7 نکته لازم برای کار با صرافی های خارجی

1401/06/09


انتخاب کردن صرافی قابل اطمینان همواره از پر اهمیت ترین مسائل هر کاربری هستش که قصد حضور در بازار ارز دیجیتال ها و معامله ارز ها را داره. در مقاله " نکات لازم برای کار با صرافی های خارجی " قرار هستش که در خصوص انتخاب یک صرافی قابل اطمینان حرف بزنیم و این که به چه نکته ها و مواردی باید دقت بیشتر داشته باشین.

صرافی های خارجی

کار اصلی صرافی های رمز ارزها معامله ارزهای دیجیتال هستش. تمامی اونا به طور آنلاین فعالیت دارن و احتیاج به حضور فیزیکی در هیچ جایی ندارین. وقتی که میخواین صرافی ارز دیجیتال جهت واردن شدن به بازار معامله های ارز های دیجیتال، را انتخاب کنین می بایست به چندین نکته اساسی دقت بیشتر داشته باشین چرا که قرار هستش دارایی و سرمایه خودتون را در اختیار یک صرافی قرار بدین.

بنابراین می بایست حتماً موقع انتخاب صرافی نکته و معیار و فاکتورهایی که در ادامه ذکر می کنیم را در خاطر خود داشته باشین اول توضیحاتی کلی در مورد این که انواع صرافی ها چی هستن و بعد صرافی های داخلی و خارجی را بررسی و با هم مقایسه میکینیم تا زمینه ای داشته باشین که بتونیم به اصل موضوع با ریز جزئیات بپردازیم، همچنین ما در سایت اینانس بهترین صرافی های خارجی رو در یک مقاله براتون معرفی کردیم که می تونین با مطالعه ی اون اطلاعات خوبی بدست بیارین.

انواع صرافی‌ های ارز های دیجیتال موجود 

در واقع صرافی ‌های ارز های دیجیتال موجود به 3 دسته متمرکز، غیر متمرکز و هیبرید تقسیم بندی میشن. صرافی هیبرید در حقیقت ترکیب شده صرافی متمرکز و غیر متمرکز هستش. این نوع از صرافی ‌ها از اعتماد ‌و اطمینان بالا و سرعت زیاد در معامله ها دارا هستن.

 صرافی های غیر متمرکز

نوع اول از صرافی ارز های دیجیتال موجود، صرافی ‌های غیر متمرکز هستن که در حقیقت جایگزینی مناسب برای صرافی‌ های سنتی و متمرکز شدن. پلتفرم معاملاتی صرافی‌ های غیر متمرکز وابستگی به هیچ شرکتی نداره. تراکنش ‌ها و معامله ها در یک صرافی غیر متمرکز به طور اتوماتیک و بدون بهره گیری از یک سیستم متمرکز، کنترل میشن.

به دلیل غیر متمرکز بودن، این نوع از صرافی ‌ها از قوانین و مقررات و محدودیت ‌های نهاد ‌های نظارتی تبعیت نمیکنن. با مقایسه کردن صرافی های متمرکز و غیر متمرکز به این نتیجه می رسیم که در این صرافی‌ ها معامله ها به شکل مشتری به مشتری هستش ساده تر بگیم یعنی کاربر احتیاجی به احراز هویت نداره و همه کاربر ها میتونن هر نوع از معامله ها را انجام بدن.

 صرافی های متمرکز

نوع دوم از صرافی ارز های دیجیتال موجود، صرافی ‌های متمرکز هستن. صرافی‌ های متمرکز در واقع شایع ترین و نخستین مدل صرافی ‌های ارز های دیجیتال هستن. این نوع از صرافی ‌ها شرکت ‌هایی خصوصی هستن که پلتفرمی جهت معامله و خرید و فروش ارز های دیجیتال عرضه میکنن. از جمله بهترین ویژگی های صرافی ارز های دیجیتال ثبت نام و احراز هویت هستش.

در صرافی ‌های متمرکز معامله های فعال، تسویه ‌پذیری و حجم معامله های صورت گرفته را میتونین ببینین و بررسی کنین. صرافی ‌های متمرکز عظیم و پر طرفدار در هنگام آغاز به کار و نیز برای کاربر های تازه وارد و نا آشنا مطلوب ترین گزینه هستش. در صرافی ‌های متمرکز ارز های دیجیتال که میخرین در کیف پول‌ صرافی ذخیره و نگهداری میشن. پس از اون میتونین اونا را به ولت یا کیف پول شخصی خود منتقل کنین.

نکات لازم برای کار با صرافی های خارجی

در ادامه می خوایم نکات لازم برای کار با صرافی های خارجی رو براتون بگیم که بتوین ازشون استفاده کنین تا با کار با صرافی های خارجی به مشکل نخورین.

• درخواست احراز هویت

احراز هویت

به یاد داشته باشین که اگه صرافی درخواست احراز هویت نکرد به این معنی هستش که در صورت مواجه با مواردی همچون کلاهبرداری و یا پولشویی شانه خالی میکنه. پس خواهش ما این هستش که برای احراز هویت در یک صرافی جهت خرید و فروش و معامله کمی حوصله به خرج بدین. لازم به ذکر هستش که تعدادی از صرافی ها برای معامله هایی با ارزش و قیمت پایین در مراحل ورود و ثبت نام سخت نمیگیرن ولی هنگامی که ارزش و قیمت معامله ها بالا باشه باید احراز هویت بشین.

• میزان امنیت

مورد بعدی که باید در خاطر خود داشته باشین داشتن امنیت فوق العاده صرافی هستش تا با خیال آسوده سرمایه گذاری و معامله کنین. برای این که متوجه بشین کدوم صرافی از امنیت بالایی برخورداره می بایست مواردی که در ادامه نام می بریم را داشته باشه:

1. نوع کیفی که دارایی شما اونجا ذخیره شده

2. درخواست کردن احراز هویت

3. امکان دسترسی شما به کلید خصوصی کیف پول

4. عدم دسترسی کلاهبردار ها، هکر ها و حتی خود صرافی به دارایی های شما 

5. قبلا مورد حمله هکر ها قرار نگرفته باشه

6. اگه مورد حمله هکر ها قرار گرفته نحوه برخورد اونا با این موضوع

7. اگه بعد حمله هکر ها خساراتی وارد شده باشه چجوری جبران میکنه

• حجم معامله ها و میزان نقدینگی

  میزان نقدینگی و حجم معامله ها

اگه جزء کاربرانی هستین که قصد معامله های عظیم را دارین پس این مورد یعنی حجم معامله ها و میزان نقدینگی یکی پر اهمیت ترین معیار باید براتون باشه چرا که هر چقدر حجم معامله ها در صرافی بیشتر باشه، سرعت خرید و فروش و معامله هم سریع تر میشه.

نقد شوندگی در بازار ارز های دیجیتال به موارد زیر ربط داره:

1. بالا بودن تعداد کاربر ها در صرافی و یا در شبکه یک ارز دیجیتال برابر است با بالا بودن میزان نقد شوندگی صرافی و اون ارز دیجیتال

2. بالا بودن حجم معامله ها در صرافی و در شبکه یک ارز دیجیتال

3. بالا بودن محبوبیت و طرفداران یک ارز دیجیتال 

لازم به ذکر هستش که دقت کنین امکان داره صرافی نقد شوندگی بالایی داشته باشه ولی با این حال در همون صرافی یک ارز دیجیتال به علت پایین بودن حجم معامله ها در طی ۲۴ ساعت، از نقدشوندگی بالایی برخوردار نباشه.

• تنوع در تعداد ارز های دیجیتال

از جمله معیار های پایه و مهم دیگه تعداد ارز های دیجیتالی هستش که میتونین در صرافی معامله کنین. هر چقدر تنوع ارز های دیجیتال صرافی بیشتر باشه، امکان انجام معامله های متنوع وجود داره. صرافی‌ مطلوب و بهتر هستش که ارزهای دیجیتالی با حجم معامله های بالا را ارائه میکنه.

• داشتن پشتیبانی

داشتن پشتیبانی

از کنار ویژگی داشتن پشتیبانی و پل ارتباط بین کاربران و توسعه دهنگان صرافی، راحت نگذرین چون هر سوال و ایراد و ابهامی پیش بیاد میتونین راهنمایی بگیرین.

قابلیت پشتیبانی از جمله معیار های اساسی برای برگزیدن مطلوب ترین و بهترین صرافی هستش. چرا که کاربر های ایرانی مسلماً دسترسی راحت و مستقیم به این مجموعه ‌ها را ندارن. در اکثر وقت ها کاربر ها با مشکلات و ابهاماتی رو به رو میشن که با استفاده از حمایت تیم پشتیبانی دائمی صرافی قابل حل هستش.

• میزان کارمزد

مورد بعدی یعنی میزان کارمزد، هم از جمله مواردی هستش که می بایست از قلم نیوفته. داشتن کارمزد پایین روی بقیه موارد هم اثر میذاره چرا که هر چقدر کارمزد معامله ها در صرافی کم باشه، تعداد کاربر های بیشتری هم به سمت خودش جذب میکنه.

لازم به ذکر هستش که کم بودن کارمزد معامله ها دلیل بر اساسی ترین معیار و ویژگی یک صرافی ایده آل نیست چرا که امکان داره کلاهبردارها و سود جویان از این طریق جهت جذب کاربر اقدام کنن بنابراین کم بودن کارمزد دلیلی بر انتخاب اون نیست.

• رابط کاربری روان

رابط کاربری روان

همون طور که پیش تر هم اشاره شد صرافی ها به طور آنلاین فعالیت دارن و احتیاج به حضور فیزیکی کاربران در هیچ جایی نیست پس لزوماً صرافی که انتخاب میکنین باید رابط کاربری راحت و روان داشته باشه تا هم مناسب کاربران خبره و هم مناسب کاربران مبتدی باشه تا در بهره گیری از اون به مشکل نخورین.

فضای حساب کاربری کاربر ها می بایست ساده باشه زیرا پیچیده شدن حساب کاربری در بازار ارز دیجیتال سبب میشه تا معامله گر سردرگم بشه و با اشتباه هایی مواجه بشه که میتونه خسارات خیلی زیاد و غیر قابل جبران مالی براش داشته باشه.

فضای کاربری ساده و همه پسند حساب کاربری صرافی های بزرگ و بنام قابل رویت هستش. میزان سادگی را اینجوری میشه توصیف کرد که با یک کلیک به تمامی قسمت ها دسترسی پیدا میکنین. لازم به ذکر هستش که برای بهره گیری از صرافی های خارجی احتیاج به دانش انگلیسی حداقلی دارین چرا که به طور معمول صرافی های معتبر و خارجی از زبان فارسی پشتیبانی نمیکنن پس بهتر هستش با اصطلاحات ارز دیجیتال آشنا بشین.

برای کاربر ایرانی بهترین انتخاب کدام است؟ صرافی خارجی یا صرافی داخلی؟

تا اینجای مقاله " نکات لازم برای کار با صرافی های خاجی " معیار و ویژگی هایی که صرافی خوب می بایست داشته باشه را بررسی کردیم ولی خب مشکل اساسی ما ایرانی ها فراموش شد. تحریم ها!

بعد مدت ها پرس و جو و تحقیق صرافی دلخواه خودتون را پیدا میکنین، هنگام ثبت نام و احراز هویت به مشکل میخورین و اروری با عنوان " شما جز لیست تحریم ها هستین " رو به رو میشین. خب پس بهتره توضیحاتی هم در خصوص صرافی های داخلی و خارجی بدیم که بهتره از کدوم استفاده کنیم و چرا و با هم مقایسه کنیم.

اگر صرافی داخلی را جهت معامله ها و خرید و فروش انتخاب کردین بالطبع مشکلی در ثبت نام و احراز هویت پیش نمیاد ولی موردی که باید در نظر داشته باشین این هستش که در کشورمون ایران تا به الان قوانین و مقرراتی در مورد فعالیت صرافی های آنلاین ارز های دیجیتال و ارزهای دیجیتال به طور تمام و کمال مقرر نشده و هر آن امکان داره خارج شدن پول از کشور را بهونه کنن و از فعالیت این صرافی هم جلوگیری کنن.

پس احتمال داره روزی از خواب بیدار بشین و ببینین صرافی ارز دیجیتال داخلی دیگه قادر به ارائه هیچ گونه خدماتی نیست و نیز دسترسی شما به سرمایه خود قطع شده. بهتر هستش هنگام انتخاب صرافی داخلی این خطر و ریسک را پذیرفته باشین چرا که همون طور که گفتیم فعلا در خصوص معامله ارز های دیجیتال و قوانین و مقررات مرتبط با اون تعیین نشده.

اگر صرافی خارجی را جهت معامله ها و خرید و فروش انتخاب کردین بهتر بیان کنیم اونا به 2 دسته میتونیم تقسیم کنیم:

دسته اول، از همون شروع کار با ایرانی بودن کاربر مشکل دارن و اجازه ثبت نام و احراز هویت داده نمیشه.

دسته دوم، به نسبت دسته اول بهتر هستن ولی همانند صرافی داخلی پر ریسک و خطر! شاید مشکلی با ایرانی بودن کاربر نداشته باشن و اجازه قبت نام و فعالیت بدن ولی می بایست در نظر داشته باشین که امکان داره پس از گذشت مدتی تحت فشار بودن را بهونه کنن خدماتشون را قطع کنن و حتی امکان داره حساب کاربری هم مسدود بشه یعنی این که دیگه دسترسی به سرمایه خود ندارین.

پس ناچاراً باید در استفاده از صرافی ها هم از وی پی ان کمک بگیرین ولی نکته ای که باید فراموش نکنین این هستش که همواره از کشوری ثابت و با سروری ثابت به صرافی متصل بشین. با تغییر دادن کشور و سرور امکان داره اون صرافی متوجه ایرانی بودن شما بشه و حساب کاربری همراه تمام سرمایه از دسترس خارج بشه. الان که خوبی و بدی های هر کدوم را تا حدودی متوجه شدین و میزان ریسکی که هر کدوم داره را سبک سنگین کردین میتونین با دید باز تر و خیال آسوده تر صرافی دلخواهتون را انتخاب کنین. 

لیستی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی

صرافی های ارز دیجیتال خارجی

با شناختن چند تا از بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی میتونین دید باز تر و بهتری داشته باشین تا هم انتخاب درستی باشین و هم نکات لازم برای کار با صرافی های خاجی را بهتر درک کنین. پیش تر هم شرایط بهره گیری کاربر های ایرانی از صرافی های خارجی هم بیان کردیم. بهترین صرافی های خارجی عبارت هستن از:

1- صرافی بایننس:

میشه گفت صرافی بایننس بهترین صرافی خارجی ارز دیجیتال هست.اصلی‌ترین مزیت های صرافی بایننس عبارتند از:

  • در اختیار داشتن بیشترین تعداد جفت ارزها در بازار ارز های دیجیتال
  • مشاهده بیشترین تعداد ارز های دیجیتال 
  • دارای حجم معاملات بالا
  • پایین بودن کارمزد

2- صرافی کوین بیس:

اصلی‌ترین مزیت های صرافی کوین بیس عبارتند از:

  • رابط کاربری خیلی ساده و قابل فهم 
  • مشاهده نقد شوندگی فوق العاده 
  • دارای مقاله های آموزشی
  • محبوبیت و مقبولیت بالا 
  • بالا بودن تعداد کاربر ها 

3- صرافی کراکن:

اصلی‌ترین مزیت های صرافی کراکن عبارتند از:

  • رابط کاربری ساده و قابل فهم 
  • کارمزد مناسب
  • امنیت بالا

4- صرافی کوکوین:

صرافی کوکوین مطلوب ترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان می باشد.اصلی‌ترین مزیت های صرافی کوکوین عبارتند از:

  • بالا بودن حجم معامله ها حتی در ارز های کمتر شناخته شده
  • داشتن تعداد زیادی ارز دیجیتال جهت خرید و فروش
  • قابلیت خرید و فروش جفت ارز های گوناگون
  • دارای امنیت بالا در حساب کاربری
  • دارای تیم پشتیبانی دائمی
  • نقد شوندگی بالا
  • کارمزد پایین 

5- صرافی هوبی گلوبال:

قدیمی‌ ترین صرافی ارز دیجیتال خارجی این صرافی هستش که اصلی‌ترین مزیت های صرافی هوبی گلوبال عبارتند از:

  • رابط کاربری ساده و قابل فهم حتی برای کاربران مبتندی
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته و عالی 
  • محبوبیت و مقبولیت بالا 
  • دارای کاربر های زیاد
  • نقد شوندگی بالا
  • امنیت عالی

6- صرافی بیت فینکس:

از جمله صرافی های قدیمی و بزرگ بازار ارز های دیجیتال صرافی بیت فیکس هستش که اصلی‌ترین مزیت های اون عبارتنداز:

  • تعداد کاربران زیاد 
  • نقد شوندگی بالا
  • امنیت بسیار بالا
  • کارمزد پایین 

7- صرافی بیت استمپ:

صرافی بسیار قدیمی هستش که اصلی‌ترین مزیت های صرافی بیت استمپ عبارتند از:

  • امکان متصل شدن ولت یا کیف پول سخت افزار به این صرافی 
  • رابط کاربری بسیار ساده و قابل فهم
  • امنیت بالا 

حرف آخر

چیزی با عنوان بهترین صرافی ارز دیجیتال وجود نداره. موقع انتخاب صرافی ارز دیجیتال می بایست لیستی داشته باشین از معیار ها و نیاز هایی که از صرافی دارین. ارز های دیجیتالی که دارای پشتیبانی، امنیت فوق العاده، کارمزد پایین و معقول، سادگی در خرید و فروش هستن را باید بیشتر در نظر بگیرین. لازم به ذکر هستش در انتخاب صرافی ارز دیجیتال به عنوان کاربری ایرانی می بایست به محدودیت های دسترسی ناشی از تحریم‌ ها هم توجه کنین.

به خاطر این محدودیت های دسترسی ناشی از تحریم های کاربر های ایرانی ممکن هستش حساب صرافی مسدود شده و از دسترس خارج بشه به این معنی هستش که دارایی خود را هم از دست میدین. در مقاله " نکات لازم برای کار با صرافی های خاجی " لیستی از بهترین صرافی‌ های ارز دیجیتال در جهان را برای شما آماده کردیم تمامی نکاتی که باید در مظر داشته باشین را ذکر کردیم و هشدار هایی هم در مورد صرافی های خارجی هم دادیم که امیدواریم تمامی مطالب گفته شده کافی و مفید باشه تا بتونین انتخاب درست تری داشته باشین و با خیال آسوده مشغول خرید و فروش و معامله باشین.


نظرات کاربران در مورد 7 نکته لازم برای کار با صرافی های خارجی
سوال امنیتی :8+49 = ?