آپدیت ها و هاردفورک های بیت کوین

1402/02/12

آپدیت ها و هاردفورک های بیت کوین؛ آیا دوست دارین با این موارد آشنا بشین؟ اصلا می دونین منظور از هاردفورک در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟ هاردفورک چه تاثیری در شبکه ارز دیجیتال داره؟ این آپدیت یا بروزرسانی چجوری انجام میشه؟ چرا ارزهای دیجیتال دچار پدیده ای به اسم هاردفورک میشن؟ به نظر هاردفورک می تونه روی میزان فروش و خرید بیت کوین و قیمت ارزهای دیجیتال هم تاثیر داشته باشه؟

اگه اهل دنبال کردن اخبار بازار ارزهای دیجیتال باشین، حتما اصطلاح فورک به گوشتون خورده و می دونین که همیشه بعد از رویداد فورک قیمت اون ارز دیجیتال دچار نوسان زیادی میشه. قیمت اون بعضی وقت ها افزایش و بعضی از وقت ها کاهش پیدا می کنه. صرف نظر از اینکه روند قیمت ارز دیجیتال به کدوم طرف هست، اگه فورک ها رو بشناسین می تونین از اون ها سود به دست بیارین. بیت کوین هم آپدیت و هاردفورک های مختلفی داشته. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله آپدیت ها و هاردفورک های بیت کوین، اطلاعاتی در مورد هاردفورک ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی هاردفورک های بیت کوین بپردازیم.

هاردفورک چیست؟

هاردفورک چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که هاردفورک چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هاردفورک تغییری در پروتکل ارز دیجیتال هست که در اون بلاک ها و تراکنش های نامعتبر قبلی معتبر میشن. بنابراین، همه کاربران ملزم به اعمال اون هستن. یه هاردفورک سازگار با قبل نیست. هاردفورک بعضی وقت ها باعث تبدیل شدن به دو ارز دیجیتال میشه، مثلا بیت کوین کش هاردفورکی از بیت کوین هست یا اتریوم کلاسیک هارد فورکی از اتریوم هست و این باعث میشه که دو ارز کاملا جدا به وجود بیاد و افرادی که دوست داشته باشن می تونن در قبلی ادامه بدن و یا به هارد فورک یا آپدیت جدید منتقل بشن.

جالب اینجاست که بدونین هاردفوک یا Hard Fork برای انجام کامل نیازمند هست تا همه گره ها و یا همه مشارکت کننده ها در شبکه، پروتکل های نرم افزاری خودشون رو به آخرین نسخه بروزرسانی کنند. همچنین هاردفورک به اتفاقی گفته میشه که یه ارز دیجیتال در اون تبدیل به دو سکه میشه. چنین روندی زمانی اتفاق می افته که کدهای کنونی یه ارز دیجیتال تغییر کنند و به دو نسخه قدیمی و جدید تقسیم بشت. بنابراین، هاردفورک دو نسخه نرم افزار جدید با هم سازگار میشن. در ساعت فورک هم شاهد دو نسخه از نرم افزار میشیم.

آشنایی با بیت کوین(BTC)

بیت کوین شبکه ای از کامپیوترها و سرورها در سراسر دنیا هست که از طریق اینترنت به همدیگه متصل هستن و نرم افزار اصلی بیت کوین رو اجرا می کنند. همچنین بیت کوین ارز دیجیتالی هست که برای انتقال اون به بانک یا نهاد مرکزی نیازی نخواهین داشت. این دارایی در سال 2008 توسط شخص یا گروه ناشناسی با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو راه اندازی شد. هر واحد بیت کوین به هش رقم اعشار تقسیم میشه و کوچیک ترین واحد اون ساتوشی نام داره. این روزها تعداد افراد زیادی در دنیا با بیت کوین آشنا هستن.

معرفی هاردفورک های بیت کوین

معرفی هاردفورک های بیت کوین

همونطور که گفتیم، از اونجایی که شبکه بیت کوین یه شبکه متن باز و غیرمتمرکز هست، زمانی که بخشی از نودهای شبکه با بروزرسانی یا تغییر در پروتکل بیت کوین موافق نکنند، این شبکه دو شاخه شده و دو زنجیره بلوکی مستقل از هم به وجود میان. به این اتفاق هاردفورک گفته میشه. البته این تغییر در پروتکل شبکه در مواقعی باعث به وجود اومدن شکاف در شبکه و ایجاد دو زنجیره بلوکی نمیشه. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به معرفی هاردفورک های بیت کوین بپردازیم.

  • Bitcoin XT

یکی از هاردفورک های بیت کوین، Bitcoin XT هست که در سال 2014 اتفاق می افته. این هاردفورک توسط مایک هرن یکی از توسعه دهنده های معروف بیت کوین انجام گرفت. در این هاردفورک اندازه بلاک بیت کوین 8 برابر شد و سرعت انجام تراکنش در شبکه بیت کوین به عدد 24 تراکنش در ثانیه رسید. این شبکه در ابتدا با 1000 نود کار خودش رو شروع کرد، ولی به تدریج تعداد اون ها کاهش پیدا کرد.

  • Bitcoin Classic

یکی دیگه از هاردفورک های بیت کوین، Bitcoin Classic هست که در سال 2016 به وجود اومد. سایز بلاک های بیت کوین در شبکه بیت کوین کلاسیک به 2 مگابایت افزای پیدا کرد. این شبکه هم کار خودش رو با 2000 نود شروع کرد و در ابتدا مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفت. با اینکه این شبکه همچنان به فعالیت خودش ادامه میده، ولی تعداد کاربران اون خیلی کاهش پیدا کرده.

  • سگویت(Segwit)

سگویت یا Segwit هم یکی دیگه از هاردفورک های بیت کوین هست که باعث شکاف در شبکه نشد و از این رو میشه اون رو سافت فورک در شبکه بیت کوین در نظر گرفت. ایده این سافت فورک توسط Pieter Wuille در سال 2015 مطرح شد و در سال 2017 بعضی از نودهای شبکه بیت کوین اون رو تایید کرده و مورد استفاده قرار دادن. امروزه خیلی از افراد در تراکنش های خودشون از شبکه سگویت استفاده می کنند.

  • بیت کوین کش

آپدیت ها و هاردفورک های بیت کوین

بیت کوین کش هم یکی دیگه از هاردفورک های بیت کوین هست که در سال 2017 رخ داد. بیت کوین کش حاصل این هاردفورک بزرگ و موفق در بلاک چین بیت کوین بود. در این هاردفورک سایز بلاک شبکه بیت کوین به 8 مگابایت افزایش پیدا کرد. همچنین نودهای شبکه بیت کوین کش بروزرسانی سگویت رو هم رد کرد و در این بلاک چین ویژگی سگویت مورد استفاده قرار نمی گیره.

  • لایتنینگ

لایتنینگ هم یکی دیگه از هاردفورک های بیت کوین هست. ایده شبکه لایتنینگ در پاسخ به مشکلات مقیاس پذیری شبکه بیت کوین در قالب یه وایت پیپر در سال 2016 ارائه شد. کارمزد تراکنش های بیت کوین به تقاضای شبکه بستگی داره. برای تراکنش های بزرگ، سرعت و هزینه بیت کوین قابل مقایسه یا برتر از گزینه های جایگزین هست. ولی در مورد پرداخت های خرد و روزمره اینجوری نیست.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله آپدیت ها و هاردفورک های بیت کوین، اطلاعاتی در مورد هاردفورک ارزهای دیجیتال به شما ارائه کنیم و به بررسی هاردفورک های بیت کوین بپردازیم. همونطور که گفتیم، هاردفورک تغییری در پروتکل ارز دیجیتال هست که در اون بلاک ها و تراکنش های نامعتبر قبلی معتبر میشن. بنابراین، همه کاربران ملزم به اعمال اون هستن. بیت کوین هاردفورک های زیادی داشته که از جمله از اون ها می تونیم به لایتنینگ، بیت کوین کش، سگویت، بیت کوین کلاسیک، Bitcoin XT و.... اشاره کنیم.


نظرات کاربران در مورد آپدیت ها و هاردفورک های بیت کوین
سوال امنیتی :4+72 = ?