اوراکل(Orecle) چیست و چه کاربردی دارد؟

1402/01/29

اوراکل یا Oracle؛ مفهوم رایج در بازار ارزهای دیجیتال! فناوری بلاک چین که یکی از اجزای اصلی رمزارزهاست، با همه نوآوری ها و راهکارهای جذاب که برای برطرف کردن خیلی از مشکلات به وجود آورده، محدودیت های خاص خودش رو هم داره. یکی از همین مشکلات عدم توانایی بلاک چین در ارتباط با دنیای بیرون هست. خیلی ها امروزه به دنبال کسب اطلاعاتی درباره اوراکل ها هستن.

تصور عمومی از شبکه های مبتنی بر بلاک چین و فناوری ارز دیجیتال این هست که در فضایی ایزوله ایجاد و مدیریت میشه. یعنی برقراری ارتباط بین شبکه های بلاک چینی و سایر سیستم های موجود در دنیای واقعی امکان ناپذیر هست. شاید در گذشته این تصور دست بود، ولی با ایجاد اوراکل، زمین بازی کاملا تغییر کرد. اوراکل ها امکان انصال شبکه های بلاک چین با سیستم های خارجی رو فراهم و بستر مناسبی برای راهیابی شبکه های بلاک چین به زندگی به وجود میارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در مقاله اوراکل چیست؟ اطلاعاتی در مورد اوراکل یا Oracle به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای اوراکل بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین.

اوراکل چیست؟

اوراکل چیست؟

شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که اوراکل چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که اوراکل یا Oracle در بلاک چین، خدمات شخص ثالثی هست که اطلاعات خارجی مورد نیاز رو برای قراردادهای هوشمند ارائه میده. به عبارت دیگه، اوراکل ها به عنوان پل بین بلاک چین ها و دنیای خارج عمل می کنند. بلاک چین ها و اسمارت کانترکت ها نمی تونن به داده هایی که خارج از شبکه هستن دسترسی داشته باشن. با این وجود، برای خیلی از قراردادهای هوشمند، داشتن اطلاعات مناسب از دنیای خارج خیلی مهم هست.

جالب اینجاست که بدونین اوراکل یا Oracle در فناوری بلاک چین نوعی منبع اطلاعات هست که به عنوان پل ارتباطی بین منابع خارجی و اسمارت کانترکت ها مورد استفاده قرار می گیره. توجه داشته باشین که Oracle هم با منابع داده خارجی در ارتباط هست و هم به تایید صحت اطلاعات می پردازه. یه اوراکل خودش منبع داده نیست، بلکه لایه ای هست که منابع داده خارجی رو جستجو، تایید و سپس اون اطلاعات رو انتقال میده. داده های منتقل شده توسط اوراکل به شکل های مختلفی ارائه میشن.

مقاله پیشنهادی: پل بلاک چین یا بلاک چین بریج چیست؟

اوراکل چه کاربردهایی دارد؟

اوراکل چه کاربردهایی دارد؟

همونطور که گفتیم، اوراکل به چیزی گفته میشه که وظیفه اون ارائه اطلاعات و داده های مختلف دنیای بیرونی به بلاک چین، برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند هست. همچنین اوراکل لایه ای برای پر کردن شکاف بین دنیای خارج از زنجیره و قراردادهای هوشمند هست. اوراکل ها کاربردهای زیادی دارن. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی کاربردهای اوراکل بپردازیم.

  • دیفای(DeFi)

یکی از کاربردهای اوراکل، مربوط به زمینه دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز هست. بخش بزرگی از اکوسیستم دیفای برای دسترسی به داده های مالی درباره دارایی ها و بازارها، نیازمند اوراکل هاست. مثلا بازارهای پولی غیرمتمرکز برای تشخیص ظرفیت وام گیری کاربران و بررسی وضعیت کاربرانی که در شرف لیکویید شدن قرار دارن، از اوراکل یا Oracleهای قیمت استفاده می کنند.

  • بازی و NFTهای پویا

یکی دیگه از کاربردهای اوراکل، بازی و NFT های پویا هست. مثلا میشه از اوراکل ها در توکن NFT پویا که بسته به رخدادهای بیرونی مثل ساعتی از روز یا آب و هوا قابلیت تغییر در ظاهر، قیمت یا توزیع رو دارن، استفاده کرد. علاوه بر این، میشه اوراکل های محاسباتی رو برای تولید تصادفی بودن های قابل تاییدی که پروژه ها برای رندوم کردن خصیصه های NFT یا انتخاب رندوم برنده های خوش شانس طی سقوط قیمت یه توکن غیرمثلی استفاده می کنند، به کار گرفت.

  • ثبات و پایداری

یکی دیگه از کاربردهای اوراکل، ثبات و پایداری هست. بهتره بدونین اسمارت کانترکت های هیبرید با ایجاد مشوق های بهتر برای مشارکت در فعالیت های سبز باعث بهبود و توسعه پایداری محیطی شدن. اوراکل ها ابزاری مهم برای تامین داده های محیطی به داخل قراردادهای هوشمند از طریق سنسورها، تصویر برداری ماهواره ای و موارد دیگه هستن که به اون ها اجازه میده پاداش ها رو بین افراد پخش کنند.

چه برنامه هایی از اوراکل ها استفاده می کنند؟

چه برنامه هایی از اوراکل ها استفاده می کنند؟

خیلی از برنامه های ایجاد شده بر روی بلاک چین اتریوم از Oracle ها استفاده می کنند. مثلا آگور نوعی پروتکل غیرمتمرکز پیش بینی بازار هست که به کاربران این امکان رو میده تا درباره چیزی که در آینده اتفاق می افته شرط بندی کنند. آگور از داده های اوراکل استفاده می کنه تا متوجه بشه در آینده قراره چه اتفاق ها و رویدادهایی پیش رو قرار داره. سایر پلتفرم ها مثل چین لینک، اوراکل رو بخش اصلی خودشون قرار دادن و روش های مختلفی رو برای مقاوم کردن اوراکل ها در برابر اطلاعات غلط کشف کردن.

روش کار اوراکل چگونه است؟

در اوراکل برای دریافت اطلاعات و داده ها از منابع خارج از شبکه بلاک چین، از API یا سرویس هایی استفاده میشه که افراد می تونن اون ها رو راه اندازی یا از APIهای کمپانی های مختلفی استفاده کنند. وقتی که اوراکل به اطلاعات خارج از شبکه بلاک چین نیاز داره، یه درخواست به APIهای مورد نظر می فرسته و جوابی رو که دریافت می کنه، به قراردادهای هوشمند می فرسته. اطلاعات دریافت شده از API ممکنه در بعضی از موارد اعتبار کافی نداشته باشه و باعث بشه تا امنیت قراردادهای هوشمند با چالش روبرو بشه.

جمع بندی و نتیجه:

ما سعی کردیم در مقاله اوراکل چیست؟ اطلاعاتی در مورد اوراکل یا Oracle به شما ارائه کنیم و به بررسی کاربردهای اوراکل بپردازیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، اوراکل در بلاک چین، خدمات شخص ثالثی هست که اطلاعات خارجی مورد نیاز رو برای قراردادهای هوشمند ارائه میده. همچنین با اوراکل ها میشه حتی به تبادل اطلاعات با سایر شبکه های بلاک چین هم پرداخت.


نظرات کاربران در مورد اوراکل(Orecle) چیست و چه کاربردی دارد؟
سوال امنیتی :7+83 = ?