انواع صرافی های P2p و OTC (تفاوت صرافی های P2p و OTC)

1402/04/17


ما سعی می کنیم در مقاله انواع صرافی های P2p و OTC، اطلاعاتی در مورد صرافی های P2p و صرافی های OTC برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های صرافی P2p و ویژگی های صرافی OTC بپردازیم و برخی از انواع صرافی های P2p و OTC رو برای شما معرفی و مورد بررسی قرار بدیم و تفاوت صرافی های P2p و otc رو برای شما توضیح بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین این صرافی ها رو از هم تشخیص بدین.

این روزها یکی از روش های کسب درآمد برای معامله گران و سرمایه گذاران و سایر افراد ورود به بازار ارزهای دیجیتال هست که به دلیل رشدهای قیمتی زیادی که در سال های اخیر داشته، مورد استقبال قرار گرفته و محبوبیت زیادی به دست اورده. 

جالب اینجاست که بدونین افراد زیادی وارد این بازار شدن و به همین منظور صرافی های زیادی به وجود اومدن که هر کدوم از اون ها به دلیل داشتن ویژگی ها و مزایای خاص خودشون مورد استقبال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست اوردن. همچنین صرافی رمز ارز آنلاین رو میشه به صرافی های سنتی که برای خرید و فروش ارزهای فیات مثل دلار و یورو شباهت داره بدیم. به عبارت دیگه یه کاربر به صرافی رمز ارز آنلاین مراجعه می کنه و اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می کنه. اگرچه برخی از انواع صرافی رمز ارز خدمات فروش حضوری نیز دارن، ولی فعالیت کلی اون ها به صورت انلاین هست که اون ها رو میشه به صورت کلی به دو دسته بندی صرافی های P2p و OTC تشبیه کرد.

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم صرافی های P2p و OTC رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله انواع صرافی های P2p و OTC، اطلاعاتی در مورد این صرافی ها برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های صرافی P2p بپردازیم و انواع صرافی های P2p و OTC رو برای شما معرفی می کنیم. همچنین شما می تونین برای داشتن اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله بهترین صرافی های خارجی رو هم مطالعه کنین.

صرافی P2p چیست؟

صرافی P2p چیست

ما می تونیم در پاسخ به سوال صرافی P2p چیست؟ این جواب رو بدیم که صرافی P2p نوعی پلتفرم غیر متمرکز هست که به کاربران این امکان رو میده تا ارزهای دیجیتال خودشون رو از یه حساب به حساب دیگه انتقال بدن، بدون اینکه به سازمان و موسسه ای مراجعه کنند. به عبارت دیگه شما نیز می تونین با استفاده از صرافی های P2p ارزهای دیجیتال خودتون رو بدون نیاز به واسطه به بقیه افراد انتقال بدین.

همچنین صرافی P2p به دلیل داشتن پلتفرم غیر متمرکز سطح امنیتی بالایی داره و همین موضوع باعث میشه تا امنیت معاملات ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کنه و مورد استقبال معامله گران و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره.

جالب اینجاست که بدونین صرافی های P2p نوعی پلتفرم مبتنی بر نرم افزار غیر متمرکز هستن که به کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال یا معامله گران این امکان رو میده تا هرگونه شخص ثالث رو حذف کرده و معاملات خودشون رو به راحتی و بدون نیاز به واسطه انجام بدن و ارزهای دیجیتال خودشون رو با هم دیگه مبادله کنند. به عبارت دیگه تراکنش ها در این صرافی به صورت معاملات نظیر به نظیر هست و این معاملات زمانی انجام میشن که دو نفر برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال با هم ارتباط داشته باشن. نکته قابل توجه این هست که اکثر پلتفرم های P2p این امکان رو به شما میدن تا بدون نیاز به احراز هویت ارزهای دیجیتال خودتون رو دریافت یا ارسال کنین.

بهتره مثالی از معاملات صرافی های P2p برای شما بزنیم تا بتونین با کارایی این پلتفرم آشنایی بیشتری داشته باشین. تصور کنین شما می خواهین بیت کوین خودتون رو بفروشین و فرد دیگه دوست داره تا بیت کوین بخره. در صورتی که بستری وجود داشته باشه که شما رو به خریدار متصل کنه، به این بستر P2p گفته میشه. نحوه کار این صرافی ها همانند املاک هاست که خریداران و فروشنده ها رو به هم متصل می کنه و کارمزد یا کمیسیون دریافت می کنه.

ویژگی های صرافی P2p چیست؟

ویژگی های صرافی P2p

همونطور که در ابتدای مثال نیز گفتیم، امروزه صرافی ها و پلتفرم های ارز دیجیتال زیادی به وجود اومدن که هر کدوم ویژگی ها و خصوصیات خاص خودشون رو دارن که مورد استقبال قرار می گیرن. به همین منظور ما قصد داریم در این قسمت از مقاله انواع صرافی های P2p و OTC، به بررسی ویژگی های صرافی P2p بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• غیر متمرکز بودن

یکی از ویژگی های صرافی P2p که باعث شده تا مورد استقبال معامله گران و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره، غیر متمرکز بودن اون هست. بهتره بدونین صرافی های P2p این امکان رو به شما میدن تا بتونین ارزهای دیجیتال خودتون رو بدون نیاز به واسطه و بدون مراجعه به سازمان یا موسسه ای دریافت یا ارسال کنین. همین موضوع باعث میشه تا مبادله های شما نظیر به نظیر انجام بشه.

• امنیت بالا

یکی دیگه از ویژگی های صرافی P2p سطح امنیت این پلتفرم هاست. جالب اینجاست که بدونین اکسچنج های رمزارزی P2p از اونجایی که به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنن، سطح امنیت بالایی دارن و معاملات ارز دیجیتالی شما به صورت امن انجام میشه.

• اوردر گذاری

یکی دیگه از ویژگی های صرافی P2p، امکان اوردر گذاری یا ثبت سفارش هست. به این ترتیب شما می تونین برای اینکه ارزهای دیجیتال خودتون رو بخرین یا بفروشین، سفارش ایجاد کنین و در قیمت مورد نظرتون معامله انجام بشه. این موضوع نیز باعث میشه تا محبوبیت این صرافی ها بیشتر بشه.

بررسی مزایا و معایب صرافی های P2p:

بررسی مزایا و معایب صرافی های P2p

جالب اینجاست که بدونین صرافی های P2p مزایای زیادی دارن که همین موضوع باعث شده تا برخی از صرافی ها مثل بایننس و کوین بیس و نوبیتکس نیز پلتفرم P2p رو راه اندازی کردن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله انواع صرافی های P2p و OTC، برخی از مزایای صرافی های P2p رو برای شما مورد بررسی قرار بدیم تا با اطلاعاتی در این باره به دست بیارین.

مزایای صرافی های P2p::

• یکی از مزایای صرافی های P2p این هست این امکان به شما داده میشه تا به بازار جهانی ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشین. برای مثال صرافی بایننس در بیش از 180 کشور دنیا قابل دسترسی هست و شما می تونین در عرضه چند دقیقه ارز دیجیتال رو خرید و فروش کنین.

• یکی دیگه از مزایای صرافی های P2p این هست کارمزد معاملات در این پلتفرم ها چیزی در حدود صفر بشه. این موضوع باعث میشه تا خیلی از افراد از این پلتفرم ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

• یکی دیگه از مزایای صرافی های P2p، اختیاری بودن احراز هویت هست. این موضوع نیز باعث شده تا کاربران بدون انجام مراحل احراز هویت اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنند.

معایب صرافی های P2p::

• یکی از معایب صرافی های P2p، سرعت پایین انجام معاملات هست. بهتره بدونین سرعت انجام معاملات در صرافی P2p نسبت به صرافی های سنتی پایین تر هست.

• یکی دیگه از معایب صرافی های P2p، نقدینگی پایین هست. از اونجایی که این پلتفرم ها نوظهور هست، نسبت به صرافی های سنتی نقدینگی کمتری دارن.

چرا صرافی های P2p محبوبیت زیادی دارند؟

چرا صرافی های P2p

همونطور که می دونین با گسترش بازار ارزهای دیجیتال و محبوبیت این پلتفرم ها، پلتفرم ها و صرافی های زیادی به وجود اومدن که هر کدوم به دلیل داشتن خصوصیات خاص خودشون مورد استقبال قرار گرفتن و محبوبیت زیادی به دست اوردن. به این ترتیب شما نیز اگه قصد سرمایه گذاری و خرید ارزهای دیجیتال رو داشته باشین، باید به این صرافی ها مراجعه کنین و معاملات خودتون رو انجام بدین. بنابراین باید ابتدا معتبرترین صرافی رمز ارز آنلاین رو پیدا کنین تا معامله های خودتون رو با سطح امنیت بالا انجام بدین. همچنین اکسچنج های رمزارزی در دو دسته کلی قرار می گیرن که فعالیتشون یا به صورت متمرکز هست و یا به صورت غیر متمرکز.

جالب اینجاست که بدونین اگرچه صرافی P2p به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنه، ولی به دلیل اینکه تونسته توجه کاربران رو به خودش جلب کنه و محبوبیت به دست بیاره، شما می تونین با خیال راحت در این صرافی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کنین.

همچنین شما می تونین در این پلتفرم برای ارزهای دیجیتال قیمت پیشنهاد بدین. به عبارت دیگه صرافی P2p این امکان رو در اختیار مشتریان قرار داده و این مشتریان هستن که قیمت ارزهای دیجیتال رو در این صرافی ها مشخص و تعیین می کنند. با توجه به توضیحاتی که برای شما ارائه کردیم، می تونیم این نتیجه رو بگیریم که صرافی های P2p به دلیل داشتن امکانات زیاد محبوبیت به دست اورده.

نحوه خرید و فروش در پلتفرم P2p چگونه است؟

برای خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال در پلتفرم P2p باید مراحلی طی بشه که از جمله از این مراحل نصب برنامه مربوط به انواع ارزهای دیجیتال هست که بهش کیف پول دیجیتال گفته میشه. به عبارت دیگه نصب این برنامه از اولین و ابتدایی ترین موارد برای خرید و فروش رمز ارزها محسوب میشه. سپس بعد از اینکه ولت خودتون رو تهیه کردین، می تونین به این صرافی ها مراجعه کنین و معاملات خودتون رو انجام بدین.

انواع صرافی های P2p کدامند؟

انواع صرافی های P2p

جالب اینجاست که بدونین معاملات همتا به همتا یا p2p بر اساس نوع فعالیت صرافی ها به دو دسته تقسیم بندی میشن و در این قسمت از مقاله برخی از انواع صرافی های P2p رو برای شما معرفی و مورد بررسی قرار می دیم تا با این صرافی ها اشنایی داشته باشین.

• صرافی P2p بر پایه escrew

یکی از انواع صرافی های P2p، پلتفرم P2p بر پایه escrew هست. نحوه فعالیت این پلتفرم ها همانند بانک هاست. برای مثال فروشنده تبلیغات خودش رو برای فروش ارزهای دیجیتال ثبت می کنه. به این ترتیب اگه شما خریدار هستین، باید تبلیغات رو بررسی کنین و از معتبر بودن این تبلیغات با خبر بشین، قیمت ارزهای دیجیتال رو مورد توجه قرار بدین و بعدا برای انتخاب تبلیغات مورد نیاز خودتون اقدام کنین و درخواست خودتون رو ارسال کنین. سپس فروشنده پیشنهاد یا درخواست شما رو بررسی می کنه و معامله انجام میشه. در این روش خریدار و فروشنده با هم ارتباط برقرار می کنه و ارزهای دیجیتال فروشنده در طی معامله قفل میشه و زمانی که معامله انجام شد رمز ارزها به حساب خریدار واریز میشه.

• صرافی P2p خودکار

یکی دیگه از انواع صرافی های P2p، پلتفرم های خودکار هست. در این نوع از معاملات هم خریدار و هم فروشنده بدون دخالت شخص ثالثی و به صورت مستقیم معامله های خودشون رو انجام میدن. این نوع از معاملات با استفاده از نرم افزارهایی که از قبل برنامه ریزی شدن و بدون دخالت شخص ثالثی اداره میشن انجام میشه و به صورت خودکار خریدار و فروشنده رو به هم وصل می کنه.

صرافی OTC چیست؟

صرافی OTC

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم صرافی های OTC رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این پلتفرم ها به دست بیارین. ما می تونیم در پاسخ به سوال صرافی OTC چیست؟ این جواب رو بدیم که صرافی OTC به معنی پیشخوان هست. به عبارت دیگه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال واسطه ای در کار نیست و خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال می تونه به صورت مستقیم ارزهای دیجیتال رو از صرافی بخره و به صرافی بفروشه. در حالی که در صرافی های معاملاتی افراد با خریداران و فروشنده های دیگه ای مثل خودشون ارتباط دارن و صرافی نقش واسطه یا بنگاهی رو داره که این دو نفر رو به هم وصل می کنه.

جالب اینجاست که بدونین برای فعالیت در صرافی های OTC باید احراز هویت انجام بدین. بنابراین اگه کاربر ایرانی هستین و پاسپورت کشورهای دیگه رو ندارین، کار کردن با صرافی های OTC برای شما سخته و باید با استفاده از روش های دور زدن تحریم ها از این صرافی ها استفاده کنین. نکته قابل توجه این هست که برخی از شرکت های کوچیک بازارهای OTC رو برای کاربران فراهم می کنند که نیازی به احراز هویت نیست و شما می تونین در این صرافی ها فعالیت خودتون رو انجام بدین. همچنین برخی از صرافی های OTC که معاملات مستقیم رو فراهم می کنند، حداقل سرمایه ای برای شروع تعیین می کنند که باید داشته باشین.

همونطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، در معاملات P2p، خریداران و فروشنده ها قیمت رو تعیین می کنند، در حالی که در معاملات OTC صرافی ها و رقابت بازار هستن که قیمت ارزهای دیجیتال رو تعیین می کنند و اغلب برای امن نگه داشتن خود از نوسانات قیمتی، بین قیمت فروش و خریدشون تفاوت ناچیزی در نظر می گیرن. همچنین استفاده از این صرافی ها مزایای زیادی به همراه داره.

مزایای صرافی OTC چیست؟

مزایای صرافی OTC

استفاده از صرافی OTC مزایای زیادی به همراه داره و شما می تونین با استفاده از این پلتفرم ها خرید و فروش مطمئن تری انجام بدین. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله انواع صرافی های P2p و OTC به بررسی مزایای صرافی های OTC بپردازیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین.

• خرید و فروش سریع

یکی از مزایای صرافی های OTC که باعث شده تا محبوبیت زیادی به دست بیاره و مورد استقبال معامله گران و کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال قرار بگیره این هست که شما می تونین در این صرافی ها خرید و فروش سریع تری رو انجام بدین. در صرافی های OTC به این دلیل که صرافی از دارایی و موجودی خودش معامله می کنه، نیازی به معطل موندن کاربر برای تایید سفارش وجود نداره.

• قیمت لحظه ای

یکی دیگه از مزایای صرافی های OTC این هست که شما معامله های خودتون رو با قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال انجام میدین. به عبارت دیگه قیمت در صرافی های OTC مطابق با قیمت جهانی هست و طبق سفارش مشتری قیمت ها تعیین نمیشه و خرید و فروش با قیمت های لحظه ای انجام میشه.

• امنیت

یکی دیگه از مزایای صرافی های OTC، سطح امنیت بالای این پلتفرم هاست. این صرافی ها از اونجایی که ارزهای دیجیتال کاربران رو به کیف پول اون ها واریز می کنه و اون ها رو در ولت خودش نگهداری نمی کنه، سطح امنیت بالایی داره و امنیت دارایی کاربران رو تامین می کنه.

مشکلات صرافی OTC چیست؟

مشکلات صرافی OTC

جالب اینجاست که بدونین همانند سایر صرافی های دیگه باید در این صرافی ها نیز نگران کلاهبردارن و ریسک های تسویه دارایی باشین. بنابراین باید قبل از اینکه وارد صرافی های OTC بشین و معامله های خودتون رو انجام بدین، باید در انتخاب پلتفرم مورد نظر خودتون توجه لازم رو داشته باشین تا بعدا با مشکلی روبرو نشین. همچنین اکثر هک هایی که در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق میفته، دارایی ها از طریق صرافی های OTC نقد میشن، به همین اگه در این مورد تحقیق نکرده باشین، مسئولیت پولشویی این دارایی به عهده شما خواهد بود.

در صرافی های OTC احراز هویت اجباری هست و همین موضوع باعث میشه تا ثبت نام کاربران ایرانی در این پلتفرم ها سخت بشه. همچنین عده ای در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارن که از کاربران می خوان تا در این صرافی ها ثبت نام و احراز هویت انجام بدن و حساب خودشون رو به اون ها اجاره بدن. در این صورت نباید تحت تاثیر ارقام چشمگیر این افراد قرار بگیرن و در دام این افراد قرار نگیرین. همچنین بهتره بدونین کانال های تلگرامی زیادی نیز در ایران فعالیت دارن که این نوع کار رو پیشنهاد میدن.

چه چیزی باعث منحصر به فرد شدن OTC ها می شود؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد صرافی OTC برای شما ارائه کردیم، می تونیم این نتیجه رو بگیریم که این پلتفرم ها مزایای زیادی دارن و همین موضوع باعث میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن. همچنین کاربران در این پلتفرم ها این امکان رو دارن تا از قابلیت های مختلفی مثل سواپ استفاده کنند و ارزهای دیجیتال خودشون رو به همدیگه تبدیل کنند. همچنین یکی دیگه از ویژگی های صرافی OTC، امکان اضافی کردن توکن روی همه شبکه هاست.

انواع صرافی های OTC کدامند؟

انواع صرافی های OTC

جالب اینجاست که بدونین صرافی های OTC به دلیل محبوبیت زیادی که در سال های اخیر در بین کاربران فعال بازار ارزهای دیجیتال و تریدرها به دست اوردن، توسعه پیدا کردن و امروزه صرافی های OTC زیادی در حوزه کریپتوکارنسی ها وجود داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در این قسمت از مقاله انواع صرافی های P2p و OTC برخی از انواع صرافی های OTC رو برای شما معرفی کنیم.

• صرافی بایننس

یکی از انواع صرافی های OTC که به عنوان اولین و بزرگترین صرافی رمز ارز آنلاین در دنیا شناخته میشه، صرافی رمز ارز آنلاین بایننس هست. این صرافی بازار OTC رو برای کاربران فراهم کرده و شما نیز می تونین از این خدمات استفاده کنین. البته باید در این صرافی احراز هویت انجام بدین که به دلیل تحریم های بین المللی این کار برای کاربرانی ایرانی تا حدودی غیر ممکن شده و کار رو سخت می کنه. همچنین بایننس هدف از ایجاد این سرویس خودش رو راحت کردن خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای سرمایه های کلان معرفی کرده.

• صرافی کراکن

یکی دیگه از صرافی های OTC، صرافی رمز ارز آنلاین کراکن هست. در بازار OTC صرافی کراکن امکان استفاده از ارزهای فیات برای روش پرداخت فراهم شده. همچنین همانند صرافی بایننس برای استفاده از این پلتفرم باید احراز هویت انجام بدین و حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از بازار OTC صرافی کراکن چیزی حدود 100 هزار دلار تعیین شده. بنابراین برای اینکه بتونین از بازار OTC صرافی کراکن استفاده کنین، باید حداقل 100.000 دلار داشته باشین.

تفاوت صرافی های P2p و OTC:

تفاوت صرافی های P2p و OTC

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله برای شما ارائه کردیم، اطلاعاتی زیادی در مورد صرافی های OTC و P2p به دست اوردین و با مزایا و معایب هر کدوم اشنا شدین. بهتره بدونین این صرافی ها با وجود شباهت هایی که با هم دارن، تفاوت هایی نیز در این میان دیده میشه که باعث منحصر به فرد شدن هر کدوم از این پلتفرم ها میشه. از جمله از این تفاوت ها می تونیم به فرایند احراز هویت اشاره کنیم. برای اینکه بتونین در صرافی های P2p فعالیت داشته باشین، نیازی به احراز هویت نیست، در حالی که برای فعالیت در صرافی های OTC نیاز هست تا احراز هویت انجام بدین و سپس معامله های خودتون رو انجام بدین.

جالب اینجاست که بدونین معاملات در صرافی های P2p به صورت همتا به همتا بین خریدارن و فروشنده ها انجام میشه. به عبارت دیگه شما در این روش از معاملات با خود فروشنده یا خریدار ارتباط دارین و هیچ شخص ثالثی در معامله های شما دخالتی نداره. در حالی که معاملات در صرافی های OTC به صورت مستقیم با صرافی انجام میشه. همچنین میزان نقدینگی در صرافی های P2p کمتر از نقدینگی صرافی های OTC هست. به این ترتیب شما می تونین معامله های خودتون رو بدون اتلاف وقت در صرافی های OTC انجام بدین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی می کنیم در مقاله انواع صرافی های P2p و OTC، اطلاعاتی در مورد صرافی های OTC و P2p برای شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های این صرافی بپردازیم و مزایا و معایب هر کدوم رو برای شما توصیه بدیم تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشین و بتونین بهترین تصمیم رو برای کار با اون ها بگیرین. همونطور که گفتیم، با گسترش بازار ارزهای دیجیتال پلتفرم های مختلفی به وجود اومدن که هر کدوم ویژگی ها و مزایای خاص خودشون رو دارن و برای اینکه بتونین معامله های خوبی داشته باشین، باید ابتدا در مورد هر کدوم از اون تحقیقات لازم رو انجام بدین.


نظرات کاربران در مورد انواع صرافی های P2p و OTC (تفاوت صرافی های P2p و OTC)
  • مطالب بسیار خوب و عالی نگاشته شده است. از زحمات شما تشکر می کنم فقط کاش تفاوت ها در یک جدول روبروی هم به صورت مقایسه ای می نوشتید. از لحاظ نگارش هم ، خیلی عامیانه است

سوال امنیتی :9+54 = ?