تاثیر ارزهای دیجیتال در حوزه مالی و مالیاتی

1402/04/20

تاثیر ارزهای دیجیتال در حوزه مالی و مالیاتی؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین ارز دیجیتال چه تفاوتی با پول داره؟ آیا رمزارزها قانونی هستن؟ مالیت ارزهای رمزنگاری شده چجوری محاسبه میشه؟ آیا ارزهای دیجیتال رو به عنوان وجه نقد یا دارایی باید ثبت کنیم؟ تاثیر رمزارزها در حوزه مالی و مالیاتی چیست؟ ارتباط ارزهای دیجیتال با پولشویی چیست؟

در سال های اخیر، تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان نسبت به رمزارزها مطلع شدن و روی این دارایی سرمایه گذاری های زیادی انجام دادن. از اونجایی که رمزارزها دارایی های نوپا و جدیدی هستن، هنوز قوانین و مقررات کمی در این حوزه وجود داره. با توجه به رایج شدن سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال، احتمالا این دارایی ها تاثیرات زیادی در حوزه مالی و مالیاتی داشته باشن. به همین دلیل، ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ارزهای دیجیتال بهتون ارائه کنیم و به بررسی تفاوت رمزارزها با پول های واقعی بپردازیم و تاثیر رمزارزها در حوزه مالی و مالیاتی رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال(Cryptocurrency)ها دارایی های رمزنگاری شده ای هستن که امنیت اون ها تضمین شده و قابلیت فروش همزمان اون به افراد مختلف وجود نداره. خیلی از رمزارزها به صورت غیرمتمرکز ایجاد و عرضه بازار کریپتوکارنسی ها میشن. این یعنی هیچ سازمان یا موسسه ای نمی تونه مسئولیت قانون گذاری، تنظیم مقررات و عرضه ارزهای رمزنگاری شده رو بر عهده بگیره. توجه داشته باشین که اصلی ترین مزیت این دارایی های دیجیتال این هست که با سرعت زیادی در هر نقطه از دنیا قابل انتقال و جابجایی هستن و دولت ها یا بانک های مرکزی هیچ دخالت یا کنترلی در تراکنش ها و معاملات رمزارزها ندارن.

تفاوت رمزارزها با پول های واقعی

تفاوت رمزارزها با پول های واقعی

اصلی ترین مفهومی که از پول های واقعی وجود داره، اشاره به این مسئله هست که پول باید منبعی واسه ذخیره ارزش، ابزاری برای مبادلات کالاها و محصولات واسه محاسبات حسابداری باشه. ارزهای رمزنگاری شده و پول نقد هر کدوم این سه ویژگی منحصر به فرد رو دارن. ولی چیزی که باعث پیدایش تفاوت بین این دو میشه، پشتوانه ای هست که واسه هر کدوم از اون ها اعتبار میده. ارزهای ملی هر کشوریبه پشتوانه حمایت دولت و خزانه این دولت ها ارزش پیدا می کنند. در حالی که ارزش ارزهای دیجیتال بر اساس اعتباری که شبکه این رمزارزها دارن، مشخص میشه و هیچ پشتوانه خارجی واسه اون ها وجود نداره.

توجه داشته باشین که سیاست گذاری در مورد پول های واقعی به وسیله بانک مرکزی هر کشوری صورت می گیره. به عنوان مثال، بانک مرکزی با توجه به وضعیت اقتصادی کشورها تصمیم می گیرن که سیاست پولی انبساطی یا انقباضی رو اعمال کنه، ولی هیچ شخص یا سازمانی سیاست گذاری در مورد رمزارزها رو بر عهده نداره. همچنین واسه اینکه ارز توزیع شده به وسیله بانک مرکزی بین افراد و موسسه ها منتقل بشه، به واسطه هایی نیاز هست که این واسطه ها و اشخاص ثالث معمولا بانک ها هستن.

مقاله پیشنهادی: تحولات حقوقی و قانونی مرتبط با ارزهای دیجیتال

تاثیر رمزارزها در حوزه مالی و مالیاتی چیست؟

تاثیر رمزارزها در حوزه مالی و مالیاتی چیست؟

قبل از سال 2017 میلادی، در بیشتر کشورها مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال وجود نداشت، ولی در حال حاضر در خیلی از کشورهای توسعه یافته، استخراج و مبادلات ارزهای دیجیتال به عنوان رویدادهای مالیاتی شناخته شده. به این ترتیب، شامل قوانین مالیاتی درآمد یا سود میشه. موسسه خدمات درآمد داخلی ایالات متحده واسه اولین بار در سال 2014 دلیل های چگونگی وضع مالیات بر ارزهای دیجیتال رو توضیح داد. طبق قوانین اداره مالیات آمریکا، رمزارزها دارای محسوب شده و خرید، فروش و ماینینگ این ارزهای دیجیتال رو شامل مالیات می دونه.

نکته قابل توجه این هست که کشورهای گسترش یافته دیگه هم روی مقررات مالیاتی ارزهای دیجیتال کارهایی رو انجام دادن. در استرالیا ارز دیجیتال سرمایه محسوب میشه. بیت کوین و سایر رمزارزها از طرف کشور استرالیا به عنوان ابزار سیستم پرداخت پذیرفته شده. عرضه بیت کوین درباره تراکنش های شخصی دارای مالیات بر درآمد میشه. اگه شخصی در استخراج ارزهای دیجیتال و بیت کوین فعالیت کنه، هر درآمد به دست اومد از اون به عنوان درآمد قابل حسابرسی منظور میشه. هم اکنون هم یه سردرگمی در مالیات ارزهای دیجیتال وجود داره و مقررات مالیاتی مرتبط با ارزهای دیجیتال همچنان واسه کارشناسان و سرمایه گذاران مبتدی پیچیده و سردرگم کننده هست. در برخی از کشورها،، ارزهای دیجیتال در اون ها معاف از مالیات هستن. این کشورها عبارت هستن از:

  • ژاپن: سودهای به دست اومده از ارزهای دیجیتال معاف از مالیات
  • استونی: ترید رمزارزها معاف از مالیات بر ارزش افزوده هست.
  • پرتغال: همه رزهای دیجیتال از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد معاف هستن.
  • آلمان: رمزارزها از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد سرمایه معاف هستن.

بیشتر بخوانید: نقش حکومت در تنظیم وضعیت حقوقی ارزهای دیجیتال

ارتباط رمزارزها با پولشویی چگونه است؟

ارتباط رمزارزها با پولشویی چگونه است؟

اصول کلی پولشویی یا واش تریدینگ، ناشناس موندن، سرعت و مخفی بودن هست. به عبارت دیگه، یعنی منبع پول به دلیل دسترسی از روش های غیرقانونی ناشناس باقی می مونه. همچنین به پول مجازی که متکی بر اصول رمزنگاری به منظور اعتبار دادن به تراکنش هاست، بیت کوین گفته میشه که نوعی ارز دیجیتال هست. به این دلیل که خریداران و فروشنده های بیت کوین هوین مشخصی ندارن و دولت ها و بانک ها مدیریت و کنترل کاملی بر تراکنش ها و معاملات ارزهای دیجیتال ندارن و نمی تونن مدارک پولشویی در بیت کوین رو مستندسازی کنند. خیلی از افراد از بیت کوین به منظور فعالیت های پولشویی استفاده می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ارزهای دیجیتال بهتون ارائه کنیم و به بررسی تفاوت رمزارزها با پول های واقعی بپردازیم و تاثیر رمزارزها در حوزه مالی و مالیاتی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، در حال حاضر در خیلی از کشورهای توسعه یافته، استخراج و مبادلات ارزهای دیجیتال به عنوان رویدادهای مالیاتی شناخته شده. به این ترتیب، شامل قوانین مالیاتی درآمد یا سود میشه. ارزهای دیجیتال تاثیرات زیادی بر حوزه مالی و مالیاتی می ذارن که همین مسئله باعث میشه تا کارشناسان و سرمایه گذاران بزرگ در این بازار توجه زیادی به تاثیر رمزارزها بر حوزه مالی و مالیاتی دارن.


نظرات کاربران در مورد تاثیر ارزهای دیجیتال در حوزه مالی و مالیاتی
سوال امنیتی :7+88 = ?