انواع مختلف ترید ارزهای دیجیتال

1401/06/09

 


انواع مختلف ترید ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال فقط مختص هولد کردن و نگهداری این ارز ها نیست و روش های گوناگونی برای کسب درآمد در این حوزه نیز فراهم شده. یکی از این روش ها، ترید کردن ارز های دیجیتال هستش؛ ترید به معنای خرید و فروش یک کالا یا ارز به جهت کسب سود میباشد.

ترید کردن روش های گوناگونی داره که افراد با توجه به خصوصیات و استراتژی خودشون تصمیم به ترید کردن میکنن. اما بدون آگاهی و دانش نمیتونین در ترید کردن و معامله گری موفق شین. ما در این مقاله به شما انواع مختلف ترید ارز های دیجیتال رو بیان میکنیم و همچنین به بهترین زمان برای ترید کردن میپردازیم تا شما با انتخاب درست از نحوه ترید، بتونین تشخیص بدین که سرمایه گذاری در بازار ارز های دیجیتال بهتر است یا ترید بتونین در این بازار کسب درامد بکنین.

ترید و تریدر چست؟

ترید و تریدر چست

قبل از اینکه به موضوع انواع مختلف ترید ارزهای دیجیتال بپردازیم، باید واژه ترید و تریدر رو درک کنیم. واژه ترید به معنای تجارت و خرید و فروش کالا و سایر محصولات بین دو طرف هستش. ترید یا تجارت در اقتصاد، بین تولید کننده و مصرف کننده شکل میگیره و در سطح جهانی به کشور ها اجازه میده تا خدمات خودشونو گسترش بدن. معمولا ترید در بازار های جهانی مانند بورس، فارکس و ارز های دیجیتال رایج تر هست و افراد در این بازار ها بیشتر با این واژه آشنا هستن.

مفهوم تجارت در دو بخش تعریف میشه:

1. معمولا تجارت به مبادله کالا و خدمات در ازای دریافت پول هست

2. تجارت ممکنه توسط یک کشور به کشور های دیگه به صورت بین المللی صورت بگیره

تریدر (trader) کیست؟

اگه بخوایم واژه تریدر رو به زبان ساده توضیح بدیم، تریدر به کسی گفته میشه که به خرید و فروش در بازار های مالی مانند طلا، بورس، فارکس و ارز های دیجیتال میپردازه و از این راه سود کسب میکنه. یکی از تفاوت های اصلی تریدر و هولدر اینه که هولدر با توجه به تحلیلی که در مورد ارز های دیجیتال انجام میده چندین ارز مختلف رو خریداری میکنه و اون دارایی رو به نگهداری یا به اصطلاح هودل میکنه. به عبارتی یک هولدر اهمیتی به نوسانات بازار نمیکنه. اما در سمت مقابل تریدر کسی هست که با توجه به استراتژی و تحلیل های تکنیکالی که روی نمودار انجام میده، در قیمت های مناسب خریداری میکنه و در قیمت های بالا اونو میفروشه.

تریدر ها ممکنه استراتژی های مختلفی رو برای مدت زمان نگهداری داراییشون در نظر بگیرن؛ برای مثال کسانی که وقت و تایم بیشتری رو میتونن تحلیل کنن و شغلشون تریدری هست، تایم فریم های کوچک تری رو برای ترید کردن انتخاب میکنن و بیشتر اوقاتشون رو به ترید اختصاص میدن.

انواع مختلف ترید در ارزهای دیجیتال

1. Scalping

اسکالپینگ

اسکالپینگ یک استراتژی معاملاتی کوتاه مدت هست که در این روش، معامله گران باید بدون اینکه زمان زیادی برای تصمیم گیری صرف کنن، وارد معامله بشن. اسکالپرها زمانی وارد عمل میشن که علاقه به یک دارایی خاص با حجم بالا و نقدینگی خوب شکل بگیره. برخلاف رویدادهایی که در یک دوره طولانی‌تر انجام میشه، معامله‌گران اسکالپ به شدت به رویدادهای کوتاه‌مدت متکی هستن که به دلیل برخی اخبار باعث افزایش علاقه به دارایی‌ها میشه. استفاده از این روش برای افراد تازه کار توصیه نمیشه به دلیل اینکه نیاز به درک عمیقی از نحوه عملکرد بازار داره.

2. Day Trading

Day Trading

معاملات Day Trading یک استراتژی معاملاتی هست که شامل ورود و خروج از یک موقعیت در بازار در همان روز میباشد. به عبارتی روش Day Trading نشان دهنده این واقعیت هست که فرد معامله گر حداکثر 24 ساعت در معامله باقی میمونه و بدون نگاه کردن به سود یا ضرر، اون معامله رو میبنده. هدف معاملات روزانه ارزهای دیجیتال، سود بردن از حرکت های کوچک در بازار هستش. تجارت روزانه در بازار کریپتو بسیار سودآور هست زیرا ارزهای دیجیتال در طول شبانه روز، به دلیل مارکپ پایین خودشون نسبت با بازار های مالی دیگه مانند بورس وطلا، نوسانات زیادی رو تجربه میکنن. برای مثال، برای یک سهام سنتی بسیار نادر هست که طی یک روز شاهد جهش 10 درصدی ارزش خودش باشه اما در ارز های دیجیتال، بیشتر مواقع، کمترین میزان نوسان در ارز ها 10 درصد میباشد.

برای موفقیت در روش Day Trading، شما باید یک استراتژی معاملاتی مناسب در کریپتو و درک درستی از تحلیل بنیادی و تکنیکال داشته باشین؛ اکثر معامله گران روزانه برای ایجاد ایده های تجاری مناسب بر تحلیل های فنی تکیه می کنن، اونا از پیشبینی قیمت، حجم، الگوهای نمودار و سایر شاخص ها برای شناسایی فرصت های ورود و خروج برای تصمیم گیری سرمایه گذاری خودشون استفاده میکنن و همچنین مراقب اخبار فاندامنتال و سایر به روز رسانی های مربوط به توسعه دهندگان هستن که میتونه بر قیمت دارایی دیجیتال در کوتاه مدت تأثیر به سزایی بزاره.

3. Range Trading

Range Trading

Range Trading یک استراتژی سرمایه گذاری فعال هست که محدوده قیمتی رو مشخص میکنه که سرمایه گذار در یک دوره کوتاه مدت عمل خرید و فروش رو انجام بده. به عنوان مثال، زمانی یک ارز با قیمت 35 دلار معامله میشه و شما معتقدید که تا 40 دلار افزایش پیدا میکنه، شما با خرید اون در قیمت 35 دلار و فروش در قیمت 40 دلار، کسب سود در کوتاه مدت میکنین؛ این روند تا زمانی که شما تشخیص دادین برای مدتی از این محدوده قیمتی بالاتر یا پایین تر نمیره، به عبارتی در قیمت 30 تا 40 دلار نوسان میکنه، ادامه پیدا خواهد کرد. استفاده از این روش در زمانی که شرایط بازار نه نزولی هست نه صعودی )رنج) توصیه میشه.

4. Intraday Trading

Intraday Trading

نوع دیگه ای از انواع مختلف ترید ارزهای دیجیتال، معاملات Intraday Trading هست. همون طور که میدونین بازار ارزهای دیجیتال بر خلاف بازار های مالی دیگه، ساعات یا روز مشخصی برای خرید و فروش یا معامله وجود نداره و افراد در هر ساعت از شبانه روز میتونن استراتژی ترید کردن رو به کار بگیرن.Intraday Trading بر خلاف روش اسکالپینگ، به معامله گران این کمکو میکنه که پوزیشن های خودشون رو بیش از یک روز نگهداری کنن تا بتونن در شرایط مناسبی از قیمت، ارز مد نظر رو بفروشن.

5. Swing Trading

Swing Trading

معاملات نوسانی یک استراتژی معاملاتی هست که در اون سرمایه گذاران برای یک بازه زمانی کوتاه تا متوسط در موقعیت های خود باقی میمونن. از این روش میتونیم برای بازار های مالی دیگه (سهام، فارکس، ارز دیجیتال و غیره) نیز استفاده کنیم.

وقتی صحبت از سرمایه گذاری میشه به طور کلی دو استراتژی متفاوت وجود داره. سرمایه گذاران یا معامله گران روزانه یا کوتاه مدت و یا سرمایه گذاران بلند مدت یا Long Term هستن. معامله گران روزانه هر روز چندین ارز دیجیتال رو خرید می کنن، با این کار امیدوارن از نوسانات روزانه ارز سود ببرن. معاملات روزانه معمولاً به شدت بر تحلیل تکنیکال متکی هستش. در سوی دیگر این طیف، سرمایه گذاران بلندمدت هستن که این سرمایه‌گذاران ارزهای رمزپایه‌ای رو خریداری می‌کنن که دوست دارن برای چند سال اونو نگهداری کنن. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار بلندمدت، بیت کوین رو خریداری میکنه و بدون نگاه کردن به نوسانات رو به بالا یا پایینش، به هول کردن این ارز ادامه میده؛ به این روش، سرمایه گذاری بلند مدت گفته میشه. سرمایه گذاران بلندمدت معمولاً هنگام ارزیابی دارایی ها، تحلیل بنیادی و فاندامنتال رو اولویت خودشون قرار میدن.

معاملات نوسانی Swing Trading هر دوی این استراتژی ها رو با هم ترکیب می کنه. معامله گران سوئینگ معمولاً موقعیت های خودشون رو از چند روز تا چند ماه حفظ می کنن؛ با انجام این کار، اونا از روند قیمت دارایی ها استفاده میکنن. به عنوان مثال، فرض کنید که یک معامله گر نوسان ارزهای دیجیتال میخواد از یک گزارش سود آینده استفاده کنه. اونا برای کسب سود از این گزارش، سهامی رو چند هفته قبل از انتشار گزارش سود میخرن و سپس در روزی که قراره این گزارش رو منشتر کنن،سهام مدنظررو میفروشن.معاملات نوسانی از ترکیبی از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال هست و برای کسب سود از این روش، باید به هر دوی اونا مسلط باشین.

6. Position Trading

Position Trading

معاملات موقعیتی یا Position Trading مانند یک نسخه کوچک شده از معاملات نوسانی یا نسخه معاملاتی سرمایه گذاری هست. در این روش شما سعی می‌کنید یک موقعیت لانگ پایین یا بلند بگیرید و سپس در صورت لازم اون معامله رو برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها حفظ کنین.

این روش ساده ترین شکل معامله هست، اما نظم و انضباط زیادی میخواد و فقط یک معامله گر پوزیشن منضبط بالقوه میتونه با استفاده کردن از این روش به موفقیت در معاملات خودش برسه. معاملات موقعیتی بسیار شبیه سرمایه گذاری بلند مدت هست زیرا در این روش افراد برای سود کردن در معالات خودشون، ممکنه ماه ها در معامله باقی بمونن و حاضر نباشن که معامله خودشون رو در ضرر بفروشن. اما صرفاً سرمایه گذاری نیست، زیرا هدف نهایی، ایجاد یک تجارت بلندمدت بر اساس روندهای فراگیر میباشد.

نکته: سعی کنید تجارت موقعیت رو با سیگنال‌های روند بازه زمانی بالا مانند EMA 50 یا 100 روزه تنظیم کنین. همچنین استفاده از استراتژی Position Trading روی دارایی‌های پرطرفدار مانند بیت کوین و اتریوم و رمزارزهای اصلی نتیجه رضایت بخش میده.

بهترین زمان برای ترید

ماهیت جهانی و بی وقفه تجارت ارزهای دیجیتال، چالش‌هایی رو برای معامله‌گران ایجاد می‌کنه که یکی از اونا، یافتن بهترین زمان برای معامله هست. کسانی که به دنبال اجرای سفارش‌های خرید و فروش بزرگ هستن، باید زمان‌هایی که حداکثر نقدینگی وجود داره (در دسترس بودن طرف مقابل در هر زمان برای ورود و خروج معامله) و حجم معاملات رو شناسایی کنن.

برای معامله گران تازه کار، یا کسانی که به دنبال انجام معاملات کوچک هستن، بررسی میزان نقدینگی کمتر نگران کننده هستش. با این حال،ممکنه همچنان بخوان روی پلتفرم‌های معتبرتر معامله کنن زیرا قیمت‌های این برنامه‌ها کمتر تحت تأثیر سفارش‌های بزرگ یا دستکاری افراد قرار می‌گیره.

یافتن ساعات مناسب برای انجام معاملات نه تنها برای معامله گران نقطه ای (افرادی که با تحویل فوری دارایی ها خرید و فروش می کنن) بلکه برای سرمایه گذاران در توکن های مالی غیرمتمرکز DeFi نیز یک چالش هست.

کارمزد تراکنش‌های بلاک چین، مانند کارمزد گس اتریوم، میتونه یکی از دلایلی باشه که افراد بخوان یک ساعت مشخصی رو برای ترید کردن انتخاب کنن. به همین دلیل برای مبتدی‌هایی که دارای پورتفولیوهای کوچک هستن و سرمایه کمی رو وارد این بازار کردن، توجه به اینگونه موراد بسیار مهم و حاعز اهمیت میباشد.

بهترین زمان برای ترید توکن های DeFi

بهترین زمان برای ترید توکن های DeFi

فعالیت‌های معاملاتی زیادی در DeFi وجود داره، جایی که معامله‌گران میتونن با توکن‌هایی که توسط صرافی‌های متمرکز فهرست نشدن رو دستکاری کنن. اما بهترین زمان برای معامله در DeFi، به ویژه اتریوم، چه زمانی هستش؟ اگه بخوایم فاکتور های متعددی رو برای بهترین زمان توکن های دیفای تعیین کنیم، میتونیم بگیم که بهترین زمان برای ترید توکن های DeFi حوالی نیمه شب و ساعت 5 صبح میباشد.

مزایا و معایب ترید در ارزهای دیجیتال

مزایای ترید در ارزهای دیجیتال

• ذخیره ارزش امن

بیت کوین و بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده، به گونه ای طراحی شدن که در غیاب کامل دولتها، مؤسسات مالی و سایر واسطه های شخص ثالث قابل استفاده بوده و رشد کنن. در نتیجه، ثابت شده که کلاس دارایی یک ذخیره ارزش بسیار قوی، ایمن و قابل اعتماد هست که باعث شده بسیاری از افراد اون رو به عنوان "طلای دیجیتال" برچسب گذاری کنن. امروزه، بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال بر این باورن که بیت‌کوین نسبت به برخی از بزرگترین ارزهای فیات، از جمله دلار آمریکا و یوان چین، ذخیره‌سازی ارزش بهتری داره.

در اوایل سال 2019، بلومبرگ به رابطه معکوس بین قیمت بیت کوین و یوان چین پرداخت. به گفته دکتر گاریک هیلمن، محقق دانشکده اقتصاد لندن، «مردم در آسیا زمانی که یوان سقوط کرد، بیشتر از جاهای دیگر برای خرید کالا و انتقال دارایی از بیت کوین استفاده کردن». اقتصاد دانان بر این باورن که بیت کوین و ارز های با ارزش مانند اتریوم، در آینده جای دلار و یورو و یوان رو خواهند گرفت و از اعتبار و محبوبیت بیشتری نسبت به طلا برخوردار خواهند شد.

• کسب سود بیشتر نسبت به بازار های مالی دیگر

اگه از کسی که در بازاری مانند فارکس یا طلا، داره ترید میکنه، بگین که ترید کردن در ارزهای دیجیتال ممکنه در روز 20 درصد برای شما سود به همراه داشته باشه، شاید اون فرد بسیار متعجب بشه و حتی حرف شما رو باور نکنه. اما این حقیقت در بازارهای مالی بر کسی پوشیده نیست که ارزهای دیجیتال میتونن در روز به شما 10 درصد و یا حتی بیشتر سود برسون. اما نکته ای که باید بهش توجه کنین اینه که در این بازار، همون قدر که بسیار میتونه فرصت های جذابی رو در اختیار شما قرار بده، به همون اندازه هم میتونه برای شما خطرناک باشه و با کوچکترین اشتباه یا تحلیل نادرست در ترید، میتونه به سرمایه شما آسیب برسونه و شما رو متضرر کنه.

معایب ترید در ارزهای دیجیتال

• ریسک بالا

 ریسک بالا

همون طور که میدونین بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوظهور بودن و عدم اعتماد مردم به این بازار، از ریسک بالایی برخوردار هستن و افراد در این بازار ممکنه تمام سرمایشون رو با ترید کردن از دست بدن. شما در هنگام ورود به این بازار، باید تمام جنبه های ترید کردن رو مورد بررسی قرار بدین و همچنین ریسک بالای ترید کردن در ارزهای دیجیتال رو بپذیرین و با علم و آگاهی بیشتری قدم در این حوزه بردارین.

• تحریم

متاسفانه کشور ایران به دلیل تحریم از سوی دولت کشور های دیگه، با محدودیت هایی در رابطه با ارزهای دیجیتال مواجه شده. یکی از این محدودیت ها، عدم دسترسی افراد با IP ایران برای فعالیت در صرافی های خارجی میباشد. به دلیل اینکه صرافی های ایرانی از امکانات محدود تری نسبت به صرافی های خارجی در ترید کردن برخوردارن، سرمایه گذاران ایرانی مجبور به استفاده از صرافی خارجی برای ترید کردن میگرین؛ در نتیجه این کار، صرافی های خارجی متوجه ایرانی بودن ما میشن و سرمایه های ما مسدود میکنن به عبارتی دسترسی ایرانی ها رو به دارایی هاشون قطع میکنن. برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد میکنین از VPN با IP ثابت یا VPS استفاده کنین و خطر از دست دادن سرمایتون رو به حداقل برسونین.

برتری ترید کردن نسبت به هولد

برتری ترید کردن نسبت به هولد

یکی از مهم ترین دلایلی که افراد ترید کردن رو به جای هولد، ترجیح میدن اینه که میتونن در زمان کمتری به سود های هنگفتی دست پیدا کنن. افرادی که با علم وآگاهی کامل از نحوه ترید کردن و در نظر گرفتن تمام فاکتور های ترید، پا در این حوزه میزارن، به سود های بسیار بالایی میرسن که ممکنه فردی که یه ارزی رو به مدت چند سال نگهداری و هولد کرده ، هیچ وقت نتونه به اون میزان از سرمایه دست پیدا کنه. پس مهم ترین اقدام قبل از ترید، اینه که علم ترید کردن و خطرات مربوط به این حوزه رو در نظر بگیریم و با استراتژی خودمون ترید کنیم.

جمع بندی

شغل ترید از لحاظ سرمایه گذاران و تریدر ها، جذاب ترین شغل جهان هستش و افراد تنها با استفاده از گوشی و دسترسی به اینترنت میتونن در این حوزه کسب درآمد داشته باشن. اما بسیاری از افرادی که قصد ترید کردن رو دارن، از فوت و فن های ترید اطلاعی ندارن و نمیدونن که باید چه روشی رو برای ترید کردن انتخاب کنن و از چه استراتژی برای این کار استفاده کنن.

ما در این مقاله سعی کردین به انواع مختلف ترید ارزهای دیجیتال بپردازیم و فوت و فن های تریدری رو به شما آموزش بدیم تا شما با توجه به علایق و میزان ریسک پذیریتون، بهترین روش ترید برای خودتون انتخاب کنین.


نظرات کاربران در مورد انواع مختلف ترید ارزهای دیجیتال
  • صدا گذاری رپی فیلم افتضاحه حداقل یه دور قبلش از روش میخوندین

    ممنون بابت اطلاعات خوب شما

    ممنون قواعد خوبی رو گفتید من چند سال پیش هنگام ورود به والکس این متن رو گوش دادم و الان دوباره که گوش دادم متوجه شدم اگر همون اول با دقت به تک تک کلمات شما گوش میک وم و میفحمیدم خیلی تاثیر بهتری برام داشت.باز هم متشکر

سوال امنیتی :4+50 = ?