متن باز یا اپن سورس(Open Source) چیست؟

1402/04/17

متن باز یا اپن سورس(Open Source)؛ یه مزیت مهم واسه ارزهای دیجیتال! آیا تا الان چیزی در مورد این مفهوم شنیدین؟ آیا می دونین منظور از متن باز بودن چیست؟ ویژگی های ارزهای دیجیتال به دلیل متن باز بودن چیست؟ مزایا و معایب استفاده از اپن سورس کدامند؟به نظر شما چرا برنامه نویسان اوپن سورس رو ترجیح میدن؟ آیا اپن سورس فقط واسه برنامه نویسان کامپیوتر اهمیت داره؟

اگه در بازار رمزارزها یه حوزه بلاک چین فعالیت داشته باشین، احتمالا اصطلاحات و مفاهیم زیادی رو شنیدین که معنی خیلی از اون ها رو نمی دونین.اصطلاحات کاربردی در ارز دیجیتال زیاد هستن که برای موفق شدن در این بازار، حتما باید با این مفاهیم آشنا بشین. متن باز یا اوپن سورس هم یکی از این اصطلاحات هست که در حوزه ارزهای دیجیتال و برنامه نویسی مورد استفاده خیلی از افراد قرار می گیره. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد متن باز یا اوپن سورس(Open Source) بهتون ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ارزهای دیجیتال به دلیل متن باز بودن بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

منظور از متن باز بودن چیست؟

منظور از متن باز بودن چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از متن باز بودن چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که متن باز بودن یا Open Source اصطلاح مهمی هست که واسه برنامه های متن باز مورد استفاده قرار می گیره که به اختصار بهشون OSS گفته میشه. توجه داشته باشین که کدهای اپن سورس جوری به وجود اومدن که بیشتر برنامه نویس ها بهشون دسترسی دارن تا بتونن از جریان هسته یه برنامه باخبر بشن و اگه دوست داشته باشن، واسه پروژه های مختلف خودشون بتونن تغییراتی روی اون انجام بدن.

جالب اینجاست که بدونین اگه یه برنامه متن باز یا Open Source باشه، کد اون آزادنه و به صورت رایگان در اختیار همه افراد قرار می گیره. یعنی چه کاربر اون برنامه باشین و چه نباشین، می تونین به شکل آزادانه این کد رو دریافت و ویرایش کرده و نسخه خاص خودتون رو عرضه کنین. همچنین کاربران این امکان رو دارن تا برنامه و نسخه های مختلف اون رو هرچقدر که دوست دارن، منتشر کنند. هرکسی می تونه نرم افزار رو واسه هر هدفی که دلش می خواد استفاده کنه. خیلی از پروژه های کریپتویی هم به صورت متن باز عمل می کنند.

آیا ارزهای دیجیتال متن باز هستند؟

بله، ارزهای دیجیتال متن باز یا اوپن سورس هستن! شاید شما هم چندین بار شنیدین که ارزهای رمزنگاری شده شفاف هستن، باید بدونین که مهم ترین دلیل شفاف بودن رمزارزها همین متن باز بودن هست. خرید ارز دیجیتال و فروش آنها یکی از کارهای پرطرفدار شده. خیلی از افرادی که هنوز به دنیای کریپتو وارد نشدن، در مورد شفافیت این دارایی ها مطمئن نیستن. با اوپن سورس بودن این رمزارزها به راحتی میشه کد اون ها رو دید و دیگه دلیلی وام عدم شفافیت وجود نداره. مثلا شما می تونین کدهای ارز دیجیتال بیت کوین رو بررسی کنین.

ویژگی های رمزارزها به دلیل متن باز بودن

ویژگی های رمزارزها به دلیل متن باز بودن

همونطور که گفتیم، منظور از متن باز بودن نرم افزارها این هست که کدهای اون برنامه در اختیار همه افراد قرار می گیرن و اون ها می تونن تغییراتی در برنامه بدن. برخی از ارزهای رمزنگاری شده هم به صورت متن باز عمل می کنند که باعث میشه تا منحصر به فرد بشن. این رمزارزهای به دلیل اوپن سورس بودن، ویژگی هایی دارن. در ادامه برخی از ویژگی های رمزارزها به دلیل متن باز بودن رو بررسی می کنیم:

سطح امنیت بالا

یکی از ویژگی های ارزهای دیجیتال به دلیل متن باز بودن این هست که سطح امنیت بالایی دارن. توجه داشته باشین که در نرم افزارها یا برنامه های اوپن سورس(Open Source) این پراکندگی قدرت رو می بینیم و همین مسئله امنیت این نرم افزارها رو بیشتر می کنه. از اونجایی که هر کسی می تونه به کدهای یه برنامه متن باز یا اوپن سورس دسترسی داشته باشه، بنابراین، معمولا مشکلات خیلی کمی دارن. همچنین در صورت وجود مشکل یا ایراد هم در زمان خیلی کوتاه برطرف میشن و بهبود پیدا می کنند.

توسعه پذیری

یکی دیگه از ویژگی های ارزهای دیجیتال به دلیل متن باز بودن، توسعه پذیری این رمزارزهاست. برای مثال فرض کنین که کسی بخشی از کد ارز دیجیتال بیت کوین رو تغییر بده. در صورتی که 49 نفر دیگه بتونن این کار رو انجام بدن، این کد تغییر می کنه. به همین راحتی مشاهده می کنین که ارز رمزنگاری شده ای مثل بیت کوین(Bitcoin) توسعه و گسترش پیدا می کنه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد متن باز یا اوپن سورس(Open Source) بهتون ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های ارزهای دیجیتال به دلیل متن باز بودن بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، متن باز بودن یا Open Source اصطلاح مهمی هست که واسه برنامه های متن باز مورد استفاده قرار می گیره که به اختصار بهشون OSS گفته میشه. بیشتر پروتکل ها و پلتفرم هایی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می کنند، متن باز یا اوپن سورس هستن و کدهای توسعه اون در اختیار همه کاربران قرار می گیره.


نظرات کاربران در مورد متن باز یا اپن سورس(Open Source) چیست؟
سوال امنیتی :1+50 = ?