بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا اینو | تفاوت های دوج کوین و Shiba چیست؟ ویتالیک بوترین با Shiba Inu خود چکار کرد؟

1402/06/15
بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا اینو | تفاوت های دوج کوین و Shiba چیست؟ ویتالیک بوترین با Shiba Inu خود چکار کرد؟

طی چند ماه گذشته خیلی از اطرافیانم با خرید ارزدیجیتال شیبا از صرافی ایرانی تونستن سود خوبی بدست بیارن، برای همین تصمیم گرفتم با نوشتن یک مقاله در مورد تفاوت های دوج کوین و ارز دیجیتال شیبا اینو به تمام سوالاتی که شاید مخاطبان سایت ما در این مورد دارند پاسخ بدم. امیدوارم که با خوندن این مقاله بتونین بهترین و پر سود ترین تصمیم ممکنو بگیریم. میشه گفت اسم شیبا اینو کوین با اسم دوج کوین گره خورده. یه جورایی انگار شیبا کوین و دوج کوین دو تا برادرن که نمیشه اونارو از هم جدا کرد. در حالیکه بعضیام معتقدند که این دوتا دشمن و رقیب همدیگه هستن! ولی آیا واقعاً دوج کوین و شیبا کوین شبیه هم هستن؟ آیا پروژه شیبا کوین رقیب دوج کوینه؟ آیا آینده ارز شیبا روشنه؟ ارز شیبا کوین می تونه دوج کوین شکست بده؟ تحلیل ارز دیجیتال شیبا چی میگه؟ آیا سرمایه گذاری بر روی ارز شیبا یا دوج کوین کدوم بهتره؟ اگه شما هم کنجکاوید تا جواب این سوالات بفهمید با من همراه باشید تا میزان شباهت و تفاوت دوج کوین با شیبا رو با هم بررسی کنیم. برای فهمیدن شباهت ها و تفاوت های بین دوج کوین و شیبا اینو کوین به بررسی مختصر این دو ارز دیجیتالی می پردازیم.

دوج کوین چیست؟

دوج کوین از همون اول رمز ارز گرونی نبود، حتی یه سنت هم نمی ارزید. اون اوایل با یه دلار می شد بیشتر از 2200 ارز دیجیتال دوج کوین خرید. اما پامپ و دامپ های (تبلیغات و اظهار نظرهای) ماسک و هیاهوی طرفداراش، ارزش اونو به حدود 40 سنت رسوندن؛ یعنی تقریباً 900 برابر مقداری که در زمان راه اندازیش در سال 2013 د اشت. بلاکچین دوج کوین در واقع فورکه لاکی کوینه (Loki Coin). تازه خودِ لاکی کوین فورکه بیت کوینه (BTC).

دوج کوین از الگوریتم Scrypt استفاده میکنه. ارز دیجیتال دوج کوین یه رمز ارز غیرمتمرکز، همتا به همتا و متن بازه و از الگوریتم اجماع اثبات کار (proof of work) استفاده می کنه. یعنی میشه اونو استخراج کرد. دوج کوین تو سال ۲۰۱۴ استخراجش رو با لایت کوین ادغام کرد. به عبارت دیگه الآن شما می تونین فرایند استخراج هر دو ارز دیجیتال تو یه زمان با هم انجام بدین. ناگفته نماند که این رمز ارز از زمان عرضه تاکنون، هیچ اصلاح جدی نداشته. سازندگان اون هیچ به روزرسانی مهمی روی بلاک چینشون اجرا نکردن، البته سال ها پیش برای اصلاح چند تا از باگ های شبکه یکی دو بار شبکه رو بروزرسانی کردن ولی به انجام این کار ادامه ندادن.                                                                                                                                                                                                                                                  ارز دیجیتال سقف عرضه نداره یعنی هر چقدر که ماینرها از اون استخراج کنن، بازم توکن جدید تولید میشه. خب همونطور که گفته شد علت رشد دوج کوین قابلیت ها یا کاربرد اون نیست. ارز دیجیتال دوج کوین از لحاظ فنی و توانمندی های بلاک چینی چیز خاصی برای عرضه نداره. رشد قیمت دوج کوین همش تحت تاثیر یه اسم معروف تو عرصه خلاقیته، بله درست حدس زدین ایلان ماسک (Elon Musk) مدیر عامل خودروسازی تسلا و شرکت هوافضای اسپیس ایکس.

بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین چیست؟ | دوج کوین چیست؟

دوج کوین شوخی شوخی جدی شد! ماجراهای دوج کوین و ایلان ماسک

حتماً شما هم را جع به حاشیه ها و ماجراهای دوج کوین شنیدین. شاید بشه گفت دوج کوین پر حاشیه ترین ارز دیجیتال این روزهای بازار کریپتو کورنسی هاست. هر چند بعید میدونم کسی راجع به حاشیه های دوج کوین و ایلان ماسک ندونه ولی مسلماً شناخت این حاشیه ها برای ایجاد استراتژی خرید شیبا مهمه، پس فرض به این میذاریم که شما چیزی در مورد ماجراهای ایلان ماسک و دوج کوین نشنیدین و تاریخچه دوج کوین یه مرور کلی می کنیم. قبل از هر چیز باید بگم که دوج کوین ارز دیجیتال با نماد یه سگ با نژاد ژاپنی به اسم نژاد شیبا اینوئیه. توکن دوج کوین در 6 دسامبر سال 2013 توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus با هدف شوخی و سرگرمی ایجادش کردن. این پرژه به حدی برای سازندگانش جنبه سرگرمی داشت و بی اهمیت بود که کمی بعد از راه اندازیش، توسعه‌دهنده هاش نه تنها ارز دیجیتال خودشون رها کردن و بلکه کلاً از دنیای صنعت رمزارز فاصله گرفتن و دیگه هیچ فعالیتی تو بازار ارزهای دیجیتال نکردن. البته دوج کوین و بلاک چین اون باقی موندن ولی بعد از اون روز سگی دیگه کسی از این هاپوی بی چاره یادی نمی کرد تا اینکه مدتی قبل ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و میلیاردر معروف آمریکایی که به خاطر خلاقیت ها و نوآوری هاش شناخته میشه، یهو شروع کرد به حمایت از میم ‌کوین!

اوایل همه فکر می کردن این حمایت‌ها هم شوخی‌ هستن؛ اما به مرور مشخص شد که ماجرا جدیه. انگار ایلان ماسک واقعاً می خواست دوج کوین رو از یه شوخی، به یه رمز ارز جدی تبدیل کنه. رمز ارزی که می تونه رقبای سرسخت بازار کریپتو کورنسی ها رو به چالش بکشه. بعد از حمایت‌های ایلان ماسک قیمت دوج کوین با رشد چشمگیری روبرو شد. استقبال ازمیم کوین به قدری زیاد شد که میم های اون از دنیای اینترنت به دنیای واقعی اومدن! هر طرف نگاه می کردی عکس سگ شیبا اینو رو میدی که روی خیلی از محصولات دنیای واقعی از تیشرت ها و قاب موبایل ها گرفته تا پرده بالش ها چاپ شدن. به این ترتیب ارز دیجیتال دوج کوین حتی تونست از لحاظ حجم بازار رتبه ششم در بین ارزهای دیجیتال دیگه کسب کنه. ایلان ماسک تا حالا چندین بار با توییت کردن درباره دوج باعث رشد قیمت دوج کوین و افزایش محبوبیت اون در بین کاربران شده. با توجه به اینکه ایلان ماسک تو توییتر بیشتر از ۴۵ میلیون دنبال کننده داره اون به راحتی از خیلِ مخاطبانش برای پامپ و دامپ (pump and dump) دوج کوین در بازار استفاده می کنه. به همین دلیل بنظر خیلیا هیاهویی که دور و بر دوج کوین هست همگی طبل تو خالیه، چون دوج کوین هیچ تکنولوژی جدید و پیشرفته ای ایجاد نکرده. سازندگان ارز دیجیتال دوج کوین هیچ خلاقیتی برای ساخت اون به کار نبردن. خب حقم داشتن کل این پروژه یه شوخی و سرگرمی بود.

ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟

بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین چیست؟  | ارز دیجیتال شیبا چیست

ارز دیجیتال شیبا اینو با نماد SHIB همین امسال (سال 2021) به تعداد 1000 تریلیون ایجاد و به بازار عرضه شد. البته تولید این رمز ارز سقف عرضه هم نداره. یعنی سازندش هر چقدر که بخواد می تونه توکن جدید ایجاد کنه. در تیم توسعه دهنده شیبا اینو کوین هیچ نام مشخص یا فرد حرفه ای وجود نداره. حتی وایت پیپر (سپیدنامه) هم نداره که کاربرا بتونن متوجه اهداف، کاربرد، روند توسعه و راهکارهای اون بشن. این توکن البته یک وب سایت برای معرفی خودش داره ولی شما حتی اگه برین تو اون سایت و درست بررسیش کنین متوجه میشن  که تو اون سایت هم نمیشه اطلاعات ارزشمندی درباره ماهیت ارزر دیجیتال شیبا به دست آورد.

در ضمن شیبا اینو کوین حتی بلاک چین مستقل هم نداره، یعنی یه سکه (کوین) هم نیست بلکه فقط یه توکن از نوع ERC-20  که روی بلاک چین اتریوم ساختخ شده. ساختن یک چنین رمزارزی برای هر کسی که کمی با فضای بلاکچین آشناست به اندازه یه آب خوردن کار می بره و البته کمی هم ارز دیجیتال اتر باید هزینه کرد. یکی از ویژگی های مثبت بلاک چین اتریوم که خیلیم روش مانور داده میشه، همینه که بلاکچین اتریوم با استفاده از رابط کاربری راحت و ساده برای همه امکان طراحی توکن فراهم کرده.

آیا می شود در آینده ارز شیبا کوین را رقیب دوج کوین دانست؟

بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین چیست؟ | آینده شیبا

در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های دوج کوین و شیبا ، این دو تا میم‌کوین معروف و جنجالی رو بررسی کنیم و ببینیم که آیا واقعاً میشه دوج کوین و شیبا اینو کوین رو رقیب همدیگه دونست؟

خیلیا معتقدند که ارز شیبا برای سوار شدن روی موج دوج کوین ایجاد شده و حتی حداقل های اونو هم نداره. منظورمون چیه؟ خب در مورد دوج کوین گفتیم که این رمز ارز حداقل از اول هدف خودشو مشخص کرده بود، دوج کوین می دونست که فقط یه سرگرمیه. در حال حاضر یه گروه از افرادی هستن که می خوان اونو  توسعه بدن و یه پایگاه طرفداران قدرتمند داره. در ضمن دوج کوین با وجود اینکه یه سرگرمیه ولی بلاک چین مستقل خودشو داره.

ارز دیجیتال شیبا قاتل دوج کوین:

خلاصه با ظهور پروژه ی شیبا اینو (Shiba Inu) همون نگرانی‌ها و تب‌و‌تاب‌هایی که ارز دیجیتال دوج کوین ایجاد کرده بود، دوباره به راه انداخت. البته شیبا اینو تنها ارز دیجیتالی نیست که بعد از موفقیت دوج کوین، با شکل و شمایل و نماد سگ وارد بازار کریپتو کورنسی ها شده. پروژ‌ه‌های دیگه ای مثل دوج کش (Doge Cash)، آکیتا اینو (Akita Inu) و دوج‌‌لان مارس (Dogelon Mars)  با این شکل و شمایل م به بازار عرضه شدن؛ ولی بین همشون ارز دیجیتال شیبا اینو از بقیه معروف‌تر و موفق‌تره. این دفعه خیلی از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال تصمیم گرفتن که از همون اول کار با کمک هم نذارن که اتفاقاتی که برای دوج کوین افتاد، برای شیبا اینو کوین رخ بده. اونا معتقد بودن که باید جلوی این روند گرفته بشه. نباید هر ارز دیجیتالی که نمادش یه سگه، بدون هیچ دلیل منطقی و پشتوانه کاربردی، بی جهت پیشرفت کنه. یکی از نکات جالبی که در مورد ارز دیجیتال Shiba Inu وجود داره اینه که این پروژه خودشو رقیب دوج کوین می‌دونه. به حدی که طرفدارای شیبا اینو بهش لقب «قاتل دوج کوین» (Dogecoin Killer)  رو  بهش دادن و بر اساس شواهد گویا توسعه‌دهندگان این رمز هم از این لقب خوششون اومده؛ این موضوع زمانی جالبتر میشه که بدونین دوج کوین و شیبا اینو کوین تفاوت‌ های خیلی اساسی با یکدیگر دارن و یه جورایی میشه گفت تنها شباهت بین ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا فقط همون استفاده از نماد سگ شیبا اینوعه.

ویتالیک بوترین با شیبا اینو کوین خودش چکار کرد؟

ویتالیک بوترین با شیبا اینو کوین خودش چکار کرد؟ | تفاوت های شیبا و دوج کوین

ویتالیک بوترین که صاحب نیمی از کل ارزهای دیجیتال شیباست (در زمان شروع عرضه نیمی از این توکن ها به بوترین هدیه داده شد). او بخش بزرگی توکن‌های شیبای خودشو برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در هند به یه خیریه اهدا کرد. اون با این کار بزرگترین کمک مالی رو که با استفاده از ارزهای دیجیتال در این خیریه انجام شده رو به ثبت رسوند. او بعد از اهدا بیشتر شیبا اینو کوین خودش، بقیه رو که حدوداً ۴۰ درصد توکن‌های شیبای اهدایی بود، با ارسال به یه آدرس منسوخ ‌شده سوزوند! به این ترتیب، میشه گفت که در حال حاضر سقف عرضه ۱ کوادریلیونی شیبا عملاً نصف شده.

نظر یک تحلیل گر برجسته در مورد مقایسه دوج کوین با شیبا اینو

بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین چیست؟ ویتالیک بوترین با شیبا کوین های خود چکار کرد؟

شاید دوست داشته باشین تحلیل ارز دیجیتال شیبا رو از زبون یه کارشناس برجسته بازار کریپتو کورنسی هم بشنوین. یه تحلیلگر با نام مستعار گای (Guy) تو یوتیوب صفحه ای برای آموزش تحلیل ارزهای دیجیتال داره. کانال یوتیوبی گای ۱٫۱۴ میلیون دنبال کننده داره (فک کنم از این تعداد دنبال کننده میشه نتیجه گرفت که کار گای خوبه!). گای ویدئویی پخش کرد که تو اون فقط به تحلیل شیبا کوین پرداخته بود. گای به طرفدارنش تو یوتیوب گفت از وقتی که کوین بیس (Coinbase) تصمیم گرفت اسم شیبا اینو کوین رو به فهرست ارزهای خوش اضافه کنه، من هم توجه بیشتری به این رمز ارز کردم و تصمیم گرفتم در موردش بیشتر تحقیق کنم و بدونم. گای میگه نتیجه تحقیقات من این بود که:

“شیبا اینو یکی از ارز های دیجیتال دسته طنز محور بازاره و من همیشه بهش دیدگاه منفی داشتم و این موضوع رو بارها گفتم. ولی وقتی شنیدم که کوین بیس قصد داره اسم این ارز دیجیتال به فهرست خودش اضافه کنه، با وجود دیدگاه منفی که داشتم، شروع به بررسی و تحلیل ارز دیجیتال شیبا کردم، شاید ارز شیبا اینو، بیشتر از اونچه که تصور می‌شه ارزش داشته باشه.”

بر اساس آمار سایت کوین گیکو (CoinGecko) ارز دیجیتال شیبا اینو تا حد زیادی به لطف توئیت‌های مدیر عامل شرکت تسلا یعنی ایلان ماسک (Elon Musk) قیمت شیبا با ۴۷۳۸۷۴۰۰ درصد رشد، از قیمت ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۸ دلار در تاریخ ۱ ژانویه به قیمت ۰٫۰۰۰۰۳۷۹۱ دلار در ۱۰ مه رسیده. این تحلیلگر برجسته اعلام کرد که ممکنه شیبا اینو کوین با اکوسیستم اتریوم (Ethereum) ارتباط نزدیکی داشته باشه. اون معتقده که برخلاف دوج کوین ارز دیجیتال شیبا اینو می‌تونه یه تیم توسعه دهنده قدرتمند و حرفه ای داشته باشه! در ضمن سازنده ارز دیجیتال شیبا اینو، ریوشی (Ryoshi) فرد بزرگی در جامعه رمزارز هاست.

“تفاوت شیبا اینو کوین با دوج کوین، ارتباطاتیه که اونا با جامعه رمز ارز دارن. دوج کوین واقعاً فقط یه ارز دیجیتال طنز محوره و بس… در مقابل، ارز دیجیتال Shiba Inu  ممکنه با پشت سر گذاشتن کاستی‌های دوج کوین، می تونه به یه مهره بزرگ در اکوسیستم اتریوم تبدیل بشه!”

گای اعلام میکنه که ممکنه در آینده ارز شیبا واقعاً یه ارز دیجیتال جدی باشه که در پشت پرده توسط یه تیم توسعه دهنده حرفه ای طراحی و ایجاد شده!

مهم ترین و تاثیر گذارترین تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین

مهم ترین و تاثیر گذارترین تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین

اساس ساختاری دوج کوین بر مبنای ساختار شبکه بیت کوینه و الگوریتم های اون از BTC  کپی برداری شده. ولی با این وجود این ویژگی به دوج کوین این امکان میده که این ارز دیجیتالی جزو دسته کوین ها قرار بگیره و صاحب فناوری بلاک چین اختصاصی باشه.

ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو تفاوت‌ های بزرگ و کوچک زیادی با هم دارن؛ ولی اگر بخوایم مهم‌ترین تفاوت‌های این دو رمز ارز کنار هم قرار بدیم، باید به سه مورد زیر اشاره کنیم: ارز دوج کوین به صورت نامحدود عرضه‌ میشه، اما شیبا اینو محدودیت تعداد توکن داره. دوج کوین یه کوینِ واقعیه یا به عبارت دیگه یه ارز دیجیتال مستقل با بلاکچین مخصوص خودشه؛ اما شیبا اینو یک توکن اتریومیه و برای خودش بلاکچین نداره. هدف اولیه از پیدایش ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو با همدیگه فرق می‌کنه. با کمی دقت بر روی تفاوت‌های دوج کوین و شیبا با یکدیگر، متوجه می‌شیم که ارز دیجیتال دوج کوین و شیبا اینو از جهات مختلفی با همدیگه متفاوتن و اساساً نمی‌تونن رقیب هم محسوب بشن. پس اجازه بدین تو این قسمت از مقاله، هر کدوم از این سه مورد رو با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

تفاوت ها از پول خرد تا صرافی ارز دیجیتال!

دوج‌کوین یه ارز دیجیتال برای انجام پرداخت ‌های آنلاینه. در واقع کم بودن قیمت و فراوانی این ارز دیجیتالی باعث می‌شه که معادل پنی تو بازار کریپتو کورنسی ها باشه. محض اطلاعتون تو هر دقیقه ۱۰ هزار دوج‌کوین ایجاد میشه. اصلی ترین دلیل پیشرفت دوج کوین حمایت ایلان‌ ماسک و مارک ‌کوبان بود در حال حاضر ارز دیجیتال دوج رتبه هفتمین رمز ارز بزرگ بازار از نظر حجم فروش در مارکت‌ کپ از آن خودش کرده.

نکته مقابل دوج‌کوین، ارز دیجیتال شیباست. رمز ارز شیبا قصد داره جامعه غیر متمرکز خودشو بسازه. الگوی رفتاری این ارز با دوج‌کوین مشابهِ ولی از لحاظ توکنومیک با ارز دیجیتال دوج‌کوین متفاوته. شیبا محدودیت عرضه داره ولی تعداد توکن های اون خیلی بالاست. نا گفته نماند که ۵۰ درصد این پروژه شیبا از آن ویتالیک بوترین، خالق اتریومه. که به این ترتیب احتمالش هست که ویتالیک بوترین و تیم توسعه دهنده اتریم برای توسعه شیبا کوین هم اقداماتی بکنن.

دلیل بلاکچین نداشتن شیبا کوین چیست؟ چرا این موضوع مهم است؟

تفاوت های شیبا اینو با دوج کوین

در تحلیل شیبا کوین نمیشه این موضوع رو نادیده گرفت که ارز دیجیتال دوج ‌کوین یه کوینه، ولی شیبا توکنه. تفاوت کوین و توکن در بستر اونهاست. کوین ها ارز های دیجیتالی هستن که بلاکچین مخصوص خودشونو دارن ولی توکن‌ ها از بلاکچین بقیه ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنن. بنیانگذار شیبا اینو کوین تصمیم گرفت که ارز دیجیتال خودشو روی شبکه اتریوم بسازه تا پروژه‌های اون بتونه آزادانه عمل کنن و گرفتار مقررات خارجی نشن.

تفاوتی که داشتن و نداشتن بلاکچین در عرصه ارزهای دیجیتال ایجاد می کنه اینه که شیبا اینو همیشه تحت‌تأثیر تصمیمات و اتفاقاتیه که برای اتریوم صورت می گیره، در حالی که دوج کوین مستقله و آینده دوج کوین کاملاً در دست اعضای جامعه (کاربرانش) قرار داره. در ضمن با افزایش تقاضای ارز دیجیتال Shiba Inu (یا هر توکن دیگه ای که روی بستر بلاکچین اتریوم قرار داره) در باعث افزایش ترافیک شبکه اتریوم و در نتیجه افزایش کارمزد تراکنش ها میشه.

البته ریوشی (Ryoshi) توسعه‌دهنده ناشناس ارز دیجیتال شیبا اینو گفته که خودش از قصد و با میل و علاقه شخصیش توکن شیبا اینو رو بر روی اتریوم ساخته. اون گفته که می‌خواسته در آینده ارز شیبا «ضمن تبعیت‌نکردن از قانون‌گذاری‌های خارجی، برای تغییرات و توسعه‌هایی که اعضای جامعه اتریوم برای اون در نظر می‌گیرن آزاد باشه». در ضمن ریوشی معتقده که اتریوم بلاک چینی «امن و امتحان پس داده» برای ایجاد برنامه‌های غیر متمرکزه.

تفاوت در سیستم تولید و عرضه کوین جدید بین دوج کوین و ارز دیجیتال Shiba Inu  چیست؟

یکی از تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین سیستم توکونومیک اوناست. سیاست توکنومیک یا همون اقتصاد توکنی دوج کوین و شیبا اینو با همدیگه فرق می‌کنه. ارز دیجیتال دوج کوین هیچ محدودیت عرضه‌ای نداره. بطوری که تو هر دقیقه، ۱۰,۰۰۰ دوج کوین تولید و عرضه میشه. این یعنی هر روز ۱۵ میلیون و هر سال ۵ میلیارد ارز دیجیتال دوج کوین جدید تولید و روانه بازار کریپتو کورنسی میشه. خیلی از متخصصان ارزهای دیجیتال معتقدند که عرضه گسترده و فراوان این ارز دیجیتال به مرور باعث ایجاد تورم رمز ارز دوج کوین می‌شه و در نتیجه ارزش این رمز ارز به‌ صورت تصاعدی کاهش پیدا می کنه. در کل باید گفت که نداشتن محدودیت عرضه برای یه ارز دیجیتال اصلاً ویژگی خوبی به حساب نمیاد؛ اما خب باید هدف پروژه و چشم‌اندازی که برای آینده خودش ترسیم کرده رو هم باید در نظر گرفت.

در نکته مقابل شیبا اینو کوین قرار داره. سازنده ارز دیجیتال شیبا اینو برای رمز ارزش یه محدودیت عرضه ۱ کوادریلیونی در نظر گرفته. این یعنی در نهایت ۱ کوادریلیون توکن شیبا تولید خواهد شد و قرار نیست که هرگز بیشتر از این مقدار تولید بشه. البته این سقف عرضه هم خودش خیلی زیاده، اما تا حدودی می تونه از بروز تورم و کاهش ارزش این توکن جلوگیری بکنه. ناگفته نماند که همه ۱ کوادریلیون توکن شیبا در همان ابتدا تولید شدن و نیمی از اونا در حال حاضر در اختیار ویتالیک بوترین (بنیان‌گذار اتریوم) قرار داره.

مزیت های دوج کوین و شیبا اینو:

دوج کوین (Dogecoin) و شیبا اینو (Shiba Inu) دو ارز دیجیتال معروف هستند که در جهان رمزارز‌ها شناخته می‌شوند. هر دو ارز دارای ویژگی‌ها و مزایای خود هستند. در زیر به مزیت‌های هر یک از این دو ارز اشاره می‌کنم:

مزایای دوج کوین (Dogecoin):

شهرت و شناخته‌شدگی: دوج کوین به عنوان یکی از رمزارزهای معروف‌تر و شناخته‌شده‌تر در جهان رمزارز‌ها شناخته می‌شود. این شهرت می‌تواند در قبولی و استفاده از آن در تراکنش‌ها مفید باشد.

انعطاف پذیری در مصرف: دوج کوین ابتدا به عنوان یک شوخی شروع شده بود، اما به تدریج به یک وسیله پرداخت و انتقال پول در برخی موارد مورد قبول قرار گرفته است. این ارز برای ارسال پول به دوستان و خرید کالاها و خدمات در بعضی از فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

هزینه کم تراکنش: هزینه تراکنش‌های دوج کوین معمولاً بسیار پایین‌تر از بیت‌کوین و اتریوم است، که این به معنای این است که می‌توانید مبالغ کمتری را به عنوان هزینه تراکنش پرداخت کنید.

مزایای شیبا اینو (Shiba Inu):

قیمت پایین و امکان سرمایه‌گذاری: شیبا اینو به عنوان یک ارز دیجیتال با واحد قیمتی کمتر از یک سنت معامله می‌شود. این به سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند امکان می‌دهد تا به میزان بزرگتری شیبا اینو خریداری کنند.

اجرای پروژه‌های DeFi: اکوسیستم شیبا اینو شامل انواع پروژه‌های DeFi می‌شود که به کاربران امکان انجام تسهیلات و معاملات مبتنی بر بلاکچین را می‌دهد. این اکوسیستم به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌ها و پروژه‌های متنوعی را ایجاد کنند.

مشارکت جمعی: جامعه شیبا اینو بسیار فعال است و این به معنای توسعه و ارتقاء پروژه‌های مختلف و انتقال اخبار و اطلاعات به دست کاربران است.

قابلیت تبادل: شیبا اینو در بورس‌های رمزارز مختلف معامله می‌شود و این به کاربران امکان می‌دهد تا به راحتی این ارز را خریداری و فروش کنند.

 

مقایسه دوج کوین با شیبا اینو و تفاوت های آن ها در کاربردها و اهداف اولیه

دوج کوین ارز دیجیتالی با قیمت کم و عرضه زیاده، کاربرپسند و راحته و هیچ پیچیدگی خاصی نداره. همه ی این ویزگی ها آگاهانه انتخاب شدن و باعث می‌شن که این ارزهای دیجیتال برای انجام پرداخت‌های خرد مثل پرداخت انعام و کارهایی از این قبیل مناسب باشه. هدف اولیه دوج کوین هم همین بود که به وسیله ای برای پرداخت تبدیل بشه و یا به عبارت دیگه ارز دیجیتال دوج از اول می خواست نسخه دیجیتالی پنی یا مثلاً یه اسکناس یه دلاری باشه که همیشه ته جیبِ افراد هست. به خاطر همینم اینکه ارز دیجیتال دوج کوین محدودیت عرضه نداره و به مقدار نا محدود تولید می‌شه برای این ارز دیجیتال تا حدود زیادی قابل توجیه است.

ولی این موضوع برای ارز دیجیتال Shiba Inu  کاملاً متفاوته. هدف نهایی ارز دیجیتال شیبا اینو تبدیل‌ شدن به یه صرافی غیر متمرکز به اسم شیباسواپ (ShibaSwap) است که قصد داره پس از به‌ روزرسانی اتریوم ۲/۰ به کاربران اجازه بده تا توکن‌های اتریومی خودشونو به صورت مستقیم، غیرمتمرکز، سریع و ارزان به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنن. در شیباسواپ علاوه بر توکن شیبا  دو توکن دیگه با اسمای لیش (LEASH) و بون (BONE) هم وجود دارن. به کسانی که نقدینگی صرافی شیباسواپ رو تأمین کنن، پاداش ‌هایی در به صورت دو توکن لیش و بون دریافت خواهند کرد. البته توکن بون هنوز به‌ صورت عملی عرضه نشده؛ ولی توسعه‌دهندگان ادعا می کنن که با عرضه این توکن، قدرت امور مالی غیر متمرکز (دیفای) رو یک درجه ارتقا خواهد داد.

آینده ارز شیبا و دوج کوین

بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین چیست؟ | آینده ارز شیبا و دوج کوین

خب برای خیلیا سواله که آینده شیبا کوین چیست؟ کمیابی و محدودیت عرضه، خودش عامل مثبتی برای افزایش قیمت یه ارز دیجیتاله. اما ارز دیجیتال دوج کوین با وجود اینکه به صورت بی نهایت عرضه میشه، بازم به شکلی غیرطبیعی هِی قیمتش داره بالا میره. خیلی از کارشناسا مدام هشدار میدن که حباب این توکن هر لحظه ممکن بترکه و بعدش یهو کاملا بی ارزش خواهد شد. این یعنی ده ها میلیارد دلار سرمایه ای که افراد در آن قرار دادن، می تونه دود بشه بره هوا! به هر حال صرفنظر از کاستی های ارز دیجیتال و تمام هشدارهایی که راجبش میدن، این ارز دیجیتال الان یکی از رمز ارزهای پرفروشِ جهانه ما هم کم‌کم داشتیم به حضور دوج کوین تو لیست ارزهای دیجیتال مهم و جدی عادت می‌کردیم که یهو یه پروژه‌ دیگه به اسم شیبا اینو (Shiba Inu) اومد و باعث نگرانی خیلی ها شد. اصلی ترین دلیلی که ما تصمیم گرفتیم این مقاله رو بنویسیم هم همین بود که به سوالات پیرامون شیبا جواب بدیم تا تکلیف شما با این رمز ارز مشخص بشه و بتونین به درستی تصمیم بگیرین که می خواین به پروژه شیبا اطمینان کنین، بهش به چشم یه فرصت نگاه کنین و روش سرمایه گذاری کنین یا ترجیح میدین ازش دوری کنین. به هر حال اگر در مورد آینده شیبا کنجکاوین با ما همراه بشین تا با این ارز دیجیتالی نوظهور فرصت ها و تهدید های اون آشنا بشین.

جمع‌بندی

بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا کوین چیست؟

با توجه به نکاتی که گفته شد و ویژگی هاو تحلیل ارز دیجیتال شیبا اینو از تمام جهات میشه گفت که شبکه دوج کوین از ساختار حرفه ای تری نسبت به شیبا اینو کوین برخورداره و در هر صورت یه کوین محسوب میشه و این خودش یه امتیاز ویژه برای دوج کوین به حساب میاد که ارز دیجیتال Shiba Inu از این امتیاز هم محرومه! در کل شاید دادن صفت رقیب به شیبا و دوج بیشتر یه شیطنت هوشمندانه ست برای فریب افکار عمومی تا با جلب توجه افراد به هردو این رمز ارزها میزان مارکت اون ها رو افزایش بده. وگرنه این دو پروژه کاملاً جدا از هم هستن و هیچ ارتباطی بهم ندارن. در ضمن هر کدوم ایرادهای خاص خودشونو دارن و باید به‌صورت مستقل بررسی بشن.

به هر حال با وجود اینکه همه نظرات هر چی که باشه محترمه ولی ارز دیجیتال شیبا اینو در حال حاضر تو لیست برترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتوکورنسی ها ثبت شده. بطوریکه تنها چند هفته بعد از آغاز معاملات این توکن تو صرافی بایننس، ارزش بازار این سکه به رکورد عجیب و حیرت‌آور ۹ میلیارد دلار رسید! در حال حاضر شیبا اینو کوین اینو (موقع نگارش این مقاله) بین هزارن ارز دیجیتال موجود رتبه 44  رو از لحاظ حجم بازار به خودش اختصاص داده و تونسته عنوان دومین میم‌کوین (سکه طنز) پرارزش بازار ،بعد از دوج کوین، برای خودش کسب کنه. ناگفته نماند که توکن شیبا علاوه بر صرافی بایننس تو لیست رمز ارز های صرافی آمریکایی کوین بیس هم قرار گرفته و بازار معاملات اون داغه داغه. پس کمی تا حدودی امکان داره که شما با خرید شیبا کوین به سود برسین، اما باید دقت داشته باشین که حتماً خودتون از یه صرافی معتبر اقدام به خرید شیبا کوین خودتون بکنین. با توجه به تحریم بودن ایران، بهترین شیوه خرید شیبا از صرافی ارز دیجیتال ایرانی معتبر و کار درسته.

البته بازار کریپتو کارنسی ها با وجود همه پتانسیل ها و امکاناتی که برای آینده اقتصاد جهان به وجود میاره، اما در کل یه عرصه ناشناخته و خطرناک برای کاربران جدیده. به همین دلیل کسانی که قصد دارن وارد این عرصه بشن، باید ضمن انجام مطالعه و تحقیق کافی، از ارزهای دیجیتالی ناشناس و بدون پشتوانه که هر لحظه ممکنه ناپدید بشن، دوری کنن.


نظرات کاربران در مورد بررسی تفاوت های دوج کوین و شیبا اینو | تفاوت های دوج کوین و Shiba چیست؟ ویتالیک بوترین با Shiba Inu خود چکار کرد؟
سوال امنیتی :4+68 = ?