تفاوت ها و تشابه های ارز دیجیتال و پول معمولی چیست؟

نوشته شده در : 1402/07/07

تفاوت ها و تشابه های ارز دیجیتال و پول معمولی؛ آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه به دست بیارین؟ آیا می دونین ارز دیجیتال چیست؟ ارزهای دیجیتال چه تفاوتی با پول های واقعی دارن؟ شباهت های رمز ارزها و پول های معمولی چیست؟ ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارن؟ مزایای استفاده از رمز ارزها چیست؟ آیا رمز ارزها می تونن جایگزین پول های واقعی بشن؟

در حال حاضر با پیشرفت فناوری، معنی و مفهوم پول نسبت به گذشته تغییر کرده. عبارت هایی مثل بیت کوین، ارز دیجیتال، رمز ارز و.... نمونه هایی از نسل جدید دارایی و پول هستن که احتمالا تا الان با اسم اون ها روبرو شدین. بعضی از افراد به رمز ارزها و نمونه های اون اعتماد دارن و بهشون به چشم سرمایه گذاری نگاه می کنند. ولی بعضی از افراد به ماهیت رمز ارزها اعتماد ندارن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ارزهای دیجیتال بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت ارزهای دیجیتال با پول واقعی بپردازیم و شباهت های این دو دارایی رو مورد بررسی قرار بدیم.

آشنایی با ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی

آشنایی با ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی

شاید واستون جالب باشه که بدونین ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی مثل پول های واقعی یا ارزهای فیات توسط مکانیسم های مختلفی ایجاد شدن. منظور از غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال هم این هست که هیچ سازمان یا موسسه ای روی این دارایی ها نظارت نداره. در حقیقت افرادی که ارز دیجیتال دارن می تونن فقط از طریق اینترنت و بدون نیاز به داشتن حساب بانکی ارزهای دیجیتال خودشون رو به حساب شخص دیگه ای انتقال بدن. ارزهای دیجیتال از طریق شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین فعالیت می کنند.

ارزهای دیجیتال همه خصوصیات مثبت پول های الکترونیکی رو دارن و همچنین بیشتر مشکلات پول های الکترونیکی رو با راهکارهایی برطرف کردن. ولی همونطور که گفتیم، یه مسئله و تفاوت مهم در مورد ارزهای دیجیتال، نبود نظارت دولتی و بانکی روی این دارایی هاست. ارزهای دیجیتال کاربردهای زیادی مثل ارزهای فیات دارن و میشه از اون ها واسه خرید کالاها و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: مارکت کپ Market Cap یا ارزش بازار چیست؟

آشنایی با پول های معمولی

به اسکناس ها و پولی هایی که در جیب همه افراد پیدا میشن، پول واقعی یا ارز فیات گفته میشه. در واقع این اسکناس ها ارزش ذاتی ندارن و فقط تکه هایی از نوعی کاغذ مخصوص هستن، ولی دولت ها با ایجاد قراردادهایی واسه اون ها میزان ارزشی تعیین کردن. در روزگار قدیم پشتوانه اسکناس ها طلا و فلزهای گرون قیمتی مثل نقره، نیکل و.... بود. بنابراین، به دلیل محدودیت منابع پول های واقعی و پشتوانه اسکناس ها بودن اون ها تعداد اسکناس های موجود در بانک ها رو هم محدود می کنه. به همین دلیل در حال حاضر اسکناس ها تبدیل به پول بدون پشتوانه یا همون ارز فیات هستن. اینجور ارزها که ویژگی های این چنینی دارن، ارز معمولی هستن.

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول واقعی

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول واقعی

خیلی از افرادی که در بازارهای مالی و اقتصادی به شکل های مختلفی دارن فعالیت انجام میدن، سعی می کنند تا نقاط تمایز ارزهای دیجیتال و پول های معمولی رو شناسایی کنند. از اونجایی که رمز ارزها در خیلی از کشورهای دنیا به عنوان واحد مالی جهانی شناخته شدن، این مسئله واسه اون ها از اهمیت زیادی برخوردار هست. در ادامه برخی از تفاوت ارزهای دیجیتال با پول واقعی رو بررسی می کنیم:

  • یکی از تفاوت های ارز دیجیتال با پول واقعی، ناشناس بودن کاربران رمز ارزهاست. در اصل معاملات ارزهای دیجیتال فقط با آدرس کیف پول افراد انجام میشه، بدون اینکه اطلاعات هویتی اون ها در دسترس قرار بگیره.
  • یکی دیگه از تفاوت های ارز دیجیتال با پول معمولی، برگشت ناپذیر بودن تراکنش ها در بازار کریپتوکارنسی هاست. بنابراین، واسه اینکه تراکنش مطمئعنی در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشین، باید جزئیات تراکنش خودتون رو مو به مو بررسی کنین.
  • وجود سطح امنیت بالا در معاملات ارزهای دیجیتال هم یکی دیگه از تفاوت های ارز دیجیتال با پول معمولی هست. از اونجایی که واسطه ای در معاملات رمز ارزها نقش نداره، معاملات و تراکنش ها می تونن در امن ترین حالت ممکن انجام بشن.
  • یکی دیگه از تفاوت های ارز دیجیتال با پول معمولی این هست که انتقال رمز ارزها به سراسر نقاط دنیا می تونه در کم ترین زمان و با راحت ترین شکل ممکنه انجام بشه.

مقاله پیشنهادی: تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال

شباهت ارزهای دیجیتال با پول ها معمولی

شباهت ارزهای دیجیتال با پول ها معمولی

اصلی ترین شباهت ارزهای دیجیتال با پول های معمولی به طور کلی همون برطرف کردن نیاز افراد به بستری امن واسه انجام تراکنش ها و مبادلات مالی هست. البته درسته که در جزئیاتی مثل امنیت، کارمزدها و.... تفاوت هایی وجود داره، ولی کارکرد و مهم ترین هدف هر دو نوع ارز، آسون کردن فرایند دادوستد هست. ارزهای دیجیتال خودشون دارای بخش گسترده ای هست که آشنایی با اون ها خالی از لطف نیست.

هر دو این نوع ارزها تا حدود زیادی ارزش خودشون رو از پذیرش گستره در سطح دنیا به دست آوردن. یکی دیگه شباهت ارزهای دیجیتال با پول معمولی، قابلیت تقسیم پذیری اون هاست. مثلا هر 1 دلار تا یک صدم اون یا 1 سنت هم قابلیت بخش پذیری داره و هر یه بیت کوین رو همیشه به 0.00000001 بیت کوین یا یه ساتوشی تقسیم کرد. از قابلیت ذخیره ارزش یا استفاده از شکل یه دارایی قابل مبادله میشه به عنوان یکی دیگه از این شباهت ها اسم برد.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد ارزهای دیجیتال بهتون ارائه بدیم، به بررسی تفاوت ارزهای دیجیتال با پول واقعی بپردازیم و شباهت های این دو دارایی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال و پول واقعی دو نوع ارز با کارکرد یکسان هستن. البته تفاوت های زیادی در این میان دیده میشه که باعث میشه تا ارزهای دیجیتال منحصر به فرد شده و محبوبیت زیادی به دست بیارن. از جمله از این تفاوت ها میشه به امنیت ارزهای دیجیتال، برگشت ناپذیر بودن تراکنش رمز ارزها، ناشناس بودن کاربران رمز ارزها و.... اشاره کرد.


نظرات کاربران در مورد تفاوت ها و تشابه های ارز دیجیتال و پول معمولی چیست؟
سوال امنیتی :3+41 = ?