اتمیک سواپ(Atomic Swap) یا مبادله اتمی چیست؟

1402/04/16

اتمیک سواپ(Atomic Swap) یا مبادله اتمی؛ قابلیت انجام مبادله دو توکن با بلاک چین های مختلف! آیا می دونین اتمیک سواپ چیست؟ عملکرد مبادلات اتمی چجوریه؟ استفاده از اتمیک سواپ چه مزایایی به همراه داره؟ کیف پول اتمیک سواپ چیست؟ انواع اتمیک سواپ کدامند؟ چرا به مبادلات اتمی نیاز داریم؟ آینده مبادلات اتمی در ارز دیجیتال چجوریه؟

رمزارزها همواره جهان رو با تغییر و تحول جدیدی روبرو کرده و باعث میشن تا بعضی از صنایع مثل بانکداری از زاویه تازه ای ببینیم. با اینکه امروزه حوزه رمزارزها عضوی جداناپذیر از زندگی ما شده، هنوز هم با مشکلاتی همراه هست که باید اون ها برطرف بشن. ناتوانی در مبادله مستقیم ارزهای دیجیتال از شبکه ای به شبکه دیگه، یکی از چالش های مهم در این حوزه هست. به همین دلیل ما تلاش می کنیم در مطلب اتمیک سواپ چیست؟ توضیحاتی در مورد اتمیک سواپ یا Atomic Swap واستون ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از اتمیک سواپ بپردازیم و عملکرد مبادلات اتمی رو مورد بررسی قرار بدیم.

اتمیک سواپ چیست؟

اتمیک سواپ چیست؟

احتمالا این سوال واستون پیش اومده باشه که اتمیک سواپ چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اتمیک سواپ Atomic Swap به مبادله رمزارزها با شبکه های مختلف گفته میشه. در این روش از مبادله، هیچ واسطه یا موسسه ای مثل صرافی ارز دیجیتال وجود نداره و دقیقا برعکس معامله های مارجین، کار می کنه. در این فرایند انجام معامله، کسایی که درخواست انتقال ارزهای رمزنگاری شده مورد نظر خودشون رو میدن، با همدیگه ارتباط برقرار می کنند و بدون نیاز به جلب اعتماد، مبادلات اتمی رمزارزهای خودشون رو انجام میدن.

جالب اینجاست که بدونین اتمیک سواپ یا مبادلات اتمی، تکنولوژی نوظهوری هست که مبتنی بر اسمارت کانترکت هاست. این تکنولوژی قابلیت تبادل سریع بین دو بلاک چین رو بدون هیچ واسطه ای فراهم می کنه. این کار یه مبادله همتا به همتاست که در اون دو بیت کوین یا رمزارزهای دیگه به صورت مستقیم از کیف پول مبادله میشن. اتمیک سواپ بر اساس ماهیتی که در عملکرد داره، یکی از غیرمتمرکزترین روش های تریدینگ رمزارزها بدون واسطه هست که معامله گران زیادی از این روش واسه انجام مبادلات خودشون استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: سواپ Swap ارز دیجیتال چیست؟

مزایای استفاده از اتمیک سواپ

مزایای استفاده از اتمیک سواپ

همونطور که گفتیم، اتمیک سواپ(Atomic Swap) روشی به منظور مبادله مستقیم رمزارزها به صورت شخص به شخص هست. جوری که دیگه نیازی به نهادهای واسطه مثل صرافی های ارز دیجیتال وجود نداشته باشه. استفاده از اتمیک سواپ یا مبادلات اتمی مزیت های فوق العاده به همراه داره. در ادامه برخی از فواید و مزایای استفاده از اتمیک سواپ رو بررسی می کنیم.

  • برقراری ارتباط بین رمزارزها

یکی از مزایای استفاده از اتمیک سواپ این هست که مبادلات اتمی بین همه رمزارزها ارتباط قوی برقرار می کنه. به این معنی که شما می تونین از طریق Atomic Swap با همه ارزهای رمزنگاری شده ارتباط داشته باشین و نیازی به محدود شدن در بین برخی از رمزارزها نیست.

  • قابلیت تبادل آسان

فراهم کردن مبادلات آسون هم یکی دیگه از مزیت های فوق العاده استفاده از اتمیک سواپ(Atomic Swap) هست که باعث ایجاد تنوع واسه تریدرها میشه. تا قبل از راه اندازی و اجرای مبادلات اتمی، معامله گران باید رمزارزهای خودشون رو محدود می کردن، ولی بعد از ایجاد اتمیک سواپ، کاربران خیلی راحت می تونن در ارزهای رمزنگاری شده مختلفی سرمایه گاری کنند و رمزارزهای مورد نظر خودشون رو مبادله کنند.

مقاله پیشنهادی: صرافی پنکیک سواپ(PancakeSwap) چیست؟

  • کارمزد مبادلات پایین

یکی دیگه از مهم ترین مزایای استفاده از اتمیک سواپ، کارمزد مبادلات پایین هست. خیلی از صرافی های متمرکز، به منظور انجام معاملات یا انتقال ارزهای دیجیتال به داخل ولت شخصی، کارمزد خیلی زیادی رو از کاربران می گیرن. ولی مبادلات اتمی یا اتمیک سواپ اینجوری نیست و میزان کارمزد تراکنش ها خیلی پایینه.

  • انجام مبادلات سریع

انجام مبادلات سریع هم یکی که از فواید استفاده از مبادلات اتمی هست. بهتره بدونین اتمیک سواپ(Atomic Swap) سرعت زیادی رو به معاملات و تراکنش ها شما میده. مبادله اتمی از طریق مرتبط سازی کیف پول ها به همدیگه، دریافت تایدیه از صرافی های غیرمتمرکز که خیلی وقت گیر هستن رو از بین میبره. به این ترتیب، سرعت انجام مبادلات شما افزایش پیدا می کنه.

چرا به اتمیک سواپ نیاز داریم؟

چرا به اتمیک سواپ نیاز داریم؟

از اونجایی که مبادلات اتمی به واسطه هایی مثل صرافی های ارز دیجیتال نیاز ندارن و تسلط بیشتری بر بازار رمزارزها دارن، به عنوان مکانیسم مهمی در فناوری بلاک چین محسوب میشن. با این کار تریدرها این امکان رو دارن تا بدون نیاز به زیرساخت های پروتکل های متمرکز که واسه اون ها هزینه زیادی به همراه داره، معاملات یا خرید و فروش های خودشون رو انجام بدن. همچنین به دلیل نبود همین واسطه ها، تراکنش ها زودتر و با هزینه کارمزد پایین تری انجام میشن و چالش هایی مثل هک شدن یا کارهایی که باعث از دست رفتن سرمایه کاربران میشه، کاهش پیدا می کنه.

نکته قابل توجه این هست که در مبادلات اتمی یا Atomic Swap کاربران کنترل بیشتری بر روی رمزارزهای خودشون دارن و احساس امنیت زیادی رو تجربه می کنند. علاوه بر این، مکانیسم های تراکنش های بین شبکه ای اتمیک سواپ ها باعث میشه تا کاربران در مورد بلاک چینی که معامله هاشون رو در اونجا انجام میدن، نگرانی نداشته باشن و محیط تکنولوژی بلاک چین به سمت سازگاری بیشتر حرکت می کنه. مهم ترین فایده مبادلات اتمی این هست که به کمک اتمیک سواپ ها انجام مبادلات در شبکه های مختلف آسون تر میشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مطلب اتمیک سواپ چیست؟ توضیحاتی در مورد اتمیک سواپ یا Atomic Swap واستون ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از اتمیک سواپ بپردازیم و عملکرد مبادلات اتمی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، اتمیک سواپ یا Atomic Swap به مبادله رمزارزها با شبکه های مختلف گفته میشه. در این روش از مبادله، هیچ واسطه یا موسسه ای مثل صرافی وجود نداره. مبادلات اتمی مزیت های فوق العاده به همراه دارن که همین مسئله موجب میشه تا محبوبیت زیادی به دست بیارن و تریدرهای زیادی از این روش واسه مبادله رمزارزهای خودشون استفاده کنند.


نظرات کاربران در مورد اتمیک سواپ(Atomic Swap) یا مبادله اتمی چیست؟
سوال امنیتی :6+63 = ?