ارز دیجیتال Atom چیست؟ | معرفی کامل اکوسیستم و پروژه کازماس | بررسی قیمت Cosmos | پیش بینی آینده اتم

1402/06/28
ارز دیجیتال Atom چیست؟ | معرفی کامل اکوسیستم و پروژه کازماس | بررسی قیمت Cosmos | پیش بینی آینده اتم

ارز دیجیتال Atom ، تکنولوژی بلاک چین یکی از جدید ترین دستاورد های بشریت هستش. با توجه به اینکه این فناوری تو ابتدای مسیرش قرار گرفته، طبیعیه که مشکلاتی رو داشته باشه. مثلا یکی از بزرگترین ایراداتی که از این تکنولوژی گرفته میشه، عدم وجود ارتباط بین بلاک چین های مختلف است. کازماس یا کازماز (Cosmos) یکی از اولین پروژه هاییه که برای رفع این مشکل تلاش کرده.

تو پروژه کازماس که به شکل کاملا غیر متمرکز اداره میشه، از بلاک چین هایی که در موازات هم کار میکنن استفاده شده. در این مقاله بطور کامل بهتون میگیم که  ارز دیجیتال Cosmos چیست؟ علاوه بر اون در مورد توکن بومی این شبکه یعنی ارز دیجیتال اتم در دنیای ارز دیجیتال هم صحبت میکنیم. با توجه به اینکه آینده ارز اتم بسیار جذاب و درخشانه، به هیچ عنوان نباید این مطلب رو از دست بدین. برای خرید کازماس باید یه سری اطلاعات کلی رو در مورد این پروژه داشته باشین که تو این مقاله به طور کامل در اختیارتون گذاشته میشه.

پروژه و رمز ارز کازماس چیست؟

ارز دیجیتال اتم چیست؟ | پروژه ی ارز دیجیتال

کازماس یه بلاک چینه که ترکیبی از چندین بلاک چین مستقل و موازی با هم هستن. هر کدوم از این شبکه ها از الگوریتم های اجماع BFT مثل Tendermint استفاده میکنن. از این فناوری به عنوان اینترنت بلاک چین یاد میشه. در واقع هدف اصلی پروژه کازماس اینه که بلاک چین های مختلف رو با استفاده از یه روش یکپارچه به هم متصل کنه. در نتیجه چنین کاری مشکل مقیاس پذیری که تو بلاک چین های مختلف وجود داره، حل میشه.

کازماس با استفاده از تعامل بین بلاک چین ها، به اشتراک گذاشتن داده ها، برقراری ارتباط و. . . میتونه اصطکاکی که تو شبکه وجود داره رو به یه نیروی محرک برای توسعه و ارتقای این شبکه تبدیل کنه. البته باید به این نکته توجه کنین که Cosmos چیزی بیشتر از یه پل ارتباطی بین بلاک چین هاست. پلتفرم کازماس یه مجموعه کامل از محصولات و قابلیت های مختلف رو در بر گرفته. به همین خاطره که میگیم آینده اتم پتانسیل های زیادی رو داره.

این شبکه یه رمز ارز بومی هم داره که بهش اتم گفته میشه. در ادامه بیشتر در مورد ارز دیجیتال Atom صحبت میکنیم. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت این رمز ارز و پروژه کازماس معرفی یه فناوری نسل سوم جدید هستش. با استفاده از این تکنولوژی، توسعه دهنده ها میتونن به ابزار های جدید و بیشتری دسترسی پیدا کنن. با استفاده از این ابزار ها کارایی بلاک چین ها به شکل قابل توجهی افزایش پیدا میکنه. از طرف دیگه، از طرف دیگه توسعه دهنده ها میتونن با استفاده از اکوسیستم کازماس تو یه هفته پیچیده ترین بلاک چین ها رو بسازن؛ این درحالیه که حداقل دو هفته برای ساخت چنین شبکه هایی زمان لازمه.

با توجه به این مسائل، تعجبی هم نداره که این شبکه تا این حد محبوب شده. در بین هزاران پروژه ای که در حل حاضر روی بلاک چین پیاده شدن و بیشترشون امکانات و مزایای زیادی رو ندارن، پروژه و ارز دیجیتال کازماس تونستن با راهکار های عملی و خلاقانه بین برترین های کریپتوکارنسی قرار بگیرن. نقش داشتن تو این پروژه و سهیم بودن تو پیشرفت اون با خرید ارز دیجیتال Atom امکان پذیر هستش.

تاریخچه Cosmos

ارز دیجیتال اتم چیست؟| تاریخچه ی کازماس

آغاز پروژه کازماس به 26 ژوئن سال 2016 برمیگرده. خالق اصلی این پروژه جی کوان (Jee Kwon) هستش. جی کوان یکی از برترین توسعه دهنده های بلاک چینی و بنیانگذار پروژه Interchain هستش. آقای کوان برای اولین با تو سال 2016 از پروژه ای به اسم Gunclear رونمایی کرد. این پروژه درباره بوجود آوردن یه سیستم بلاک چینی بود که بتونه به کاملا غیر متمرکز با سایر بلاک چین ها همکاری کنه. برای این منظور از پروتکل اجماع تندرمینت استفاده شده.

البته این ادیه اولیه ایرادات زیادی داشت که با کمک جامعه و توسعه دهنده های دیگه برطرف شدن. در نهایت تو 5 ام آگوست همون سال این ایده که به طور کامل تکامل پیدا کرده بود، از Gunclear به کازماس تغییر نام پیدا کرد. جی کوان برای اینکه بتونه بخشی از سرمایه موردنیاز برای تکامل این شبکه رو بدست بیاره، توکن های اختصاصی این شبکه رو به فروش رسوند. با توجه به قیمت اتم میتونیم از این فروش فوق العاده به عنوان بهترین زمان برای خرید Cosmos یاد کنیم.

بعد از تامین سرمایه، توسعه دهنده های این رمز ارز آزمایشی رو برای بررسی فناوری های این ارز انجام دادن. طی این آزمایش معلو شد که سیستم اجماع تندرمینت، ایرادات بسیار زیادی رو داره. ناهنجاری های این سیستم بعد از بررسی کامل این سیستم شناسایی شدن. توسعه دهنده های این پروژه برای برطرف کردن این ناهنجاری ها بیش از یک سال تلاش کردن.

مرحله بعدی برای توسعه ی این بلاک چین، راه اندازی شبکه اصلی اون بود. دقیقا تو تاریخ 22 اوریل 2019 این شبکه به طور رسمی فعالیتش رو با استخراج اولین بلاک (جنسیس بلاک) شروع کرد.

ارزدیجیتال اتم چیست؟

رمز ارز بومی شبکه کازماس که ازش برای پرداخت هزینه تراکنش ها و کارمزد های مختلف استفاده میشه، اتم (Atom) نام داره. تامین سرمایه اولیه یکی از مهمترین نیاز ها برای پیشرفت و توسعه ی یه پروژه است. جی کوان از اولین روز های رونمایی از این بلاک چین، به فکر راهی برای تامین مخارج اون بود. به همین خاطر توکن های اختصاصی این شبکه رو معرفی کرد.

تو اولین روز ژانویه ی سال 2017، طی یک فروش فوق العاده، 12 میلیون ارز دیجیتال Atom با قیمت 0.025 فروخته شد. به این ترتیب تیم پروژه کازماس موفق شدن در مجموع سیصد هزار دلار سرمایه جمع آوری کنن. نکته جالبی که در مورد این فروش وجود داره، مدت زمانیه که طول کشید این سرمایه بدست بیاد. کازماس برای فروختن 12 میلیون ارز فقط به 29 دقیقه زمان احتیاج داشت.

البته این تنها فروش اختصاصی نبود. به طور همزمان یک فروش اختصاصی دیگه هم در حال انجام بود. در این فروش قیمت اتم به ازای هر واحد 0.08 دلار تعیین شده بود. طی این فروش بیش از 16 میلیون واحد از این رمز ارز به فروش رسید و سرمایه ی 1.3 میلیون دلاری رو برای این رمز ارز تامین کرد. بعد از این فروش ها بود که آزمایش های مختلف برای پیدا کردن ایرادات این شبکه انجام شد.

بعد از این تجربه های موفق، یه عرضه اولیه یا ICO برای این توکن انجام شد. طی این فروش که تو 4 ام ژوئن 2017 انجام شد، قیمت Cosmos به ازای هر واحد از این ارز 0.1 دلار تعیین شد. 160 میلیون واحد از این رمز ارز برای این فروش در نظر گرفته شده بود. این فروش بیشترین سرمایه رو برای این پروژه تامین کرد.

در کل 280 میلیون واحد توکن کازماس وجود داره که از این میزان 223 میلیون به بازار عرضه شده. در حال حاضر ارزش بازار ارز کازماس 7.16 میلیارد دلار هستش که اونو تو جایگاه بیست و هفتمین ارز دیجیتال برتر بازار قرار داده.

اهداف پروژه ارز دیجیتال کازماس چیست؟

رمز ارز Cosmos چیست؟ | اهداف اتم

اصلی ترین هدف پروژه کازماس ایجاد همکاری بین بلاک چین های مختلف است. با استفاده از این شبکه امکان تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط بین بلاک چین های مختلف، بوجود اومده. منظور از ایجاد چنین قابلیتی بیشتر برای ایجاد همکاری بین بلاک چین هایی هستش که از نظر حوزه فعالیت، مشابه هم هستن. البته دور هم جمع کردن شبکه هایی که با هم در رقابتن یکی از بزرگترین چالش های این پروژه است.

 تعداد زیادی از بلاک چین هایی که با هم رقابت ندارن و اهداف کاری متفاوتی رو دنبال میکنن، به شکل داوطلبانه از بلاک چین Cosmos استفاده میکنن. در مجموع با بیشتر شدن مشکلات مقیاس پذیری و احساس نیاز به داده های مهم و کاربردی، میتونه باعث افزایش کارایی این شبکه بشه. در کل آینده کازماس مستعد رشد بسیار زیادیه. پروژه هایی که تو حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حال فعالیت هستن، همواره در تلاش برای پیشگامی تو اون حوزه­ان. تعداد زیاد پروژه ها باعث شده که امکان ارتباط و تعامل بینشون خیلی کم باشه.

بلاک چین کازماس میتونه همه ی مشکلاتی که تو این حوزه وجود داره رو برطرف کنه. همچنینین تو آینده اتم میتونه به مرجعی برای دسترسی به تمامی اطلاعات شبک بلاک چینی تبدیل بشه. البته پروژه هایی هم وجود دارن که تمایل چندانی برای به اشتراک گذاری داده ها و اطلاعاتشون ندارن. کازماس راه حلی برای این پروژه ها هم داره. چنین شبکه هایی میتونن به طور مجزا عمل کنن و اطلاعاتشون را با پروژه های دیگه به اشتراک نذارن اما از سایر خدمات ارز دیجیتال Cosmos مثل مقیاس پذیری استفاده کنن.

ویژگی های اکوسیستم کازماس

رمز ارز Cosmos چیست؟  | ارز دیجیتال اتم

حالا که فهمیدین شبکه و پروژه ارز دیجیتال Atom چیست؟ و چه اهدافی رو داره؟ میتونیم بیشتر تو اعماق این پروژه فرو بریم و در مورد ویژگی های اون بدونیم.

قبل از اینکه در مورد ویژگی های کازماس صحبت کنیم، باید اطلاعاتی رو به عنوان پیش نیاز در مورد مسائل فنی این پروژه در اختیارتون بذاریم. پلتفرم کازماس از چندین بلاک چین مستقل و متصل به هم تشکیل شده. به هر کدوم از این شبکه ها رون یا منطقه (Zones) گفته میشه. همه ی این زون ها به یه بلاک چین مرکزی (Hub) وصل شدن. هر کدوم از این زون ها با استفاده از پروتکل Tendermint و استاندارد های کازماس ساخته شدن.

ساختن یه زون شباهت بسیار زیادی به راه اندازی یه توکن ERC20 جدید روی پلتفرم اتریوم هستش. علاوه بر اون زون ها مثل یه پل ارتباطی بین کازماس و بلاک چین های دیگه (مثلا نئو یا اتریوم) عمل میکنن. برای اینکه بلاک چین های مختلف بتونن با هم دیگه و بلاک چین مرکزی این پلتفرم، در تعامل باشن، باید زون ها با هم منطبق بشن. استفاده از این زون ها ایده جدیدی بود که باعث شده اجازه دستیابی به اهداف بزرگی مثل مقیاس پذیری، بلاک چین های ارتباطی، صرافی های غیر متمرکز و استفاده از الگوریتم اثبات سهام رو میسر کرده. در ادامه در مورد اهمیت هر کدوم از این قابلیت ها بیشتر صحبت میکنیم:

مقیاس پذیری: وقتی که ترافیک بلاک چین افزایش پیدا کنه، سرعت پردازش و قدرت شبکه کاهش میکنه. افزایش مقیاس پذیری تنها راه حلیه که در حال حاضر برای حل این مشکل ازش استفاده میشه. کازماس میتونه مقیاس پذیری بلاک چین هایی که به زون وصل میشن رو به شکل قابل توجهی افزایش بده. چون این زون ها به شکل موازی کار میکنن، سرعت و تعداد پردازش تراکنش ها هم افزایش پیدا میکنه.

هاب مرکزی که تو شبکه کازماس وجود داره، در واقع یه بلاک چینه که برای حفظ وضعیت تو زون ها کاربرد داره. این روش از بعضی جهات به شاردینگ شباهت زیادی داره. در کل بیشتر بلاک چین های قدیمی و نسل یکی با مشکل شاردینگ دست و پنجه نرم میکنن. به همین خاطر هم به بلاک چین هایی مثل کازماس احتیاج دارن؛ مخصوصا الان که توجه همه ی دنیا به سمت رمز ارزهاست. در کل خرید اتم میتونه سود زیادی رو به شما بده. پیشنهاد میکنیم بخشی از سبد خریدتون رو به این رمز ارز اختصاص بدین.

رمز ارز Cosmos چیست؟

بلاک چین های ارتباطی: همونطور که قبلا گفتیم زون هایی که تو کازماس وجود دارن، مثل یه پل بین برای ایجاد ارتباط بین بلاک چین های مختلف هستن. تراکنش هایی که بین این بلاک چین ها انجام میشن، توسط این زون ها مورد بررسی قرار میگیرن. برای این منظور اعتبارسنج های زون ها باید، با هاب اصلی این پلتفرم سینک بشن. همچنین یه نود کامل تو طرف مقابل این بلاک چین ها وجود داره که وظیفه اون اطمینان از مقدار ثابت شده هستش.

بعد از اون توکن های انتقال داده شده با استفاده از یه پروتکل چند امضایی مسدود میشه. این مسدودیت تا وقتی که اعتبارسنج ها اونو تایید نکنن، از بین نمیره. پس از تایید نهایی، کاربر میتونه دارایی هاش رو به بلاک چین های مختلف منتقل کنه.

صرافی غیر متمرکز: دو نوع صرافی ارز دیجیتال وجود داره. اولیش متمرکزه که از نظر عملکرد به بانک ها شباهت زیادی رو دارن. تو این نوع از صرافی ها فرد یا واسطه ای برای به معاملات نظارت داره. نوع دوم صرافی های ارز دیجیتال غیر متمرکزه که تو این پلتفرم ها معاملات به شکل همتا به همتا و بدون نظارت هیچ کسی انجام میشن. با توجه به این مسئله که کازماس میتونه به شکل غیر متمرکز عمل کنه، میشه گفت که بلاک چین اصلی اون قابلیت تبدیل شدن به یه صرافی غیرمتمرکز رو داره.

الگوریتم اثبات سهام: تو پروژه کازماس از الگوریتم اثبات سهام بیزانس برای تامین امنیت و اعتبار سنجی تراکنش ها استفاده میشه. تو این روش ترکیبی از آیتم های مختلف اثبات سهام و اجماع بیزانس استفاده شده. تو این الگوریتم از مجموعه ای از گره های (Node) نیمه مطمئن استفاده میشه.

در صورت که بیش از 25 درصد نودهای رای دهنده وجود داشه باشن، این پروتکل میتونه بدون هیچ مشکلی کارش رو انجام بده. علاوه بر اون تو این سیستم نود های اجماع هم وجود دارن که با قفل کردن ارز های دیجیتال اتمی که در اختیار دارن، تو تامین امنیت این شبکه نقش دارن. به این فرآیند استیک گفته میشه که تو مقاله آموزش ساخت کیف پول اتم، در این مورد مفصلا صحبت میکنیم. توجه داشته باشین که اگه نودی به عنوان مخرب شناخته بشه، بلافاصله از این سیستم کنار گذاشته میشه و همه ی توکن هاش از بین میره.

ویژگی های ارز دیجیتال ATOM

ارز دیجیتال ATOM (که عموماً به عنوان کوزموسین ATOM شناخته می‌شود) یکی از ارزهای دیجیتال رو به رشد است که با استفاده از فناوری بلاکچین توسعه یافته است. این ارز دیجیتال دارای ویژگی های بسیار جذابی است که باعث شده تا به سرعت در جامعه ارزهای دیجیتال شناخته شود. یکی از ویژگی های برجسته ATOM، قابلیت استفاده از سیستم PoS (Proof of Stake) برای تایید تراکنش ها است. این به معنی این است که برای استخراج جدید ATOM ها، نیازی به محاسبات معقولی نیست و به جای آن، مالکان ارز ATOM می توانند دارایی های خود را به عنوان سرمایه گذاری قرار دهند و در نتیجه، از سود هم خود لذت ببرند. علاوه بر این، ATOM از طریق یک شبکه بزرگ و بسیار قوی با نام Cosmos Hub به سایر ارزهای دیجیتال متصل است، که این امکان را به کاربران می دهد تا در زمان و هزینه های ذخیره سازی و انتقال ارزها صرفه جویی کنند. این ویژگی ها، همراه با امنیت بالا و قابلیت توسعه پذیری ATOM، آن را به یک انتخاب محبوب در جامعه ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است.

کاربرد ارز Atom چیست؟

رمز ارز Cosmos چیست؟ | کاربرد اتم چیست؟

همونطور که قبلتر تو این مطلب گفتیم، ازر دیجیتال اتم توکن بومی شبکه کازماس هستش. کاربرد های زیادی برای این رمز ارز در نظر گرفته شده، که میخوایم تو این قسمت بعضی از اونا رو بررسی کنیم. با استفاده از این ارز همه ی کسایی که به نوعی روی این رمز ارز سرمایه گذری کردن، میتونن به یه اعتبار سنج تبدیل بشن. برای اینکار باید بعد از خرید اتم با استفاده از یه کیف پول این رمز ارز رو استیک کنین. با شرکت تو فرآیند اعتبار سنجی بهتون سود تعلق میگیره و میتونین به شکل دو جانبه از ارز دیجیتال Atom سود کسب کنین.

یکی از قابلیت های دیگه ای که تو این شبکه وجود داره، تنظیم و ساخت قرارداد های هوشمند هستش. برای اینکه بتونین از این مزیت استفاده کنین، باید از ارز اتم برای پرداخت هزینه و کارمزدش استفاده کنین. علاوه بر اون برای تکمیل اطلاعات معاملات و به سرانجام رسیدنشون هم از این رمز ارز استفاده میشه. کاربرد دیگری که برای این رمز ارز میتونیم متصور بشیم، استفاده از ارز Cosmos برای انتقال پول هستش. با توجه به کارمزد پایین این شبکه، این رمز ارز میتونه گزینه مناسبی برای این کار باشه.

بررسی آینده Atom

رمز ارز Cosmos چیست؟  | بررسی آینده اتم

پروژه های بسیار زیادی با محوریت افزایش مقیاس پذیری وجود دارن. مهمترین رقبایی که پروژه کازماس میتونه تو این حوزه داشته باشه، پولکادات، آیون و پنتا هستن. مشکلاتی که در مورد تعامل بلاک چین های مختلف وجود داره، یکی از مهمترین معضلات این حوزه است. ویژگی که باعث برتری کازماس نسبت به رقباش میشه اینه که علاوه بر امکان پرداخت های میان بلاک چینی، تبادل داده ها و اطلاعات رو هم امکان پذیر کرده. در کل اینده Cosmos به میزان توسعه و مقبولیت اون بستگی داره.

مجله فوربس (Forbs) که یکی از معروفترین نشریات دنیاست، از کازماس به عنوان شبکه جهانی وب برای بلاک چین ها یاد کرده. این شبکه دقیقا مثل یه پلتفرم میانی هستش که قابلیت استفاده از توکن بلاک چین های مختلف روی اون وجود داره. تا به امروز پروژه های بسیار زیادی با استفاده از پروژه کازماس و شبکه Tendermint توسعه پیدا کردن. همچنین پروژه هایی وجود دارن که میخوان به عنوان بخشی از اکوسیستم این شبکه دربیان. برخی از این پروژه ها عبارتند از: ای مانی، آی اووی، کاوا، بایننس اسمارت چین، لینو، شبکه ریجن و. . ..

بیت کوین تالک یکی از قدیمی ترین انجمن های مجازی است. کاربر های این پلتفرم در مورد ارز های دیجیتال و پروژه های مختلف با هم گفتگو میکنن. بیشتر اعضای این انجمن نظر مثبتی رو روی کازماس و ارز Atom دارن. برخی از کاربرها این پروزه رو بسیار نوآورانه دونستن و اونو بین ارز های با ارزش قرار دادن. همگی این کاربر ها روی آینده کازماس دیدگاه مثبتی رو داشتن. همچنین رشد های بسیاری رو برای قیمت Atom پیش بینی کردن.

البته عوامل دیگه ای هم وجود داره که میتونه روی محبوبیت، میزان خرید و قیمت آینده Cosmos تاثیر بزاره. مثلا وقتی که این رمز ارز تو صرافی کراکن لیست شد، قیمت و میزان سرچ این ارز تو گوگل به شدت افزایش پیدا کرد. علاوه بر اون هر داده ای که در مورد توسعه و پیشرفت این شبکه منتشر میشه هم میتونه تاثیر زیادی رو روی قیمت کازماس بزاره. به همین خاطره که دنبال کردن اخبار ارز های دیجیتال اهمیت بسیار زیادی رو داره.

پیش بینی ها در مورد قیمت Atom

توجه: نکاتی که تو این قسمت بهتون میگیم، فقط پیش بینی هستن و نباید مبنایی برای خرید و فروش قرار بگیرن. در صورتی که مایل به خرید Atom هستین، نباید به این پیش بینی ها اکتفا کنین.

رمز ارز Cosmos چیست؟ | پیش بینی قیمت اتم در آینده

بعد از دونستن اینکه ارز دیجیتال اتم چیست؟ یکی از اصلی ترین سوال هایی که در مورد این ارز دیجیتال وجود داره، تارگت های اون در آینده هستش. برای اینکه بتونیم آینده قیمتی کازماس رو بررسی کنیم، باید نگاهی به گذشته این رمز ارز داشته باشیم. همونطور که تو نمودار این رمز ارز میتونین مشاهده کنین، کازماس با قیمت 7.5 دلار به بازار عرضه شده. البته بعد از اون نتونسته این سطح قیمتی رو حفظ کنه و دچار اصلاح شده.

کمترین قیمت کازماس تا به امروز 1.13 دلار بوده که 3000 درصد کمتر از قیمت فعلی این رمز ارزه. روند کلی این ارز از اوایل سال 2020 صعودی شده. سایت های زیادی وجود دارن که به تحلیل رمز ارزهای مختلف می پردازن و قیمت اونا رو تو سال های آینده پیش بینی میکنن. یکی از برترین پلتفرم های این حوزه Wallet Investor است که با پردازش داده های مختلف یه ارز، روند اون رو تو سال های آینده پیش بینی میکنه.

طبق داده های این سایت، ارز دیجیتال کازماس میتونه تا سال آینده به 50 دلار برسه. البته این عدد متوسط قیمت این رمز ارز تو سال 2022 هستش. البته تو این سایت برای پنج سال آینده این ارز هم پیش بینی هایی انجام شده. طبق داده های بدست اومده، هر واحد کازماس تو سال 2026 بیش از 130 دلار قیمت داره.

کلام پایانی

تو مقاله ارز دیجیتال اتم چیست؟  هر چیزی که باید در مورد این ارز میدونستین رو در اختیارتون گذاشتیم. همچنین در مورد آینده و قیمت اون صحبت کردیم. امیدواریم که این مطلب بتونه تو تصمیم گیری برای خرید این ارز بهتون کمک کنه. صرافی ایران بایننس مرجع معتبری برای خرید ارز دیجیتال است که از ارز کازماس پشتیبانی میکنه. پیشنهاد میکنیم که برای سرمایه گذاری تو بازار کریپتوکارنسی ها، از این پلتفرم استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال Atom چیست؟ | معرفی کامل اکوسیستم و پروژه کازماس | بررسی قیمت Cosmos | پیش بینی آینده اتم
سوال امنیتی :1+66 = ?