ارزهای دیجیتال قابل استخراج چیست؟

1401/06/06


ارزهای دیجیتال قابل استخراج چیست؟امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استخراج فقط شامل حفر کردن زمین برای پیدا کردن نفت و طلا نمیشه و ابزارهای دیگه ای هم بوجود اومدن که میشه اونا رو استخراج کرد و به واسطه اون، کسب در امد کرد. یکی از این ابزار ها استخراج انواع ارزهای دیجیتال هستش.

از زمان پیدایش بیت کوین، واژه استخراج بیت کوین نیز رواج پیدا کرد و افراد در اون زمان میتونستن با رایانه های خونگی به استخراج بیت کوین بپردازن، اما با گذشت زمان این واژه کاربرد بیشتری درحوزه ارزهای دیجیتال پیدا کرد و کوین های دیگه هم با تقلید از بیت کوین راهکاری خلق کردن که بشه ارزهای دیگه هم رو استخراج کرد و از این طریق کسب درآمد کنیم.

ما امروز میخوایم یکی از مباحث مهم در ارزهای دیجیتال یعنی ارزهای دیجیتال قابل استخراج و انواع اون و همچنین ابزارهایی که برای استخراج ارزهای دیجیتال نیاز دارید رو مورد بررسی قرار بدیم.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال وسیله مبادله دیجیتال، رمزگذاری شده و غیرمتمرکز میباشد. برخلاف دلار آمریکا یا یورو، هیچ مرجع مرکزی وجود نداره که ارزش ارز دیجیتال رو مدیریت و حفظ کنه؛ این وظیفه به طور گسترده در بین کاربران یه ارز دیجیتال از طریق اینترنت توزیع میشه.

شما میتونین از رمزنگاری برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنین؛ همچنین ارزهای دیجیتال مانند سایر دارایی‌ها، سهام یا فلزات گرانبها، قابلیت سرمایه‌گذاری نیز دارن. در حالی که ارزهای دیجیتال یک کلاس دارایی جدید و هیجان‌انگیز هستن، خرید اونا میتونه مخاطره‌آمیز نیزباشه زیرا برای درک نحوه عملکرد کامل هر سیستم باید تحقیقات کافی انجام بدین و پروژه ای که میخواین در اون سرمایه گذاری کنین، باید فاکتور های یک ارز دیجیتال خوب رو دارا باشه.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو در مقاله ای با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» در سال 2008 بیان شد. ناکاموتو این پروژه رو «یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به جای اعتماد» توصیف کرد وآینده اقتصاد دنیا دونست.

مقاله پیشنهادی: ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

ارزهای دیجیتال قابل استخراج چیست؟

ماینینگ فرایندی هست که توسط اون ارزهای دیجیتال جدید تولید میشه. این شباهت چندانی با کارهایی که توسط کسانی که به طور فیزیکی فلزات گرانبها مانند طلا استخراج میکنن، نداره، با این تفاوت که ارزهای دیجیتال توسط کامپیوترها و رایانه های با پردازنده قوی صورت میگیره اما طلا یا نفت با دستگاه های بزرگ که زمین رو حفر میکنن، استخراج میشه.

ارز دیجیتال قابل استخراج

در زبان رمزنگاری، ماینینگ اصطلاحی است که برای کار انجام شده برای باز کردن یک بلوک جدید در بلاک چین های خاص انجام میشه. اولین ماینری که معمای رمزنگاری به نام هش رو حل میکنه، جایزه ارز دیجیتال دریافت میکنه. با در نظر گرفتن این موضوع، اگر علاقه مند به استخراج ارزهای دیجیتال هستین، یکی از اولین قدم هایی که باید بردارین اینه که بدونین کدوم ارزهای دیجیتال رو میتونیم استخراج کنیم. 

بیت کوین BTC ، اتر ETH، مونرو XMR و لایت کوین LTC نمونه هایی از کوین های قابل استخراج میباشد. اکثر این کوین ها یه مشکل استخراج دارن اینه که با گذشت زمان تعداد ماینر های شبکه ارزدیجیتال مد نظر افزایش پیدا میکنه و تعداد ماینرهایی که عملیات استخراج در مقیاس بزرگ رو انجام میدن، بیشتر قدرت هش شبکه ارز دیجیتال رو در اختیار میگیرن. قدرت هش عبارت است از اینکه یک شبکه چند تراکنش در ثانیه میتونه انجام بده.

یکی از بزرگ ترین معایب استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین اینه که انرژی زیادی رو مصرف میکنه تا بتونه یک واحد بیت کوین استخراج کنه. در سال 2021، تسلا مصرف بیت کوین رو برای خرید وسایل نقلیه الکتریکی متوقف کرد. علت این موضوع این بود که نگرانی در مورد عوارض زیست محیطی ایجاد واحدهای جدید از شناخته شده ترین ارزدیجیتال جهان در فرآیندی به نام ماینینگ به بالاترین میزان خودش رسیده بود. 

رایانه‌هایی که بیت‌کوین جدید تولید میکنن، از مقدار زیادی برق استفاده میکنن که اغلب توسط سوخت‌های فسیلی تولید میشه. در حال حاضر در زمان نوشتن این مقاله هزینه استخراج یک واحد بیت کوین حدود 15000 دلار میباشد. صرف نظر از منبع الکتریسیته و صنعت استخراج ارزهای دیجیتال که به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر در حال حرکت هست، استخراج بیت کوین به عنوان یک ارز غیرمتمرکز، مرکزیت تمام ارزهای دیجیتال محسوب میشه.

مقاله پیشنهادی: استخراج ارز دیجیتال چیست؟

محبوب ترین ارزهای دیجیتال قابل استخراج

در ادامه به محبوب ترین ارزهای دیجیتال قابل استخراج در دنیای بلاک چین میپردازیم.

1. بیت کوین

استخراج بیت کوین به فرآیندی اطلاق میشه که در اون یک شبکه جهانی از رایانه های که کد بیت کوین رو اجرا میکنن، برای اطمینان از قانونی بودن تراکنش ها و افزودن صحیح به بلاک چین ارز دیجیتال کار میکنن. 

به عبارتی کامپیوترهای پرقدرت با هم وارد رقابت میشن تا اولین کسانی باشن که مجموعه ای از تراکنش ها به نام بلوک رو تایید میکنن و بلاک جدید رو به زنجیره بلوکی اضافه میکنن. ماینرها به ازای تلاش های خود (در صورتی که بلاک به درستی حل شه) تا سال 2024 معادل 6.25 واحد بیت کوین دریافت میکنن. 

بیت کوین

همون طور که میدونین بیت کوین توسط فرایندی به نام هاوینگ محاسبه میشه؛ هر 4 سال یک بار میزان استخراج بیت کوین نصف میشه؛ برای مثال بیت کوین در سال 2009 پاداش استخراج اون در هر بلوک 50 واحد بود، اما 4 سال بعد این عدد به 25 واحد رسید. 

این فرایند تا زمانی ادامه پیدا میکنه که تمام 21 میلیون واحدی که ساتوشی ناکاماتو برای این ارزدیجیتال تعریف کرده استخراج بشه و عملا هیچ بیت کوینی برای استخراج باقی نمونه.

ریچارد بیکر در این باره میگه: ماینینگ یا پردازش تراکنش توسط رایانه‌های بسیار گران‌قیمت و قدرتمندی انجام میشه که تنها عملکردشان اجرای الگوریتم‌هایی برای حل مشکل ریاضی هست و به مالک اونا اجازه میده تا یک بلوک بیت‌کوین و درآمد حاصل از آن رو برنده بشن.

بیت کوین چگونه استخراج میشود؟

تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین و ثبت در بلاک چین شامل حل الگوریتم‌های پیچیده هست. اینا بخشی از مکانیسم اجماع اثبات کار بیت کوین هستن که هدف اون افزودن یک بلوک جدید در هر 10 دقیقه میباشن. هر چی یک ماینر قدرت محاسباتی بیشتری بر استخراج داشته باشه، احتمال برنده شدن بلاک ها نیز بیشتر میشه.

 بروس فنتون، مدیرعامل شرکت فین‌تک میگه: اونا بر اساس میزان قدرت محاسباتی که استفاده میکنن، هر 10 دقیقه یکبار شانس کسب بیت‌کوین رو دارن. جدیدترین ماشین های استخراج بیت کوین از مدارهای مجتمع مخصوص برنامه ASIC استفاده میکنن که به طور خاص برای استخراج بیت کوین برنامه ریزی شدن تا با تمام توان محاسباتی مورد نیاز مقابله کنن.

همچنین نسل فعلی این ریگ‌های استخراج بیت‌کوین اختصاصی،پاسخ‌های احتمالی به معادلات بلوک بیت‌کوین رو با حدود 100 تریلیون هش در ثانیه تولید میکنن. بیت کوین هش اندازه گیری ماینینگ میزان توان محاسباتی مورد استفاده در شبکه برای پردازش تراکنش ها هست.

2. اتریوم

استخراج رمزارز فرآیندی برای حل مسائل پیچیده ریاضی میباشد. ماینرها اساساً سنگ بنای بسیاری از شبکه‌های ارزهای دیجیتال هستن زیرا زمان و قدرت محاسباتی خودشون رو برای حل مسائل ریاضی صرف میکن و به اصطلاح اثبات کار رو برای شبکه فراهم میکنن که تراکنش‌های اتریوم رو تأیید کنه

.اتریوم نیز مانند بیت کوین در حال حاضر از فرآیند اجماع اثبات کار PoW استفاده میکنه و به زودی به مکانیسم اثبات سهام Pos روی میاره. علاوه بر این، ماینرها مسئول ایجاد توکن‌های اتر جدید از طریق این فرآیند هستن و برای انجام موفقیت‌آمیز، یک وظیفه PoW پاداش‌هایی در اتریوم دریافت میکنن.

اتریوم

PoW به ویژگی های اساسی تابع هش متکی هست، یعنی یک قطعه داده رمزگذاری شده که از نظر رویه ای از برخی ورودی های دلخواه مشتق میشه. تنها راه معنادار برای یافتن ورودی مورد استفاده برای تولید هش معین اینه که سعی کنین همه ترکیب‌های ورودی ممکن رو هش کنین و ببینید کدوم یک مناسبه. این امر با این واقعیت پیچیده تر میشه که تغییرات کوچک در داده های اولیه نتایج کاملاً متفاوتی رو ایجاد میکنه.

اثبات کار با تعیین لیستی از هش های مورد نظر بر اساس پارامتر «سختی» شروع میشه. ماینرها باید ترکیبی از پارامترها، از جمله هش بلوک قبلی رو به صورت تصادفی انجام بدن تا هش ایجاد کنن که شرایط تحمیل شده توسط سختی رو برآورده کنه.

 ماینرها یک هش ریت مشخصی دارن که مشخص میکنه چند ترکیب رو در یک ثانیه امتحان کنن.هر چه ماینرها بیشتر شرکت کنن، تکثیر شبکه برای موجودیت‌های خارجی سخت‌تر میشه. ماینرها با قرار دادن کار واقعی، شبکه رو ایمن میکنن و از ورود بد افزار به این شبکه های جلوگیری میکنن.

3. لایت کوین

 استخراج لایت کوین بسیار شبیه بیت کوین هست و به عبارتی مبتنی بر بیت کوین میباشد، بنابراین اگه با استخراج بیت کوین آشنا هستین، یادگیری در مورد استخراج لایت کوین آسان خواهد بود .لایت کوین، به جای 10 دقیقه زمان بلوک،2.5 دقیقه زمان نیاز داره تا بلوک جدید ساخته شه.لایت کوین به جای عرضه حداکثر 21 میلیون سکه، 84 میلیون سکه داره.

لایت کوین

 در نهایت، لایت کوین به جای استفاده از الگوریتم SHA-256 مانند بیت کوین، از الگوریتم رمزگذاری برای استخراج استفاده میکنه. وقتی لایت کوین شروع به کار کرد، 50 LTC به ماینری داده شد که بتونه هر بلوک رو حل کنه.هر چند وقت یکبار (840000 بلاک)، شبکه لایت کوین پاداش بلاک رو به نصف کاهش میده. این قبلاً دو بار اتفاق افتاده، با کاهش پاداش، بلوک سوم در سال 2023 اتفاق میافته.

تفاوت‌های لایت‌کوین و بیت‌کوین در طرح کلان چیزها در یادگیری نحوه استخراج لایت‌کوین اهمیت چندانی نداره. برای شروع استخراج لایت کوین، به سادگی به رایانه ای نیاز دارین که بتونه الگوریتم رمزگذاری رو اجرا کنه. پس از اتصال سخت افزار و دانلود نرم افزار استخراج لایت کوین، میتونین شروع به استخراج لایت کوین کنین.

4. اتریوم کلاسیک

اخرین مورد ازمحبوبت ترین ارزهای دیجیتال قابل استخراج اتریوم کلاسیک میباشد. این ارز پلتفرم قرارداد هوشمند هست که به هر کسی اجازه میده برنامه‌های غیرمتمرکز بسازه و از اون برای کارهای روزانه خودش استفاده کنه.

 الگوریتم استخراج ETC بعد از هارد فورک Thanos در بلوک 11,700,000 از Ethash به Etchash تغییر کرد، به این معنی که ASIC های Ethash و قدرت هش Ethash اجاره شده از NiceHash قادر به پردازش الگوریتم جدید و استخراج ETC نیستن.

 علاوه بر این، اندازه فایل DAG شبکه ETC کاهش یافت. با این کاهش، پردازنده‌های گرافیکی 3 و 4 گیگابایتی قادر به ادامه استخراج ETC نخواهند بود. برای ادامه استخراج پس از هارد فورک، باید پیکربندی خود رو به روز کنید و ماشین های ماینینگ خود رو مجددا راه اندازی کنید.

ابزارهایی که برای استخراج ارزهای دیجیتال نیاز دارید

• کیف پول ارزهای دیجیتال

شما به یک کیف پول برای ارز دیجیتال خود نیاز دارین تا هر توکن یا سکه ای که در ماینینگ شما به دست میارین رو ذخیره کنه. کیف پول ها دارای یک آدرس منحصر به فرد هستن که به شما امکان میدن توکن ها رو به صورت ایمن ارسال و دریافت کنید. بنابرین اولین کاری که شما باید در هنگام استخراج ارزهای دیجیتال مختلف انجام بدین اینه که کیف پول مناسبی برای نگهداری این رمز ارزها داشته باشین. بهترین کیف پول برای نگهداری ارزهای استخراج شده، کیف پول سخت افزاری میباشد. کیف پول های سخت افزاری دارایی و رمز ارزهای شما رو به صورت آفلاین نگهداری میکنن تا در برابر هکر ها و بد افزار ها کاملا ایمن باشن.

• دستگاه استخراج

آخرین و مهم ترین موردی که باید بهش توجه داشته باشین، باید بدونین با توجه به خصوصیات شما چه دستگاهی برای استخراج مناسب میباشد.

دستگاه استخراج

دستگاه های استخراج انواع متفاوتی داره که بسته به نوع رمز ارز ها، شرکت های پیشرو در فناوری این دستگاه ها رو تولید و روانه بازار کردن.

برای مثال برای خرید دستگاه استخراج بیت کوین، اگه سرمایه شما محدود هستش، باید ماینری رو انتخاب کنین که میزان برق مصرفیش در طی روز کم باشه، البته در این صورت مقدار بیتکوین دریافتی شما کمتر از دیگر دستگاه های استخراج میشه و در نتیجه سودتون هم کمتره.

• نرم افزار استخراج

بیشتر نرم افزارهای ماینینگ برای دانلود و استفاده رایگان هستن و برای سیستم عامل های مختلف نیز در دسترس میباشن.برای ارزهای رمزنگاری شده محبوب مانند بیت کوین، خواهید دید که میتونین از چندین نوع نرم افزار استفاده کنین. اما نکته ای که باید مد نظرتون قرار بدین اینه که باید انتخاب این نرم افزار ها توجه کافی به خرج بدین زیرا با کوچکترین تفوت جزئی در عملکرد این نرم افزار ها میتونه در میزان بیت کوین های استخراجی شما تاثیر گذار واقع شه.

مهم ترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب ماینر

1. مصرف برق دستگاه

مصرف برق دستگاه یکی دیگه از عوامل مهم در سودآوری و بازگشت سرمایه هست که بر اساس وات تعیین میشه. هر چقدر میزان وات در یک دستگاه بالاتر باشه هزینه برق مصرفی یک ماینر هم بالا میره و در عوض دستگاه مورد نظر با میزان وات بالا سریع تر کار ماینینگ رو انجام میده.

2. قدرت دستگاه (هش ریت)

قدرت دستگاه

هر چی قدرت هش ریت در یک دستگاه بالا تر باشه، مدت زمانی که طول میکشه یه بیت کوین استخراج بشه نیز کمتر هست. برای مثال دستگاه Bitminer Antminer s17+ که با قدرت هش ریت 73 تراهش بر ثانیه ارائه شده، از قدرت بالایی نسبت به سایر ماینر ها برای استخراج بیت کوین برخورداره و سریع تر کار ماینینگ و استخراج بیت کوین رو انجام میده.

3. قیمت

آخرین فاکتوری که باید در عوامل تاثیر گذار در انتخاب ماینر اونو بررسی کنین، قیمت ماینر هست. قیمت ماینر ها با توجه به میزان وات مصرفی و همچنین نرخ هش ریت متفاوته و از حدود 15 میلیون تومان شروع میشه تا قیمت های خیلی بالاتر نیز ادامه پیدا میکنه. در نتیجه هر چی قیمت یه ماینر بالاتر باشه مدت زمان بازگشت سرمایه نیز بیشتر میشه و همچنین برق مصرفی در هر ماه نیز بالاتر هستش اما در عوض بعد از بازگشت سرمایه سود خالصی که در هر ماه برای یک فرد از اون ماینر میمونه، بسیار بالا هست.

دلایل سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال

در حال حاضر بیش از 20000 ارز دیجیتال در جهان وجود داره و روز به روز به تعداد این ارز ها افزوده میشه که بازار بسیار بزرگی برای سرمایه گذاران محسوب میشه. البته بازار ارز های دیجیتال هنوز نتونسته جای خودشو در کنار بازار های سنتی مانند بورس و فارکس تثبیت کنه و طیف گسترده ای از مردم رو علاقه مند به این بازار کنه.

بازار ارز های دیجیتال به علت مارکت کپ پایینش، نوسانات زیادی داره که این مورد در بازار های سنتی بسیار نادر هستش. البته این مورد مزایایی هم برای سرمایه گذاران خودش به همراه داره. اصلی ترین دلایل انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به ارز های دیجتال میتونیم به:

• بازدهی و سود آوری بالا نسبت به بازار های سنتی مانند طلا، بورس، نزدک و ... (البته این رخداد ناشی از بی ثبات بودن بازار و حجم بازاری کم هست که فرد سرمایه گذار در مدت زمان کوتاهی، سود یا ضرر زیادی رو ممکنه متحمل شه).

• امکان معامله در 7 روز هفته و به صورت شبانه روزی

• نقدینگی بالا و تقاضای زیاد

• امنیت بسیار بالای ارز های دیجیتال به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین

ارزهای دیجیتال قابل استخراج

این ها موارد اندکی هستن که افراد رو ملزم میکنه در ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنن؛ نکته ای که باید مد نظر داشته باشین اینه که اگه با دانش و آگاهی وارد این حوزه شین موفقیت در این بازار حتمی هست؛ فقط کافیه که دانشون رو بالا ببرین و مطالعه زیادی در این خصوص داشته باشین و از تجربه افراد موفق در این حوزه استفاده کنین.

مزایا استخراج ارزهای دیجیتال

1. دریافت جوایز نرم افزاری

این نرم افزارها برای اهدای سیستم خود برای استخراج رمزنگاری در یک ارز دیجیتال خاص به شما پاداش میدن. به عنوان مثال، اگه بیت کوین استخراج میکنین، این برنامه به شما بیت کوین پاداش میده. همچنین در استخراج بیت کوین امنیت شبکه نیز افزایش پیدا میکنه یعنی هر چی ماینر های بیت کوین بیشتر شه، شبکه نیز از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود.

2. کسب درامد

استخراج فرآیندی هست که به شما کمک میکنه سود زیادی کسب کنین. افرادی که دارای یک دستگاه استخراج قدرتمند هستن، در مقایسه با سرمایه گذاران تازه واردی که به تازگی وارد این حوزه شدن و دانش زیادی از این بازار ندارن، شانس بالاتری برای کسب درآمد بیشتر دارن.

معایب استخراج ارزهای دیجیتال

1. قیمت بالا

راه اندازی یک دستگاه استخراج کریپتو ممکنه هزینه زیادی داشته باشه. زمانی که رایانه شما برای ساعات طولانی در حال استخراج باشه، قبوض سنگین برق به دنبال خواهد داشت.

2. کاهش طول عمر کارت گرافیک

فرآیند استخراج کریپتو به پردازنده‌های گرافیکی در حداکثر پتانسیل خود برای راه‌اندازی و راه‌اندازی نرم‌افزار استخراج مورد نیاز هست. این موضوع برای استفاده های طولانی باعث کاهش طول عمر کارت گرافیک شما میشه.

3. سرمایه گذاری خطرناک

ارزهای دیجیتال قابل استخراج

از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال همیشه در نوسان هست، سرمایه گذاری مخاطره آمیزی برای ماینرها و سرمایه گذاران ایجاد میکنه.به عنوان مثال، اگر در حال استخراج شیبا اینو هستین و ناگهان قیمت شیبا اینو کاهش پیدا میکنه، ممکنه به جای کسب سودهای کلان، پول بیشتری از دست بدین.

به دلیل نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال، بسیاری از مردم به استخراج رمزنگاری نمیپردازن. البته این مورد در طولانی مدت هیچ تاثیری در سود دهی شما نداره و اگه در مواقع حساس، دچار احساسات خودتون نشین، استخراج ارزهای دیجیتال میتونه به بهترین سرمایه گذاری شما تبدیل شه.

مقاله پیشنهادی: رتبه بندی ارز های دیجیتال چگونه است؟

جمع بندی

ارزهای دیجیتال قابل استخراج میتونه به یکی از فاکتور هایی تبدیل شه که قصد داریم در حوزه ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم و نمیدونیم چه ارزی مناسب سرمایه گذاری میباشد. همه مواردی که در بالا تحت عنوان محبوب ترین ارزهای دیجیتال قابل استخراج ذکر کردیم، جزو ارزهای دیجیتال معتبر و مناسب برای سرمایه گذاری هست.

 اما نکته ای که باید مورد توجه قرار بدین اینه که باید بدونین فرایند استخراج معایبی هم داره که باید قبل از تصمیم گیری در این حوزه، از معایب اون اطلاع داشته باشین و نسبت به این مزایا و معایب سرمایه گذاری خودتون رو انجام بدین. 

ما امروز سعی کردیم به موضوع ارزهای دیجیتال قابل استخراج و ابزارهایی که برای استخراج ارزهای دیجیتال نیاز دارید رو بیان کنیم و همچنین محبوب ترین ارزهای دیجیتال قابل استخراج رو گفتیم تا شما با دانش و آگاهی بیشتری در حوزه ارزهای دیجیتال قابل استخراج وارد دنیای کریپتورکارنسی ها بشین و بتونین کسب درامد کنین.

 


نظرات کاربران در مورد ارزهای دیجیتال قابل استخراج چیست؟
سوال امنیتی :6+70 = ?