هولد یا هودل چیست؟ و به چه کسانی هولدر می گویند؟

1401/06/09
هولد یا هودل چیست؟ و به چه کسانی هولدر می گویند؟


شاید شما هم اسم هولد یا هودل کردن رو در بین معامله گران ارز دیجیتال زیاد شنیدین. توی این مقاله قصد داریم بهتون بگیم که هولد یا هودل چیست؟ و این اصطلاح کاربردی رو به صورت کامل واستون توضیح بدیم. اگر در بازار رمزارزها تازه واردین، و یا اگه قصد دارین با یه استراتژی معاملاتی کم ریسک و حساب شده آشنا بشین؛ یادگیری استراتژی هولد کردن در معاملات ارز دیجیتال میتونه براتون خیلی مفید و کمک کنننده باشه. البته پیشنهاد میکنیم مقاله سرمایه گذاری بهتر است یا ترید رو هم برای داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعه کنید.

هولد یا هولدر چیست

تعریف و کاربرد هولد در معاملات ارز دیجیتال

ممکنه واستون این سوال پیش بیاد که اصلا هولد چیست؟ و چه کاربردی داره، هودل یا هولد (HODL) همونطور که از اسمش مشخصه به معنی نگهداشتن و ذخیره کردن هست.

توی بازار ارز دیجیتال هولد کردن به این معنیه که یک رمزارز بعد از این که خریداری شد، به صورت بلند مدت نگهداری بشه (هودل بشه). به این فرایند نگهداری رمزارز هولد میگن، و کسایی که از این طریق اقدام به خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال میکنن اصطلاحا بهشون هولدر گفته میشه. 

دلیل این که بعضی ها ارزهای دیجیتال رو هولد میکنن این هستش که اکثرا رمزارزها در بلند مدت رشد قابل توجهی میکنن، و هولدرها از این طریق سود بسیار خوبی بدست میارن. در واقع هولد کردن نوعی سرمایه گذاری و یک استراتژی خرید و فروش ارزهای دیجیتال محسوب میشه، و طرفداران خاص خودش رو داره. 

به علت نوسانات بالای بازار رمزارزها توی کوتاه مدت بعضی ها ترجیح میدن در معاملات خودشون زیاد ریسک نکنن، و از طریق هولد کردن علاقمند به کسب سود هستن، که این روش به اسم Buy And Hold شهرت داره؛ به زبان خودمونی معنیش میشه بخر و نگهدار.

این استراژی معاملاتی علاوه بر بازار ارزهای دیجیتال توی بازارهای مالی دیگه هم کاربرد داره، و اکثر معامله گرها و تریدرهای حرفه ای ازش استفاده میکنن. از جمله کسایی که از این مدل استراتژی توی معاملات خودشون استفاده میکنن میتونیم به اشخاص معروفی مثل وارن بافت و بنجامین گراهام اشاره کنیم. 

تاریخچه هولد کردن در ارز دیجیتال

تاریخچه هولد کردن ارز دیجیتال 

داستان شکل گیری استفاده از این اصطلاح توی دنیای ارزهای دیجیتال در نوع خودش جالب هست، همه چیز از یک اشتباه تایپی شروع شد. در سال 2013 توی یک سایت انجمن تریدرهای بیتکوین یک معامله گر ناشی با اسم GameKyuubi مطلبی پست کرد با عنوان ((I AM HODLING)) و به کاربران توصیه کرد که به جای ترید کردن کریپتوکارنسی ها اون ها را نگهداری بکنن، تا در آینده بتونن سود کسب کنن.

توی اون زمان قیمت بیتکوین چیزی حدود 15 دلار بود، اما دقیقا بعد از یازده ماه به طور شگفت انگیزی قیمتش به هزار دلار افزایش پیدا کرد. از اون زمان به بعد بود که اصطلاح هودل کردن بین معامله گرهای ارز دیجیتال جا افتاد، و تا الان هم داره ازش استفاده میشه. 

مزایای هولد کردن 

هولد کردن مثل هر استراژی معاملاتی دیگه ای دارای مزیت های بخوصوصی هست، ولی در عین حال معایب خاص خودشو هم داره که این موارد رو براتون به طور کامل توضیح خواهیم داد. از جمله مزیت های این روش میتونیم به موردهای زیر اشاره کنیم: 

• ریسک پایین 

یکی از موارد خیلی مهمی که توی مدیریت ریسک مطرح شده، اینه که توی بلند مدت ریسک معاملات خیلی کاهش پیدا میکنه. از اونجایی که هولد کردن یک استراتژی معاملاتی بلند مدت هست، به طور ذاتی ریسک رو کاهش میده. مخصوصا توی بازار ارزهای دیجیتال که گاها نوسانات خیلی شدیدی پیدا میکنن، هودل کردن استفاده و کاربرد بالایی داره. 

• نرخ بالای رشد سرمایه

نرخ رشد سرمایه از طریق هولد کردن خیلی بیشتر و گاها چندین برابر سودهایی هست که از طریق معاملات کوتاه مدت بدست میاد. برخلاف ترید کردن که اکثرا با کسب سودهای کوچیک همراهه، هولد کردن میتونه با نرخ خیلی بالاتری باعث کسب سود و درامد سرمایه گذارها تو بازار رمزارزها بشه.

• تعداد معاملات کم

تعداد معاملات کم و کسب سودهای بالا با تنش و استرس کمتر یکی دیگه از مزیت های هولد کردن نسبت به ترید و معاملات کوتاه مدت هست.

بر عکس تریدرها که در زمان کم تعداد زیادی معامله انجام میدن که میتونه واقعا پرتنش و استرس زا باشه، هولدرها با معادلات حساب شده و اکثرا با تحلیل های بنیادی فقط چند تا معامله کوتاه میکنن و بعد با نگهداری داراییشون منتظر کسب سود در آینده میشن. 

معایب هولد کردن

علاوه بر مزیت های بالا هولد کردن یک سری معایب هم داره و گاها برای هولدرها یه سری مشکلات ایجاد میکنه، این معایب عبارتند از: 

• زمان طولانی مدت 

صرف زمان زیاد برای یک معامله به معنی کسب سود صددرصد نیست. بعضی وقتا پیش میاد که یک هولدر ارز دیجیتالی رو به مدت چند سال نگهداری میکنه و در آخر هم سود چندانی به دست نمیاره، یا حتی ضرر میکنه. پس همیشه یادتون باشه هولد کردن هرچند که ممکنه ریسک رو کاهش بده ولی اگر نا آگاهانه وارد یک معامله بشید باز هم خطر از دست رفتن سرمایه همیشه برای شما وجود داره. 

• عدم انعطاف پذیری 

تریدرها در زمان خیلی کوتاهی قادر هستن که معاملات متعددی انجام بدن و سودهای بسیار خوبی رو در زمان کم حتی به صورت روزانه کسب کنن. ولی هولدرها به دلیل نوع استراتژی معاملاتی که ازش استفاده میکنن اغلب این توانایی رو ندارن. 

مزایای هولد کردن

هولدرکیست؟ و ویژگی های یک هولدرموفق چیست؟

در بالا اشاره کردیم که هولدرها کسایی هستن که ارزهای دیجیتال رو میخرن و نگهداری میکنن. حالا که فهمیدین هولد یا هودل چیست؟ و به چه کسانی هولدر میگن، بهتره که بحث هولدر بودن رو براتون بیشتر باز کنیم. اگر شما هم از جمله کسایی هستین که ترجیح میدین استراتژی هودل رو در معاملاتتون عملی کنید، به شما پینهاد میکنیم که این ویژگی ها رو در خودتون تقویت کنید. 

• صبر و حوصله بالایی داشته باشین و تحت تاثیر موج های بازار احساسی رفتار نکنید. 

• مهارت ها و اطلاعات لازم رو در مورد چگونگی هولد کردن موفق یک رمزارز بالا ببریید. 

• همه تخم مرغاتونو توی سبد نذارید و از رفتارهای پر ریسک دوری کنید، چون ممکنه همه سرمایتون رو از دست بدین. 

• همیشه موقع معامله استراتژی داشته باشید و نا آگاهانه عمل نکنید. 

• هرگز! هرکز! هرگز! همه سرمایتون رو در این راه سرمایه گذاری نکنید، و همیشه اون درصدی از سرمایه خودتون رو برای هولد کردن اختصاص بدین که در صورت رشد نکردن بازار زیاد متضرر نشین. البته به نظر کارشناسان هولد ارز های دیجیتال برای افراد مبتدی بهتر هست 

هولد یا ترید؟ 

تا اینجا باید فهمیده باشین که هولد یا هودل چیست؟ و به چه کسانی هولدر می گویند. در این قسمت تفاوت هولد کردن با ترید کردن رو براتون توضیح میدیم. در ترید کردن معامله گرها سعیشون اینه که با استفاده از انواع ابزار تحلیلی در کوتاه ترین زمان ممکن بتونن سود بدست بیارن.

اما راهبردی که تریدرها ازش استفاده میکنن خیلی متفاوت با روشی هست که هولدرها استفاده میکنن. کاری که هولدرها انجام میدن اینه که استراتژی خرید و فروش خودشون رو واسه یه آینده دور میچینن. 

هولدرها موقع هولد کردن رمزارزها خیلی کم اصول تحلیل تکنیکال رو توی معاملاتشون به کار میبرن و بیشتر از اخبار مربوط به رمزارزها واسه تحلیل بنیادی بودن یک ارز استفاده میکنن. 

تریدرها اکثرا کسانی هستن که حاضر به ریسک بیشتری هستن و در مقابل ریسکی که میکنن میتونن در زمان کوتاه سود کسب کنن. اما ترجیح هولدرها همیشه بر اینه که به جای انجام معاملات چالشی با نگهداری رمزارزها از FUD ( تردید و ترس در شرایط عدم اطمینان) اجتناب کنن. 

بهترین ارز دیجیتال برای هولد 

همونطور که میدونید هزاران ارز دیجیتال توی دنیای کریپتوکارنسی وجود داره، برای هولدرها اکثرا ارزهای دیجیتالی جذاب هست که شناخته شده و معتبر باشن. هرچند گاهی ارزهای نوظهور و تازه هم اگر وضعیت فاندامنتالشون خوب باشه، میتونن گزینه انتخابی مناسبی واسه هولد کردن باشن.

بیشترین رمزارزهایی که هولدرها علاقمندن تا نگهداری کنن ارزهایی مثل بیتکوین، اتریوم، کاردانو، سولانا، پولکادات، پالیگان و رمزارزهایی از این قبیل هستن. 

هولدرها اغلب مثل بقیه معامله گرها سعیشون اینه که ریسکشون رو کاهش بدن. به همین دلیل سبدهای خرید متنوعی توی پورتفولیوی خودشون ایجاد میکنن، تا در صورت ضرر کردن توی یک معامله از معاملات دیگه سود کسب کنن.

همچنین بعضی هولدرها موقع هولد کردن ارز دیجیتال بعضی معاملات کوتاه مدت رو هم همزمان انجام میدن، تا بتونن علاوه بر کسب سود توی بلند مدت یک منبع درامد کوتاه مدت هم واسه خودشو داشته باشن. 

لازمه به این مورد توجه کنید که واسه انتخاب ارز دیجیتال برای هولد کردن باید دقت بالایی داشته باشین، و علاوه بر تحلیل تکنیکال ارز موردنظرتون بنیادها و فاندامنتالش رو هم به خوبی بشناسید، و به صورت دقیق بررسیش کنید. در غیر این صورت امکانش هست که زمان و سرمایه خودتون رو از دست بدین. 

بهترین  ارز دیجیتال برای هولد کردن

بهترین زمان برای هولد کردن رمزارزها 

اول از همه درنظر داشته باشین که با توجه به شرایط متغیر بازار این شما هستین که باید با کسب مهارت های معامله گری بتونید تصمیم بگیرید که چه زمانی برای هولد کردن مناسبه.

همچنین باید بتونید این امادگی رو در خودتون به وجود بیارید که تا مدت زمان خیلی طولانی به کیف پول دیجیتالتون دست نزنید، و هیجانی عمل نکنید. پیش میاد که بعضی سرمایه گذارا حتی تا چندین سال ارز دیجیتال مورد نظرشون رو نگهداری میکنن و نمیفروشن. 

شناسایی بهترین زمان برای هولد کردن ارز دیجیتال نیازمند مهارت های تحلیل تکنیکال و بنیادی هست. شما با این ابزارهای تحلیلی میتونید با توجه به شرایط بازار فرصت های مناسب رو شناسایی بکنید، و رمزارز انتخابی تون رو برای هولد کردن در زمان مناسب بخرید.

با توجه به عدم اطمینان بالا در بازار رمزارزها مهم ترین گزینه ای که موقع هولد کردن باید در نظر بگیرید داشتن مارکت کپ (ارزش بازار) بالا هست. هرچند که مارکت کپ بالا اغلب سود رو کاهش میده ولی برای هولد کردن شرایط مطمئن و بسیار خوبی رو ایجاد میکنه.

آینده نا مشخص بازار رمز ارزها باعث میشه با انتشار کوچیک ترین اخبار منفی نسبت به این بازار نوسان ها خیلی بزرگی در عرضه و تقاضای این ارزها به وجود بیاد، پس هرگز رمزارزی رو که از آیندش مطمئن نیستین هولد نکنین. 

جمع بندی 

توی این مقاله گفتیم که هولد یا هودل چیست؟ و به چه کسانی هولدر میگن. و کاربرد این اصطلاح رو در بازارهای ارز دیجیتال خدمت شما معرفی کردیم، همچنین در این باره به عنوان یک استراتژی معاملاتی پرکاربرد به طور کامل به بحث پرداختیم. با توضیح دادن تاریخچه و نحوه کاربرد این واژه در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین بیان کردن مزایا، معایب و شیوه صحیح استفاده از این استراتژی معاملاتی امیدواریم که تونسته باشیم اطلاعات کافی رو در اختیارتون قرار داده باشیم، تا بتونید از این روش به عنوان یک استراتژی سودآور توی معاملاتتون استفاده کنید.


نظرات کاربران در مورد هولد یا هودل چیست؟ و به چه کسانی هولدر می گویند؟
سوال امنیتی :8+71 = ?