استخراج (mining) ارز دیجیتال چیست؟

1401/06/12


استخراج (mining) ارز دیجیتال چیست؟ دوستان عزیز، آیا تا به حال چیزی راجب استخراج ارزهای مختلف دیجیتال شنیدین؟ تو دنیای امروز تا داخل اینستای گوشی یا سایت های مختلف میریم، صدها مطلب راجب استخراج ارز دیجتال می بینیم. شما چی فکر می کنین؟ تو معدن طلا کارگران کلی خاک و سنگ رو جابجا می کنن تا تیکه های طلا رو پیدا میکنن. دقیقا دنیای ارز دیجیتال صد برابر پیچیده تر از معدنکاری در معدن طلا است. 
همون طور که تو معدن طلا خاک ها رو کنار می زنن تا طلا ها رو پیدا کنن، معدن کاران شبکه بلاک چین کاربران یا ماینرهایی هستن که با به کار گرفتن فرمول های پیچیده ریاضی می تونن معمای تابع هش رو حل کنن و به عنوان جایزه، یه سکه از اون ارز رو صاحب بشن. البته قضیه به این سادگی نیست که میگیم. یکم که حوصله بکنین همه رو میگیم. تو این مقاله میخوایم از صفر تا صد استخراج (mining) ارز دیجیتال را براتون بگیم.

استخراج (mining) ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

اگه بخوایم استخراج ارزهای دیجیتال رو خلاصه براتون توضیح بدیم باید بگیم که این کار فرایندی هستش که طی اون ارزهایی که از الگوریتم اثبات کار برای تایید تراکنش ها استفاده میکنن، به ماینرهایی در شبکه خودشون نیاز دارن تا بتونن کار تایید تراکنش های کاربران رو در سرتاسر دنیا انجام بدن. در ازای تایید تراکنش ها توسط ماینرها در سرتاسر دنیا به اون ها کوین هایی از جنس همون ارز پاداش داده میشه که به این کار استخراج ارز دیجیتال گفته میشه.

در اصل وقتی شما بخواین کار استخراج ارزهای دیجیتال رو انجام بدین، باید بعنوان یک ماینر در شبکه شروع به بررسی و تایید تراکنش های کاربران در سرتاسر دنیا کنید ودر ازای این کار پاداش دریافت کنید. این پاداش شما از ارزهایی در اون شبکه داده میشه که هنوز وارد شبکه اصلی و تراکنش های مربوط به اون ارز نشدن. در حقیقت برای تایید تراکنش ها به غیر از معامله در بازار های ارز دیجیتال، از راه های دیگر کسب سود و درآمد در این بازارها استخراج رمز ارز هست. خلاصه مطلب استخراج ارز دیجیتال اینه که استخراج ارز دیجیتال باعث میشه یه ارز به دنیا بیاد و با به دنیا اومدنش ارزش اون ارز بالا بره. همچنین استخراج رمز ارز به منزله قفلی هست که از اطلاعات تراکنش ها و پرداختی ها حفاظت میکنه و مانع از دستکاری کلاهبرداران میشه. همچنین در رابطه با کسب درآمد و سود سایت ایران بایننس مقاله ای با نام کشت سود داره که توصیه میکنیم حتما مطالعه ش بکنید.

دانستنی هایی مقدماتی از شبکه بلاک چین:

در مقالات قبلی گفتیم که یه عده کاربر برای معاملات همتا به همتا یا بی واسطه جمع شدن و شبکه بلاک چین رو تشکیل دادن. شبکه بلاک چین شامل کاربرانی هست که بین همدیگر تراکنش هایی (یا انتقال ارز) رو انجام میدن. اطلاعات حاصل از این تراکنش ها در بلاک هایی ذخیره میشه. وقتی دو کاربر شروع به انتقال وجه میکنن. اطلاعات مربوط به این تراکنش در یک بلاک ذخیره میشه. هر بلاک یه ظرفیت محدودی داره که وقتی ظرفیتش پر شد باید این بلاک بسته بشه یا به عبارتی برای حفاظت از اطلاعات تراکنش های موجود در این بلاک باید این بلاک مهر و موم بشه تا کسی نتونه بازش کنه.
 جالبه بدونین که تابع هش برای خودش ویژگیهایی داره که اگر عددی بهش وارد بشه خروجی اون عدد از تابع می تونه به صورت عدد یا عدد و حروف دربیاد (بر فرض مثال به حالت 476000hlaa می تونه باشه) ویژگی دوم تابع هش اینه که رابطه های هش به صورت یه طرفه ان. می پرسین یعنی چی؟ یعنی اگر عدد 3 رو به تابع هش بدی ممکنه عدد 00756544 رو بده ولی نباید اصلا انتظارشو داشته باشی که اگر عدد 00756544 را به تابع بدی عدد 3 رو بهت بده. گرفتی چی شد رفیق؟ یعنی یه طرفه است. ولی مطمئن باش اگر هزار بار هم عدد 3 رو به تابع بدی بدی بی برو برگرد عدد 00756544 را به عنوان خروجی خواهد. ویژگی سوم اینکه اگر بخوای از روی خروجی به ورودی متناظرش برسی کار خیلی سخت و تقریبا غیر ممکنی است. 
خب، به نظرتون رمز گذاری بلاک ها چطور انجام میشه؟ این کار رو تابع هش انجام میده تابع هش برای رمز گذاری اطلاعات هر بلاک یه معما طراحی میکنه در یک طرف این معما عدد حاصل از پردازش تراکنش ها یک بلاک بعلاوه یه مقدار مجهول هست که این دو قراره با هم جمع بشن و وارد تابع هش بشن در طرف دیگه یه مقدار که معمولا عددی به حالت چند صفر در ابتداشه، قرار داره که همون خروجی تابعمون هست. برای روشن شدن مطلب می تونید از شکل زیر کمک بگیرید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

خب کاربران (عموما ماینرها) بعد از مطرح شدن این معما، شروع به حل این معما میکنن و از فرمول های پیشرفته ریاضی بهره می برن. کاربری که در نهایت اول از همه این رمز رو پیدا کنه یه سکه از همون ازر که ممکنه بیت کوین باشه یا هر ارز دیگری رو جایزه می بره. این کاربر علاوه بر این جایزه چرب و نرم، کارمزد تراکنش های مربوط به همون بلاک رو هم میگیره. هر رمزی که استخراج میشه تبدیل به یه سکه از همون ارز میشه. البته پروسه بالا واسه بلاک اول هست. 
وقتی تراکنش های مربوط به بلاک دوم هم پر شد و نوبت به رمز گذاری این بلاک رسید. تابعش هش متفاوت تر از دفعه عمل می کند. به این صورت که سوال مطرح شده از طرف تابع هش متفاوت تر از دفعه قبله. به این صورت که، این دفعه در طرف اول برخلاف دفعه قبل دو داده معلوم (اطلاعات مربوط به تراکنش بلاک دوم) و یک داده مجهول (همون عدد نانس یا جواب معما) هست. به شکل زیر دقت کنین.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

 سختی استخراج شبکه بلاک چین (Difficulty) چیست؟

خب این دفعه هم کاربرانی که مقدار مجهول را سریعتر پیدا کنن می تونن از جایزه و کارمزد بهره مند بشن. اما رفته رفته تعداد بلاک ها زیادتر میشه و شبکه بلاک چین که اکنون تونسته به واسطه جایزه و جو رقابتی که ایجاد کرده طرفدار زیادی برای سرمایه گذاری پیدا کند. معماهای دستگاه هش با زیاد شدن کاربران و ماینر ها سخت تر و پیچیده تر میشه و مدت زمان انجام آن کمتر میشه و به اصطلاح اونا سختی شبکه زیاد میشه. سختی استخراج در شبکه بلاک چین همون مدت زمانی هست که شبکه برای حل این معما به ماینرها یا کاربران میده. 
خب در اوایل کار بیت کوین در سال 2016 به علت تعداد کم کاربران و ماینرها مدت حل این معما توسط ماینرها یا کاربران بیشتر بود و به عبارتی سختی شبکه کمتر بود. گفته میشه سختی شبکه بلاک چین برای ارز بیت کوین هر دو هفته یه بار تغییر پیدا می کنه. اگر سختی شبکه وجود نداشته باشه با زیاد شدن کاربران و ماینرها حدس هایی هم که راجب جواب معما (هش هر بلاک) زده میشه زیادتر میشه و احتمال پیدا شدن معما بالا میره و سریعتر میشه. 
در این شرایط شبکه میاد این مدت زمان رو کمتر می کنه تا سختی شبکه با تعداد ماینرها مطابقت داشته باشد به عبارتی دیگه هدف سختی شبکه اینه که زمان ساخت بلاک ها در شبکه بلاک چین همواره ثابت بمونه.

اساس کار شبکه بلاک چین بر روی تابع هش استواراست.

به این صورت که اطلاعات مربوط به مجموعه ای از تراکنش ها با عدد مجهولی که همون عدد نانس (nonce) هست باید جمع بشه و در نهایت به خروجی که تابع هش داده برسه. به صورت عامیانه و به زبان خیلی ساده به این حال معما و پیدا کردن مقدار عدد نانس (nonce) استخراج ارز دیجیتال (mining) می گویند.

هر بلاک شامل چه اطلاعاتی است؟

برای روشن شدن اینکه هر بلاک شامل چه اطلاعاتی هست باید بریم که دو تا از بلاک ها رو از دل هزاران بلاک زنجیره ببریم و دلشو بشکافیم ببینیم چی توش هست؟ 

mining

در شکل بالا دقت بکنین. شکل بالا دو بلاک از مجموعه هزاران بلاک یک شبکه بلاک چین را نمایش داده. به بلاک 15150 توجه کنید. هر بلاک شامل سه نوع دیتا یا اطلاعات هست. از بالا شروع می کنیم. کلمه previous Block Hash که در بالای هر بلاک در سمت چپ نوشته عدد هش مربوط به بلاک قبلی هست (یعنی عدد هش که مربوط به بلاک 15149) در قسمت بالا در سمت راست کادری از اعداد مربوط به بخش Time Stamp هست. 
Time Stamp به معنای برچسب زمانی هست. در واقع شامل کاراکترها و اطلاعات رمزگذاری شده است که زمان وقوع یک اتفاق یا رویداد رو نشون میده. مانند مهر یا برچسبی روی هر بلاک زده میشه و زمان تشکیل هر بلاک در زنجیره بلاک، مختص اون بلاک هست و این معنا رو میده که در یک زنجیره از بلاک ها هیچ دو بلاکی به طور همزمان تشکیل نشده و اطلاعات مربوط به زمان تشکیل آن بلاک ، از تاریخ سال و ماه و روز و ساعتو دقیقه و ثانیه و گاها کسری از ثانیه به صورت کدی نمایش داده میشه.
در زیر این قسمت جدولی از تراکنش های بین افراد یا همان کاربران و مقدار تراکنش رو آورده . برای مثال سیلویا به فلیسیتی مبلغ 76.53 دلار انتقال داده و به همین ترتیب تراکنش مربوط به اعضا در مدت زمانی معین شده در جدول آورده شده. در زیر این جدول مقدار عدد نانس (nonce) هست که همون جواب معمایی که ماینرها از راه سخت محاسباتی ریاضی و یا از روش های آزمون و خطا این مقدار را به دست می آورند.
 اگر دقت کنین در بلاک بعدی یعنی بلاک 15151 دوباره عدد هش مربوط به بلاک قبلیش که بلاک 15150 باشه آورده شده. این مسئله باعث میشه که بلاک ها زنجیر وار بهم وصل بشن و دستکاری در یه بلاک غیر ممکن بشه مگر اینکه کل بلاک های مربوط شبکه رو تغییر بدن. که در زنجیره هایی از میلیون ها بلاک این کار عملا غیر ممکنه. 

استخر استخراج چیست؟

 خب تو این جو سنگین رقابتی با میلیون ها ماینر و از یه طرف دیگه افزایش سختی شبکه برای استخراج ارز دیجیتال، یه ماینر به تنهایی خیلی سخته بتونه معما را حل و رمز ازر را استخراج کنه. خب در این مرحله برای استخراج رمز ارز دیجیتال تعداد زیادی از ماینرها یا استخراج کنندگان ارز دیجیتال دور هم جمع میشن تا بتونن با همکاری هم این رمز ارز را پیدا کنن. به قول معروف کم بخور همیشه بخور. این میشه که سود حاصل از استخراج رمز ارز دیجیتال، این بار بین تعداد زیادی از ماینر ها که با هم برای حل معما و استخراج رمز ارز دیجیتال همکاری نمودن، پخش میشه. یعنی ماینرها برای کشف رمز ارز استخر استخراجی ایجاد میکنن. دو نوع استخر استخراج عمومی (Public Pool) و خصوصی (Private Pool)داریم. فرقشونم اینه که اگر بخواین می تونین تو استخر عمومی عضو بشین ولی استخر خصوصی ماینری رو قبول نمیکنه. همانطورکه تا اینجای مقاله خوندین استخراج ارز دیجیتال یکی از راههای کسب درامد در دنیای ارز های دیجیتال هست شما می تونین برای مطالعه بیشتر مقاله 5 روش کسب درامد اززهای دیجیتال در سایت ایران بایننس رو هم مطالعه کنین.

آیا چیزی راجب هاوینگ می دانید؟

یه مقوله ای دیگه هم که راجبه استخراج ارز دیجیتال جای بحث داره، هاوینگ هست. آقا...! رویداد هاوینگ میگه: هر چهار سال یه بار پاداش استخراج کنندگان بیت کوین نصف میشه. در ابتدای پیدایش ارز دیجیتال و شبکه بلاک چین این پاداش 50 تا بیت کوین بود. تو سال 2012 با نصف شدن این پاداش، این مبلغ 25 بیت کوین شد پس از اون در سال 2016 به 12/5 تا بیت کوین رسید..... همین طوری هی آب میره و در نهایت دیگه تو سال 2020 این مبلغ به حدود 6.25 بیت کوین رسید.

خب آخه تو این مدت ارزش بیت کوین خیلی بالارفته و خیلی گرون شده برای همین این قانون برای اینکه از تورم و گرانی افسار گسیخته ارزهای دیجیتال جلوگیری کنه به وجود آمده. دقت کنید که این مسئله فقط واسه بیت کوین نیست و شامل همه ارزهای دیجیتال هست.

ماینر(Miner) چیست و آیا استخراج ارز دیجیتال فقط با ماینرها انجام می شود؟

هر فردی میتونه به عنوان استخراج کننده رمز ارز باشه یا اینکه این کار توسط ماینرها هم انجام میشه. ماینرها کامپیوتر مخصوصی هستند با روش آزمون و خطا و یا محاسباتی پیچیده اقدام به استخراج رمز ارز دیجیتال میکنن.

می دونید که استخراج کننده های رمز ارز امنیت شبکه رو بر عهده دارن و با استخراج رمز ارز تراکنش های مربوط به یه بلوک را پردازش و تایید میکنن و بلاک رو مهر و موم میکنن و با این کار باعث میشن هر روز یه سکه جدید ارز ساخته شه. بدون فعالیت اونا شبکه نا امن می شد. پس باید دستشونو بوسید. درسته اونام این کارا رو برای خیر پدرشون انجام نمیدن و کلی پاداش و جایزه میگیرن که بماند....

تمامی پرداخت ها باید مورد تایید ماینر باشه. پرداخت هایی بدون تایید هستن قابلیت برگشت دارن. پرداخت هایی که مبلغشون کمتر از 1000 دلاره یه تایید و برای تراکنش هایی با مبالغ بین1000تا10000 دلاره سه تایید و برای بیشتر از اون شش تایید لازمه و با بیشتر شدن مبالغ تعداد تاییدهای ماینرها هم بالا میره.

به همین جهت هست که عدد هش هر بلاک به بلاک بعدی لینک میشه که با بزرگتر شدن مبلغ کل تعداد تاییدات ماینرها هم بشتر بشه. گذشته از لطفی که ماینرها در استخراج رمز ارز میکنن، فعالیت آن ها با مصرف شدید برق همراهه که این رو هم می تونیم به عنوان معایبشون در نظر بگیریم. در این قسمت پیشنهاد میکنیم مقاله ایردراپ چیست رو هم مطالعه کنین چون بی ربط به کسب سود و درامد نیست.

سخن آخر:

در این مقاله سعی شد که تصویری واضح از نحوه استخراج ارز دیجیتال، ارائه بشه و کلیاتی راجع به ماینرها و فعالیت اونا و ضرورت وجودشون در شبکه بلاک چین و نوع همکاری ماینرها با هم و استخر استخراج و پاداش مربوط به ماینرها و برخی از قوانین مربوط به شبکه که بر این پاداش ها اثر می گذاره را بیان کردیم. امید که مورد توجه شما قرار بگیرد و تریدرهای موفقی بشین و صیدتون از این بازار پر سود باشه.


نظرات کاربران در مورد استخراج (mining) ارز دیجیتال چیست؟
سوال امنیتی :9+60 = ?