ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست؟ بررسی آینده ZRX | هر آنچه که در مورد ارز دیجیتال 0X باید بدانیم.

1402/06/25
ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست؟ بررسی آینده ZRX | هر آنچه که در مورد ارز دیجیتال 0X باید بدانیم.

خرید ارز دیجیتال یکی از اتفاقات روز دنیاست.  اگه سیر تحول دنیای دور بر خودمون رو یک مروری بکنیم، متوجه میشیم که اولا هیچ چیزی بدون تغییر نمونده و نمیونه. ثانیا هر چیزی به سمت بهتر شدن پیش میره. بازار های مالی هم از این قاعده مستثنا نیستن و بارها تغییرات بنیادی رو در سیستم اون ها مشاهده کردیم. نکته مهم دیگه ای که باید مد نظر داشته باشیم این هستش که هر تغییری همیشه با مقاومت روبرو هست و با اختراع بیت کوین در سال 2009 تا به الان سیستم های سنتی نقل و انتقال پول تلاش زیادی انجام دادن که بگن این تغییر جدید در سیستم های مالی درست نیست و البته موفق هم نشدن. این روزها بازار ارز های دیجیتال ارزش تریلیونی پیدا کرده و توجه همه رو به سمت خودش جلب کرده. این مقاله در مورد یکی دیگه از رمز ارز های مهم بنام زیرو ایکس هستش که قراره کاری کنه هر کسی بتونه از طریق اون به معامله توکن های شبکه ERC 20 اتریوم به صورت غیر متمرکز بپردازه. در این مقاله قراره به این بپردازیم که ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست؟ تغییرات قیمت ZRX رو بررسی کنیم و در مورد آینده 0X صحبت کنیم و خلاصه شما رو بطور کامل با این رمز ارز آشنا خواهیم کرد.

صرافی غیر متمرکز و پلتفرم ارز دیجیتال ZRX چیست؟

ارز دیجیتال زیروایکس  چیست؟

در اصل ارز دیجیتال زیرو ایکس یک پروتکل برای ایجاد و راه اندازی صرافی غیر متمرکز بر بستر اتریوم هستش. از طریق بستر این رمز ارز میشه به تبادل توکن های ERC 20 پرداخت. سایت رسمی زیرو ایکس در مورد این پروژه اینطور گفته که ZRX یک پروتکل باز و بدون محور هستش که به شما این امکان رو میده به مبادله توکن های ERC 20 بر روی بلاکچین اتریوم پرداخته و برای قدرتمند تر کردن صرافی های غیر متمرکز بوجود اومده. راه اندازی این پروژه بر میگرده به سال 2016 و بنیانگذاران این رمز ارز هم دو نفر بنام های ویل وارن Will Warren و امیر بندعلی Amir Bandeali هستن. یکی از برنامه های آتی این پروژه این هستش که از طریق این پروژه سهام و فلزات گران بها رو بشه در قالب توکن وارد بازار ارز های دیجیتال کرد.

یکی دیگه از مباحثی که باید در مورد ارز دیجیتال 0X چیست، بهش اشاره کنیم این هستش که این پروتکل همچنین از توکن های قابل تعویض ERC 20 و غیر قابل تعویض ERC 723 پشتیبانی میکنه. یعنی زیرو ایکس این قابلیت رو به شما میده که به معامله خیلی از توکن ها بپردازین، بدون اینکه نیاز به مجوز خاصی داشته باشین. یکی از مزیت های این بستر رو در صورت راه اندازی کامل میشه سرعت بالای تراکنش ها از این طریق با هزینه های معاملات خیلی پایین در نظر گرفت.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

صرافی غیر متمرکز یا "DEX" چیست؟ در جهان رمزارزها، صرافی ها نقش مهمی در تبادل و خرید و فروش ارزهای دیجیتال ایفا می کنند. اما صرافی های متمرکز که معمولاً به عنوان مراکز مرکزی عمل می کنند، می توانند با خطراتی مانند هک شدن و سرقت از ارزهای دیجیتال کاربران روبرو شوند. به همین دلیل، صرافی های غیر متمرکز به وجود آمده اند. صرافی های غیر متمرکز، برخلاف صرافی های متمرکز که ارزها را بطور مستقیم نگهداری و مدیریت می کنند، از تکنولوژی های مبتنی بر بلاکچین استفاده می کنند تا تبادلات بین کاربران را مستقیماً بدون نیاز به واسطه انجام دهند. این باعث می شود که صرافی غیر متمرکز امنیت بیشتری در برابر حملات و سرقت ها داشته باشد. علاوه بر این، از آنجا که صرافی های غیر متمرکز به عنوان واسطه در تبادل ارزها عمل می کنند، هزینه های کمتری نیز در مقایسه با صرافی های متمرکز دارند. این تکنولوژی جدید در دنیای رمزارزها به شدت در حال رشد است و برای کاربران امکانات و امنیت بیشتری را فراهم می کند.

توکنZRX  چیست؟

ارز دیجیتال زیروایکس چیست؟ | توکن ZRX چیست؟

توکن ZRX که تو بازار ارز های دیجیتال بهش 0X یا رمز ارز زیرو ایکس هم میگن، در اصل توکن بومی پروتکل زیرو ایکس هستش. از کاربرد های اصلی این توکن میشه به استیکینگ Staking و اهداف حاکمیتی یا Goverence اشاره کرد که در طی اون سهام دارهای توکن ZRX می تون به درخواست هایی که بر این بلاکچین تاثیر میزارن، رای بدن و بر نحوه توسعه این پروتکل تاثیر بزارن. ZRX یک توکن با استاندارد ERC-20 هستش. در کل اگه توکن این پروتکل رو در اختیار داشته باشین، میتونین در رای گیری هایی که به منظور ایجاد تغییرات در این بستر انجام بشه مشارکت داشته باشین. یا اگه بخواین در این پروتکل سپرده گذاری کنین میتونین پاداش خودتون رو بصورت اتریوم دریافت کنین.

جالبه اینم بدونین که زیروایکس در عرضه اولیه یا همون (ICO) خودش تو آگوست سال ۲۰۱۷ تونست ۵۰۰ میلیون از توکن‌های ZRX را به قیمت ۰.۰۷ دلار بفروشه و در عرض ۲۴ ساعت و ۱۰ دقیقه، ۲۴ میلیون دلار جمع‌آوری کنه.

تفاوت صرافی متمرکز CEX و غیر متمرکز DEX

ارز دیجیتال زیروایکس چیست؟ | تفاوت صرافی متمرکز CEX و غیر متمرکز DEX

یکی از مباحثی که لازمه در مقاله ارز دیجیتال 0X چیست؟ بهش بپردازیم در مورد صرافی متمرکز و غیر متمرکز هستش. در دنیای ارز های دیجیتال، صرافی متمرکز به صرافی گفته میشه که نقش یک واسط رو ایفا میکنه و کاربرها از طریق اون خرید و فروش ارز های دیجیتال رو انجام میدن. همچنین میتونین در داخل این صرافی ها به نگهداری رمز ارز های خودتون هم بپردازین. در اصل از طریق این صرافی ها شما به یک واسطه ثالث اعتماد می کنین که امنیت دارایی های خودتون رو بعهده بگیره و امنیت معاملات شما رو تامین کنه. برای استفاده از پلتفرم این صرافی ها برای خرید و فروش باید اطلاعات شخصی خودتون رو براشون ارسال کنین و اونا تایید کنن و بعدش خرید و فروش رمز ارز ها رو انجام بدین. خیلی از صرافی هایی که امروزه داریم باهاشون کار میکنیم مثل بایننس و کویینکس و غیره متمرکز هستن.

نقطه مقابل صرافی های متمرکز، صرافی های غیر متمرکز (DEX) هستن که یه شباهت هایی با صرافی های متمرکز دارن ولی هیچ واسطه ای در مدیریت تراکنش های کاربران دخالت ندارن و دارایی های و تراکنش های کاربران روی بلاکچین ذخیره می شن. در صرافی های غیر متمرکز تراکنش های بین دو کاربر بصورت همتا به همتا انجام میشن. یک از ویژگی های مثبت صرافی های غیر متمرکز در این هستش که هیچ کنترلی روی دارایی های کاربران خودشون ندارن و همین نکته باعث میشه امنیت این صرافی ها بشدت بالا رفته و جلوی عمل هک و سرقت دارایی هایی کاربران گرفته بشه.

حالا شاید واستون سوال پیش بیاد که تو یک صرافی غیرمتمرکز تراکنش ها به چه شکلی انجام میشن؟ در جواب باید بهتون بگم که در این صرافی ها تراکنش ها به شکل قرارداد های هوشمند یا Smart contracts انجام میشن. اگه میخواین تراکنش های خودتون رو با یک صرافی غیر متمرکز انجام بدین، بهتره که اول نحوه کار و ساختار اون ها رو بطور دقیق بلد باشین تا با کار کردن با اونا به مشکلی نخورین. از معروف ترین صرافی های غیر متمرکز میشه به یونی سواپ، سوشی سواپ و پنکیک سواپ اشاره کرد.

نحوه کار پلتفرم زیرو ایکس ZRX

ارز دیجیتال زیروایکس چیست؟ | نحوه کار پلتفرم زیرو ایکس ZRX

همانطور که پیشتر اشاره کردیم زیرو ایکس یک پلتفرمی هستش که به کاربران مختلف در سرتاسر دنیا این قابلیت رو میده که بتونن بر بستر اتریوم صرافی غیر متمرکز خودشون رو بسازن. در مبحث صرافی های غیر متمرکز به این نکته هم اشاره کردیم که ایجاد صرافی غیر متمرکز از طریق قرار داد های هوشمند امکان پذیر هستش. این پلتفرم اومده با استفاده از قرار داد های هوشمند ساخت صرافی های غیر متمرکز رو راحت کرده و کاربران در سرتاسر دنیا می تونن با استفاده از این پلتفرم به ایجاد صرافی های غیر متمرکز بپردازن. یکی از تفات های زیروایکس با دیگر صرافی های غیر متمرکز بستر اتریوم در این هستش که صرافی های دیگه برای تایید هر تراکنش باید تاییدیه اش رو از شبکه اتریوم بگیرن. در حال که در زیرو ایکس اینطور نبوده و معاملات از طریق این پلتفرم بدون نیاز به تایید شبکه اصلی اتریوم انجام میشن. این کار هم از طریق یک روشی بنام زنجیره های جانبی یا Sidechain انجام میشه.

مزیت های ZRX

ارز دیجیتال زیروایکس چیست؟ |مزیت های زیروایکس ZRX

استفاده از این پلفرم مزیت های خیلی عالی داره که در ادامه به همه اون ها اشاره می کنیم:

  • سازگاری با اکثر توکن ها

از اون جایی که این توکن روی بستر اتریوم راه اندازی شده و اکثر توکن های بازار ارزهای دیجیتال روی بستر اتریوم راه اندازی شده اند، بخاطر همین میشه گفت که با خیلی از توکن ها سازگاری داشته و از طریق این پلتفرم میتونن قابل خرید و فروش باشن.

  • غیر متمرکز بودن زیرو ایکس

یکی دیگه از مزیت های این پلتفرم غیر متمرکز بودنش هستش و تمامی تراکنش ها و معاملاتی که از طریق این صرافی انجام بشن، نیازی به تایید هیچ شخص ثالثی ندارن. دلیل اون هم بخاطر این هستش که از قرار داد های هوشمند برای انجام معاملات خودش استفاده می کنه.

  • اپن سورس یا منبع باز بودن زیرو ایکس

یکی دیگه از فاکتورهایی که میشه بهش اشاره کرد این هستش که در ZRX هر شخصی میتونه بخاطر منبع باز بودنش به کد های ساختاریش دسترسی پیدا کرده و تغییرات اون رو به راحتی زیر نظر داشته باشه.

معایب زیرو ایکس

در کنار مزیت هایی که این صرافی و توکنش دارن، میشه براش معایبی هم در نظر گرفت که می خواهیم در ادامه به اون ها اشاره کنیم:

  • حجم پایین معاملات

همونطور که می دونیم این روزها اکثر کاربرهای ارز های دیجیتال بیشتر به کار کردن با صرافی های متمرکز علاقه دارن تا اینکه بخوان با یک صرافی غیرمتمرکز کار کنن. چون که کار کردن با یک صرافی متمرکز راحت تر هستش. از اونجایی که کاربران این صرافی ها کم هستن، میشه اینطور برداشت کرد که معاملات یکسری توکن هایی که خیلی ناشناس هستن از طریق این صرافی ها باید خیلی به سختی انجام بشه.

  • انجام معاملات مبتنی بر کد

همونطور که در بالا گفتیم این پلتفرم میاد از قرار داد های هوشمند برای انجام معاملات استفاده میکنه و از اشخاص ثالث استفاده نمیکنه. در نتیجه اگر خطایی در کد ها اتفاق بیفته، می تونه دسترسی هکرها به این دارایی ها رو راحت کنه.

هدف ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست؟

یکی از هدف های اصلی این پلتفرم این هستش که بتونه بستر خرید و فروش خیلی از توکن هایی که تو شبکه اتریوم راه اندازی شده اند و فعلا در حال معامله نیستن رو راه اندازی کنه. در کل هدف زیرو ایکس این هستش که بازار رو بسوی خرید و فروش این توکن ها اونم بصورت خیلی راحت و با امنیت بالا باز کنه.

یکی از اهداف و برنامه هایی که این پلتفرام برای خودش در نظر گرفته این هستش که دارایی های مثل سهام و طلا و حتی بازی های رایانه ای و ارزهای فیات بتونن از طریق زیرو ایکس بصورت توکن در حوزه ارزهای دیجیتال برای همه کاربرهای سرتاسر دنیا در دسترس باشن.

قیمت زیرو ایکس

ارز دیجیتال زیروایکس چیست؟ | قیمت ZRX

یکی دیگه از مباحث مهمی که می خوایم در مقاله ارز دیجیتال ZRX چیست؟ بهش بپردازیم در مورد قیمت زیرو ایکس هستش. در کل این رمز ارز با نماد ZRX در زمان نوشتن این مقاله با ارزش حدود 714.47 میلیون دلار، در بین رمز ارزهای بازار کریپتو، تو رتبه 108 بازار قرار گرفته و 0.03 از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال رو به خودش اختصاص داده. توکن این پلتفرم بالاترین قیمتش رو قبلا در تاریخ 24 فروردین 1400 معادل 13 اوریل 2021 تجربه کرده و در چیزی در حدود 2.39 دلار معامله می شده. ولی خب قیمت این رمز ارز با ریزش های این بازار کاهش پیدا کرده و امروزه زیر یک دلار در حال معامله هستش.

البته اینم بدونین با اینکه این رمز ارز از قیمت های سقف خودش فاصله گرفته ولی بازم در طی یک سال سرمایه گذار هاش رو بالای 100 درصد سود داده و در دو سال هم کسانی که روی این رمز ارز سرمایه گذاری کردن، بالای 200 درصد سود کسب کردن. در مورد تعداد کل ارزهایی که قراره در مورد این رمز ارز در دسترس باشه هم باید بهتون بگم تعداد کل توکن های این پلتفرم، یک میلیارد عدد خواهد بود که از این تعداد هم اکنون تعداد 845.3 میلیون واحدش در گردش هستن.

پیش بینی قیمت زیرو ایکس در آینده | آینده ZRX 

ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست؟ | قیمت آینده ZRX

مبحث بعدی در مقاله ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست، در مورد اینده 0X هستش. که طبق پیش بینی ها این ارز دیجیتال تو آینده چه قیمت هایی رو به خودش می بینه؟ ایا ارزش سرمایه گذاری داره یا نه؟ در این زمینه به وب سایت ولت اینوستور Walletinvestor یه سری زدیم و این وب سایت در مورد اینده زیرو ایکس پیش بینی کرده که قیمت این رمز ارز در یک سال بعدش 1.5 دلار و در 5 سال بعدش هم 5 دلار رو به خودش میبینه. یعنی در بدترین حالت بازم سرمایه ما افزایش پیدا خواهد کرد. میشه با بالا رفتن علاقه کاربران ارز های دیجیتال به استفاده از صرافی های غیر متمرکز به آینده ZRX  هم خوشبین شد.

البته به این نکته هم توجه داشته باشین که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار نوپا هستش و هنوز تحت تاثیر اخبار و حرکت نهنگ ها و جو های رسانه ای بالا پایین های ناگهانی رو به خودش میبینه. بخاطر همین نمیشه هیچ پیش بینی رو در مورد اینده یک رمز ارز بطور دقیق قابل قبول دونست. بهترین کار این هستش بطور لحظه ای از اخبار و اطلاعات بازار باخبر باشیم تا خودمون بدونیم که چه زمانی برای خرید ارزهای دیجیتال مناسب هستش و چه زمانی مناسب نیستش.

خدمات و شاخه های زیرو ایکس

ارز دیجیتال زیروایکس چیست؟ | خدمات و شاخه های زیرو ایکس

در ادامه مقاله ارز دیجیتال 0X چیست؟ برای اینکه شما رو بیشتر با این پروتکل و رمز ارز آشنا کنیم، خدمات زیر شاخه هایی که این پروتکل ارائه میده رو برای شما توضیح میدیم:

  • پلتفرم ماتچا (Matcha)

این قسمت توسط خود زیرو ایکس توسعه داده شده است. وقتی که به این پلتفرم سر میزنین، متوجه میشین که از طریق ماتچا میتونین مثل یک صرافی غیرمتمرکز به مبادله توکن های مختلف بپردازین. در اصل این بستر به شما تبادل توکن ها رو با استفاده از قرارداد های هوشمند و به صورت همتا به همتا امکان پذیر می کنه. در معامله هایی که از این طریق انجام میدین هیچ واسطه ای در میان نخواهد بود. همه هزینه های معاملات شما بصورت شفاف در اختیار خودتون قرار خواهد گرفت

  • سرویس زیروایکس مش 0X Mesh

این سرویس در اصل یک شبکه همتا به همتا برای اشتراک سفارشاتی هستش که هر کاربر میخواد انجام بده. سرویس زیرو ایکس مش بصورت اتوماتیک طراحی شده و همه کارهای دریافت، ارسال، اشتراگ‌گذاری سفارشات گرفته تا تایید رو کاملا خودکار انجام میده. اهمیت این قابلیت به دلیل هستش که توسعه‌دهنده ها زمان کافی در اختیار داشته باشن تا بتونن پروژ های خودشن رو پیاده کنن.

  • سرویس API بستر زیروایکس

یکی دیگه از امکانات و قابلیت هایی که پلتفرم زیرو ایکس در خدمت کاربرا قرار داده، سرویس ALI هستش. در اصل از ابزار 0X API می تونین برای بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای شبکه‌های مختلفی مثل اتریوم(شبکه اصلی)، بایننس اسمارت چین و پالیگان استفاده کنین. همچنین خود سرویس ماتچا هم از 0X API برای به‌دست آوردن بهترین قیمت از صرافی‌های مختلف استفاده می‌کنه. این سرویس همچنین قابلیت های دیگه ای مثل مسیر یابی هوشمند سفارشات رو هم داره و میشه ازش استفاده کرد. فایده این سرویس در این هستش که کاربرا میتونن از داده‌های زیروایکس API برای سواپ توکن تو ماتچا و سایر پلتفرم‌هایی که با کد این سرویس راه‌اندازی شده‌ان، استفاده کنن و توسعه‌دهنده ها هم می‌توانن از کد های این سرویس برای تامین نقدینگی پلتفرم‌های خود استفاده کنن.

کیف پول زیرو ایکس | نحوه ی نگهداری ZRX

خدمات و شاخه های زیرو ایکس | ارز دیجیتال زیروایکس چیست؟

یکی دیگه از مباحثی که باید در مورد هر ارز دیجیتال در موردش اطلاعات کسب کنیم این هستش که چطور میشه این مرز ارز ها رو نگهداری کرد. در مورد ارز دیجیتال 0X هم که میخواد یک صرافی غیرمتمرکز باشه و امکان راه اندازی صرافی های غیر متمرکز رو بر بستر اتریوم امکان پذیر کنه، ضرورت استفاده از یک کیف پول امن چند برابر میشه. این روزها با متنوع شدن بازار ارزهای دیجیتال بازار کیف پول های ارزهای دیجیتال هم بسیار متنوع شده و طیف وسیعی از ولت ها رو داریم که میتونیم برای نگهداری رمز ارز های خودمون ازشون استفاده کنیم.

در مورد ارز دیجیتال زیرو ایکس هم میتونین از کیف پول هایی مثل اتمیک ولت، متامسک و تراست ولت استفاده کنین. نکته مهم در استفاده از کیف پول های ارز دیجیتال در این هستش که اولا کلمات بازیابی این کیف پول ها رو یادداشت کنین و ثانیا اونا رو در اختیار هیچ کسی قرار ندین. چون راه دسترسی به یک کیف پول از طریق همین کلمات بازیابی هستش.

خرید ارز دیجیتال زیرو ایکس

همیشه یکی از مهمترین قدم های شما در بازار ارزهای دیجیتال خرید درست اون رمز ارز هستش. در اصل در این مبحث منظور از خرید درست این هستش که اولا از کجا ارز دیجیتال رو بخرین؟ ثانیا چه زمانی اون ارز دیجیتال رو بخرین؟ ثالثا چه ارز دیجیتالی رو بخرین. چون شاید یه ارز دیجیتال خوبی رو تو زمان نادرستی بخرین و اینطوری خرید درستی انجام ندادین. یا در زمان درستی یک ارز دیجیتالی رو خریدین که پتانسیل رشد نداشته.

برای خرید زیرو ایکس، بهترین کار این هستش که اول برنامه ها و نقشه های راهش رو بررسی کنین و بدونین پیشرفت ها و آپدیت های بعدی این پروتکل چه زمانی خواهند بود و چه برنامه هایی برای اینده خودشون دارن؟ ثانیا وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفته بشه. چون که وقتی کل بازار رمز ارز ها در جهت صعودی باشه، معمولا رمز ارزی که قصد خرید اون رو هم داریم رشد صعودی به خودش خواهد دید. در مورد ارز دیجیتال زیرو ایکس هم باید نکات بالا رو مد نظر داشته باشین و در زمان درستی اقدام به خرید 0X بکنین. یکی از بهترین پلتفرم ها و صرافی  ارز دیجیتالی که می تونین برای خرید زیرو ایکس ازش استفاده کنین، صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس هستش. از فاکتورهای مثبتی که میشه برای خرید ZRX در این صرافی بهش اشاره کرد: کارمزد پایین معاملات، انتقال در سریع ترین زمان به کیف پول شخصی خودتون و پشتیبانی از بهترین شبکه های انتقال ارزهای دیجیتال هستش. سه فاکتوری که بهشون اشاره کردیم بهترین گزینه هایی هستن که میتونین اونا رو با ترید در صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس تجربه کنین.

کلام آخر

در این مقاله در مورد ارز دیجیتال ZRX چیست و همچنین اینده زیرو ایکس و هر چیزی که در این مورد ارز دیجیتال 0X لازم بود، صحبت کردیم.

این پلتفرم امکان مبادله دارایی ها و توکن ها رو بصورت غیر متمرکز و همتا به همتا برای کاربران سرتاسر دنیا فراهم میکنه و این کار رو از طریق ایجاد قرار داد های هوشمند بربستر بلاکچین اتریوم انجام میده. یکی از فاکتورهای مثبت این پلتفرم این هستش که به هر کسی در سرتاسر دنیا این اجازه رو میده که در بستر بلاکچین اتریوم، صرافی غیر متمرکز خودش رو راه اندازی کنه. البته این پروتکل فقط به صرافی غیر متمرکز ختم نمیشه و توسعه دهنده ها میتونن از طریق قرار داد های هوشمند و کد های آماده ای که زیرو ایکس در اختیارشون قرار میده، پروژه ها و برنامه های خودشون رو بهینه سازی کنن.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال زیرو ایکس چیست؟ بررسی آینده ZRX | هر آنچه که در مورد ارز دیجیتال 0X باید بدانیم.
سوال امنیتی :2+81 = ?