کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال چیست؟

1402/12/22


کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این موضوع به دست بیارین؟ به نظر شما کارمزد صرافی ارز دیجیتال چجوری محاسبه میشه؟ انواع کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال کدامند؟ دلیل پرداخت کارمزد در صرافی ارز دیجیتال چیست؟ چجوری با کمترین کارمزد از صرافی ارز دیجیتال بخریم؟ کارمزد صرافی ارز دیجیتال رو از چه زوایایی میشه مقایسه کرد؟

همه پلتفرم های معاملاتی در دنیا در همه بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال، در ازای امکاناتی که به کاربران ارائه میدن، کارمزد دریافت می کنند. کارمزد صرافی های ارز دیجیتال برای معامله گرانی که به صورت مداوم ترید می کنند، از اهمیت زیادی برخوردار هست. اگه هدف شما از فعالیت در بازار کریپتو، سرمایه گذاری بلند مدت هست و در سال چند معامله بیشتر انجام نمیدین، هزینه کارمزد زیاد واستون اهمیت نداره، ولی در ترید قضیه فرق می کنه. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره کارمزد صرافی ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع هزینه های کارمزد در صرافی ارز دیجیتال بپردازیم و دلیل پرداخت کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم.

منظور از کارمزد صرافی چیست؟

کارمزد صرافی ارز دیجیتال یکی از اصلی ترین شاخص هایی هست که کاربران برای مقایسه صرافی های ارز دیجیتال استفاده می کنند، چون در مقایسه با فاکتورهای دیگه به راحتی قابل تشخیص و مقایسه هست. مثلا داده های کافی برای مقایسه حجم معاملات صرافی ها در دسترس نیست، ولی هیچ صرافی ارز دیجیتالی رو نمیشه پیدا کرد که کارمزد خرید و فروش رو به صورت واضح به کاربران اطلاع نده. در همه بازارهای سرمایه، وقتی یه پلتفرم معامله ای رو انجام میده، مقداری پول به صورت درصد از تریدر دریافت می کنه. بعضی وقت ها کارمزد چند معامله با ارزش یا قیمت های متفاوت یکسان و برابر هست.

محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که کارمزد صرافی ارز دیجیتال چجوری محاسبه میشه؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار هست. به همین دلیل خیلی از تریدرها و معامله گران قبل از انجام معاملات خودشون، کارمزد صرافی های مختلف رو با همدیگه مقایسه می کنند تا معاملات رو با هزینه کم انجام بدن. همونطور که احتمال داره کارمزد یه معامله با ارزش یکسان در دو پلتفرم معاملاتی با هم تفاوت داشته باشه، لزوما کارمزد صرافی های ارز دیجیتال هم با همدیگه برابر نیست.

جالب اینجاست که بدونین ممکنه برای افراد مبتدی در بازار کریپتو، محاسبه کارمزد صرافی ارز دیجیتال کمی گیج کننده باشه، ولی بهتون قول میدیم که وقتی با این موضوع آشنا شدین، خیلی راحت می تونین میزان کارمزدها رو خودتون محاسبه کنین. نکته قابل توجه این هست که تراکنش های انجام شده بر بستر شبکه بلاک چین برای اجرایی شدن به مقداری کارمزد نیاز دارن که توسط صرافی ارز دیجیتال از حساب کاربر کسر میشه. این کارمزد بر اساس شرایط مختلف شبکه و پلتفرم مورد استفاده قابل تغییر و متفاوت هست.

مقاله پیشنهادی: عوامل موثر بر هزینه های کارمزد تراکنش

انواع کارمزد در صرافی ارز دیجیتال کدامند؟

انواع کارمزد در صرافی ارز دیجیتال کدامند؟

همونطور که گفتیم، در زمان خرید و فروش ارز دیجیتال، مبلغی از حساب کاربر کم میشه که به اون کارمزد صرافی گفته میشه. با توجه به صرافی که در اون کار می کنین، روش های مختلفی برای کاهش کارمزد وجود داره که از مهم ترین اون ها میشه به معرفی صرافی به دوستان و استفاده از ارز بومی صرافی اشاره کرد. صرافی های ارز دیجیتال، کارمزدهای مختلفی رو از کاربران دریافت می کنند. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی انواع کارمزد در صرافی ارز دیجیتال بپردازیم.

  • کارمزد برداشت

یکی از انواع کارمزد در صرافی ارز دیجیتال، کارمزد مربوط به تراکنش های برداشت رمزارز هست. به کارمزدی که در ازای برداشت ارزهای دیجیتال از صرافی پرداخت می کنین و ترکیبی از کارمزد شبکه و سود صرافی هست، کارمزد برداشت گفته میشه. به عبارت دیگه، شما زمانی کارمزد برداشت رو به صرافی پرداخت می کنین که دارایی های خودتون رو از صرافی برداشت و به کیف پول انتقال میدین.

  • کارمزد توزیع معاملات

یکی دیگه از انواع کارمزد در صرافی ارز دیجیتال، کارمزد توزیع معاملات هست. فاصله قیمتی که بعضی وقت ها بین سفارش های خرید و سفارش های فروش رخ مده و در اختیار صرافی ارز دیجیتال قرار می گیره. هرچقدر یه صرافی بزرگ تر و تعداد سفارش های اون بیشتر باشه، با برایند قیمتی عاقلانه تر مواجه میشیم، امکان وجود این فاصله ها کاهش پیدا می کنه و سفارش ها به هم نزدیک تر میشن.

  • کارمزد معاملات

یکی دیگه از انواع کارمزد در صرافی ارز دیجیتال، کارمزد معاملات هست. کارمزد معاملاتی به کارمزدی گفته میشه که در ازای تبدیل رمزارزها به همدیگه در داخل حساب صرافی پرداخت میشه. کارمزد معاملات دارای انواع مختلفی هست و بسته به نوع صرافی متمرکزی که در حال استفاده از اون هستین، متفاوت هست. صرافی های قدیمی تر ارزهای دیجیتال معاملات خودشون رو به شکل صرافی کاربر انجام میدن.

دلیل پرداخت کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال

دلیل پرداخت کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال

فعالیت در بازار کریپتو و به ویژه بخش امور مالی این حوزه، نیازمند صرف هزینه هایی در قالب کارمزد شبکه یا فی صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز هست که کاربران باید اونو پرداخت کنند. در واقع هر شبکه طبق الگوریتم اجماع خودش، امنیت شبکه رو حفظ می کنه. در سیستم های با الگوریم اجماع اثبات کار(POW) این کار به کمک ماینرها انجام میشه و در شبکه هایی که الگوریتم اجماع اثبات سهام(POS) دارن، توسط اعتبارسنج ها انجام میشه. ماینرها و اعتبارسنچ ها برای انجام این عملیات باید پاداشی به دست بیارن یا تشویق بشن.

حائز اهمیت که بدونین، اگه قرار بود این پاداش به ماینرها از طریق ساخت توکن های جدید انجام بشه، تورم شبکه بیشتر میشد و روز به روز قیمت ارز دیجیتال کاهش پیدا می کرد. به همین دلیل پروتکلی طراحی شده تا پاداش ماینرها و اعتبارسنج ها رو به شکل هزینه کارمزد شبکه از سازنده تراکنش دریافت کنه. بیشتر صرافی های ارز دیجیتال، طرح کلی کارمزد خودشون رو جوری طراحی می کنند که کاربران تشویق به انجام تراکنش های بزرگ تر بشن. به همین دلیل، با بزرگ شدن حجم تراکنش ها و تریدها کارمزد صرافی هم کمتر و کمتر میشه.

چگونه با کمترین کارمزد از صرافی ارز دیجیتال بخریم؟

توجه داشته باشین، تاثیری که کارمزد صرافی بر روی کیف پول ارز دیجیتال تریدر داره، بعضی وقت ها از سود کسب شده از معامله اون هم بیشتر هست. البته بعضی وقت ها این کارمزد اونقدر پایین میاد که ترید نکردن اشتباه به نظر می رسه. مثلا در روز اول ماه مه 2022 به بالاترین حد خودش با رقم 196.68 دلار رسید، ولی فقط بعد از دور روز این مقدار کارمزد 16.27 دلار رو نشون میداد. در حال حاضر، شبکه اتریوم ترافیک کمتری داره و کارمزد هر ترکنش ارز دیجیتال به زیر 1 دلار رسیده. با توجه به نوسانات شدید هزینه کارمزد در شبکه ها، زمان انجام معامله و استراتژی تریدرهای شما در این زمینه خیلی تاثیر گذار هستن.

روش های کاهش کارمزد صرافی ارز دیجیتال

روش های کاهش کارمزد صرافی ارز دیجیتال

دقت کردن و زیر نظر داشتن مقدار پولی که برای انجام عملیات سرمایه گذاری خودتون پرداخت می کنین، از اهمیت زیادی برخوردار هست. چون کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال می تونن در بلند مدت ذره ذره از سود شما کم کنند و بدون اینکه بفهمین، نرخ سودبخشی استراتژی شما رو پایین بیاره. شما می تونین با استفاده از برخی تکنیک ها، کارمزد صرافی ارز دیجیتال رو کاهش بدین. روش های کاهش کارمزد صرافی ارز دیجیتال عبارت هستن از:

  • کمتر ترید کردن
  • استفاده از روش های معاملاتی کم هزینه
  • خرید ارز دیجیتال با کوین یا توکن دیگه
  • جستجو و پیدا کردن بهترین صرافی ارز دیجیتال
  • محاسبه حجم معامله

چرا کارمزد ترید ارز دیجیتال در حال نوسان است؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا کارمزد معاملات ارز دیجیتال در حال نوسان است؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که هزینه کارمزدی که صرافی ارز دیجیتال در ازای انجام معامله یا تراکنش دریافت می کند، ترکیبی از کارمزد شبکه و کارمزد صرافی ارز دیجیتال است. همچنین کارمزد داخلی صرافی ارز دیجیتال در بیشتر مواقع ثابت و یکسان است، ولی کارمزد شبکه با توجه به اینکه شبکه بلاک چینی در زمان انجام تراکنش تا چه اندازه ای دچار شلوغی باشد، تغییر می کند. به عبارت دیگر، هرچقدر تعداد کاربران و افرادی که می خواهند در آن لحظه تراکنش ارز دیجیتال ثبت کنند، بیشتر باشد، کارمزد معاملات در صرافی نیز افزایش می یابد. به همین دلیل صرافی های ارز دیجیتال و سایر پلتفرم های معاملاتی می توانند در هر زمان نرخ کارمزد یکسانی داشته باشند و ممکن است مقدار آن را با توجه به شلوغی شبکه بالا و پایین کنند.

اهمیت کارمزد صرافی ارز دیجیتال

توجه داشته باشید که بسیاری از تریدرها و معامله گران در زمان طراحی و ساخت یک استراتژی معاملاتی برای خود بیشتر روی بازگشت سرمایه و سود تمرکز می کنند. ولی توجه کردن و زیر نظر داشتن مقدار پولی که برای انجام یک تراکنش یا عملیات سرمایه گذاری خود می پردازید نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چون کارمزد معاملات ارز دیجیتال در صرافی می توانند در بلند مدت ذره ذره از سود شما کم کنند. د واقع ارز دیجیتال یا هر بازار مالی دیگری در این زمینه با یکدیگر تفاوت دارد و شما باید کارمزد صرافی ارز دیجیتال را زیر نظر بگیرید.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی درباره کارمزد در انواع پلتفرم تبادل ارز دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی انواع هزینه های کارمزد در صرافی ارز دیجیتال بپردازیم و دلیل پرداخت کارمزد در صرافی های ارز دیجیتال رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، کارمزد صرافی ارز دیجیتال یکی از اصلی ترین شاخص هایی هست که کاربران برای مقایسه صرافی های ارز دیجیتال استفاده می کنند، چون در مقایسه با فاکتورهای دیگه به راحتی قابل تشخیص و مقایسه هست.


نظرات کاربران در مورد کارمزد معاملات در صرافی های ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :7+50 = ?