آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

1401/06/10


آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی، ارز های دیجیتال پدیده ای نو در دنیای کنونی هستن. بازاری که امروزه تبدیل به یکی از مولفه های مهم سرمایه گذاری و کسب درامد و به ویژه ابزاری سودمندی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی شده. سود آوری بالای ارز های دیجیتال در مقاطعی باعث شده که افراد زیادی علاقمند برای به ورود به این بازار باشن. اما این حجم از استقبال به ویژه از سوی افراد مبتدی و ناآگاه باعث شده که افراد زیادی اقدام به ساخت توکن ها و ارزهای فیک کنن و شروع به کلاهبرداری در این حوزه کنن. بنابراین در این مقاله سعی داریم به آموزش شناسایی ارز های دیجیتال های تقلبی  و بحث امنیت در ارز های دیجیتال بپردازیم تا از کلاهبرداری های این حوزه در امان بمانید.

ارز دیجیتال تقلبی چیست؟

ارز دیجیتال تقلبی چیست؟

شاید این سوال براتون پیش بیاد که اصلا ارز دیجیتال تقلبی چی هست؟ در جواب باید بگیم که ارز دیجیتال تقلبی یک توکنی هستش که اون رو بجای یک توکن اصلی به شما میفروشن. در اصل همونطور که میدونین ارزهایی هستن که بلاکچین اختصاصی خودشون رو دارن و بهشون کوین میگن و یه سری ارزهای دیجیتال هم هستن که از بلاکچین ارزهای دیگه استفاده میکنن و بهشون توکن میگن و توکن ها به راحتی روی بستر سایر ارزهای دارای بلاکچین و با قراردادهای هوشمند بوجود میان. افراد کلاهبردار برای ساخت توکن های فیک از قراردادهای هوشمند استفاده کرده و توکنی با بیشترین شباهت به اسم یک توکن اصلی میسازن و سعی میکنن اون رو بجای توکن اصلی بفروشن.

بطور مثال توکن تتر رو داریم که روی بستر ارزهایی مثل اتریوم و ترون و یکسری بلاکچین های دیگه هستش. فردی سعی میکنه که هم اسم تتر یا usdt یک توکنی رو بسازه که خیلی به اون شباهت داشته باشه و در فروش های روزانه بجای تتر اصلی اون ارز رو به یک فرد خاص یا صرافی بفروشه. شما بعد از دریافت اون ارز مثلا بجای تتر فکر میکنین هر کدوم از توکن ها یک دلار ارزش دارن ولی در اصل سرمایه ای به دست شما نرسیده و فقط یک کلاهبرداری صورت گرفته.

پس ارز دیجیتال تقلبی در اصل یک توکن واقعی هستش، اما چون هیچ نقدینگی نداره و هیچ کسی خرید و فروشش رو انجام نمیده، هیچ ارزشی هم نداره و سازنده اون فقط خواسته هم اسم یک ارز اصلی و با ارزش بازار اون رو بسازه و به جای اون، به مردم این رمز ارز رو بفروشه.

دلایل کلاهبرداری در دنیای ارز دیجیتال

دلایل کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

از اونجایی که این بازار یک بازار مالی هستش، بنابراین طبیعی هستش که افراد و هکرهای زیادی بخوان در این بازار کلاهبرداری کنن. میشه گفت یکی از دلایل بالارفتن کلاهبرداری در این بازار ناشناس بودن هویت گیرنده و فرستنده ارزها هستش. وقتی کسی بتونه ارزهای شما رو از کیف پول تون خارج کنه، دیگه راهی نیستش که بتونیم اون ها رو برگردونیم یا بدونیم چه کسی از ما اون ها رو دزدیده. بنابراین باید در زمینه نصب کیف پول و نحوه مراقبت از کلمات بازیابی و اطلاعات حساب های کاربری خود در صرافی های ارزهای دیجیتال دقت زیادی بکنین تا افراد سودجو به راحتی نتونن ارزهای شما رو از کیف پول یا حساب کاربری تون در داخل صرافی خالی کنن.

یکی دیگه از دلایل افزایش کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال نقدینگی بالای این بازار بوده که با اتصال به اینترنت و ثبت نام در یک صرافی در سریع ترین زمان می تونین دارایی های دیجیتال خودتون رو به ارزهای فیات تبدیل کنین. در حالی که در سایر بازارهای مالی همیشه همچین امکانی وجود نداره.

دلیل دیگه ای که در این بازار کلاهبرداری ها افزایش پیدا کرده اند بخاطر این هستش که افراد زیادی شروع به خرید و فروش ارزهای دیجیتال میکنن بدون اینکه در این بازار اطلاعات کاملی داشته باشن و همین قضیه باعث میشه فریب افراد کلاهبردارها رو بخورن.در این رابطه توصیه می کنیم مقاله ای که در مورد کلاهبرداری پانزی در ارز های دیجیتال وجود دارد رو هم مطالعه کنین.

روش های تشخیص ارزهای دیجیتال تقلبی 

شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

البته این رو بهتون بگیم که ساخت ارزهای دیجیتال تقلبی تنها یکی از راه های کلاهبرداری در این بازار هستش و راه های دیگه ای هم داره که در مقالات ما می تونین اونها رو مطالعه کنین. در این بخش راه های شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی رو براتون توضیح میدیم که کامل باهاش آشنایی پیدا کنین.

1. ارزی که با مدارک دولتی معرفی و عرضه شود.

راه های شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

اولین نکته ای که در این زمینه میخوایم بهتون بگیم این هستش که ما هیچ ارز دیجیتال دولتی نداریم که به عنوان یک ارز دیجیتال مستقل در بازار ارزهای دیجیتال وجود داشته باشه. بنابراین اگه جایی تبلیغ خرید و فروش یک ارز دیجیتال دولتی رو دیدین، مطمئن باشین که الکی بوده و فقط میخوان با این ترفند اون توکن رو بهتون بفروشن. درسته که کشورهای زیادی در حال توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خودشون هستن، اما تاکنون هیچ کدوم هیچ ارز دیجیتالی ارائه ندادن. دلیل اون هم این هستش که ماهیت ارزهای دیجیتال بر غیرمتمرکز بودن استوار هستش و دولت ها علاقه زیادی به متمرکز بودن سرویس ها و داشتن کنترل کامل بر اون ها رو دارن.

2. بررسی وب سایت ارز دیجیتال

بررسی وب سایت ارز دیجیتال

یکی از چیزهایی که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که هر ارزدیجیتالی که در این بازار ارائه میشه اگه معتبر هستش، باید دارای یک وب سایت برای ارائه اطلاعات کامل در مورد اون ارز یا وایت پیپر اون باشه. یعنی حتما سازنده یک توکن باید وب سایتی هم داشته باشه که سرمایه گذارها و خریدارهای اون توکن برای کسب اطلاعات کامل به اون مراجعه کنن. در همین زمینه برای شناسایی ارزهای دیجیتال فیک وب سایت توکن مد نظر خودتون رو حتما سر بزنین و مدت زمان ساخت سایت و اعتبار اون رو اگه می تونین حتما بررسی کنین.

3. دادن وعده های کسب سود بالا برای ترغیب خرید اون ارز

شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

مورد بعدی که باید بهش دقت داشته باشین این هستش که شاید توکن های زیادی رو بهتون معرفی کنن و تبلیغ شون هم این باشه که با برنامه هایی که دارن قراره جای بیت کوین رو در بازار بگیرن، ولی خب هیچوقت همچین اتفاقی نمی افته.

در این مورد به شما توصیه میکنیم که از یک پلتفرم معتبر اولا برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنین و با اهداف معقول، سود سرمایه خودتون رو افزایش بدین. در مرحله بعدی بررسی کنید و ببینید که آیا صرافی های بین المللی این ارز رو در پلتفرم خودشون برای خرید و فروش پشتیبانی میکنن یا نه؟ مخصوصا صرافی بایننس. معمولا این صرافی برای اضافه کردن یک ارز به پلتفرم خودش بررسی های زیادی رو انجام میده.

4. بررسی پشتیبانی ارز توسط کیف پول ها

بررسی پشتیبانی ارز توسط کیف پول

داشتن یک کیف پول مناسب یکی از مسئله حیاتی برای یک ارز دیجیتال هست که بشه ان را در یک کیف پول نگهداری کرد. تمامی ارز های معتبر دارای کیف پول رسمی و یا چند کیف پول شخص ثالث نیز هستن. در کل یک ارز معتبر یا باید یک کیف پول اختصاصی داشته باشه یا توسط چند کیف پول معتبر در این بازار مورد پشتیبانی قرار بگیره. بنابراین اگه برای نگهداری ارزی که قصد خرید اون رو دارین در یک کیف پول به مشکل خوردین و کیف پول مناسبی براش پیدا نکردین، حتما در موردش بیشتر تحقیق کنین.

5. ارزی که اجازه استخراج کوین های خود را به عموم مردم جامعه ندهد.

شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

ارزی که اجازه استخراج کوین های خودش رو به عموم جامعه نده یا ساختار استخراج به طور نامتناسبی به نفع تیم توسعه دهنده اون ارز باشه، می تونه یک ارز تقلبی باشه. در حالی که این گزینه آزمون دقیقی برای شناسایی کلاهبرداری ها نیست با این حال پیش فرض توکن ها و سکه های یک ارز دیجیتال قبل از اینکه در دسترس عموم قرار بگیره این هستش که بخشی از انها در اختیار گروه کوچکی و خاصی از استخراج کننده یا توسعه کننده قرار داشته باشد.

بنابراین 

6. ارزی برای ثبت نام سکه یا توکن رایگان دهد

شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

روش دیگه برای شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی این هستش که بدونین ارزهایی که برای ثبت نام ادعای پاداش دهی میدن، نشانه کلاهبرداری و صرفا تبلیغاتی بودن اون ارزهاست و حتی این گونه پروژه ها اگر اجرایی هم باشن توکن و سکه های انها تا چند سال دیگر ارزشی نخواهد داشت. چون که یک توکن یا سکه یا ارز زمانی ارزشمند میشه که کاربردی و کمیاب باشه.

7. ارز هایی که وایت پیپر مشخص و دقیقی ندارند

وایت پیپر

یکی دیگه از چیزهایی که باید برای شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی بهش آشنایی داشته باشین، این هستش که ارزهای دیجیتالی که در سایت ها و صرافی های معتبر لیست میشن، دارای وب سایت مشخص و وایت پیپر معتبری هستن که نقشه راه اون رو کامل مشخص میکنه و در وایت پیپر تیم فنی که روی این پروژه کار میکنن رو می تونید مشاهده کنید. این یکی از مهمترین راه های شناخت ارزهای دیجیتال تقلبی هستش. چرا که ارزهای تقلبی وایت پیپر معتبری نداشته و تیم فنی مشخصی هم که روی این ارزها کار کنن وجود ندارن. 

8. بررسی امکان خرید و فروش ارز دیجیتال در سایت های مختلف

شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی

موضوع بعدی که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که ارزهای دیجیتال معتبر در کل حجم نقد شوندگی بالایی داشته و در صرافی های ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز قابلیت خرید و فروش دارن و به راحتی می تونین خرید و فروش شون رو انجام بدین. اما در مورد توکن های تقلبی این امکان وجود نداره و بعد خرید بدلیل اینکه طرفدار خاصی ندارن، نمی تونید توکن های اون رو بفروشید و این ارزهای دیجیتال روی دست خودتون می مونن. بنابراین حتما قبل از خرید یک ارز دیجیتال ناشناس مارکت کپ اون رو بررسی کرده و حجم معاملات اون رو در نظر داشته باشین.

جمع بندی و نتیجه گیری

در مقاله آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی سعی کردیم راه های پیدا کردن ارزهای دیجیتال تقلبی رو بهتون توضیح بدیم. باید این رو بدونین که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا هستش و بالای 13000 توکن در زمان نوشتن این مقاله در کوین مارکت کپ لیست شدن و از اونجایی که هزینه ساخت یک توکن در بستر یک سری بلاکچین ها بسیار پایین هستش، بنابراین طبیعی خواهد بود که توکن های تقلبی در این بازار موجود باشن. بهترین کاری که می تونیم بکنیم این هستش که از پلتفرم های معتبر مثل صرافی های ارز دیجیتال فقط خرید و فروش ارزهای دیجیتال رو انجام بدیم و در مورد توکن های ناشناس بازار اطلاعات کاملی قبل خرید کسب کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشه.


نظرات کاربران در مورد آموزش شناسایی ارزهای دیجیتال تقلبی
سوال امنیتی :8+71 = ?