برچسب زمانی بیت کوین(TimeStamp) چیست؟

1402/04/15

برچسب زمانی بیت کوین(TimeStamp)؛ اصطلاحی رایج در بازار ارزهای دیجیتال! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی درباره این مفهوم به دست بیارین؟ آیا می دونین منظور از برچسب زمانی بیت کوین چیست؟ تایم استمپ بیت کوین چه اهمیتی داره؟ کاربرد برچسب زمانی بیت کوین چیست؟ چالش پیش روی بیت کوین در رابطه با برچسب زمانی چیست؟ تایم استمپ بیت کوین چه مزایایی به همراه داره؟ و چه تاثیری بر قیمت بیت کوین خواهد گذاشت؟

در زمان ذخیره سازی اطلاعات، شاخص زمان خیلی مهمه. مثلا فرض کنین شما یه اختراعی رو ثبت کردین، اگه زمان ثبت اختراع معلوم نباشه، شخص دیگه ای می تونه همون اختراع رو به اسم خودش ثبت کنه. از اونجایی که بلاک چین نوعی پایگاه داده هست و اطلاعات زیادی در اون نگهداری میشن، پس زمان اهمیت زیادی داره. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله برچسب زمانی بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی درباره برچسب زمانی بیت کوین یا TimeStamp به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از تایم استمپ در بلاک چین بپردازیم و اهمیت برچسب زمانی بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین.

برچسب زمانی بیت کوین چیست؟

برچسب زمانی بیت کوین چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که منظور از برچسب زمانی بیت کوین چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که برچسب زمانی بیت کوین یا TimeStamp واسه اثبات یکپارچگی در طول زمان به کار گرفته میشه. اگه قسمتی از داده ها رو زمان بندی کردین، به هر حسابرس خارجی ثابت کنین که از تاریخ مشخصی این میزان تغییر نکرده. توجه داشته باشین که تایم استمپ بیت کوین می تونه به خصوص واسه اطلاعات مالی مثل فاکتورها، گزارش های مالی و..... مفید باشه.

جالب اینجاست که بدونین برچسب زمانی بیت کوین در اصل تعداد ثانیه ها از تاریخ اول ژانویه 1970 تا الان هست. این عدد در زمان نوشتن این مقاله تقریبا 1 میلیارد و 850 میلیون ثانیه هست. نکته قابل توجه این هست که عدد برچسب زمانی به منظور تعیین شدن زمان دقیق هر عملیات بهش می چسبه و با اتصال به اون، به نوعی امنیت این اطلاعات رو حفظ می کنه. یکی از اهداف مهم افزودن تایم استمپ به ارز دیجیتال بیت کوین(Bitcoin) به وسیله ساتوشی ناکاموتو، جلوگیری از دو بار خرج کردن ارز بیت کوین هست.

مقاله پیشنهادی: حمله دوبار خرج کردن چیست؟

مزایای استفاده از تایم استمپ در بلاک چین

مزایای استفاده از تایم استمپ در بلاک چین

همونطور که گفتیم، برچسب زمانی(TimeStamp) نشون دهنده بلاک ها در بلاک چین هست و این زمان بر اساس ساعت UTC شکل می گیره. به کمک این مفهوم، قابلیت بررسی زمان و نوع اتفاق در بلاک چین وجود داره. استفاده از برچسب زمانی در بلاک چین مزایای زیادی به همراه داره. در ادامه برخی از مزایای استفاده از تایم استمپ در بلاک چین رو بررسی می کنیم:

  • یکی از مزایای استفاده از تایم استمپ در بلاک چین این هست که باعث میشه تا بلاک چین به شبکه ای امن تری تبدیل بشه. چون با وجود TimeStamp دیگه امکان تغییر و حذف داده های ثبت شده در دفتر کل توزیع شده وجود نداره.
  • یکی دیگه از مزایای استفاده از تایم استمپ، غیرمتمرکز بودن تکنولوژی بلاک چین هست که باعث شده تا هیچ کدوم از طرفین معامله امکان دستکاری داده های ثبت شده رو نداشته باشن.
  • یکی دیگه از مزیت های فوق العاده استفاده از برچسب زمانی در بلاک چین این هست که کاربران این امکان رو دارن تا در صورت علاقه، TimeStamp های موجود در شبکه رو به صورت کاملا واضح ببینن.

مقاله پیشنهادی: چنل جمینگ چیست؟(تهدید برای بیت کوین)

قابلیت دستکاری تایم استمپ Bitcoin وجود دارد؟

قابلیت دستکاری تایم استمپ Bitcoin وجود دارد؟

درسته که برخی از مهاجمان یا هکرها با موارد تخریب آمیز به دستکاری تایم استمپ رمزارز Bitcoin و شبکه های بلاک چینی می پردازن، ولی این دستکاری و انگولک کردن نمی تونه تایم استپ بیت کوین رو بیشتر از دو ساعت بالا ببره. برخی از افراد فکر می کنند هکرها اگه به توان سختی شبکه بالایی دسترسی داشته باشن، قابلیت دستکاری نامحدودی خواهند داشت که البته اینجوری نیست. این نوع حمله، حمله انحراف زمانی محسوب میشه که فقط محدود به یه شبکه بلاک چینی نیست، بلکه هر شبکه ای در زیرمجموعه Bitcoin و بلاک چین های دیگه هم ممکنه تحت تاثیر این حمله قرار بگیرن.

اهمیت برچسب زمانی Bitcoin

احتمالا اینجوری به نظر بیاد که زمان عامل مهمی در بلاک چین Bitcoin نیست، چون بلاک ها ترتیب مشخصی ندارن و اطلاعات هر بلاک از هش ریت بلاک قبلی به دست میاد. اگه تعداد زیادی ماینر در شبکه بیت کوین وجود داشته باشن، زمان استخراج هر بلاک به طور چشمگیری افزایش پیدا می کنه و شبکه ناپایدار میشه. واسه برطرف کردن این مشکل، هر دو هفته یبار سختی استخراج بلاک چین بیت کوین دوباره تنظیم میشه تا مدت زمان استخراج بلاک روی 10 دقیق ثابت بمونه و تغییر نکنه.

نکته قابل توجه این هست که مهم ترین دلیل استفاده از تایم استمپ، مشخص کردن سختی شبکه و تشخیص تغییرات هش ریت بلاک هست. اگه برچسب زمانی وجود داشته باشه، نودها نمی تونن از سختی شبکه مطلع بشن، چون نمی دونن ماین بلاک های قبلی چقدر زمان برده. البته ماینرها این امکان رو دارن تا برچسب زمانی رو تغییر بدن، ولی نودها تایم استمپ هایی که خارج از محدوده مورد قبول باشه رو رد می کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله برچسب زمانی بیت کوین چیست؟ اطلاعاتی درباره برچسب زمانی بیت کوین یا TimeStamp به شما ارائه کنیم و به بررسی مزایای استفاده از تایم استمپ در بلاک چین بپردازیم و اهمیت برچسب زمانی بیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم تا با این مفهوم آشنایی داشته باشین. همونطور که گفتیم، برچسب زمانی بیت کوین یا TimeStamp واسه اثبات یکپارچگی در طول زمان به کار گرفته میشه. اگه قسمتی از داده ها رو زمان بندی کردین، به هر حسابرس خارجی ثابت کنین که از تاریخ مشخصی این میزان تغییر نکرده.


نظرات کاربران در مورد برچسب زمانی بیت کوین(TimeStamp) چیست؟
سوال امنیتی :6+98 = ?