ارز دیجیتال هایپرکش چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز HyperCash)

1401/06/22
ارز دیجیتال هایپرکش چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز HyperCash)


رمز ارز HyperCash چیست؟ و برای چه هدفی بوجود آمده؟، کاربرد اصلی ارز HC چیست؟، هایپر کش چگونه کار میکنه؟ و. . . این ها فقط گوشه ای از سوالاتی هستن که امروز میخوایم در مورد ارز دیجیتال هایپرکش مورد بررسی قرار بدیم. همچنین قراره که تو این مقاله آینده HyperCash رو مورد بررسی قرار بدیم. به این ترتیب میتونین در مورد خرید هایپرکش و سرمایه گذاری روی اون تصمیم گیری کنید. ویژگی های شبکه و ارز HC از موارد دیگه ای هستش که امروز تو این مقاله در مورد اون صحبت میکنیم. با توجه به گذشته ی درخشانی که این رمز ارز داشته و تونسته توجه سرمایه گذاران رو به خودش جلب کنه، بررسی میکنیم که آیا ارز هایپرکش توانایی رسیدن اوج خودش رو داره یا خیر؟
همانطور که میدونین دنیای ارزهای دیجیتال بسیار گسترده و بزرگتر از حد تصورات ما شده. هر روز تعداد جدیدی رمز ارز به این مارکت اضافه میشه که نتیجه ی فعالیت ده ساله و گسترده ی این بازار رو میتونیم تو بیش از 5 هزار توکن مختلف اون ببینیم. به عنوان تیم تولید محتوا صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس، همواره سعی کردیم که اطلاعاتی که قبل از خرید ارز دیجیتال باید در مورد آن بدانید را، در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم که این مقاله هم همانند سایر مطالبی که تا به امروز به شما ارائه کرده ایم، برایتان مفید واقع شود.

ارز هایپرکش چیست؟

ارز هایپرکش چیست؟

به طور خلاصه، ارز HyperCash مربوط به یک شبکه ی اطلاعاتی برای تبادل داده ها بین بلاک چین و شبکه های غیر بلاکچینی هستش که از امضا های رمز نگاری شده برای امنیت این اطلاعات استفاده میکنه. همچنین اکوسیستم هایپرکش دارای دو زنجیره ی متفاوت هستش که هر کدوم از اون ها کاربرد و وظیفه ی خاص خودشون رو دارن. البته این نکته را فراموش نکنید که دو زنجیره ی تشکیل دهنده ی HCash، هم جهت با هم و برای ایجاد ارتباط بین بلاک چین و سایر شبکه ها طراحی شدن. این دو زنجیره شامل زنجیره اصلی HyperCash و زنجیره ثانویه ی HyperExchange هستن.

ارز دیجیتال هایپر کش یک رمز ارز غیر متمرکز و منبع باز میباشد. اما مهمترین نکته ی که در مورد ارز HC وجود داره، اینه که ین رمز ارز بین پلتفرمی هستش و به این ترتیب هایپرکش بین معدود توکن های دیجیتالی بین شبکه ای قرار گرفته. با استفاده از ارز دیجیتال HCash امکان انجام تراکنش بین رمز ارزهایی که روی بلاک چین های دیگر قرار دارن و یا بدون بلوک طراحی شدن، وجود داره.

همچنین شاید جالب باشه که بدونین تو سال 2017 که این رمز ارز به تازگی فعالیتش رو شروع کرده بود، تو رتبه 14 بازار رمز ارزها قرار داشت و یکی از محبوب ترین پروژه های اون دوران به شمار میرفت. این در حالیه که الان پروژه و ارز دیجیتال هایپرکش تو رتبه 850 بازار رمز ارزها قرار گرفته. احتمالا برای شما هم سواله که دلیل جایگاه گذشته و فعلی ارز HCash چیست؟ پاسخ این سوال تو میزان توجه و علاقه سرمایه گذار های مختلف برای خرید هایپرکش نهفته است. در حال حاضر تعداد افرادی که قصد سرمایه گذاری روی این رمز ارز رو دارن کاهش پیدا کرده و افراد بیشتر به دنبال ترند های جدید بازار ارزهای دیجیتال هستند.

ارز HC چیست؟

ارز دیجیتال هایپر کش یه رمز ارز نوآورانه به حساب میاد که کاربرد های مختلفی رو از جمله پشتیبانی از تراکنش های مالی ناشناش، حاکمیت (DAO) و معادلات کوانتومی، داره. این رمز ارز به عنوان یه ارز دیجیتال دو زنجیره ای شناخته میشه که علاوه بر زنجیره ی اصلی، یک زنجیره ی جانبی هم داره. در واقع این شبکه از یک بلاک چین و یک شبکه ی گراف با قابلیت غیر قابل هدایت (DAG) تشکیل شده. به این ترتیب این شبکه علاوه بر امکان تبادل نامحدود داده و اطلاعات مبتنی بر بلاک چین و غیر بلاک چینی، امکان محافظت از اطلاعات، حریم خصوصی و رمزنگاری داده ها رو براتون فراهم میکنه.

ارز HC چیست؟

از ارز دیجیتال HCash میتونیم به عنوان یکی از جاه طلبانه ترین پروژه های دنیای رمز ارزها یاد کنیم. تاریخچه پیدایش ارز هایپرکش مربوط به اکتبر سال 2017 هستش. این پروژه با اسم Hshare و بعد از یک عرضه اولیه (ICO) تو همون سال راه اندازی شد. همچنین تیمی که روی این پروژه کار میکردن، شامل برنامه نویسان و متخصصان بلاک چینی هستش که تو کشور های چین و استرالیا مستقر شدن. توسعه دهنده های اصلی این پروژه شامل دالاس بروکس (Dallas Brooks)، اندرو واسیلویچ (Andrew Wasylewicz)، خال آچکار (Khal Achkar) و جوزف لیو (Joseph Liu) هستش. 
البته تیم سازنده ی این پروژه برای اطمینان از کارایی و امنیت کافی تو این شبکه، با دانشگاه های بین المللی متعددی از جمله دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، دانشگاه شانگهای جیائو تونگ (SJTU) و دانشگاه موناش در استرالیا همکاری و این پروژه رو بهینه کرده. با توجه به اینکه تو این مقاله فقط قصد آشنایی با رمز ارز هایپرکش رو داریم، به منظور طولانی نشدن بحث اطلاعات بیشتری رو در مورد تیم سازنده و تاریخچه ی این رمز ارز نمیدیم. اما اگر مایل هستین که بیشتر در مورد جزئیات این پروژه و رمز ارز اون بدونین، بهتره به وب سایت اصلی HyperCash به آدرس h.cash مراجعه کنین.

هدف پروژه و ارز HyperCash چیست؟

به طور کلی میتونیم هدف اصلی پروژه ی هایپر کش رو مقابله با دو مسئله ی مهم قابلیت همکاری ارزهای دیجیتال و حریم خصوصی تراکنش های مالی، عنوان کنیم. در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری رو در مورد هر کدوم از این اهداف بهتون بدیم.

قابلیت همکاری ارزهای دیجیتال

اکثر ارزهای دیجیتال به نحوی طراحی و ساخته شدن که امکان تعامل و همکاری بین اون ها وجود نداره. برای مثال ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) رو در نظر بگیرین که به ترتیب ارزهای اول و دوم بازار کریپتوکارنسی ها هستن. به طور کلی این دو رمز ارز در کنار تفاوت هایی که دارن، بسیار شبیه به هم هستن. تو هر دوی این ارزهای دیجیتال به منظور تایید و پردازش تراکنش ها از فرآیند استخراج ارز دیجیتال (Mining) استفاده شده که تو اون بلوک های حاوی اطلاعات تراکنش ها ایجاد و ثبت میشن.
با این وجود امکان ایجاد ارتباط بین بلاک چین های بیت کوین و اتریوم برای کاربر ها غیر ممکنه. از طرف دیگه هر چقدر که بلاک های یه بلاک چین اعتبار بیشتری رو داشته باشن، امکان انتقال داده بین آن ها دشوارتر میشه. تا قبل از اینکه پروژه و ارز دیجیتال Hcash بوجود بیاد، تنها راه حلی که برای انتقال اطلاعات و مقدار بین دو رز دیجیتال وجود داشت، صرافی های ارز دیجیتال بودن. اما استفاده از این روش مشکلاتی رو داشت. از جمله این مشکلات میتونیم به کارمزد تراکنش های بالا تو این صرافی ها، سرعت آهسته و کندی آن ها و ساختار متمرکزشون اشاره کرد. تمامی این موراد با ماهیت اصلی رمز ارزها در تناقض بودن؛ چرا که ارزهای دیجیتال برای رهایی کاربر ها از یک مرجع مرکزی و کاهش هزینه و زمان تراکنش ها بوجود اومدن.

هایپرکش چیست؟

بعد ز بوجود اومدن پروژه و رمز ارز HyperCash به عنوان یک زنجیره ی جانبی برای بلاک چین های اصلی، این مشکلات تا حد قابل توجهی برطرف شدن. نحوه کار این پروژه به این شکل هستش که انگار دو شبکه به طور همزمان با هم کار میکنن. یکی از این شبکه ها مبتنی بر بلاک چین هستش و شبکه ی دوم بدون بلوک کار میکنه؛ به عبارت دیگه این شبکه از DAG استفاده میکنه. به لطف عملکرد همزمان این دو شبکه با هم Hcash میتونه شبک هایی رو ارائه بده که با استفاده از اون ها امکان برقراری ارتباط بین بلاک چین رمز ارزهای دیگه وجود داره. به این ترتیب شما میتونین با کمک یک کیف پول هایپر کش، رمز ارزهای مختلف رو دریافت و ارسال کنین و به مبادله ی مقدار و اطلاعات بین شبکه های مختلف بپردازید.
برای اینکه بهتر متوجه بشین دلیل این هدف پروژه و ارز دیجیتال هایپرکش چیست؟ بهتره نگاهی رو به وایت پیپر این پروژه که تو سایت اون برای عموم به اشتراک گذاشته شده، بندازین.

محرمانه بودن تراکنش ها

با توجه به اینکه پروژه ی ارز دیجیتال HC مدعی شده مه یک زنجیره ی جانبی برای ارزهای دیجیتال مختلف، به خصوص ارزهایی که روی حفظ حریم خصوصی متمرکز شدن هستش، منطقیه که تو این پروژه کاربر ها گزینه ای برای انجام ترکنش ها به شکل ناشناس داشته باشن. به این ترتیب کاربر ها میتونن موقع انتقال ارز روی شبکه ی هایپرکش، اطلاعات خودشون رو مخفی کنن. به همین دلیله که برای این رمز ارز دو کیف پول ارز دیجیتال مختلف ارائه شده.
کیف پوب اول که به کیف پول سفید (white wallet) هم معروفه، آدرس های کاربر رو در دسترس عموم قرار میده. والت بعدی کیف پول سیاه (black wallet) نام داره که امکان انجام تراکنش ها به شکل کاملا محرمانه را برای کاربرانش فراهم میکنه. اما راز مخفی بودن اطلاعات تو این شبکه از Hcash چیست؟ و این بلاک چین چطور میتونه اطلاعات ضروری و مهم رو مخفی نگه داره؟
برای پیدا کردن پاسخ این سوال ها باید مسائل فنی پروژه و ارز HC رو بررسی کنیم. تو این شبکه از یک پروتکل اثبات دانش صفر (ZKP) استفاده شده که به ماینر ها اجازه میده تا تراکنش های انجام شده رو بدون اطلاعات کاربر ها و داده های مربوط به تراکنش های اون ها، به گره انتقال بدن و تاییدشون کنن. این سیستم برای انتقال وجه بین آدرس های عمومی و خصوصی از اهمیت ویژه ای برخورداره.
 البته تا قبل از این هم تو پروژه های دیگه ای از این سیستم استفاده شده بود. به همین خاطر پروتکل اثبات دانش صفر رو میتونیم به عنوان یک پروتکل اثبات شده بدونیم. از مهمترین پروژه هایی که از این سیستم استفاده کردن میتونیم به Zcash، Ergo و StarkWare اشاره کنیم. البته تو پروژه ی Hcash برای افزایش سطح امنیت این پروژه، کد های مربوط به پروژه با مقاومت کوانتومی ادغام شده است.

پروژه HyperCash چطور کار میکند؟

در ادامه ی مقاله ارز دیجیتال Hcash چیست؟ میخواهیم نحوه عملکرد و کارکرد این پروژه رو بررسی کنیم. معمولا و تو بیشتر پروژه ها برای اعتبار سنجی تراکنش های انجام شده و استخراج بلاک های جدید، از دو نوع الگوریتم از اجماع اثبات کار یا اثبات سهام استفاده میشود. سیستم الگوریتم اثبات تراکنش هایی که تو این پروژه از اون استفاده شده، ترکیبی از اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS) هستش. 

ارز دیجیتال Hcash چیست؟

در Proof Of Work همه ی ماینر هایی که در شبکه وجود دارند، برای تایید تراکنش ها، محاسبه هش هر بلاک و استخراج بلوک های جدید اطلاعاتی، با یکدیگر رقابت میکنند. در نتیجه ی این رقابت، فردی که بتونه هش صحیح مربوط به اون بلاک رو محاسبه و فرآیند استخراج رو تکمیل کنه، پاداشی که برای اون بلاک در نظر گرفته شده بود رو دریافت میکنه. توجه داشته باشین که تو این رقابت هر شخصی که بیشترین قدرت محاسباتی رو داشته باشه، شانس بیشتری رو هم برای دریافت پاداش داره.
از طرف دیگه تو سیستم Proof Of Satke فرآیند تایید تراکتش ها و تشکیل بلاک جدید ساده تر و سریعتر انجام میشه. تو این روش هر کدام از اعضای شبکه، استخراج کننده ای رو انتخاب میکنن که بلاک جدید رو بر اساس افرادی که تو اجرای تراکنش های روزمره شبکه شرکت دارن و مقدار رمز ارزهایی که تو کیف پولشون نگهداری میکنن، تایید میکنه. به لطف این سیستم حکومتی در بلاک چین، ماینر هایی که رمز ارز بیشتری رو در اختیار دارن، شانس بیشتری رو برای تایید یک تراکنش و در نتیجه دریافت پاداش مربوط به اون دارن.
درسته که تو بیشتر شبکه از یکی از این سیستم های حاکمیتی برای تایید تراکنش ها استفاده میشه، اما همونطور که قبلا هم اشاره داشتیم، تو ارز هایپرکش به شکل ترکیبی از هر دوی این سیستم ها استفاده شده. به این ترتیب قدرت رای هر کاربر و میزان تاثیری که روی تایید تراکنش ها داره، بر اساس مشارکت اون در ارز دیجیتال و مقدار رمز ارزی که تحت مالکیتش هستش (PoS) و قدرت محاسباتی و پردازش تراکنش ها (PoW) مشخص میشه. این حالت به عنوان ترکیبی از حکومت به تشویق ماینر ها برای قدرت محاسباتی بیشتر و انگیزه دادن به ماینر هی ضعیف تر برای ادامه ی فعالیتشون، کمک میکنه.

امنیت پروژه Hypercash

تا به الان با جنبه های مختلفی از پروژه ی هایپرکش و رمز ارز بومی اون یعنی HC آشنا شدیم. اما یکی از نکات مهم دیگه ای که لازم میدونیم تو ادامه ی مقاله ارز HC چیست؟ بهش بپردازیم، امنیت این شبکه است. به لطف استفاده از مقاومت کوانتومی داخل این شبکه، امنیت مربوط به هر دو بلاک چین مربوط به این شبکه تامین میشه. البته این پروژه کاملا بی عیب و نقص نیست. در مجموع به نظر میرسه که شانس موفقیت آمیز بودن هک شبکه ی HCash بسیار پایینه.

تاریخچه قیمت هایپرکش

ارز دیجیتال Hcash چیست؟

انتشار ارز دیجیتال هایپرکش همزمان با یکی از حباب های قیمتی تو بازار ارزهای دیجیتال بود که همین مسئله باعث رشد هیجانی و غیر منطقی این رمز ارز شد؛ به طوری که این رمز ارز تو مدت زمان کوتاهی تو آگوست سال 2017 به بالاترین حد قیمتی خودش یعنی 41 دلار رسید. مدت زیادی طول نکشید تا با ریزش بازار ارزهای دیجیتال این رمز ارز هم سقوط کند و به پایینترین سطح قیمتی خود یعنی 0.31 دلار رسید.
در مجموع قراره که 84 میلیون واحد از این رمز ارز عرضه بشه که تا به امروز فقط 45 میلیون واحد از اون که کمی بیشتر از نصف حداکثر عرضه ی اون هستش، به بازار رمز ارزها ارائه شده. توجه داشته باشین که ما تو مقاله ی ارز دیجیتال HyperCash چیست؟ فقط قصد معرفی این رمز ارز رو داشتیم. به همین دلیل نباید اطلاعاتی که تو این مطلب بهتون داده شد رو به عنوان توصیه ای برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید.

آینده هایپرکش

پروژه HyperCash ایده ی بسیار جذاب و انقلابی داره که بسیار کاربردی هستش. هر چند که در حال حاضر پروژه هایی بروزتر و پیشرفته تر و با قابلیت ها و تکنولوژی های بهتر بوجود اومدن. البته این پروژه ویژگی ها و قابلیت هی جالبی رو هم داره مه یکی از اون ها استفاده از یک حالت ترکیبی از حکومت و ارائه قابلیت همکاری بین ارزهای رمزنگاری شده است. از طرف دیگه ارائه ی دو نوع کیف پول هایپرکش مختلف برای این رمز ارز به این معنیه که کاربر ها میتونن به دو شکل مختلف توکن هاشون رو مبادله کنن. تو یکی از این روش ها اطلاعات شما کاملا مخفی باقی میمونه و حریم شخصی کاربر ها حفظ میشه.
علاوه بر اون استفاده از سیستم رمزنگاری کوانتومی احتمال هک اطلاعات ثبت شده روی این بلاک چین ها رو بسیار کم کرده. در مجموع ارز دیجیتال HyperCash میتونه برای افرادی که تو دنیای ارزهای دیجیتال به دنبال انعطاف‌پذیری، تطبیق پذیری و امنیت هستن، رمز ارز مناسبی باشه. البته نباید این نکته را فراموش کنید که بازار ارزهای دیجیتال ریسک های بسیار زیادی رو داره و به همین دلیل برای خرید هایپرکش، مدیریت سرمایه بسیار ضروریه.در صورتی که مایل به خرید HyperCash هستید، میتوانید از صرافی ایران بایننس برای تهیه ی این رمز ارز استفاده کنید.

کیف پول هایپرکش

کیف پول هایپرکش

برای اینکه بتوانید رمز ارز های خود را به امن ترین شکل ممکن ذخیره و نگهداری کنید، به ابزاری به نام کیف پول ارز دیجیتال احتیاج دارین. همونطور که قبلا هم تو مقاله ارز هایپرکش چیست؟ اشاره کردیم، این پروژه دارای کیف پول های اختصاصی هستش که بهترین گزینه برای ذخیره و نگهداری این رمز ارز هستند. برای دسترسی و دانلود کیف پول HyperCash کافیه که به وب سایت اصلی این رمز ارز به آدرس h.cash مراجعه کنین و از منوی این پلتفرم، Download Wallet رو انتخاب کنید. حالا کافیه که کیف پول HC مورد نظرتون رو با توجه به سیستم عامل دستگاهی که از اون استفاده میکنین، انتخاب و دانلود کنید.

جمع بندی

تو این مطلب شما رو با ارز دیجیتال هایپر کش آشنا کردیم که یک رمز ارز خاص و با ویژگی های متفاوت است. تو این پروژه از یک مدل اجماع ترکیبی استفاده شده که هم تو تامین امنیت و هم در سرعت و صحت انجام تراکنش ها تاثیر داره. همچنین تو این مقاله به جزئیات امنیتی این شبکه هم پرداختیم و در مورد امنیت اون در برابر حملات سایبری و احتمال هک شدنش صحبت کردیم. درسته که هایپرکش یه پروژه ی قدیمی و فراموش شده به نظر میاد؛ اما در دوران خودش تونسته بود از تکنولوژی و نوآوری های جدیدی استفاده کنه و تا رتبه 14 کریپتوکارنسی ها خودش رو بالا بکشه.
در خال حاضر پروژه هایی با هدف و قابلیت های مشابه رمز ارز HCash در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارن که تکنولوژی های جدیدتری رو برای رسیدن به هدفشون به کار بستن. با این وجود پروژه هایپرکش و رمز ارز HC همچنان پتانسیل رشد رو دارن. برای خرید HCash و سرمایه گذاری روی اون میتونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس استفاده کنین.
سربلند و پرسود باشید.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال هایپرکش چیست؟ بررسی صفر تا صد ارز HyperCash)
سوال امنیتی :2+92 = ?