استیکینگ NFT چیست؟

1402/01/23

استیکینگ NFT چیست؟ استیکینگ یا سپرده گذاری در دنیای کریپتو، اصطلاحی هست که نشان دهنده عمل اعطای یک دارایی دیجیتالی به یک پروتکل و کسب پاداش در ازای اون هست. NFT به عنوان یک دارایی منحفربه فرد، میتونه در فرآیند سپرده گذاری استفاده شه.

استیکنیگ NFT چیست؟

همگی می دونیم که به علت پدیده تورم، نگهداری پول نقد استراتژی مناسبی نیست. ممکنه سرمایه گذاری در امور مالی غیرمتمرکز برای سرمایه گذاران خرد، جذابیت چندانی نداشته باشن؛ اما روش جدیدی وجود داره که کاربران می تونن از اون کسب درآمد کنن. این روش استیکینگ NFT یا سپرده گذاری NFT نام داره.

توکن های غیر قابل تعویض نشان دهنده مالکیت فرد بر دارایی های مشهود یا نا مشهود در قالب دیجیتالی هست. چنین دارایی هایی ممکنه هر چیزی، از مالکیت یک خانه گرفته تا نقاشی های فیزیکی، هنر دیجیتال و حتی آیتم های درون بازی رو شامل شه. به عبارت دیگه، این توکن های بی همتا به شما امکان میده، دارایی های دنیای واقعی رو توکنیزه کرده و مالکیت اون در بلاک چین ثبت کنین.

مفهوم NFT چیست؟

مفهوم NFT چیست؟

اگر دارایی شما شامل مورد های منحصربه فردی باشه. فرصتی برای کسب درآمد از اون دارایی وجود داره. دارایی های رمزنگاری شده ممکنه از طریق بازارهای تخصصی به اشخاص ثالث منتقل شن و میتونن جریان درآمد پایداری ایجاد کنن.

در حال حاضر، به دلیل اینکه اکوسیستم هنوز کاملا توسعه نیافته، نقدینگی یک چالش بزرگ برای NFT هاست. همچنین، اکثر این توکن ها با هدف نگهداری اونا برای مدت طولانی خریداری میشن تا زمانی که ارزش اونا به اندازه کافی افزایش یابد؛ در حالی که سایر توکن های غیر قابل تعویض صرفا با هدف سوزانده شدن برای افزایش کمیابی خریداری میشن. این اقدامات، نقدینگی توکن های ان اف تی رو کاهش میده.

معرفی استیکینگ

استیکینگ یا استیک کردن به معنی نگهداری دارایی ها در یک کیف پول ارز دیجیتال یا یک پلتفرم مشخص به منظورکسب درامد و در عین حال تامین امنیت و بهبود عملکرد شبکه بلاک چینی هست. در بیشتر موارد، شما میتونین کوین ها و توکن های خود رو به صورت مستقیم در کیف پول کریپتوی خود استیک کنین. از طرفی، بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال یا پلتفرم های مرتبط خدمات استیکینگ ارائه میدن.

کلمه استیکینگ، سازوکاری هست که از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام در شبکه های بلاک چین نشات گرفته. این الگوریتم، جایگزینی برای الگوریتم گواه اثبات کار هست؛ همون الگوریتمی که بیت کوین از اون استفاده میکنه و ماینرها در اون فعالیت دارن. یکی از انتقادهایی که به روش استخراج بیت کوین میشه، اثرات زیست محیطی و همچنین استفاده از سخت افزارهای بسیار قدرتمند برای استخراج این رمز ارز و به خطر افتادن غیرمتمرکز بودن این شبکه هست. گواه ثبات سهام، جایگزینی مناسب برای ماینینگ هست؛ در این روش افراد برای مشاکرت در شبکه و تبدیل شدن به نود در اون شبکه، تنها باید دارایی دیجیتال اصلی اون شبکه رو سپرده گذاری، ضمانت می کنه که افراد انگیزه ای برای خرابکاری در شبکه ندارن.

عوامل تعیین ارزش NFT (چه چیزی باعث ارزشمندشدن توکن های بی همتا میشود)

عوامل تعیین ارزش NFT

وقتی در مورد توکن های غیر قابل تعویض صحبت می کنیم، بیشتر مردم اونارو به عنوان نمایش دیجیتالی از آثارهنری و کلیکسیون ها در نظر میگیرن که ارزششان میتونه در طول زمان افزایش پیداکنه. برخی از استارت آپ های NFT بخشی از درآمد خود رو با جامعه هولدرهای خود به اشتراک می ذاره.

توسعه دهندگان، هنرمندان و کلکسیونرها با رشد بازار توکن های بی همتا، به دنبال کاربردهای جدیدی برای مجموعه توکن های خود هستن. یکی از جدیدترین کاربردها، استیکینگ NFT به معنی استفاده از این توکن ها به عنوان توکن های کاربردی در پلتفرم های استیکینگ هست. مثلا در برخی از بازی ها در متاورس، کلکسیونرها میتونن توکن های غیر مثلی خود رو به اشتراک بگذارن تا توانایی های شخصیت های بازی خود رو تقویت و امتیاز بیشتری کسب کنن.

مقاله پیشنهادی: مقایسه NFT و دیفای؛ کدام بهتر است؟

ارتباط سپرده گذاری NFT با مکانیسم اثبات سهام

ارتباط سپرده گذاری NFT با مکانیسم اثبات سهام

مشابه ییلد فارمینگ در DeFi، استیک کردن توکن های بی همتا برای پاداش دهی به شرکت کنندگان، به مکانیسم گواه اثبات سهام متکی هست. سپرده گذاری NFT اساسا مربوط به نگهداری این توکن ها در یک کیف پول هست که به معنای پشتیبانی از امنیت و عملیات شبکه بالاک چین هست.

اثبات سهام فرایندی هست که به مالکان اجازه میده تا توکن های خودرو به عنوان وثیقه قرار بدن و با تجمیع و تایید تراکنش ها در بلوک ها، به رشد و امنیت شبکه کمک میکنن. در این مکانیسم، شرکت کنندگان میتونن سهام خود رو قفل کنن و الگوریتم PoS توانایی اعتبار سنجی بلوک بعدی رو به یکی از شرکت کنندگان اعطا میکنه.

در زنجیره های مبتنی بر اثبات سهام، بلوک های جدید از طریق مکانیسم استیکینگ ایجاد و تایید میشن.

ولیدیتورها با قفل کردن دارایی های خود در پروتکل سپرده گذاری میکنن تا بتونن به طور تصادفی توسط پروتکل در فواصل زمانی از پیش تعیین شده برای ساخت بلوک بعدی انتخاب شن. شرکت کنندگانی که دارایی بیشتری رو به اشتراک گذاشته اند، شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان ولیدیتور بلوک بعدی دارن.

کجا میتوان توکن ها NFT رو استیک کرد؟

از دسامبر 2021(آذر 1400)، بیشتر فرصت های استیکینگ NFT در بازی های مختص کسب درامد امکان پذیر هست. برای نمونه میشه MOBOX و Zookeeper رو مثال زد. برخی از استارت اپ های در حال توسعه قابلیت سپرده گذاری توکن های غیر قابل معاوضه رو در داخل پلتفرم های خود دارن، مثل پلتفرم بایننس فن توکن و DogeCapital.

جمع بندی

در این مقاله در مورد استیکینگ NFT و کسب درامد منفعل در ازای سپرده گذاری این توکن ها صحبت کردیم. همون طور که گفتیم، استیک کردن ان اف تی شبیه روش های کشت سود در امور مالی غیر متمرکز کار میکنه.

ایده استیکینگ توکن های غیر قابل تعویض هنوز تازه و نوپاست و به پیشرفت های زیادی نیاز داره، اما فرصت های مختلفی برای کاربران ایجاد میکنه تا بتونن جریان در امد جدیدی ایجاد داشته باشن.


نظرات کاربران در مورد استیکینگ NFT چیست؟
سوال امنیتی :8+91 = ?