بررسی کامل امنیت در بیت کوین؛ آیا بیت کوین امن است؟

نوشته شده در : 1402/11/05
بررسی امنیت در شبکه بیت کوین؛ آیا بیت کوین از امنیت کافی برخوردار هست؟ امنیت بیت کوین چجوری تامین میشه؟ آیا بیت کوین ممکنه هک بشه؟ از چه روش هایی میشه امنیت بیت کوین رو بالا برد؟ آیا بیت کوین یه سرمایه گذاری مطمئن محسوب میشه؟ قبل از سرمایه گذاری روی بیت کوین به چه نکاتی باید توجه کرد؟ چه خطراتی ارز دیجیتال بیت کوین رو تهدید می کنند؟ خرید بیت کوین امن چگونه است؟
امنیت یکی از مسائلی هست که معامله گران و کاربران بازار ارزهای دیجیتال باهاش دست و پنجه نرم می کنند. بیت کوین یکی از رمز ارزهای مشهور در بازار ارزهای دیجیتال هست که امنیت بالایی داره و شما می تونین با خیال راحت روی این رمز ارز سرمایه گذاری کنین. البته هکرها و افراد سودجوی زیادی هم وارد این بازار شدن و می خوان با تکنیک هایی امنیت بیت کوین رو به خطر بندازن. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد امنیت در شبکه بیت کوین واستون ارائه بدیم، به بررسی راهکارهای افزایش امنیت بیت کوین بپردازیم و خطراتی که بیت کوین رو تهدید می کنند رو مورد بررسی قرار بدیم.

آیا بیت کوین از امنیت کافی برخوردار است؟

امنیت بیت کوین
بهتر است بررسی امنیت بیت کوین را با مطرح کردن سوال بیت کوین چیست شروع کنیم. شاید واستون جالب باشه که بدونین بیت کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز هست که بر روی شبکه بلاک چینی راه اندازی شده و اطلاعات و داده های اون به صورت رمزنگاری شده ثبت و ذخیره میشه. بنابراین، دسترسی به اطلاعات شبکه بیت کوین کار آسونی نیست. اطلاعات ذخیره شده در شبکه بیت کوین توسط گره های زیادی رمزگذاری میشن. هکر واسه اینکه بتونه شبکه بیت کوین رو هک کنه و به این اطلاعات دسترسی پیدا کنه، باید به سیستم هزاران گره دسترسی پیدا کنه و بتونه به این اطلاعات دسترسی پیدا کنه.
توجه داشته باشین هک بیت کوین کاملا غیرممکن هست و از زمانی که اولین بیت کوین در سال 2009 به بازار رمز ارزها عرضه شد، هیچ وقت هک نشده و یا امنیت اون به خطر نیفتاده. با این حال، نگرانی هایی در مورد هک شدن بیت کوین وجود داره و خطراتی این رمز ارز رو تهدید می کنه. همه تراکنش ها در شبکه بلاک چینی بیت کوین رمزگذاری شده و همین مسئله باعث شده تا امکان دستکاری تراکنش ها وجود نداشته باشه و شبکه بیت کوین از امنیت بالایی برخوردار باشه. بنابراین، شما می تونین با خیال راحت تراکنش های خودتون رو انجام بدین.

آیا بیت کوین یک سرمایه گذاری امن است؟

امن بودن سرمایه گذاری روی بیت کوین دقیقا به تعریف هر کس از امنیت داره. یکی از چیزهایی که سرمایه گذاری روی بیت کوین رو با چالش همراه کرده، نوسانات قیمتی این رمز ارز هست. نوسانات قیمت بیت کوین امری اجتناب ناپذیر هست و میشه با تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین، از این نوسانات سود کسب کرد. بهتره بدونین در سال 2022 قیمت بیت کوین از 48 هزار دلار به 15 هزار دلار کاهش پیدا کرد و سرمایه گذاران زیادی ضرر کردن. ولی این مسئله باعث نمیشه که بگیم بیت کوین گزینه خوبی برای سرمایه گذاری نیست.
تحقیقات انجام شده نشون میده که ارز دیجیتال بیت کوین(Bitcoin) در گذشته ثبات نداشت، ولی امروزه تونسته به یکی از دارایی های مالی پرکاربرد در بازارهای مالی تبدیل بشه که به عنوان روش پرداخت هم پذیرش شده. بیت کوین نوعی فناوری امن و شناخته شده هست که می تونه گزینه خوبی واسه سرمایه گذاری باشه.

چرا بیت کوین امنیت بالایی دارد؟

امنیت بیت کوین
همونطور که گفتیم، امنیت یکی از معیارهایی هست که سرمایه گذاران قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال در نظر می گیرن. بیت کوین به دلیل اینکه روی فناوری بلاک چین ایجاد شده، سطح امنیت بالایی داره و میشه با خیال راحت روی این رمز ارز سرمایه گذاری کرد. بیت کوین به دلایل مختلفی از امنیت بالایی برخوردار هست. در ادامه برخی از دلایل امنیت بالای بیت کوین رو بررسی می کنیم:

• هش تراکنش ها

وقتی شما تراکنشی در شبکه Bitcoin انجام میدین و یا بیت کوینی رو از شبکه بیت کوین ارسال یا دریافت می کنین، تراکنش در یه رشته تصادفی از اعداد و حروف رمزگذاری میشه که به این فرایند هش تراکنش گفته میشه. هش تراکنش باعث میشه تا کسی نتونه تراکنش های انجام شده رو دستکاری کنه و یا تغییراتی در بلاک مربوطه به وجود بیاره. به همین دلیل، هش تراکنش یکی از دلایل امنیت بالای بیت کوین هست. در حال حاضر بیت کوین از الگوریتم های هش قوی مثل SHA-256 واسه هش تراکنش ها استفاده می کنه.

• ماینینگ بیت کوین

یکی دیگه از دلایل امن بودن بیت کوین، عملیات ماینینگ یا استخراج این رمز ارز هست. بهتره بدونین در فرایند استخراج بیت کوین، بلاک های جدیدی به شبکه اضافی میشن که بابت این کار پاداش هایی به ماینرها داده میشه. ماینینگ باعث میشه تا سختی شبکه بیت کوین بالا بره. هرچقدر سختی شبکه بیت کوین بالا باشه، امنیت شبکه بیت کوین هم افزایش پیدا می کنه. استفاده از الگوریتم اثبات کار هم در امنیت بالای بیت کوین بی تاثیر نیست! برای اینکه در مورد استخراج بیت کوین اطلاعات بیشتری کسب کنید میتونید مقاله آموزش استخراج بیت کوین را مطالعه کنید.

• غیرمتمرکز بودن

غیرمتمرکز بودن هم یکی دیگه از دلایل امنیت بالای بیت کوین هست. جالب اینجاست که بدونین شبکه بلاک چینی بیت کوین دارای هزاران نود در سراسر دنیا هست که تراکنش های این شبکه رو تایید و پردازش می کنند. از اونجایی که شبکه بیت کوین غیرمتمرکز هست، هیچ نهاد یا موسسه ای نمی تونه در تراکنش های بیت کوین دخالت کنه. به همین دلیل بیت کوین از سطح امنیت بالایی برخوردار هست.
 
جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد امنیت در شبکه بیت کوین واستون ارائه بدیم، به بررسی راهکارهای افزایش امنیت بیت کوین بپردازیم و خطراتی که بیت کوین رو تهدید می کنند رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بیت کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز هست که بر روی شبکه بلاک چینی راه اندازی شده و اطلاعات و داده های اون به صورت رمزنگاری شده ثبت و ذخیره میشه. بنابراین، دسترسی به اطلاعات شبکه بیت کوین کار آسونی نیست. بیت کوین به دلایل متعددی از امنیت بالایی برخوردار هست. از جمله از این دلایل میشه به غیرمتمرکز بودن شبکه بیت کوین، ماینینگ و استفاده از الگوریتم اثبات کار(PoW)، هش تراکنش ها و.... اشاره کرد.

نظرات کاربران در مورد بررسی کامل امنیت در بیت کوین؛ آیا بیت کوین امن است؟
سوال امنیتی :5+91 = ?