رمز ارز بانک مرکزی(CBDC)چیست و چه کاربردی دارد؟

نوشته شده در : 1402/06/02

رمز ارز بانک مرکزی(CBDC)؛ نسخه دیجیتالی و رمزنگاری شده ارز فیات یه کشور! آیا دوست دارین تا با این مفهوم از انواع ارزهای دیجیتال آشنا بشین؟ آیا می دونین ارز دیجیتال بانک مرکزی چیست؟ رمز ارز مرکزی یا ملی چجوری کار می کنه؟ چرا به ارز دیجیتال بانک مرکزی نیاز داریم؟ رمز ارز بانک مرکزی چه مزایایی داره؟ آینده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی چجوریه؟ رمز ارز بانک مرکزی چه تفاوتی با سایر رمز ارزها دارن؟ خرید تتر بهتر است یا رمزارز بانک مرکزی؟

در سال های گذشته، ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی ها از محبوبیت زیادی در بین افراد برخوردار شدن، جوری که در همین مدت زمان کم که از ایجاد اون ها می گذره، در بیشتر معاملات از این رمز ارزها استفاده میشه. فناوری های جدید که بر بستر بلاک چین به وجود اومدن، باعث شده تا روز به روز به تعداد کاربران شبکه های بلاک چینی اضافی بشه. بازار کریپتو دارای مفاهیم زیادی هست که یکی از اون ها رمز ارز بانک مرکزی هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد رمز ارز بانک مرکزی یا CBDC بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای ارز دیجیتال بانک مرکزی بپردازیم و عملکرد رمز ارز بانک مرکزی رو مورد بررسی قرار بدیم.

رمز ارز بانک مرکزی چیست؟

رمز ارز بانک مرکزی چیست؟

رمز ارز بانک مرکزی یا CBDC در اصل نسخه رمزنگاری شده ارز فیات یه کشور هست. این رمز ارزها مثل پول نقد الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرن. یعنی دارنده های رمز ارزهای بانک مرکزی می تونن با استفاده از این ارزهای دیجیتال به بانک مرکزی و خدمات اون دسترسی داشته باشن. همچنین همه پرداخت های افراد می تونه توسط ارز دیجیتال بانک مرکزی انجام بشه. به عبارت دیگه، رمز ارز CBDC روشی واسه ارتباط مستقیم مشتری با بانک مرکزی ایجاد می کنه و بانک های تجاری واسطه رو از بین می بره.

جالب اینجاست که بدونین رمز ارزهای بانک مرکزی(CBDC)، دارایی های دیجیتالی هستن که بانک مرکزی اون ها رو تولید کرده و ازشون پشتیبانی می کنه. قیمت این دارایی ها به ارز فیات کشوری بستگی داره که اون رو صادر و عرضه بازار کرده. هم اکنون، کشورهای زیادی در حال ایجاد رمز ارز ملی خودشون هستن. ارز دیجیتال بانک مرکزی که در بعضی از کشورهای دنیا راه اندازی شده، به دلیل ویژگی ها و قابلیت های خاص خودش می تونه در آینده ای نزدیک جایگزین پول رایج کشورها بشه.

مقاله پیشنهادی: ارزهای دیجیتال با کارمزد تراکنش کم کدامند؟

رمز ارز بانک مرکزی چه مزایایی دارد؟

رمز ارز بانک مرکزی چه مزایایی دارد؟

همونطور که گفتیم، رمز ارز بانک مرکزی(CBDC) نوعی پول دیجیتالی هست که برخلاف ارزهای دیجیتال دیگه که بر بستر شبکه های بلاک چینی ایجاد شدن، فاقد ماهیت غیرمتمرکز هستن. این رمز ارزها انواع مختلفی دارن که در اون از الگوریتم ها و مکانیسم های مختلفی استفاده شده. رمز ارزهای بانک مرکزی مزیت های فوق العاده ای به همراه دارن که همین مسئله باعث میشه تا محبوب بشن. در ادامه برخی از مزایای رمز ارز بانک مرکزی رو بررسی می کنیم:

  • یکی از مزایای رمز ارزهای بانک مرکزی این هست که CBDC می تونه باعث انجام تراکنش ها و معاملاتی بشه که خیلی سریع تر، با هزینه های پایین و امن تر هستن و به سود همه افراد درگیر معامله هست.
  • یکی دیگه از مزایای رمز ارز بانک مرکزی این هست که در کشورهایی که از ارزهای دیجیتال خرده فروشی به وجود میارن، مشتریان می تونن به وجوه بانک مرکزی دسترسی مستقیمی داشته باشن. خیلی از کشورهای دارای جمعیت زیاد، بدون بانک هستن و رمز ارز CBDC می تونه به برطرف کردن این مسئله کمک زیادی کنه.
  • مشتریان نیازی به ریسک نگهداری پول در یه بانک تجاری که ممکنه ورشکست بشه ندارن. تا وقتی که بانک مرکزی کشور اون ها ثبات داشته باشه، دارایی ها و سرمایه افراد هم امن هست.
  • از اونجایی که همه تراکنش های رمز ارز بانک مرکزی(CBDC) در یه دفتر دیجیتال ثبت میشن، پیگیری پول توسط این ارز دیجیتال خیلی راحت تر هست. این می تونه به مراجع کمک کنه تا جعل و سایر فعالی های غیرقانونی و مجرمانه رو تشخیص بدن.

مقاله پیشنهادی: رتبه بندی ارزهای دیجیتال چگونه است؟

عملکرد رمز ارز بانک مرکزی چگونه است؟

عملکرد رمز ارز بانک مرکزی چگونه است؟

توجه داشته باشین که همکاری شبکه های بلاک چینی با بانک مرکزی باعث ایجاد دارایی با عنوان رمز ارز بانک مرکزی(CBDC) میشه. بانک های مرکزی این مسئولیت رو دارن تا همه سوابق مالی افراد مثل میزان سرمایه گذاری، تاریخچه تراکنش ها و... رو پیگیری و بررسی کنند. دفتر کل توزیع شده به این سازمان ها این امکان رو میده تا چند نسخه از این تاریخچه های تراکنش رو در اختیار داشته باشن. با وجود همه این موارد، نسخه دیجیتالی مربوط به رمز ارز بانک مرکزی، زیر نظر مستقیم بانک مرکزی قرار داره.

نکته قابل توجه این هست که قیمت رمز ارزهای غیرمتمرکز مثل بیت کوین(Bitcoin)، اتریوم و.... از قوانین مشخصی پیروی نمی کنه و معمولا با توجه به میزان استقبال و تقاضای سرمایه گذاران، کاربردی بودن و .... ارزش گذاری میشن. ولی رمز ارز بانک مرکزی مثل استیبل کوین ها یا رمز ارز باثبات هست. رمز ارزهای بانک مرکزی ارزش پایدار و ثابتی دارن و دچار نوسانات بازار ارزهای دیجیتال نمیشن. ارز دیجیتال بانک مرکزی نوعی پول دیجیتالی هست که ارزشی وابسته به ارز فیات و پایگاه داده متمرکزی دارن. اصلی ترین ویژگی رمز ارز بانک مرکزی(CBDC) این هست که عرضه اون توسط نهاد مرکزی یه کشور انجام میشه و به این ترتیب، حفظ ارزش اون هم در دست همین نهاد هست.

جمع بندی و نتیجه:

ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد رمز ارز بانک مرکزی یا CBDC بهتون ارائه بدیم، به بررسی مزایای ارز دیجیتال بانک مرکزی بپردازیم و عملکرد رمز ارز بانک مرکزی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، رمز ارز بانک مرکزی یا CBDC در اصل نسخه رمزنگاری شده ارز فیات یه کشور هست. این رمز ارزها مثل پول نقد الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرن. یعنی دارنده های رمز ارزهای بانک مرکزی می تونن با استفاده از این ارزهای دیجیتال به بانک مرکزی و خدمات اون دسترسی داشته باشن. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی واسه اینکه بتونن در اینده جایگاه خوبی در بین رمز ارزها داشته باشن، باید به طور گسترده مورد پذیرش قرار بگیرن.


نظرات کاربران در مورد رمز ارز بانک مرکزی(CBDC)چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :3+71 = ?