مقایسه کارمزد معاملات در صرافی های OTC و P2P

1402/03/03

مقایسه کارمزد معاملات در صرافی های OTC و P2p؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ اصلا می دونین صرافی ارز دیجیتال OTC چیست؟ عملکرد صرافی های P2p چگونه است؟ کارمزد صرافی های P2p بیشتر هست یا صرافی های OTC؟ بهترین صرافی OTC ایرانی کدام است؟ چه چیزی باعث منحصر به فرد شدن صرافی های OTC میشه؟

در سال های گذشته با رشد ارزهای دیجیتال، شاهد افزایش انواع صرافی های معاملاتی رمزارز بودیم که هر کدوم از اون ها به نحوی سازوکار مخصوص خودشون رو دارن. صرافی ها رو از یه دیدگاه کلی میشه به دو دسته بندی P2p و OTC تشبیه کرد. این دو صرافی تفاوت های زیادی با هم دارن که از جمله از این تفاوت ها میشه به تفاوت در کارمزد معاملات ارز دیجیتال اشاره کرد. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله مقایسه کارمزد معاملات در صرافی های OTC و P2p، اطلاعاتی درباره صرافی OTC و صرافی P2p به شما ارائه کنیم و به بررسی کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال OTC و P2p بپردازیم تا با کمترین کارمزد، معاملات خودتون رو انجام بدین.

آشنایی با صرافی ارز دیجیتال OTC

آشنایی با صرافی ارز دیجیتال OTC

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی ارز دیجیتال OTC چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که OTC مخفف عبارت Over The Counter به معنی پیشخوان هست. این یعنی برای خرید و فروش رمزارزها واسطه یا شخص ثالثی در کار نیست و خریدا یا فروشنده رمزارز می تونه به صورت مستقیم معاملات خودش رو با صرافی انجام بده. این روش در مقابل صرافی های معاملاتی قرار داره. در صرافی های معاملاتی افراد با خریداران و فروشنده های دیگه مثل خودشون سروکار دارن.

جالب اینجاست که بدونین در صرافی ارز دیجیتال OTC، ارتباط بین یه شرکت و کاربران هست. در اینجا خرید و فروش رمزارزها بین افراد و مرجع ثابت انجام میشه. یه صرافی ارز دیجیتال قیمتی برای خرید و فروش رمزارزها تعیین می کنه و کاربران طبق همین قیمت اقدام به ثبت سفارش دریافت یا ارسال رمزارز می کنند. میشه اون رو به نحوه کار صرافی های عادی برای تهیه کردن ارزهای فیات(دلار، پوند، ریال و.....) تشبیه کرد.

آشنایی با صرافی ارز دیجیتال P2p

P2p مخفف عبارت Peer to Peer به معنی معاملات همتا به همتا هست. توجه داشته باشین که معاملات همتا به همتا نوعی روش مبادله رمزارزهاست که به تریدرها این امکان رو میده تا بدون نیاز به واسطه برای تسهیل تراکنش ها، به صورت مستقیم باهم معامله انجام بدن. برخلاف صرافی های سنتی ارز دیجیتال که معمولا مقررات سخت گیرانه ای دارن و کاربران رو ملزم می کنند تا قبل از دسترسی به صرافی و استفاده از اون، فرایند تایید رو طی کنند، صرافی های ارز دیجیتال P2p از نظر الزامات خیلی راحت تر هستن.

نکته قابل توجه این هست که صرافی ارز دیجیتال P2p، فروشنده حجم و قیمتی رو که می خواد بفروشه، مشخص می کنه. این تصمیم به عنوان سفارش شناخته میشه و در یه دفتر کل به اسم دفتر سفارش قرار می گیره که شامل همه سفارش های باز هست. وقتی خریدار قیمت مورد نظرش رو در این لیست پیدا می کنه، اون رو پر می کنه تا تبادل انجام بشه. در غیر این صورت، سفارش خرید خودش رو به وجود آورده و شرایط معامله رو به دلخواه تعیین می کنه.

کارمزد معاملات در صرافی OTC چقدر است؟

کارمزد معاملات در صرافی OTC چقدر است؟

حائز اهمیت هست که بدونین به تفاوت قیمت خرید و فروش در یه صرافی، اسپرد گفته میشه. در صرافی های او تی سی هرچقدر این تفاوت قیمت یا اسپرد کمتر باشه، به سود کاربر هست چون می تونه ارزی که فروخته رو با تفاوت جزئی دوباره بخره. به این ویژگی قابلیت نقدشوندگی میگن. در صرافی های معاملاتی این اسپرد قیمت خیلی زیاده و اصلا قابل مقایسه با صرافی ارز دیجیتال OTC نیست.

صرافی های معاملاتی ارز دیجیتال، کارمزدهای مخفی زیادی دارن که در نگاه اول قابل تشخیص نیست. جوری که شما یه بار برای خرید یه ارز دیجیتال مقداری کافی کارمزد پرداخت می کنین و بار دیگه برای انتقال اون به کیف پول خودش کارمزد دیگه ای از شما گرفته میشه. در صرافی ارز دیجیتال OTC یبار کارمزد کم پرداخت می کنین که شفاف و مشخص نیست و کارمزد مخفی وجود نداره. به عبارت دیگه، کارمزد معاملات ارز دیجیتال در صرافی های OTC نسبت به صرافی های P2p کمتر هست.

تفاوت کارمزد معاملاتی در صرافی های OTC و P2p

تفاوت کارمزد معاملاتی در صرافی های OTC و P2p

صرافی های OTC و P2p با وجود شباهت هایی که با همدیگه دارن، تفاوت هایی هم در این میان دیده میشه که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن. از جمله از این تفاوت ها می تونیم به کارمزد معاملات اشاره کنیم. صرافی های OTC کارمزد کمتری از کاربران دریافت می کنند. در حالی که در صرافی های P2p عرضه و تقاضا نقش مهمی داره و امکان معامله با قیمت متفاوت از روند بازار وجود نداره.

کاربر برای پیدا کردن قیمت مناسب، درخواست خودش رو ثبت می کنه و تا رسیدن قیمت بازار به محدوده مورد نظر منتظر می مونه. بعدا با به ثمر رسیدن معامله و کم کردن کارمزد، ارز دیجیتال به حساب کیف کاربر در صرافی واریز میشه و دوباره با پرداخت کارمزد برداشت می تونه اون رو برداشت کنه. بنابراین، یکی از عیب های صرافی های P2p پیچیدگی و بالا بودن کارمزد معاملات هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله مقایسه کارمزد معاملات در صرافی های OTC و P2p، اطلاعاتی درباره صرافی OTC و صرافی P2p به شما ارائه کنیم و به بررسی کارمزد معاملات در صرافی های OTC و P2p بپردازیم تا با کمترین کارمزد، معاملات خودتون رو انجام بدین. همونطور که گفتیم، صرافی های OTC و P2p شباهت های زیادی با هم دارن، ولی در این میان تفاوت هایی هم دیده میشه که از جمله از این تفاوت ها می تونیم به کارمزد معاملات در اون ها اشاره کنیم. صرافی های OTC کارمزد کمتری نسبت به صرافی های P2p دریافت می کنند.


نظرات کاربران در مورد مقایسه کارمزد معاملات در صرافی های OTC و P2P
سوال امنیتی :9+62 = ?