معرفی بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز

نوشته شده در : 1402/07/06

معرفی بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز؛ آیا می خواهین تا با این شبکه ها آشنا بشین؟ آیا می دونین ذخیره سازی غیرمتمرکز چیست؟ ذخیره سازهای غیرمتمرکز چه مزیت هایی دارن؟ آینده سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز چجوریه؟ بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز کدامند؟ اهمیت ذخیره سازی و انتشار غیرمتمرکز چیست؟ ذخیره ساز غیرمتمرکز چه تفاوتی با ذخیره سازی متمرکز داره؟

پروتکل های ذخیره سازی سنتی در گذشته کاربردهای زیادی داشتن و مفید بودن، ولی معایب زیادی هم داشتن. نشت داده ها و آسیب پذیری های امنیتی مختلف در سیستم های ذخیره سازی سنتی باعث شد تا خیلی از کاربران تمایلی به استفاده از این سیستم ها نداشته باشن. خوشبختانه فناوری بلاک چین تکنیک های جدیدی رو واسه ذخیره سازی داده ها و اطلاعات مهم ارائه کرده. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب از صرافی ارز دیجیتال اینانس، توضیحاتی در مورد ذخیره سازی غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم، به معرفی بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز بپردازیم و مزیت های استفاده از ذخیره سازهای غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با ذخیره سازی غیرمتمرکز

آشنایی با ذخیره سازی غیرمتمرکز

شاید واستون جالب باشه که بدونین پروتکل های ذخیره سازی غیرمتمرکز تلاش می کنند تا فایل داده ها و اطلاعات رو در گره هایی که در جاهای مختلف مجموعه به همدیگه متصل هستن، نگهداری و ذخیره کنند. این اتصال توسط شبکه همتا به همتا اتفاق می افته. هم اکنون بیشتر داده های شخصی که حکم هویت رمزنگاری ما رو دارن، در سرویس های متمرکز با تکنیک های متمرکز ذخیره میشن. این مسئله خیلی وقت ها باعث ایجاد خرابی ها و آسیب های زیادی شده. ضمن اینکه کاربران در این روش اختیار کامل داده های خودشون رو ندارن.

توجه داشته باشین، داده ها و اطلاعات بارگذاری شده روی یه بلاک چین، به دیتابیس های کوچیک تری تقسیم بندی میشن و به منظور ذخیره سازی، واسه نودهای مستقر در سراسر زنجیره فرستاده میشن. در اصل هر کدوم از این گره ها، قسمتی از داده های موجود در شبکه بلاک چینی رو در اختیار دارن و با کمک همدیگه، به برقراری یه شبکه ذخیره سازی واسه داده های موجود می پردازن. یکی از قابلیت های منحصر به فرد سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز، به اختیارات گره ها در این سرویس ها ارتباط داره.

مقاله پیشنهادی: شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟ و بهترین شبکه ها برای انتقال کدامند؟

مزیت های استفاده از ذخیره سازهای غیرمتمرکز

مزیت های استفاده از ذخیره سازهای غیرمتمرکز

با راه اندازی و شروع کار سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز، تعداد زیادی از کاربران فعال متوجه شدن که سیستم ذخیره اطلاعات سنتی، مشکلات و موانع مختلفی رو در مسیر کاربران قرار میدن. استفاده از ذخیره سازهای غیرمتمرکز مزیت های زیادی به همراه داره. برخی از مزیت های استفاده از این ذخیره سازها عبارت هستن از:

  • توزیع پذیری اطلاعات و داده ها در گره های مختلف باعث شده تا سیستم های مبتنی بر ذخیره سازی غیرمتمرکز سطوح بالاتری از امنیت رو ارائه کنند. همچنین داده ها و اطلاعات در شبکه های غیرمتمرکز به صورت ناشناس ارسال میشه.
  • یکی دیگه از مزیت های استفاده از ذخیره سازهای غیرمتمرکز، درصد پایین اشتباهات هست. چون فعالیت بیشتر شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز بر پایه اسمارت کانترکت ها و توزیع اطلاعات در سراسر شبکه هست.
  • با توجه به توزیع نودهای شبکه های غیرمتمرکز در سراسر دنیا، واسه آپلود و بارگذاری فایل ها در این پروتکل به پهنای باند کمتری نیاز هست. به همین دلیل سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز می تونن حجم زیادی از اطلاعات رو در مدت زمان کوتاهی پردازش کنند.
  • با کمک فناوری هش، در سیستم های ذخیره سازی غیرمتمرکز داده ها می تونن به صورت یکپارچه در همه کامپیوترها ذخیره بشن و در صورت توقف فعالیت یه نود، سایر گره ها می تونن به پردازش اطلاعات ادامه بدن.

مقاله پیشنهادی: معرفی 5 شبکه پرسرعت بلاک چین

معرفی بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز

معرفی بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز

همونطور که گفتیم، ذخیره سازی غیرمتمرکز و توزیع شده یکی از بهترین روش ها واسه نگهداری و ذخیره داده ها و اطلاعات هست. این سرویس ها مسئولیت نگهداری داده ها رو بین چند اپراتور مستقل به اشتراک می ذارن و یه شبکه به وجود میارن. شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز مختلفی در بازار وجود دارن. در ادامه برخی از بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز رو واستون معرفی می کنیم:

  • فایل کوین(Filecoin)

یکی از بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز، فایل کوین یا Filecoin هست. فایل کوین نوعی شبکه همتا به همتا هست که شما می تونین داده و اطلاعات مهم خودتون رو در این شبکه نگهداری و ذخیره کنین. فایل کوین از تکنولوژی بلاک چین واسه ایجاد انگیزه به ارائه دهنده های ذخیره سازی استفاده می کنه. فایل کوین نوعی بازار باز و غیرمتمرکز به وجود میاره که اون کاربران واسه ذخیره فایل های خودشون هزینه پرداخت می کنند.

  • بولیت(Bullit)

یکی دیگه از بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز، بولیت یا Bullit هست. این پلتفرم امکان رمزگذاری و ارسال فایل ها رو فراهم می کنه و با استفاده از راه های بلاک چین و توکن های NFT، حریم خصوصی و کنترل رو افزایش میده. بولیت ها انواع فایل های رمزگذاری شده ای هستن که می تونن شامل هر نوع و مقداری از محتوا باشن و می تونن رمزنگاری بشن تا فقط توسط گیرنده مورد نظر باز بشن.

  • سیستم فایل بیت تورنت(BTFS)

سیستم فایل بیت تورنت هم یکی دیگه از بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز هست. بهتره بدونین بیت تورنت که در سال 2001 به وجود اومده و با گذشت زمان، بیت تورنت به مجموعه کاملی از محصولات مثل سیستم فایل بیت تورنت یا BTFS تبدیل شد. این سیستم مقیاس پذیری بالایی داره که واسه کاهش هزینه های ذخیره سازی، بهبود تحمل خطا و جلوگیری از سانسور دولتی ایجاد شده.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ذخیره سازی غیرمتمرکز بهتون ارائه بدیم، به معرفی بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز بپردازیم و مزیت های استفاده از ذخیره سازهای غیرمتمرکز رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، پروتکل های ذخیره سازی غیرمتمرکز تلاش می کنند تا فایل داده ها و اطلاعات رو در گره هایی که در جاهای مختلف مجموعه به همدیگه متصل هستن، نگهداری و ذخیره کنند. این اتصال توسط شبکه همتا به همتا اتفاق می افته. از جمله از شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز میشه به فایل کوین، بولیت(Bullit) و سیستم فایل بیت تورنت اشاره کرد.


نظرات کاربران در مورد معرفی بهترین شبکه های ذخیره سازی غیرمتمرکز
سوال امنیتی :2+94 = ?