ارز دیجیتال ENS چیست؟ ( بررسی کامل ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس)

1402/07/04
ارز دیجیتال ENS چیست؟ ( بررسی کامل ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس)


بهتره قبل از اینکه ارز دیجیتال ENS چیست؟ رو بررسی بکنیم، مقدمه ای در مورد ارزهای دیجیتال داشته باشیم. اگه 10 سال پیش در مورد خرید اتریوم، تتر، بیت کوین و ... صحبت می کردین، در سلامت عقلتون شک می کردن، ولی دنیای امروزی جایی هست که بزرگترین بانک های دنیا ارز دیجیتال می خرن، بزرگترین شرکت های فناوری ارزهای دیجیتال رو به خزانه دارایی های خودشون افزودن و... همه این نشانه ها حاکی از اینه که مردم روز به روز بیشتر به ارزهای دیجیتال علاقه پیدا می کنن. فرقی نمی کنه معامله گر با تجربه باشین یا تازه وارد، در هر صورت هفته ای چند بار عبارت ارز دیجیتال به گوشتون می رسه و کنجکاو میشین تا اطلاعات بیشتری در مورد هرکدوم از ارزهای دیجیتال به دست بیارین.

با گسترش بازار ارزهای دیجیتال، ارزهای زیادی وارد این بازار شدن. شاید تا الان اسم ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این ارز دیجیتال به دست بیارین. ما در این مقاله می خواهیم بهتون بگیم که ارز دیجیتال ENS چیست؟، آینده Ethereum Name Service و کیف پول های ENS رو بررسی بکنیم.

ارز دیجیتال ENS چیست؟

ارز دیجیتال ENS چیست؟

اتریوم نیم سرویس با نماد اختصاری ENS نوعی ارز دیجیتال هست که در زمان نگارش این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 932.67 میلیون دلار و سهم 0.03 درصدی از کل بازار، در رتبه 219 بازار ارزهای دیجیتال قرار داره. ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس، سیستم نامگذاری توزیع شده ای هست که در بلاک چین اتریوم قرار داره. ارز دیجیتال ENS در سال 2017 توسط بنیانگذار نیک جانسون راه اندازی شد و شناسه های پیچیده ای مثل آدرس کیف پول های رمزنگاری شده و هش ها رو به نام های کیف پول ساده و قابل خوندن ترجمه می کنه. همچنین ارز ENS اشتراک گذاری و به خاطر سپردن آدرس های اتریوم رو در بلاک چین راحت تر می کنه.
ارز دیجیتال Ethereum Name Servise فقط به آدرس های کیف پول محدود نمیشه. می تونیم از ارز ENS برای نمایش شناسه های تراکنش ها، هش ها و ابر داده ها که همگی در دنیای ارزهای دیجیتال پیدا میشن، استفاده بکنیم. همچنین از زمانی که ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس به عنوان بخشی از فرآیند تبدیل خودش به سازمان غیر متمرکز خودمختار توکن حاکمیتی راه اندازی کرده، روند رو به رشد خودش رو آغاز و علاقه مندان زیادی رو به سمت خودش جذب کرده.
مفهوم دامنه های ارز ENS بسیار شبیه به سیستم نام دامنه DNS هست که بسیاری از آدرس های IP در وب رو با ایجاد نام های قابل خوندن توسط انسان و URL هایی که به راحتی به خاطر میارن، ساده می کنه. همچنین به طور موثر، ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس از همون فرآیند عملیاتی در دامنه ها استفاده می کنه، اما این کار رو با پیاده سازی فناوری رمزنگاری به نام Defi انجام میده.

نحوه کار ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس:

نحوه کار ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس:

همونطور که گفتیم ارز دیجیتال ENS سیستم نامگذاری توزیع شده، متن باز و قابل توسعه ای هست که بر اساس بلاک چین اتریوم فعالیت می کنه. چیزی که در مورد ارز ENS خاصه، جنبه شخصیش هست. نام های قابل خوندن توسط انسان رو به شناسه های قابل خوندن توسط ماشین مثل آدرس های اتریوم و بقیه ارزهای دیجیتال، هش های محتوا و ابر داده ها رو ویرایش می کنه.
به عنوان مثال، اگه کسی بخواد برای شما مقداری ارز دیجیتال بفرسته، باید آدرس کیف پولتون رو واسش بفرستین. به یاد داشتن آدرس کیف کار سختیه و بهتره آدرسی داشته باشین که هر لحظه در یادتون باشه و خیلی سریع به کسی که می خواد ارز دیجیتال وستون انتقال بده بفرستین. یا به عبارتی کاربر که می خواد ارز دیجیتالی رو در کیف پول اتریوم دریافت بکنه، نام دامنه ENS ایجاد شده به جای آدرس پیچیده به اشتراک گذاشته میشه.
منشا ENS حول برنامه مبتنی بر بلاک چین اتریوم به اسم قرارداد هوشمند می چرخه. همونطور که قراردادهای فیزیکی رو برای اهداف مختلف امضا می کنین. قراردادهای هوشمند نیز قراردادهای دیجیتالی هستن که بر اساس مجموعه ای از قوانین از پیش تعریف شده اجرا میشن. این قراردادها تعاملات همتا به همتا رو در بلاک چین مدیریت می کنن و به همین دلیل هست که بسیاری از برنامه های Defi از اون ها برای تسهیل موارد استفاده مختلف استفاده می کنن. برای اینکه دامنه ENS ایجاد بشه، از توکن ERC استفاده میشه که استانداردی هست که برای ایجاد و صدور قراردادهای هوشمند استفاده میشه.

نقش ارز دیجیتال ENS در فضای کریپتو ها چیست؟

نقش ارز دیجیتال ENS در فضای کریپتو ها چیست؟

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس چیست؟  نقش ارز دیجیتال ENS رو در فضای کریپتوکارنسی بررسی می کنیم. ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس در اصل خودش رو به عنوان بازار عمومی باز که متعلق به جامعه هست، معرفی می کنه و با اجزای غیر متمرکز و حاکمیت جامعه، ممکنه به ستون فقرات مهم اکوسیستم کریپتوکارنسی و Web3 تبدیل بشه. فضای کریپتوکارنسی زمینه بسیار فنی هست که اغلب، برای منصرف کردن مبتدیان ارزهای دیجیتال از کاوش در این فضا کافی هست. با این حال ارز دیجیتال ENS با در دسترس کردن و استفاده راحت تر رمزنگاری، مانع بزرگ پذیرش رو حل می کنه و کار در کریپتوکارنسی رو راحت تر می کنه.
در اصل ارز دیجیتال ENS سری طولانی اعداد رو که آدرس های عمومی قابل خوندن توسط مرورگرها هستن رو به پیوندهای کوتاه و به یاد موندنی ترجمه می کنه، تا کاربران بتونن از اون ها برای تراکنش، تعامل با Dapps و دریافت هر نوع ارز دیجیتال و NFT استفاده کنن. علاوه بر این، هدف ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس این هست که اتصال همه کیف پول ها، وب سایت ها و زیر دامنه ها رو فراهم بکنه و فضای کریپتو رو کاربر پسندتر و فنی تر بکنه. همچنین ارز دیجیتال ENS و مشوق های مشابه برای از بین بردن موانع روانی پذیرش جهانی رمزنگاری بسیار مهم خواهد بود.
در حالی که نقشه راه ENS پیش میره، ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس قصد داره فضای نام کامل DNS رو یکپارچه بکنه، به این معنی که صاحبان هر دامنه اینترنتی بتونن اون ها رو در ENS ادغام کنن. این کار ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس رو به عنوان توسعه موازی DNS قرار میده و نام های کاربری Web3 بین پلتفرمی رو ایجاد می کنه که جزء اصلی هویت غیر متمرکز ما میشه. همچنین از اون جایی که دنیای بلاک چین و رمز ارز رو برای مبتدیان بسیار در دسترس تر می کنه، به یکی از موارد اساسی از فضای رمزنگاری آینده تبدیل میشه.

چرا ارز دیجیتال ENS منحصر به فرد هست؟

چرا ارز دیجیتال ENS

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس چیست؟ به برخی از کاربردهای ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس می پردازیم که باعث شده این ارز دیجیتال منحصر به فرد بشه. ارز دیجیتال ENS در اصل نسخه وب تری DNS هست که مخفف Domain Name Servise هست. ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس جایگزین غیر متمرکز برای DNS سنتی اینترنت ارائه میده که خطرات مربوط به تنها نقطه شکست اون رو حذف می کنه. ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس به عنوان پروتکل مبتنی بر بلاک چین، به دلیل ساخته شدن روی اتریوم ذاتا ایمن تر و در برابر سانسور مقاوم هست. همچنین می تونیم بگیم که ارز دیجیتال ENS اساس دو قرارداد هوشمندی هست که، حداکثر قابلیت همکاری با بقیه قراردادهای هوشمند و کل اکوسیستم اتریوم رو برای کاربران و افراد فراهم می کنه.

ارز دیجیتال Ethereum Name Service اولین سرویس در نوع خود برای ادرس های رمزنگاری و بلاک چین هست. سرویس های دیگه ای نیز وجود دارن که سعی می کنن DNS قدیمی رو برای اینترنت جایگزین کنن، ولی ارز ENS در حال حاضر تنها بازیکن در لیگ خودش هست که اسم های مستعار قابل خوندن و به یاد موندنی تری رو برای انسان ارائه میده که می تونه در همه کیف پول ها، Dapps و وب سایت های غیر متمرکز شما کار و فعالیت بکنه.

یکی دیگه از کاربردهایی که ارز ENS رو در مقابل بقیه ارزهای دیجیتال منحصر به فرد می کنه این هست که ارز اتریوم نیم سرویس تراکنش های رمزنگاری رو برای مبتدیان بلاک چین قابل درک تر و قابل دسترس تر می کنه. خدمات مشابهی نیز ممکنه در آینده ظهور بشه، اما هنوز ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس هیچ رقیب قابل مقایسه ای نداره که بتونه همه کارهایی که این ارز دیجیتال انجام میده رو انجام بده.

توکن ENS چیست؟

توکن ENS

توکن ENS یک نوع توکن دیجیتال است که به نام‌های دامنه سرور ENS (Ethereum Name Service) ارتباط دارد. ENS یک سرویس بر روی بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) است که به افراد امکان می‌دهد به جای آدرس‌های طولانی و پیچیده بلاک‌چین، از نام‌های ساده و آدرس‌های انسانی واژه‌بندی شده برای انتقال ارز و داده استفاده کنند. به عبارت دیگر، ENS به افراد امکان می‌دهد نام‌های دامنه مشابه وبسایت‌ها (مثل "example.eth") را به آدرس‌های بلاک‌چین متصل کنند.

توکن ENS (ENS Token) مرتبط با این سرویس است و به عنوان ابزاری برای مدیریت دامنه‌های ENS و تخصیص نام‌های دامنه به مالکان این دامنه‌ها عمل می‌کند. با این توکن، می‌توانید:

1. تخصیص دامنه: از توکن ENS برای تخصیص نام‌های دامنه به آدرس‌های اتریومی یا داده‌های دلخواه استفاده کنید.

2. انتقال دامنه: اگر مالک یک دامنه ENS هستید، می‌توانید از توکن ENS برای انتقال دامنه به دیگران استفاده کنید.

3. پرداخت هزینه‌های مربوط به دامنه: برای نگهداری دامنه‌های ENS خود نیاز به توکن ENS دارید تا هزینه‌های مربوط به ثبت و تجدیدنظر دامنه‌ها را پرداخت کنید.

4. مشارکت در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی: دارندگان توکن ENS ممکن است در تصمیم‌گیری‌های مربوط به اصلاحات و تغییرات ENS شرکت کنند.

ENS به عنوان یک سرویس مفید برای ساده‌تر کردن تراکنش‌های بلاک‌چین و افزایش استفاده از بلاک‌چین در زندگی روزمره شناخته می‌شود، و توکن ENS بخشی از این اکوسیستم است که در مدیریت دامنه‌های ENS و تسهیل تراکنش‌ها نقش دارد.

آینده ENS و قیمت اتریوم نیم سرویس:

آینده ENS

بحث بعدیمون در مورد آینده ENS و قیمت اتریوم نیم سرویس هست. تاکنون قیمت ENS نوسانات قابل زیادی داشته و در زمان نوشتن این مقاله قیمت ENS 46.6 دلار هست که با احتساب نرخ تتر 31.470 تومان معادل 1.449.810 تومان معامله میشه و حجم معامله های روزانش نیز 97.86 میلیون دلار هست. همچنین بالاترین قیمت اتریوم نیم سرویس در تاریخ 11 نوامبر سال 2021 معادل 86.11 دلار بود که هم اکنون 46.50 درصد پایین تر از اون زمان قرار داره.

به محض عرضه ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس در بازار، کاربران نقدینگی خودشون رو به یونی سواپ اضافی کردن و حجم معاملات این ارز دیجیتال از اون زمان تاکنون پیوسته رو به افزایش بود. همچنین داده های جدید این رو نشون میده که ارز دیجیتال ENS از نظر ارزش بازار بین 200 توکن برتر و از نظر حجم معاملات بین 60 توکن برتر بازار ارزهای دیجیتال قرار داره. معامل گرها و تحلیلگران هم اکنون در حال پیش بینی قیمت اتریوم نیم سرویس هستن. تحلیلگرها آینده اتریوم نیم سرویس رو روشن پیش بینی کردن و یکی از هدف های قیمتی که خیلی از تحلیلگرها بهش اشاره کردن، 119 دلار هست که ممکنه در آینده ENS نیز تاثیر بزاره.
اگه قیمت اتریوم نیم سرویس در آینده به قیمت 119 دلار برسه، از نظر ارزش بازار از ارزش بازار شرکت گو ددیGo Daddy که یکی از شرکت های بزرگی که در زمینه ارائه خدمات ثبت دامنه اینترنتی فعالیت می کنه، سبقت می گیره و جریان نوظهور در آینده ENS به عنوان دامنه اینترنتی Web3 متمرکز میشه. همچنین بسیاری از معامله گرها منتظر هستن تا توکن ENS در صرافی های بزرگ ارز دیجیتال عرضه بشه و استراتژی مشهور با شایعه بخر و با خبر بفروش رو اجرا کنن. علاوه بر این با توجه با هدف هایی که ارز دیجیتال Ethereum Name Service داره، اگه این هدف ها اجرا بشن آینده اتریوم نیم سرویس درخشان پیش بینی میشه. اگه دوست دارین در مورد وب 3 بیتشر اطلاعات کسب کنین، مقاله web 3 چیست ما رو مطالعه نمایید.

بررسی کیف پول های ارز دیجیتال ENS:

کیف پول های ارز دیجیتال ENS:

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس چیست؟ کیف پول های ارز دیجیتال ENS رو بررسی می کنیم. همونطور که می دونین یکی از دغدغه های افراد در بازار ارزهای دیجیتال، انتخاب کیف پول مناسب برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال خودشون هست. کیف پول مناسب باید ویژگی هایی مثل امنیت بالا، راحتی استفاده، کاربری خوب و.. رو داشته باشه تا افراد مطمئن باشن که ارزهای دیجیتال خودشون رو در جایی امن ذخیره و نگهداری کردن و جای نگرانی وجود نداره.
بهتره قبل از اینکه اقدام به خرید ENS و سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال بکنین، با کیف پول هایی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنن آشنا بشین. همونطور که گفتیم ارز دیجیتال Ethereum Name Service مبتنی بر شبکه اتریوم و توکن ERC20 هست. پس در نتیجه هر کیف پولی که ارز دیجیتال اتریوم رو ساپورت می کنه، از ارز اتریوم نیم سرویس نیز پشتیبانی می کنه.

هم اکنون کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری متعددی از ارز دیجیتال ENS پشتیبانی می کنن برای مثال از کیف پول های معروف سخت افزاری که از ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس پشتیبانی می کنه می تونیم به لجر و ترزور اشاره بکنیم که امنیت بیشتری نسبت به کیف پول های نرم افزاری دارن. همچنین کیف پول های نرم افزاری مثل تراست ولت وو متامسک نیز از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنن. در ادامه مقاله ارز دیجیتال Ethereum Name Service چیست؟ هر کدوم از این کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری رو برای شما مورد بررسی قرار می دیم.

کیف پول نرم افزاری تراست ولت(Trust Wallet):

تراست ولت(Trust Wallet)

یکی از کیف پول ارز دیجیتال ENS، تراست ولت هست. Trust wallet کیف پول غیر متمرکز برای موبایل هست که از بیش از 160 نوع ارز دیجیتال پشتیبانی می کنه. به گفته توسعه دهنده ها تراست ولت، کیف پول چند ارزی سریع، ایمن و کاربر پسند هست. بنیانگذار تراست ولت ویکتور رادچنکو هست و هدف او از ساخت این کیف پول انجام راحت تراکنش های توکن های ERC20 بود. ارز دیجیتال ENS نیز که توکن ERC20 هست، می تونه در این کیف پول ذخیره و نگهداری بشه. همچنین دو ویژگی اصلی این کیف پول تمرکز بر روی امنیت و حریم خصوصی کاربر هست. این ویژگی ها باعث شده تا 5 میلیون کاربر به این کیف پول اعتماد کنند.

کیف پول تراست ولت همچنین با صرافی بایننس همکاری می کنه و مشارکت با بزرگترین صرافی ارز رمزنگاری مطمئنا باعث میشه تا کاربران زیادی به جمع استفاده کننده ها از این کیف پول اضافه بشن. البته این کیف پول با شرکت های بزرگ دیگه ای از جمله سایبر نتورک نیز همکاری می کنه تا برخی از ویژگی های خودش رو ارتقاء بده. علاوه بر این، بارگیری تراست ولت و استفاده از اون رایگان هست. این کیف پول فقط کارمزد پردازش تراکنش ها رو از کاربران دریافت می کنه و این کارمزدها یا به استخراج کننده ها و یا به زنجیره های اثبات سهام پرداخت میشه.

کیف پول Trust wallet به همراه صرافی بایننس در حال کار روی ویژگی های جدید و مهیج از جمله نظارت بر بازار، شبکه های سفارشی، شبکه های آزمایشی و صرافی غیر متمرکز مخصوص خودش هست. فرصت های دنیای ارزهای دیجیتال تمومی نداره و با تراست ولت همه می تونن از این فرصت ها استفاده بکنن. برای آشنایی با نحوه نصب این کیف پول آموزش نصب کیف پول تراست ولت رو مطالعه کنین.

کیف پول نرم افزاری متامسک(MetaMask):

متامسک(MetaMask):

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال ENS متامسک هست. MetaMask نوعی کیف پول ارز دیجیتال هست که به عنوان افزونه و برنامه جانبی در مرورگرهای کروم و فایرفاکس محسوب میشه. در واقع کیف پول متامسک پلی هست بین مرورگرهای معمولی و بلاکچین اتریوم. Metamask کیف پول اختصاصی برای ذخیره کلیدهای ارزهای دیجیتال اتریوم و توکن های ERC20 هست. 

کیف پول متامسک منبع باز هست، به این معنی که همه کدهای متامسک به صورت آنلاین و رایگان هست و در دسترس همه کاربران قرار می گیره. نرم افزار منبع باز رو میشه توسط جامعه سرمایه دارن ارزهای دیجیتال بررسی و به روز کرد، به این معنی که می تونه به طور مداوم بهبود پیدا بکنه. همچنین ویژگی دیگه ای که داره این هست که کلیدهای کیف پول متامسک در مرورگر خود کاربر ذخیره میشه. این امکان به کاربر این قابلیت رو میده که کنترل بیشتری بر روی کلیدهای عمومی و خصوصی خودش داشته باشه.

کیف پول متامسک از زمان عرضه به بازار تاکنون هیچ موقع هک نشده و از تنظیمات بکاپ گیری استتفاده می کنه. همچنین جامعه قدرتمندی از توسعه دهنده ها داره که کد منبع باز اون رو به روزرسانی می کنن. با این حال کیف پول متامسک آنلاین هست و نسبت به کیف پول های سخت افزاری بیشتر در معرض خطر قرار داره. همچنین بیشترین خطری که کیف پول MetaMask رو تهدید می کنه، حملات فیشینگه. حمله فیشینگ کلاهبرداری هست که هکرها برای سرقت اطلاعات شخصی مثل نام کاربری و رمزهای عبور از اون استفاده می کنن. این نوع حمله ها معمولا در کیف پول های آنلاین کاملا رایج هست.

کیف پول های سخت افزاری Ledger و Trezor:

Ledger و Trezor:

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس، کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس هست. کیف پول لجر نانو اس نوعی والت هست که هم تازه کاران و هم حرفه ای ها می تونن بهش اعتماد کنن. این والت برای ارزهای دیجیتال کاربران بیشترین میزان امنیت رو فراهم می کنه و از تراشه ای امنی ساخته شده که مشابه اون ها در کارت های اعتباری استفاده شدن.

از اونجایی که کیف پول لجر نانو اس از تراشه بسیار امنی استفاده می کنه و به وب هم متصل نیست، هک کردن لجر نانو توسط هکرها و دزدیدن ارزهای دیجیتالتون تقریبا غیر ممکنه. همچنین کیف پول Ledger به شما این امکان رو میده که در صورت گم شدن، دزدیده شدن یا شکستن کیف پولتون، موجودیتون رو به وسیله عبارت بازیابی، بازیابی بکنین.

Trezor نیز یکی از کیف پول های ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس هست. ترزور والتی هست که در سال 2014 برای بیت کوین ساخته شد و می تونیم اون رو به عنوان اولین کیف پول سخت افزاری ارزهای دیجیتال اسم ببریم.

کیف پول ترزور قابلیت های امنیتی کیف پول سرد و راحتی استفاده مثل کیف پول های پرم رو برای کاربران فراهم می کنه. Trezor ایمن ترین گزینه انتخاب کیف پول در جهان به شمار میاد. ترزور در مقابل سرقت های فیزیکی و مجازی بسیار ایمن هست، همچنین از اونجایی که کیف پول Trezor نوعی والت سخت افزاری هست، شما می تونین کلیدهای خصوصی خودتون رو در این کیف پول کنترل کنین.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال ENS چیست؟ شما رو با ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس آشنا بکنیم. همونطور که گفتیم، ارز دیجیتال ENS طبق اهدافی و ویژگی هایی که داره محبوبیت زیادی به دست آورده. علاوه بر این گفتیم که اگه اهداف ارز دیجیتال ENS اجرا بشه، آینده اتریوم نیم سرویس درخشان و روشن میشه. همچنین اگه قصد خرید ENS رو دارین می تونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر استفاده بکنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال ENS چیست؟ ( بررسی کامل ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس)
سوال امنیتی :8+38 = ?