ارز دیجیتال گیت کوین چیست؟ (بررسی کامل ارز GITCoin)

1402/07/05
ارز دیجیتال گیت کوین چیست؟ (بررسی کامل ارز GITCoin)


امروز قصد داریم که در مقاله ارز دیجیتال Gitcoin چیست؟ ارز دیجیتال گیت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم. در اصل به ارزهایی که به صورت الکترونیکی تولید، ذخیره و منتقل میشن، ارزهای دیجیتال گفته میشه. همونطور که از اسمشون پیداست این ارزها به ارزش ایجاد شده تو بستر دیجیتال اشاره دارن. به عبارتی همه مراحل تولید، ذخیره و انتقال این ارزها در بستر دیجیتال انجام میشه.

ارزهای دیجیتال مختلفی وجود دارن که هر کدوم از این ارزها، برای اجرای تراکنش های خودشون از روش های متفاوتی استفاده میکنن. شاید تا الان اسم ارز گیت کوین رو شنیده باشین و خواستین که اطلاعاتی در مورد این ارز به دست بیارین. ما در این مقاله سعی میکنیم در مورد ارز GTC، آینده گیت کوین و کیف پول های ارز دیجیتال گیت کوین اطلاعاتی برای شما ارائه بکنیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشین.

ارز گیت کوین چیست؟

گیت کوین با نماد اختصاری GTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که در زمان نوشتن این مقاله با داشتن ارزش بازار حدود 145.98 میلیون دلار و سهم 0.006 درصدی از کل بازار، در رتبه 362 بازار کریپتوکارنسی قرار داره. ارز GTC بر بستر ارائه دهنده اون یعنی گیت کوین ایجاد شده. گیت کوین نوعی پلتفرم هست که با هدف حمایت از پروژه های منبع باز، روش های مختلفی برای تامین مالی توسعه دهنده ها ارائه بکنه. علاوه بر این، این پلتفرم قصد داره توسعه دهنده ها و برنامه نویسان رو دور هم جمع کنه تا بتونه با این کار اینترنت آزاد رو توسعه بده. 

ارز گیت کوین چیست؟

ارز گیت کوین یکی از پلتفرم هایی هست که تلاش میکنه بودجه ای برای کالاهای نسل بعدی تامین بکنه. پروژه گیت کوین همواره تلاش میکنه تا بهترین امکان رو برای تامین اعتبار زیرساخت های دیجیتالی به وجود بیاره. ارز دیجیتال گیت کوین شبیه به بیت کوین هست ولی یه هدف بسیار متفاوت با رقیب خود داره. توسعه دهنده های ارز GTC اون رو به عنوان یک پلتفرم آماده و عرضه کردن. هدف اصلی تیم سازنده گیت کوین، ایجاد یک توکن قابل خرید و فروش نبوده، بلکه هدف اون ها ایجاد ارتباط بین برنامه نویسان و پروژه ها و حذف فرآیندهای استخدامی پیچیده بود.

هدف توسعه دهنده های این پدیده، ایجاد پلتفرمی برای ارائه خدمات به برنامه نویسان اوپن سورس بود. ولی افراد میتونن اون رو به صورت آنلاین خرید و فروش کنن. ارز Gitcoin در نوامبر سال 2017 توسط کوین اووکی راه اندازی شد و از همون زمان همه تصمیمات در این پروتکل بر اساس نظرات جامعه کاربری گرفته میشه.

ارز گیت کوین تونسته تاکنون 40 میلیون دلار بودجه برای نرم افزارهای منبع باز فراهم بکنه و به بیش از 43000 سرمایه گذار کمک کرده تا به بیش از دویست و سی هزار نفر مخاطب دسترسی پیدا کنن. همچنین بیش از 310 هزار توسعه دهنده در ماه، در گیت کوین فعالیت میکنن.

نحوه کار ارز دیجیتال Gitcoin:

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال Gitcoin چیست؟ نحوه کار این ارز و پروژه اون رو بررسی میکنیم. همونطور که گفتیم ارز گیت کوین از راه های مختلف نرم افزارهای منبع باز رو به وجود میاره.

یکی از این روش ها استفاده از برنامه Kernel Fellowship هست که به توسعه دهنده ها و پروژه های Web 3 این امکان رو میده تا به هم متصل بشن و ارتباط برقرار کنن یا محصولاتی رو به وجود بیارن. همچنین گیت کوین از این جهت منحصر به فرد هست که یک پلتفرم هست و از ایجاد یک جامعه به ویژه پروژه های Open Source پشتیبانی میکنه. برای کسب اطلاعات در مورد اینکه وب 3 چیست؟ مقاله تخصصی ما رو در اون زمینه مطالعه کنین.

ارز دیجیتال Gitcoin

پلتفرم گیت کوین برای دستیابی به اهداف خود، از چند بخش مختلف بهره میگیره. یکی از این بخش ها کسب درآمد هست که توسعه دهندگان با ساخت پروژه های جدید متن باز، مشارکت در هکاتون هایی که توسط شرکت ها و سازمان های مختلف که به منظور حل مشکلاتشون برگزار میشه، به کسب درآمد میپردازن. توسعه دهنده های مختلف تونستن تاکنون از این قسمت بیش از 5.47 میلیون دلار درآمد به دست بیارن. 

در زمان راه اندازی پلتفرم گیت کوین، ارز اختصاصی این پلتفرم بین سازندگان و شرکت کننده ها تقسیم شده و در خزانه دارایی تحت نظارت ناظران نگهداری میشه. این پلتفرم تلاش میکنه تا به گونه هوشمندانه ای از بلاک چین استفاده بکنه. در این روش صنایع بیشتری تلاش میکنن تا به طور کاملا مستقل، از طریق این سیستم عامل برای پرداخت کمک بگیرن. مثلا راننده تاکسی ها میتونن کرایشون رو از طریق این ارز دیجیتال دریافت بکنن. همچنین این پلتفرم مبتنی بر بلاک چین اتریوم هست و از طریق قراردادهای هوشمند کمک میکنه تا پرداخت ها انجام بشن. به همین دلیل برنامه نویسانی که از این سیستم عامل استفاده میکنن، میتونن از امنیت برنامه های خودشون مطمئن بشن.

ویژگی های ارز Gitcoin:

ویژگی اصلی ارز گیت کوین که باعث شده از بقیه ارزهای دیجیتال متمایز بشه، مکانیسم اختصاصی تامین مالی دموکراتیک به نام تامین مالی لایه 2 هست. با کمک مالی لایه دوم کمک های مالی افراد با کمک اهداکننده های بزرگ تر که از استخرهای بزرگ تر میان، تطبیق داده میشن. 

ارز Gitcoin:

منطق پشت سرمایه گذاری درجه دوم این هست که مخاطبان زیادی از کالاهای عمومی استفاده میکنن و بنابراین اون ها به جای این که به چند کمک بزرگ تر وابسته باشن، باید از حمایت مردمی بیشتری برخوردار باشن. این نیازها و مشوق های اهداکننده، توسعه دهنده و کسانی که مایل به حمایت از توسعه کالاهای عمومی دیجیتال هستن رو، همسو میکنه.

به این ترتیب اهداکننده های کوچک تر نیز میتونن پروژه هایی رو که از نظر اون ها با ارزش ترین هستن، ایجاد کنن. در حالی که توسعه دهنده ها انگیزه بیشتری برای کار روی پروژه هایی با بودجه خوب دارن.

ارز گیت کوین یک پروژه منحصر به فرد نسبت به رقیب هاش محسوب میشه که بزرگترین کار این پلتفرم ایجاد یه اجتماع برای پشتیبانی از پروژه های منبع باز open source هست. GTC توکن این پلتفرم هست که با هدف تامین بودجه سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا DAO به وجود اومده.

 جامعه ای که ارز دیجیتال گیت کوین قصد ساختنش رو داره تنها با نظارت و اداره سازمان خودگردان غیرمتمرکز دوام پیدا میکنه. DAO سازمانیه که رئیس نداره و هدفش حذف کردن واسطه گری های مالی هست و این همان چیزی هست که گیت کوین میخواد.

بنیانگذاران ارز GTC:

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال GTC چیست؟ بنیانگذاران ارز دیجیتال گیت کوین رو برای شما معرفی کنیم. GTC توکن حاکمیت ارز دیجیتال گیت کوین هست که در اواخر سال 2021 راه اندازی شد. این توکن برای ایجاد و تامین بودجه DAO که پلتفرم گیت کوین رو اداره میکنه، مورد نیاز هست. همچنین پلتفرم گیت کوین توسط دو نفر به اسم های Keving Owocki و Scott Moore تاسیس شد.

gtc founder

کوین اووکی یه رهبر در جامعه فناوری Boulder هست و به اجرای استارتاپ بولدر کمک میکنه و گروه Meetup بلاک چین رو رهبری میکنه. کوین اووکی همچنین یکی از مجریان پادکست StartupCTO هست. کوین اخیرا ارز گیت کوین رو راه اندازی کرده، این پلتفرم به دارندگان مخزن منبع باز اجازه میده تا با استفاده از بلاک چین برای کسی که روی پروژه خودش کار و فعالیت میکنه، یک جایزه یا قرارداد هوشمند ایجاد و مورد استفاده قرار بده.

Scott Moore نیز یکی از بنیانگذاران ارز دیجیتال گیت کوین هست. اسکات مور دانشمند علوم سیاسی هست که بر پایداری محیطی، فناوری و روابط بین المللی تمرکز داره. اولین کتاب اسکات مور هیدروپلیتیک داخلی، همکاری و نهادسازی در حوزه رودخانه های مشترک رو بررسی میکنه. او از سال 2018 مدیر برنامه پن جهانی چین و عضو ارشد مرکز کلینمن برای سیاست انرژی و مرکز آب در دانشگاه پنسیلوانیا است. اسکات متخصص مدیریت منابع آب در گروه بانک جهانی و افسر محیط زیست و بهداشت چین در وزارت امور خارجه ایالات متحده بوده.

هدف پلتفرم گیت کوین چیست؟

پلتفرم گیت کوین با هدف حمایت از پروژه های متن باز، راه های مختلفی رو برای تامین مالی توسعه دهندگان با استعدادی که روی نرم افزارهای متن باز کار میکنن، ارائه میده.

پلتفرم گیت کوین برای ترویج همکاری بین برنامه نویسان و توسعه دهندگان راه کارهایی از جمله کمک های مالی، جوایز، هکاتون ها، کرنل فلوشیپ و تجلیل از اون ها در نظر گرفته. هکاتون رویدادی هست که تعداد زیادی از افراد با دانش و مهارت های مختلف برای حل مسائل مربوط به تکنولوژی در کنار هم جمع شدن.کرنل فلوشیپ نیز اصطلاحی در پلتفرم گیت کوین هستش که هدفش آموزش اصول اولیه توسعه Web 3 میباشد.

هدف پلتفرم گیت کوین

پلتفرم Gitcoin منابع آموزشی، فناوری ها، ابزارها و جامعه ای رو فراهم میکنه که بر ایجاد زیرساخت های عمومی دیجیتال تمرکز دارن. همچنین پلتفرم Gitcoin علاوه بر مشوق های مالی که برای توسعه دهنده ها در نظر گرفته،از مکانیسم تامین مالی اختصاصی برای تشویق شرکت ها برای انجام پروژه های متن باز نیز استفاده میکنه که بهش تامین مالی درجه 2 یا به اختصار QF میگن.استفاده از این مکانیسم نسبت به تخصیص بودجه در مدل های قبلی، دموکراتیک تر هست و بر اساس ارزشمند بودن پروژه در بین کاربران اولویت بندی میشه.

قیمت گیت کوین:

در زمان نوشتن این مقاله قیمت گیت کوین حدود 10.28 دلار و با احتساب نرخ تتر 30.823 تومان، معادل 316.901 تومان هست. بالاترین قیمت گیت کوین نیز در تاریخ 27 نومابر 2021 معادل 29.3 دلار بود که هم اکنون 64.5 درصد پایین تر از اون زمان هست. همچنین تعداد واحدهای در گردش گیت کوین حدود 14.2 میلیون و تعداد کل واحدهای اون 100 میلیون خواهد بود.

بررسی آینده گیت کوین:

در این بخش از مقاله ارز دیجیتال GTC چیست؟ آینده GTC رو بررسی میکنیم. اگه به دنبال پروژه ای با پتانسیل بالا هستین که در حال تغییر شکل دادن به آینده کالاهای دیجیتال باشه، GTC میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه. این توکن اخیرا به بایننس و کوین بیس پرو اضافه شده و همچنین با برخی از پروژه های مهم ارزهای رمزنگاری شده مشارکت داره. بنابراین این موضوع میتونه سهم بزرگی در آینده گیت کوین داشته باشه. همچنین برای پیش بینی قیمت و اینده GTC بهتره اون رو از نظر فنی هم بررسی بکنین، چون بازار ارزهای دیجیتال بیشتر بر روی جنبه فنی تمرکز داره. 

آینده گیت کوین

برای پیش بینی بینی آینده Gitcoin باید فاکتورها و عوامل زیادی رو زیر نظر داشته باشیم چون در آینده Gitcoin اثرگذار هستن. داده های یک ماه اخیر نشون میده که ارز دیجیتال گیت کوین 63 درصد رشد داشته و این رشد قیمتی میتونه دلیل های مختلفی داشته باشه. اما سه علت افزایش شرکای پلتفرم Gitcoin، کاربردهای DAO در کنترل این پلتفرم و نیز تسهیلات جذاب برای توسعه دهندگان جدید از مهم ترین این علت هاست که این عوامل شاید بر آینده گیت کوین هم اثر بذارن.

شاید بتوان گفت که اصلی ترین هدف ارز دیجیتال GTC، توسعه زیرساخت های Web 3 هست. این توسعه برای این هست که بتونن توسعه نرم افزارهای منبع باز رو راحت تر از قبل کنن و این کار رو با طراحی ابزارها و شبکه های جدید انجام میدن. در واقع پلتفرم Gitcoin با ارائه تسهیلات جذاب مالی توسعه دهندگان را ترغیب میکنه تا فعالیت هاشون رو بر بستر این پلتفرم انجام بدن. همچنین با توجه به اهدافی که ارز دیجیتال GTC داره، اگه به این اهداف برسه آینده Gitcoin درخشان میشه و رشد چشمگیر قیمتی رو تجربه میکنه.

کیف پول های ارز دیجیتال گیت کوین:

احتمالا بعد از خوندن مقاله ارز دیجیتال GTC چیست؟ در مورد ویژگی ها و آینده گیت کوین اطلاعاتی به دست آوردین. شاید قصد سرمایه گذاری و خرید گیت کوین رو داشته باشین، ولی بهتره قبل از خرید GTC کیف پول هایی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی میکنن رو پیدا بکنین.

هم اکنون با گسترش و توسعه بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران و معامله گران زیادی پا به این عرصه گذاشتن و یکی از دغدغه هاشون پیدا کردن کیف پول مناسب برای نگهداری از رمز ارزهاشون هست.

همونطور که میدونین در بازار ارزهای دیجیتال کیف پول های سخت افزاری و نرم افزاری زیادی وجود دارن که میتونین با استفاده از اون ها رمز ارز خودتون رو ذخیره کنین.

کیف پول های ارز دیجیتال گیت کوین

کیف پول های سخت افزاری از امنیت بالایی برخوردار هستن اما به دلیل قیمت بالایی که دارن کمتر مورد توجه کاربران قرار میگیرن. والت های سخت افزاری نمونه های زیادی دارن که به بازار عرضه شده که برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال GTC میتونین از کیف پول لجر استفاده کنین. این کیف پول در دو مدل لجر نانو ایکس و لجر نانو اس موجود هستش. کیف پول سخت افزاری قطعا گزینه بهتری برای ذخیره و نگهداری ارز گیت کوین شما است.

اگه به دلیل قیمت بالای کیف پول های سخت افزاری، تمایلی به استفاده از اون ها رو ندارین، در مقابل کیف پول های نرم افزاری هم وجود دارن که میتونین برای ذخیره و نگهداری ارز Gitcoin ازشون استفاده کنین. از جمله از کیف پول های نرم افزاری که از ارز دیجیتال گیت کوین پشتیبانی میکنن، میتوان به کیف پول Safepal، کیف پول اتمیک ولت و کیف پول Trust Wallet اشاره کرد.

کیف پول سخت افزاری Ledger:

Ledger

کیف پول سخت‌افزاری Ledger (Ledger Hardware Wallet) یکی از معروف‌ترین و امن‌ترین راه‌های نگهداری ارزهای دیجیتال است. شرکت Ledger تولید کننده این کیف پول سخت‌افزاری معتبر است. کیف پول سخت‌افزاری Ledger دارای ویژگی‌های زیر است:

1. امنیت بالا: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Ledger Hardware Wallet امنیت بالا و ترکیبی از امنیت‌های فیزیکی و امنیت نرم‌افزاری است. این کیف پول از تراشه‌های امنیتی مخصوصی برای حفاظت از کلیدهای خصوصی شما استفاده می‌کند.

2. پشتیبانی از ارزهای متعدد: کیف پول سخت‌افزاری Ledger پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متعددی از جمله Bitcoin، Ethereum، Litecoin و ارزهای دیجیتال دیگر دارد.

3. واسط کاربری ساده: این کیف پول دارای واسط کاربری ساده و کاربرپسندی است که از کاربران مبتدی تا حرفه‌ایان ارزهای دیجیتال می‌توانند با آن سر و کار داشته باشند.

4. پین و نمایشگر: دارای یک صفحه نمایش OLED و دکمه‌های فیزیکی برای تأیید تراکنش‌ها و وارد کردن پین امنیتی است.

5. کیفیت ساخت عالی: از مواد با کیفیت و استانداردهای ساخت بالا استفاده شده تا این کیف پول سخت‌افزاری به دوام بیافتد.

6. پشتیبانی از نرم‌افزارهای مختلف: می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی برای مدیریت کیف پول Ledger Hardware Wallet استفاده کنید، از جمله Ledger Live و MyEtherWallet.

کیف پول نرم افزاری Trust Wallet:

یکی دیگه از کیف پول های ارز دیجیتال گیت کوین، والت نرم افزاری تراست ولت هست. کیف پول Trust Wallet توسط شرکت Six Days LLC طراحی و برنامه ریزی شده و موسس این شرکت نیز ویکتور رادچنکو هست که هدف اساسی از توسعه این پول رو فراهم آوری امکان ذخیره کردن توکن های اتریوم با استاندارد ERC20 اعلام کرده بود. همچنین امتیاز این کیف پول توسط صرافی بایننس خریداری شد.

 Trust Wallet

کیف پول تراست ولت یکی کیف پول چند ارزی هست که وابسته به صرافی بایننس هست و قابل نصب بر روی سیستم عامل های موبایلی شامل اندروید، ios هست. همچنین در حال حاضر نسخه دسکتاپ این کیف پول وجود نداره. علاوه بر این، تراست ولت برای جلوگیری از سرقت از ولت برخی تدابیر امنیت در نظر گرفته، مثلا قابلیت ذخیره کلیدهای خصوصی صاحب کیف پول در دستگاه و مویابل خود شخص وجود داره و در سرورها ذخیره نمیشه. در سایت ایران بایننس مقاله آموزش نصب و استفاده از تراست ولت وجود داره که در صورت نیاز میتونین مطالعش بکنین.

کیف پول نرم افزاری Safepal:

سیف پل نیز یکی از کیف پول های ارز دیجیتال Gitcoin هست. کیف پول سیف پل کار خودش رو در سال 2018 میلادی آغاز کرد. این والت ارز دیجیتال، اولین کیف پول سخت افزاری هست که توسط صرافی بایننس سرمایه گذاری و پشتیبانی میشه.

سیف پل علاوه بر نسخه سخت افزاری، والت نرم افزاری خودش رو نیز ارائه داده تا در کنار ذخیره و نگهداری رمز ارزها، بستری برای فعالیت در اپلیکیشن های غیر متمرکز رو هم فراهم بکنه. از این رو میشه گفت که این کیف پول، همه فعالیت های ممکن در حوزه ارزهای دیجیتال رو پشتیبانی میکنه.

کیف پول Safepal نسل جدیدی از راه حل های ذخیره سازی ارز دیجیتال به شمار میره که نه تنها امنیت و مقرون به صرفه بودن رو به شما ارائه میکنه، بلکه استفاده ازش بسیار راحته. کیف پول نرم افزاری سیف پل در نسخه موبایل و برای دو سیستم عامل اندروید و ios ارائه شده هست. با استفاده از نرم افزار این کیف پول میتوان دارایی های موجود در کیف پول سخت افزاری Safepal رو مدیریت کرد.

افرادی که کیف پول سخت افزاری سیف پل رو ندارن هم میتونن از این کیف پول درست مثل بقیه والت های موبایلی استفاده کنند.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله ارز دیجیتال گیت کوین چیست؟ شما رو با ارز دیجیتال GTC، کیف پول های ارز دیجیتال Gitcoin و آینده GTC آشنا کنیم. همونطور که گفتیم ارز دیجیتال گیت کوین یکی از پلتفرم هایی هست که سعی میکنه بودجه ای برای کالاهای نسل بعدی به وجود بیاره.

 گیت کوین همواره تلاش میکنه تا بهترین امکان رو برای تامین اعتبار زیرساخت های دیجیتال فراهم کنه. اگه قصد خرید گیت کوین رو دارین میتونین از صرافی ارز دیجیتال ایران بایننس که یکی از صرافی های ایرانی و معتبر هست استفاده کنین.


نظرات کاربران در مورد ارز دیجیتال گیت کوین چیست؟ (بررسی کامل ارز GITCoin)
سوال امنیتی :9+88 = ?