلاش میکنن عددی رو تولید کنن که با هش بلاک مطابقت داشته باشه. این برنامه ها به طور تصادفی هش هایی رو تولید میکنن و تلاش میکنن با هش بلاک تطابق بدن. ماینرها این کار رو با استفاده از نانس به عنوان متغیر عددی انجام میدن. به این صورت که، ماینر یک عدد شانسی رو به جای نانس قرار میده، اگر این عدد مقدارش از عدد تارگت تعیین شده توسط شبکه کوچکتر باشه، ماینر موفق به استخراج بلاک پیشنهادی خودش شده و میتونه بلاکش رو به بلاک چین اضافه و پاداشش رو دریافت کنه. اما احتمال این که ماینر در اولین حدس خود برای عدد نانس موفق بشه، نزدیک به صفره و احتمالا اون عدد نانس منجر به پیدا شدن هشی بزرگ ‌تر از تارگت میشه که قابل قبول شبکه نیست. ماینر با آزمون و خطا تا زمانی که حدسش از تارگت کوچک تر باشه و مورد قبول شبکه قرار بگیره ادامه میده. تعداد هش هایی که یک ماینر میتونه در یک ثانیه تولید کنه نرخ هش Hash Rate ماینر نامیده میشه.

• سختی شبکه

سختی شبکه

مفهوم بعدی که برای درک مکانیزم مدیریت بیت کوین لازم باهاش آشنا باشین، سختی شبکه Network Difficulty است. پروتکل بیت کوین، بسته به تعداد ماینرها مستلزم یافتن رشته طولانی تری از اعداد برای استخراج خواهد بود، که سختی شبکه رو به نرخ یک بلاک جدید به ازای هر 10 دقیقه رسانده. سختی شبکه – میانگین دفعات حدس ها برای تایید هش – از زمان ظهور بیت کوین تا الان مرتب در حال افزایش بوده است، و الان به طور متوسط در حدود ده ها تریلیون حدس برای حل هش هست. به عبارت دیگه، استخراج بیت کوین به مراتب سخت تر از موقعی شده که بیت کوین تازه راه اندازی شده بود.

• هاوینگ

هاوینگ بیت کوین

هاوینگ Halving مفهوم مهمی در استخراج بیت کوین و مکانیزم مدیریت بیت کوین محسوب میشه. ابتدا، پاداش استخراج و حل هش 50 بیت کوین بود، حدود هر 4 سال یا هر 210 هزار بلاک این پاداش نصف میشه. به این ترتیب، پاداش استخراج بیت کوین در سال 2012 به 25 بیت کوین، در سال 2016 به 12.5 و در سال 2020 به 6.25 بیت کوین رسید. انتظار میره هاوینگ بعدی در سال 2024 اتفاق بیفته که با این رخداد، برای 4 سال بعدی تا 2028 این پاداش به 3.125 خواهد رسید. برآورد میشه آخرین بیت کوین در سال 2140 استخراج بشه، در این صورت ماین همه 21 میلیون واحد بیت کوین به اتمام خواهد رسید و ماینرها صرفا با اتکا به کارمزدها به اعتبارسنجی تراکنش ها و اداره شبکه ادامه خواهند داد.

کیف پول 

ولت Wallet یا کیف پول بیت کوین هم از عناصر مکانیزم مدیریت بیت کوین در نظر گرفته میشه. کیف پول یک برنامه نرم افزاری هست که با برقراری ارتباط با بلاک چین، امکان مشاهده موجودی و ارسال و دریافت بیت کوین و سایر رمزارزها رو فراهم میکنه. 

دو نوع از کیف پول داریم، کیف پول امانی Custodial و غیر امانی Non-custodial. 

   1.   کیف پول امانی:

کیف پولی است که یک نهاد مثل صرافی ارز دیجیتال کلیدهای شما رو براتون نگهداری میکنه. در این کیف پول ها مسئولیت امنیت کیف پول با اون نهاده و البته امکان دسترسی به دارایی های شما رو هم داره.

   2.   کیف پول غیرامانی:

در کیف پول های غیرامانی فقط شما به کلیدهاتون دسترسی دارین که البته مسئولیت امنیت اون هم با شماست. برای امنیت بیشتر توصیه میشه از این کیف پول ها برای نگهداری دارایی های دیجیتالتون استفاده کنین.

در یک تقسیم بندی دیگه کیف پول ها رو به دو دسته کیف پول گرم Hot Storage و کیف پول های سرد Cold Storage تقسیم میکنن.

   3.   کیف پول های گرم:

در کیف پول های گرم کلیدها در یک برنامه نرم افزاری متصل به اینترنت ذخیره میشه. مثل کیف پول هایی که در موبایل نصب و راه اندازی میشن. این روش آسیب پذیری های بیشتری داره. 

بررسی آینده بیت کوین؛ امکان از بین رفتن بیت کوین

سوالی که گاها افراد تازه وارد در مورد آینده بیت کوین میپرسن اینه که «آیا ممکنه روزی بیت کوین نابود بشه؟»، «امکان از بین رفتن بیت کوین چقدره؟» تا به حال بارها ادعا و یا پیش بینی مرگ بیت کوین توسط رسانه های جریان اصلی، مدیران بانک ها، اقتصاددان ها و افراد دیگه مطرح شده مخصوصا زمانی که بیت کوین شاهد اصلاح قیمته این ادعاها پررنگ تر میشه، ولی فعلا هیچکدوم از این ادعاها محقق نشده. Sebastien Meunier 7 روش (نامحتمل) برای امکان از بین رفتن بیت کوین مطرح کرده که در ادامه به آنها می پردازیم:

• آرماگدون 

یکی از روش هایی که با آن امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره آرماگدون هست. آرماگدون Armageddon در لغت به معنی اتفاقی فاجعه بار و آخرالزمانی هست. اگر اتفاقی مانند قطع تمام منابع برق، اینترنت و وسایل ارتباطی اطلاعات در سراسر کره زمین رخ بده، نودهای بیت کوین قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نخواهند بود. بنابراین سیستم دیگر کاربردی نخواهد داشت.

احتمال این اتفاق شاید نزدیک به صفر باشه. ولی با فرض محال، اگه همچین اتفاقی رخ بده شاید شاهد مرگ ناگهانی بیت کوین باشیم.

بررسی آینده بیت کوین

• سرکوب هماهنگ دولت ها

یکی دیگه از روش هایی که با آن امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره سرکوب همزمان این شبکه توسط دولت های مختلفه. به علت طبیعت غیرمتمرکز بیت کوین دولت ها و یا هر نهاد متمرکزی به تنهایی نمی تونه بیت کوین رو از کار بندازه، اما در حوزه اختیارات خودشون میتونن محدود و یا کنترلش کنن. برای مثال، می‌تونن حساب‌ های بانکی صرافی ها و یا شرکت ‌های خدمات فعال در این حوزه رو مسدود کنن و یا به هر نوع بیزینس مرتبط با این حوزه مجوز فعالیت ندن.

• هک بیت کوین

مبحث بعدی در مورد آینده بیت کوین چیست؟ این هستش که امکان از بین رفتن بیت کوین با حمله به شبکه اون هم وجود داره. حملات و هک های متعددی میتونه در حول بیت کوین انجام بشه از جمله حمله 51 درصدی 51% Attack، حملات نرم افزار های روی پروتکل، حملات فینی Finney Attacks، حمله دیداس Ddos، حمله سیبیل Sybil Attack. جدی ترین اونها حمله 51 درصدی هست. جدی بودن این حمله به معنای محتمل بودنش نیست، به این معنیه که در صورت وقوع میتونه باعث نابودی کل پروتکل بیت کوین بشه.

اینده بیت کوین چیست؟

همچنین یکی از حملات رایج هک نرم افزارهای روی پروتکل است. هک صرافی ها نمونه بارز این نوع از حملاته. هک شدن یک یا چند صرافی و سرقت بیت کوین ها، میتونه باعث کاهش محسوس قیمت بیت کوین هر چند به صورت موقتی بشه. در مقاله ای با عنوان امنیت در ارزهای دیجیتال به صورت کامل همه این حملات، احتمال وقوع و تبعاتشون رو بررسی کردیم.

آینده بلاکچین چیست؟ کاربردهای بلاک چین در آینده

یکی از اصلی ترین کاربردهای بلاک چین ظهور کریپتوکارنسی ها بر بستر این تکنولوژی هست و آینده بیت کوین می تونه به بلاکچین هم مربوط باشه. با این حال، کاربرد این اختراع بشری به رمزارزها خلاصه نمیشه. در ادامه مطلب به چند مورد از کاربردهای بلاک چین که همه کسب و کارها از هر نوعی می تونن ازش بهره ببرن اشاره میکنیم:

اینده بلاکچین

• پرداخت های بین المللی

یکی از مهمترین کاربردهای بلاک چین در آینده پرداخت های بین المللی با این فناوری هست. به طور سنتی، انتقال پول هم کند و هم پر هزینه بوده است، مخصوصا اگر بین المللی بوده باشه. یکی از دلایل این موضوع هم دخیل بودن ارزهای مختلف هست که این امر مستلزم درگیر شدن بانک های متفاوت در موقعیت های مختلف قبل از دریافت پول توسط شخص گیرنده هست. هر چند برخی خدمات این فرایند رو با سرعت بیشتری تسهیل میکنن ولی معمولا پرهزینه هستن.

تکنولوژی بلاک چین، پتانسیل این رو داره که جایگزین سریع تر و کم هزینه تری برای روش های پرداخت فرامرزی سنتی فراهم کنه. در حالیکه روش های ارسال معمول ممکنه هزینه هایی در حد 20 درصد مبلغ انتقال داشته باشه، شما با پرداخت از طریق بلاک چین با متحمل شدن صرفا کسری از این درصد، از امکان انتقال های به موقع، سریع و راحت بهره مند می شین.

• قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند یا اسمارت کانترکت ها یکی از کاربردهای بلاک چین در آینده هست که پتانسیل تاثیرگذاری بالایی داره. Smart Contract ها در واقع برنامه های کامپیوتری هستن که قادر هستن تمام جنبه های یک توافق سنتی رو دربربگیرن، از تسهیلگری گرفته تا اجرا. زمانی که شرایط قرارداد محقق شد، مفاد توافق قابلیت اجرای خودکار داره. موافقان اسمارت کانترکت ها اعتقاد دارن این ابزار میتونه جایگزین امن تر و اتوماتیک تری برای قراردادهای سنتی باشه. از ویژگی های دیگه قراردادهای هوشمند سریع تر و آسون تر بودن این روش هست.

قراردادهای هوشمند

تجربه DAO یا Decentralized Autonomous Organization هشداری است به سرمایه گذاران که اسمارت کانترکت ها هم ممکنه خلاهای خودش رو داشته باشه. DAO سازمانی بود که گروهی از توسعه دهندگان برای خودکارسازی تصمیمات و تسهیل تراکنش های ارزهای دیجیتال ایجاد کردن. ولی در سال 2016 به خاطر باگ هایی در برنامه نویسی این قرارداد هوشمند، هکرها تونستند 3.6 میلیون اتر رو به سرقت ببرن. بعد از این رخداد صرافی های ارز دیجیتال، توکن این پروژه رو از فهرست توکن های مورد پشتیبانی خودشون دی لیست و حذف کردن. با این وجود، قراردادهای هوشمند یکی از هیجان انگیزترین کاربردهای بلاک چین در آینده خواهد بود که می تونه این تکنولوژی رو به سایر حوزه ها غیر از ارزهای دیجیتال بسط بده.

• مدیریت اطلاعات آنلاین

مدیریت اطلاعات آنلاین از کاربردهای بلاک چین در آینده محسوب میشه. یکی از نتایج مشکل ساز عصر اینترنت ایمنی هویت و اطلاعات شخصی بوده است. همونطور که افراد و سازمان هایی هستن که در حفظ هویت آنلاین خودشون و ایمن سازی اطلاعات خصوصی دقت دارن، همیشه بازیگران مخربی نیز بوده اند که به دنبال سرقت و سو استفاده از این اطلاعات هستن. تکنولوژی بلاک چین نشون داده این امکان رو داره نحوه مدیریت آنلاین اطلاعات و هویت رو متحول کنه.

بلاک چین به لطف فرایندهای اعتبارسنجی که توسط همه اعضای شبکه بلاک چینی انجام میشه، سطح بالایی از امنیت رو ارائه میده. در تجربه ارزهای دیجیتال، این اعتبارسنجی برای تایید بلاک های تراکنش ها قبل از اضافه شدنشون به بلاک چین کاربرد داره. این مکانیزیم به راحتی می تونه در سایر رویه های اعتبارسنجی از جمله اعتبارسنجی هویت پیاده سازی بشه.

جمع بندی و نتیجه گیری:

در مورد آینده بیت کوین چیست؟ در این مقاله بطور مفصل صحبت کردیم. در ابتدای این مقاله به مکانیزم مدیریت بیت کوین اشاره شد. در این قسمت عناصر اکوسیستم بیت کوین را برشمردیم و هرکدام را توضی دادیم، این عناصر عبارتند از: بلاک چین، بلاک، استخراج، سختی شبکه، هاوینگ، کیف پول، کلیدها و تراکنش های بیت کوین. در قسمت بعدی به روش های از بین رفتن بیت کوین پرداخته شد. در این قسمت از مقاله 7 روش هر چند نامحتل که امکان از بین رفتن بیت کوین وجود داره عنوان شد که عبارتند از: آرماگدون، باگ حیاتی، فورک های بی دلیل، سرکوب هماهنگ دولت ها، هک بیت کوین، ظهور رمزارز بهتر از بیت کوین و عدم تقاضا از سوی مردم.

 

نظرات کاربران در مورد آینده بیت کوین چیست؟ (بررسی امکان از بین رفتن بیت کوین)
  • واقعا مقاله کاملی بود و همه جنبه های مختلف بیت کوین رو بررسی کرده بود. به نظرتون ممکنه که یه روزی بیت کوین جای سیستم های بانکی رو بگیره و به یه ارز مرجع برای تراکنش های بین المللی و تجاری تبدیل بشه؟

    به نظر من خریدن بیت کوین میتونه سرمایه گذاری خیلی بهتری نسبت به بیمه عمر باشه. ممنون از مقاله ای که نوشتین، اطلاعات کامل و روشنی رودر مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال نوشته بودین.

سوال امنیتی :3+57 = ?