سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران

1401/11/19


اتفاق جالب و عجیبی که این روزها شاهدش هستیم، اینه که بعضی ها برای حفظ ارزش پولشون دارند به جای خرید مستقیم دلار، ارز دیجیتال تتر میخرن و توی کیف پولشون ذخیره میکنن. بیش از این فقط طلا، دلار و خرید سهام در بازار بورس روشهایی بود که مردم از این طریق اقدام به حفظ ارزش سرمایشون میکردن. اما حالا خرید تتر هم به این داستان اضافه شده. 

اخبار جدید حاکی از اینه که بیش از 90 درصد تریدر ها و معامله کننده های ارزهای دیجیتال، امسال به میزان خیلی زیادی رمزارز تتر برای خودشون خریداری کردند. گفته میشه که هدف از خرید این حجم از تتر با نیت کسب سود نیست، بلکه با این دیدگاه مردم اقدام به خرید تتر میکنن، تا ارزش سرمایه و دارایی هایی رو که در دستشون هست بتونن حفظ کنن. در واقع در این شرایط منطقی به نظر میرسه که سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران بشه. 

قطعا برای خیلی از افراد خرید تتر به جای اقدام به خرید و نگه داری دلار میتونه خیلی بصرفه تر باشه، چون که هم روش های خرید و نگهداریش راحت تره و هم به دلیل این که توسط چند ارز فیات مختلف پشتیبانی میشه، نسبت به دلار مزیت هایی هم داره. 

بعضی ها ممکنه این سوال واسشون پیش بیاد که اصلا این رمزارز تتر چی هست؟ مزیت هایی که این ارز دیجیتال داره چیه که باعث شده انقدر معروف بشه؟ آیا واقعا آینده تتر در ایران این هست که  تتر جایگزین دلار میشه؟ آیا خرید و نگهداری این ارز دیجیتال بصرفه و امن هست؟ آیا که انجام میشه صرفا بار هیجانی داره و بعد از مدتی فروکش میکنه؟ چطوری میشه تتر رو خرید و نگهداری کرد؟ اگر این ها سوالاتی هست که توی ذهن شما هم وجود داره، ازتون دعوت میکنیم که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید؛ چون در مورد همه این موضوعات بحث خواهیم کرد. 

آشنایی با رمز ارز تتر

آشنایی با رمزارز تتر

مالک رمزارز تتر شرکت iFinix هست، که مکان فعلی این کمپانی توی هنگ کنگ قرار داره. ارز دیجیتال تتر (Tether) در واقع نوعی استیبل کوین هست، که در سال 2015 برای اولین بار توی شبکه بیت کوین عرضه شد؛ و بعد از مدتی به بلاکچین اتریوم به عنوان شبکه اصلی که این رمزارز در اون عرضه میشه راه پیدا کرد. امروزه تتر تقریبا توی همه شبکه های بلاکچینی مختلف وجود داره و توسط اکثر این شبکه ها پشتیبانی میشه.

 این رمزارز در دسته استیبل کوین ها (Stable Coins) طبقه بندی میشه. استیبل کوین به ارز دیجیتالی گفته میشه که همیشه ارزش ثابتی داره، و این ارزش اکثرا با ارز فیات یا پول رایج یک یا چند کشور خاص برابری میکنه. هدف از ساختن این نوع از رمزارزها ثبات بخشیدن به تعادل بازار ارزهای دیجیتال هست. 

توی سال 2022 معاملات تتر به قدری افزایش پیدا کرد و گسترده شد که جایگاه سومین ارز دیجیتال بزرگ بعد از بیت کوین و اتریوم به این رمزارز تعلق گرفت. در واقع تا الان ارز دیجیتال تتر بزرگ ترین استیبل کوینی هست که در باز رمزارزها وجود داره و ارزش کلی این رمزارز موجود توی بازار چیزی بیش از 80 میلیارد دلار براورد میشه.

رمزارز تتر خودش از چند نوع مختلف تشکیل شده و هر نوع از تتر معمولا توسط یک ارز فیات مخصوص پشتیبانی میشه. بر خلاف ارزهای دیجیتال دیگه ای که در یک لحظه ممکنه قیمتشون به شدت فرو بریزه، ارزش تتر تقریبا همیشه ثابت هست؛ به همین دلیله که گفته میشه سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران میتونه باشه.

علت این که این تتر توی این چند سال اخیر تونست اینقدر محبوبیت کسب بکنه و به عنوان یکی از پر متقاضی ترین ارزهای دیجیتال مطرح بشه این هست که به خاطر ارزش ثابتش در برابر موج های نوسانی بازار به شدت مقاومه، و یک گزینه سرمایه گذاری جذاب برای معامله گران بازار رمزارزها هست. در این قسمت از مقاله توصیه میکنیم برای داشتن اطلاعات بیشتر درمورد اینکه تتر چگونه مدیریت میشه؟ مطلبی که در سایت صرافی اینانس با همین عنوان هست رو مطالعه کنین.

مزیت دلار نسبت به تتر

مزیت تتر نسبت به دلار 

 مهم ترین قابلیت ویژه توکن تتر (USDT) اینه که همیشه ارزشش با دلار آمریکا برابر هست. از اونجایی که این ارز دیجیتال به صورت غیر متمرکز توی شبکه های بلاکچین در دسترس هست، باعث شده محدودیت هایی رو که دلار داره نداشته باشه، و کاربردش توی معاملات و سرمایه گذاری های مختلف حتی بیشتر از دلار مورد توجه قرار بگیره. در واقع پایداری ارز تتر اونو مثل پول های معمولی رایج به عوان یک ابزار معاملاتی امن و پرکاربرد تبدیل کرده. 

کابرد این ارز دیجیتا به قدری افزایش پیدا کرده که از تتر به عنوان اخذ وثیقه توی پلتفرم های آنلاین وام دهی و سهامدار های غیر متمرکز مالی (DiFi) داره به صورت گسترده ای استفاده میشه، که باعث شده علاوه بر افزایش محبوبیتّ این رمزارز تقاضای معاملاتیش هم روز به روز بالاتر بره. 

مزایای تتر

به طور کلی از مزیت های اصلی و مهمی که این رمزارز داره و باعث میشه سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران باشه، میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم: 

• مستقل بودن 

بر خلاف دلار که به بانک مرکزی وصله و کاملا زیر نظر دولت عرضه و تقاضاش کنترل میشه. ارز دیجیتال تتر وابسته به هیچ سیستم و دولتی نیست، و هیچ محدودیتی روی اون اعمال نمیشه. شما میتونید بدون هیچ محدودیتی هرچقدر که نیاز داشتین تتر بخرید و این توکن دیجیتال رو به هر حسابی در هر کجای جهان که دوست داشتید آزادانه منتقل کنید. به همین دلیل این ویژگی تتر باعث شده که مردم به جای دردسر خرید دلار و نگهداری پول های کاغذی، به این تمایل داشته باشن که تتر رو جایگزین خرید مستقیم دلار بکنن.

• سرعت بالا 

برخلاف دلار که موقع معامله های بزرگ ممکنه انتقالش از طریق سیستم بانکی حتی تا چند روز طول بکشه، ارز دیجیتال تتر سرعت انتقال خیلی بالایی داره و در هر لحظه که اراده کنید میتونید این رمزارز رو مورد مبادله و تبادل با اشخاص و حتی سازمان های مختلف قرار بدین، و یا برای خودتون بخرید و نگهداریش کنید.

برای مثال موقعی که قیمت دلار میخواد افزایش پیدا کنه و شایعه اش توی بازار پخش میشه، اگر برای خرید دلار به صرافی مراجعه کنید؛ ممکنه که با صف های خیلی شلوغ و طولانی مواجه بشید. ولی اگه به جای خرید مستقیم دلار، تتر بخرید؛ میتونید توی چند دقیقه و از طریق اینترنت به راحتی خریدتون رو انجام بدید. 

• ارزش ثابت 

به دلیل این که از ارش پول ملی روز به روز داره کاسته میشه، خرید یک دارایی با ارزش ثابت برای حفظ ارزش پولتون قطعا میتونه خیلی کمک کننده باشه. قبلا از طریق خرید دلار مردم اقدام به حفظ ارزش پولشون میکردن، ولی با ظهور استیبل کوین هایی مثل تتر که همواره ارزش ثابتی دارن و به ارز فیات دلار هم وصل هستن، خرید و ذخیره این توکن های دیجیتال میتونه یک گزینه انتخابی جدیدتر واسه کسایی باشه که علاقمند هستند تا ارزش پولشون حفظ بشه. 

در واقع ارزش ثابت تتر و برابری قیمت اون با نرخ دلار باعث شده که هیچ تفاوت خاصی از لحاظ ارزشی بین خرید دلار و تتر وجود نداشته باشه. به همین دلیل شاهد این هستیم که در کنار تقاضا برای خرید دلار، تقاضا واسه خریدن این ارز دیجیتال هم در بین ایرانی ها به شدت در حال افزایشه؛ و اگه با این روند جلو بره، کاملا مسلمه که سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران خواهد شد. 

• کارمزد تراکنش پایین

ارز دیجیتال تتر به دلیل این که توی شبکه های بلاکچینی مختلفی قابلیت انتقال و انجام تراکنش داره، در مقایسه با رمزارزهای دیگه کارمز تراکنشش خیلی پایین تر هست. حتی گفته میشه که با محاسبه کارمزد این توکن های دیجیتالی با کارمزد خرید و فروش دلار، بعضی معامله گرها به این نتیجه رسیدن که هیچ نوع تفاوت آشکاری بین کارمزدهای خرید و فروش دلار و ارز دیجیتال تتر وجود نداره؛ و معادله نسبت یک به یکی که بین این دو نوع ارز وجود داره، همواره برقراره.

• پشتوانه قوی 

شاید یکی از اصلی ترین عامل هایی که باعث شده سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران بشه، این باشه که دلار و یورو از پشتوانه های قوی رمزارز تتر هستند. این موضوع باعث شده که برای سرمایه گذار چندان فرقی نکنه که دلار خریداری بکنه یا تتر. در واقع ارزهای فیاتی که رمزارز تتر ارزشش با اون ها برابر هست، چنان استحکام و پشتوانه ای به قیمت تتر بخشیدن که باعث میشن ارزش تتر همیشه با نرخ دلار به طور کامل برابری کنه.

فقط در صورتی نگهداری تتر میتونه نگران کننده باشه که دیگه توسط دلار پشتیبانی نشه و به عقیده خیلی از افراد محاله که همچین روزی فرا برسه. برای این که کاربرد تتر امروزه به حدی فراگیر شده که حتی جدیدا کیف پول ها و پلتفرم هایی به وجود اومدن و مثل سیستم بانکی برای کاربرهایی که تتر ذخیره میکنن، ماه به ماه مبلغ ثابتی رو به عنوان سود واریز میکنن. این مساله میتونه نشون دهنده این باشه که امکانش هست روزی فرا برسه که استفاده از تتر مثل دلار در بین مردم عادی هم کاملا جا بیوفته و فراگیر بشه. اگر میخواین در این مورد که آیا تتر قابل بلوکه شدن هست هم اطلاعات بیشتری داشته باشید به مقاله ای که با همین عنوان درسایت اینانس موجود هست مراجعه کنین.

نحوه خرید تتر

نحوه خرید تتر 

شما برای خرید تتر دو گزینه در اختیار دارید، اولین گزینه خرید از طریق صرافی های ایرانی هستش که به راحتی از طریق پرداخت بانکی، میزان تتر مورد تقاضای شما به حساب کاربریتون توی صرافی واریز میشه. و دومین گزینه انجام خرید از طریق صرافی های خارجی هست. 

صرافی های خارجی این مزیت رو دارن که سرعت خرید و انجام تراکنش توی اون ها کمی سریع تر از صرافی های ایرانی هست. اما از اوجایی که به دلیل محدودیت های بین المللی که وجود داره، ممکنه روند خرید از این صرافی ها کمی پیچیده و سخت باشه. پس پیشنهاد میکنیم اگه زیاد در این زمینه با تجربه نیستید، از صرافی های ایرانی استفاده کنید. چون که انجام خرید از طریق صرافی های ایرانی به دلیل پشتیبانی مناسبی که ارائه میکنن نسبت به صرافی های خارجی قطعا میتونه گزینه مناسب تری براتون باشه. 

 همچنین به دلیل این که سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران شده، صرافی های ایرانی سعی میکنن تا در این زمینه خدمات بهتری رو برای مشتری هاشون ارائه بدن و رضایتشون رو جلب کنن. دقت داشته باشید که صرافی ها از نظر کیفیت خدماتی که ارائه میدن با همدیگه متفاوت هستند.

واسه همین لازمه که قبل از انتخاب یه صرافی واسه خودتون، تحقیقات لازم رو در این مورد انجام بدید و با صرافی هایی کار کنید که بیشتر میتونن انتظارات شخصی شما رو براورده کنن. 

اولین کاری که بعد از انتخاب یک صرافی مناسب باید انجام بدید این هست که در اون ثبت  نام کنید، و مراحل احراز هویت رو به طور کامل انجام بدید. بعد از احراز هویت ازتون خواسته میشه شماره کارت بانکی تون رو به همراه شماره شبا برای صرافی ارسال کنید. بعد از این که هویت و شماره شبا کارت بانکی تون تایید شد، میتونید سفارشتون رو توی سایت صرافی ثبت کنید.

اگه مرحله ثبت سفارش رو به صورت کامل انجام بدید، میزان تتر درخواستیتون به حساب کاربریتون توی صرافی واریز میشه که میتونید به کیف شخصیتون منتقلش کنید. 

نکات مهم در خرید تتر

4 نکته مهم موقع خرید تتر 

1. با این که گفته میشه نرخ دلار و تتر باهمدیگه نسبت یک به یک دارند، ولی در واقعیت قیمت تتر به دلیل سیستم عرضه و تقاضای متفاوتی که توی ساختار خودش داره ممکنه کمی از دلار گرون تر در بیاد. برای همین لازمه که قبل از انجام خرید قیمت تتر رو چک بکنید و موقعی خریدتون رو انجام بدید که رنج قیمتش در نقطه مناسبی قرار بگیره، به طوری که با دلار تقریبا برابر باشه. 

2. انتخاب فی یا میزان کارمزد مناسب یکی دیگه از نکات مهمی هست که موقع خرید رمزارز تتر باید بهش توجه کنید. با توجه به این که شبکه های بلاکچین مختلفی برای خرید تتر وجود داره شما باید شبکه ای رو انتخاب کنید که نرخ کارمزدش پایین تر باشه و همچنین سرعت انتقال تراکنش بالایی داشته باشه. از بین شبکه های بلاکچین مختلفی که وجود داره، در حال حاضر میزان فی (کارمزد) در بستر شبکه ترون از همه پایین تره و سرعت انتقال خوبی هم داره.

3. دقت داشته باشید که موقع انجام تراکنش آدرس مقصد رو درست انتخاب کنید و قبل از کلیک رو گزینه ترنسفر به دقت چک کنید که آدرس های داده شده کاملا با آدرس مقصد شما همخوانی داشته باشن. کوچک ترین اشتباه در این مورد میتونه به بهای از دست رفتن کل پولتون تموم بشه. در صورت انجام دادن این اشتباه پول شما برای همیشه در داخل شبکه بلاکچین گیر خواهد کرد و به هیچ عنوان قابل ردیابی نخواهد بود. 

4. برای این که بتونید به شبکه های مختلف واسه خرید و فروش تتر به صورت همزمان دسترسی داشته باشین و با توجه به ازدحام هر شبکه بلاکچینی مناسب ترین شبکه رو واسه انجام تراکنشتون انتخاب کنید، توصیه میکنیم که از کیف پول های مولتی کوین استفاده کنید. این نوع از کیف پول ها به شما این امکان رو میدن که از چندین شبکه بلاکچین مختلف همزمان برای انجام تراکنش هاتون بهره مند بشید. 

ریسک نگهداری تتر

ریسک نگهداری تتر

همون طور که موقع خرید طلا و یا دلار سعی میکنین که دارایی تون رو در یک مکان امن نگهداری کنین، تا یه وقت گم نشه و مورد سرقت قرار نگیره؛ بعد از خرید تتر هم لازمه که با رعایت کردن یه سری نکات ریسک نگهداریش رو کاهش بدین. 

در این که خود ارز تتر بسیار امن هست و پشتوانه قوی داره حرفی نیست و این موضوع کاملا برای همه مشخصه. اما مثل هر ارز دیجیتال دیگه ای، موقع نگهداری تتر هم باید به یه سری نکات توجه بشه؛ تا ریسک نگهداریش کاهش پیدا بکنه. در غیر این صورت ممکنه که مورد سو استفاده برخی افراد سود جو قرار بگیره و سرمایتون رو از دست بدین. 

اگر شما هم علاقمند به نگهداری ارز دیجیتال تتر هستین، بهتون توصیه میکنیم که یک روش نگهداری امن واسه نگهداری تترهاتون قبل از این که اقدام به خرید اون ها کنید در نظر بگیرین.

بعضی افراد علاقمند هستن که از کیف پول های گرم یا همون کیف پول های دیجیتالی و آنلاین واسه نگهداری تتری که خریداری کردن استفاده کنن. استفاده از این نوع ولت ها میتونه گزینه انتخابی خوبی باشه و امنیت خوبی هم داره. ولی ما بهتون پیشنهاد میکنیم در صورتی که دوست دارید ریسک نگهداری تتر رو کاهش بدید به هیچ روشی قابل سرقت و هک شدن نباشه، استفاده از کیف پول های سرد یا سخت افزاری میتونه گزینه انتخابی بهتر و امن تری براتون باشه. 

یادتون باشه که قبل از انتخاب هر کیف پولی فقط به شنیده هاتون راجع به این ولت ها متکی نباشین و راجع به اونها به طور کامل تحقیق کنین. از جمله کیف پول های نرم افزاری که گفته میشه برای نگهداری تتر مناسب هستن میتونیم به کیف پول متامسک و تراست والت اشاره کنیم. همچنین کیف پول های سخت افزاری هم مثل کیف پول مای اتر، اومنی و تتر ولت از جمله کیف پول هایی هستن که میتونید راجع به اونها تحقیق کنین و اگر دیدید که براتون مناسب هستن ازشون استفاده کنین.

یکی دیگه از ریسک های نگهداری تتر که میتونه دردسر ساز بشه، این هست که این استیبل کوین یه روز ممکنه که ارزش و جایگاه فعلی خودشو از دست بده و ارزشش کاملا از بین بره. برای همین لازمه که بعد از خریداری کردن تتر اخبار روزانه مربوط به این توکن دیجیتال رو دنبال کنین، و هر زمان که حس کردین میخواد ارزش خودشو از دست بده هر چه سریع تر بفروشیدش. 

هرچند که این اتفاق با جایگاه فعلی که تتر تونسته به خودش اختصاص بده خیلی بعید به نظر میاد، به طوری که حتی به نظر میرسه سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران شده. اما با این حال بازم لازمه که همه احتمالات رو در نظر بگیرین تا موقع وقوع چنین حوادثی شوکه نشین، و بتونید با برنامه عمل کنید. 

تتر یا دلار

تتر یا دلار؟ 

با توجه به اخباری که در این مدت وجود داشته، چیزی که کاملا مسلمه اینه که سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران شده. افراد مختلف مخصوصا اونایی که از قبل توی بازار رمزارزها فعال بودند؛ برای جلوگیری از کاهش ارزش داراییشون مقدار خیلی زیادی تتر خریداری کردند. بنا به گزارش های مختلفی که وجود داره، حدود 90درصد اشخاصی که در ایران توی بازار ارزهای دیجیتال فعال هستن حجم زیادی از معاملاتشون رو برای خریداری و نگهداشتن تتر اختصاص دادند. 

با وجود این که قیمت تتر 1000 تومن گرون تر از نرخ دلار برای معامله گرهای ایرانی تموم میشه، قطعا این رمزارز تونسته مزیت هایی رو برای مالکان خودش ایجاد بکنه که باز هم این حجم از تقاضا به سمتش سرازیر هست. بعضی کارشناس ها این پیش بینی رو میکنن که با توجه به چشم انداز اقتصادی ایران، مقدار تقاضا برای خرید تتر باز هم بیشتر بشه.

در این میان یک سری هم عقیده دارن که دلار به خاطر ارزش ذاتی که داره هنوز به طور کامل جایگزین تتر نشده. ترجیح این افراد اینه که بخشی از پولشون رو به دلار و بخشی دیگه اش رو به تتر تبدیل کنن. به دلیل پیچیدگی های خاصی که توی بازار های مالی وجود داره، به هیچ وجه پیش بینی دقیقی در این باره نمیشه کرد. اما اگه تتر بتونه که خودش رو به صورت کامل جایگزین دلار بکنه، احتمال میره حجم تقاضا برای خرید و نگهداری اون در بین ایرانی ها از این چیزی که هست بیشتر هم بشه. 

اما دلار هم به دلیل این که توسط دولت و بانک مرکزی ارائه میشه و به عنوان ارزی مطرح هست که همیشه مورد حمایت سازمان های رسمی قرار داره و ارزشش هیچ وقت از بین نمیره، هنوز هم گزینه جذابی واسه افراد مختلف هست. چیزی که ما در اینجا شاهدش هستیم اینه که نبرد بین دلار و ارز دیجیتال تتر در ایران تازه شروع شده، و فقط زمان مشخص خواهد کرد که در آینده واقعا چه اتفاقی قراره اتفاق بیوفته. 

تتر جایگزین دلار در ایران

جمع بندی 

 در این مقاله ما براتون راجع به ارز دیجیتال تتر یه سری مطالب رو توضیح دادیم و گفتیم که چرا سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران شده، و عوامل موثر  روی اون رو بررسی کردیم. به مزیت های تتر که نسب به دلار تونسته برای مالکانش اختصاص بده پرداختیم و به ریسک های مختلفی که ممکنه این استیبل کوین داشته باشه اشاره کردیم. 

اگه شما هم قصد دارید که از رمزارز تتر USDT به عنوانی جایگزینی برای دلار استفاده کنید، امیدواریم با مطالبی که براتون گفتیم و مقایسه هایی که بین تتر و دلار انجام دادیم، دانش لازم رو به دست آورده باشید؛ و بتونید در این باره با ذهنی باز و آگاهی کامل تصمیم گیری کنین. 


نظرات کاربران در مورد سرمایه گذاری در تتر جایگزین دلار در ایران
سوال امنیتی :7+30 = ?