اتریوم 2.0 چیست؟ | چگونه در اثبات سهام اتریوم 2.0 شرکت کنیم؟

1402/06/11
اتریوم 2.0 چیست؟ | چگونه در اثبات سهام اتریوم 2.0 شرکت کنیم؟

این روزا وقتی که وارد دورهمی طرفدارای اتریوم میشیم و یا این که تو گروه هایی که این افراد تو شبکه های مجازی دارن عضو میشیم، میبینیم که همه­اش دارن در مورد ارز اتریوم 2.0 صحبت میکنن. طبیعیه که اگه اطلاعاتی در مورد این که اتریوم 2.0 چیست؟ و چگونه کار میکنه؟ نداشته باشین، حرف هایی که گفته میشه براتون گیج کننده و گنگ هستش. نگران نباشین چون امروز قراره تو این مقاله به طور کامل بهتون بگیم که Etereum 2.0 چیست و قراره چیکار کنه؟ همچنین قراره در مورد تفاوت بین اتریوم و اتریوم دو صحبت کنیم و بررسی کنیم که آیا اتریوم 2 ارزش سرمایه گذاری داره یا نه؟ و اگه مناسب سرمایه گذاریه، چطور میتونیم رو اون سرمایه گذاری انجام بدیم؟

اتریوم 2.0 چیست؟

هر سیستمی برای اینکه بتونه به بقای خودش ادامه بده، باید دائما عیب و ایراداتش رو برطرف و خودش رو بروز کنه. اتریوم هم از این قاعده مستثنا نیست و مجبوره که برای ادامه ی زندگی و رقابت با رقیبای جدیدش خودش رو به­روز کنه. در حال حاضر جدیدترین بروزرسانی شبکه ی اتریوم، اتریوم 2.0 است که بهش سرنیتی (Serenity) هم میگن، همچنین باید بگم که قراره نماد اتریوم 2 تو بازار های مالیETH2 باشه.

اتریوم 2 قراره تو سه فاز عرضه بشه که هر کدوم از این فاز ها قسمتی از عملکرد و کارآیی اتریوم رو ارتقا میدن. بنیاد اتریوم اصلی ترین هدف های اتریوم 2 رو انعطاف پذیری، ماندگاری، امنیت، تمرکززدایی و سادگی عنوان کرده. ولی تحلیلگر ها انتظار دارن که 0.Ethereum 2 بیشتر تمرکزش رو روی مشکل مقیاس پذیری که اصلی تری و بزرگ ترین مشکل اتریوم هست بزاره و اون رو به طور کامل حل کنه.

اتریوم 2.0 چیست؟ | ETH 2.0

ویژگی های اترویم 2.0 چیست:

اتریوم 2 (Ethereum 2 یا به اختصار ETH 2) یک ارتقاء مهم در شبکه اتریوم (Ethereum) است که به منظور بهبود کارایی، امنیت، و قابلیت ها ارائه شده است. این ارتقاء به صورت تدریجی و در چند مرحله انجام می‌شود و ویژگی‌های اصلی آن عبارتند از:

تغییر از Proof of Work به Proof of Stake (PoS):

 یکی از تغییرات مهم در اتریوم 2 تغییر سیاست امنیتی از PoW به PoS است. در PoW (Proof of Work)، ماینرها برای ایجاد بلوک‌ها و تایید معاملات از روش مصرف انرژی بالا استفاده می‌کنند. در PoS (Proof of Stake)، دارندگان اتریوم می‌توانند اتریوم خود را به عنوان وثیقه (stake) قرار دهند و به عنوان تاییدکنندگان بلوک‌ها عمل کنند. این تغییر به توسعه پایدارتر و مصرف انرژی کمتر منجر می‌شود.

مقیاس‌پذیری:

 اتریوم 2 بهبود‌های مهمی در مورد مقیاس‌پذیری دارد. با معرفی شارژ‌ها (shards) و بلوک‌چین‌های پستی (beacon chain)، شبکه اتریوم قادر به پردازش همزمان بیشترین تعداد معاملات و سرویس‌های هوش مصنوعی خواهد بود.

بلوک‌چین پستی (Beacon Chain):

این بلوک‌چین جدید در اتریوم 2 وظیفه مدیریت شارژ‌ها و کنترل کلی شبکه PoS را داراست. Beacon chain به عنوان سینی اصلی برای تراکنش‌ها و امضای PoS عمل می‌کند.

قراردادهای هوش مصنوعی (Smart Contracts):

اتریوم 2 همچنان قراردادهای هوش مصنوعی (smart contracts) را از نسخه اولیه حمایت می‌کند. این به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های توزیع شده و دی‌اپ‌هایی با امنیت بالا روی اتریوم ایجاد کنند.

امنیت افزوده:

با تغییر به PoS و دیگر بهبودهای امنیتی، اتریوم 2 افزایش امنیت شبکه را هدف قرار داده است.

توسعه‌پذیری مستقبلی:

 این ارتقاء به اتریوم امکان توسعه‌پذیری در آینده را فراهم می‌کند و شبکه را برای اجرای برنامه‌ها و افزونه‌های جدید باز می‌کند.

توجه داشته باشید که اتریوم 2 به صورت تدریجی و در مراحل مختلف عملیاتی شده است و هر مرحله شامل بهبودهای مختلفی است. این ارتقاء به همراه با آزمایش‌های مختلف و ارزیابی‌های امنیتی انجام می‌شود تا به کمال اجرا برسد.

تفاوت بین اتریوم و اتریوم 2.0

اتریوم 2.0 نسبت به نسخه ی قبلیش فقط تو دو تا ویژگی دچار تغییر شده، ولی همین دو تا تغییر باعث شدن که فرق این دو نسخه از زمین تا آسمون باشه. اولین فرق مکانیزم اجماعِ اثبات سهام تو اتریوم دو هستش و دومین ویژگی متفاوت هم زنجیره های شارد در ارز دیجیتال اتریوم 2 است.

اثبات سهام یا POS:

 همونطور که میدونین، در حال حاضر اتریوم برای اینکه بتونه تراکنش هاشو انجام بده و امنیت شبکه اش رو تامین کنه، از فرآیند اثبات کار POW استفاده میکنه. اثبات کار همون ماینینگ یا استخراجه؛ تو این روش برای اینکه یه بلاک جدید تو بلاک چین اتریوم ساخته بشه، ماینر ها باید جواب تابع ریاضی مربوط به اون بلاک رو پیدا کنن.

ولی تو Etereum 2.0 از اثبات سهام استفاده میشه که امنیت و مقیاس پذیری همچنین مصرف و استفاده از انرژی رو به مقدار قابل توجهی بهینه میکنه. در واقع تو این روش به جای اینکه از دستگاه های ماینر و انرژی برق برای انجام تراکنش ها و ایجاد یک بلاک جدید استفاده بشه، سپرده های اتر رو مورد استفاده قرار میده. تو ادامه ی مقاله بیشتر در مورد سپرده گذاری ETH و استفاده از سود اون توضیح دادیم.

زنجیره های شارد (Shared chain):

هرکسی که بخواد به شبکه ی اتریوم دسترسی داشته باشه، اینکار هم از طریق نود ها امکان پذیره. نود یا گره یه کپی ذخیره شده از همه ی شبکه اتریوم هستش (از اولین تا آخرین تراکنشی که انجام شده) به عبارت دیگه هر نود باید از اولین تراکنشی که روی شبکه اتریوم اتفاق افتاده تا آخرین تراکنش رو به ترتیب بارگیری، محاسبه، ذخیره و پردازش کنه.

ولی تو شاردینگ قضیه فرق میکنه. توی فرآیند شاردینگ تراکنش ها همزمان و موازی با هم پیش میرن و این کار باعث میشه که سرعت انجام تراکنش های اتریوم چند برابر شه. اگه بخوام به ساده ترین شکل ممکن بگم، میشه گفت که اثبات کار یه خیابانه با یه لاین که تراکنش ها از توش رد میشن، در مقابل شاردینگ مثل یه اتوبانه که چندین لاین داره و تراکنش ها همزمان و در کنار هم از اون رد میشن. منطقیه که سرعت تراکنش ها تو یه اتوبان بیشتر از یه خیابون تنگ باشه.

چه کسانی اتریوم 2.0 را توسعه میدهند؟

تیم توسعه دهنده ی پروژه اتریوم 2 از مشارکت صدها توسعه دهنده که به وسیله ی تیم تحقیقاتی بنیاد اتریوم هماهنگ و هدایت میشن، تشکیل شده. البته تیم های توسعه دهنده ی دیگه ای هم هستن که خودشون جداگانه روی توسعه ی اتریوم دو کار میکنن. در حال حاضر هفت تیم توسعه دهنده ی مختلف، جدا از هم دارن روی ساختن رابط کاربری 0.ETH 2 برای سیستم عامل های مختلف کار میکنن.

خود ویتالیک بوترین هم به تازگی تو یکی از توییت هاش در مورد توسعه و پیشرفت ارز Ethereum اعلام کرده بود که فرآیند توسعه و پیشرفت اتریوم سال ها ادامه خواهد داشت و اتریوم هر روز به سمت بهتر شدن و بهینه تر شدن حرکت میکنه.

راه اندازی اتریوم 2.0

اتریوم 2.0 چیست؟ | راه اندازی اتریوم 2.0

بروزرسانی کردن اتریوم، کار وقت گیر، پیچیده و سختیه. برای اینکه اینکار راحتتر انجام بشه، تیم توسعه ی اتریوم اون رو به سه مرحله یا فاز تقسیم بندی کردن: فاز صفر، فاز یک و فاز دو.

فاز صفر Beacon chain:

 فاز صفر ETH2 تو آذر ماه سال 1399 و با کلی تاخیر ارائه شد. توسعه دهنده های اتریوم قبل از اینکه این مرحله شروع شه، گفته بودن که باید حداقل 523288 اتر به وسیله ی 16384 اعتبارسنج استیک یا سرمایه گذاری بشه، تا این فاز رو بتونن شروع کنن. طبق چیزی که خود توسعه دهنده های اتریوم میگن، توی فاز صفر نه میشه تراکنشی رو روی شبکه ی جدید انجام داد و نه این که قرارداد هوشمندی بست. در واقع این مرحله فقط برای استیکینگ یا همون سرمایه گذاری Ether هاست، به این ترتیب که اعتبار سنج های شبکه میتونن با استفاده از سپرده گذاری تراکنش های جدید رو پردازش کنن و یه بلاک جدید به بلاک چین اتریوم اضافه کنن.

فاز یک Shard Chain:

 این فاز به احتمال زیاد تا آخر سال 2021 عملی میشه، البته تا امروز که تقریبا 8 ماه از سال 2021 گذشته، اطلاعاتی در مورد تاریخ دقیق اجرای این مرحله ارائه نشده. اگه این فاز راه اندازی بشه اتریوم مقیاس پذیر تر و تراکنش های اون سریعتر میشه. تو این مرحله قراره شاردینگ اجرا بشه، شارد یعنی خرد کردن؛ همونطور که از معنی این کلمه معلومه، تو فرآیند شاردینگ زنجیره ی اتریوم به 64 شارد یا زنجیره ی بلوکی تقسیم میشه، که در نهایت این تقسیم بندی باعث سرعت بیشتر تراکنش ها تو اتریوم میشه. توجه کنین که وقتی یه تراکنش توی یه شارد پردازش و ذخیره میشه، دیگه نیازی نیست که 63 تا شارد دیگه هم اون رو ذخیره کنن.

شاید انجام دادن اینکار خیلی ساده به نظر بیاد و با خودتون بگین که این که کاری نداره، ولی باید بگم که تو حرف خیلی راحته، الان بیشتر از 5 ساله که توسعه دهنده های زیادی تو سراسر دنیا تمرکزشون رو برای ملی کردن این کار گذاشتن.

فاز یک و نیم: این فاز در واقع ترکیبی از دو فاز 1 و 2 است، و زمانی اجرایی میشه که شبکه اصلی اتریوم رسما شاردینگ رو معرفی کنه و فرآیند اثبات کار به اثبات سهام تبدیل شه. دقیقا تو این فاز ما شاهد توقف استخراج اتریوم هستیم.

فاز دو Docking:

 تو فاز های قبلی بروزرسانی ها در کنار شبکه ی اصلی انجام میشه و فعالیت شون هم در کنار اون و جداگانه انجام میشه. ساده ترش اینه که تا قبل از این مرحله، سه تا شبکه ی مختلف داریم که اولی شبکه ی اصلی اتریوم هستش که با استفاده از اثبات کار فعالیت میکنه، دومی شبکه ی بیکن چین و سومی هم شبکه ی شارد چین هستن که از الگوریتم اثبات سهام استفاده میکنن؛ وقتی که فاز دو اجرایی میشه این سه شبکه با هم ادغام میشن و در نهایت شبکه ای رو میسازن که از اثبات سهام استفاده میکنه. از وقتی که این سه شبکه با هم ادغام بشن Etereum 2.0 به طور رسمی شروع به کار میکنه.

فرآیند اثبات سهام چیست؟

اتریوم 2.0 چیست؟ | فرایند اثبات سهام eth 2.0

در ادامه بحث اتریوم 2.0 چیست؟ به فرآیند اثبات سهام اون می رسیم. اثبات سهام و اثبات کار، هدف های یکسانی رو دارن، و توسعه دهنده های ارز دیجیتال اتریوم قصد دارن که اثبات سهام رو به طور کامل با اثبات کار جایگزین کنن. تو این روش دیگه نیازی به سخت افزار های گرون قیمت و پر مصرف نیست و شما میتونین با Ether هاتون تو پردازش تراکنش ها و ساختن بلاک جدید مشارکت کنین و با توجه به مقدار ارزی که دارین، پاداش دریافت کنین؛ مثلا اگه 20 درصد کل اتر ها دست شما باشه، 20 درصد پاداش ساختن بلاک های جدید هم مال شما میشه.

اتریوم خیلی وقت بود که تصمیم داشت اثبات سهام رو عملی کنه و طبق نقشه ی راهی که ارز اتریوم ارائه داده، میتونیم انتظار داشته باشیم که از سال 2022 اتریوم 2 به طور کامل اجرا بشه. اگه میخواین تو اثبات سهام شرکت کنین، باید ارز دیجیتال اتر تون رو روی اثبات سهام، سرمایه گذاری کنین؛ در واقع شما تو این روش مقداری از Ether هاتون رو به شبکه اختصاص میدین تا تو فرآیند تایید تراکنش ها شرکت کنین و در ازای اون سود دریافت کنین. پیشبینی شده که پاداش اثبات سهام حدودا 5 تا 20 درصد در سال باشه.

چگونه در اثبات سهام اتریوم 2.0 شرکت کنیم؟

اثبات سهام اتریوم 2.0 چیست؟ | اتریوم 2.0 چیست؟

برای شرکت تو اثبات سهام اتریوم 2.0 دو راه وجود داره: سرمایه گذاری مستقیم، سرمایه گذاری غیر مستقیم. هر کدوم از این روش ها نیاز به شرایطی داره و شما با توجه به این که شرایط کدوم روش رو دارین، میتونین تو پروژه Etereum 2.0 سرمایه گذاری کنین.

روش مستقیم:

 در روش مستقیم اثبات سهام Etereum 2.0  باید حداقل 32 تا اتریوم داشته باشین (در حال حاضر این مقدار چیزی حدود 67000 دلار میشه یعنی چیزی بیشتر از 1.5 میلیارد تومن!)، بعدش باید نرم افزار های لازم برای استخراج اتریوم رو روی یک کامپیوتر نسبتا قوی نصب کنین تا به یه نود کامل (Full-node) تبدیل بشین. دقت کنین که تو این روش حتما باید دستگاه شما همیشه روشن باشه و اگه کامپیوترتون خاموش شه، به احتمال زیاد همه ی سرمایه تون رو از دست میدین.

خوبی این روش اینه که خودتون مستقیم سرمایه گذاری انجام میدین و دیگه نیازی به واسطه ندارین. اما همونطور که میشه حدس زد تهیه کردن شرایط لازم برای این روش، در توان هر کسی نیست و به همین خاطر هم خیلیا از روش غیر مستقیم برای شرکت در اثبات سهام استفاده میکنن.

روش غیر مستقیم:

در روش غیر مستقیم اثبات سهام ETH 2.0 برای سهام گذاری اتریوم باید از یه واسطه استفاده کنین، این واسطه میتونه یه صرافی معتبر و یا یه استخر سهم گذاری باشه. تو این روش دیگه لازم نیست که اقلا 32 واحد ارز Ether داشته باشین و یا اینکه حتما دستگاه هاتون روشن باشه. تو این روش حتی میتونین با عدد های کوچکی مثل 50 دلار هم سهام گذاری کنین.

اتریوم 2.0 کی میاد و بعد از Etereum 2.0 چه اتفاقاتی میفته؟

زمان عرضه ارز دیجیتال اتریوم 2.0 هنوز به طور قطعی معلوم نیست، ولی طبق نقشه ی راه اتریوم تو سال 2022 فاز دومِ Ethereum 2 قراره اجرایی بشه. البته ممکنه که تو اجرا شدن اون تاخیر هایی به وجود بیاد، ولی با گذشتن زمان و نزدیک شدن به زمان تعیین شده برا فاز دوم، میتونیم انتظار داشته باشیم که تاریخ دقیق تری برای اون مشخص و اعلام بشه. ولی تا قبل از اون اتریوم با همون روند قبلی به کار خودش ادامه میده. قراره بعد از اینکه اتریوم 2 به طور کامل اجرایی شد، زنجیره ی بلاک چین اتریوم به عنوان اولین شارد تو اتریوم 2.0 ثبت بشه. در واقع با اومدن اتریوم دو سوابق هیچ کدوم از تراکنش ها و مالکیت اتر ها از بین نمیره بلکه همه ی اطلاعات به طور کامل به شبکه ی جدید منتقل میشه. بعد از اینکه Ether 2 به شکل رسمی کارش رو شروع کنه، امنیت و مقیاس پذیری شبکه به شکل قابل توجهی افزایش پیدا میکنه. هم چنین مقدار کارمزد لازم برای انجام هر تراکنش به طور چشمگیری کاهش پیدا میکنه.

مطمئنم یکی از سوال های اساسی و مهمی که بعد از آشنا شدن با ETH 2 و تاریخ عرضه ی اتریوم 2.0 ذهنتون رو به خودش مشغول کرده، اینه که استخراج اتریوم تا کی ادامه داره؟ باید بگم که بعد از عملی و اجرایی شدن کامل eth 2.0 عملا دیگه نمیشه اتریوم استخراج کرد. علت توقف استخراج اتریوم اینه که قبلا که فرآیند اثبات کار وجود داشت، استخراج اتریوم معنی و مفهوم داشت؛ ولی با اومدن اتریوم دو و تغییر پیدا کردن اثبات کار به اثبات سهام، عملا دیگه نیازی به استخراج نیست و استخراج کاملا منسوخ میشه.

مزایای اثبات سهام اتریوم 2.0 | ETH 2.0 چیست؟

مزایای اثبات سهام اتریوم 2.0

در ادامه مقاله eth 2.0 چیست؟ به مزیت اثبات سهام Etereum 2.0 میپردازیم. بزرگ ترین مزیت سهام گذاری اتریوم، برای افرادیه که میخوان اتر هاشون رو مدت زیادی نگهداری کنن. همونطور که قبلا هم گفتیم استخراج اتریوم 2 امکان پذیر نیست و تو فرآیند اثبات سهام شما به ازای ارز دیجیتال Ether که سرمایه گذاری میکنین، سود دریافت میکنین. این کار باعث میشه که کسایی که هولدر ارز دیجیتال اتر هستن، علاوه بر نگهداری و سود کردن از افزایش قیمت اتریوم 2.0، میتونن از پاداش اثبات سهام هم سود دریافت کنن. در واقع این فرآیند باعث میشه که افراد به هولد و نگهداری اتریوم تشویق و ترغیب شن، همین قضیه هم باعث افزایش بیشتر قیمت اتریوم 2.0 تو بلند مدت میشه.

معایب اثبات سهام اتریوم 2.0

سهام گذاری تو اتریوم 2 با توجه به متزلزل و ناپایدار بودن شبکه اتریوم 2.0، ریسک های زیادی میتونه داشته باشه؛ مخصوصا اگه از روش غیر مستقیم استفاده میکنین، در واقع تو این روش اگه استخر یا صرافی اشتباهی کنن، سرمایه ی شما از دست میره و متضرر میشین. سه تا از مهمترین این خطرات و ریسک ها عبارتند از:

  • کاهش ارزش دارایی تون در حالی که شما نمی­تونین حتی دارایی هاتون رو نقد کنین. بعد از این که شما روی شبکه اتریوم 2 سهام گذاری و سرمایه گذاری کردین، دیگه نمیتونین به اون ارز ها تا وقتی که پروژه یeth 2.0 به طور کامل عملی شد، دست بزنین. ممکنه که بعد از این که شما اتریوم خریدید و سرمایه گذاری کردین، قیمت ارز دیجتال اتریوم 2.0 کاهش پیدا کنه و شما متضرر بشین. تو این حالت شما تا سال 2022 مجبور هستین که ارز هاتون رو نگه دارین.
  • هر ایده و نوآوری جدیدی که ارائه میشه، آینده اش نامعلومه؛ هرچند که برای پروژه ی اتریوم 2.0 سال ها تحقیق و بررسی و پژوهش انجام شده، اما باز هم ممکنه که این پروژه شکست بخوره و شما متضرر بشین. در واقع شما با سهام گذاری تو این پروژه، به تیم توسعه دهنده ی اتریوم اعتماد میکنین.
  • اگر که شما از روش مستقیم برای سهام گذاری تو پروژه ی اتریوم 2.0 استفاده میکنین، با خاموش شدن دستگاه هاتون و قطع شدن ارتباطتون با سرورهای اتریوم 2 همه یا بخشی از سرمایه تون رو به خاطر نقض کردن قوانین شبکه از دست میدین. با توجه به مشکل برق و اینترنت تو ایران احتمالش خیلی زیاده که سرمایه تون رو به خاطر این مشکل از دست بدین.

جمع بندی

تو این مقاله  در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس سعی کردیم که با زبانی ساده بهتون توضیح بدیم که اتریوم 2.0 چیست و چه آینده ای داره؟ اگه قصد دارین که تو این پروژه مشارکت کنین و از پاداش اون استفاده کنین، حتما قبل از هر چیزی ریسک های این پروژه و روش های مختلف مشارکت تو اون رو بررسی کنین و مناسب ترین روش رو برای خودتون انتخاب کنین. یادتون باشه که این پروژه، یه پروژه ی جدیده و تا الان تونسته فاز اولش رو به خوبی پشت سر بزاره ولی به این معنی نیست که این پروژه هیچ عیب و ایرادی نداره و قراره حتما پروژه ی موفقی باشه، این پروژه هم چنان ریسک ها و خطره های خودش رو داره؛ به همین خاطر هم باید حتما به خوبی این پروژه رو برای سرمایه گذاری بررسی کنین و بی گدار به آب نزنین.

اگه هم قصد سرمایه گذاری تو چنین پروژه ی پرریسکی رو دارین حتما این کار رو با پول های اضافی و مازاد درآمد تون انجام بدین، تا اگه مشکلی تو پروژه پیش اومد و یا اینکه قیمت اتریوم 2.0 کاهش پیدا کرد، خسارت و ضرر های غیر قابل جبرانی به سرمایه تون وارد نشه. یادتون باشه که مهمترین اصل برای موفق شدن تو بازار های مالی مدیریت سرمایه اس به همین خاطر هم اون رو باید به خوبی رعایت کنین که این در تمام خرید ارز دیجیتال ها هم صدق می کنه. ما همه ی سعیمون رو کردیم که اطلاعات مفید و دقیقی به شما در مورد eth 2.0 و اثبات سهام اتریوم 2.0 بدیم، امیدواریم که این اطلاعات براتون مفید بوده باشن.


نظرات کاربران در مورد اتریوم 2.0 چیست؟ | چگونه در اثبات سهام اتریوم 2.0 شرکت کنیم؟
سوال امنیتی :3+65 = ?