چرا هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی بهتر است؟

1401/06/10


یکی از دو راهی هایی که تازه وارد ها به بازار ارزهای دیجیتال با آن مواجه هستن اینه که هولد کنن یا ترید. هولد و ترید چه تفاوت هایی با هم دارن؟ مزایا و معایب هر کدوم از این تاکتیک ها چیه؟ در صورت اتخاذ هر کدوم از این تاکتیک ها، چه استراتژی هایی برای موفقیت بیشتر باید در پیش گرفت؟ کدوم تاکتیک برای کاربران مبتدی بهتره؟ و چرا هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی بهتر از ترید هست؟ اگه شما هم تو این بازار تازه وارد هستین و به این موضوع علاقه دارین، مقاله رو تا انتها بخونین.

هولد یا هودل چیست؟ 

مزیت های هولدکردن ارزهای دیجیتال

هودل Hodl در واقع غلط املایی عمدی کلمه هولده Hold که مخففی از جمله «مادام العمر هولد کنید» “Hold On For Dear Life" هست. هولدرها ارزهای دیجیتال رو میخرن و بدون توجه به صعود و سقوط بازار برای چند سال حتی چند دهه دارایی های دیجیتالشون رو نگهداری یا هولد میکنن. انجام موفقیت آمیز این توصیه به ظاهر راحت، کار سختیه، چرا که هولد ارزهای دیجیتال در مواقع اصلاح های 40 تا 80 درصدی بازار جراتی میخواد که هر کسی نداره. این اصلاح ها در بازار کریپتوکارنسی به کرات اتفاق افتاده اند و احتمالا از این به بعد هم اتفاق خواهند افتاد.

هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی در مقابل ترید 

کاربرهای جدید، وقتی تازه وارد بازار کریپتوکارنسی میشن عموما با یکی از دو روش زیر در بازار فعالیت میکنن:

• خرید رمزارزها و هولد کردن اونها

• ترید رمزارزها و اندوختن و اضافه کردن به ذخیره دلاری یا رمز ارزی خودشون 

از این دو روش، توصیه عمومی که در صفحات اینترنتی مشاهده میشه اینه که هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی بهتر هست. این توصیه منطقی به نظر میرسه ولی واقعیت اینه که در صورت اجرای نادرست، هر دو این تاکتیک ها میتونه برای کاربران مبتدی خطرناک باشه.

دو مشکل اصلی اینه که:

• هولدرها معمولا در زمان نامناسبی وارد بازار میشن و سیو سود نمیکنن 

• اکثر کاربرها تریدرهای خوبی نیستن، مخصوصا مواقعی که نوسانات بازار شدید میشه

مزیت های هولد کردن برای افراد مبتدی

سوالی که اینجا پیش میاد اینه که آیا بحث ترید در مقابل هولد و سرمایه گذاری یه موضوع باخت باخت هست؟ جواب خیر هست. هولد ارزهای دیجیتال با استراتژی خروج از بازار و همچنین ترید ارزهای دیجیتال با به کارگیری مدیریت ریسک و تمرکز بر یادگیری، تاکتیک هایی هستن که تریدرها و هولدرهای با تجربه ازشون استفاده کرده اند و روش تاکید دارن. به عبارت دیگه، هولد بدون چاشنی استراتژی خروج و ترید بدون چاشنی مدیریت ریسک و مهارت آموزی هیچکدوم موفق نخواهند بود.

بریم سراغ هر کدوم از این تاکتیک ها و ببینیم که هولد ارزهای دیجیتال بهتر است یا ترید؟ تا به درکی از مزایای هرکدوم نسبت به دیگری برسیم و اینکه این دو چطور همدیگه رو تکمیل میکنن، چطور به تنهایی یا در کنار هم به صورت موفقیت آمیزی میتونن به کار گرفته بشن مادامی که کمی استراتژی و ظرافت به خرج بدیم تا از سقف تا کف قیمت هولد نکنیم (در زمان مناسب سیو سود کرده و از بازار خارج بشیم) یا با تریدهای بد موقع سرمایه مون رو نابود نکنیم.

دلیل اصلی که هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی بهتره اینه که کمک میکنه از فروش هیجانی در قیمت های پایین و سیو سود قبل از پامپ قیمت جلوگیری کنه. علاوه بر این، ترید ریسک بیشتری داره، مخصوصا اینکه تریدرهای تازه کار معمولا خودشون رو زیادی در معرض بازار قرار میدن و با توجه به اینکه یادگیری استراتژی های مدیریت ریسک هم زمان بره  مدیریت ریسک رو هم خیلی رعایت نمیکنن. بنابراین، این تریدها خیلی زود شکست میخورن و مجبور به ترک بازار میشن.

به طور خلاصه، هر دو استراتژی ترید و هولد کردن ارزش این رو دارن که روشون تحقیق کنین، چون هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن، با این حال، اگه قرار باشه یه استراتژی رو انتخاب کنیم، اون هولد کردنه، به این صورت که با در نظر گرفتن سیکل بازار Market Cycle کوین های اصلی بازار با مارکت کپ بالا رو به صورت مرحله مرحله و پله ای خرید و هولدشون کنین سپس موقعی که در سود خیلی خوبی هستین به صورت پله ای قسمتی رو بفروشین و باقی مانده دارایی هاتون رو هولد کنین.

با این حال، صرفا ترید کردن یا هولد کردن بدون استراتژی مناسب نمیتونه تاکتیک خیلی قدرتمندی باشه، چرا که مسیر هر کدوم از اینها پر از تله های متعدد هست تا شما به سود نرسین. برای اینکه این تاکتیک ها کارآمدی بیشتر داشته باشن نیاز هست که یه سری قواعد بهشون اضافه بشه. با قاعده مند شدن این تاکتیک ها، میشه استدلال کرد که استفاده ازشون در کنار هم میتونه نتیجه بهتری داشته باشه. این موضوع ارتباط چندانی با سطح تجربه نداره و میتونه برای هر کسی با هر سطحی از تجربه صادق باشه.

مزایا، تله ها و استراتژی های هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

در ادامه مقاله به مزایای، تله ها و استراتژی های هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی اشاره میکنیم.

مزایای هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

یکی از اصلی ترین مزیت های هولد کردن ارز دیجیتال برای افراد مبتدی به نسبت ترید کردن که این استراتژی رو برای مبتدی ها و افراد تازه وارد به این بازار به استراتژی بهتر تبدیل میکنه اینه که هولد کردن نیازی به زحمت زیادی نداره. این تاکتیک ساده است، کوین ها رو برای بلندمدت میخرین، انتقال میدین به کیف پولتون، و بعد هیچ کاری نمیکنین. دیگه نگران خرید و فروش همیشگی و پرداخت کارمزد و بقیه کارهای وقت گیر نیستین. در بازار کریپتو صبر کردن نتیجه میده، یه روزی کیفتون رو چک میکنین میبینین دارایی هاتون چند برابر شده.

استراتژی صحیح هولد کردن

برای اطمینان بیشتر از اینکه دارایی هاتون از دسترس هکرها و سارقین دور هست، بهتره ارزهاتون رو به کیف پول سخت افزاری انتقال بدین. مادامی که شما کلید خصوصی کیف پولتون رو به صورت امن و خصوصی نگهداری میکنین، مطمئن هستین که هر زمانی میتونین دارایی هاتون رو که در طول زمان خریدین، بفروشین.

تله های هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

• خرید در قیمت بالا و فروش در قیمت پایین

یکی از تله های هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی و بی تجربه اینه که معمولا در قیمت های بالا وارد بازار ارزهای دیجیتال میشن، چرا که هیجان بازار گاوی اونها رو در تله فومو میندازه. اگه فردی در قیمت بالا ورود کنه، مسیر طولانی و سختی در هولد کردن داره. در این مسیر ممکنه سرمایه گذار ضررهای محقق نشده حتی تا 90 درصد رو تجربه کنه که از نظر روانی فشار زیادی روش میاره و ممکنه مجبور به فروش در قیمت پایین بشه.

• عدم سیو سود 

یکی دیگه از تله های هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی اینه که سیو سود نمیکنن، چون تجربه ای در این زمینه ندارن. اونها صرفا از این طرف و اون طرف شنیده اند که «فقط هولد کنین». اونها نمیدونن که الان وقت سیو سود رسیده و هولد کردن ممکنه اونها رو به اصلاح یا سیکل نزولی بعدی در بازار هدایت کنه. مشکل اینجاست که هولد کردن در مسیر صعودی (یا در مسیر نزولی و سپس صعودی) اونها رو به هولد کردن شرطی میکنه و موقعی که باید بفروشن هم هولد میکنن. اگه به موقع سیو سود نکنین ممکنه بازار وارد سیکل نزولی چندین ساله بشه و تا مدت ها فرصت سود رو ازتون بگیره. بنابراین حتما برای خروج از بازار برنامه و استراتژی مناسبی داشته باشین یا اگه سیو سود نکردن و بازار وارد سیکل نزولی شده حتما باید برنامه ای برای انباشتن Accumulation و اضافه کردن به دارایی هاتون داشته باشین.

استراتژی صحیح هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

استراتژی صحیح هولد کردن

برای هولد صحیح، پوزیشن خودتون رو در طول زمان (روزانه، هفتگی، ماهانه، یا سالانه) میانگین گیری کنین Average into/out of a Position. میانگین گیری به معنای خرید یا فروش به ترتیب در قیمت های پایین تر یا بالاتره با این هدف که میانگین قیمت خرید رو کاهش و یا میانگین قیمت فروش رو افزایش بدین. استدلال پشت این ایده اینه که اگر احتمال قویتر میدین، بازار روند خودش رو مطابق با پوزیشن شما معکوس میکنه از نوسانات بازار برای بهتر کردن میانگین قیمت خرید یا فروش استفاده کنین.

برای مثال شما یک واحد بیت کوین رو در قیمت 53 هزار دلار خرید کردین و هولد میکنین، قیمت به 42 هزار دلار کاهش پیدا میکنه و احتمال میدین با توجه به اینکه حمایت قوی در اون سطوح هست بازار روند خودش رو عوض میکنه و صعودی میشه، بنابراین یک واحد بیت کوین دیگه میخرین و میانگین خرید شما میشه 47500 دلار. اگه قیمت دوباره کاهش پیدا کنه باز به صورت پله ای و مرحله به مرحله به حجم پوزیشن خودتون در قیمت های پایین تر اضافه میکنین.  این ایده از این جهت برای سرمایه گذارها و هولدرها مطلوبه که دیگه نیاز نیست قیمت دوبار به سطوح بالای 53 هزار دلار برسه تا شما تو سود باشین، کافیه قیمت بیاد بالای 47500 تا شما رو بصورت بالقوه وارد سود کنه. 

ریسک این استراتژی در اینه که تضمینی برای تغییر روند قیمت نیست و ممکنه بازار به روند خودش ادامه بده. در این صورت چون حجم خودتون رو افزایش دادین ضرر شما هم بیشتر میشه. بنابراین باید زمانی میانگین گیری کنین که احتمال تغییر روند مطابق با پوزیشن شما قوی تر باشه. 

هولد کردن بهتر است یا ترید

میانگین گیری به عنوان استراتژی صحیح هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی، صرفا محدود به ورود به بازار و افزایش حجم نمیشه و برای خروج از بازار و کاهش حجم هم کاربرد داره. به این صورت که وقتی در سود خوبی بودین و احتمال میدین بازار به زودی خودش رو اصلاح میکنه به صورت پله ای و مرحله به مرحله مقداری از دارایی های تون رو (نه همه اش رو) میفروشین و از حجمش کم میکنین تا سیو سود کرده باشین. این کار به شما فرصت میده تا پول نقد کافی برای ورود به بازار در قیمت های پایین تر داشته باشین. 

مزایا، تله ها و استراتژی های ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

در ادامه مقاله به مزایای، تله ها و استراتژی های ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی اشاره میکنیم.

مزایای ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

بازار ارزهای دیجیتال به شدت پرنوسانه. در بازار فارکس یا بورس سود 2 درصدی دستاورد خوبی محسوب میشه، درحالیکه، در بازار کریپتوکارنسی ممکنه 5 دقیقه بعد از زدن دکمه خرید، افزایش یا کاهش 2 درصدی قیمت رو داشته باشیم. فرصت های ترید در بازار ارزهای دیجیتال به وفور ایجاد میشه که البته میتونه منجر به سود یا ضرر بشه. بنابراین اگر بتونین از این فرصت ها به نحو احسن و در جهت مطلوب بهره ببرین قطعا بیشتر از هولدرها سود میکنین. 

تله های ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

تله های ترید ارزهای دیجیتال

• ترید ارزهای دیجیتال بدون داشتن مهارت های تحلیلی

از تله های ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی اینه که بدون داشتن درک عمیقی از طبیعت بازار کریپتو و تحلیل بنیادی و تکنیکال ترید کنن. اگه هنوز به این دانش نرسیدین و هنوز تریدر حرفه ای نیستین باید خیلی خوش شانس باشین که در مدت زمان کوتاه سرمایه تون رو از دست ندین. در یه روز خوب، تریدر در قیمت های بالا سیو سود میکنه و یا قبل از دامپ قیمت دارایی هاشو نقد میکنه. در یه روز بد، زودتر از وقتش سیو سود میکنه و یا قبل از پامپ قیمت ورود نمیکنه و از بازار عقب میمونه. در یه روز بدتر، تریدر در قیمت بالا میخره و در قیمت پایین میفروشه یا در بازار فیوچرز، استاپ نمیذاره و لیکوئید میشه. احتمال اینکه تریدر تازه وارد و بدون مهارت شاهد ذوب شدن مداوم داراییهاش باشه اصلا کم نیست.

• ترید ارزهای دیجیتال بدون رعایت اصول مدیریت ریسک

یکی دیگه از تله های ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی عدم رعایت اصول مدیریت ریسک هست. یادگیری این اصول معمولا برای تازه واردها طول میکشه و حتی خیلی از این افراد بعد از یاد گرفتن این اصول هم، اونها رو رعایت نمیکنن. عدم رعایت مدیریت ریسک ممکنه عواقب خیلی سختی برای هر تریدری داشته باشه. اگه شما از اون دسته از معامله گرها هستین که همه پس اندازتون رو وارد بازار میکنین، کل سرمایه تون در بازار رو در یه رمزارز خاص سرمایه گذاری میکنین، نسبت ریسک به ریوارد R:R رو در تریدهاتون لحاظ نمیکنین، استاپ لاس و تارگت نمیذارین برای پوزیشن هاتون، احتمال بالا شکست میخورین و دیر یا زود مجبور به ترک بازار میشین.

• عقب موندن از سود بازار در روندهای به شدت گاوی

یکی دیگه از تله های ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی اینه که با انجام تریدهای کوتاه مدت و گرفتن سودهای کوچیک از سود اصلی بازار صعودی عقب بمونن. از اونجایی که تریدرها مخصوصا تریدرهای کوتاه مدت، عادتی به هولد کردن ندارن، در روندهای به شدت گاوی که رشدهای پارابولیک Parabolic و انفجاری رخ میده، از سودهایی که هولدرها به راحتی به دست میارن عقب میمونن. 

استراتژی صحیح ترید ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی

استراتژی صحیح ترید

با اتخاذ استراتژی صحیح ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی، حتی یه تریدر بی تجربه هم میتونه بهتر از یه هولدر نتیجه بگیره، به شرطی که احساسی تصمیمی نگیره و صبر داشته باشه. به این صورت که تریدر مثل یه هولدر عمل کنه و با میانگین گیری و به صورت مرحله ای به روشی که در قسمت بالا توضیح داده شد ورود کنه و ارز دیجیتال خریداری شده رو هولد کنه. وقتی به سود خوبی رسید یا وقتی با تحلیل روند بازار، احساس کرد روند صعودی به پایان خودش نزدیک میشه با همین استراتژی میانگین گیری بخشی از دارایی هاش رو به صورت پله ای بفروشه و پولش رو نقد کنه تا در فرصت مناسب و قیمت های پایین تر دوباره بتونه ورود داشته باشه.

تریدر ارز دیجیتال میتونه با اصول مدیریت ریسک، تنظیم استاپ لاس و تیک پرافیت Take Profit و خروج با استراتژی میانگین گیری، ریسک ضرر رو کاهش بده ولی خود این اقدام ها هم ریسک های مخصوص خودشون رو دارن. یکی از این ریسک ها اینه که سودهای کوچیک و مداومی بگیره و از سود اصلی بازار عقب بمونه، چیزی که در روندهای صعودی پارابولیک معمولا اتفاق میفته و سود اصلی رو هولدرها میبرن نه تریدرها. بنابراین، در روندهای صعودی، سعی کنین از ترید های مکرر پرهیز کنین. اگر با خرید و هولد کردن و خروج از بازار با دیدن علایم تغییر روند میشه بیشتر سود کرد چه لزومی به تریدهای متعدد و کوتاه مدت اسکالپ و روزانه هست؟! در مقابل، در روندهای نزولی یا رنج، ترید میتونه بهتر از هولد باشه. 

جمع بندی و نتیجه گیری

اگه تجربه زیادی در بازارهای مالی ندارین، سرمایه گذاری یا ترید ارزهای دیجیتال رو با احتیاط انجام بدین. وقتی گفته میشه هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی بهتر هستش، عموما توصیه درستیه ولی ترید یا هولد صرف، مشکلاتی داره:

• هولد ارزهای دیجیتال راحته ولی، مشکلات اساسی میتونه ایجاد کنه، مخصوصا برای کسایی که در قیمت های بالا ورود میکنن و بازار بعدش وارد وارد سیکل نزولی بلندمدت میشه.

• ترید سخت تره و تله های زیادی داره که باید حواستون بهشون باشه ولی، شما رو در مسیری قرار میده که به خاطرش وارد بازار شدین، خرید در قیمت های پایین و فروش در قیمت های بالا.

یکی از رویکردهای محتطانه و محافظه کارانه در بازار ارزهای دیجیتال برای مبتدی ها، هولد ارزهای دیجیتال و ورود و خروج به روش میانگین گیری هست که کاملا مبتدی پسنده. اگه با این رویکرد کار کنین خیلی از (نه همه) ریسک های موجود رو محدود میکنین.


نظرات کاربران در مورد چرا هولد کردن ارزهای دیجیتال برای افراد مبتدی بهتر است؟
  • خیلی خوب بود من خودم یه تازه واردم و از اصول هیچ سر در نمیارم ولی این مطلب به من خیلی کمک کرد ممنون از شما

    خیلی عالی هستید.صدای گرم و خوشصحبتی شما می‌تواند به من و سایر دوستان کمک کند. اگر تازه کاریم گوش دهیم اگر حرفه ای هستیم این یادآوری ها همانند خون در یدن اضافه میشه و از اون حرکات خشک و روزمره کم میکنه. سپاس۸

سوال امنیتی :9+70 = ?