ارز دیجیتال چیست؟ کاربرد رمزارزها و مزایا و معایب آنها

1402/11/25


ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟، این رزوها اگه خوب دور و برمون و نگاه کنیم کمتر چیزی رو میبینیم که دچار تغییرات نشده باشه. بطور مثال وقتی اسنپ و تپسی اومدن یه تهدید برای آژانس های تاکسی به شمار می اومدن ولی مردم قبولشون داشتن. پس با وجود مقاومت سیستم سنتی چون به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک میکردن امروزه همه جا گسترش پیدا کردن. این روزها همه جا داریم میبینیم که سیستم های هوشمند دارن جایگزین سیستم های قدیمی میشن. خب در دنیای در حال تغییر اگه خاصیت تغییر پذیری نداشته باشیم زود از بین میریم.

نمونه بارز عقب موندن از تغییرات شرکت نوکیا بود، تقریبا هممون نوکیا رو بخاطر داریم که یه زمانی پر فروش ترین موبایل جهان بود، یه هو از تغییرات روز دنیا استقبال نکرد و کم کم اسمش هم از یاد ماها داره میره. خب وقتی همه چی داره تغییر میکنه اگه بشنویم صنعت مالی دنیا داره ازحالت سنتی خودش بیرون میاد و تغییرات اساسی میکنه نباید تعجب کنیم. این مقاله درباره ارزهای دیجیتال چیست و نحوه پیدایش رمز ارزها و هر چیزی که لازمه در موردشون بدونین هست که داره تغییرات اساسی در صنعت پولی دنیا بوجود میاره.

از اونجایی که نظام سرمایه داری داره تو دوره ما دستخوش برخی تغییرات اساسی میشه، عدم آگاهی کافی از این تغییرات و عقب موندن از اون فرصت کسب سودهای خوب رو هم از ما میگیره. پس شناخت این حوزه امروز از اهمیت زیادی برخورداره. ما هم به همین خاطر تصمیم گرفتیم که مقاله ای در این مورد برای آشنایی شما با این حوزه در اختیار شما قرار دهیم.

اگه دیدین در مورد ارزهای دیجیتال پدرهامون هنوز شک دارن و قبول نکردن جای تعجب نیست، هر چیز جدیدی همیشه با مقاومت پذیرش در ابتدا رو برو بوده و است. البته قصد ما این نیست بگیم دنیای ارزهای دیجیتال بدون عیب و ایراد هستش. بلکه پروژه های کلاهبرداری هم در این حوزه خیلی زیاد هستن و افراد زیادی حتی سرمایه خودشون رو هم در این بازار از دست دادن. بنابراین افزایش دانش و آگاهی در این بازار قبل از سرمایه گذاری یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. توصیه میکنیم زمانی سرمایه خود را وارد این بازار نمایید که با مفاهیم پایه مانند کیف پول ارز دیجیتال، شبکه انتقال، کارمزد شبکه و غیره بطور کامل آشنا شوید. 

در این مقاله ما قصد داریم به طور کامل به تعریف و توضیح در مورد ارز دیجیتال بپردازیم و انواع ارز های دیجیتال و تفاوت ارز های دیجیتال و پول فیات، کاربرد های ارز های دیجیتال، مزایا و معایب اونها و مباحث مربوط بهش صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشین.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال در زبان فارسی معادل کریپتو کارنسی (Cryptocurrency) در انگلیسی بوده و از دو کلمه کریپتو Crypto به معنای رمز نگاری و Currency به معنی پول یا ارز تشکیل شده است. در فارسی بخاطر همین گاهی بهش رمز ارز یا ارزهای رمز نگاری شده هم میگن. در اصل ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستن که که با پروتکل های رمزنگاری طراحی شده ان و بصورت دیجیتال نگهداری و منتقل میشن و شکل فیزیکی ندارن و تموم اطلاعات مربوط به این ارزها و همه تراکنش های این ارزها در یک شبکه ی دیجیتالی بنام بلاکچین صورت میگیره و در صرافی ارز دیجیتال مبادله میشه.

 هدف از ایجاد این شکل از پول این بوده که اولا واسطه های سیستم های مالی مثل بانک های سنتی از بین برن و سیستم پولی از حالت متمرکز که بانک مرکزی باید همه تراکنش های بین دو کاربر رو ابتدا تایید کنه به حالت غیر متمرکز که تبادلات مالی مستقیم بین دو کاربر و بدون هیچ واسطه ای صورت بگیره در بیاد و کارمزد های تراکنش ها بین کاربرها در هنگام نقل و انتقالات مالی پایین بیاد و انجام تراکنش های مالی با سرعت بالایی صورت بگیره.

ارز دیجیتال به زبان ساده

اگه بخوایم به یک زبان ساده ارز دیجیتال چیست رو براتون توضیح بدیم بدین شکل خواهد بود که شما در بانک ها یک حساب بانکی دارین که پولتون در اونجا نگهداری میشه در حوزه ارزهای دیجیتال بجای حساب بانکی کیف پول اختصاصی دارین و بر روی موبایل یا کامپیوتر اونو نصب میکنین که برای هر رمز ارزی یک آدرس مخصوص داره در این کیف پول ها  می تونین مدیریت سرمایه کنین و یا ارز ها تون رو نگهداری کنین.

 در دنیای سنتی و در بانک ها شما برای انتقال پول یک حساب بانکی دارین و برای انتقال پول به حساب بانکی تون از این شماره حساب استفاده میکنین یا اگه کسی بخواد براتون پولی بفرسته شماره حساب یا شماره کارت تون رو بهش میدین و براتون پول رو میفرسته. در حوزه ارزهای دیجیتال هر رمز ارزی یک آدرس مخصوص داشته و برای انتقال ارزهای دیجیتال ازش استفاده میکنین که آدرس کیف پول شما در حوزه رمز ارزها معادل شماره کارت یا شماره حساب شماست.

 در سیستم سنتی تراکنش ها و نقل و انتقالات شما تو بانک انجام میشن و توسط بانک مرکزی کنترل و تایید میشن. در حوزه ارزهای دیجیتال همین کار در شبکه بلاکچین انجام میشه که معادل سیستم بانکی سنتی بوده. این تراکنش ها توسط هزاران دستگاه ماینر در سراسر دنیا صورت میگیره.

برسیم به خود ارز دیجیتال، اینکه واقعا این نوع از پول چیست؟ ارز دیجیتال همونجوری که از اسمش مشخصه یه نوع ارز هست که توسط معادلات سنگین ریاضیاتی امن شده و در اختیار عموم قرار گرفته است. در این نوع ارزها مانند دیگر ارزهای رایج واحد ارزی داریم و هر کسی میتونه هر مقدار از این نوع ارزهای بین کیف پول های مورد نظر خودش تبادل کنه. یکی از مهمترین ویژگی های این نوع ارزها اینه که تحت تملک سازمان و یا کشور خاصی نیست و امنیت آ« توسط کاربرانش تامین میشه. در ادامه شما را بیشتر با این ارز نو ظهور و اسرارانگیز آشنا خواهیم کرد.

 

اگر علاقه مند به یادگیری این موضوع هستین در آکادمی ارزسنج یاد بگیرین آموزش ارز دیجیتال

سیر تغییر سیستم های مالی از گذشته تا امروز

ارز دیجیتال | کاربرد ارز دیجیتال

سال 1980 یک کتاب در ایالت متحده امریکا چاپ شد بنام موج سوم (THE THIRD WAVE) نویسنده این کتاب شخصی بود بنام الوین تافلر. این شخص میاد کل زندگی ما انسان ها رو تو سه دوره خلاصه میکنه و میگه اول عصر کشاورزی بوده بعدش عصر صنعت و بعدش عصر آی تی. که تا امروز این سه دوره رو پشت سر گذاشتیم. اولین دوره عصر کشاورزی بود دوره ای که پدر بزرگ هامون و نسل های قبلشون زندگی میکردن. شغل اصلی اونا کشاورزی و دامداری بود در این دوره مردم اکثر مایحتاج زندگیشون رو خودشون تهیه میکردن و اگه نیازمند چیزی بودن به روش مبادله کالا با کالا اونو از کشاورز دیگه ای میگرفتن. مثلا گندم میدادن و آرد میگرفتن و یا گوسفند میدادن و در ازای اون پارچه تحویل میگرفتن.

 کم کم که زندگی اجتماعی پیشرفت کرد نیاز به داشتن واحد های پولی احساس شد چونکه تجارت کالا با کالا مشکلات خاص خودش رو داشت. مثلا فرض کنید ارزش گاو در اون زمان اگه معادل صد کیلو گرم گندم محاسبه میشد اگه شخصی 50 کیلوگرم گندم نیاز داشت باید چیکار میکرد گاوش رو نصف میکرد و نصفش رو میداد. تو اون دورا انجام چنین کاری غیر ممکن بود.

 با پیدایش ابزار آلات صنعتی و پیدایش تراکتور و کمباین عصر کشاورزی کم کم جای خودش رو به عصر صنعت داد در این دوره با پیدایش کارخانه ها و ماشین آلات شکل تجارت به کلی تغییر کرد و با این تغییر نحوه مبادله و تجارت هم تغییر کرده و پول بجای کالا، حالت فیزیکی و کاغذی پیدا کرد و مردم برای خرید و فروش از اسکناس و سکه استفاده میکردن تا سال 1950 که با پیدایش کامپیوتر و بعدش بوجود اومدن اینترنت همه چی تغییر کرد و بشر وارد عصر جدیدی بنام عصر آی تی شد و کم کم کامپیوترها و اینترنت گسترش پیدا کردن و کارت بانکی کم کم جایگزین پول کاغذی شد.

 خلاصه ما امروزه در دوره ای زندگی میکنیم که همه چی در بستر اینترنت و نرم افزار ها داره خلاصه میشه. امروزه کارخانه های تولید خودرو و موبایل برای تولید موبایل و ماشین ها تماما از رباط ها کمک میگیرن که توسط برنامه هایی که برای آنها نوشته شده ان کنترل میشن. امروزه صنعت پولی همانطور که در عصر کشاورزی تغییر پیدا کرد با پیدایش عصر ای تی نیز تغییر کرده و این تغییرات هر روز دارن بیشتر میشن. تجارت جهانی شده و کمپانی هایی مثل آمازون دارن به سراسر دنیا جنس میفروشن و شما به راحتی میتونین یک کالایی رو در سریع ترین زمان در هر کجای کشور خواستین سفارش بدین و اونو طی یک یا چند روز دریافت کنین. خلاصه زیاد سرتون رو درد نیارم اینکه امروزه با دیجیتالی شدن دنیا صنعت پول هم بسمت دیجیتالی شدن داره پیش میره و در سال 2009 انقلاب اصلی تغییرات پولی توسط یک ارز دیجیتال بنام بیت کوین رقم خورد که مردم میتونن با این ارز دیجیتال با هر کجای دنیا بخوان معامله کنن و هر چقدر خواستن پول انتقال بدن و به هیچ واسطه ای مثل بانک هم این وسط نیازی نیست.

 از اون زمان تا حالا دوازده سال گذشته و امروزه خیلی از مردم سراسر دنیا دارن از این ارزهای دیجیتال برای انتقال پول و خرید کالا استفاده میکنن. نکته مهم اینه که هر تغییر جدیدی همیشه با مقاومت روبرو بوده یک زمانی ویدیو در کشور ما قاچاق بود و خانواده ها آنتن تلویزیون شون رو پشت چادرها قایم میکردن تا از طرف همسایه ها بی دین تلقی نشن ولی امروزه اگه اینا رو به کسی بگی میخنده. گذر زمان حق یا ناحق بودن هر پدیده ای رو مشخص خواهد کرد. ارزهای دیجیتال هم کم کم مورد پذیرش عموم قرار خواهند گرفت، هونطور که ویدیو قرار گرفت یا خیلی از ابزار امکانات دیگه همین عصرقرار گرفتن.

 در کل پول از مبادله کالا با کالا به حالت استفاده از سکه و اسکناس و سپس کارت های بانکی و امروزه شکل دیجیتال پول تکامل پیدا کرده است و شاید صد سال بعد همین شیوه های جدید پرداخت و استفاده از ارزهای دیجیتال، سنتی بنظر برسن و برای نسل بشر در اون زمان قابل استفاده نباشن.

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال در گروه ها و دسته بندی های مختلفی قرار می گیرن در ادامه این دسته بندی ها را بررسی می کنیم.

  • ارز دیجیتال بیت کوین

می شه گفت احتمال اینکه کسی نام بیت کوین رو به عنوان بهترین ارز دیجیتال نشنیده باشه خیلی کمه. بیت کوین با علامت اختصاری BTC اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین و یکی از انواع ارز دیجیتاله که در سال 2008 توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی اولین بار در سال 2009 ایجاد شد.

  • آلت کوین ها

آلت کوین ها ارزهای دیجیتالی هستن که از فناوری بلاک چین برای فعال کردن تراکنش های همتا به همتا استفاده می کنن. آلت کوین ها با پشتوانه موفقیت بیت کوین ایجاد شدن و سعی دارن که در قوانین بیت کوین تغییرات ایجاد کنن واون رو بهبود بدنتا توجه کاربران را به خودشون جلب کنن.

  • استیبل کوین

استیبل کوین ها ارز های دیجیتال باثبات هستن و یکی از انواع ارزهای دیجیتاله که در قیمتش میشه گفت تقریبا نوسانی  نداره این نوع ارز دیجیتال راهی آسان و مطمئن برای انجام تراکنش های مالی هست. ارزش یک استیبل کوین به یک دارایی یا کالای پایدار بستگی داره و ارزش اون ارز دیجیتال همیشه به حمایت پشتوانه ش وابسته هست.

  • میم کوین

میم کوین همانطور که از اسمش هم معلومه نوعی ارز دیجیتال هست که از یک میم یا جوک اینترنتی نشات گرفته و دارای ویژگی های طنزه. اغلب اونها از جوک های اینترنتی و رویدادهای مهم الهام می گیرن. ماهیت این نوع ارز دیجیتال باعث می شه که تاثیر اینفلوئنسرها در ایجاد و افزایش یا کاهش ارزش اونا بسیار قوی تر از سایر ارزهای دیجیتال باشه.

  • شت کوین

این اصطلاح عموماً برای کوین هایی استفاده می شه که ارزش بازاری زیادی ندارن. اعتبار این کوین ها عموما مشخص نیست و خرید و فروش اونا صرفا بر اساس احساسات بازار انجام می شه. شت کوینها روند توسعه مشخصی ندارن و در برخی موارد حتی بنیانگذاران اونا مشخص نیستن.

  • ارز دیجیتال ایرانی

ایران هم مثل خیلی از کشورهای پیشرو در حوزه ارزهای دیجیتال به دنبال تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی هست. پروژه ارز دیجیتال ریال مهمترین و اولین ارز دیجیتال ایرانی هست که به زودی وارد بازار خواهد شد و روسیه هم نسبت به عرضه این ارز دیجیتال ابراز خوش بینی و اعلام حمایت کرده.

  • ارز دیجیتال مالی

بیشترحجم دنیای ارزهای دیجیتال،ارز دیجیتال مالی هست. یکی ازبزرگترین مشکلات خرید و فروش سهام در بازارهای مالی، وجود واسطه ها و دشواری خرید و فروش ها بود. ارزهای دیجیتال مالی یکی دیگه  از انواع ارزهای دیجیتال هستن که هدفشون حذف واسطه ها در معاملات هست و در پی رسیدن به این هدف روی کار اومدن. ارزهای دیجیتال مالی با حل این مشکل و تسهیل خرید و فروش درست مثل یک استیبل کوین، شرایط بهتری رو برای سرمایه گذاران بوجود آوردن.

  • ارز دیجیتال پرداختی

پرداخت با ارز دیجیتال به این صورته که در واقع پلتفرم های پرداخت از طریق ارز دیجیتال هست. سازوکار این پلتفرم ها به این صورته که کاربران از طریق کیف پول های ادغام شده در پلتفرم، ارز دیجیتال خودشون رو خرید و فروش  می کنن یا انتقال می دن. در این پلتفرم ها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به راحتی با حذف واسطه ها انجام می شه.

  • ارز دیجیتال وام و وامدهی

سیستم وام دهی ارز دیجیتال یکی از خدمات مالی غیرمتمرکز و گزینه های محبوب صرافی هاست. در کنار این فعالیت ها، ارز دیجیتال وام دهی در بستر متاورس هم فعالیت می کنه.

  • ارز دیجیتال سرمایه گذاری

تجارت اصلی ارز دیجیتال سرمایه گذاری در پلتفرم بلاک چین هست و هدف اصلی اون آسان سازی فرآیند تراکنش های غیرمتمرکزه. بیشتر این رمزارزها در جهت افزایش ضریب امنیتی بلاک چین و افزایش حریم خصوصی در بلاک چین فعالیت می کنن.

  • ارز دیجیتال صرافی ها

صرافی های بزرگ علاوه بر ارائه خدمات برای خرید، فروش و انتقال ارزهای دیجیتال، دربرخی موارد شبکه های خودشون رو تشکیل می دن و به توسعه ارزهای دیجیتال کمک می کنن.

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول فیات

ارزهای دیجیتال برای این بوجود اومدن که بتونن نقص ها و عیب های سیستم سنتی مبادلات پول رو حل کنن و و خیلی سریع دارن بین مردم محبوب میشن. ازمهترین تفاوت ارزهای دیجیتال با پول های فیات میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارزهای دیجیتال جهانی هستند و هیچ محدودیتی برای انتقال ندارن. شما میتونین به هر کجای دنیا که خواستین هر مقدار ارز دیجیتال بفرستین. فقط برای انتقال به یک آدرس کیف پول نیاز دارین ولی در سیستم سنتی همچین آزادی ندارین و نمیتونین پول و سرمایه خودتون را هر مقدار و هر کجا دلتون خواستین بفرستین. اگه شما یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین داشته باشین در صورت مسافرت به هر کشوری هیچ تغییری در ماهیت این پول برای شما بوجود نخواهد اومد و هیچ هزینه اضافی در کشورهای دیگه برای شما بوجود نمیاد و هر جا خواستین قادر به خرج کردن اون خواهید بود در حالیکه در سیستم سنتی هم محدودیت زمانی برای انتقال پول برای شما بوجود خواهد اومد و گاهی برای نقد کردن و تبدیل پول سنتی خودتون در کشورهای دیگه به مشکل میخورین.
  2. تفاوت دیگه ارز دیجیتال با پول های فیات در این هستش که وقتی در یک شبکه بلاکچین، یک تراکنش انجام شد و پولی رو به یک کیف پول انتقال دادین دیگه اون تراکنش قابل برگشت نیست و نمیتونین دوباره پولتون رو برگردونین در حالی که در سیستم سنتی در صورت بروز یک مشکلی مثلا اگه پول رو به یک حساب اشتباهی انتقال داده باشین میتونین با مراجعه به بانک و پیگیری های مربوطه پولتون رو برگردونین.
  3. تفاوت دیگه ارزهای دیجیتال با پول فیات اینه که انتقالات مالی بین دو نفر در شبکه بلاکچین بصورت همتا به همتا صورت میگیره یعنی هیچ نهاد واسطی بر تراکنش های شما نظارت نداره و درستی یک تراکنش توسط شبکه ای از کاربرها که بر روی شبکه بلاکچین حضور دارن تایید میشه. ولی در سیستم سنتی شما وقتی یک خریدی رو انجام میدین یا یک نقل و انتقال مالی صورت میگیره یک نهاد مرکزی که معمولا بانک مرکزی هستش بر این تراکنش ها نظارت میکنه.
  4. تفاوت دیگه در این هستش که در شبکه بلاکچین و حوزه ارزهای دیجیتال هر کس مسئول دارایی خودش بوده و اونو تو والت های شخصی یا صرافی ها در اکانت شخصی خودش نگهداری میکنه و هیچ کسی هم نمیتونه به این دارایی های شما دسترسی داشته باشه در حالیکه در سیستم سنتی دارایی شما در بانک ها و تحت کنترل دولت قرار میگیره.
  5.  در سیستم سنتی ارزهای فیات در اختیار دولت مرکزی قرار دارن و دولت تصمیم میگیره چه مقدار پول در چرخه اقتصاد قرار بگیره و خودشون کنترل کاملی بر پول دارن در حالیکه سیستم بلاکچین و ارزهای دیجیتال اینطور نبوده و کسانی که ارزهای دیجیتال رو بوجود میارن فقط خالق اونها بوده و هیچ حاکمیت و کنترل خاصی بر اونها ندارن. بعبارتی دیگه رمز ارزها انحصاری نیستن و برای استفاده اونا نیازی به تایید کس دیگه ای ندارین.
  6. تفاوت بعدی حفظ هویت کاربران هستش. شما وقتی میخواین یک ارز فیات رو از طریق بانک و موسسات مالی برای شخص دیگه ای انتقال بدین به راحتی به هویت کاربری که میخواین براش پول رو انتقال بدین پی میبرین در حالیکه در حوزه ارزهای دیجیتال هنگام انتقال یک رمز ارز با اینکه آدرس کیف پول شخص رو دارین ولی هیچ اطلاعاتی از هویت کاربر نمیتونین بدست بیارین
  7. کارمزد تراکنش ها در ارزهای دیجیتال بسیار پایین و در بعضی موارد حتی صفر بوده در حالیکه در سیستم های سنتی برای مبادلات مالی کارمزد های بیشتری رو از شما میگیرن.

انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟ | انواع ارز دیجیتال

امروزه ارزهای دیجیتال از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستن و در دسته های مختلفی طبقه بندی میشن و در زمان نوشتن این مقاله بالای 6000 ارز دیجیتال توسط برنامه نویس های سراسر دنیا برای موارد خیلی زیادی بوجود اومدن و هر روز به تعداد و تنوع اونها اضافه میشه ولی در حالت کلی غیر از بیت کوین ارزهای دیجیتال به دو دسته تقسیم بندی میشن:

  • آلت کوین ها (Altcoin). این اصطلاح از ترکیب دو کلمه بوجود اومده Alt از ریشه Alternate که معنیش میشه جایگزین شدن و Coin به معنی سکه. در کل آلت کوین ها به تمام ارزهای دیجیتالی گفته میشه که پس از بیت کوین معرفی شدن و دلیل عرضه اونها به این دلیل بوده که گستردگی حوزه ارزهای دیجیتال بسیار زیاد بوده و بیت کوین علی رغم اینکه اولین ارز دیجیتال معرفی شده بوده و محبوبیت خاصی بین سرمایه داران و کاربران سراسر دنیا داشته و بعنوان طلای ارزهای دیجیتال میشناسنش محدودیت هایی داره که ارزهای دیگه اومدن اونا رو تکمیل کنن
  • توکن ها (Token). در حوزه ارزهای دیجیتال توکن ها، رمز ارزهایی هستن که بلاکچین مستقل خودشون رو ندارن و روی بلاکچین های دیگه مثل اتریوم یا بایننس راه اندازی میشن. تتر (Tether) یکی از معروف ترین توکن هاست. در کل توکن ها برای اجرای تراکنش های خود از قدرت بلاکچینی که بر روی آن راه اندازی شده اند کمک میگیرند.

 در یک تقسیم بندی دیگه ارزهای دیجیتال بر اساس نوع کاربردشون به چند دسته تقسیم بندی میشن از جمله:

  1. پول های دیجیتال. که هدف از اومدن این ارزها صرفا برای داد و ستد بوده و فقط برای معاملات استفاده میشن. از مشهور ترین ارز دیجیتال های این دسته میتوان به بیت کوین، لایت کوین،دش کوین و غیره اشاره کرد. در این دسته بندی دو نوع ارز دیجیتال حضور دارن که شامل
    • استیبل کوین ها (Stable Coin) که قیمت شون همیشه ثابت بوده و یک پشتوانه ارزی مثل دلار آمریکا یا یورو دارن و هدف از بوجود اومدن اون ها این بود که نوسانات بازار ارزهای دیجیتال رو با این رمز ارزها کاهش بدن و همچنین بعنوان وسیله ای برای مبادله در نظر گرفته بشن و برای ذخیره دارایی ها در بستر بلاکچین بوجود اومدن. مانند تتر USDT یا پکسوس PAXOS
    • ارزهای دیجیتال امن (Privacy) که ویژگی مهم شون مخفی بودن هویت معامله گر ها در هنگام معاملات هستش. مانند زی کش Zcash
  2. ارزهای دیجیتال خدماتی یا پلتفرمی. این نوع ارزهای دیجیتال این امکان رو به کاربران و برنامه نویس های سراسر دنیا میدن که در بستر بلاکچین شون به کارهای مختلفی از ساخت توکن ها گرفته تا ایجاد قرارداد های هوشمند بپردازن. میتوان به بلاکچین اتریوم و بایننس در این دسته اشاره کرد.

کاربرد ارزهای دیجیتال در زندگی روز مره ما

ارز دیجیتال - کاربردهای ارز دیجیتال

همونطور که قبلا هم توضیح دادیم ارزهای دیجیتال شکلی از دارایی هستن که با پروتکل های رمزنگاری به وجود اومدن و میتوان از آنها در طیف وسیعی از کارهای روزانه استفاده کرد. بطور کلی از کاربرد های ارزهای دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

چیزی از ظهور ارزهای دیجیتال نگذشته بود که نقش پر رنگ آن در زندگی روزمره مردم عادی به چشم خورد از خرید و فروش و معامله این نوع ارزهای گرفته تا استخراج آن نمودهای عیانی از این نوع ارزها در زندگی روزمره بشر است. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با کاربرد های این ارزها در زندگی روزمره بشر آشنا کنیم.

  • سرمایه گذاری: یکی از اصلی ترین کاربرد های ارز دیجیتال در بین کاربران و سرمایه گذاران سراسر دنیا این بوده که از بازار رمز ارزها بدلیل نوسانات خوبی که دارن برای سرمایه گذاری استفاده میکنن.
  • خرید از فروشگاه های اینترنتی: این روزها خیلی از فروشگاه ها و سایت های مطرح جهان به کاربرهای سراسر دنیا امکان خرید از فروشگاه های خودشون رو با استفاده از ارز دیجیتال میدن و مردم میتونن با استفاده از رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم در خیلی از فروشگاه ها به خرید و فروش بپردازن.
  • معاملات جهانی: از اونجایی که ارزهای دیجیتال غیر متمرکز هستن و تحت کنترل هیچ نهاد مرکزی قرار ندارن در دسترس کاربرهای سراسر دنیا به راحتی قرار میگیرن و اونا میتونن با استفاده از این رمز ارزها در هر جای دنیا بخوان به معامله بپردازن.
  • انجام تبادلات مالی سنگین: اگه بخواین یک تبادل مالی که حجم پول زیادی قراره مبادله بشه رو با سیستم سنتی انجام بدین باید هزینه زیادی رو بعنوان کارمزد بپردازین در حالی که همین کار با استفاده از ارز دیجیتال با هزینه بسیار کمتر و امنیت بیشتر و حتی با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

مزایا و معایب کریپتوکارنسی ها

همونطور که تو بخش انواع ارز دیجیتال چیست؟ اشاره کردیم، رمز ارزها انواع مختلفی رو دارن. هر کدوم از رمز ارزها برای کاربرد های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرن؛ در نتیجه هر رمز ارز با توجه به کاربردی که داره، مزیت ها و ایراداتی رو داره که تعدادی از اون ها توی همه ی ارزهای دیجیتال با هم مشترک هستن. به همین دلیل قصد داریم که این مزیت ها و ایرادات مشترک رو ذکر کنیم تا بیشتر با اون ها آشنا بشین.

مزایا ارزهای دیجیتال

یکی از مهمترین دلایلی که ارزهای دیجیتال تو مدت زمان کوتاهی تا این حد محبوب شدن، مزیت های بیشمار این دارایی ها در برابر پول های فیات و دارایی های سنتی است. تعدادی از مهمترین مزیت های ارز دیجیتال موارد زیر هستن که تو همه ی اون ها به شکل مشترک وجود دارن:

• با توجه به الگوریتم های رمزنگاری پیچیده ای که برای ساخت اون ها بکار رفته، امنیت بسیار بالایی رو دارن. به همین دلیل احتمال تقلب و دستکاری تو اون ها بسیار پایینه.

• با توجه به اینکه محدودیت های پول های فیات رو در انتقال و انجام معاملات ندارن، ابزاری مناسب برای معامله با مبالغ بالا هستن.

• هویت افراد کاملا ناشناس است. به عبارت دیگه تو معاملاتی که با این نوع از دارایی ها انجام میشن، اطلاعاتی در مورد خریدار و فروشنده منتشر نمیشه. به لطف این مزیت، تراکنش هایی که با ارز دیجیتال انجام میشن، قابل ردیابی نیستن.

• به دلیل سیستم غیر متمرکزی که دارن، نیازی به هیچ سازمان واسطه ای برای تراکنش هاشون ندارن. در نتیجه انجام معاملات سریعتر و راحت تر انجام میشه.

معایب ارزهای دیجیتال 

درسته که رمز ارزها مزیت های زیادی رو در مقایسه با ارزهای فیات و پول های سنتی دارن؛ اما به این نوع از دارایی ها، ایراداتی هم وارد شده که مهمترین اون ها موارد زیر هستن:

• به جز استیبل کوین ها، در بقیه ی موارد نوسانات زیادی رو دارن. به هیمن خاطر برای ورود به این حوزه حتما باید با پیچیدگی های اون آشنا باشین.

• با وجود اینکه در حال حاضر طرفدار های زیادی رو دارن، اما بیشتر کشور ها و دولت ها مخالف این نوع از دارایی ها هستن.

• در صورتی که موارد امنیتی رو به درستی وارد نکنین و یا اینکه آدرس کیف پول مقصد رو اشتباه وارد کنین، تراکنش ها به هیچ عنوان قابل برگشت نیستن.

• با توجه به اینکه هویت معامله گر ها مشخص نیست، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای پولشویی و فعالیت های مجرمانه وجود داره.

ارز دیجیتال های مشهور:

ارز دیجیتال چیست؟ | ارز دیجیتال به زبان ساده

ارزهای دیجیتال تنوع بسیار زیادی دارن و بیش از شش هزار ارز دیجیتال در سایت کوین مارکت کپ لیست شدن که در زیر به چند رمز ارز اول بازار رمز ارزها اشاره میکنم: (برای اقدام به تهیه ارز دیجیتال به صفحه خرید ارز دیجیتال مراجعه نمایید)

  • بیت کوین. هممون میدونیم که استارت ارزهای دیجیتال با بیت کوین رقم میخوره و نسل اول ارزهای دیجیتال بشمار میاد و ازش بعنوان طلای ارزهای دیجیتال نام میبرن. بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله سهم 43 درصدی از کل بازار ارزهای دیجیتال رو به خودش اختصاص داده. این ارز دیجیتال برای تبادلات مالی در سال 2009 توسط فردی ناشناس بنام ساتوشی ناکاموتو بوجود اومد. میتوانید از صفحه خرید بیت کوین نسبت به تهیه این ارز اقدام نمایید.
  • اتریوم (ETH). نسل دوم ارزهای دیجیتال بوده و در سال 2013 توسط شخصی بنام ویتالیک بوترین معرفی شده و دارای بلاکچین اختصاصی بوده. از قابلیت های این شبکه میشه به اجرای قراردادهای هوشمند و ساخت توکن های غیر متمرکز بر بستر اون اشاره کرد. این ارز دیجیتال با دارا بودن 17.06 درصد از سهم کل ارزهای دیجیتال بعد بیت کوین در رده دوم ارزهای دیجیتال قرار داره. از صفحه خرید اتریوم میتونین اتریوم تهیه کنین.
  • تتر USDT. جایگاه سوم ارزهای دیجیتال به این رمز ارز اختصاص پیدا کرده و یک استیبل کوین بوده یعنی قیمت ثابتی داشته و همیشه معادل یک دلار امریکا قیمت داره و پشتوانه اون ارزهای فیات مثل دلار یا یورو بوده. این رمز ارز یک توکن بوده و بلاکچین اختصاصی خودش رو نداره و بر بستر بلاکچین های دیگه مثل اتریوم یا ترون راه اندازی میشه. برای خرید تتر کلیک کنین.
  • بایننس کوین (BNB). توکن اختصاصی بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا بوده و در زمان نوشتن این مقاله در جایگاه چهارم بازار ارزهای دیجیتال با سهم 3.36 درصد قرار داره. بایننس کوین رو اولش روی بلاکچین اتریوم ERC 20 راه اندازی کردن و سپس به بلاکچین اختصاصی خودش انتقال دادن.
  • کاردانو (ADA). نسل سوم ارزهای دیجیتال بوده و توسط شخصی بنام چارلز هاسکینسون در سال 2017 ایجاد شد. هدف از راه اندازی این ارز دیجیتال مقیاس پذیری و قابلیت همکاری با سایر ارزهای دیجیتال و حتی سیستم های مالی سنتی نام برد. در حال حاضر این رمز ارز 2.97 درصد از سهم کل ارزهای دیجیتال رو به خودش اختصاص داده است.
  • ریپل (XRP): این ارز دیجیتال در سال 2012 توسط شرکت ریپل ارائه شده. هدف از راه اندازی این ارز دیجیتال ایجاد یک شبکه پرداخت و ارتباطی امن و غیر متمرکز برای موسسات مالی سراسر دنیا هستش. این ارز دیجیتال در رتبه ششم بازار ارزهای دیجیتال در این زمان قرار داشته و سهم 1.98 درصدی از کل بازار رمز ارزها رو در اختیار خودش داره.

استخراج ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال | استخراج ارز دیجیتال

سال 2020 و سال 2021 جزو سالهای خوب برای ارزهای دیجیتال به حساب میان و این روزها حسابی سر زبون ها افتادن. تو سال 2021 بیت کوین از شصت هزار دلار عبور کرد و با این رشدش سبب رشد بقیه آلت کوین ها هم شد و همین قضیه باعث شده خیلی ها بفکر استخراج ارزهای دیجیتال بیفتند.

همان طور که قبلا اشاره شد یکی دیگه از جذابیت های ارزهای دیجیتال قابل استخراج بودن اونهاست. یعنی هر کسی قادره با تهیه ملزومات و دستگاه های مخصوص اقدام به استخراج و تولید ارز دیجیتال بکنه که یکی از راه های کسب درآمد از طریق این ارزهاست. استخراج ارز دیجیتال توانست سیل عظیمی از افراد رو به سمت خودش بکشه و سودهای خوبی رو به اوها بده.

 نکته خیلی مهمی که باید بدونیم اینه که همه ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج ندارن. روش استخراج هر ارز میتونه با اون یکی فرق داشته باشه. برای تشخیص نحوه ی استخراج یک ارز دیجیتال اول باید به مکانیسم های اجماع ارزها دقت کنیم. مکانیسم های اجماع یکی از اصلی ترین اجزای بلاکچین ها بوده که امنیت دارایی های بستر بلاکچین ها رو تامین میکنن و تراکنش های انجام شده در بستر بلاکچین ها توسط همین مکانیسم ها تایید میشن.

در حال حاضر فناوری بلاکچین از دو مکانیسم اجماع استفاده میکنه که بهشون اثبات کار Proof of Work و اثبات سهام Proof of Stake میگن. در روش اثبات کار (PoW) که به آن استخراج یا ماینینگ هم میگن افراد داوطلب میتونن قدرت پردازشی کامپیوتر خودشون رو به شبکه یک ارز دیجیتال اختصاص بدن و با کمک به تایید تراکنش ها از شبکه پاداش دریافت کنن. در حالی که روش اثبات سهام (PoW) به سخت افزار و مصرف برق نیاز نداره و در این روش افرادی میان و ارز دیجیتال اون شبکه رو میخرن و در یک کیف پول به خود اون شبکه اختصاص میدن و به اصطلاح سهام گذاری میکنن و در ازای سهامی که به شبکه اختصاص داده ان، بطور مرتب مقداری به ارزهای دیجیتال اونها اضافه میشه. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله کیف پول چیست را مطالعه نمایید.

استخراج ارز دیجیتال با روش اثبات کار(PoW)

استخراج ارزهای دیجیتال توسط اثبات کار که با ماینینگ انجام میشه در حالت کلی چهار روش داره که میگم براتون

  1. استخراج ارز دیجیتال با CPU: این روش ابتدایی ترین روش استخراج ارزهای دیجیتال بوده که از با استفاده از سی پی یو کامپیوتر و موبایل انجام میشد. این روش قدیمی شده چون سختی استخراج اکثر ارزهای دیجیتال بالا رفته و از این روش کلا استفاده نمیشه. جالبه بدونین در اوایل بیت کوین با کامپیوتر قابل استخراج بود و شما با سی پی یو کامپیوتر میتونستین روزی یک بیت کوین دریافت کنین. ولی امروزه نمیشه همچین کاری کرد چون سختی شبکه بیت کوین برای استخراج بسیار بالا رفته و فقط با ماینر میتونین اقدام به استخراج بیت کوین کنین.
  2. روش بعدی استخراج ارز دیجیتال با GPU هستش که در این روش میان از واحد پردازش گرافیکی کامپیوتر برای استخراج رمز ارز استفاده میکنن. توان محاسباتی این روش از روش بالایی بیشتر بوده. برای استخراج اتریوم از این شیوه استفاده میشه.
  3. روش بعدی استخراج ارزهای دیجیتال با دستگاه ASIC هستش که روش تخصصی استخراج به شمار میاد و از دستگاه های تخصصی استخراج ارزهای دیجیتال که اصطلاحا بهشون ماینر میگن استفاده میشه. بیت کوین امروزه به این روش استخراج میشه.
  4. استخراج ابری (Cloud mining): آخرین روش بوده و شما میتونین با اجاره کردن یا خرید قدرت پردازش ماینرهای یک شرکت و پرداخت مبلغی پول بصورت ماهیانه پاداش ماین کردن ارز دیجیتال رو بدست بیارین.

ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال به زبان ساده |  ارز دیجیتال در ایران

بازار ارزهای دیجیتال در ایران هم از تب و تاب خاصی برخوردار بوده و بعد از ریزش سنگین بازار بورس خیلی از مردم بسمت این حوزه اومدن. امروزه در کشور ما کمتر کسی رو میبینین که اسم بیت کوین رو نشنیده باشه یا در یک صرافی ارز دیجیتال احراز هویت نکرده باشه. خیلی از مردم هم سرمایه ریالی خودشون رو به ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و اتریوم و غیره تبدیل کردن بخاطر اینکه اولا ارزش پول خودشون رو حفظ کنن و ثانیا با سرمایه گذاری در این حوزه دارایی های خودشون رو افزایش بدن. دلیل این قضیه هم نوسانات بالایی هستش که در بازار ارزهای دیجیتال دیده میشه.

احتمالا دیده باشین که در طی یک روز یک رمز ارز چند صد درصد رشد داشته. این روزها رشد ده درصدی یک ارز دیجیتال چیزی نیست که کاربرها با دیدنش تعجب کنن. همچنین صرافی های زیادی هم از این فرصت استفاده کرده و امروزه اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال میکنن. یکی از صرافی های فعال در این زمینه صرافی ایران بایننس بوده و با داشتن چند سال سابقه فعالیت از تجربه درخشانی در این حوزه برخوردار هستش.

یکی از بحث هایی که خیلی امروزه در کشور ما به گوش میخوره استخراج ارزهای دیجیتال هستش. ایران بدلیل ارزان بودن قیمت برق خاستگاه خوبی برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال به شمار میاد. طبق اخبار اصلی کشور چهار کشور چین، ترکیه، لهستان و هند در ایران اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال میکنن و مزرعه هایی برای استخراج رمزارزها رو در اختیار دارن. لازم به ذکر هستش که ماینرهای استخراج بیت کوین برق زیادی مصرف میکنن و حتی در کشور ما یکی از دلایل قطعی مکرر برق رو که این روزها شاهدش هستیم رو به استخراج زیاد بیت کوین توسط ماینرها نسبت میدن.

یادگیری ارز دیجیتال با ویدیو رو میتونین از آکادمی ارزسنج ادامه بدین با دوره ارز دیجیتال

 

چرا قیمت ارزهای دیجیتال نوسان دارد؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا قیمت ارزهای دیجیتال نوسان دارد؟ ما می توانیم در پاسخ به این سوال بگوییم که ارزهای دیجیتال دارایی های نوظهور و جدیدی هستند که عوامل متعددی روی قیمت رمز ارزها تاثیر می گذارند. به همین دلیل قیمت ارزهای دیجیتال نوسانات شدیدی دارد و شما می توانید از این نوسانات قیمتی سود زیادی به دست بیاورید. البته باید وضعیت رمز ارزها را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین موقعیت های خرید و فروش ارزهای دیجیتال را تشخیص داده و معاملات پرسودی انجام دهید.
هر دارایی در بازار مالی دارای ارزش و قیمت خاصی است. ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به دلیل نوپا بودن بازار کریپتو نسبت به سایر بازارهای مالی و عمق کم این بازار، قیمت رمز ارزها معمولا شامل نوسانات شدیدی است. تریدرها و معامله گران بازار کریپتو همواره عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال را با هدف کسب درآمد از نوسانات بازار کریپتو دنبال می کنند. علاوه بر عرضه و تقاضا که در هر بازار باعث تغییر و حرکت قیمت به سمت بالا و پایین می شود، سیاست ها و اهداف هر پروژه کریپتویی نیز بر قیمت آن رمز ارز تاثیر می گذارد.

تنوع و گوناگونی رمز ارزها

توجه داشته باشید که تعداد رمز ارزهایی که در بین کاربران کریپتو عرضه می شوند، هر روزه در حال افزایش است. ولی چرا این تنوع و گوناگونی در ارزهای دیجیتال به عنوان یک مزیت شناخته نمی شود؟ چون هرچقدر تعداد ارزهای دیجیتال در بازار زیاد می شود، پیدا کردن رمز ارزهای مستعد رشد و معتبر در میان تعداد زیادی رمز ارز کار سخت و دشواری می شود. در واقع اگر شما دانش و آگاهی لازم را در بازار کریپتو نداشته باشید، چند ارز دیجیتال مطرح و آینده دار را برای سرمایه گذاری در بازار کریپتو انتخاب می کنید. بنابراین، مدیریت ریسک و حفظ سرمایه راحت تر می شود. اگر قصد سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال را دارید، ابتدا باید وضعیت کلی بازار کریپتو را تجزیه و تحلیل کنید.

سخن پایانی

حوزه ارزهای دیجیتال با سرعت زیادی در حال گسترش و تکامل بوده و هر روز شاهد بوجود اومدن ارزهای جدید با قابلیت های جدیدی هستیم که کاربرد های وسیعی داشته و به راحت تر شدن مبادلات مالی ما کمک میکنن. شاید بیست سال پیش تصور همچین فناوری بسیار سخت بود و هیچ کس فکرش رو نمیکرد که بشه یک روز خیلی راحت و بدون دخالت بانک ها به تجارت و تبادل پول با سراسر دنیا بپردازیم. همونطور که برای نسل های قدیم ما کارهایی که امروز مکنیم غیر قابل باور و سخت بود.

 یک زمانی در خیلی از جاها رانندگی و استفاده از موبایل برای خانم ها خیلی راحت نبود ولی امروزه به راحتی مورد پذیرش قرار گرفته است. حتی شاید استفاده از کارت بانکی زمانی برای پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هامون خیلی سخت بود و اعتمادی به کارت بانکی نداشتن و باور نمیکردن بتونن با استفاده از یک کارت کوچیک میلیارد ها تومن پول انتقال بدن ولی خب ما خیلی راحت اونا رو قبول کردیم. ارزهای دیجیتال هم دارن همین مسیر رو پیش میرن و به راحتی در تجارت ها و خرید و فروش های روزانه خودمون ازش استفاده خواهیم کرد. افراد زیادی با داشتن تجربه و دانش کافی تونستن درامد های خیلی خوبی از این زمینه بدست بیارن و به ثروت های خوبی دست پیدا کنن. 


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال چیست؟ کاربرد رمزارزها و مزایا و معایب آنها
  • ممنون از اطلاعات کاملی که دادین. به نظرتون احتمالش هست که یک روزی ارزهای دیجیتال جای پول فیات رو بگیرن؟

    • چرا که نه این احتمال خیلی قوی هست و امکانش وجود دار اما زمان لازم داره

    برای یک فرد مبتدی در بازار ارزهای دیجیتال بهتربن ارز برای سرمایه گذاری با سرمایه اندک کدام ارز است؟

    • صرافی اینانس هیچ ارز دیجیتالی رو به کاربران برای خرید یا فروش پیشنهاد یا رد نمیکنه

    الان رو چه ارزی سرمایه گذاری کنیم خوبه . کسی نظری نداره؟

    توکن های جام جهانی مثل قطر 2022 خوبن

    بسیار ممنون از اطلاعات خوبتون

    هیچ کدوم از ارزها نمیتونن جای بیت کوین رو بگیرن در هر صورت

    انشالله تو این ماه همه دوستان به یک سود خوبی برسن

    بهترین ارزهای دیجیتال همون بیت و اتر و بی ان بی و کاردانو و چنتای دیگه ان. خیلی هاشون واقعا به درد نخورن

    همه ارزهای دیجیتال دام است برای مردم بدبخت. مردم طلا و سکه و یا هر ارز فیزیکی دیگری را در حالی که محکم در دست خود دارند که سرقت نشود، ارزش آن توسط سود جویان و کلاهبرداران کم(دزدیده) می شود. حالا ارز دیجیتال مگه چی است؟ جز یک کد و رمز؟

    کلی از سرمایه ام رو بامید سود آوردم تو این بازار بامید اینکه سود کنم. همونم از دست رفت

    بنظرم اقای طالبی پور یکم اطلاعاتت رو در مورد این بازار ببری بالا بد نیست ارزهای دیجیتال اول اخر اینده سیستم پولی دنیان

    سلام همونطور که بالاتر نوشته شده، تتر روند نزولی و سعودی خاصی نداره و ارزشش برابر با یک دلار امریکاست. میشه ریالمون رو پای تتر بزاریم که حداقل پولمون بی ارزش نشه ؟؟؟؟؟

    •  توی همین دو سه ماه ارزش ریالی هر تتر از 27 هزار تومن به 40 هزار تومن رسیده یعنی هزار تتر شما تو دو سه ماه به شما 13 میلیون تومان سود میداد. واسه حفظ ارزش سرمایه خوبه ولی خب دلار بیاد پایین تتر هم قیمتش تحت تاثی قرار میگیره 

    با تشکر از مقاله بسیار خوبتون. برای سرمایه گذاریدر ارزهای دیجیتال استفاده از صرافی های متمرکز بهتر است یا غیر متمرکز؟

    آینده مالی دنیای متعلق به ارزهای دیجیتال است

سوال امنیتی :3+82 = ?