توکن غیرمثلی پویا(dNFT) چیست؟

نوشته شده در : 1402/06/02

توکن غیرمثلی پویا(dNFT)؛ آشنایی با NFTهای داینامیک و کارکرد اون ها! آیا دوست دارین تا با این توکن از ان اف تی آشنا بشین؟ آیا می دونین توکن غیرمثلی پویا چیست؟ توکن های غیرمثلی پویا چجوری کار می کنند؟ توکن های dNFT چه مزایا و معایبی به همراه دارن؟ کاربردهای NFTهای داینامیک چیست؟ انواع توکن های غیرمثلی پویا کدامند؟ تفاوت توکن های dNFT با NFTهای معمولی چیست؟ خرید بیت کوین را ترجیح می دهید برای سرمایه گذاری یا این ان اف تی ها؟

یکی از معروف ترین کاربردهای تکنولوژی بلاک چین که تونست در مدت زمان کمی محبوبیت زیادی به دست بیاره، توکن های غیرقابل تعویض هستن. این دسته از توکن ها توجه کاربران زیادی رو در دنیا به خودشون جذب کردن. از شرکت های چند میلیارد دلاری تا سلبریتی ها، هنرمندان و علاقه مندان به آثار هنری همشون به این نوآوری علاقه دارن. توکن غیرمثلی پویا هم یکی از مفاهیم جدید در این حوزه هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن غیرمثلی پویا یا dNFT بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب توکن های dNFT بپردازیم و کاربردهای NFTهای داینامیک رو مورد بررسی قرار بدیم.

توکن غیرمثلی پویا چیست؟

توکن غیرمثلی پویا چیست؟

آیا می دونین توکن غیرمثلی پویا چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که توکن غیرمثلی پویا یا dNFT یکی از توکن های غیرقابل تعویض هست که به شکلی ایجاد شدن که ویژگی های این توکن ها بر اساس شرایط جدید تغییر می کنند. توکن های dNFT بیشتر مواقع در حوزه بازی های کریپتویی مورد استفاده قرار می گیرن، چون NFTهای داخل این بازی رو میشه جوری راه اندازی کرد که شکل و قابلیت اون ها با ارتقای بازیکن به مرحله بعد تغییر کنه. توکن های غیرمثلی به معرفی نیاز ندارن. هم اکنون این توکن ها قسمت مهمی از حوزه بلاک چین محسوب میشن و دامنه شهرت و کاربرپذیری خودشون رو بیشتر از پروژه های کریپتویی توسعه دادن.

جالب اینجاست که بدونین توکن غیرمثلی پویا(dNFT) نوعی توکن غیرقابل تعویض هست که داده های اون در پاسخ به محرک های بیرونی تغییر و تحول پیدا می کنند. این محرک ها با توجه به شاخص های از قبل برنامه ریزی شده، شروع کننده تغییرات خاصی میشن. توکن های NFT داینامیک از مدت ها قبل وجود داشتن و حتی در سال 2017 در بازی کریپتوکیتیز به کار برده شدن. با این وجود، این دسته از توکن ها در حال حاضر کاربردهای زیادی پیدا کردن و از اهمیت زیادی برخوردار هستن.

مقاله پیشنهادی: توکن NFT اوردینال چیست و چه مزایایی دارد؟

مزایا و معایب توکن های dNFT

مزایا و معایب توکن های dNFT

همونطور که گفتیم، توکن های غیرمثلی پویا(dNFT) دسته ای از دارایی ها هستن که جوری به وجود اومدن که ویژگی های این توکن ها با توجه به شرایط جدید تغییر می کنه. توکن های NFT داینامیک معمولا در حوزه بازی های بلاک چینی مورد استفاده قرار می گیرن. توکن های غیرمثلی پویا مزیت ها و مشکلات مختلفی دارن. در ادامه برخی از مزایا و معایب توکن های dNFT رو بررسی می کنیم:

مزایای توکن های dNFT

  • یکی از مزایای توکن های dNFT این هست که این توکن ها طبق دسترس پذیری داده ها عمل می کنند و ارتباطی موثر و دو طرفه رو ارائه میدن. مثلا dNFT هواشناسی می تونه تغییرات آب و هوایی رو واسه افراد نشون بده و یا dNFTهای داخل بازی می تونه طبق پیشرفت یا مهارت گیمر تغییر کنه.
  • یکی دیگه از مزایای توکن های dNFT این هست که این توکن ها محدود هستن و اطلاعات اون ها در طی مدت زمان مشخص ثابت باقی می مونه. بنابراین، تعداد کمی از این توکن ها می تونن در سیستم تعاملی جا بگیرن. به این ترتیب، کاربرد توکن های غیرقابل تعویض معمولی از تصاویر و پروفایل فراتر نمیره.

معایب توکن های dNFT

  • یکی از معایب توکن های dNFT این هست که توکن های غیرمثلی پویا به منابع محاسباتی زیادی نیاز دارن. روند ساخت توکن NFT معمولی به منابع زیادی نیاز نداره. در حالی که واسه ساخت توکن های NFT داینامیک، سازنده باید روی اسمارت کارنترکت ها و اوراکل های مختلفی کار کنه.
  • یکی دیگه از معایب توکن های dNFT این هست که ریسک امنیتی رو افزایش میدن. این دسته از توکن ها واسه تعامل مداوم با اوراکل هایی ایجاد شدن که داده های برون زنجیره ای رو استخراج می کنند.

مقاله پیشنهادی: توکن NFT چیست؟ (صفر تا صد توکن های بی همتا)

توکن NFT داینامیک چه کاربردی دارد؟

توکن NFT داینامیک چه کاربردی دارد؟

توکن NFT داینامیک نوعی توکن غیرقابل تعویض هست که بر اساس داده های درون زنجیره ای و برون زنجیره ای، ویژگی های اون با گذشت زمان تغییر می کنه. این تغییرات و تحولات در متا دیتای اختصاصی توکن ذخیره و نگهداری میشن. توکن های غیرمثلی پویا موارد استفاده مختلفی دارن. برخی از کاربردهای توکن NFT داینامیک عبارت هستن از:

  • بازی های بلاک چینی

یکی از کاربردهای توکن NFT داینامیک این هست که در بازی های بلاک چینی مورد استفاده قرار می گیرن. سیستم پاداش در گیم فای و بازی های بلاک چینی طبق توکن های NFT کار می کنه. گیمرها هم با استفاده از توکن های غیرقابل تعویض از مالکیت کامل آیتم های داخل بازی خودشون لذت می برن. در بازی های کریپتویی، NFTها می تونن شخصیت ها و توانایی های اون ها رو هم نشون بدن.

  • املاک و زمین های مجازی

امروزه توکن های NFT داینامیک در حوزه املاک و زمین های مجازی هم به کار برده میشن. در این حوزه، توکن های NFT نقش زمین های مجازی رو بازی می کنند و مالک توکن به عنوان صاحب واقعی زمین مجازی شناخته میشه. توکن های NFT املاک بزرگی دارن که مقوقع مینت توکن ها، ثبت میشن و ویژگی های دارایی مثل اندازه زمین رو توصیف می کنند. با این وجود، اطلاعات مربوط به ملک تقریبا هیچ وقت یکسان باقی نمی مونه.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد توکن غیرمثلی پویا یا dNFT بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایا و معایب توکن های dNFT بپردازیم و کاربردهای NFTهای داینامیک رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، توکن غیرمثلی پویا یا dNFT یکی از توکن های غیرقابل تعویض هست که به شکلی ایجاد شدن که ویژگی های این توکن ها بر اساس شرایط جدید تغییر می کنند. توکن های dNFT بیشتر مواقع در حوزه بازی های کریپتویی و املاک و زمین های مجازی مورد استفاده قرار می گیرن.


نظرات کاربران در مورد توکن غیرمثلی پویا(dNFT) چیست؟
سوال امنیتی :6+36 = ?