ارز دیجیتال ملی چیست؟ (بررسی کلی رمز ارز ملی)

1401/06/22
ارز دیجیتال ملی چیست؟ (بررسی کلی رمز ارز ملی)

فهرست مطالب


هدف از ارائه مقاله ارز دیجیتال ملی چیست؟ هدف اینه که اطلاعاتی در مورد رمز ارز ملی را مورد بررسی قرار بدیم، ولی بهتره قبل از اینکه بحث اصلیمون رو شروع کنیم، مقدمه ای در مورد ارزهای دیجیتال داشته باشیم. ارز دیجیتال نوعی ارز هست که فقط به صورت دیجیتالی یا الکترونیکی در دسترس هست. همچنین به ارزهای دیجیتال، پول دیجیتال، پول الکترونیکی، ارز الکترونیکی یا Cybercash (پول سایبری) هم گفته میشه ارزهای دیجیتال فقط با کامپیوتر یا تلفن همراه قابل دسترسی هستن. همچنین فروش و خرید ارز دیجیتال و تراکنش های مربوط به انها با استفاده ازکامپیوتر یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه های تعیین شده انجام میشه. در مقابل، ارزهای فیزیکی مثل اسکناس و سکه های ضرب شده، ملموس هستن. به این معنی که دارای ویژگی های فیزیکی مشخصی هستن. تراکنش‌های مربوط به چنین ارزهایی تنها زمانی امکان‌پذیر هست که دارندگان اونها این ارزها رو در اختیار داشته باشن. 

رزهای دیجیتال دارای کاربردهای مشابه پول های رایج رو دارن و امکان استفاده از اونها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات وجود داره. همچنین ارزهای دیجیتال میتونن استفاده محدودی رو در بین برخی جوامع آنلاین مثل سایت های بازی، پورتال های کسب درآمد یا شبکه های اجتماعی داشته باشن. ارزهای دیجیتال همچنین تراکنش‌های فوری رو امکان‌پذیر می‌کنن که می‌تونن به‌طور یکپارچه در سراسر مرزها انجام بشن. برای مثال، شخصی که در ایالات متحده مستقره، میتونه با استفاده از ارزهای دیجیتال به طرف مقابل که ساکن سنگاپوره، وجه پرداخت کنه، البته این موضوع مشروط به اینه که هر دو به یک شبکه متصل باشن.

ویژگی ارزهای دیجیتال:

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال ویژگی های زیادی دارن که در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره میکنیم. ارزهای دیجیتال میتونن متمرکز یا غیرمتمرکز باشن. ارز دیجیتال یک اصطلاح فراگیره که میتونه برای توصیف انواع مختلف ارزهای موجود در حوزه الکترونیکی استفاده بشه. به طورکلی، سه نوع مختلف ارز وجود داره که به بررسی اونها میپردازیم. اولین نوع ارز، ارزهای رمزنگاری شده هست که میتونیم اینطوری توضیح بدیم:کریپتوکارنسی ها ارزهای دیجیتالی هستن که از رمزنگاری برای ایمن سازی و تایید تراکنش ها در یک شبکه استفاده میکنن. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارز دیجیتال چیست؟ ما رو مطالعه نمایید.

دومین نوع، ارزهای مجازی هستن. ارزهای مجازی، ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستن که توسط توسعه دهندگان یا یک سازمان موسس، متشکل از سهامداران مختلف درگیر در فرآیند کنترل میشن. امکان کنترل ارزهای مجازی به صورت الگوریتمی، توسط یک پروتکل شبکه تعریف شده وجود داره. یک توکن شبکه بازی نمونه ای از ارز مجازی هست که اقتصاد اون توسط توسعه دهندگان تعریف و کنترل میشه.

آخرین نوع از ارزهای دیجیتال که در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال ملی چیست؟ به بررسی اون میپردازیم، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency) هستن. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ارزهای دیجیتالی تنظیم شده ای هستن که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر میشن. CBDC میتونه مکمل یا جایگزینی برای ارز سنتی فیات باشه. برخلاف ارز فیات که به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی وجود داره، یک CBDC صرفا به شکل دیجیتالی وجود داره. انگلستان، سوئد و اروگوئه چند کشوری هستن که در حال بررسی برنامه هایی برای راه اندازی نسخه دیجیتالی ارزهای فیات بومی خودشون هستن.

برخی مزایای ارزهای دیجیتال:

ارز ملی چیست؟

در ادامه مقدمه مقاله ارز دیجیتال ملی چیست؟ به بررسی برخی مزایای ارزهای دیجیتال میپردازیم تا اطلاعات کامل تری در اختیارتون قرار بدیم:

• ارزهای دیجیتال زمان انتقال و تراکنش سریع دارن. از اونجایی که ارزهای دیجیتال معمولاً در یک شبکه وجود دارن و بدون واسطه نقل و انتقالات را انجام میدن، مدت زمان لازم برای نقل و انتقالات مربوط به ارزهای دیجیتال خیلی سریعه.

• تراکنش های رمز ارزها نسبت به روش های پرداخت سنتی کم هزینه تر هستن. تراکنش‌ های الکترونیکی مبتنی بر ارز دیجیتال ثبت و شفافیت لازم را در معاملات به همراه دارن.

• رمز ارزها نیازی به ساخت فیزیکی ندارن.

• ارزهای دیجیتال میتونن اجرای سیاست های پولی و مالی را راحتتر کنن. 

• ارزهای دیجیتال امکان تعامل مستقیم در یک شبکه رو فراهم میکنن.

 معایب ارزهای دیجیتال:

ارز دیجیتال ملی چیست؟

• ارزهای دیجیتال همه مشکلات ذخیره سازی و زیرساخت رو حل نمیکنن و مجموعه ای از الزامات خاص خودشون رو برای ذخیره سازی و پردازش دارن. برای مثال، اتصال به اینترنت، تلفن های هوشمند و خدمات مرتبط با ارائه اونها ضروریه. کیف پول های آنلاین با امنیت قوی هم برای ذخیره ارزهای دیجیتال ضروری هستن.

• رمز ارزها مستعد هک هستن. منشا دیجیتالی اونها ارزهای دیجیتال رو مستعد هک میکنه. هکرها میتونن ارزهای دیجیتال رو از کیف پول های آنلاین بدزدن یا پروتکل ارزهای دیجیتال رو تغییر بدن و اونها رو غیرقابل استفاده کنن.

• ارزهای دیجیتال میتونن از نظر ارزش متغیر باشن. ارزهای دیجیتالی که برای تجارت استفاده میشن میتونن نوسانات قیمتی وحشیانه ای داشته باشند. 

رمز ارز ملی چیست؟

بدون شک حین مطالعه ارزهای دیجیتالی با دریایی از اسم های مختلف ارزهای دیجیتال برخورد داشتین و بخاطر معروفیت روز افزون ارزهای دیجیتال تصمیم گرفتین، بعد کسب اطلاعاتی راجب اونها، سرمایه گذاریتون رو شروع کنین. همونطور که از عنوان مقاله ارز دیجیتال ملی چیست؟ مشخصه قصد داریم به بررسی صفر تا صد ارز دیجیتال ملی یا رمز ارز ملی بپردازیم.

با گسترش و پیشرفت روز افزون تکنولوژی بلاک چین، دولت‌ها هم به این فکر افتادن که ارز دیجیتال خودشون رو داشته باشن و از مزایای آن، از جمله کاهش هزینه‌های تراکنش‌های داخلی و بین‌المللی، شفافیت و… بهره‌مند بشن.

ارز دیجیتال ملی چیست؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currencies) به اختصار CBDC یا ارز دیجیتال ملی یا رمز ارز ملی با الهام از بیتکوین و فناوری بلاک چین کاربرد نسبتا جدیدی در حوزه ارزهای دیجیتال هست. به عبارت دیگه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) نوع دیجیتالی ارز فیات هست که مطابق قوانین دولتی بانک مرکزی یک کشور به عنوان پول خلق شده. رویکرد طراحی ارز دیجیتال ملی با توجه به کشور صادر کننده و برنامه و امکانات اون کشور، احتمالا خیلی متفاوت خواهد بود. برخی از اجرا‌ها احتمالا مبتنی بر بلاک چین یا انواع دیگه ای از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) خواهد بود، در حالی که برخی نمونه‌ها احتمالا فقط روی یک پایگاه داده متمرکز هستن. در موارد مبتنی بر بلاک چین، برای نشان دادن شکل دیجیتالی ارز فیات از توکن استفاده می‌کنن.

درسته که اینطور استدلال کنیم، ایده ارز دیجیتال بانک مرکزی از رمز ارزهایی مثل ارز دیجیتال بیت کوین الهام گرفته شده، اما تفاوت آنها کاملا مشخصه. این نوع ارزها توسط یک دولت ساخته و ارائه و مدیریت میشن. ارزهای رمزنگاری شده مثل بیتکوین و اتریوم و... بدون حد و مرز و غیر متمرکز هستن و توسط هیچ دولت یا نهاد و سازمان متمرکزی صادر و اداره نمیشن. البته این موضوع به این معنی نیست که شما نمیتونین با یک ارز دیجیتال بانک مرکزی پرداخت‌های بین‌المللی انجام بدین، اما تو سیستم بیت کوین، اتریوم یا سایر رمز ارزها، مرز یا کشور هیچ معنی خاصی نداره.

مفهوم ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) :

از دیدگاه فناوری، ارز دیجیتال بانک مرکزی بر مبنای یک پایگاه داده هست که توسط دولت یا نهادهای تأیید شده در بخش خصوصی اداره و کنترل می‌شه. به همین دلیله که ارز دیجیتال ملی یک پایگاه داده خصوصی هست، چون فقط کاربران تأیید شده توانایی انجام تراکنش در شبکه را دارن.

با توجه به اینکه ارز دیجیتال ملی دارای یک نهاد متمرکز کنترل‌کننده پایگاه داده هست، در نتیجه توانایی جلوگیری از انجام معاملات، برگرداندن معاملات، مسدود کردن وجه ها یا آدرس‌های لیست سیاه را داره.

مفهوم ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

بیشتر رمز ارز های ملی احتمالا روی بلاک چین‌های خاص خودشون اجرا بشن. با این حال، برخی از اونها ممکنه در بلاک چین‌های عمومی هم منتشر بشن. به این ترتیب، دارندگان این رمز ارزها میتونن دارایی‌ها رو روی یک لایه بدون نیاز به مجوز تبدیل کنن. این می‌تونه بهترین حالت رو برای هر دو فضا فراهم کنه، چون لایه نیازمند مجوز می‌تونه کنترل لازم رو برای بانک های مرکزی فراهم کنه، در حالی که لایه بدون نیاز به مجوز می‌تونه قوی‌ترین ضمانت‌های امنیتی رو ارائه بده. با این حال، این یک احتمال هست و باید احتمالات رو در نظر گرفت. تا الان هیچ بلاک چین عمومی در معرض آزمایش برای کسب اطمینان نبوده تا این پروژه عملی بشه.

در توصیف کلی نحوه کار ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) تا حدودی دشواره، چون هر کشوری رویکرد متفاوتی داره و احتمالا هر کشور این فناوری را متناسب با نیازهای خاص خودش تنظیم میکنه. رمز ارز BTC نوعی پول دیجیتاله، اما استفاده از اون به عنوان ارز روزمره زیاد جالب بنظر نمی‌رسه. این کاربرد توسط نوع دیگری از دارایی‌های دیجیتالی ارائه می‌شه. ارز دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currencies) یا رمزارز ملی می‌تونه بعنوان ارز روزمره برای خرید کالا و ارائه خدمات مورد استفاده قرار بگیره.

نکات کلیدی ارز دیجیتال ملی : 

در این قسمت از مقاله رمز ارز ملی چیست؟ به بررسی مختصر برخی از نکات کلیدی مربوط به ترز دیجیتال ملی میپرازیم که در پارت قبلی مقاله توضیح دادیم.

• ارز دیجیتال بانک مرکزی (رمز ارز ملی) شکل مجازی ارز فیات یک کشوره.

• CBDC توسط مقامات پولی یا بانک مرکزی یک کشور صادر و تنظیم و اداره میشن.

• CBDC ها اجرای سیاست های پولی و مالی را ساده تر میکنن.

• به عنوان یک شکل متمرکز ارز، ممکنه حریم خصوصی شهروندان را از بین ببرن.

• اگرچه به طور رسمی مورد استفاده قرار نگرفتن، ولی در عین حال بیشترکشورها در حال بررسی برای معرفی کردن رسمی اون و استفاده از CBDC در اقتصاد خودشون هستن.

مزایای ارز دیجیتال ملی :

بعد از ارائه اطلاعاتی درمورد رمز ارز ملی، بهتره تو این قسمت از مقاله رمز ارز ملی چیست؟ توضیحی در مورد مزایای ارز دیجتال ملی ارائه کنیم که مسئله مورد توجهی در مطالعه ارزهای دیجیتال هست.

ارز دیجیتال ملی

یکی از مزیت های رمز ارز ملی، پیشرفت‌ های فناوری که ارز ملی می‌تونه به همراه داشته باشه، ترمیم اساسی سیستم پول کشور هاست. در حالی که بخش عمده‌ای از پول فیات اساسا اعداد موجود در یک پایگاه داده هست، اما بیشتر زیرساخت‌ها کاملا قدیمی هستن. ارسال ایمیل در بعد از ظهر روز تعطیل همان‌طور که باید، چند ثانیه طول میکشه. در حالی که به لطف سیستم مالی پیچیده و ناکارآمد فعلی، ارسال پول میتونه چندین روز زمان ببره.

طی اقدامات اقتصادی در مواجه با بیماری همه‌گیر Covid-19، مشخص شد که بانک‌های مرکزی باید سریع‌تر از هر زمان دیگه ای اقدام کنن. CBDC ممکنه بانک‌های مرکزی و موسسات مالی را قادر کنه تا تغییرات سیاست پولی رو مستقیما و سریع‌تر از گذشته اعمال کنن. این امر میتونه، امکان تغییر اساسی در نحوه عملکرد بانکداری مرکزی رو به دنبال داشته باشه. رمز ارز ملی همچنین پیگیری فعالیت‌های غیرقانونی رو برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی آسان‌تر میکنه.

انواع ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC) :

انواع ارز دیجیتال بانک مرکزی(CBDC)

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال ملی چیست؟ انواع رمز ارز ملی رو مورد بررسی قرار میدیم. دو نوع CBDC وجود دارد: ارزهای دیجیتال بانک مرکزی عمده فروشی و خرده فروشی. که در ادامه به توضیح انواع رمز های ملی میپردازیم.

 ارز دیجیتال ملی- عمده فروشی:

• CBDC های عمده فروشی از رده های موجود بانکی و موسسات مالی برای انجام و تسویه تراکنش ها استفاده میکنن. این نوع  CBDCها درست مثل ذخایر سنتی بانک مرکزی عمل میکنن.

• یکی از انواع معاملات CBDC عمده فروشی، پرداخت بین بانکی هست. این نوع پرداخت شامل انتقال دارایی یا پول بین دو بانک هست که میتونه مشروط به شرایط خاصی باشه. این انتقال با ریسک کردن طرف مقابل که میتونه در یک سیستم پرداخت ناخالص (RTGS) در زمان واقعی بزرگ بشه همراهه.

• سیستم مبتنی بر دفتر کل ارز دیجیتال ، تنظیم شرایط را امکان پذیر میکنه، بنابراین در صورت عدم رعایت این شرایط، انتقال صورت نمیگیره.  CBDCهای عمده فروشی همچنین میتوانند فرآیند انتقال بین مرزی را تسریع بخشند.

• سیستم‌های پرداخت لحظه‌ای کنونی ، بیشتر در حوزه‌های قضایی واحد یا با یک ارز واحد کار میکنن. فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) موجود در CBDC های عمده فروشی میتواند این مفهوم را به نقل و انتقالات برون مرزی تعمیم دهد و فرآیند انتقال پول در سراسر مرزها را تسریع بخشد.

ارز دیجیتال ملی- خرده فروشی:

CBDC های عمده فروشی سیستم انتقال بین بانک ها رو بهبود میبخشن. از طرف دیگه،  CBDCهای خرده فروشی شامل انتقال ارز دیجیتالی تحت حمایت دولت مرکزی به طور مستقیم به مصرف کنندگان میشه. اونها خطر واسطه یا خطر عدم نقد شوندگی موسسات بانکی و کاهش وجوه سپرده گذاران رو از بین میبرن.

وابسته به نوع دسترسی به اونها 2 مدل احتمال در رمز ارزهای ملی وجود داره:

• دسترسی مبتنی بر ارزش یا پول نقد: این سیستم شامل ارز دیجیتال ملی هست که از طریق یک کیف پول دیجیتالی با اسم مستعار به گیرنده ارسال میشه. کیف پول در یک بلاک چین عمومی، قابل شناساییه و مثل تراکنش های نقدی، در چنین تراکنش ها نیز شناسایی طرفین دشواره. به گفته Riksbankتوسعه یک سیستم دسترسی مبتنی بر ارزش یا پول نقد در مقایسه با دسترسی مبتنی به توکن آسون‌تر و سریع‌تر هست.

• دسترسی مبتنی بر رمز یا حساب: این مورد مشابه دسترسی ارائه شده توسط یک حساب بانکیه. بنابراین، یک واسطه مسئول تأیید هویت گیرنده و نظارت بر فعالیت‌ها و پرداخت‌های غیرقانونی بین حساب‌ها خواهد بود. این نوع سیستم حریم خصوصی بیشتری رو برای افراد فراهم میکنه. داده‌های تراکنش شخصی از طریق یک فرآیند احراز هویت خصوصی از طرف‌های تجاری و مقامات دولتی محافظت میشن.

مزایا و معایب ارز دیجیتال ملی:

در این بخش قصد داریم مزایا و معایب ارز دیجیتال ملی را بطور کامل و واضح برای شما مشخص کنیم.

مزایای ارز ملی:

• اجرای سیاست های پولی و وظایف دولت رو ساده تر میکنه. یعنی CBDCها فرآیند اجرای سیاست های پولی و وظایف دولت رو ساده میکنن. اونها فرآیند بین بانک ها رو از طریق CBDC های عمده فروشی، خودکار میکنن و از طریق CBDC های خرده فروشی ارتباط مستقیمیبین مصرف کنندگان و بانک های مرکزی برقرار میکنن. همچنین این رمز ارزهای ملی می‌تونن تلاش‌ها و فرآیندهای مربوط به سایر وظایف دولت مثل توزیع مزایا یا محاسبه و جمع‌ آوری مالیات رو به حداقل برسونن.

• ریسک شخص ثالث را از بین میبره. به این معنی که پرداخت پول از طریق واسطه ها ریسک شخص ثالث رو به فرآیند وارد میکنه که ارز ملی خطر شخص ثالث رو حذف میکنه. هر ریسک باقیمونده ای که تو سیستم میمونه بر عهده بانک مرکزی هست.

• ویژگی های حریم خصوصی رو تحت قاعده و اصول معینی درمیاره. به این صورت که یک CBDC خرده‌ فروشی مبتنی بر ارزش مثل پول نقد عمل می‌کنه و با مستعار کردن اسم معاملات، حریم خصوصی رو حفظ می‌کنه و طرف دیگه، دسترسی مبتنی بر حساب به CBDC ها مثل یک حساب بانکی معمولی عمل میکنه که میتونه به ویژگی های حفظ حریم خصوصی مجهز بشه.

ارز دیجیتال ملی چیست؟

• اجازه میده که افراد بدون حساب بانکی به اون اضافه بشن. این مزیت رو میشه اینطور توضیح داد: یکی از موانع بر سر راه شمول مالی بخش بزرگی از جمعیت، افراد بدون حساب بانکی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، هزینه های مرتبط با توسعه زیرساخت های بانکی مورد نیاز برای دسترسی اونها به سیستم مالی هست. رمز ارز های ملی میتونند ارتباط مستقیمی بین مصرف کنندگان و بانک های مرکزی برقرار کنن،که این کار خود نیاز به زیرساخت های گران قیمت رو از بین میبره.

• از فعالیت غیرقانونی جلوگیری میکنه. ارز ملی، توانایی جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی رو داره؛ چون رمز ارز های ملی در قالب دیجیتال وجود دارن و برای ردیابی به شماره سریال نیاز ندارن. رمزنگاری و دفتر کل عمومی، ردیابی پول رو در سراسر حوزه قضایی خودشون برای بانک مرکزی آسون میکنن که در نتیجه این کار، از فعالیت های غیرقانونی و تراکنش های غیرقانونی با استفاده از CBDC جلوگیری میشه.

معایب ارز ملی:

• رمز ارز ملی مشکل تمرکز رو حل نمیکنه. یعنی ارزهای ملی لزوماً مشکل تمرکز رو حل نمیکنن. یک مقام مرکزی (بانک مرکزی) همچنان مسئول انجام معاملات هست و با اون سرمایه گذاری میکنه. بنابراین، داده های تراکنش بین افراد و بانک ها رو کنترل میکنه.

• ممکنه کاربران مجبور بشن بیخیال دسته ای از حریم خصوصی خودشون بشن. این مورد رو میتونیم اینطوری توضیح بدیم که سرپرست، مسئول جمع آوری و انتشار هویت های دیجیتاله. ارائه‌دهنده برای هر معامله ای که انجام می‌شه هاید (Hide) می‌شه. این میتواند منجر به مسائل مربوط به حریم خصوصی بشه. به عنوان مثال، مجرمان میتوانند اطلاعات شخصی رو هک و از آنها سوء استفاده کنن، یا بانک های مرکزی میتونن تراکنش های بین شهروندان رو ممنوع کنن.

• ارز دیجیتال ملی قادره جایگزین ارز یک کشور ضعیف تر بشه. ارزهای ملی قابل حمل هستن که این ویژگی به این معنی هست که یک CBDC قوی صادر شده از یک کشور خارجی میتونه در نهایت جایگزین ارز یک کشور ضعیف تر بشه. مثلا یک دلار دیجیتال ایالات متحده میتونه جایگزین ارز محلی یک کشور کوچکتر بشه.

بدون شک بعد از مطالعه پارت های مختلف مقاله ارز دیجیتال ملی چیست؟ و کسب اطلاعاتی در مورد رمز ارز ملی نسبت به نحوه عملکرد و کارکرد ارزهای ملی نیز کنجکاو شدین، به این منظور در این قسمت از مقاله به بررسی نحوه کارکرد این نوع از ارز های دیجیتال میپردازیم.

نحوه کارکرد و عملکرد ارزهای دیجیتال ملی:

ارز دیجیتال ملی چیست؟

 پول فیات اصطلاحیه که به ارز صادر شده توسط دولت یک کشور اشاره میکنه. فیات به صورت اسکناس و سکه وجود داره. پول فیات نوعی مناقصه قانونیه،که قادره برای خرید و فروش کالا و خدمات با انواع مختلف معاملات مورد استفاده قرار بگیره. ارز دیجیتال ملی شکل دیجیتالی از پول فیات هست.بنابراین این ارز از اعتماد و حمایت دولت صادرکننده، درست مانند پول فیات برخورداره. هدف این پروژه اینه که امنیت دیجیتالی و همینطور گردش منظم، ذخیره سیستم بانکداری سنتی رو برای کاربران فراهم کنن. رمز ارز های ملی طوری طراحی شدن که بتونن به عنوان یک واحد از حساب، ذخیره ارزش و وسیله مبادله برای معاملات روزانه عمل کنن. بانک مرکزی یا مقامات تنها مسئول عملیات خودشون هستن.

نمونه های از کشورها که در پی توسعه ارزهای دیجیتال ملی با دلایل خاص خودشون بودن. لیست ارائه شده کشورها تا اکتبر سال 2011 میباشد. تا اکتبر 2011، 83 کشور در سراسر دنیا به دنبال توسعه ارزهای دیجیتال ملی بودن و با دلایل متنوعی این سرمایه گذاری رو پیگیری میکردن. برای مثال:

• Riksbsnk سوئد پس از کاهش استفاده از پول نقد، شروع به توسعه نسخه الکترونیکی کرون به نام e-korona کرد.

• ایالات متحده میخواد رمز ارزهای ملی رو در سیستم پولی خودش به طور رسمی معرفی کنه تا سیستم پرداخت داخلی رو بهبود ببخشه.

کشورهای در حال توسعه ممکنه که دلایل دیگه ای رو برای خودشون داشته باشن. راه‌اندازی زیرساخت‌های فیزیکی برای وارد کردن افراد بدون حساب به اکوسیستم مالی امری پرهزینه هست. اما ایجاد و تاسیس یک CBDC می‌تونه مشارکت مالی در اقتصاد یک کشور رو ارتقا بده. 

نمونه هایی از CBDC ها:

ارز دیجیتال ملی چیست؟

در حال حاضر ارزهای دیجیتال با ساپرت بانک مرکزی بطور رسمی ایجاد نشدن وبیشتر بانک ها پروژه های تحقیقاتی و برنامه های آزمایشی دارن که به منظور تعیین قابلیت استفاده از رمز ارز ملی در اقتصاد و سیاست کشورشون انجام میدن. چین در اولویت کشورهایی هست که تو این پروژه قبلا مقدمات لازم رو فراهم کرده و یه پروژه برای معرفی یوان دیجیتال شروع کرده. در ادامه چند تا کشور دیگه که در این زمینه برنامه داشتن رو به طور خلاصه نام میبریم:

• بانک انگلستان (BOE)که در میان پیشگامان پیشنهاد قرار داره.

• بانک کانادا(BOC)

• بانک های مرکزی اروگوئه، تایلند، ونزوئلا و سنگاپور و...

رمز ارز ملی در مرحله آزمایش:

ارز دیجیتال ملی چیست؟

در واقع رمز ارز ملی یکی از کاربردهای زنجیره بلوک شبکه بانکی طراحی شده توسط شرکت خدمات انفورماتیک هست که در حال حاضر در مرحله آزمایشی قرار داره و در صورت تأیید بانک مرکزی در سیستم بانکی مورد استفاده قرار میگیره که در فاز اول پروژه زیرساخت بلاک چین بانکی و ارز دیجیتال ملی رو در اختیار بانک‌های تجاری کشور قرار میده و از اون به عنوان توکن و ابزاری برای پرداخت در تبادلات و تسویه بانکی مورد استفاده قرار میگیره.

هر یک واحد رمز ارز ملی یک ریال:

ارز دیجیتال ملی چیست؟

ریال ساپورت کننده این رمز ارز دیجتال هست و در واقع به ازای هر واحد ارز ملی معادل ریال آن در حساب بانک مرکزی بلوکه خواهد موند و صدور آن نقدینگی جدید خلف نخواهد کرد و از طرفی با صدور این رمز ارز در بلاک چین خصوصی این رمز ارز امکان استخراج نیز نخواهد داشت.

 

نتیجه و جمع بندی:

در مقاله ارز دیجیتال ملی چیست؟ تلاش کردیم تا صفر تا صد رمز ارز ملی رو مورد بررسی قرار بدیم تا اطلاعات مفیدی در اختیارتون قرار بدیم. بطور خلاصه میتونیم بگیم که ارز دیجیتال ملی، گونه ای پول فیاته و بیشتر بانک ها و دولت ها برای پیاده سازی ارز دیجتال بانک مرکزی به احتمال زیاد از فناوری بلاک چین استفاده خواهند کرد و روشی آسون برای پرداخت های دیجیتالی برای افراد فراهم میکنن. شما می تونید برای خرید و فروش بیش از 500 ارز دیجیتال از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس استفاده نمایید.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال ملی چیست؟ (بررسی کلی رمز ارز ملی)
  • آیا میشه ارز تتر باهاش خرید کرد یا خیر؟؟؟؟

    • بله

سوال امنیتی :9+53 = ?