استفاده از بلاک چین در امور بانکی چگونه است؟

نوشته شده در : 1403/02/15
استفاده از بلاک چین در امور بانکی؛ راهکاری برای تسهیل تراکنش های مالی! آیا دوست دارین تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنین؟ استفاده از بلاک چین در امور بانکی چجوریه؟ موارد استفاده از بلاک چین در امور بانکی کدامند؟ بلاک چین چجوری امور مالی و بانکداری رو متحول می کنه؟ بلاک چین چه مزایایی در سیستم های بانکی داره؟ آینده بلاک چین در امور بانکی چجوری میشه؟
بلاک چین(Blockchain) یکی از فناوری های نوین و جذاب در دنیای دیجیتال هست که بستری برای پیاده سازی برنامه های غیرمتمرکز و انجام تراکنش های مالی هست. این تکنولوژی تونسته وارد حوزه های مختلفی بشه و تاثیرات چشمگیری در این حوزه ها بذاره. یکی از حوزه هایی که تاثیر بلاک چین در اون بیشتر به چشم می خوره، امور مالی و بانکداری هست. به همین دلیل ما می خواهیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد استفاده از بلاک چین در امور بانکی واستون ارائه بدیم، به بررسی موارد استفاده از بلاک چین در امور بانکی بپردازیم و آینده بلاک چین در امور بانکی رو مورد بررسی قرار بدیم. برای اینکه بدانید برای پی بردن به جایگاه ارزهای دیجیتال در بانکداری و تبادلات مالی، مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود.

آینده حوزه بانکداری با ورود بلاک چین

بلاک چین در سیستم بانکی
شاید واستون جالب باشه که بدونین خیلی از کارشناسان، آینده سیستم بانکداری رو با ورود بلاک چین به اون درخشان تصور می کنند. به عبارت دیگه میشه انتظار داشت که آینده سیستم بانکداری درخشان میشه. در آینده بیشتر بانک ها به ایرادات  و مشکلات سیستم های بانکداری قدیمی خودشون رو اعتراف می کنند و اعلام می کنند که بلاک چین تونسته تاثیر خیلی خوبی روی سیستم بانکداری به وجود بیاره. استفاده از بلاک چین در امور بانکی یه روش سریع، کم هزینه و امن برای توزیع داده هاست و باعث میشه تا ناکارآمدی سیستم های بانکی قدیمی تاثیری نداشته باشن.
نکته قابل توجه این هست که در سال های گذشته تحقیقاتی در مورد آینده سیستم بانکداری با ورود بلاک چین انجام شد و طی این تحقیقات اعلام شد که استفاده از بلاک چین در امور بانکی که در سال 2017 استارت خورد، باعث افزایش بازدهی، تسهیل عملیات بانکی و پس انداز شدن 10 میلیارد دلار میشه.

موارد استفاده از بلاک چین در امور بانکی

همونطور که می دونین، بلاک چین راهکارهای جدیدی رو معرفی کرده تا تاثیر زیادی در حوزه های مختلف به ویژه امور بانکی داشته باشه. اطلاعات و سوابق تراکنش ارزهای دیجیتال در بلاک چین ثبت و ذخیره میشن. بنابراین، میشه از بلاک چین در امور بانکی هم استفاده کرد تا امنیت اطلاعات و سوایق تراکنش ها حفظ بشه. در ادامه برخی از موارد استفاده از بلاک چین در امور بانکی رو بررسی می کنیم:

• روش امن و کم هزینه برای پرداخت

یکی از موارد استفاده از بلاک چین در سیستم بانکی این هست که بلاک چین می تونه به عنوان روش امن و کم هزینه برای پرداخت مورد استفاده قرار بگیره. همچنین پرداخت از طریق بلاک چین با سرعت بیشتری نسبت به تراکنش در سیستم های بانکی سنتی انجام میشه و به هیچ واسطه یا شخص ثالثی نیاز نیست. آسون بودن فرایند پرداخت در بانک ها خیلی سودآور هست و بهشون انگیزه میده تا هزینه های انجام تراکنش های بانکی رو کاهش بدن.

• اشتراک گذاری و ذخیره سوابق بانکی

بلاک چین می تونه برای اشتراک گذاری و ذخیره سوابق بانکی هم مورد استفاده افراد قرار بگیره. با ورود بلاک چین به سیستم های بانکداری، هر سال 8 تا 12 میلیارد دلار صرفه جویی میشه. ذخیره کردن سوابق بانکی روی کاغذها باعث میشه تا هزینه ها بالا برن، ولی در حال حاضر میشه سوابق بانکی مشتریان رو در بلاک چین ذخیره کرد و اون ها رو به اشتراک گذاشت. ذخیره کردن سوابق بانکی در بلاک چین باعث میشه تا 25 درصد هزینه های مربوط به سیستم بانکداری سنتی کاهش پیدا کنند.

• افزایش امنیت تراکنش ها

یکی دیگه از موارد استفاده از بلاک چین در امور بانکی، افزایش امنیت تراکنش هاست. امنیت در حوزه بانکداری از اهمیت زیادی برخوردار هست. بلاک چین به دلیل داشتن زنجیره بلوکی، امنیت تراکنش ها رو بالا می بره. بنابراین، شما می تونین با امنیت بالایی تراکنش ها خودتون رو انجام بدین. تاریخچه اطلاعات در بلاک چین قابل تغییر نیستن و تراکنش ها برگشت ناپذیر هستن.
 
جمع بندی و نتیجه:
ما خواستیم در این مطلب، توضیحاتی در مورد استفاده از بلاک چین در امور بانکی واستون ارائه بدیم، به بررسی موارد استفاده از بلاک چین در امور بانکی بپردازیم و آینده بلاک چین در امور بانکی رو مورد بررسی قرار بدیم. همونطور که گفتیم، بلاک چین تونسته وارد سیستم های بانکداری بشه و تاثیرات قابل توجهی روی این حوزه بذاره. از جمله از موارد استفاده از بلاک چین در امور بانکی میشه به روش پرداخت کم هزینه، اشتراک گذاری و ذخیره سوابق بانکی و.... اشاره کرد.

نظرات کاربران در مورد استفاده از بلاک چین در امور بانکی چگونه است؟
سوال امنیتی :3+61 = ?