ارز دیجیتال میکر چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال MKR)

1401/06/28
ارز دیجیتال میکر چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال MKR)

در مقاله ارز دیجیتال Maker چیست؟ قصد داریم تا شما رو با ارز دیجیتال میکر آشنا کنیم. همچنین در این مقاله به بررسی آینده میکر و کیف پول های ارز دیجیتال MKR می پردازیم. ولی بهتره قبل از اینکه به معرفی این ارز بپردازیم، مروری بر ارزهای دیجیتال داشته باشیم.ارزهای دیجیتال، دارایی های الکترونیکی محسوب میشن که فقط به صورت دیجیتال وجود دارن و تنها به همین شکل نیز نگهداری و منتقل میشن. در ارزهای دیجیتال از رمزنگاری برای انتقال استفاده میشه که غیر قابل پیگیری و همین طور هک نشدنی هستن.

ارز دیجیتال کنترل نشده یا همون رمزنگاری شده، غیر متمرکز هستن و قوانین اون به وسیله اکثریت اجتماع استفاده کننده ها از شبکه تعیین میشه و در انحصار دولت یا افراد خاصی نیست. همچنین کریپتوکارنسی نیز خود در دو دسته توکن و کوین جای می گیرن. توکن ها بلاک چین اختصاصی ندارن و بر مبنای بلاک چین دیگه ای به وجود میان. ولی کوین ها دارای بلاک چین اختصاصی هستن. به هر صورت منظور از کوین و توکن ارز دیجیتال هست و هر کریپتوکارنسی، کوین یا توکن، در واقع فقط یک رشته کد هست که روی بلاک چین تعریف میشه.

در این میان شاید اسم ارز دیجیتال میکر رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی راجب این ارز دیجیتال به دست بیارین. در مقاله ارز دیجیتال میکر چیست؟ به بررسی ارز دیجیتال میکر، آینده Maker و کیف پول های ارز دیجیتال MKR می پردازیم.

ارز دیجیتال میکر چیست؟

در پاسخ به سوال ارز دیجیتال میکر چیست؟ می تونیم این پاسخ رو بدیم که میکر با نماد اختصاری MKR یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 2.09 میلیارد دلار و سهم 0.10 درصدی از کل بازار، در رتبه 58 بازار کریپتوکارنسی ها قرار داره. همچنین یکی از بزرگترین برنامه های غیر متمرکز Dapps در بلاک چین اتریوم، پروتکل میکر هست که توسط گروهی متفاوت از توسعه دهنده ها طراحی شده و توسط MakerDAO اداره میشه. علاوه بر این، پروتکل Maker که ابتدا در سال 2015 طراحی شده بود و به طور کامل در دسامبر 2017 راه اندازی شد، پروژه ای هست که وظیفه اون راه اندازی سیستم DAI هست.

ارز دیجیتال میکر چیست؟پروتکل Maker یکی از اولین پروژه ها در صنعت مالی غیر متمرکز DeFi هست، صنعتی که به دنبال ایجاد محصولات مالی غیر متمرکز بر روی بلاک چین های مبتنی بر قراردادهای هوشمند مثل اتریوم هست. همچنین اولین و مهم ترین چیزی که باید در مورد ارز دیجیتال میکر درک کرد، این هست که از لحاظ ماهیتی، مالی هست و کل مجموعه متوازن و دقیق عملکردی که بر اساس اون ارز دیجیتال میکر طراحی شده و هدف اون پیوند دادن ایده لوریج از بازارهای متمرکز به بازارهای غیر متمرکز هست.

ارز دیجیتال میکر که با نماد اختصاصی MKR شناخته میشه، دارای نوعی استیبل کوین هم هست که DAI نام داره. استیبل کوین ها به یک عضو اصلی و مهم در ارزهای رمزنگاری شده تبدیل شدن چون که به عنوان یک جفت پایه شناور برای اکثر دارایی های افراد عمل می کنن.

بنیانگذاران ارز دیجیتال میکر:

بنیانگذاران ارز دیجیتال میکر

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال MKR چیست؟ به معرفی بنیانگذاران ارز دیجیتال میکر می پردازیم. رون کریستنسن(Rune Christensen)، مدیر اجرایی و بنیانگذار اکوسیستم MakerDAO هست. MakerDAO معرفی کننده DAI اولین استیبل کوین جهان در ساختار بلاک چین اتریوم هست که از طریق سیستم قراردادهای هوشمند و به منظور پاسخگویی به پویایی بازار و کنترل نوسانات طراحی شده.

همچنین کریستنسن یک کارآفرین دانمارکی هست و در رشته بیوشیمی از دانشگاه کپنهاگن فارغ التحصیل شد و در مدرسه تجارت کپنهاگن در رشته تجارت بین الملل تحصیل کرده. علاوه بر این، کریستنسن قبل از پروتکل MakerDAO، شرکت استخدام بین المللی Try China رو تاسیس و مدیریت می کرد.

هدف از ارز دیجیتال میکر:

پروتکل Maker در اصل نوعی DAO و یا یک سازمان مستقل غیر متمرکز ساختار یافته هست. یعنی اگرچه یک تیم اصلی طراح و پشتیبان وجود داره، تصمیم گیری در نهایت در دستان جامعه هست و به همین دلیل ارز دیجیتال میکر به طور همزمان به بزرگترین تیم در اکوسیستم DeFi تبدیل شده. همچنین در حال حاضر هم این مجموعه توسط بنیانگذار پروژه، رون کریستنسن، مدیر، اندی میلنیوس مدیریت اجرایی و استیون بکر ریاست شرکت هدایت میشه. علاوه بر این، سه چهره شناخته شده، اکوسیستم MakerDAO در حال حاضر دارای تیمی متشکل از 19 رهبر، 4 توسعه دهنده کسب و کار و 6 مدیر بخش هست.

نحوه کار پروتکل Maker:

پروتکل میکر قصد داره تا به دارندگان ارز دیجیتال این امکان رو بده تا از دارایی های خودشون استفاده بهینه کنن و اگه مایل باشن، دسترسی اون ها به بازار رو افزایش بدن. به این ترتیب افراد به راحتی می تونن اتریوم خودشون رو به یک CDP واریز کنن. به عنوان مثال برای خرید اتریوم بیشتر استفاده کنن. با این وجود سوالاتی در مورد ثبات DAI بدون پشتیبانی با دلار فیزیکی وجود داره و همچنین سوالاتی مثل این که چگونه این ارز به حرکت های غیر عادی در روند کریپتو پاسخ میده و نقش عظیم تری در پروتکل Maker در سیستم مطرح هست.

نحوه کار پروتکل Maker

پروتکل میکر، سیستم DAI جدید رو از طریق قراردادهای هوشمند معروف به Maker Vault ایجاد می کنه. این قراردادها رو میشه از طریق رابطه ای کاربری و برنامه های مختلف وب ایجاد نمود که اساسا به عنوان پورتال دسترسی به شبکه عمل می کنن. به این ترتیب هنگامی که یک کاربر تصمیم می گیره رمزنگاری وثیقه خودش رو از طریق قرارداد هوشمند بازیابی کنه، ابتدا باید هزینه Dai تولید شده خودش رو به همراه هزینه ثبت، پرداخت بکنه.

پروتکل میکر، عملکردی شبیه به بانک رو داره. در واقع پروتکل Maker وامی رو فراهم کرده و سود وام و پس انداز رو که در توکن بومی اون یعنی DAI انجام میشه، شارژ می کنه. اساسا در امور مالی سنتی، این خدمات فقط بعد از تحقق چندین مورد سخت گیرانه مثل تهیه وثیقه کافی و امتیازات اعتباری قدرتمند ارائه میشن و اما در حال حاضر و با وجود پروتکل میکر، کاربران تنها نیاز به ارائه وثیقه ای در قالب ارزهای دیجیتال دارن.

ویژگی های ارز دیجیتال MKR:

هر ارز دیجیتال دارای برخی از ویژگی هایی هست که اون رو منحصر به فرد می کنه و باعث میشه تا سرمایه گذارن، به این ارز دیجیتال روی بیارن. به این منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال MKR چیست؟ به بررسی ویژگی های ارز دیجیتال MKR می پردازیم. پروتکل میکر بر اساس شبکه اتریوم گسترش پیدا کرده.

در حقیقت بلاک چین اتریوم شهرت خودش رو مدیون اکوسیستمی هست که در راستای قراردادهای هوشمند ایجاد شده.توکن ERC20 که مبتنی بر شبکه بلاک چین اتریوم هست نیز از توکن MKR پشتیبانی میکنه.این توکن قابل استخراج نیست ولی تونسته نوسانات قیمتی بازار رو کاهش یده.

ویژگی های ارز دیجیتال MKR

همچنین ارز دیجیتال MKR، غالبا برای پرداخت در پروتکل میکر مورد استفاده قرار می گیره و نقش وثیقه رو در کل این اکوسیستم ایفا می کنه. علاوه بر این، سیستم رای گیری پروتکل Maker نیز به دارندگان توکن MKR حق رای رو اعطا می کنه و دارندگان این توکن تشویق میشن تا به نفع بهبود عملکرد کلی پروتکل میکر رای بدن. در واقع هدف از چنین فرآیندی، پدید اومدن ساختاری دموکراتیک و غیر متمرکز در پروتکل میکر هست.

ارز دیجیتال Maker به استیبل کوین جفت خودش کمک می کنه تا ارزش 1 دلاری خودش رو حفظ کنه. به این ترتیب در واکنش به نوسان قیمت دای و برای حفظ ارزش معادل 1 دلاری اون، ارز دیجیتال Maker ساخته و نابود میشه. همچننین پروتکل میکر که بیشتر با عنوان MakerDAO شناخته میشد، پروتکل و چارچوب مدیریتی برای دای و همچنین میکر محسوب میشه.

مزایای توکن میکر چیست؟

مزایای توکن میکر چیست

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال MKR چیست؟ به بررسی مزایای ارز دیجیتال میکر می پردازیم. همونطور که گفتیم، توکن میکر، با علامت اختصاری MKR یک توکن کاربردی برای پروتکل میکر هست که روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده. همچنین این توکن مزایای زیر رو داره:

 

• برخلاف سایر سیستم های رمزنگاری شده، پروتکل میکر یک سیاست دو توکنه داره که شامل DAI و MKR هست که هر دو توکن مبتنی بر شبکه ERC20 هستن.

• ارز دیجیتال MKR شهرت خودش رو با استفاده از قراردادهای هوشمند CDP و توکن MKR مدیون هست که قیمت توکن DAI رو در یک دلار آمریکا ثابت نگه می داره.

• پروتکل میکر، یک پلتفرم غیر متمرکز با تمرکز بر صرافی های غیر متمرکز هست که توسط بسیاری از صرافی های مشهور در سرتاسر جهان پشتیبانی میشه.

• دارندگان توکن MKR در پروتکل Maker حق رای دارن، همچنین با دارندگان توکن MKR به عنوان خریداران توکن DAI برخورد میشه.

• توکن DAI ابزاری ضروری در همکاری و پیوند دادن پروژه های مختلف با یکدیگه و همچنین افزایش سود و منفعت مشتریان محسوب میشه.

• اکوسیستم MakerDAO نیز پروژه ای بلند پروازانه ای هست که روی ایجاد آینده ای غیر متمرکز برای کوین های رمزنگاری شده تمرکز داره.

بررسی آینده میکر:

یکی از معیارهایی که سرمایه گذاران ارز دیجیتال بهش می پردازن، تحلیل و پیش بینی قیمت و آینده MKR هست. به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال MKR چیست؟ به تحلیل و بررسی قیمت و اینده میکر می پردازیم. دیدگاه ارز دیجیتال میکر در زمینه یک کوین دارای ارزش ثابت کاملا غیر متمرکز برای نسل آینده ایده های تراکنشی ساخته شده بر روی بلاک چین حیاتی هست. باید برای پیش بینی قیمت و اینده میکر، فاکتورها و عوامل مختلفی رو زیر نظر بگیرن. وضعیت اقتصادی کشورها، اخبارها و رسانه های اجتماعی، افزایش یا کاهش تقاضا و... نمونه هایی از فاکتورهایی هستن که تاثیر مثبت و منفی در قیمت و آینده میکر می ذارن.

اینده میکر

سرمایه گذاری در این ارز خیلی متفاوته. یک سرمایه گذار ارز دیجیتال Maker ممکنه ایمان داشته باشه که آینده میکر در آینده درخشان میشه. این در حالی هست که ارز دیجیتال میکر با جنبش DeFi مرتبط هست و موفقیت و درخشانی آینده MKR در حالت کلی به موفقیت رمزنگاری بستگی داره.یعنی اگه مثلا تقاضای زیادی برای وام های ارز رمزنگاری شده وجود داشته باشه، قیمت و آینده MKR درخشان میشه.

البته باید توجه کرد که ارزهای دیجیتال دائما در حال تغییر قیمت هستن و قیمت ها همواره جا به جا میشن و ارز دیجیتال میکر نیز از این قائده پیروی می کنه. همچنین برنامه ای که پروتکل میکر برای آینده داره این هست که، اپلیکیشن های Maker و DAI رو ارائه بده که شرایطی رو فراهم می کنن که بشه از دارایی های واقعی به عنوان وثیقه برای اخذ دارایی های توکن استفاده کرد. علاوه بر این، ارز دیجیتال میکر با هدف ایجاد ثبات و عدم بروز کاهش و افزایش قیمت شدید در بازار به وجود اومده.

کیف پول های ارز دیجیتال MKR:

بعد از به دست آوردن اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال میکر و تحلیل آینده MKR، احتمالا قصد سرمایه گذاری و خرید میکر رو داشته باشین. ولی بهتره قبل از اینکه اقدام به خرید کنین، با کیف پول های ارز دیجیتال میکرآشنا بشین. ما به این جهت در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال MKR چیست؟ شما رو با کیف پول های ارز دیجیتال میکرآشنا کنیم. با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران زیادی وارد عرصه بازار شدن و یکی از چالش هایی که باهاش روبرو هستن، انتخاب کیف پول مناسب برای نگهداری از ارزهای خودشون هست.

کیف پول های ارز دیجیتال MKR

در مورد کیف پول های ارز دیجیتال میکر نیز، بایستی کیف پولی رو انتخاب کرد که سطح امنیتی بالایی داشته باشه. همچنین باید این والت از توکن های MKR و DAI پشتیبانی کنه. دقت کنین که 2 توکن اسم برده شده، توکن های پروتکل میکر هستن و از اونجایی که توکن هایی با استاندارد ERC20 هستن، میشه اون ها رو در کیف پول های مختلفی ذخیره کرد. در حقیقت کیف پول های مناسب برای توکن های این رمز ارز، کیف پول هایی هستن که از توکن های ERC20 پشتیبانی می کنن و از جمله برترین کیف پول های موجود برای نگهداری از ارز دیجیتال میکر می تونیم به مواردی همچون لجر، تراست ولت، متامسک و... اشاره کرد.

دقت کنین که کیف پول های مذکور، همگی از برترین والت های ارز دیجیتال موجود برای ذخیره توکن های ایجاد شده بر بستر بلاک چین اتریوم هستن. از طرفی همه این والت ها رو می تونین بر روی گوشی تلفن همراه خودتون نیز نصب کنین. ولی به طور کلی کیف پول هایی که از اون ها میشه برای ذخیره توکن های پروتکل میکر استفاده کنین، به دو دسته کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم میشن. والت های سخت افزاری سطح امنیتی بالایی دارن و برای افرادی مناسب هستن که تعداد زیادی ارز میکر دارن.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust Wallet):

یکی از کیف پول های ارز دیجیتال میکر، والت نرم افزاری تراست ولت هست. Trust Wallet نوعی کیف پول نرم افزاری هست که امکان ذخیره یک یا چندین نوع ارز دیجیتال رو فراهم می کنه. ظاهر این والت سادس و رابط کاربری مناسبی داره. همچنین در سال 2018 صرافی بایننس، امتیاز تراست ولت رو خرید و در حال حاضر تراست ولت زیرمجموعه این صرافی هست. علاوه بر این، Trust Wallet یک کیف پول غیر متمرکز هست. بنابراین برای استفاده از اون مثل کیف بلاک چین احراز هویت لازم نیست. به این ترتیب شما می تونین با دریافت کلمات بازیابی یک کیف پول جدید بسازین.

Trust Wallet

کیف پول تراست ولت روی موبایل شما ذخیره میشه و هیچ راه دسترسی بهش به غیر از تلفن همراه شما وجود نداره. برای مثال شما نمی تونین تراست ولت خودتون رو با ایمیل بازیابی کنین. بنابراین باید از کیف خودتون نسخه پشتیبان تهیه کنین تا اگه زمانی به هر دلیل مثل شکستگی یا سرقت موبایل خود، تراست ولتتون رو از دست ندین. در غیر این صورت، اگه به هر دلیلی دسترسی شما به کیف پول از بین بره، با هیچ روش دیگه ای نمی تونین دوباره وارد کیف پول خودتون بشین. تهیه نسخه پشتیبان به معنی یادداشت 12 کلمه بازیابی هست که در زمان نصب کیف پول به شما نمایش داده میشه. مقاله آموزش نصب و استفاده از تراست ولت در سایت ایران بایننس وجود داره و می تونین در صورت لزوم اون رو مطالعه کنین.

کیف پول نرم افزاری متامسک (MetaMask):

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال MKR، والت نرم افزاری متامسک هست. MetaMask یک افزونه مرورگر هست که همه اون رو به عنوان کیف پول اتریوم می شناسن. این افزونه به روی سیستم ها نصب میشه و این امکان رو به کاربران میده تا اتریوم و سایر توکن های فعال در شبکه ERC20 رو ذخیره کنن تا بتونن تراکنش ههای مورد نیاز خودشون رو انجام بدن. همچنین با استفاده از متامسک کاربران می تونن کوین های خودشون رو سپرده گذاری کنن، در بازار خرج کنن و با اتصال به Dapp های مبتنی بر اتریوم، اون ها رو در صرافی های غیر متمرکز معامله کنن.

MetaMask

شاید در نگاه اول، فرآیند شروع به کار با متامسک پیچیده به نظر برسه، ولی باید بدونین که این والت یکی از ساده ترین کیف پول های اتریوم هست، چون میشه اون رو در کمترین زمان ممکن راه اندازی کرد. همچنین این والت به دلیل سادگی که داره به کاربران این امکان رو میده تا به جای مدیریت کلیدهای خصوصی، فقط باید مجموع ای از کلمات رو بدونن و تراکنش ها از اون ها تایید و امضا میشه. متامسک نیز همانند تراست ولت، عبارت 12 کلمه ای بازایابی میده تا کاربران بتونن از کیف پول خودشون نسخه پشتیبان تهیه کنند.

کیف پول سخت افزاری لجر(Ledger):

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال MKR، والت سخت افزاری لجر هست. Ledger از جمله کیف پول های مشهور، معتبر و معروف در بازار هست که در سال 2014 توسط یک شرکت فرانسوی به بازار معرفی شد و خیلی زود تونست با قابلیت های خوبی که داره، توجه سرمایه گذاران و تریدرها رو به خودش جذب کنه. این والت از جمله از کیف پول های سخت افزاری هست که از نظر ظاهری، شبیه یه فلش کوچییک هست که به خاطرامنیت بالاش خیلی محبوب شده.

Ledger

این کیف پول امنیت بسیار بالایی داره و علاوه بر این که ریسک و خطر هک شدن کیف پول های نرم افزاری رو نداره، حتی در بدبینانه ترین حالت اگه این کیف پول دزدیده بشه نیز به راحتی قابل هک شدن نیست، چون این کیف پول با قرار دادن سیستم رمزی قوی این امکان رو کمتر می کنه. به عبارتی باید برای استفاده از کیف پول لجر پین کد 4 رقمی خودتون رو وارد کنین. این کیف پول یک عبارت بازیابی 24 کلمه ای به شما میده که هرگز نباید اون رو در اختیار کس دیگه ای قرار بدین. این کیف پول به راحتی قابل شکستن یا خراب شدن نیست چون از مواد بسیار محکم و با دوام ساخته شده و ضدزنگ نیز هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال MKR چیست؟ اطلاعاتی در مورد ارز دیجیتال میکر، آینده میکر و کیف پول های ارز دیجیتال MKR برای شما ارائه کنیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال میکر که با نماد اختصاصی MKR شناخته میشه، نوعی استیبل کوین هست که در زمان نوشتن این مقاله در رتبه 58 بازار کریپتوکارنسی قرار داره. همچنین اگه قصد سرمایه گذاری و خرید MKR رو دارین، می تونین از صرافی ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر هست، استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال میکر چیست؟(معرفی کیف پول های ارز دیجیتال MKR)
سوال امنیتی :2+54 = ?