10 رقیب اصلی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال

1401/06/21
10 رقیب اصلی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال

در مقاله 10 رقیب اصلی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال قصد داریم توضیحاتی در مورد ارز دیجیتال اتریوم، ویژگی های آن و البته رقبای اصلی اتریوم ارائه بدیم. ولی بهتره قبل از صحبت درمورد اتریوم، مقدمه ای برای ارزهای دیجیتال داشته باشیم. ارزهای دیجیتال (Digital currency) ارزهایی هستن که به صورت الکترونیکی و دیجیتالی ذخیره و منتقل میشن و بر مبنای صفر و یک هستن.

بدون شک این روزها اطلاعات و اخباری درمورد ارزهای دیجیتال شنیدین و احتمالا در بین دریای عظیم ارزهای دیجیتال اسم اتریوم هم به گوش تون خورده که جزو تاپ های بازار ارز دیجیتاله. در مقاله 10 رقیب اصلی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال قصد داریم توضیحاتی در مورد ارز اتریوم، ویژگی های آن و البته رقبای اصلی اتریوم ارائه بدیم و البته به بررسی اطلاعاتی در رابطه با اتریوم و رقبای اون می پردازیم.

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟

اتریوم با نماد اختصاریETH در واقع نوعی پلتفرم متن باز مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین هست که به توسعه دهنده ها امکان ساخت و گسترش برنامه های کاربردی غیرمتمرکز(Dapps)، قراردادهای هوشمند(Smart Contracts)و برنامه های پیچیده مالی دیگه ای رو میده.در بلاکچین اتریوم برنامه‌ها تحت کنترل و نظارت هیچ سازمان و نهادی نیست و تراکنش‌ها و معاملات روی شبکه اتریوم به صورت مستقل از بانک‌ها یا سایر نهادهای مالی انجام میشن.

اتریوم پس از ورود به دنیای ارز دیجیتال تغییرات زیادی رو در این فضا ایجاد کرد و امکان توسعه و گسترش سریع و استفاده از برنامه های کاربردی مختلف برای بهبود و رفع مشکلات بسیاری از صنایع رو به وجود آورد. تا قبل از پیدایش ارز دیجیتال اتریوم، برنامه‌نویسان بلاک چین برای ساخت ارز دیجیتال خودشون از اول مجبور به ساخت یک بلاک چین جداگانه بودن اما امروزه بلاک چین اتریوم میزبان چندین هزار توکن هست که اصطلاحا به اونها “ERC-20” میگن.

در حال حاضر بعد از بیت کوین، اتریوم دومین ارز دیجیتال با بیش ترین حجم سرمایه در گردشه. همچنین با توجه عقیده بسیاری از افراد اتریوم در سال های اینده می تونه هم در زمینه ارزش سرمایه گذاری ها و هم تبدیل شدن به محبوب ترین ارز دیجیتال دنیا از بیت کوین سبقت بگیره. اگه دوست دارین بطور تخصصی بدونین که ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ مقاله ما رو که در این زمینه نوشتیم، مطالعه نمایید.

نحوه کار اتریوم:

ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم هم مثل هر ارز رمزنگاری شده، بر اساس شبکه بلاکچین کار می کنه. بلاکچین یک دفتر عمومی غیرمتمرکز و توزیع شده هست که در اون تمام تراکنش ها تأیید و ثبت می شن. این توزیع به این معناست که هر کسی که عضو شبکه اتریوم هست، یک نسخه مشابه از این دفتر رو در اختیار داره و به اونها امکان میده تا همه تراکنش ها رو ببینن. این شبکه به این دلیل غیر متمرکزه که توسط هیچ نهاد متمرکزی اداره یا کنترل نمی شود، در عوض توسط اعضای شبکه و همه دارندگان دفتر توزیع شده مدیریت می شه.

مزایای پلتفرم غیر متمرکز اتریوم:

• اتریوم تمام مزیت های هر بلاک چین دیگه ای رو داراست . این بلاک چین در برابر هر نوع دخالت طرف سوم، مصون هست. 

• اتریوم غیر متمرکزه. یعنی هیچ نقطه‌ای برای شکست وجود نداره و شبکه اتریوم در برابر هر نوع حمله هکری محافظت میشه.

• اتریوم یک سیستم قفل شده انحصاری نیست. یعنی خدمات دیگر نیز می‌توانند در کنار اتریوم رشد کنن.

• هر بلاک چین براساس یک سری قوانین مورد توافق ایجاد شده. 

• بلاک چین اتریوم به خوبی برنامه ریزی شده و برای ۳ تا ۵ سال آینده، یک نقشه مشخص داره که به سرمایه‌گذارا در درک نحوه توسعه اتریوم کمک می‌کنه. 

• اتریوم در مقایسه با رمز ارزهای دیگه به شکل متفاوتی کار می‌کنه. تراکنش های اتریوم نیازمند طرف‌های ثالث نیستن؛ اتریوم یک بسته خدماتی کامله.

معایب پلتفرم غیر متمرکز اتریوم:

• بزرگترین نقطه منفی اتریوم اینه که کارکردهای زیادی داره همچون ثبت مستقیم، انعقاد قرارداد به صورت هوشمند و بسیاری کارهای دیگه. این گستردگی گرچه باعث پیشرفت اتریوم شده، ولی ضعف اون هم محسوب میشه.

• به منظور ارتقای پروژه‌ها به یک سطح جدید، اتریوم از مدل اثبات کار به اثبات سهام تغییر خواهد کرد. ایراد کار اینه که نمی‌توان سیستم رو به سادگی تغییر داد و حین تغییر ممکنه کل سیستم خراب بشه و ارزش آن به طور ناگهانی سقوط کنه.

• بیشتر سرمایه‌گذارا نمی‌تونن در این پروژه مشارکت کنن، چون آموزش کافی برای اتریوم وجود نداره و برای تازه کاران، شروع کار با اتریوم خیلی دشواره و اونها فقط می‌تونن به برخی اطلاعات اولیه دسترسی پیدا کنن.

• مشکل دیگه اتریوم مقیاس‌پذیری اونه؛ یعنی تراکنش‌ها کند هستن. سازمان‌ها نیازمند تعداد زیاد تراکنش هستن و اتریوم فقط می‌تونه حدود 15 الی 20 تراکنش در ثانیه رو پردازش کنه. البته نسخه‌های مختلف و دارای مجوزی از اتریوم وجود دارد که دارای این محدودیت نیست.

• عدم قطعیت عیب دیگر اتریوم است؛ به این معنا که به شدت در حال توسعه است و در این مسیر ممکن است اختلال‌هایی به وجود آید.

• اتریوم با مشکلاتی نظیر قابلیت اشتراک و همکاری، امنیت، ثبات، نظارت و … مواجه هست که تیمش در حال بررسی رفع این مشکلاته.

رقبای اصلی اتریوم:

رقبای اصلی اتریوم:

با عرضه اولین نسخه اتریوم، امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و اجرای قراردادهای هوشمند روی بلاک چین فراهم شد و مزیت پیشتازی این پلتفرم، اتریوم رو به برترین ارز دیجیتال بعد از بیت کوین تبدیل کرد. اما امروزه و با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیر سایر رقبای اتریوم در حوزه دیفای، نسخه جدید اتریوم یعنی اتریوم 2.0 فاقد این مزیت جذاب هست و با وجود مشکلاتی که برای شبکه آزمایشی مدالا (Medalla) ایجاد شد شروع متزلزلی داشت، به نظر می رسه که تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال اتریوم همچنان باید کار روی اتریوم 2.0 رو ادامه بدن.

اصلی‌ترین و مهم ترین قاتلان اتریوم بر اساس ارزش بازار عبارتند از: کاردانو (ADA)، سولانا، بایننس کوین، تزوس (XTZ)، آر اس کی (RSK)، کوانتوم (Qtum)، ماتیک نتورک (Matic) و ترا (LUNA)؛ اما ارزهای دیجیتال نوپای دیگری مانند کیوتم، RSK و… نیز وجود دارن که تونستن در مدت کوتاهی با مقیاس پذیری بالایی که دارن در دسته قاتلان اتریوم قرار بگیرن. به این منظور هدف ما در مقاله 10 رقیب اصلی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال معرفی و بررسی رقبای اصلی اتریوم هست، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

1-کاردانو (Cardano):

طی چند سال گذشته، کاردانو (Cardano) یکی از اصلی ترین رقبای اتریوم بوده که تونسته محبوبیت زیادی بین رقبای خودش پیدا کنه. چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، ریاضی‌دان و یکی از ‌‌بنیان‌گذاران اولیه اتریوم، این پلتفرم رو ایجاد کرده. هاسکینسون سال 2014 از تیم اتریوم جدا شد و بعد شرکت IOHK، شرکت سازنده پلتفرم کاردانو رو راه‌اندازی کرد. جدید ترین مرحله آپدیت روی شبکه اصلی کاردانو در سال جاری، با راه‌اندازی شلی (Shelley) بوده که یکی از پر اهمیت ترین مسائل مورد بحث در فضای ارزهای دیجیتال بوده.

رقبای اصلی اتریوم: این به‌روزرسانی پای سهام‌گذاری (Staking) رو به شبکه کاردانو باز کرده که یکی از نتایج خوب اون، افزایش قیمت قابل‌توجه آدا (ADA)، ارز دیجیتال این شبکه، بوده. با این حال، کاردانو هم مثل اتریوم در حال کار روی پیاده‌سازی بلندمدت شبکه خودش هست. شلی فقط دومین مرحله از پنج مرحله بهبود بلاک چین کاردانو هست. در مرحله بعدی، ویژگی‌های قراردادهای هوشمند، مقیاس‌پذیری بیشتر و قابلیت مدل نظارتی به این شبکه افزوده خواهد شد. برای شناخت کامل کاردانو مقاله ارز دیجیتال کاردانو چیست؟ ما می تونه کمک تون کنه.

برخلاف اتریوم 2.0، کاردانو در نهایت یک مدل نظارتی درون‌زنجیره‌ای رو قراره اجرا کنه. یکی از اعضای شرکت کوآنت‌ استمپ (Quantstamp)، که طی چند ماه گذشته در حال بررسی کُد پایه کاردانو بوده، طی مصاحبه‌ای گفت که به‌عقیده اون، این پروژه در نهایت بر تزوس (Tezos)، پلتفرم مطرح دیگه ای در زمینه نظارت درون‌ زنجیره‌ای، برتری خواهد یافت و از لحاظ انتخاب کاربران جهت ایجاد قراردادهای کاربردی و هوشمند، جایگاه دوم پس از پلتفرم اتریوم رو کسب خواهد کرد.

2-سولانا (SOL):

یکی دیگه از رقیب های اصلی اتریوم، سولانا هست. سولانا یکی از پر کاربردترین و در عین حال از پیچیده‌ترین شبکه‌های بلاک چین موجود در حال حاضر هست که در عین حفظ امنیت بالا و ویژگی مقیاس پذیری با سرعت خیلی بالاتری تراکنش ها رو در شبکه بلاک چین انجام میده. به عبارت دیگه بعد از اینکه اتریوم برای حل مشکلات جانبی بیت‌کوین وارد این عرصه شد، مشخص شد که سرعت تراکنش اتریوم نمی تونه دیگه جواب بده. به همین دلیل پروژه سولانا با رمزارز مخصوص به خودش (sol) وارد این حوزه شد تا بتونه در عین حفظ شرایط امنیت و مقیاس پذیری سرعت تراکنش ها رو بالا ببره. 

رقبای اصلی اتریوم:

شبکه سولانا یک اکوسیستم غیرمتمرکز، امن، مقیاس‌پذیر و سریع هست و بخاطر همین جزو رقبای اصلی اتریوم محسوب میشه. همچنین سرعت انجام تراکنش‌ها، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و مقیاس‌پذیری بالای شبکه سولانا باعث شده تا این پروژه به‌سرعت به یکی از اکوسیستم‌های پیشتاز در حوزه بلاک چین تبدیل شود. مشکلات شبکه اتریوم در بحث مقیاس‌پذیری باعث شد تا سولانا بتونه با سرعت بیشتری به جایگاه فعلی خودش برسه و در حال حاضر می‌تونیم اون رو جدی‌ترین تهدید برای اتریوم و محبوبیت اون در نظر بگیریم.

سرعت نسبتا پایین تایید تراکنش‌ها در بیشتر بلاک چین‌ها، همواره به‌عنوان یکی از معایب سیستم‌های غیرمتمرکز مطرح میشده؛ این در حالیه که با ورود پروژه‌هایی مثل سولانا، رفته‌رفته بلاک چین‌های کندتر جایگاه خودشون رو به بلاک چین‌های بهینه‌تر میدن. شبکه سولانا قادره روی کاغذ در هر ثانیه بیش از ۵۰ هزار تراکنش رو پردازش کنه؛ یعنی سولانا علاوه بر بلاک چین‌ها، غول‌های حوزه پرداخت مثل پی‌پل و مسترکارت رو هم تهدید می‌کنه.

از اونجا که این اکوسیستم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنه، میتونه میزبان انواع اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، از توکن های غیر قابل تعویض(NFT) گرفته تا صرافی‌های غیرمتمرکز و بازارسازهای خودکار باشه. به نوعی می‌تونیم سولانا رو مشابه شبکه اتریوم ولی با کارایی بیشتر توصیف کنیم. مقبولیت این شبکه در بین کارشناسان و توسعه‌دهندگان این حوزه تا حدی هست که در حال حاضر بیش از ۴۰۰ پروژه روی اکوسیستم سولانا در حال فعالیت هستن و روزبه‌روز هم به تعداد اونها افزوده میشه. بنا به دلایل ذکر شده سولانا از رقبای جدی اتریوم محسوب میشه.

3-بایننس اسمارت چین (BSC):

بایننس اسمارت چین نوعی پروژه بلاک چین هست که در سال 2019 به وسیله صرافی بایننس راه اندازی و به بازار عرضه شد. همچنین توکن بومی بلاک چین بایننس اسمارت چین، BNB نام داره که یکی از رقبای اصلی اتریوم هست. بهتره بدونین که صرافی غیر متمرکز بایننس هم روی این بلاک چین کار می کنه و تا به امروز به عنوان پرکاربردترین اپلیکیشن غیر متمرکز شناخته شده. به این ترتیب، انتظار میره که در اینده افراد به سمت این شبکه برن و برای نقل و انقالات از این بلاک چین استفاده کنند و از این رو این شبکه بیاد و به عنوان رقیب پر و پا قرص اتریوم شناخته بشه و با اتریوم به رقابت بپردازه.

رقبای اصلی اتریوم:

بلاک چین بایننس از هزاران تراکنش در لحضه پشتیبانی میکنه. با این وجود، این صرافی یک زنجیره هوشمند توسعه داده شده داره که به طور موازی با بلاک چین بایننس در تعامل هست. بایننس کوین ویژگی های مثبت دیگه ای رو هم داراست که میتونیم به هزینه کارمزد پایین، پشتیبانی از هزاران تراکنش و بالا رفتن سرعت تایید در شبکه و امکان ایجاد توکن های جدید رو نام ببریم. بنابراین با توجه به توضیحاتی که دادیم، ارز اسمارت چین نیز یکی از رقبای اصلی اتریوم هست.

4-تزوس (XTZ):

تزوس در سال 2018 و در همسایگی اتریوم راه‌اندازی شد؛ بنیادهای پشتیبان تزوس هم مثل اتریوم، اکوسیستم کریپتو ولی (Crypto Valley) در سوئیس را به‌عنوان لوکیشن اصلی شرکت خودشون در نظر گرفتن. توسعه‌دهنده های اصلی تزوس، آرتور برایتمن (Arthur Breitman) و کتلین برایتمن (Kathleen Breitman) هستنن.

تزوس در پروتکل اجماع خودش، اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) است که تزوس خود، آن را «اثبات کار سیال (Liqued proof-of-stake) نامیده. محققان متوجه شدن با اینکه تمرکززدایی تزوس به‌اندازه اتریوم نیست، اما نسبت به بسیاری دیگر از بلاک چین‌های مبتنی بر اثبات سهام نمایندگی‌شده، غیرمتمرکزتر هست. احتمالا به خاطر این علت هست که تزوس سقفی برای تعداد نودها (Node) در نظر نمی‌گیره. بنابراین، رقابت تزوس با اتریوم 2 بر سر امنیت و توان عملیاتی هست. همچنین اصلی‌ترین تفاوت این دو پلتفرم، احتمالاً مدل نظارتی درون ‌زنجیره‌ای تزوس هست.

رقبای اصلی اتریوم:

زمانی که برایتمن‌ها پلتفرم تزوس رو ایجاد کردن، تصورشون ایجاد ویژگی حفظ شبکه به‌صورت مستقل و به دست اعضای شبکه بود. در نهایت مشابه با چیزی که برای کاردانو برنامه ریزی شده بود در پلتفرم تزوس نیز مانند کاردانو هر عضو با حداقل ملزومات سهام‌گذاری، امکان رأی‌دادن درباره آپدیت پروتکل رو داره و با به حد نصاب رسیدن آرا به‌روزرسانی مربوط انجام می شه. برخلاف اون مدل نظارتی اتریوم به‌صورت برون زنجیره‌ای هست و تا اطلاع ثانوی به همین روال ادامه خواهد داشت. تا الان هیچ کدوم از مدل‌ها نتونستن برتری ذاتی خودشون رو در مقایسه با مدل دیگه اثبات کنن.

5-آر اس کی (RSK):

ارز دیجتال RSK اواخر سال 2017 راه‌اندازی شد و از ابتدا تونست با وعده ایجاد قابلیت‌های قرارداد هوشمند در شبکه بیت کوین، سروصدا و هیجان زیادی به راه بندازه و توجهات زیادی رو جذب کنه. علاوه بر این، پلتفرم RSK با ظرفیت صدها تراکنش در ثانیه، از نظر مقیا‌س‌پذیری یکی از اولین تهدیدها برای اتریوم به شمار می‌رفت.

رقبای اصلی اتریوم:

 RSK استخراجی ترکیبی با بیت کوین داره. استخراج ترکیبی (Merged Mining) فرایند استخراج دو ارز دیجیتال به‌طور هم‌زمان و بدون کاهش توان پردازشی هست که ارز دیجیتال آر اِس کا (RSK) رو به یکی از اصلی ترین قاتلان اتریوم تبدیل کرده. در حال حاضر، این فرایند استخراج شامل 48 درصد از توان کل هشینگ(Hashing) شبکه بیت کوین هست. علاوه بر این، این پلتفرم یکی از رقبای سرسخت اتریوم از نظر تأمین امنیت شبکه از طریق تمرکززدایی هم محسوب میشه.

پروژه RSK با حمایت شرکت مادر آی‌اووی لبز (LOV Labs) راه خودش رو در چندین حوزه باز کرده. پلتفرم RSK از نظر تعامل‌پذیری و گسترش به فضای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، یکی از برجسته ترین رقبای اتریوم به شمار میره. در اوایل سال جاری، RSK پُلی جهت تعامل‌پذیری با اتریوم ایجاد کرد که به همه اعضاء اجازه می‌داد توکن‌های خودشون رو بین دو پلتفرم جابه‌جا کنن، از جمله استیبل کوین‌های مبتنی بر RSK و توکن‌های اهرمی ایجادشده توسط شرکت توسعه‌ی کوین مانی ‌آن‌ چین (Money on Chain).

6-کوانتوم (Qtum):

در چند طی سال جاری، پلتفرم کوانتوم (Qtum)، با انجام فورکی موفق و ایجاد ورژن جدید از شبکه اصلیش، به یکی از اهداف اساسی‌خودش در نقشه مسیر دست یافته. ارز دیجیتال Qtum هم مثل ETH بر مبنای پروتکل اجماع اثبات سهام اجرا می‌شود، اما برخلاف اتریوم 2.0 که برای سهام‌گذاری در آن به داشتن حداقل ۳۲ اتر نیازه، Qtum تلاش می‌کنه تا مطمئن بشه که همه اعضای اون می‌تونن در سهام‌گذاری در پلتفرمش شرکت کنن.

رقبای اصلی اتریوم:همینطور این پلتفرم با فراهم‌ کردن آپشن سهام‌گذاری به‌صورت آفلاین تونسته در دسته‌ای از معدود پلتفرم‌هایی قرار بگیره که به کاربران خود این امکان رو می‌ده با استفاده از توکن‌هایی که در کیف پول سرد و آفلاین خود ذخیره کرده‌اند، به سهام‌گذاری بپردازن. واضحه که در این سهام ‌گذاری‌ها، بیشترین سود نصیب افرادی میشه که تعداد بیشتری توکن رو در سهام‌گذاری شرکت دادن. با وجود این برخلاف اتریوم، ارز کوانتوم هیچ شرط حداقلی برای سهام‌گذاری در پلتفرم نداره. از طرف دیگه، شبکه کیوتم براساس ماشین مجازی اتریوم کار می‌کنه؛ یعنی این پروژه توانایی استفاده از پیشرفت های اتریوم 2.0 مثل شاردینگ رو داره.

همچنین برخلاف اتریوم که تنها از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی استفاده می‌کند، توسعه‌دهندگان ارز کوانتوم میتونن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خودشون رو به زبان‌های معروف و پرکاربرد بنویسن. این یکی دیگر از قابلیت‌های کوانتوم هست که تونسته اون رو به یکی از رقبای اصلی اتریوم تبدیل کنه. برای اینکه بیشتر این ارز رو بشناسین، مقاله ارز دیجیتال کوانتوم چیست؟ ما رو مطالعه کنین.

7-ماتیک نت ورک (Matic Network) :

ماتیک نت ورک(Matic Network) که به‌عنوان دومین لایه اتریوم هست، چندین قابلیت مشابه با قابلیت‌های اتریوم، از جمله سازگاری با توکن‌های ERC-20، ارائه می‌ده. این ارز که حامیانی مثل بایننس داره، ادعا داره که در مقایسه با اتریوم مقیاس‌پذیری فوق‌العاده بالاتری داره و می‌تونه تا 65 هزار تراکنش رو در یک ثانیه پردازش کنه. 

رقبای اصلی اتریوم:

همونطور که اشاره کردیم از جمله حامیان اولیه این پروژه، بایننس هست که روی پلتفرم لانچ‌پد (Lunchpad) خود برای عرضه‌های اولیه کوین، توکن ماتیک نت ورک رو برای فروش عرضه کرده. همچنین، کوین‌بیس ونچرز (Coinbase Ventures) نیز یکی از سرمایه‌گذاران اولیه پلتفرم ماتیک نت ورک بود. علاوه بر این، ماتیک با پروژه‌های باسابقه‌ای مثل دیسنترالند (Decentraland) برای افزایش توان عملیاتی، همکاری کرده. برای کسب اطلاعات در این زمینه مقاله ارز دیجیتال پالی گان چیست؟ ما را مطالعه کنید.

همچنین از اونجایی که روزانه شاهد افزایش روزافزون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دیفای روی شبکه اتریوم هستیم که باعث افزایش کارمزدهای تراکنش‌ها شدن، وجود پلتفرم‌های لایه دوم مثل ماتیک نت ورک این امکان رو برای افرادی که از این پلتفرم‌ها برای ویژگی‌هایی مثل رأی نظارتی استفاده می‌کنند، فراهم کرده است که دیگر نیازی به استفاده از پلتفرم‌های رقیب نداشته باشن.

8-آوالانچ (AVAX)

یکی دیگه از رقبای اصلی اتریوم که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده، ارز دیجیتال آوالانچ هست. آوالانچ شبکه ای مبتنی بر بلاک چین هست که برای انجام قراردادهای هوشمند پایه ریزی شده و رمز ارز اون، AVAX هست. همچنین بهتره بدونین که آوالانچ از ابزار توسعه اتریوم و الگوریتم اثبات سهام استفاده می کنه که استفاده از الگوریتم اثبات سهام باعث شده تا شبکه آوالانچ نیاز به ماینرهای بزرگ و پر قدرت برای استخراج رمز ارز رو نداشته باشه. به این منظور این فرایند انرژی کمتری مصرف می کنه و محیط زیست از اسیب ماینرها در امان می مونه. 

رقبای اصلی اتریوم:

سرعت تراکنش در پلتفرم آوالانچ بسار بالاست و از طرف دیگه هزینه تراکنش ها در این شبکه بسیار پایین هست و کارمزدهایی که در نتیجه تراکنش ها به سیستم شبکه پرداخت میشه، به سرعت سوزونده میشن که یکی از ویژگی های اصلی این شبکه هست. به این ترتیب، سوزوندن کارمزدهای پرداخت شده در این شبکه باعث میشه تا از تورم رمز ارز این شبکه جلوگیری بشه و در اخر باعث میشه تا توکن آواکس کمیاب بشه. در نتیجه با کمیاب شدن توکن اواکس، قیمت اون نیز افزایش پیدا می کنه. به همین دلیل افراد زیادی اقدام به استفاده از این شبکه و خرید این رمز ارز می کنن و به این دلیل، یکی از رقبای اصلی اتریوم شناخته میشه. مقاله ارز دیجیتال آوالانچ چیست؟ در این زمینه برای شما خیلی مفید خواهد بود.

9-الگورند (Algorand): 

الگورند با نماد ALGO که در حال حاضر یکی دیگه از رقبای اتریوم محسوب میشه، در سال 2019 توسط شخصی به نام سیلویو میکالی(Silvio Micali) استاد فناوری مؤسسه فناوری ماساچوست و برنده جایزه تورینگ راه‌اندازی شد. پروژه الگورند مدعی است اولین پروژه بهره‌مند از پروتکل اجماع اثبات سهام خاص هست. 

رقبای اصلی اتریوم:

همینطور به‌منظور تأمین امنیت شبکه خودش،طوری عمل کرده که مالکان تعداد کمی از توکن (ALGO) نمی تونن آسیبی به شبکه بزنن. مهم‌ترین حوزه رقابت ارز دیجیتال الگورند با اتریوم 2.0 در زمینه توسعه پلتفرم هست. تتر و یو اس ‌دی کوین (USD Coin) و پراپس پراجکت (Props Project) از جمله عرضه‌کننده های بزرگ استیبل کوین هستن که روی پلتفرم الگورند فعالیت می‌کنن. به گفته پال ریگل مدیر محصول الگورند، این پروژه با آپدیت جدید خودش به‌وسیله روش کلیدگذاری مجدد (Rekeying) موفق شده نقش مؤثری در گسترش فضای دیفای داشته باشه. 

با استفاده از قابلیت کلیدگذاری مجدد کاربران می تونن به‌ راحتی با استفاده از رویکرد خرج‌کردن درون‌ساختی، از آدرس تک‌کلیدی به آدرس چندامضایی با آدرسی با نظارت قراردادهای هوشمند نقل مکان کنن. همینطور با استفاده از این قابلیت،کار در فضای دیفای برای اپراتورهای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که وجوه کاربران رو به‌عنوان امانت نگهداری می‌کنن هم آسون‌تر خواهد شد.

10-کازماس (ATOM):

کازماس (Cosmos) در سال 2019 ایجاد شد و به‌عنوان یکی از اولین پلتفرم‌هایی که قابلیت تعامل‌پذیری رو به بلاک چین اضافه کردن، توجهات زیادی رو جذب کرد و به عنوان یکی از رقبای اصلی اتریوم شناخته میشه. شرکت تِندرمنیت (Tendermint) کار توسعه کازماس رو عهده دار بود و مسئولیت ساخت اکوسیستمی میان‌زنجیره‌ای از سوی بنیاد اینترچین (Interchain Foundationn) این شرکت محول شد.

رقبای اصلی اتریوم:

بهتره بدونین که ارز دیجیتال کازماس تونست در سال 2020، با تعامل‌پذیری به یکی از پراهمیت ترین جوانب صنعت بلاک چین تبدیل بشه و به ویژگی بهتر از اتریوم 2.0 دست پیدا کنه. کازماس از طریق تحمل خطای بیزانس تندرمینت(BFT) مقیاس‌پذیری خودش رو افزایش میده. با توجه به نکاتی که گفتیم، ارز دیجیتال کازماس یکی از رقبای اصلی اتریوم هستش.

 

نتیجه و جمع بندی:

در مقاله 10 رقیب اصلی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال به بررسی ارز دیجیتال اتریوم و برخی اطلاعات مربوط به آن پرداختیم و رقبای اتریوم رو بصورت کامل بررسی کردیم. همه پلتفرم های نام برده شده در این مقاله مزیت های زیادی دارن و میتونن رقبای قوی برای اتریوم باشن و با آپدیت آپشن های خودشون ارزش و رتبه خودشون رو بالاتر ببرن.

بنابراین به‌روزرسانی اتریوم 2 باید خیلی سریع، کارآمد و غیرمتمرکز باشه تا دیفای و امور مالی غیرمتمرکز به پذیرش گسترده برسن و اتریوم بتونه صدرنشینی خودش رو حفظ کنه و با پیشرفت سایر پلتفرم‌ها در زمینه تعامل‌پذیری و مقیاس‌پذیری دچار لغزش نشه.شما میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و خرید ارز دیجیتال اتریوم و مطالعه در مورد سایر ارزهای دیجیتال به سایت صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس مراجعه کنین.


نظرات کاربران در مورد 10 رقیب اصلی اتریوم در بازار ارزهای دیجیتال
سوال امنیتی :9+91 = ?