استراتژی چیست و لزوم داشتن استراتژی در معاملات چیست؟

1401/07/04


وقتی شما میخواهید فوتبال بازی کنید یا هر رشته دیگه ای، اولین کاری که شما یا مربی شما میکنه یه استراتژی برای تیم میچینه و با اون استراتژی بازیکنا به جلو میرن. در ارز های دیجیتال هم همینطوره؛ قبل از ورود به هر معامله ای باید یه استراتژی خرید یا فروش داشته باشیم. هر فردی میتونه استراتژی خاصی برای خودش داشته باشه و با استفاده از ابزار های تکنیکالی و اندیکاتور ها سرمایه خودش رو افزایش بده. ما در این مقاله سعی می کنیم تا به شما بگیم که استراتژی چیست؟ انواع استراتژی ها و چرایی استفاده از اونا رو بهتون بگیم تا به شما کمک کنه در نواحی مختلف از چه ابزاری استفاده کنید.همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله استراتژی های معاملاتی در سایت ایران بایننس رو هم مطالعه کنید تا اطلاعات خوبی در این مورد بدست بیارین.

استراتژی چیست؟

استراتژی چیست؟

وقتی شما تصمیم میگیرین که شطرنج بازی کنین، اولین چیزی که به ذهنتون میرسه اینه که چه استراتژی به کار ببرم تا حریفو کیش و مات کنم؛ البته در حین بازی ممکنه استراتژیتون با توجه به زمان و مکان تغییر کنه. هر چند واژه استراتژی به معنی راهبرد های نظلامی هست اما امروزه به منظور تحقق اهداف در کسب و کارها مورد استفاده قرار میگیره. استراتژی یکی از مهم ترین ابزار ها برای موفق شدن تو کسب کارتونه. هر کسی با توجه به اون ذهنیتی که داره ممکنه که استراتژی متفاوتی رو نسبت به بقیه انتخاب کنه اما چیزی که مهمه اینه که شما یک استراتژی درستی رو برای کسب و کارتون انتخاب کنین. برای مثال وقتی وارد بازار ارز های دیجیتال میشین اولین کاری که بعد از آگاهی کامل و بالا بردن دانشتون تو این زمینه باید انجام بدین، اینه که یک استراتژی مشخصی تعیین کنین و با همون استراتژی جلو برین. واژه استراتژی اولین بار در سال 1917 توسط دو شخصیت نیومن(neuman)  و مورگنسترن(Morgenstern)  به کار گرفته شد.اونا واژه استراتژی رو اینطوری بیان کردن که شگرد های زیرکانه دو فرد هست که تلاش میکنن نسبت به یکدیگر برتری داشته باشند.

انواع استراتژی در بازار ارز های دیجیتال

هنگام ورود به این بازار شما انتخاب میتونین داشته باشین: یا باید ارزی رو بخرین و اونو چند سال نگه دارین و یا اینکه در کف قیمت بخرین و در سقف اونو بفروشین؛ برای انتخاب دوم شما باید حتما یک استراتژی داشته باشین که چگونه میتونین به اهداف خودتون برسین. در ادامه سعی کردیم چند مورد از بهترین استراتژی ها که میتونه بهتون کمک کنه در این راه موفق بشین رو بیان می کنیم:

1. ترید با اخبار

استفاده از این روش بیشتر در بازار فارکس صورت میگیرد ولی در این بازار به علت حجم بازاری کم ارز ها، یک خبر از فرد تاثیر گذار، میتونه نوسانات در جهت بالا یا پایین شدیدی ایجاد کنه. برای مثال توییت های اخیر ایلان ماسک درباره بیت کوین و آلودگی که ایجاد میکنه بیت کوین در طی یک روز ریزش شدیدی رو تجربه کرد و افراد ماهر بلافلاصه بعد از انتشار این خبر اقدامات لازم رو انجام دادن پس اخبار فاندامنتال و توییت های افراد بزرگ رو جدی بگیرین.

2. استراتژی نوسان گیری

در واقع نوسان گیری یک راهی ساده برای سود های کوتاه مدت تریدر ها هست که در بازار انجام میدن. تریدر ها با توجه به تحلیلی که دارن وارد معامله شورت یا لانگ میشن و همچنین عرضه و تقاضای یک ارز رو زود تر از بقیه افراد شناسایی میکنن و وارد معامله اون ارز میشن.

3. ترید روزانه (Day Trading)

ترید روزانه

همان طور که در بالا گفتیم ترید کردن انواع مختلفی داره که یکی از اونا ترید روزانه یا Day Trading هستش که Day به معنی روز و Trading به معنی معامله هست. وقتی شخصی میخواد تریدر روزانه باشه باید یه استراتژی خاصی در پیش بگیره و با اون حرکت کنه باید نظم و انظباط در معاملات خودش داشته باشه. همچنین باید ساعت کشور های مختلف رو بدونه و به نسبت اون با باز شدن بازار های جهانی ترید رو انجام بده و از این قبیل. در ادامه به تفاوت ترید کردن به صورت روزانه و ترید های بلند مدت، و همچنین استراتژی در ترید، میپردازیم. 

ترید یا هولد

ترید یا هولد

وقتی شما یه ارزی رو با هدف بلند مدت میخرین، به این کار میگیم هولد کردن یا هودل کردن! اما بعضی مواقع علاوه بر هولد کردن وقتی شما میخواید ارز ها رو ترید کنید؛ یعنی در قیمت های پایین می خرین و در قیمت های بالا می فروشین و این کارو تکرار میکنین. در هولد کردن ارز ها، به مدت چند ماه یا حتی چند سال اون ها رو در کیف پول نگه داری میکنید اما در ترید کردن بازه های زمانی اون کوتاه هست و امکان داره روزانه یا ساعتی باشه که با توجه به قیمت و زمان، میتونه این ترید کردن تغییر کنه.

تفاوت تریدر روزانه با دیگر تریدر ها

همان طور که از اسمش پیداست یه تریدر به صورت روزانه ترید میکنه و حداکثر 24 ساعت در معامله میمونه و بعد اون وارد فاز فروش میشه اما در ترید های بلند مدت فرد تریدر مدت زمان بیشتری رو در معامله میمونه و حتی شاید بعضی مواقع به اصطلاح بگیم داره اونو هولد میکنه.

استراتژی در ترید

ترید کردن چند اصل خیلی مهم داره که در هنگام معامله ها باید به اون توجه کرد. در بعضی مواقع یادگیری اصولی و پیاده سازی اون در ترید کردن مهم تر از شناسایی ارز های خوب هستش و میتونه نسبت به ارز های دیجیتال خوب برای نگهداری سودآور تر باشه. در ادامه چند اصل مهم که در استراتژی ترید که باید به اونها توجه کنین رو بیان میکنیم.

• روش تحلیلی که از اون استفاده میکنیم

• مدیریت سرمایه

• طمع نکنیم

• مدیریت سرمایه را فراموش نکنیم

• حداقل یک استراتژی معاملاتی داشته باشیم

• دچار فاد و فومو نشیم

• از ابزار تکنیکال اندیکیاتور ها، پرایس اکشن، RSI، MACD و داده های آنچین استفاده کنیم

4. روانشناسی بازار

روانشناسی بازار

یکی از موضوعات مهم در بازار سرمایه شناخت روانشناسی در استراتژی معاملاتی هست. شناخت خودمان و بازار به ما این کمکو میکنه که بازار را از لحاظ روان شناسی بشناسیم و در مواقع حساس بتوانیم احساسات و طمع خود را کنترل کنیم و بتونیم تصمیمات درستی بگیریم برای مثال وقتی بیت کوین صعودی هست به اصطلاح بازار گاوی است بیشتر افراد دچار فومو میشوند که نکنه از بالا رفتن قیمت بیت کوین جا بمونن به خاطر همین بیشتر مواقع تصمیمات اشتباهی میگیرند و در سقف قیمتی خرید میکنند بر عکس این نیز وجود داره. وقتی بازار نزولیه(بازار خرسی) بیشتر افراد از اینکه سرمایشون نابود نشه در کف قیمتی میفروشند و ما به این میگیم فرد دچار FUD شده.

5. اسکالپینگ

یکی از رایج ترین استراتژی ها در ترید کردن روش اسکالپینگ هست. در این روش مدت زمان باقی موندن فرد معامله گر در اون معامله خیلی کم هست و امکان داره در ثانیه یا دقیقه اون معامله رو ببنده. منظور از اسکالپینگ خرید و فروش فوری به منظور کسب سود در مدت زمان کوتاه هستش. این روش به علت مدت زمان خیلی کمی که فرد در معامله میمونه،؛ سود کمی هم داره ولی با گذشت زمان، با استفاده از این روش سود های زیادی میتوانند کسب کنند. برای مثال اگر فردی ارزی مانند اتریوم را بخرد و چند دقیقه بعد بفروشد به اصطلاح میگیم اون فرد اسکالپینگ کرده. البته این روش را به افرادی که تازه وارد هستند پیشنهاد نمی کنیم چون باید قدرت تحلیل و مدیریت ریسک بالایی رو داشته باشند.

مزایا و معایب ترید اسکالپینگ

• اسکالپینگ بسیار مناسب افرادی هست که قصد نگهداری بلند مدت ندارند

• روش اسکالپینک به دلیل معاملات روزانه با تایم فریم های کوتاه ریسک کمتری دارد

اما این روش معایبی هم داره که در ادامه به چند تای اون اشاره میکنیم:

• فرد معامله گر باید 24 ساعته و لحظه به لحظه نمودار را دنبال کند

• انجام این معامله با استرس زیادی همراه هست

6. شاخص RSI

شاخص rsi

این شاخص برای افراد مبتدی بسیار جذاب هست که می تواند که به تصمیم گیری درباره ورود و خروج کمک کند. در این شاخص اگر RSI بالای 70 باشد یعنی قیمت در منطقه اشباع خرید(Overbought) قرار گرفته و قیمت آن احتمالا کاهش پیدا کنه و اگر RSI زیر 30 باشه یعنی قیمت در منطقه اشباع فروش(Oversold) قرار گرفته و به احتمال زیاد قیمت افزایش پیدا کنه و میتونه زمان مناسبی برای خرید باشه.

7. معاملات محدوده نوسان

در این روش معامله گر باید یک محدوده یا کانالی برای گرفتن نوسان تعیین کند و با آن جلو برود. شاید در ابتدا ساده به نظر بیاد ولی باید با برخی نمودار های دیگه مانند نمودار شمعدانی هم آشنایی داشته باشند. همچنین تریدر باید با پرایس اکشن نیز آشنا باشد تا سطح مقاومت و حمایت را تشخیص دهد.

8. میانگین متحرک

معمولا افراد تازه کار از این استراتژی استفاده میکنند و اتفاقا در بیشتر مواقع کار ساز هم بوده. در این روش معامله گر با عبور قیمت از میانگین متحرک و تثبیت آن وارد معامله میشه. بیشتر تحلیل گران تکنیکال کلاسیک هم از این روش استفاده میکنن و اعتبار خوبی در میان اندیکاتور ها دارند. اندیکاتور های مربوط به این استراتژی میانگین متحرک SMA و EMA می باشد.

9. ترید معکوس

ترید معکوس یا ریورسال که همیشه سود آور ترین روش استراتژی محسوب میشه. در ترید معکوس مبنای کلی ارز های دیجیتال برنامه ریزی میشه و معمولا با یک کندل نمیتوان با این روش وارد معامله شد. این روش برای ترید روزانه استفاده میشه و با استفاده از ربات های تریدر صورت میگیره. البته باید اینو در نظر داشته باشید که این روش ریسک بسیار بالایی و برای افراد تازه وارد مناسب نیست چون میتونه ضرر های قابل توجهی به شما وارد کنه. با توجه به اینکه در این بازار همیشه نمودار و تحلیل تکنیکال جواب نمیده پیشنهاد میکنیم فقط به این استراتژی بسنده نکنین و فاکتور دیگه ای رو هم مد نظر قرار بدین.

چرا باید در معاملات استراتژی داشت؟

چرا باید در معاملات استراتژی داشت

برای درک این موضوع، فرض کنید شما میخواید به سفر برین اما هیج اطلاعاتی از اون سفر و اینکه قراره چطور به سفر برید ندارین پس باید در این صورت از یک راهنما و یک نقشه داشته باشین تا بتونین به مقصد برسین. اگر هیچ کدوم از این کارا رو نکنین ممکنه که باعث هدر رفتن زمان و سوخت بشه و امکان داره هیچ وقت به اون مقصد نرسیم.

در بازار های مالی به خصوص ارز های دیجیتال هم این مسئله صدق میکنه و اگر استراتژی معاملاتی نداشته باشیم این بازار میتونه ما رو متضرر کنه. تجربه به ما اینو نشون داده که یک معامله گر با استراتژی بسیار ضعیف، موفق تر از معامله گر بدون استراتژی است.

در بازار های جهانی اصطلاحی وجود داره که میگه: لطفا یک کابوی معامله گر نباشید. یک استراتژی درست دارای منطق، قوانین و اصولی هست که باید به اون پایبند بود. اگر ما هیچ استراتژی نداشته باشیم و صرفا با حرف دیگران و اخبار و احساسات خود عمل کنیم در بیشتر مواقع بازار خلاف جهت نظر ما حرکت میکند و ما ضرر زیادی متحمل میشیم.

جمع بندی

 ما در این مقاله یاد گرفتیم که استراتژی چیست؟ وفهمیدیم داشتن استراتژی در ارز های دیجیتال و بازار های مالی بسیار اهمیت داره و اگر رعایت نشه ضرر های زیادی میتونه به ما وارد کنه. همچنین در این بازار یک استراتژی معاملاتی رو در پیش بگیرید و بار ها اونو تکرار کنین و اگر دیدید که با اون استراتژی موفق میشین همونو در پیش بگیرین و تغییرش ندین مگر اینکه با انجام معاملات متوجه شین که استراتژی اشتباهه و سعی کنین اصلاحش کنین.

وقتی وارد بازار ارز های دیجیتال میشین تصمیمات هیجانی و به دور از عقل و منطق نگیرین و استراتژی درستی برای خود تعیین کنید تا دچار ضرر نشوید.


نظرات کاربران در مورد استراتژی چیست و لزوم داشتن استراتژی در معاملات چیست؟
سوال امنیتی :7+58 = ?